Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Netwerk vakantiepark - glasvezel of PtMP

Pagina: 1
Acties:

• Raling
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 28-07 09:03
Voor ons vakantiepark met ongeveer 40 plekken ben ik op zoek naar een oplossing om de huurders van internet te voorzien. Er is een zakelijke glasverbinding van Delta aanwezig.

Situatieschets
De chalets staan rondom een groot grasveld met enkele bomen. In de schuur komt de glasvezel binnen en staat in een van de hoeken. De grootst af te leggen afstand is 130m. Tussen de chalets staan her en der wat hoge struiken en bomen. Er ligt wel een kopernetwerk van KPN zelf, maar de snelheden zijn om te huilen.

Wensen
Iedereen de mogelijkheid geven om internet en televisie af te nemen, zodat de schotels en koperkabels weg kunnen. Televisie zou het makkelijkste van Delta zelf kunnen. Zij gaven aan dat het mogelijk zou zijn om dat aantal streams over een (of meerdere) vezels te laten gaan. Ik zal nog even contact opnemen met hoe dat precies zit.
Het lijkt mij handig om ook de routers/AP's te leveren, aangezien het vaak om wat oudere mensen gaat Daarnaast lijkt het mij leuk om ook 1 SSID voor het gehele park te hebben, maar dat zal van de AP's afhangen. Op dit moment zijn het voornamelijk vaste mensen, maar ook af en toe wat losse huurders. De oplossing moet voor beide geschikt zijn. Het zou leuk zijn dat het in te stellen is dat de ene aansluiting een portal heeft, terwijl de andere gewoon volledige toegang hebben.

Wifi
Als het even kan dan graven we natuurlijk liever niet. Op de schuur van een meter of 8 hoog zouden een aantal sector paneel antennes kunnen plaatsen, en bij elk chalet een (aluminium) buis met een ontvanger om boven de bomen/struiken uit te komen. Een andere mogelijkheid is om op alle hoeken een mast te plaatsen en daarmee echte zichtverbindingen te creëren.

Glasvezel
Ik had het topic van @stijnovic al gevonden over internet voor 30 tiny huisjes, en daarin wordt een oplossing met Ubiquiti aangedragen. Een GPON glasvezel netwerk met een Ufiber bij elke aansluiting. Met wat splitters zouden we dan mooi rond komen. Het lassen zou ik dan zelf nog wel willen gaan doen, aangezien zo'n apparaat goedkoper is dan iemand 1 dag langs laten komen (en die had dan ook meerdere keren langs moeten komen omdat het toch niet in 1x helemaal aangelegd kan worden).

Koper
Is ook nog een optie. Misschien naar een aantal punten leggen en daar iets van een switch plaatsen, om van daaruit verder te gaan. Wel makkelijker te repareren/vervangen bij kabelbreuk, bijvoorbeeld een doorgestoken kabel. Dat komt ook nog wel eens voor. Maar misschien moet het glas ook gewoon in een stevige mantelbuis. En hoe gaat dat met glas? Kun je ze bij breuk gewoon weer lassen?

Qua kosten en moeite lijkt wifi gewoon een veel goedkopere keus. De antennes zijn zo geplaatst. Maar glas is met het oog op de toekomst weer beter.

Nu is het nog niet de bedoeling om iedereen direct aan te sluiten. We willen op korte termijn eerst 1 plek aansluiten, en later pas de rest. Maar ook daar moet al apparatuur voor komen, dus dan schaf ik liever meteen al het juiste aan.
Ik heb een lichte voorkeur voor Ubiquiti, maar dat is alleen gebaseerd op ervaring met hun AP's. Ook Miktrotik zou prijstechnisch een goede keus kunnen zijn. Maar ik sta ook open voor andere merken. Bij Ufiber zou er ook voor elke aansluiting een aparte AP moeten komen (de Ufiber Wifi heeft alleen 802.11n, en dat lijkt mij toch een beetje jammer). Bij Miktrotik zou ik toch met een hAP ac direct klaar zijn?

Zoveel verschillende mogelijkheden. Ik kom er niet echt meer uit. Mijn concrete vraag is dus: hoe zouden jullie dit aanpakken?

• Raling
@stijnovic Goed om te horen! Dat is natuurlijk wel het gevaar, en dat zie ik bij ons ook zeker wel eens gebeuren.. Watvoor mantelbuis heb je gebruikt? En hoe heb je dat met die splitters gedaan? Zitten die onder de grond?

• Raling
dion_b schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 01:21:
Voor de keuze tussen straalverbinding (WiFi) en vezel is een van de belangrijkste vragen: wat is de terugverdientijd cq hoe lang moet wat je nu doet mee kunnen?
Goed punt. Ik kan inderdaad eens gaan doorrekenen hoeveel afnemers we verwachten, wat een realistisch maandbedrag is en hoelang dan de terugverdientijd zal zijn. Voornaamste is dat we iedereen aan willen sluiten, zonder dat een deel van de huurders daar op dit moment de noodzaak niet toe ziet. Het gaat om vaste huurders die het gehele jaar welkom zijn.
Voor WiFi geldt de afgelopen 20 jaar dat iets wat courant zo niet high-end is, meestal binnen een jaar of 5 obsolete is en vervangen moet worden om tevreden klanten te behouden. 20 jaar geleden gelegde koper of glas is nu nog volop bruikbaar. Hoe de ontwikkelingen de komende 20 jaar gaan lopen is koffiedik kijken, maar ik durf m'n hand in het vuur te steken dat een bekabelde aansluiting die je nu maakt met enigszins actuele materialen prima geschikt is voor 1Gbps nu en 10Gbps op termijn, waarmee je waarschijnlijk wel 20 jaar vooruit kunt, en even goed dat WiFi dat niet gaat kunnen.
Dan geldt natuurlijk ook dat er in die 20 jaar wel investeringen gedaan moeten worden aan zowel de verzendende als ontvangende kant. Zowel het modem als AP's zullen een keer vervangen moeten worden. Datzelfde geldt ook voor WiFi.
itsalex schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 01:31:
Zoals Ziggo bij hotels bv doet, is tv via coax verspreiden en op zich is dat een hele goede oplossing.
Daarnaast zou ik, zoals ik ooit bij Roompot had gezien, ieder huisje een eigen WiFi netwerk via een Ziggo modem over de coax aanbieden. Dat vind ik een goede oplossing, weinig onderhoud maar nodig, geen gezeur met Vlan, hotspots of vreemde problemen dan ook.
Ook als er ooit problemen met Internet is, heb je veel meer stabiliteit.
Ik zou bij Delta eens vragen of het mogelijk is of misschien dat Ziggo of derde partijen dit kunnen leveren.
De grond is volledig eigendom, dus willen we ook graag dat het netwerk ons eigendom is.

Hoewel elke coax-aanbieder roept dat een enkele koperdraad de beste oplossing ooit is, zie ik het niet zitten om nu nog coax in de grond te leggen. En zeker het tv doorgeven via coax zal een hoop extra apparatuur kosten. Maar een klein deel zal ook daadwerkelijk tv willen afnemen, dus daar ligt niet onze prioriteit. Dan is IPTV via glas een stuk simpeler.

Ik kan inderdaad nog even onderzoeken of Delta openstaat om ook de infrastructuur te leveren voor ons netwerk. Dan ben ik wel afhankelijk van Delta, maar het scheelt ook een hoop zorgen. Ik vrees dan wel dat de kosten enorm omhoog zullen gaan.

In het glasvezel voorstel heeft ook zeker iedereen een eigen AP. Ik denk ook dat we iedereen een eigen publiek IP willen geven.

• Raling
NL_Scratch schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:43:
Zelf op meerdere campings Wi-Fi mogen aanleggen.
Bedankt voor je antwoord!
Je geeft zelf aan dat het veelal om Chalets gaat en als er iets flinke demping geeft zijn het wel die aluminium huisjes. Voor/naast het huisje volle bak bereik, maar zodra je naar binnen stapt --> signaal weg of alleen bij de ramen wel signaal bijvoorbeeld. Of je nu Cisco, Ruckus of Unifi etc. hebt, chaletjes blijven lastig of je moet een hele beperkte afstand hebben tussen chalet en AP.
Het gaat hier voornamelijk om houten en kunststoffen chalets. De aluminium varianten hebben niet de uitstraling die bij het park past. Daarnaast zal ivm de afstand ook elke client een eigen buitenantenne (moeten) hebben.
In het verleden gewerkt met de systemen van EEZO en QM waarbij je zelf een soort van privé ziggo netwerkje opzet. Elke chalet had een eigen coax kabel waarbij het internet op de Coax werd gedistribueerd via een master (achter de glas) en bij elke chalet een slave unit voor wifi in het chalet. Snel, betrouwbaar en betaalbaar. Tevens zat er op elk modem een Coax aansluiting voor TV. Het internet signaal zat op de onderband van de Coax en het TV signaal zat erboven waardoor je dus zowel TV als internet kon aanbieden.
Coax valt eigenlijk af. De eerste vraag die je van de internet-boeren op de recreatie vakbeurs krijgt is: ligt er al coax? Nee, helaas niet. Dus als er gegraven gaat worden, dan lijkt het mij zonde om er nu nog coax in te leggen.
TV aanbieden op een camping/park is altijd wel een dingetje vooral rechten en licentie technisch. Laat je hierbij goed informeren wat wel en niet mag. Je zult niet de eerste zijn die een tik op de vingers krijgt omdat je TV aanbied aan al je gasten en bijvoorbeeld maar één consumenten abonnement hebt lopen bij Canaal Digitaal of Digitenne.
Goed punt, maar daar is aan gedacht. Delta heeft veel ervaring met vakantieparken, en kan en wil de IPTV op een eigen netwerk doorgeven.
Onlangs zelf nog op een mini camping met zo'n 14 plekken een Unifi netwerkje opgeleverd. Aangezien de meeste mensen zelf Ipads, laptops etc. meenemen was puur wifi voldoende. 7Mbit down en 4Mbit upload per user en alle gasten kunnen prima Ziggo Go, Uitzending gemist, Netflix etc. kijken.
Unifi bevalt mij thuis zeer goed, maar voor een terrein met een oppervlakte van meer dan 1,5 hectare waar de chalets rondom een grasveld staan en ik eigenlijk geen masten op het middenterrein wil, is Unifi niet heel erg geschikt. Misschien dat het wel leuk is om als AP in elk chalet te plaatsen, en centraal te beheren.
Check de filmpjes van Criss van Crosstalksolutions is, erg leuk om naar te kijken.

YouTube: Backyard PTMP
Dankjewel, ik zal er even naar kijken!
pagani schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:48:
Even out of the box, maar ik vermoed dat de afstand tussen de huisjes een stuk kleiner is dan die 130 meter? Dan zou een meshnetwerk misschien ook nog kunnen (moet alleen niet een huisje wat de boel verbindt de AP uitzetten)
De afstand tussen elk huisje is ongeveer 10 meter.
NL_Scratch schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:54:
[...]

Een "Gewoon" Meshnetwerk zoals we veel voorbij zien komen van TP-Link, Netgear etc. gaat niet werken. Niet geschikt voor buiten en ook niet voor het aantal clients, laat staan beheer/firewall mogelijkheden.
Even snel gemeten:

40 plekken - gemiddeld 2 personen per plek - 2 apparaten per gebruiker en je zit al op 160 concurrent clients.
Mesh zou kunnen en kun je kijken naar Ruckus Unleashed (zelf ook goede ervaringen mee), maar voor het geld dat je er voor betaald kun je ook (meer dan een goed) Point 2 multipoint Unifi netwerk bouwen.
Onze maximale bezettingsgraad is op dit moment ongeveer 60 procent. Het gaat om jaarplaatsen, waarbij men komt en gaat wanneer ze willen. Dus ik zou eerder van maximaal 100 concurrent clients uitgaan.

Ruckus Unleashed ziet er opzich veelbelovend uit, maar wel met een prijskaartje. Op de 1,5hectare zullen er toch best wel een aantal geplaatst moeten worden. Ik houd hem in m'n achterhoofd.

• Raling
stijnovic schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Wij hebben flexibele (low friction) PVC elektra mantelbuis gebruikt, niet heel stevig maar wel goedkoop en makkelijk te leggen/repareren.

Splitters zitten boven de grond in kastjes (outdoor fiber box) op 4 centrale verdeelpunten. Wel van te voren goed berekenen hoeveel dB je nog van je signaal over hebt na alle splits.
Dankjewel. PVC elektra buis is niet heel erg slagvast, maar ik zag ook dat het bij jullie voor 'slechts' 10 jaar staat, dus dan snap ik dat je misschien voor zoiets kiest. De splitters zouden dus boven de grond moeten zitten.

Bedankt voor de tips over de demping. Dat is een goed punt om rekening mee te houden.

Jullie maken gebruiken van een EdgeRouter 4 toch?
dion_b schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Mesh is om verschillende redenen een heel slecht idee:

1) bij "mesh" heb je het eigenlijk over repeaters en gaat elk pakket meerdere keren door de lucht, dus capaciteit moet je delen door het aantal hops dat een pakket moet maken. Om voordeel op te leveren tov alternatieven moet je met flink wat hops werken, dat heeft evenredig grote impact op performance, sterker nog, de impact is meer dan evenredig want overhead/latencies nemen toe naarmate je meer verkeer hebt in de lucht. Het zou zomaar kunnen dat je van 400Mbps capaciteit ver onder de 50Mbps netto overhoudt.
2) om met mesh te kunnen werken moet je omnidirectionele antennes gebruiken, terwijl je met P2(M)P WiFi in ieder geval aan clientzijde met high-gain richtantennes kunt werken. Het zou zomaar kunnen dat je bij een rechtstreekse verbinding zonder mesh daardoor hogere link rates haalt, nog los van de capaciteitsverlies van repeaten.
3) mesh leukt sterk op multipath om efficient te zijn - dat zijn reflecties van het signaal van muren binnenhuis. Buitenhuis heb je nauwelijks multipath, dus is de directe line-of-sight doorslaggevend.
Goede punten. De performance zal dan ook sterk afhankelijk zijn van de gekozen merken.
Overigens even over terminologie: ik zie "zender" en "ontvanger" herhaaldelijk genoemd worden. Noch WiFi noch GPON zijn broadcast-systemen: elk apparaat is zowel zender als ontvanger. Heb het liever over AP en station/client danwel ONS/OLT. Dat is relevant omdat in beide systemen de zwakste schakel juist het zendvermogen van de STA/OLT is. Daar moet je op dimensioneren.
Ook een goed punt. Ik zal mijn terminologie aanpassen.
Frogmen schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:43:
Persoonlijk zou ik zeker eerst onderzoek doen naar het animo en de kosten. Door de lage kosten van mobiel internet is de wifi behoefte minder geworden. Televisie is steeds meer on demand kijken op devices. Dus je moet je afvragen of je je investering terug gaat verdienen. Tuurlijk kan je het als eigenaar opleggen etc. Maar bedenk wel dat hoe harder je daarin bent hoe harder de klachten zullen zijn.
Tuurlijk zijn die schotels lelijk maar wat kan jij bieden voor € 25,- per maand? Technisch is er veel mogelijk maar om het nu nog aan te leggen. Wat ik overigens wel mis in je verhaal de huidige situatie? Wat is er nu aan bekabeling etc.
Goed punt. De focus ligt ook niet op televisie, maar op stabiel internet. Helaas is het bereik qua mobiel internet erg slecht.

Er ligt geen bekabeling, vandaar dat er niets over stond ;) Enkel een kopernetwerk van KPN met bedroevend lage snelheden. Daarnaast is het elektra netwerk van onszelf.
Rensjuh schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:56:
[...]

Weet niet hoe veel ervaring je hebt met glasvezel lassen, maar houd hier rekening mee dat je dat niet even doet...
Het is misschien goedkoper om het zelf te doen (proberen), maar als je las niet goed is gaat je signaal ook niet goed zijn.
En wat dan?
Uiteindelijk toch iemand laten komen voor die paar lasjes en dan 2 x zoveel kwijt zijn?

Als je weet hoe je het wilt gaan aansluiten kun je ook kijken of je geen glaskabel kunt bestellen met de connector er al aan.
Zorg dan wel dat je buis groot genoeg is zodat je connector er doorheen past.

Je kunt ook graven, buis leggen en een offerte opvragen wat het kost om de kabel door de buis te laten blazen en af te lassen.
Nul ervaring. Maar het lijkt mij wel iets om in te verdiepen. Laten doen kan inderdaad toch wel, ik dacht dat het lastig zou worden omdat die dan meerdere keren langs zou moeten komen. Maar als er met bovengrondse splitters boxen gewerkt wordt, dan zou het prima in 1x kunnen.

Prefab is inderdaad ook een oplossing, dat vergt nogal wat planning. Maar is wel mogelijk.
NL_Scratch schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:06:
[...]

Als je Ruckus Unleashed accespoint wilt/kunt plaatsen kun je ook Unifi plaatsen. Naast de Unifi AC mesh (stom dat ze het mesh noem aangezien het gewoon outdoor modellen zijn die ook MESH ondersteunen net als de indoor modellen...) die omni directionaal uitzenden kun je ook sector antennes gebruiken van Unifi. Op de gewone AC Mesh kun je bijvoorbeeld een sector antenne aansluiten.

Je zou een aantal p2p verbindingen of p2mp (point2multipoint) verbindingen kunnen opzetten. Aan het einde v/d p2p/p2mp een AC Mesh PRO. Vervolgens kun je om de X aantal huisjes een AC Mesh plaatsen om het bereik overal dekkend te krijgen.

Je krijgt dan zoiets:

[Afbeelding]

Het grootste voordeel van Unifi vindt ik de prijs. Stel je maakt een compleet Ruckus netwerk, dit kost je voor de outdoor modellen zo'n 1000 euro per accespoint (ja is duur). Na het plaatsen blijkt dat het net niet dekkend is en er moet eigenlijk nog 1 AP bij. Dan hakt die extra 1000 euro er hard in. Een extra Unifi AP AC Mesh plaatsen kost je 100 euro, hierdoor kun je gemakkelijk de dode hoeken/plekken opvangen.
Dankjewel voor de prachtige tekening. Dat is inderdaad een accurate situatieschets. Kostentechnisch zou Unifi dus wel een mooie oplossing kunnen zijn. Gelukkig zijn het voornamelijk houten en kunststoffen chalets, dus het ontvangst binnen zou prima moeten zijn. Scheelt ook weer AP's in elk chalet ophangen.

• Raling
@Rensjuh Je hebt inderdaad gelijk dat het qua plannen niet uitmaakt. Alle infra zal toch in 1x moeten.

Ik zit nog wel even met het punt van @Frogmen qua animo. We zitten in het buitengebied, dus al jaren slecht bereik, alhoewel het met KPN echt beter is geworden, Vodafone is matig en T-Mobile is qua 4G bereik echt dramatisch. Dus de vraag is inderdaad wel: hoe lang blijft die situatie zo? Hebben we met 5 jaar zeer goed 5G bereik bij alle providers, dan zal er weinig animo zijn om internet bij ons af te nemen.

@Joris748 Als we gaan graven dan komt er zeker een goede mantelbuis omheen. Ik verwacht dan gewoon iets als HDPE te gaan gebruiken. Een wilde gok is dat er zo'n 500-700m in zou gaan, afhankelijk van waar de splitterboxes geplaatst moeten gaan worden.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True