Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ram wilt niet overclocken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-07 02:17

millman

6708Mhz @ -185c

2400Mhz is per definitie niet "stock', maar een OC. En daarnaast is 2400Mhz c11 het maximum van de geheugen controller. Je zou kunnen kijken of je met 2400mhz c12 of c13 wel op 2400mhz kan booten, maar in dit stadium ben je de max wel aan het opzoeken. Er zijn gewoon geen garanties dat het gaat werken

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21:21

Fordox

00101010

jgj82 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:12:
[...]

We praten over DDR3, check eens de specs van dat kitje..

En ik had het over de geheugen controller toch? Niet de timings. Het kan wel eens zijn dat de mem-controller 2400mhz best veel vindt op stock voltage.

@Eskimotje heb je het Hasswel overclock topic al bekeken? Staat veel nuttigs in, ook voor Devil's Canyon..
Sorry, ik dacht dat het ging over DDR4, ik schrok een beetje.

Mijn tijd van DDR3 is helaas ook weer lang geleden, maar 2400MHz is wel goed hoog ja. Ik had vroeger een midrange chip waarbij beweerd werd dat over 1600 al lastig was (ik heb m uiteindelijk op ~1815 kunnen draaien, de set werd geadverteerd als 1866). De memorycontroller was daarin inderdaad leidend, niet je geheugen. Volgens mij waren de echt snelle ram-kits alleen nuttig bij de HEDT platforms.

[Voor 4% gewijzigd door Fordox op 17-06-2020 12:35]

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
Eskimotje schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:25:
Geen garanties dat het gaat werken, lijkt me sterk aangezien het product tevens geadverteerd staat op 2400mhz.

Ik snap gewoon niet waarom hij niet op een clock van 2400 wilt gaan. Ik heb hem gister dus op 2200 kunnen zetten, een beetje aan laten staan, vervolgens opnieuw opgestart naar een zwart scherm met overclock failed. Vind ik erg apart aangezien hij het wel dus deed op 2200 maar vervolgens er mee stopt als ik hem opnieuw opstart.
Is niet zo vreemd, 2400mhz is voor de geheugencontroller in de CPU wel erg veel.
Plus inderdaad het geheugen kan die snelheid wel aan,maar die geheugencontroller zeer waarschijnlijk niet in staat om die snelheid te draaien.

Persoonlijk zou ik me eerst er meer in verdiepen,voordat je gaat overclocken.

Begin eerst met een lagere snelheid en ga dan omhoog.
Met de clocksnelheid van de CPU kan je ook al heel veel winnen,daar zou ik me meer op richten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-07 02:17

millman

6708Mhz @ -185c

Ik had zeer rappe 2133c7 reepjes, maar waren ook niet stabiel te krijgen. Uiteindelijk moeten settelen op 2200 C9-11-9 @ 1,68v. Ook de voltages op de geheugencontroller moeten getweakt worden voor dat soort hoge snelheden. Er komt gewoon meer bij kijken dan XMP.

Zoals hierboven wordt aangegeven, beter eerst focussen op een hogere CPU clock. Dat is ook een stuk eenvoudiger dan ram OC.

[Voor 19% gewijzigd door millman op 17-06-2020 13:34]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True