Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• biepo
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14-07 00:50
Ik ga over een paar maanden rondkijken voor een hypotheek, en zit momenteel te sparen.

Het is algemeen bekend dat reiskosten niet meegenomen worden voor de berekening van je hypotheek. Maar ik bezit geen auto of brommer etc. Alleen een fiets.

Mijn vergoeding gaat strikt naar mij toe, en wordt dus niet weer geïnvesteerd in benzinekosten etc. Ik heb geen rijbewijs.

Mijn vraag is: "Als ik kan tonen dat de reiskostenvergoeding niet weer opgaat aan benzine, kan ik dan die vergoeding meenemen in de hypotheek?" :)

Beste antwoord (via biepo op 14-06-2020 23:28)

• LAD93
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 23:34
TL;DR: TS, krijg je een kilometervergoeding of vaste vergoeding per maand? In dat laatste geval kán het meegenomen worden in de berekening.

Naar mijn ervaring is hier nog wel enige nuance mogelijk. Recentelijk een huis gekocht en ook die vraag gesteld bij mijn hypotheekadviseur. Deze gaf aan dat het in sommige gevallen mogelijk is, er zitten echter een hoop mitsen en maren aan.

Mijn situatie: ik krijg al sinds jaar en dag van mijn werkgever een vaste onkostenvergoeding (noem het zoals je het wilt) voor vervoer. Echter, deze is onvoorwaardelijk vastgelegd in mijn contract en kan niet zonder slag of stoot stopgezet worden. Niet als ik dichterbij ga wonen of zelfs helemaal niet meer naar kantoor zou komen door thuis te werken (heeft niet de voorkeur voor zowel mijzelf als de werkgever, maargoed).

In de werkgeversverklaring kan aangegeven worden wat voor vergoeding er gegeven wordt. In het geval van de NHG-standaard verklaring moet er een 3 achter de compensatie staan om aan te geven dat het in mijn contract staat.

Uiteindelijk is het er bij ons niet van gekomen om het helemaal mee te laten rekenen in verband met een lagere benodigde hypotheek, maar zelfs het UWV verzekeringsbericht, dat in veel gevallen geaccepteerd wordt in plaats van een werkgeversverklaring, nam dit bedrag mee.

[Voor 5% gewijzigd door LAD93 op 14-06-2020 22:48]

per aspera ad astra

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• biepo
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14-07 00:50
Haha oke. Het is duidelijk voor mij. Dankje voor het beantwoorden ^^
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True