Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waterlekkage gehad hoe nu vocht weg ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 09-08 18:36
We wonen in een appartement en hebben 2 weken geleden een kleine (3 liter per uur) waterlekkage gehad in de waterleiding in de dekvloer. Het water druppelde in de kruipruimte en er kwam ook vocht onder onze laminaatvloer en in de muren (schimmel / gele plekken) !

Een monteur van de VVE heeft een lekdetectie uitgevoerd en aangegeven dat de koudwater leiding lekt, hij wist niet waar en het beste was een bypass uitvoeren.

Hij gaf ook dat we dan twee maanden even ergens anders moesten gaan wonen want naast de reparatie moest de vloer eruit, muren van spack worden ontdaan, overal condensatiedrogers plaatsen en dan weer nieuwe vloer + muren repareren/stucen.

Omdat we over een jaar een nieuwbouwwoning krijgen (wordt nu gebouwd) heb ik ervoor gekozen om alleen de bypass te laten uitvoeren. We kunnen hier nergens een huurhuis krijgen voor 2 maanden en we hebben kids die naar school moeten.

Een loodgieter heeft een waterleiding (koud+water) bypass uitgevoerd waardoor de oude waterleiding niet meer werkt.

Na het plaatsen van de bypass (2 weken geleden) heb ik nu geen lekkage meer en de kruipruimte is ook weer redelijk op zijn oude vochtigheidspercentage. De muren echter zijn nog wel koud / wat vochtig. Ook komt er soms weer schimmel opzetten.

Wat kan ik het beste doen om dit op te lossen ? Toch zelf zo'n condensatiedroger tegen de muren zetten ? Of misschien in de kruipruimte om daar nog wat vocht weg te krijgen ? Of lost zich dit na een paar weken / maanden vanzelf op ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vortexnl1982
99ruud99 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:24:
Luchten luchten luchten, als je geen condensator drogers wilt gebruiken. Maar het blijft dweilen met kraan open want in zon vloer gaat HEEL VEEL water zitten. Voordat alles eruit gedempt is ben je al weg.
Hmm ook de kruipruimte luchten ? Zit er over te denken om zo'n ding te huren als ik 2 weken op vakantie ben :

Ik laat dan een vriend de boel in de gaten houden. Misschien een week in de kruipruimte en een week op de muren binnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vortexnl1982
Laminaatvloer zit er nog in, het bobbelt een beetje. Het liefst laat ik alles zitten omdat we er toch over een paar maanden tot een jaar uit deze woning gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vortexnl1982
SlaadjeBla schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:49:
Mijn ervaring met lekkage:
* vloer moet eruit. Dat is een spons en die is toch al verpest. De betonvloer eronder zal niet veel vocht vasthouden.
* als je spachtelputz hebt, kun je dat het best verwijderen of perforeren. Moet toch opnieuw, dus kan er het best af.
* die drogers doen het fantastisch. Ik had na het koffie zetten het filter laten zitten en die was na een paar uur kurkdroog. Echter, als je de spachtelputz laat zitten doen ze het een stuk minder want dat is een spons. Ze maken een enorm kabaal en geven veel warmte. Mijn woonkamer was 30 graden en het was begin februari.
* gipsmuren die je kunt slopen kun je sneller opnieuw opbouwen dan drogen.

Succes. Waterschade is echt heel naar.
Dank je voor de tips !

De vloer gaat er ook zeker uit. We willen deze woning gaan verhuren over een jaar en dan gaat sowieso de vloer eruit. Ook worden de muren dan aangepakt etc. Ik wil nu echter wel af van mijn vochtige muren, die bobbels maken me niet uit. Ik zie geen schimmel oid onder de vloer zitten als ik een stuk laminaat weg haal.

Op die muren zitten inderdaad spachtelputz en dat zal ik morgen er direct afhalen !

Denk je dat ik eerst de kruipruimte goed moet drogen met zo'n condensatiedroger voordat ik de muren droog blaas met zo'n ding ? Mijn kruipruimte is geisoleerd met piepschuim.

En inderdaad waterschade is heeeeeeeeel irritant. Ben blij dat ze een bypass hebben gelegd. Ik kan dan bij eventuele calamiteiten ook bij de leidingen.
SlaadjeBla schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:49:
edit2: bedenk je ook dat een vochtig huis niet gezond is voor je gezin. Je kunt het beter goed doen, ook al is het voor een paar maanden, zeker als de verzekering uitkeert.
De lekdetectie-man had geen boven-gemiddeld vochtpercentage gemeten in onze woning. Het zat volgens mij op gemiddeld maar niet gevaarlijk oid......

[Voor 12% gewijzigd door vortexnl1982 op 14-06-2020 21:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vortexnl1982
Druganov schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:59:
TS geeft aan dat hij sowieso weinig waarde meer hecht aan het huidige appartement omdat hij toch weggaat, en het wel leefbaar wil houden. ik kan niet opmaken of het koop of huur is. bij huur heb je een opleveringsplicht waar het appartement in goede staat moet zijn.

Beton zuigt meer water op dan dat je denkt trouwens, vergis je niet. ik heb zelf ervaringen met lekkage van de bovenburen gehad in verschillende appartementen.

Die laminaatvloer kan je afschrijven uiteraard, en zal denk ik niet meer vervangen worden nadat die krom gaat trekken, omdat TS toch van plan was te verhuizen.

Als eerste zou ik de thermostaat op 35c zetten, en alle radiatoren opendraaien in de kamers waar je lekkage hebt gehad en alle ramen en deuren daar openzetten voor een paar dagen. de kamers waar je het niet hebt gehad, radiators dicht en ramen en deuren ook open, want je gaat de hitte voelen >:)
Het is koop en als we eruit gaan willen we eerst de boel goed opknappen. Ik wil geen gezeik met huurders oid en ben eigenlijk ook wel blij dat we nu de lekkage al hebben gehad voordat er huurders in dit appartement zitten.

Dat is ook wel een goede ja om de verwarming aan te ztten. Misschien is het dan toch praktischer om de condensatiedrogers te gebruiken als ik op vakantie ben :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vortexnl1982
99ruud99 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:12:
Als je toch vloer eruit haalt... Kan je niet nu vast aan rand paar latten eruit halen. Ziet er lelijk uit maar daardoor verdampt het veel sneller.
Daar zat ik ook al aan te denken. Ik denk alleen dat het vochtig is op een plek ergens midden in de vloer, weg van de randen. Maar het kan geen kwaad dus ik zal morgen wat latten achter de bank weghalen (in buurt van het lek).
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True