Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 22:38
Hallo allemaal :) ,

Ik heb al vaker advies gevraagd op Tweakers voor mijn pc, maar nu wil ik graag advies vragen over smartphones. Ik heb wat minder verstand van smartphones dan van pc's.

Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe smartphone voor mijn moeder, omdat de Samsung Galaxy Grand Prime die ze gebruikte helaas is overleden. Deze had ze al sinds 2014/2015.

Wat is je budget?
Rond de €200. Liefst zo dichtbij de €200.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn moeder gebruikt haar smartphone vooral voor Whatsapp, Facebook, YouTube en om Buienradar te checken. En om af en toe ook foto's te maken. Al is een goede camera minder belangrijk.

Voor mijn moeder wil ik een smartphone met goede hardware en accu. Het scherm en de camera's zijn minder belangrijk. Mijn moeder doet lang met een smartphone dus het liefst een recente of wat recentere telefoon. Anno 2020 mag je wel een telefoon verwachten dat die een 1080p scherm heeft. Voor de rest maakt niet uit wat de afmetingen zijn van een telefoon.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn moeder heeft geen voorkeur voor een bepaald merk. Wat ik zelf al gevonden:
- Realme 6s. Deze lijkt het precies hetzelfde te zijn als de Realme 6 alleen net iets goedkoper.
- Xiaomi Redmi Note 9S. Dit lijkt ook een goede smartphone te zijn. Grootste verschil dat ik zie tussen deze en de Realme 6s, is dat de Note 9S een SoC heeft van Qualcomm terwijl de Realme 6s een SoC heeft van Mediatek.
- Realme 5 pro. Deze heeft ook een SoC van Qualcomm.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben benieuwd of een telefoon met een Mediatek SoC ook goed is. Ik had ergens gelezen dat deze minder efficiënt zijn dan Qualcomm SoC's, maar wel beter presteren (als ik de Antutu benchmarks op Kimovil mag geloven). Ik ben benieuwd wat jullie van deze smartphones vinden en welke jullie nog zouden aanraden. In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn verhaal :) !

Beste antwoord (via Jotyjo op 16-06-2020 23:55)

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-09 17:26
Als je de batterij belangrijker vind dan het scherm en/of iets met custom ROMs kan/zou kunnen gaan doen, moet je de Note 9S nemen. Ik denk dat ze de software van Realme wel iets fijner gaat vinden, maar als je reclames uitzet en bloatware verwijderd op de Xiaomi, is dat denk ik wel de way to go.

ETS2 2021 "Heart of Russia" DLC kaart: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1M4nYlxJEsQ12v0KXBVwuHoKGuB8NQhH9&usp=sharing

Alle reacties

• Jotyjo
swhnld schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:53:
Mediatek is minder goed voor updates en custom rom, maar gezien de leeftijd van de vorige telefoon is dat geen issue voor je moeder.

Wat wel iets te overwegen is, is dat Samsung een eigen interface heeft en een aantal eigen apps, en ik heb mijn ouders een paar jaar terug over gezet van Samsung naar een Motorola, maar feedback is dat ze toch liever Samsung hebben want "dat werkt beter".

Dus als je moeder zoveel jaar plezier had van haar Samsung, zou ik dat bij de nieuwe telefoon keuze zeker ook meenemen. De Samsung A21s bijvoorbeeld:
pricewatch: Samsung Galaxy A21s (3GB intern, 32GB opslag) Wit
Bedankt voor je reactie, @swhnld ! Goed om te weten dat Mediatek minder goed is voor updates.

Dit is het updatebeleid van Realme volgens @Potenscia :
(Gekopieerd van P3TER_)
Realme heeft als updatebeleid het volgende:
-1 Android upgrade voor alle telefoons.
-2 Android upgrades voor telefoons uit de Pro-series en X-series.
-24 maanden beveiligingsupdates. Elke maand in de eerste 6 maanden en elke twee maanden in de maanden 7-24.

Dit lijkt mij een redelijk goed updatebeleid voor een Android smartphone.

Mijn vader is vorig overgestapt van een Samsung A50 (2017) naar een Xiaomi Redmi Note 7 en die is daar nog steeds blij mee. Daarnaast heeft mijn moeder nooit de Samsung apps gebruikt dus het hoeft geen Samsung te zijn. Als het maar een Android smartphone is. Mijn moeder is bereid om over te stappen van Samsung naar bijvoorbeeld Xiaomi of Realme.

Ik denk ook dat Android redelijk veranderd is sinds Android 5.0 dus als het een Samsung smartphone zou worden, moet ze daar nog steeds aan wennen. Ik kan haar ook altijd helpen met vragen over haar nieuwe smartphone

• Jotyjo
Bedankt voor je reactie, @Hackus ! Maar Samsung lijkt mij toch een wat mindere keuze als ik zo kijk op Kimovil. Je lijkt toch meer voor je geld te krijgen bij bijvoorbeeld Xiaomi en Realme. Daarnaast is de Samsung A40 al een jaar oud en dat lijkt mij niet handig. Je krijgt dan toch een jaar minder lang updates en mijn moeder doet lang met haar telefoon.

• Jotyjo
atsan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:18:
Op dit moment Motorola g8 plus in mijn hand. Fijn ding hoor
Bedankt voor je reactie, @atsan ! Al is de SoC die in de Motorola Moto G8 Plus zit een stuk zwakker te zijn dan die van de Xiaomi of Realme.

• Jotyjo
Tahref schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:19:
Realme 5 pro heeft volgens mij geen led lichtje waardoor moeilijker kan zien of je een bericht heb ontvangen
Bedankt voor je reactie, @Tahref ! Dat is om te weten. Al had de Samsung Galaxy Grand Prime die ze had ook geen led lichtje voor notificaties. Dus ik denk dat het niet veel uitmaakt of een smartphone die wel of niet heeft.

• Jotyjo
Potenscia schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Het is een prima updatebeleid in de zin van snelheid, maar als je moeder 5 jaar heeft gedaan met haar vorige telefoon, is 2 jaar beveiligingsupdates natuurlijk niet heel veel. Dat gezegd te hebben, Samsung doet het voor toestellen niet beter qua beveiligingsupdates, en ik weet niet goed of er merken zijn die dat wel doen, zeker bij telefoons van dit budget.
Bedankt voor je reactie, @Potenscia ! Ik denk dat er geen Android telefoon bestaat die 5 jaar lang beveiligingsupdates krijgt, want dat had ik ook niet verwacht. Maar ik wil wel een telefoon voor mijn moeder die ten minste 2 jaar lang beveiligingsupdates krijgt. Zou een Realme 6(s) of een Xiaomi Redmi Note 9S een goede optie zijn als een telefoon met goede hardware en een goede accu?

• Jotyjo
Potenscia schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:16:
Als je de batterij belangrijker vind dan het scherm en/of iets met custom ROMs kan/zou kunnen gaan doen, moet je de Note 9S nemen. Ik denk dat ze de software van Realme wel iets fijner gaat vinden, maar als je reclames uitzet en bloatware verwijderd op de Xiaomi, is dat denk ik wel de way to go.
Hoe zo is het scherm van de Xiaomi Redmi Note 9S wat minder? De Realme 6(s) heeft wel een 90hz scherm, maar voor de rest hebben beide telefoons een LCD IPS scherm. Ik denk dat ik niks ga doen met custom ROMs. Ik heb nooit een custom ROM op een telefoon geïnstalleerd. Ik weet ook niet hoe lastig dat is (ik denk dat dat wel mee valt).

Maar ik denk dat ik voor de Xiaomi Redmi Note 9S ga gezien de grotere accu en de optie om misschien later een custom ROM te kunnen installeren (door de SoC van Qualcomm).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jotyjo
Potenscia schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 06:11:
[...]

Voor standaardapps en rondzwerven in de UI is de 90Hz wel heel vloeiend, maar de 5Ah accu van de 9S, en het feit dat de 9S (ff opgezocht) blijkbaar 3-4 jaar MIUI-updates krijgt, waar beveiligingsupdates tussen zitten, maakt de Xiaomi in dit geval gewoon beter.
Goed om te weten dat de je bij Xiaomi 3-4 jaar software support krijgt. Gelukkig is het WiFi probleem met de Xiaomi Redmi Note 9S verholpen met een update, wat gezegd werd in [Xiaomi Redmi Note 9 / 9S / Pro] Ervaringen en Discussie. Ik ga dan sowieso de Xiaomi Redmi Note 9S voor mijn moeder kopen. Heel erg bedankt voor al het advies dat je gegeven hebt, @Potenscia !
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee