Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ram geheugen naar 3000mhz crasht bios, slaat niet op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dave Zrour
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 28-03 14:57
Hoi, ik heb een probleem met het instellen van mij ram geheugen, het runt nu op 2133mhz terwijl die op 3000mhz hoort te runnen. Ik heb een Asrock b450 pro4 moederbord met een ryzen 5 2600 en 2x 8 gb corsair vengeance lpx, een 650w corsair 80plus gold voeding en een gtx 1060

Als ik de xmp setting aanzet start mijn pc niet op en wordt mijn bios weer teruggezet naar de vorige werkende staat. Ik zag ook dat de timings van de xmp totaal niet overeen komen met waar het gewoon op staat. Wat ook raar is is dat na de crash mijn voorste intake case fans ineens uit staan en dat ik ze dan opnieuw moet laten detecten. Ik heb mijn bios nog nooit ge-update maar ik zou ook niet weten welke ik zou moeten hebben.

Iemand suggesties voor dit gekke probleem?

EDIT:

Wat dus blijkt is dat mijn Moederbord maar tot 2666mhz support voor het type ramstick wat ik heb, beetje jammer.

[Voor 7% gewijzigd door Dave Zrour op 26-03-2021 23:22]

Beste antwoord (via Dave Zrour op 24-06-2020 11:12)

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-07 02:17

millman

6708Mhz @ -185c

Zoals @freaky35 aangeeft is een biosupdate gewenst.

1- Update je bios
2- Update je chipset driver: https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b450
3- Begin met XMP inladen
4- Zet Ram voltage op 1,35v (gaat soms mis bij XMP dus handmatig checken)
5- Save & Exit bios

Niet stabiel? Herhaal stap 4 en 5, maar na inladen XMP de ram divider terug op 2666. Dan pas Save & Exit bios..Stabiel? 1 ram divider omhoog en opnieuw testen met Memtest.. opwerken tot je stabiliteit gevonden hebt.

* Wat @nelizmastr aangeeft zou een optie kunnen zijn, vind het persoonlijk niet de beste oplossing, maar als het stabiliteit geeft, waarom ook niet. Bij mij draaide de LPX reepjes allemaal stabiel (heb 6 verschillende setjes gehad om te testen, zelfs mix n match 3000c15 en 3200c16 48GB was bootable..)

[Voor 25% gewijzigd door millman op 13-06-2020 12:22]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Alle reacties

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True