Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Opslag] Upgrade + wat extra veiligheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ryan1981
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 30-07 13:03

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Ik zoek een?
Upgrade voor mijn huidige USB externe HDD's die meer ruimte geeft (rond de 8-10 TB) en tegelijk ook wat extra veiligheid tegen het verliezen van bestanden geeft dus dubbelop (16-20TB totaal).
Snelheid denk ik dat ik het met minimaal 25Mbps wel red.

Wat is je budget?
Op dit moment heb ik 2x 10 TB voor rond de 200 euro gezien in de pricewatch, dus 400 euro max. Maar als jullie met argumenten komen waarom ik beter niet kan doen wat ik van plan ben is er nog wel wat ruimte voor aanpassen van budget maar niet te gek :P

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
USB external disks. Lijkt er op dat ik aangewezen ben op WD of Seagate.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben op dit moment van plan om 2 externe USB HDD's aan mijn NUC te hangen. Deze heeft 2xUSB3 welke ik hiervoor wil gebruiken. De NUC staat altijd aan. Ik heb geen problemen met een eventuele spin-up tijd aangezien ik de data sporadisch aanspreek.

Wat ik op dit moment overwogen heb:
- Aangezien ik wat extra veiligheid wilde inbouwen zat ik eerst te denken aan een NAS in raid 1, of misschien zelfs raid 5.

Voor mij was de conclusie dat omdat ik al een NUC heb, welke al de functionaliteit die ik nodig heb al bied (behalve dan de fysieke ruimte voor 2x3.5 inch HDD's), ik eigenlijk geen NAS nodig heb. (Ziet er naar uit dat QNAP mijn keuze ook als een gat in de markt ziet) En als in mijn situatie 1 van de disks het begeeft, dan vervang ik zeer makkelijk die disk door een nieuwe te kopen (of RMA te krijgen :P).

Dus een USB opslag apparaat, maar welke? Ook hier heb ik verschillende zaken overwogen
- WD My cloud home duo --> No Go, Wat ik denk gevonden te hebben: Verplicht online account, normale netwerk shared folders kan niet?, software verplicht.
- WD My Book Duo --> Raid box, had in eerste instantie mijn voorkeur, wel erg prijzig vergeleken met 2 losse externe HDD's en er zit een ventilator op, maar als voordeel maar 1 voeding en maar 1 aansluiting en hardware mirror ipv software. Ik ben echter wat gaan lezen en kwam toen een heel verhaal over encryptie tegen en hoe als de behuizing/controller het begeeft je al je data kwijt zou zijn omdat je encryptie sleutel specifiek voor die controller is en je dus niet even je HDD aan een andere controller kan hangen.

Ik heb geen idee of dit met de recente HDD's van WD nog steeds zo is dus misschien kunnen jullie mij hier gerust stellen. Toch heb ik zelf niet echt behoefte aan encryptie, als ik dat wil, regel ik wel wat software zoals Seagate in zijn handleiding beschrijft. Vraag me ook wel af of de HDD zo aangepast is dat je pinnen moet afdekken omdat hij anders niet werkt in een PC of andere behuizing en je dus weer een WD behuizing moet kopen als ie kapot gaat. Daarnaast als de behuizing/controller kapot gaat is weer net iets minder veilig en flexibel als 2 losse USB HDD's met elk hun eigen controller. Al met al een hoop haken en ogen wat mij in het algemeen al een beetje afschrikt om met WD in zee te gaan.

- WD Mybook --> Verplichte encryptie
- WD Elements --> Dit is een van mijn mogelijke keuze's, deze heeft volgens mij geen encryptie
- Seagate Backup Plus Hub --> Dit is een van mijn mogelijke keuze's, deze heeft volgens mij geen encryptie
- Seagate Expansion Desktop (v2) --> Dit is een van mijn mogelijke keuze's, deze heeft volgens mij geen encryptie

Nu heb ik zowel voor WD als voor Seagate veel verhalen gelezen van
- Dead on arrival
- Kapot na 3 maanden, koop nooit meer WD/Seagate

Ik heb van beide schijven in huis, en ook ik heb een keer een WD gehad waar de behuizing het van begaf (kon disk toen nog wel intern in PC gebruiken) en nu mijn grootste schijf een 4TB seagate die redelijk stil is en nog geen problemen mee gehad sinds 2014. Mag ik er van uit gaan dat kwa betrouwbaarheid het niet heel veel uitmaakt wat je kiest?

Een van de grote dilemma's die ik nog heb met 2 losse USB HDD's is dat ze niet stil zijn. Nu heb ik een 4TB seagate staan (in de woonkamer, waar onze modem staat) en om eerlijk te zijn heb ik geen last van deze schijf. Maar dat wil niet zeggen dat die ik nu aan wil schaffen net zo stil is.

Mijn plan is om 1 disk als data disk te gebruiken, en de 2e disk met FreeFileSync 1 keer per week te syncen/mirroren.

Dat was het zo'n beetje. Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True