Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vergunning toegezegd, toch nog niet verleend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shefkee
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13-08 13:07
Hi,

Ik heb hulp/advies nodig inzake een vergunningsaanvraag bij de gemeente Eindhoven.

Ruim 3 maanden geleden heb ik een vergunning aangevraagd voor een aanbouw aan de voorzijde van de woning. Normaliter wordt eenzelfde zaak binnen 2 maanden behandeld. Deze vergunning was na 2 maanden nog niet verleend, waarop de gemeente uitstel heeft aangevraagd. Volgende week donderdag (18-06) is de deadline en moet er een go/no go gegeven worden.

Tijdens deze aanvraag zijn meerdere vragen van meerdere commissies gesteld;
- Welstand;
- Ruimtelijke Kwaliteit;
- Rekenkamer.

Welstand en Ruimtelijke Kwaliteit hebben we kunnen tackelen. Althans, onze casemanager heeft per email laten weten dat het aanzicht akkoord was en de commissie Ruimtelijke Kwaliteit zijn fiat heeft gegeven. Enkel de constructeurs moesten het nog eens worden over de berekeningen.

Vorige week vrijdag kregen wij, na zelf aandringen bij de casemanager, mondeling akkoord van diezelfde meneer dat 'onze vergunning verleend is en dat wij volgende week de schriftelijke bevestiging zouden krijgen'. Hierop hebben wij de aannemer gebeld, offerte getekend en deze zou in de loop van deze week starten met zijn werkzaamheden.

Vandaag krijg ik vlak voor 17:00, na herhaaldelijk bellen, een telefoontje van de casemanager met de mededeling dat het aanzicht door de commissie Ruimtelijk Kwaliteit toch niet geheel akkoord is. Hij gaf aan dat er toch twijfels waren omdat mogelijk meerdere mensen deze aanbouw zouden nemen en dit ten koste zou gaan van het wijkaanzicht (wij wijken af van het bestemmingsplan). Aankomende vrijdag volgt nog een vergadering en dan wordt de aanvraag nogmaals voor het laatst doorgenomen.

Vooruitlopend op vrijdag maken wij ons nu zorgen natuurlijk. De deadline voor de vergunning volgt zeer snel en aanpassingen doorvoeren en vervolgens een nieuw traject ingaan betekent dat wij nog x-maanden niet over de benedenverdieping kunnen beschikken. Daarnaast vragen wij ons af of deze toezeggingen per mail en mondeling uberhaupt gedaan hadden mogen worden en of wij hier rechten aan kunnen ontlenen?

Lastige situatie. Enerzijds zou ik de leidinggevende van de casemanager willen spreken en hem na laten gaan dat er valse toezeggingen gedaan zijn, anderzijds vraag ik mij af in hoeverre dit zin heeft en of het traject dan niet nóg meer vertraging oploopt? Wat jullie?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shefkee
BazzH schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:30:
De bezwaartermijn gaat zelfs pas in ná het verlenen van de vergunning. Nu zijn alleen de "autoriteiten" nog aan zet geweest voor het verlenen van de vergunning. "De meute" mag daarna nog 6 weken bezwaar maken tegen het verlenen van de vergunning (dat kan logischerwijs pas als de vergunning inderdaad verleend is).

Zelfs in die 6 weken na publicatie van de toekenning van de vergunning loop je dus nog steeds enig risico. Als er bezwaar wordt gemaakt en dat wordt gehonoreerd, dan gaat het alsnog niet door.
Jup, dit weet ik inderdaad en is altijd het risico natuurlijk.

En om op de eerste post te reageren; to be fair weet ik dat niet. Ik kan enkel afgaan op de casemanager in deze, want contact krijgen met onze gemeente is onmogelijk. Als hij me dan verteld dat de commissies akkoord zijn verwacht ik, in mijn eerlijkheid, niet dat dit standpunt nog veranderd. Wellicht is dat dan inderdaad erg dom geweest en misschien een hele dure les.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shefkee
BazzH schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:40:
[...]

Dat niet alleen. Zodra die commissies allemaal akkoord hebben gegeven, dan ben je er nog niet (bijna, maar nog niet helemaal). Binnen een paar dagen nadat je de vergunning hebt gekregen, wordt het besluit tot het verlenen van de vergunning gepubliceerd door de gemeente. Dat doen ze meestal in het plaatstelijk suffertje en/of op overheid.nl. Iedere belanghebbende heeft vanaf dat moment 6 weken de tijd om bezwaar te maken tegen het besluit om jou die vergunning te verlenen. Dus als de buurman bang is dat jouw uitbouw zijn hele uitzicht gaat verpesten en zijn zeldzame grassoorten van hun zonlicht gaat beroven, dan mag hij bezwaar maken. En als je dan iemand treft die wel met een goed verhaal komt, dan ben je er dus nog niet.
Klopt, ik ken de procedure, enkel ken ik de interne bureaucratie van de gemeente niet goed genoeg klaarblijkelijk. Wij hebben het achteraf bezwaar maken ook zo goed mogelijk proberen te tackelen door in de directe omgeving kenbaar te maken dat we gingen aanbouwen. Niemand had daar bezwaar tegen, althans die we gesproken hebben.

Overigens zijn wij niet de enige met deze aanbouw, deze aanbouw is in 1995 al eens gerealiseerd bij buren in dezelfde straat. Dit was ook de bepalende factor om het, ondanks een veranderd bestemmingsplan, te proberen.

• Shefkee
Heb inmiddels de casemanager gesproken. Heeft zijn excuses gemaakt, maar was vergeten in een bepaalde map te kijken. Uiteraard geen leuk gesprek mee gehad aan de telefoon, maar het is niet anders..

De commissie Welstand & Ruimtelijke Kwaliteit waren allebei akkoord. Rekenkamer was ook akkoord, schijnbaar was de commissie Stedenbouw (?) niet akkoord. Vrijdag wordt het nog eens voorgelegd in de laatste vergadering, maar verwachting is dat het niet akkoord wordt gegeven omdat we de rooilijn passeren. Als we een halve meter terug gaan en de aanbouw grenzen aan de carport, dan gaat het wellicht toch door. Inmiddels dus de tekenaar en constructeur aan het werk gezet zodat vrijdag, bij eventueel afwijzing van het initiele plan, toch een nieuw plan aan kunnen leveren dat in diezelfde vergadering besproken wordt.

Helaas flink wat extra kosten gemaakt, maar hopelijk volgt er dan snel een positief antwoord.

Overigens bedankt voor de inzichten van een aantal hierboven. Uiteraard wist ik dat ik mezelf op glas ijs begaf op het moment dat ik de offerte tekende zonder schriftelijk bevestiging, wist ik ook dat sommige dingen zoals een referentie van eenzelfde object in dezelfde straat weinig zegt. Dat had ik in het voortraject al begrepen, was meer op zoek naar wat ik mogelijk nog kon doen om het geregeld te krijgen. We wachten het nu af.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True