Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: november 2010
  • Nu online
In de laatste 40 jaar zijn die flink veranderd. Eerst door de Amerikaanse films, die zeker toendertijd flink moralistisch waren, en tegenwoordig door de Amerikaanse social media, die alles censureren en interpreteren naar Amerikaanse maatstaven. Moeten wij nu zo nodig in alles een kopie van de VS worden?

Balkenende kwam daar ook mee, maar die had het over Christelijke waarden en normen. Dat is wel flink uit de tijd. Daar heb ik het ook niet over. Ik heb het meer over de vrijheid en tolerantie die steeds verder ingeperkt worden.

Als we dan toch alles moeten kopiëren, waarom dan niet bijvoorbeeld Duitsland of Denemarken als voorbeeld nemen? Ok, ik heb het antwoord hierboven al gegeven. Maar we zouden toch minstens kunnen proberen om dan een EU identiteit en cultuur te ontwikkelen met zijn allen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

We zijn een tolerant land.

Het ligt niet in de Nederlandse aard om een ander wel/niet op te leggen welke waarden en normen die moet aanhouden.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

SymbolicFrank schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:47:
In de laatste 40 jaar zijn die flink veranderd. Eerst door de Amerikaanse films, die zeker toendertijd flink moralistisch waren, en tegenwoordig door de Amerikaanse social media, die alles censureren en interpreteren naar Amerikaanse maatstaven. Moeten wij nu zo nodig in alles een kopie van de VS worden?
Ik vraag me af waar je op doelt. Worden blote borsten tegenwoordig ook afgeplakt op de Nederlandse TV? Worden onvertogen woorden weggepiept? Nooit iets van gemerkt.
Balkenende kwam daar ook mee, maar die had het over Christelijke waarden en normen. Dat is wel flink uit de tijd. Daar heb ik het ook niet over. Ik heb het meer over de vrijheid en tolerantie die steeds verder ingeperkt worden.
Heb je voorbeelden van situaties waar wij Amerikaanse normen overnemen? Gezien dat we avond aan avond naar Amerikaanse TV en films kijken, vind ik het nog aardig meevallen.
Als we dan toch alles moeten kopiëren, waarom dan niet bijvoorbeeld Duitsland of Denemarken als voorbeeld nemen? Ok, ik heb het antwoord hierboven al gegeven. Maar we zouden toch minstens kunnen proberen om dan een EU identiteit en cultuur te ontwikkelen met zijn allen.
Volgens mij is die er ook. Maar de Amerikanen hebben onze cultuur gejat, er een eigen draai aan gegeven, en daar worden wij nu weer dagelijks mee geconfronteerd. Natuurlijk nemen we wel eens wat over.

I hear a sound of victory, the Lord says it is done

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 00:24
Maar we zouden toch minstens kunnen proberen om dan een EU identiteit en cultuur te ontwikkelen met zijn allen.
Helaas! Sterker nog, door de EU wordt onze eigen identiteit versterkt als afzetting tegen de EU. Het is ook heel leuk te zien als je een groep kinderen (bijvoorbeeld een klas, voetbalteam of scouting-speltak) ziet die een eigen identiteit hebben. Eigen grappen, gebruiken, enzovoort. Laat ze los tussen heel veel andere kinderen (bijvoorbeeld een tournooi, of iets anders samen met andere clubs of scholen), en ze gaan hun eigen identiteit versterken. Een soort duidelijk maken aan de massa dat hun subclub ook bestaat.

Daarnaast: vrijheid ingeperkt? Jij hebt veel meer vrijheid dan 50 of 100 jaar geleden. De invloed van de religies is in NL afgenomen, de welvaart geeft veel meer keuzevrijheid.

En tolerantie ingeperkt? Ik heb een schoolboek uit 1952 waar nog van nikkertjes gesproken wordt liggen. Het is een geschiedenisboek waar zwarten als minderwaardige mensen worden weggezet, en werd algemeen gebruikt op NL scholen. En homo's? Hadden die het in de jaren '50 goed?

Ik denk eerder dat het 'probleem' omgekeerd is. Door het wegvallen van het keurslijf is een vacuum ontstaan waar we niet goed raad mee weten. De vrijheid lijkt te groot, waardoor een heleboel afgebakend moet worden. Bijvoorbeeld de vrijheid van meningsuiting.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 01:10
Wat een onzin in het openingstopic en ook nog eens zonder degelijke onderbouwing of bronnen waaruit dat dan zou moeten blijken. Het is hier toch geen Fok!?

[Voor 42% gewijzigd door P-Rock op 03-06-2020 00:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
(knip niet-onderbouwd geneuzel)
Maar we zouden toch minstens kunnen proberen om dan een EU identiteit en cultuur te ontwikkelen met zijn allen.
Inderdaad, een EU-indentiteit moeten we nastreven, met Hongarije en Polen als lichtend voorbeeld voor vrijheid en tolerantie!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True