Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Jaren '50 huis dak en vloer isoleren, gasaansluiting weg.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 06:00
Bijk schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:44:
[...]

Vloerverwarming heb ik expres niet vermeld, dit willen we namelijk niet. Niet echt van deze tijd wellicht, maar radiatoren horen nou eenmaal in het zicht in dit type huizen. Hier om de hoek heeft iemand ze vervangen door 10cm HOH vvw. Zo lang je niet in de buurt van de gigantische raampartijen bent voelt het op zich wel lekker, maar het zier er niet mooi uit. Het erkertje waarin de radiator van 0,5m*1,60m hangt is dan leeg en kaal..
Woon zelf ook in een oud huis met erker.
Maar zeker als je een betonvloer van plan bent 100% zeker vloerverwarming erin volgens specs van lage temperatuur verwarming.
In de erker en op andere plekken waar je het mooi vind kan je alsnog Radson Delta of iets dergelijks hangen voor het zicht en extra comfort.
Je kan dan wel een dunnere variant nemen omdat je ook met je vloer stookt.

Met oog op de toekomst is het niet nemen van vloerverwarming gewoon onverstandig.

Al leg je de slangen er alleen in dan heb je later tenminste de mogelijkheid het aan te sluiten.

Ruimte voor Wtw buizen is persoonlijk.
Een koofje is lang zo erg niet als je van tevoren denkt.
Zelf heb ik boven gewoon een hele wand dikker zodat de 150 mm pijp strak tussen de gipsplaten door naar beneden past, wandje is totaal ongeveer 180mm dik.
Een andere buis loopt door de wc, en daar zit meteen riool en water van het fontijntje en de cv ketel die op zolder hangt bij.
Roosters boven ramen vind ik persoonlijk niet mooi.

[Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 02-06-2020 18:36]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 30-07 23:19
Bijk schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:30:
[...]

In principe niet. Maar de buren gaan het dak nog niet vervangen, dan zou ik hier de enige zijn in de straat en dat is met allemaal tweekappers esthetisch wellicht minder...
Dan zeg je toch tegen de buren; 'Doe je mee? Anders ziet straks jouw dak er heel lelijk uit'
Het hoeven geen lidradiatoren te zijn. We hadden nu Strada Jaga (hybrid) op het oog. In principe is het toch om het even of je bijvoorbeeld 5kW vvw, 5kW lidradiator of 5kW LTV convectoren hebt?
Nee. Vloerverwarming is gewoon de meest comfortabele manier van verwarmen. Warme voeten = warm gevoel. Je kunt de hele kamer 25 graden stoken, maar als je koude voeten hebt voelt het nog steeds koud.
Actieve ventilatie is er niet inderdaad. Maar doordat er lucht via de schoorsteen/afzuigkap verdwijnt komt er vanuit andere plekken vanzelf weer wat lucht naar binnen toch?
Er verdwijnt vooral warmte omdat het tocht en heen en weer waait. Dat is nog geen verse lucht.
De schoorsteen op de verdieping en zolder zal waarschijnlijk wel blijven staan, dit is een blok van ongeveer 1 bij 1 meter waaromheen zowel op de eerste verdieping alsook de zolder van alles is geplaatst (en wellicht asbest houdend materiaal bevat). Voor nu gaat die dus alleen in de woonkamer weg en vanuit daar een nieuwe pijp door de oude heen. Volgens de schoorsteenman was de oude pijp hiervoor ruim dik genoeg.

[...]

Eigenlijk hetzelfde als boven, als je (z)LTV radiatoren neerhangt van het zelfde vermogen als je vvw komt het toch op het zelfde neer zo ongeveer? Wellicht dat ik de leidingen wel leg in de vloer inderdaad voor het geval dat.
Voor de ventilatie zou ik wellicht 1 buis van 150mm weg kunnen werken in het koofje waar nu de afzuigkap doorheen loopt, omdat dit een afzuiging in de kookplaat wordt met een filter. Maar dan, gaat 1 buisje van 150mm iets veranderen? En wat voor unit is kostentechnisch interessant voor op zolder dan, omdat het natuurlijk maar een zeer kleine hoeveelheid lucht is. Een andere plek is niet mogelijk, doordat er op de eerste verdieping een aantal wanden zijn verplaatst waardoor anders de leiding midden in een kamer uit komt.
Wat is eigenlijk je doel? Je zegt in de openingspost het meteen goed te willen doen... maar de zolder wil je het liefst niet van buiten doen... vloerverwarming wil je eigenlijk ook niet... ventilatie in orde maken wil je eigenlijk niet, overbodige tochkolom / heatsink (schoorsteen) verwijderen wil je niet etc. etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 30-07 23:19
Bijk schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:59:
[...]

"geen geld" was het antwoord. Ook nadat ik liet zien wat het ongeveer zou kosten en wat voor besparingen er mogelijk zijn. Nu er iets meer subsidie is wellicht nog eens in de groep gooien.
Hmm ja, dat is jammer. Hier hetzelfde met de spouw. Met subsidie erbij deden de buren wel mee.
[...]

Ben ik 't niet geheel mee eens. Wij hebben alle twee in huizen rondgelopen met en zonder vvw, de houten vloeren zonder voelden net zo fijn aan voor ons. Dan zit ik veel liever bij een radiator/convector. Kamertemperatuur is hier meestal 19,5. Bij strenge vorst ooit 20 als we nat zijn van de sneeuwwandeling.
Lol, dan ben je echt de 1%.
[...]

True, maar is dat met 1 buis 150mm ventilatie veel anders?
Met afzuigbox; ja.
[...]

Het liefst goed inderdaad, maar het is een bestaand huis en daardoor zijn er vanuit mij, de partner en het gemeeschapsgevoel wel wat beperkingen. Een nokverhoging (met nieuwe pannen) voor de helft van een 2-kapper vind ik persoonlijk geen gezicht. De ventilatie wil ik best in orde maken, maar ook daar kan ik niet zomaar midden in een kamer een buis uit de grond jagen.
Houten vloeren? Dan kun je dus gewoon tussen de balken met de ventilatiebuizen.
Vandaar dat ik aan geef dat de oude afzuigkap doorvoer daar dienst voor kan doen. Ook is er in de aanbouw een stukje wand waar bijvoorbeeld een muur unit zou kunnen. De schoorsteen blijft alleen op de onverwarmde slaapkamer en zolder zitten, het onderste deel gaat weg.
En buiten? Dat is het belangrijkste stuk om weg te hakken.
Ik snap dat dit niet ideaal is, maar ook dat is door de wijze waarop de verdieping en zolder op is gebouwd een beperking waarmee ik om zal moeten gaan. Als ik zo maar al die aspecten weg zou willen halen, had ik niet gekozen voor een jaren 50 huis. Hopelijk is het doel nu iets duidelijker.
Je meent serieus dat je een jaren '50 huis gekocht hebt voor al deze super onhandige dingen? Normaliter kopen mensen jaren '50 huizen voor de locatie of omdat beter niet te betalen was. Maar misschien ben je twee keer de 1%
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True