Toon posts:

Server Upgrade: Windows OS eruit, Hypervisor erin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-08 14:40
Hallo Tweakers!

Ik ben op zoek naar wat hulp in het maken van keuzes en hoop dat jullie me in de juiste richting kunnen sturen.

Een korte inleiding:
Ik heb een server draaien welke o.a. gebruikt word als/voor:
- File Server: 2 RAID kaarten (LSI & HP rocketRAID 2680) met RAID5 configs en de nodige software zoals Sonar, Jackett, etc.
- TV Server: Digital Devices tuner en MediaPortal Server voor het streamen van TV over mijn netwerk.
- FTP Server
- Backup server (van de overige PCs in het netwerk)
- VMware Workstation met inmiddels een 4/5-tal VMs (EVE-NG en andere VMs om Netwerk gerelateerde zaken te kunnen testen/leren)

Huidige hardware is een i7-2600k met 24GB RAM en Windows Server 2019 als OS.
Met name een aantal zware LABs in EVE-NG is de aanleiding voor een upgrade, CPU & RAM worden regelmatig volledig gebruikt. Ik zit te denken aan een Threadripper 1920x met 12c/16t en 64GB RAM. Indien nodig kan ik later dan de CPU nog upgraden (meer cores) en RAM uitbreiden.
Daarnaast is mijn desktop inmiddels ook een jaartje of 8 oud en begint die wat trager te worden met compilen in bijv. Visual Studio, dus dacht gelijk een Development VM te maken op de server, om die upgrade nog wat uit te stellen :)
Sommige VMs zouden dus 24/7 draaien, maar anderen alleen als ze nodig zijn.

Tot nu toe altijd met een Windows Server OS gedraaid, maar de vraag is dus of dit de beste keuze is voor na de upgrade.
Ik heb al veel gelezen en met het aantal VMs dat ik nu heb + de gedachte om mijn desktop te 'virtualiseren' lijkt een hypervisor een betere oplossing aangezien dit (met wat ik erover gelezen heb) een betere benutting van de onderliggende hardware tot gevolg zou hebben en me behoorlijk wat flexibiliteit geeft.

Dus ben me gaan verdiepen in ESXi. vSphere 7 & vCenter 7 op een VM geinstalleerd, en ik moet zeggen dat die installatie prima verliep en het er interessant uit ziet! Wel zonde dat vCenter gelijk 12GB RAM 'vreet', maar denk dat ik die niet nodig heb als ik maar 1 host ga draaien (toch?!?). Vervolgens vraag ik me wel af of ik mijn (verouderde) HW wel kan blijven gebruiken, aangezien mijn RAIDs gewoon toegankelijk moeten zijn in verschillende VMs als ik voor een Hypervisor kies. De Compatibility Guide geeft hier geen uitsluitsel over.

Na ook ook Gathering de nodig topics te hebben gelezen, kwam Proxmox ook regelmatig ter sprake. Deze zou (als ik het goed begrepen heb) wat 'makkelijker' omgaan met passthrough van HW naar de VM(s), maar dat kan ik mis hebben.
Dus ook daar zojuist een VM van geinstalleerd, maar dit loopt niet zo soepel als met ESXi. De installatie gaat prima, het starten lijkt ook sneller dan ESXi, maar het maken van een VM geeft de nodige uitdagingen. Mijn 3e disk (LVM) is niet zichtbaar als ik Windows Server wil installeren als VM, ook niet na het aanmaken van een partitie. Aangezien ik niet bekend ben met Linux (op een paar ervaringen met Raspbian na) kost het zoeken naar die oplossing dus wat meer tijd (Inmiddels opgelost, Storage Pool verwijderd nieuwe Thinpool aangemaakt), daar waar het met ESXi allemaal soepeler verliep, ondanks dat ik daar ook nog nooit mee gewerkt heb.

Long story short: Wat zouden jullie doen (en waarom)? Windows OS houden en met Workstation blijven werken of een Hypervisor erop en VMs maken? En wat zou dan de meeste geschikte hypervisor zijn in deze situatie?
Hopelijk hebben jullie (op basis van eigen ervaringen?) wat advies/argumenten/onderbouwingen en kan ik uiteindelijk mijn keuze maken.

Alvast bedankt voor de feedback! _/-\o_

Alle reacties

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee