Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Netwerkswitch en accesspoint gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 04:31
Ik zoek een?
Netwerkswitch en accesspoint

Wat is je budget?
Zo min mogelijk. Max. 200, liefst heel veel minder.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb nu thuis pricewatch: Linksys SE2500 Gigabit Ethernet-switch met 5 poorten en pricewatch: TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch v6.0 in gebruik. Daar ben ik in principe prima tevreden over. Hieraan zitten 9 apparaten verbonden (4k TV, 4k mediaspeler, receiver, spelcomputers, NAS, etc). Omdat ik altijd stopcontacten te kort kom (reeds 16 in gebruik), wil ik 1 switch minder om een stopcontact vrij te maken. Dat scheelt meteen ook weer een netwerkkabel, want dan hoeft er nog maar 1 switch van een ethernetverbinding te worden voorzien. Verder wil ik graag af en toe mijn laptop bedraad kunnen aansluiten voor als ik grote bestanden van of naar mijn NAS wil verplaatsen en zou een accesspoint in mijn kleine appartement wel fijn zijn om wifi-dekking in de slaapkamers te hebben.

Als ik snel reken, kom ik op 9 poorten voor apparaten; 1 poort voor de verbinding naar mijn modem; 1 reserve voor mijn laptop en mogelijk 1 voor het AP, dus dan heb ik minimaal 11 of 12 poorten nodig. Mettertijd wil ik ook graag een pi-hole, maar die kan denk ik beter meteen in de meterkast bij het modem. Mijn oude switches zou ik bijv. kunnen gebruiken in de meterkast om het aantal poorten van mijn router te vergroten zodat er naar elke kamer ook bedraad internet kan; of tzt in de slaapkamer van mijn dochter als ook zij meer apparaten gaat gebruiken.

Ik kan het benodigde accesspoint in de tv-kast stoppen bij de switch, of aan een bedrade verbinding in mijn slaapkamer hangen. Ik heb al wat rondgekeken, maar weet bijv. niet aan welke snelheden de 2,4 en 5 GHz moeten voldoen voor een prettige ervaring.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb allerlei switches bekeken, van oa TP-Link, Linksys en Netgear, in de prijsrange van € 60 tot 140. Allen met 12 poorten of meer (in de praktijk blijkt dat minimaal 16 te zijn) en beschikbaar vanaf 01-01-2018. Verder heb ik gelet op QOS, Link aggregation, ondersteuning voor Jumbo frames en Port mirroring. Hier komt dan dit lijstje uit binnen mijn budget: https://tweakers.net/pric...;1468070;1298548;1369150/

Ik zou in plaats daarvan ook tweedehands een Juniper EX2300-C-12T kunnen overnemen voor € 40 meer dan voornoemde consumentenswitches. Voor iets meer geld heb je dan een professoneel apparaat, maar wel minder poorten.

Welke vragen heb je hier nog over?
Biedt zo'n Juniper voor normale huiskamerapparatuur (en mijzelf als AV-enthousiast hier thuis met een berg apparaten) genoeg voordelen om er meer geld aan uit te geven? (In acht nemende dat ik hem tweedehands kan overnemen)

In het simpelste geval kan ik ook vragen of een elektricien mijn huidige geaarde stopcontacten bij de tv wil vermeerderen zodat ik een volgend stekkerblok veilig kan aansluiten natuurlijk. Daar heb ik echter ook niet zoveel ruimte meer voor. Dat kost ook geld met voorrijkosten, werkloon, materiaal, etc. dus niet perse goedkoper.

In AP's vind ik nog moeilijker om uit te kiezen. Er zijn er maar weinig met Wifi 6. Is Wifi 5 voldoende? Hoe snel moet hij aankunnen op 2,4 en 5 GHz? Is multi user MiMo nodig? Wat is een normale prijs voor zulke dingen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
Zou iemand me willen uitleggen wat de voordelen van zo'n Juniper zijn tov de switches voor thuisgebruik? De Juniper kost natuurlijk in verhouding een vermogen, maar die kan ik voor zo'n € 180 tweedehands overnemen van een bedrijfsopruiming. Goed mogelijk dat hij niet / nauwelijks / alleen voor testen gebruikt is en dus nog bijna nieuw is.

Dit waren de switches waar ik zelf op was uitgekomen + de Juniper
https://tweakers.net/pric...;1468070;1298548;1369150/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
@Damic en @GlowMouse

Ja ik weet dat sommige unmanaged vs managed of wel/geen PoE zijn hebben. Ik ga het puur voor mijn audio-video setup gebruiken. De 2 genoemde switches uit de topic start wil ik graag vervangen voor 1 grotere.

Volgens mij hoeft er met mijn gebruik alleen QOS, jumboframes. link aggregation en port mirroring op te zitten. De andere opties zijn dan extra.

De huidige 2 switches staan in mijn av-meubel en hoor ik niet. Dat zou ik met zo'n Juniper natuurlijk niet ineens willen veranderen. Ook dat ie gewoon in het meubel kan blijven staan. Eronder mag eventueel, maar ik wil hem niet horen.

Garantie weet ik niet of er nog echt sprake van is als ik hem tweedehands kan overnemen.

Wat voor mij nu van belang is, of het het extra geld (180 tov 60-140) waard is om voor zo'n Juniper te gaan.
Ik heb geen plannen voor een thuiskantoor of whatever. Gebruik mijn audio/video en computerspullen, net zoals de meeste tweakers, wat intensiever dan andere mensen, maar niks bijzonders denk ik. Als zo'n juniper dan meer stabiliteit biedt (nooit problemen mee gehad met mijn eigen switches) of andere toffe foefjes is het de meerprijs misschien waard. Als het weinig extra biedt ten op zichte van de apparaten die ik zelf al had gevonden, dan is het zonde van het geld.

Edit: vriend had de Juniper al meegenomen. Ik heb hem nu op proef thuis.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True