Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

16x 370WP pannelen op 1 fase of 3 fase omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 28-07 19:06
De topic titel zegt het eigenlijk al.
Kan ik bij 16 pannelen met een max vermogen van 370 watt beter op 1 fase of 3 fase aansluiten?

Ik heb een 3 fase hoofdgroep (40A), maar deze is momenteel nog gebrugd aangesloten op 1 fase
Ik kan de zonnepanelen dus aansluiten op een 1 fase aardlek van 25A.
Ik kan dan 230x25 = 5750 watt opwekken op die ene fase.

16 pannelen x 370 WP = 5920 watt.
Dit zal dan vast een theoretische waarde zijn.
Max vermogen kan natuurlijk gewoon afgeregeld worden in de omvormer.

Waarom zou ik een hoop extra kosten maken om voor 3 fase te gaan?
(aansluiting omzetten, duurdere omvormer enz, extra meterkast ivm ruimte te kort..)
Wat zijn de voordelen en haal ik die extra kosten er wel uit?

Ik wil voor een solar edge parallel omvormer gaan.
Ik heb reeds een 5 aderige kabel van 6mm2 liggen, en dus een 3 fase hoofdgroep.
De voorbereiding is er dus al.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 28-07 19:06
Maar zijn er verder nog voordelen van de 3 fase aansluiting tov een 1 fase aansluiting?
Werkt een 3 fase omvormer bijvoorbeeld efficienter waardoor je bij slecht weer condities meer opwekt?

De meerkosten zijn namelijk aanzienlijk.
Omsluitkosten 400 euro
Omvormer 300 euro duurder
Extra meterkast tbv krachtstroom 400 euro duurder

Totaal zo'n 1100 euro duurder om theoretisch (onder piekvermogen) 500 a 900 watt meer op te kunnen wekken.

[Voor 21% gewijzigd door nils_vdg op 18-05-2020 17:30]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True