Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• len.asdf
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 05-07 16:01
Beste Tweakers,

Bij het opstarten van mijn laptop krijg ik: '
"Fixing (C:) Stage 1: 70% (670456 of 953344); Total: 27%; ETA: 0:26:09 ..."

Na wat google hitjes blijkt dit probleem vaker voor te komen en lijkt het om een corrupte bestanden (?) te gaan die windows probeert te repareren. Echter wat ik tegenkom op het web is dat het heel traag vooruit gaat terwijl het bij mij nu al 24 uur op exact dezelfde hoeveelheid blijft staan.

Ik kan de computer restarten door de aan/uit knop ingedrukt te houden en kan ook de schijfherstel skippen door op een toets te drukken. Dan zit ik gewoon in Windows 10 en lijkt alles prima te werken. Echter bij elke restart probeert hij opnieuw te herstellen.

Ik heb Crystal Disk Info geinstalleerd en die geeft aan "health status GOOD". Echter mijn ervaring met smart en dat programma is nul dus in hoeverre dat betrouwbare info is .... you never know.

Enfin, wat is wijsheid? Obviously de bestanden back-uppen maar is er een kans dat ik de laptop in compleet werkende staat kan terugzetten? De laptop is voor mijn vriendin en die is alles behalve technies, het liefst zou ik dit probleem in zijn geheel willen oplossen.

Ik gebruik windows 10 die tot de laatste versie wilt bijwerken en ik denk dat het hier fout gaat. Want zodra ik probeer up-te-daten restart hij en kom ik in hierboven omschreven probleem. Op dit moment weet ik niet zo goed hoe ik verder moet en zou graag jullie advies willen.

Het gaat om een Asus Transformer Book Flip TP300LA-C4202H

Mvg,

Lennard

Beste antwoord (via len.asdf op 04-06-2020 14:52)

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:50
len.asdf schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:50:
Beste Tweakers,

Bij het opstarten van mijn laptop krijg ik: '
"Fixing (C:) Stage 1: 70% (670456 of 953344); Total: 27%; ETA: 0:26:09 ..."

Na wat google hitjes blijkt dit probleem vaker voor te komen en lijkt het om een corrupte bestanden (?) te gaan die windows probeert te repareren. Echter wat ik tegenkom op het web is dat het heel traag vooruit gaat terwijl het bij mij nu al 24 uur op exact dezelfde hoeveelheid blijft staan.
Waarschijnlijk is de SSD defect. Goeie nieuws is dat je dit kan makkelijk kan vervangen.

Klonen naar een nieuwe zal waarschijnlijk niet lukken omdat er fouten zijn.

1. Maak een backup van je gegevens op een externe schijf of onedrive/dropbox/google drive, alles raakt verloren.
2. Maak een installatatiemedium van Windows 10 op een USB stick.
3. Open de laptop en vervang de SSD.
https://tweakers.net/i/qNo_GjOE7ZOzCPlebLRB8XzVZ-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oxgbvVoymvevQ0PQQ55Hpvos.jpg?f=user_large
(dank aan de consumentenbond voor het plaatje)
4. Installeer Windows 10.

Let op: beschadig de accu absoluut niet! Maak hem bij voorkeur pas open als de accu leeg is.

[Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 17-05-2020 17:13]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• len.asdf
Bedankt voor alle uitgebreide reacties!

Ik heb het een en andere geprobeerd maar het lukt nog niet helemaal.
8mile13 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:39:
Er wordt gesteld dat het lang duurt omdat er veel corruption is.

Je kunt eens proberen:
opdrachtsprompt (zo vaak totdat er geen problemen meer worden gededecteerd)
sfc /scannow

opdrachtsprompt (na ENTER krijg je uitvoeren bij volgende opstart vraag. Typ Y (=yes) dan ENTER). Dit kan uren duren als je een SSD hebt bij een HDD duurt het langer.)
chkdsk C: /f /r /x

/f fix any errors it detected
/r Locate bad sectors on the drive and try to recover any and all readable information from them
/x forces the drive to dismount before the process starts.

En Tweaking.com Windows Repair (free) duurt minder als een uur met een SSD.
Ik heb de sfc /scannow een aantal keer uitgevoerd maar hij stopt altijd na 54%.

Verification 54% complete.
Windows Resouce Protection could not perform the requested operation

Ik ga zo de repair tool proberen van tweaking.com. Mogelijk geeft dat wat resultaat
johnkeates schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:42:
Kopieer alles wat je wil bewaren. Als je schijf aan het doodgaan is (wat mogelijk is) kan je er beter even voor zorgen dat je je data veilig stelt.

Daarna kan je kijken of je schijf misschien defecten heeft, bijv. door de SMART waardes te controleren en de schijf te wissen en dan een checkdisk te doen om te zien of een 'schone' schijf ook defecten vertoont.
Alles staat gelukkig al gebackuped :)
Met schijf wissen bedoel je fabrieksinstellingen of is dat nog niet goed genoeg?
Overigens hier mijn smart waardes uit crystaldiskinfo:
jeroen3 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:13:
[...]

Waarschijnlijk is de SSD defect. Goeie nieuws is dat je dit kan makkelijk kan vervangen.

1. Maak een backup van je gegevens op een externe schijf of onedrive/dropbox/google drive, alles raakt verloren.
[Afbeelding]

Let op: beschadig de accu absoluut niet! Maak hem bij voorkeur pas open als de accu leeg is.
Thanks! Hopelijk hoeft het niet zover te komen maar ik ben iig blij dat ik nu een laatste redmiddel heb :-).
Trouwens, een A400 van Kingston lijkt me dan voldoende of heb ik het mis?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• len.asdf
Oei, dat klinkt niet best...
Hmm om dat te doen is het denk ik het handigst om de ssd op een andere computer/laptop aan te sluiten en dan diskpart te runnen..?

Enfin, ik wacht nog eventjes op de resultaten van de repair tool van tweaking.com... die is nu aan het runnen in safemode

Acties:
  • 0Henk 'm!

• len.asdf
Brahiewahiewa schreef op maandag 18 mei 2020 @ 02:39:
[...]

Ik zou daar niet teveel van verwachten. Je hebt ongeveer 2/3 van je reserve blocks gebruikt en d'r zitten er nog 23 aan te komen. Ga alvast een nieuwe SSD bestellen
Bedankt voor het melden! Hoe zie je dat trouwens? Ik zie wel dit staan, maar kan hier niks echt uit opmaken.
https://tweakers.net/i/C52t1m3jFfTVBsfj0SdWbg0Qs18=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0cL0qRmePRk5tRnb72AccMZR.png?f=user_large

Overigens heb ik net een nieuwe SSD besteld dus zodra die binnen is ga ik die vervangen!

Bedankt voor de hulp

• len.asdf
jeroen3 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:13:
[...]

[Afbeelding]

Windows is nu aan het installeren!
Bedankt allemaal!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True