Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke packages heb ik geïnstalleerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 07:45

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Volgens mij kan een package op je systeem geïnstalleerd worden om 3 redenen:
  1. Automatisch vanuit de distributie
  2. Handmatig geïnstalleerd
  3. Automatisch vanwege een dependency van een van de bovenstaande
Ik wil mijn computer opnieuw installeren via een Ansible playbook en ben daarom op zoek naar een lijst van packages die ik de afgelopen jaren handmatig (dus niet automatisch) geïnstalleerd heb.

Nou dacht ik een hele tijd geleden dat ik de manier gevonden had, ik had er een script voor geknutseld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
gunzip -c /var/log/apt/history.log.*.gz | \
cat - /var/log/apt/history.log | \
awk '
$1=="Commandline:" &&
$2~/^apt$|^apt-get$/ && 
$3~/^install$|^remove$/ {
 for (f=4; f<=NF; f++) if ($f !~ /^-/) package[$f]=$3}
END {
 for (f in package) print package[f],f}
' | sort

Zo krijg ik een lijstje van packagenamen met per package de laatste actie: ofwel install ofwel remove.
Nou blijkt dit helaas niet te werken, want: de apt historie gaat maar 12 maanden terug!

Welke andere methode heb ik nu nog om de handmatig geïnstalleerde packages te achterhalen?
Ik gebruik Ubuntu 16.04 en 18.04.

En als vervolgvraag: hoe gaat dit in de toekomst als ik straks mijn computer via Ansible beheer. Ik dacht dat ik de setting in het bestand /etc/logrotate.d/apt kan ophogen van 12 maanden naar 12 jaar. Maar wat ik natuurlijk ook kan doen is regelmatig via Ansible dit lijstje van packages opvragen en aan de hand daarvan automatisch het Ansible playbook bijwerken. Zijn er al tweakers die dat doen?

老厮是麂

Alle reacties

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True