Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Leren autorijden: essentie voor beginners

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tonatiuh
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 11-07 17:08
Dag allemaal,

Ik begin aan mijn praktijklessen om te leren autorijden. Heb al één les achter de rug, vind het super spannend en leuk om met autorijden aan de slag te gaan. Echter, ik vind de hele uitleg rond schakelen enorm verwarrend. Mijn leraar gaf hier geen uitleg over, ik moest gelijk beginnen met schakelen. Vervolgens stelde ik veel vragen waardoor we tijdens de les meer aan het praten dan oefenen waren :-) Voor mij is die hele nieuwe vocabulaire ook erg verwarrend: koppeling indrukken, koppeling laten opkomen, ontkoppelen, koppeling loslaten tot aangrijpingspunt, terugschakelen, op motor remmen, ...

Mijn vraag
1. Wat moet ik wanneer doen met die koppeling?
2. Stel ik rijd 60 km/uur en moet ineens volledig stoppen mag ik dan volledig de rem indrukken of moet ik eerst schakelen?
3. Wat moet ik doen om weg te rijden?
4. Wat moet ik doen om te remmen?
5. Sommigen zeggen om te remmen: ontkoppelen + remmen. Anderen zeggen om te remmen: terugschakelen + remmen. Wat is het nou? Daarbij: hoe doe je beide manieren? (Ontkoppelen + remmen = koppelpedaal indrukken + remmen tot stilstand? versus koppelpedaal + lager schakelen + remmen)?

Wat ik enigszins begrijp tot nu toe:
- Koppeling indrukken = ontkoppelen
- Koppeling loslaten = verbinding tussen motor en wielen = rijden
- Varia info overal op Youtube enz. gezocht. Maar niemand legt het uit vanuit een beiginnersperspectief.

Conclusie: heeft iemand een basic/dummie-uitleg voor een totale leek die niets van die vocabulaire afkent, zich daar ook totaal niets bij kan voorstellen en erg visueel denkt (dus woordjes alleen helpen niet). Graag verspil ik niet al mijn praktijklessen aan uitleg aan de docent vragen.

Erg bedankt allemaal !
Groetjes,

Marjan

Beste antwoord (via Tonatiuh op 15-05-2020 22:11)

• Overdrive97
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13-07 17:54
Toen ik een aantal jaren terug rijles heb gehad heb ik van tevoren (en ten tijde van de eerste lessen) de videoreeks van WOLF rijbewijsshop gekeken. Dit gaf me al wat meer basiskennis (naast het meekijken met ouders etc. dat ik van tevoren al maanden aan het doen was) waardoor ik de basis snel in de gaten had.
Ik zie dat ze de reeks van video's vernieuwd hebben afgelopen jaar, dus hoe goed de nieuwe video's zijn weet ik niet. Voordeel van een videoreeks: Wat je snapt kan je overslaan :)

Link naar de eerste video:

Als laatste, wat anderen ook zeggen: Vooral door het doen leer je het meeste, dus 'gewoon' gaan rijden en je niet druk maken of je het rijden 'snel' of 'langzaam' oppakt. Doe het lekker op je eigen tempo.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tonatiuh
Oh mijn god, ik stuurde dit bericht net uit en al 15 reacties. Ik dacht altijd dat fora's niet-responsief waren. Wauw, dit ga ik vaker doen. Merci allemaal, ga het zo lezen, moet nu naar de praktijkles.

Erg bedankt alvast ! Wat een support zeg :)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Tonatiuh
Dag allemaal,

Heb net mijn rijles gehad en had een klein beetje van jullie tips & tricks op voorhand gelezen. Het ging vrij goed, en ben ook minder gaan nadenken. Het doen helpt inderdaad wel veel. Anderzijds, helpt het me ook om te weten hoe de motor werkt. Al jullie antwoorden heb ik gelezen nu volledig. Ze zijn allemaal een stukje van de puzzel op mijn vraag en ook erg motiverend! De WOLF-video's vind ik echt super :-)

Erg bedankt allemaal, wat een fijne ervaring zo'n forum :-)

Merci!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tonatiuh
"Auto rijden leer je pas nadat je je rijbewijs behaald hebt."

Fijn om dit te lezen, dat is echt een geruststelling (niet sarcastisch, echt serieus). Dat haalt veel druk van de ketel :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tonatiuh
CyberMania schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:58:
Waarom rijden mensen nog af voor het CBR in schakels? Ik denk dat de meeste mensen die nu hun rijbewijs halen langer zullen rondrijden in een auto zonder schakelen (zeg 40 jaar) dan nog een met (zeg nog 10 jaar).
Wel ik kies voor schakelbak omdat met schakelbewijs kan je eender welke auto besturen, terwijl omgekeerd dat niet kan. Ben je in buitenland, bedrijfswagen, etc. dat zijn doorgaans schakelbakken ... dus dan sta je daar met je automatisch rijbewijs. Graag ook wil ik connectie met de auto, en ook het gevoel hebben dat ik iets aan het doen ben in auto pv van in slaap te vallen door op automaat te rijden :) Dusja geef mij maar schakelbak voor nu. Ik kies hierbij de duurste optie want mijn ouders hebben een automaat-auto en kan daar ook mee rijden maar ik kies bewust om met schakel te rijden wat me fel duurder uitkomt want moet nu zelf een auto daarvoor aanschaffen. Maar goed, daar kijk ik op zich wel naar uit.

Bestaan er links op Tweakers rond eerste aanschaf van een auto?

groetjes,

Marjan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tonatiuh
toimoi schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:58:
[...]

Koppeling indrukken:
het (ont)koppel pedaal induwen

Koppeling op laten komen:
het (ont)koppel pedaal weer omhoog laten komen

Ontkoppelen:
zie koppeling indrukken

Koppeling loslaten:
zie koppeling op laten komen

Aangrijpingspunt:
het punt waarop de versnellingsbak en de motor nét contact maken. Met een diesel die al even gereden heeft kun je dit best simpel oefenen (heb ik ook gedaan omdat ik het in het begin ook niet helemaal snapte).
Zoek een leeg, vlak terrein.
Ga stilstaan met de auto, met de koppeling volledig ingedrukt.
Zet de versnelling in 1.
Laat dan héél langzaam het koppelpedaal opkomen.
Je voelt aan de auto dat er een punt komt waarop deze ineens héél langzaam begint te rijden. Gefeliciteerd, je hebt het aangrijpingspunt gevonden. oOo

Op de motor remmen:
Hopelijk heb je al begrepen waar het rempedaal voor is ;)
Een andere manier om snelheid te minderen, is om de weerstand van de motor te gebruiken. Probeer het maar een keer: als je rijdt, maar het gaspedaal een tel loslaat, vertraag je. En dat is de essentie van "op de motor remmen", het klinkt ingewikkeld maar feitelijk hoef je er maar bar weinig voor te doen. De motor zal namelijk zonder dat je gas geeft, automatisch zakken in toeren en je snelheid zal zich verminderen.
Je kunt op de motor remmen om vaart te verminderen wanneer je naar een verkeerslicht rijdt dat op rood staat, als je op een bocht af rijdt, als de 80-weg overgaat naar 60, etcetera. Ook dit heeft te maken met gevoel, je moet er een beetje handigheid in hebben om in te schatten wanneer je er precies gebruik van maakt en hoe ver van tevoren je op deze manier wilt/kunt remmen.
Merci om deze voca helemaal te geven - helpt erg :)

• Tonatiuh
.

[Voor 99% gewijzigd door Tonatiuh op 16-05-2020 22:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tonatiuh
Hej Ryur merci voor je bericht, ja ben ook een denker, daarom dat ik dat autorijden fijn vind, eens niet denken :D Hoelang heb je geoefend vooraleer je examen te doen?
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True