Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DrDude
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 08-07-2020
Beste Tweakers,

Ik had mijn game-pc aan de wilgen gehangen, maar zoveel thuiswerken doet wat met je. Dus het volgende gebeurde:

Ik begin met het spelen van Battlefield 5. Speelt stabiel op lage graphics, maar ik heb het liever iets mooier.

Oude systeem: i5-3570; R9 280X; Z77-DS3H; 12 GB DDR3 (3x 4GB) 830 EVO 250 GB (Windows); 860EVO 500GB (rest); RM650x voeding.
Systeem heeft nooit problemen gehad sinds de aanschaf in 2012 (ongeveer).

Om het wat mooier te maken, koop ik nieuwe componenten:
AMD Ryzen 5 3600; MSI B450 Gaming plus max; ASROCK RX5600 XT D2 6GB; G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB.
Voeding, SSD's en randapparatuur is hetzelfde gebleven. Alles lijkt goed en aardig. :)

Bij het opstarten van Battlefield crasht de pc binnen zo'n 5 seconden (begint met hapering in beeld, gekke kleuren, flitsen, dat soort zaken), waarna het systeem uit zichzelf reboot. Hij geeft geen foutmeldingen of een blauw scherm.

Dus ik herinstalleer de AMD drivers, update de BIOS van moederboard en grafische kaart.
Niets verandert.

Nieuwe installatie van Windows 10, op een volledig geformatteerde SSD. Update weer alle drivers, installeer Battlefield 5 opnieuw.. probleem blijft. Ik test ook Battlefield 1 (hetzelfde verhaal), Civ6 (game zelf doet het, maar benchmark draaien resulteert in crash).

Dat laatste doet mij vermoeden dat bij redelijke belasting van de videokaart, het systeem het niet meer leuk vindt.
In de tussentijd heb ik ook al twee keer een blauw scherm in Windows gekregen. Eentje bij het bekijken van een filmpje op YouTube (wauw!), de andere keer tijdens het typen van een mailtje. Hierdoor zou het ook meer een systeem-ding kunnen zijn, buiten alleen de videokaart.
Windows blue screen gaf de melding MEMORY_MANAGEMENT, in de dump-file ik met BlueScreenView op ntoskrnl.exe. Maar info daarover googlen maakt me niet veel wijzer.

Omdat ik het even niet meer weet, is mijn volgende stap het retourneren van de videokaart en een ander bestellen.

Heeft iemand een suggestie of idee? |:(
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True