Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 04:16
Waar ik eerder altijd achter de desktop kroop, doe ik dat nu steeds vaker achter de laptop. Alleen is mijn huidige laptop bijna 10 jaar oud en het ding was toen al een budgetlaptop, dus totaal niet toegespitst op de taken die ik er mee uitvoer. Daarnaast heeft het beestje sinds kort last van vastlopers die hardware gerelateerd zijn. Kortom: ik heb een nieuwe laptop nodig :P
De bedoeling is dat daarbij meteen ook mijn desktop vervangen gaat worden en dat die de deur uit kan.

Wat ga je met je laptop doen?
Het beestje als all-round desktopvervanger gebruiken. Van lichte taken als Office via iets zwaardere taken als aanklooien met foto/video/audiobewerking met Photoshop/InDesign/Premiere/After Effects/Audition (kleurechtheid en kleurbereik is daarbij voor mij niet belangrijk, ik heb eventueel een gekalibreerde monitor als dat echt een issue is) tot een paar spelletjes als de laatste Assassins Creed, Civ VI en Anno 1800 die ik dan wel graag op een redelijke kwaliteit zou willen spelen. Ook klooi ik af en toe wat aan met virtuele machines.

Wat is je budget?
Rond de 2000 euro is mijn richtlijn. Liefst minder, maar als het iets erboven zit vanwege die ene feature die ik écht moet hebben, dan is dat ook geen probleem.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. Hooguit een enkele keer en accuduur is voor mij niet essentieel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet echt. Ik heb tot nu toe Acer en Lenovo als laptops gehad, en die hebben eigenlijk over het algemeen prima voldaan.

Wel een voorkeur is de schermgrootte. Ik hou erg van de 17,3 inch die ik nu heb. Echter 15,6 inch is op zich ook OK.

Zelf heb ik de afgelopen dagen behoorlijk zitten te zoeken, maar het lukt mij tot nu toe niet echt om knopen door te hakken :'(
Daarnaast ben ik bang dat ik mij teveel blindstaar op bepaalde kenmerken, dus ik zou graag jullie adviezen willen horen.
Eisen die ik heb: SSD van minimaal 500 GB
RTX 2070 of vergelijkbaar zodat ik ook over 5 jaar spelletjes nog enigszins netjes kan spelen.
Beetje rappe CPU. Ik kom op de desktop van een 7700K, dus minimaal vergelijkbaar is wel fijn.

Ik ben uitgekomen bij enkele laptops:
- pricewatch: HP Omen 17-cb0700nd
+ 17,3 inch
+ Zo op het eerste gezicht een goede prijs voor de specs (in vergelijking met andere laptops met ong. dezelfde specs met 17,3 inch display)
+ 144 hz paneel met gsync (toch leuk voor spelletjes)
- Vorige generatie processor
- Scherm schijnt volgens reviews last te hebben van backlight bleeding
- Design spreekt mij persoonlijk niet zo aan, maar dat is geen echte dealbreaker.

pricewatch: Skikk LYNX 2
(met Windows 10 Pro licentie €2137.-)
+ 17,3 inch
+ 144 hz paneel, helaas echter geen gsync
+ 32 GB RAM (fijn met videobewerking)
+/- (?) Ben wel fan van het strakke design, maar hoe zit het met de koeling van al die power??
- Lijkt single channel memory te zijn.
Ik kan deze wel configureren met dual channel memory, maar de kosten zijn dan ruim 100 euro meer (pricewatch: Skikk 17GM7P, is - met Windows licentie- 2248 ipv 2137 euro voor de vaste LYNX 2 configuratie)

pricewatch: Skikk 15AF55
(Geconfigureerd met een 3700X, 16 GB Dual Channel 3200 MHz geheugen, Windows 10 Pro, verder standaard config, totaalprijs €1958.-)
+ 144 Hz paneel met gsync
+ echte desktop CPU, dus nog meer CPU power
+/- (?) Hoe zit het met koeling van dit ding?
- 15,6 inch scherm
- werkelijk een bakbeest als ik de productfoto's zie, zeg maar gerust wat minder elegant. Mogelijk behoorlijk luidruchtige koeling?

Edit 14/05: na nog een nachtje erover geslapen te hebben valt de laatste optie toch al af. 17,3 inch is eigenlijk toch wel een must have voor mij.

Kortom: wie kan mij helpen om óf een knoop door te hakken, óf wellicht nog een andere laptop aanraden?
Alvast heel hartelijk dank voor de hulp! :)

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 04:16
Update: Ik heb uiteindelijk gekozen voor de standaard configuratie van de Skikk Lynx 2. Als het single-channel geheugen echt veel lagere performance geeft, kan ik het geheugen altijd later nog wijzigen.
Dus daarmee is dit dilemma 'opgelost' :)

[Voor 7% gewijzigd door EDIT op 14-05-2020 11:39]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True