Denk dat 112 altijd werkt. En anders ff op de pistekaart kijken?
Wat ik merkte bijv is dat de schakels beter gevormd zijn en zo minder in elklaar happen (dus minder snel in de knoop).XWB schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:10:
[...]
Wat maakt de duurdere kettingen dan zo gemakkelijker, of waar let je op bij de aanschaf?
Het klem systeem is beter waardoor je die makkelijker vast zet (iets wat wel lekker is aangezien je toch vaak met koude, natte handen in de sneeuw die dingen aan het onderleggen bent.
Goedkopen modellen hebben vaak geen automatische aanspanner waardoor je na een paar meter weer de auto uit moet om de kettingen te moeten aanspannen.
Metaal is beter waardoor ze wat minder snel roesten.
En dan is er nog het kwaliteits verschil in grip maar dat is lastig te meten. Heb wel het gevoel dat mijn duurdere beter zijn maar kan ook komen dat de auto beter is, de banden beter zijn, toch andere sneeuw condities, ik beter in de sneeuw heb leren rijden of dat het gewoon tussen mijn oren zit om het bedrag goed te kunnen praten

Maar ga je meestal naar een gebied zoals bijv Mayrhoven of Solden en zit je in een onderkomen waarbij de kans klein is dat je ze nodig hebt dan zijn de goedkope prima (mits je ze kan vinden in je maat) om als back-up bij je te hebben. Die ene keer dat je ze dan om moet doen dan maakt het niet uit.
Ga je naar gebieden waar de kans groot is dat je ze nodig hebt (en als je niet aan de piste verblijft er ook nog een kans is dat je ze gedurende de week op en af moet doen) dan merk je het verschil tijdens het onderdoen wel.
Je kan altijd 112 bellen maar je moet er dan rekening mee houden dat je ergens een centrale krijgt in bijv Lyon of zo en voordat je dan bij de juiste personen zit kan het even durenCranzai schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:19:
[...]
Mooie Nordstau, in Ellmau werd een hoop verwacht, er werden allemaal van die sneeuwpalen naast de wegen geplaatst.
Nou gun ik het Oostenrijk natuurlijk van harte en is dat mijn #1 Wintersport-land (overigens überhaupt #1 vakantieland) maar voor de komende weken duim ik toch voor Portes du Soleil
p.s.
Welk nummer bel je in Frankrijk voor de pistenredding? Op skiinformatie.nl lees ik dat het 15 zou zijn, een van de reisgenoten zegt toch dat het 112 moet zijn?
Lokale/specifieke bergreddings nummers hebben vaak kortere lijnen met de mensen terplekke.
Dus wat @ZieMaar! zegt kijk op de piste kaart en wat ik zelf altijd doe is het nummer opslaan op mijn telefoon.
Zorg ook dat je weet hoe je op je telefoon je coordinaten kan vinden (maar aangezien we hier op tweakers zijn zal dat wel goed zitten

Hier al heel wat jaren naar Valtournenche, Breuil-Cervinia en Zermatt geweest. Waarvan één keer de weg van Valtournenche naar Breuil-Cervinia volledige dag dicht zat na sneeuwval. Die nacht weinig geslapen, ze zijn dan de hele nacht bezig met shovels met sneeuwkettingen om alles weer bereikbaar te maken.ZieMaar! schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:31:
Kettingen…ik heb de garage inmiddels vol liggen met ongebruikte goedkope kettingen. Voor mijn huidige auto heb ik ze niet. Drie keer mee op wintersport geweest nu, twee keer Eben (dan heb je ze echt niet nodig) en een keer Bruneck (dan kan je ook zonder).
In maart ga ik naar Cervinia. Gewoon in het centrum, dus als de hoofdweg vrij is, kom ik er. In de praktijk vegen ze snel en goed, dus bij sneeuwval moet je misschien even wachten. Ik heb de route wel eens met sneeuwval gereden open ook de St. Bernard tunnel was goed te doen. Ik twijfel dus erg. Voor drie tientjes heb ik ze, maar dat zijn klote dingen en duurdere zijn fijner en beter door te verkopen. Ik moet nog een kleine 4 jaar met deze auto en ga minimaal 2x per jaar skiën, maar heb ze dus in de afgelopen 10 jaar eigenlijk nooit nodig gehad.
Ff denken dus. Of gokken zonder (ook obv weer), of goedkope, of fatsoenlijke (en dan evt doorverkopen)…

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Gister teruggekomen van 5 dagen Iscghl. Was er 3 jaar terug (echt twee weken voor Corona uitbarstte...) ook geweest. Vind het er prachtig. Mooie pistes, mooi gebied en misschien meer Duitsers dan NL-ers gesproken. Apres Ski was ook wunderbar (lievelings: Trofana Alm). Weet niet met wie je gaat? Voor gezinnen misschien elders kijken. Toch is het ook niet zo industrieel/pauperig/schreeuwerig als sommige bekende ski-oorden.DomiGijzen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:09:
Op onze lijst staan nu Ischgl. Nooit geweest. Wel erg veel NLers en wellicht wat te veel ski industrie achtig. Andere optie is Montafon. Kleiner en waarschijnlijk iets minder NL focus.
Italië is nog een wens maar dat is meteen flink wat meer reistijd. Zwitserland ook maar bier is te duur
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Zit momenteel in Val Thorens. Vorig jaar voor het eerst wezen skiën. Toen iedere ochtend prive les gehad. Na een week kon ik goede de blauwe piste af. Laatste maand in Nederland 10 lessen gehad op de indoor baan. Echt veel techniek kunnen leren.
Zaterdagmiddag hier aangekomen. Zondag drie uur prive les gehad. Begonnen op de groene piste en toen alleen maar blauw. Middag zelf op pad geweest en geëindigd bij de 360 bar, super lachen.
Vanmorgen weer met de leraar op pad geweest. Vanmorgen zelfs 5 keer rood gepakt, echt nooit verwacht dat dit zou lukken. Zelfs geen een keer gevallen. Kan de snelheid er goed uithalen mocht ik te hard gaan. Morgen op pad zonder les. Weer is perfect, nu -8 en geen wolkje te zien. Met de zon is het heerlijk.
Morgen mooie toch naar Meribel skiën.
Gisteren dus rond de 5 uur geskied. Vandaag voor het eerst 5 grote rode pistes gepakt en daarna nog wat blauwe pistes. Op het einde echt verzuurde benen. Rode pistes kosten een stuk meer kracht dan de blauwe pistes. Nu rustig dagje en morgenochtend weer dezelfde mooie route pakken maar dan zonder de leraar.
Zaterdagmiddag hier aangekomen. Zondag drie uur prive les gehad. Begonnen op de groene piste en toen alleen maar blauw. Middag zelf op pad geweest en geëindigd bij de 360 bar, super lachen.
Vanmorgen weer met de leraar op pad geweest. Vanmorgen zelfs 5 keer rood gepakt, echt nooit verwacht dat dit zou lukken. Zelfs geen een keer gevallen. Kan de snelheid er goed uithalen mocht ik te hard gaan. Morgen op pad zonder les. Weer is perfect, nu -8 en geen wolkje te zien. Met de zon is het heerlijk.
Morgen mooie toch naar Meribel skiën.
Gisteren dus rond de 5 uur geskied. Vandaag voor het eerst 5 grote rode pistes gepakt en daarna nog wat blauwe pistes. Op het einde echt verzuurde benen. Rode pistes kosten een stuk meer kracht dan de blauwe pistes. Nu rustig dagje en morgenochtend weer dezelfde mooie route pakken maar dan zonder de leraar.
[Voor 16% gewijzigd door Wackmack op 30-01-2023 17:54]
Dan heb je het meest belangrijke al goed onder controle. Veel plezier nog, ik mag vrijdag richting OostenrijkWackmack schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:16:
Kan de snelheid er goed uithalen mocht ik te hard gaan.

Mochten er nog mensen zijn die een f19 zoeken: https://www.wintersport.nl/forum/topic/528884
Ik ken de verkoper niet, maar op de foto’s lijkt het een prima setje…
Ik ken de verkoper niet, maar op de foto’s lijkt het een prima setje…
Sinds gisteren terug van mijn eerste wintersport. We waren zoals eerder in dit topic gepost in Solden met echt een week prachtig weer. Door de weeks waren de pistes echt heel rustig en zaterdag en zondag werd het wat drukker, maar nog steeds prima.
Ik ben zelf echt een beginner (4 uur prive les indoor gehad) en heb de eerste dag in Solden 4 uur priveles gehad samen met een maatje. Daarna waren we eigenlijk gesloopt en zijn we gestopt.
De volgende dag meteen met de rest van de vrienden op pad geweest richting Hochgurgl en daar een tocht gemaakt. Dit was niet echt een goed idee
Blauwe pistes waren soms nog best stijl en smal waar ik met een angstig gevoel af ging en vaak viel. Na die dag dacht ik "skiën is niks voor mij".
De volgende dag besloten alleen te gaan want de groep wilde naar de Gletsjer. Ik ben weer begonnen met de lessen voor mijzelf herhalen op de oefenwijde en daarna een paar keer de blauwe 13 op de giggijoch afgegaan. Ik kreeg het vertrouwen weer terug en begon mijn techniek te verbeteren. De volgende dag weer hetzelfde gedaan en ik kreeg al steeds meer de ski's parallel, wat mijn doel was voor deze vakantie. De blauwe 13 kan ik nu goed af
Dus ondanks de vervelende dag in Hochgurgl toch nog met een goed gevoel naar huis gegaan. Nu vasthouden en in de zomer weer even de skihal in. En bij de volgende vakantie de lessen wat beter spreiden over de dagen.
Mijn volgende doel is met vertrouwen een smal bergpad af gaan wat enigszins stijl is. Zodat ik de volgende keer mooie tochten kan maken.
Al met al een geslaagde vakantie en het smaakt nu wel naar meer
Ik ben zelf echt een beginner (4 uur prive les indoor gehad) en heb de eerste dag in Solden 4 uur priveles gehad samen met een maatje. Daarna waren we eigenlijk gesloopt en zijn we gestopt.
De volgende dag meteen met de rest van de vrienden op pad geweest richting Hochgurgl en daar een tocht gemaakt. Dit was niet echt een goed idee

De volgende dag besloten alleen te gaan want de groep wilde naar de Gletsjer. Ik ben weer begonnen met de lessen voor mijzelf herhalen op de oefenwijde en daarna een paar keer de blauwe 13 op de giggijoch afgegaan. Ik kreeg het vertrouwen weer terug en begon mijn techniek te verbeteren. De volgende dag weer hetzelfde gedaan en ik kreeg al steeds meer de ski's parallel, wat mijn doel was voor deze vakantie. De blauwe 13 kan ik nu goed af

Dus ondanks de vervelende dag in Hochgurgl toch nog met een goed gevoel naar huis gegaan. Nu vasthouden en in de zomer weer even de skihal in. En bij de volgende vakantie de lessen wat beter spreiden over de dagen.
Mijn volgende doel is met vertrouwen een smal bergpad af gaan wat enigszins stijl is. Zodat ik de volgende keer mooie tochten kan maken.
Al met al een geslaagde vakantie en het smaakt nu wel naar meer

De luxe van lege bankjes, heerlijk! Wij mogen weer in de horror we(e)k(en)... Lang leve de schoolvakanties.
Mijn boefje is liev!
@Supreme en je zult zien, als je er meer vaardigheid in krijgt, wordt t ook steeds leuker. En op de mattenbaan is veel lastiger, dus als je het daar goed kunt, kom je in de sneeuw helemaal goed de berg af, en dan wordt het dat je minder op kracht en meer op techniek gaat skiën. Dan hou je het ook beter uit.
Tip: Probeer de snelheid er niet uit te wringen en remmen, maar laat die ski's gewoon de bocht doorlopen. Zodra je verder bocht doorkomt bouw je vanzelf snelheid af.
Tip: Probeer de snelheid er niet uit te wringen en remmen, maar laat die ski's gewoon de bocht doorlopen. Zodra je verder bocht doorkomt bouw je vanzelf snelheid af.
Nonsensical line goes here <---
Druiper? Of corona?Jazzper schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:22:
Voor degenen die nog gaan en zin hebben in goed potje Apres-skieen; wij waren met 7 heen in twee auto's en nog geen dag terug en nu al 5 uit 7 raak qua corona-test. Wel spass gemacht
Mijn boefje is liev!
De ernst van het virus is wel weg toch? Dacht dat het tegenwoordig weer griep heet
Das met carnaval ook weer vaste prik 

Mijn boefje is liev!
Enkele jaren geleden 8 dagen achter elkaar geweest. Kan het je niet aanraden om achter elkaar te gaan. Ik was echt helemaal gesloopt. Als je lang wilt gaan zou ik wel een tussen pauze inlassen.ZieMaar! schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:29:
[...]
Iemand ervaring met meer dan 1 weekje achter elkaar skiën?
Afgelopen weekend naar Daolasso naast Madonna di Campiglio in Italie geweest. Leuke skiegebied en niet te druk. Ik vond wel de skipas aardig aan de prijs met 150 euro voor 2 dagen. En oppassen geblazen bij een of andere restaurant die hamburgers verkocht die niet goed door gebakken waren. Kameraad hing niet veel later met z'n hoofd uit het gondel raampje te pruttelen.
Gisteren naar Gerlos Oostenrijk gereden en vandaag voor het eerst in mijn leven als een van de eerste op de piste. Ik blijf het echt een leuke gebied vinden in combinatie met Koningsleiten. Skipas ook in verhouding stuk goedkoper dan Italie en heb nu voor 4 dagen 235 euro betaald. Niet gek voor een populair gebied. Bij de eerste dal afdaling stond er een TV camera te draaien. Na goed kijken stond er het logo van TV Snowmagazine op het jack van de cameraman. Dus de zondagen goed de TV in de gatenhouden

Actie foto'tje in Italie
En vandaag Gerlos
Enkele die mij voor waren een maagdelijke piste. (sorry voor m'n slechte camera)
TV Snowmagazine crew
Ik weet niet wat je budget is, maar als je ski arlberg (st Anton/lech/warth) overweegt zijn sporthotel enzian in Zurs (direct aan de piste, 30 m boven de trittkopf baan die je naar ‘oost’ ( st Anton) voert of sporthotel Petersboden in oberlech (net onder de petersboden lift waarmee je direct de verbinding naar warth kunt nemen en direct aan de dalafdaling naar Lech dorp) voor mij aanraders gebleken. Beide goed gerunde familie hotels, waarbij de laatste een bijna sterren restaurant waardige keuken brigade heeft.ZieMaar! schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:36:
Dan de standaardgebieden voor een shortski, toch? Bier drinken kan overal.
Warth-Schröcken icm Lech
St Anton
Montafon
Ischgl
Evt misschien Kleinwalsertal?
Als ik kijk hoe lang ik er over doe naar Sölden dan lijken gebieden als Schladming overigens ook wel haalbaar? Gevoelsmatig is dat een stuk verder, maar misschien zijn dat de kuren van google maps. Schladming vond ik echt heel leuk. Kleinwalsertal is wel grappig, maar niet helemaal mijn ding. Warth-Schröcken/Lech staat op mijn shortlist. Montafon trekt me niet zo (maar weet niet waarom), Ischgl en St Anton zijn de echte feestbestemmingen, waarbij die 2e veel pittige afdalingen kent.
Als het boven budget is, is een verblijf in Stuben ook nog een optie, vaak wat goedkoper, maar door de flexenbahn en de valfagehr lift goed met zowel Lech/Zurs als st Anton verbonden.
Als je het gebied bezoekt zijn de pistes vanaf schindlergrat (85 rood, dan door naar st Anton of stuben/alpe Rauz), Zurser tali (144 rood, mooiste piste in het gebied), madloch ( skiroute Zurs maar zug/lech) zugertobel (skiroute onderlangs kriegerhorn naar zug) en als je goed kunt skiën ( en hij open is) de super steile langer zug aanraders
[Voor 0% gewijzigd door brothermaynard op 31-01-2023 19:14. Reden: Typefouten op de phone in de kou😉)]
Als het goed aansluit, moet er dus wel ruimte zijn om te ventileren; bij mijn helm zijn er ventilatiesleuven in de rand boven de bril die ervoor zorgen dat de lucht uit de bril weg kan via de helm.Cranzai schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:21:
[...]
Mijn bril en helm sluiten goed aan maar heb het idee dat daardoor juist de ventilatie aan de bovenkant wat afgedicht wordt. De ventilatie van mijn helm staat eigenlijk altijd vol open, wellicht dat ik gewoon heul sportief skiHad iets van airomedics gezien, lokaal bedrijfje dat ook voor de fiets (wielrennen is mijn NL sport) goed spul maakt, wellicht eens proberen.
Ik ken die route goed, is voor een groot gedeelte dezelfde weg naar Les Menuires waar we al meer dan tien jaar heen gaan. Lyon sowieso mijden als de pest, vroeger gingen we bij Mâcon van de snelweg af om vervolgens via Bourg-en-Bresse en Annecy in Albertville uit te komen. Maar de laatste jaren zijn die secundaire wegen ook heel druk geworden, en rijden we ook wel eens langs Geneva. Google Maps weet ons doorgaans goed om de files heen te loodsen.renegrunn schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:05:
Meest bizarre rit naar de bergen ooit gehad gisteren.. Bestemming Tignes, vrijdag vertrokken met een overnachting halverwege Nancy en Dijon. Bij vertrek gisterochtend zouden we er ongeveer 5,5 uur over doen. Het werden er 12....
Iets na Beaune was het al raak, ongeluk: 45 min vertraging. Daarna was het eigenlijk alleen maar op en af file rijden. Rondom Lyon uiteraard en de hele A43 zoals gebruikelijk.
Maar na Albertville (N90) is het helemaal mis gegaan en werd de weg volledig afgesloten voor een uurtje of 4 na een heel zwaar ongeluk met meerdere doden. De weg werd voor onze neus afgesloten en werden door wat dorpjes gestuurd, maar dat was 1 meter per 5 minuten rijden, 2 a 3 uur lang.
Ik prijs me gelukkig dat de hulpdiensten niet voor ons waren en wij eigenlijk alleen maar hoefden te wachten.
@Cranzai _alle_ brillen beslaan (een beetje). Dubbele lens of niet, het is ook echt afhankelijk van het weer, de persoon, inspanning, ventilatie etc. Afzetten is niet handig vaak inderdaad.
Ik werk nu gewoon met een enkele lens. Die dubbele hebben we ook, beslaan evengoed. Mooie commerciele termen en stickers helpen niet
Ik werk nu gewoon met een enkele lens. Die dubbele hebben we ook, beslaan evengoed. Mooie commerciele termen en stickers helpen niet

Mijn boefje is liev!
Ja vandaag zou het gaan sneeuwen: ik wilde dus vanmorgen om 9 uur terug rijden, weer naar Familie skigebied Sahnehang. Echter mijn vrouw die is een koukleum en gisteren was best guur weer, dus toen na 5 minuten kind en dochter op de slee rond te trekken. Wilde ze dus al naar het hotelJB schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:00:
[...]
Kan daar in 1-2 dagen compleet anders zijn. Voor en nadeel. Krijg je nog sneeuw?

En vanmorgen had ik mij er zo op verheugd om terug te gaan, want het weer zag er stuk beter uit. Maar omdat er een paar druppels regen vielen, wilde mijn vrouw dus niet meer gaan. Het is wel gewoon een mooi skigebied, voor beginners en families met jonge kinderen.
Ik wil dus nog eens terug gaan: Winterberg is echt ideaal voor een dagtrip, of weekend trip. Maar als het dan mooi weer is, dan is het natuurlijk ook niet leuk. Want dan moet je telkens gaan wachten bij de de sleetjes lift. Net onderweg gewoon zonneschijn, alleen of dat ook in Winterberg was?
Natuurlijk baal ik als een stekker, want goed weer of slecht weer: mij maakt het niet zoveel uit, zolang er maar sneeuw ligt. En die pistes daar zijn allemaal prima, al dan wel met gedeeltelijk nepsneeuw.
Mijn skiseizoen zit er alweer op voor het jaar...

Na een chill weekje skiparadies Reschenpass met mijn vriendin midden december was het nu een weekje knallen in Val Gardena. Jammer dat het er alweer opzit, maar 2 keer werkelijk fantastisch weer en zeer goede condities gehad, dus ik mag absoluut niet klagen.
Eerste dagen vooral op de Seiser Alm gezeten, nadien vooral in het Seceda gedeelte boven Ortisei (de andere kant was echt rot, het lag keihard en was daar serieus drukker, heb daar vooral mensen zien sukkelen).
Van mijn eerste tripje had ik al wat foto's gepost, dus ook enkele van afgelopen week:

Na een chill weekje skiparadies Reschenpass met mijn vriendin midden december was het nu een weekje knallen in Val Gardena. Jammer dat het er alweer opzit, maar 2 keer werkelijk fantastisch weer en zeer goede condities gehad, dus ik mag absoluut niet klagen.
Eerste dagen vooral op de Seiser Alm gezeten, nadien vooral in het Seceda gedeelte boven Ortisei (de andere kant was echt rot, het lag keihard en was daar serieus drukker, heb daar vooral mensen zien sukkelen).
Van mijn eerste tripje had ik al wat foto's gepost, dus ook enkele van afgelopen week:
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Leuk om de foto’s te zien!
Ik heb net een lang weekend Portes du Soleil geboekt 2-6 maart en ga vanavond beginnen met sneeuwfit om alvast in shape te komen 💪🏻
Iemand tips voor tochten? Of pistes die we sowieso moeten pakken in PdS?
Ik heb net een lang weekend Portes du Soleil geboekt 2-6 maart en ga vanavond beginnen met sneeuwfit om alvast in shape te komen 💪🏻
Iemand tips voor tochten? Of pistes die we sowieso moeten pakken in PdS?
[Voor 18% gewijzigd door Rogar op 01-02-2023 20:36]
Dat is precies hoe de terugweg voor ons er uit gaat zien: Chambery - Genève - Basel - etc. Niet zozeer met de ervaringen van de heenrit te maken, maar puur toevallig omdat we in net over de grens in DE een overnachting hebben geboekt.XWB schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:52:
[...]
Ik ken die route goed, is voor een groot gedeelte dezelfde weg naar Les Menuires waar we al meer dan tien jaar heen gaan. Lyon sowieso mijden als de pest, vroeger gingen we bij Mâcon van de snelweg af om vervolgens via Bourg-en-Bresse en Annecy in Albertville uit te komen. Maar de laatste jaren zijn die secundaire wegen ook heel druk geworden, en rijden we ook wel eens langs Geneva. Google Maps weet ons doorgaans goed om de files heen te loodsen.
De route via Bourg-en-Bresse ken ik inderdaad. Maar zaterdag leek er geen vuiltje aan de lucht, dus geen reden om 'uit te wijken' voor ons. En die route had ons nu ook niet geholpen gezien de meeste problemen zich na Lyon voordeden.
Overigens weer een prima dagje in Tignes vandaag:
[Voor 17% gewijzigd door renegrunn op 01-02-2023 21:41]
Na 12jaar rust weer tijd voor wintersport! Ga nu met mijn werkgever op skivakantie naar Stuben. (26 maart)
Na het krijgen van kinderen nooit meer aan toe gekomen helaas.
Heb besloten om volgende week zondag met het gezin een nachtje naar Willingen te gaan, de kids laten genieten van de sneeuw. Iemand een idee waar je allemaal mag sleeën? Heb voor sleeën een aparte skipas nodig? Mijn dochters (8 en 11) kunnen niet skiën. Wellicht dat de oudste het wil proberen.
Na het krijgen van kinderen nooit meer aan toe gekomen helaas.
Heb besloten om volgende week zondag met het gezin een nachtje naar Willingen te gaan, de kids laten genieten van de sneeuw. Iemand een idee waar je allemaal mag sleeën? Heb voor sleeën een aparte skipas nodig? Mijn dochters (8 en 11) kunnen niet skiën. Wellicht dat de oudste het wil proberen.
Whatever.
Skigebied Sahnehang in Winterberg: niet skiërs kunnen enkel de rodelbaan gebruiken, dus dat heb ik gedaan. Die rodelbaan is geen grapje hoor. Ik ben iedere keer gecrashed met de slee en het ging met een flink tempo naar onder

Met een tweejarige hoef je het niet te proberen: dan kun je ook de kosten voor de rodellift besparen. Want ik heb de kleine lopend naar onder gebracht, want voor de allerkleinsten is het gewoon te gevaarlijk.
Over 48u zit ik in de bus richting Avoriaz voor wintersport numero duo 
Helaas lijkt het vrij warm te worden volgende week, zolang het droog blijft valt het te overzien (vorig jaar PdS ook warm én regen, brrrr). Maar als ik dan nu de condities in de Oostenrijkse gebieden zie dan ben ik toch een beetje teleurgesteld met de Franse condities, maar hopelijk wordt ik verrast!

Helaas lijkt het vrij warm te worden volgende week, zolang het droog blijft valt het te overzien (vorig jaar PdS ook warm én regen, brrrr). Maar als ik dan nu de condities in de Oostenrijkse gebieden zie dan ben ik toch een beetje teleurgesteld met de Franse condities, maar hopelijk wordt ik verrast!
Het is niet echt koud, maar ook op 1000m lijkt het ‘s nachts wel licht te gaan vriezen, toch? Zou vooral gaan genieten van een week lang alleen maar zon
.

Have fun! Het is er altijd beter dan toen ik in de Franse Alpen zatCranzai schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:06:
Over 48u zit ik in de bus richting Avoriaz voor wintersport numero duo

Over 2 weekjes mag ik ook naar Avoriaz. Helaas de skiles te laat geregeld.... Dus geen les voor zoontje van 6 met anderhalve week ervaring. Da's wel echt balen. Alle skischolen vol, en alleen optie tot (stervensdure) privéles of 1 uurtje van 16:30 tot 17:30.
Morgen bellen met de VVV of die Prodain Exoress lift nou op 7 uur al open is of om kwart voor 9 pas. Op de site is het niet duidelijk... Als het 7 uur is zouden we hem op les kunnen doen in Morzine sochtends 9-11 of smiddags 15-17:30. Weet nog niet wat ik handiger vind....
Dus hopelijk is dat een mogelijkheid. Anders best jammer. Zijn 1e skivakantie dit jaar was na 2 dagen voorbij door een val, waardoor die zijn "flocon" medaille niet kon halen.... Zou lullig zijn als die nu weer niet voor zijn "flocon" kan gaan.
Hij zit nog net op de rand van blauw net te stijl soms. Als die vorige keer had afgemaakt kon die veel makkelijker mee de berg over. Maar goed, les voor volgende keer: meteen boeken voor skiles.
Mwoah. Ligt aan het gebied. Maar je gaat naar het grootste skigebied van de wereldCranzai schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:03:
[...]
Oei wat n struggles, toont mijns inziens wel het massale van Frankrijk... Eigenlijk een Oostenrijk-liefhebber maar ja, de groepsreis gaat nou eenmaal naar Avoriaz

Denk dat voor de vakantieperiode in heel veel plaatsen de skilessen wel vol zitten

Denk ik ook niet, al hebben de Oostenrijkers wel als groot voordeel dat ze een vrij lage instap hebben om leraar te worden, Anwarter. Daar hoef je niet heel goed voor te kunnen skiën (wat ook in lijn is met wie je lesgeeft, dus het is niet slechter dan Frankrijk of Italië imho) en dus kan je blikken Nederlandse en Duitse 18 jarigen opentrekken. Dat kunnen Fransen niet, die eisen zijn moeilijker haalbaar.
Zo de week Gerlos zit er bijna op. Vannacht weer naar huis. We hebben een heerlijk zonnige week gehad. We kozen voor Gerlos vanwege de accomodatie maar ik zou hier niet weer naar toe gaan. De laatste dagen is het “zoeken” om ergens naar toe te gaan, weer Zell, de Platte of Koningsleiten. De auto pakken heb ik nooit zo’n zin in 
Het dorp zelf is druk en draait wel erg om de Apreski, overal is het hutje mutje vol met dronken mensen.
Nog even nagenieten op het balkon

Het dorp zelf is druk en draait wel erg om de Apreski, overal is het hutje mutje vol met dronken mensen.

XXXVI
Zeker, de reden dat we zijn gegaan was het niet kunnen vinden van een passende accommodatie. We hebben ons prima vermaakt overigensDeBaroN schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:59:
[...]
Sorry, maar dat had je kunnen weten natuurlijk

XXXVI
Wat is wintersport toch leuk
Na mijn trip van januari 2022 had ik bij het skiën wat last van mijn rechterknie. Na het thuiskomen niet meer bij stilgestaan (geen last meer). Bleek ik dit seizoen wéér last te hebben op de latten.
Laten onderzoeken en dan deze week een MRI kunnen laten doen. Blijkt er een scheur in 1 van mijn kniebanden te zitten... Gezien ik er al een jaar mee rondloop is de verwachting dat het hoogstwaarschijnlijk niet vanzelf zal genezen en enkel een operatie kan een definitieve oplossing zijn.
Ik heb dagdagelijks eigenlijk niets van last, dus ik ga dat niet laten doen overigens (voorlopig toch). Waarschijnlijk ga ik eind dit jaar opnieuw voor een MRI om te kijken of er verbetering is of niet. En dan met de dokter overleggen wat het beste is. (Skiën met een brace, een seizoen overslaan (indien het toch aan het genezen is), of laten opereren (als het risico op volledig afscheuren bij het skiën te groot is).
En nu ik toch bij de dokter was; ik had afgelopen week een klein pijntje in mijn linkerknie opgelopen. Dat is hoogstwaarschijnlijk een scheur in een pees. Nog altijd geen idee hoe gezien ik de volledige week niet gevallen ben, maar OK, dat geneest naar verwachting automatisch.

Na mijn trip van januari 2022 had ik bij het skiën wat last van mijn rechterknie. Na het thuiskomen niet meer bij stilgestaan (geen last meer). Bleek ik dit seizoen wéér last te hebben op de latten.
Laten onderzoeken en dan deze week een MRI kunnen laten doen. Blijkt er een scheur in 1 van mijn kniebanden te zitten... Gezien ik er al een jaar mee rondloop is de verwachting dat het hoogstwaarschijnlijk niet vanzelf zal genezen en enkel een operatie kan een definitieve oplossing zijn.
Ik heb dagdagelijks eigenlijk niets van last, dus ik ga dat niet laten doen overigens (voorlopig toch). Waarschijnlijk ga ik eind dit jaar opnieuw voor een MRI om te kijken of er verbetering is of niet. En dan met de dokter overleggen wat het beste is. (Skiën met een brace, een seizoen overslaan (indien het toch aan het genezen is), of laten opereren (als het risico op volledig afscheuren bij het skiën te groot is).
En nu ik toch bij de dokter was; ik had afgelopen week een klein pijntje in mijn linkerknie opgelopen. Dat is hoogstwaarschijnlijk een scheur in een pees. Nog altijd geen idee hoe gezien ik de volledige week niet gevallen ben, maar OK, dat geneest naar verwachting automatisch.
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Hoe is de sneeuw daar? Wij vertrekken morgenochtend namelijk naar Konigsleitenephymerous schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:18:
Zo de week Gerlos zit er bijna op. Vannacht weer naar huis. We hebben een heerlijk zonnige week gehad. We kozen voor Gerlos vanwege de accomodatie maar ik zou hier niet weer naar toe gaan. De laatste dagen is het “zoeken” om ergens naar toe te gaan, weer Zell, de Platte of Koningsleiten. De auto pakken heb ik nooit zo’n zin in
[Afbeelding]

De tweede week van januari zijn we daar ook geweest. Sneeuw was in het begin van die week zeer matig en vooral kunstsneeuw. Omgeving was ook heel groen. Later die week is wel wat sneeuw gevallen, maar je merkte op de lagere afdalingen wel duidelijk dat de kwaliteit nog niet je van het was.
En tjsa, Gerlos. Ook wel eens geweest en ik herken volledig jouw beeld. Dan is het dorp Konigsleiten veel leuker vind ik. Er is wel apres-ski, maar niet zo uitbundig als in Gerlos. En het dorp ligt tussen twee liften en bijbehorende pistes, dus afhankelijk van je locatie is het lekker kort lopen naar de pistes.
[Voor 11% gewijzigd door Hompu op 10-02-2023 17:51]
Ik vond de sneeuw als matige skiër meer dan prima. Konigsleiten is inderdaad leuker! Alleen in het dal van Zell zag ik vanuit de lift groene velden dus dat komt goedHompu schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:49:
[...]
Hoe is de sneeuw daar? Wij vertrekken morgenochtend namelijk naar Konigsleiten

Op die zwarte afdaling naar Zell is van de week nog iemand verongelukt

XXXVI
Afgelopen week een top ski week vanuit Schruns beleeft, gebied Silvretta Montafon.
Hele week kaiserwetter
. En relatief rustig op de pistes.
Wat lokale mensen gesproken en die zeiden dat het qua weer en qua piste kwaliteit tot nu toe het beste was van het seizoen.
Ook naar de gebieden Golm en Gargellen geweest wat ook top was. Vooral Golm erg leuk familiegebied.
Als beginner nu eindelijk lekker kunnen skiën en niet meer druk maken over het bochten maken.
Plaatje van Gargellen:
Hele week kaiserwetter

Wat lokale mensen gesproken en die zeiden dat het qua weer en qua piste kwaliteit tot nu toe het beste was van het seizoen.
Ook naar de gebieden Golm en Gargellen geweest wat ook top was. Vooral Golm erg leuk familiegebied.
Als beginner nu eindelijk lekker kunnen skiën en niet meer druk maken over het bochten maken.
Plaatje van Gargellen:
Silvretta Montafon is toch eigenlijk gewoon Oostenrijk
.

Silvretta Montafon is een tof gebied inderdaad. Ook jaren geweest, onder andere vanuit Schruns.
Zelf inmiddels al weer een weekje terug uit Ischgl. Zondag tot en met dinsdag prima weer gehad (wel wat wind later op de dag). Hier en daar wel wat ijzige plekken (vooral ook op windgevoelige plekken had ik het idee), maar al met al prima pistes. Woensdag en donderdag sneeuw, vrijdag was het weer wat beter en hebben we nog van de verse poeder kunnen genieten (en een lunch aan de Zwitserse kant van het gebied
).
Maandag:
Dinsdag:
Woensdag:
Donderdag:
Vrijdag:
Zelf inmiddels al weer een weekje terug uit Ischgl. Zondag tot en met dinsdag prima weer gehad (wel wat wind later op de dag). Hier en daar wel wat ijzige plekken (vooral ook op windgevoelige plekken had ik het idee), maar al met al prima pistes. Woensdag en donderdag sneeuw, vrijdag was het weer wat beter en hebben we nog van de verse poeder kunnen genieten (en een lunch aan de Zwitserse kant van het gebied

Maandag:
Dinsdag:
Woensdag:
Donderdag:
Vrijdag:
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Goede skisokken hoeven helemaal niet duur te zijn. Belangrijk is dat ze voldoende warm zijn en lekker zitten in je schoenen.Haal een paar setjes goedkope skisokken bij bijvoorbeeld de Decathlon. Deze zijn warmer dan voetbalsokken en zitten comfortabeler.Galois schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:47:
Even een vraagje over sokken.
Goede skisokken zijn duur. Nu twijfelen mijn vrouw en ik wat te doen met de sokken van de kinderen:
1. gewoon hun voetbalsokken aan? Die hebben ze al, dus kosten 0
2. kopen we ‘goedkope’ skisokken voor ze? Vraag mij dan wel af of die dan beter zijn dan voetbalsokken?
3. kopen we goede skisokken voor ze? Duur, eigenlijk niet mijn voorkeur (maar wel die van mijn vrouw…)
Wat doen jullie met jullie kinderen?
Decathlon sokken zijn prima en wellicht wel iets fijner dan voetbalsokken.
Echt goede sokken zijn wel duur. Die zijn echt heel dun, met goede technische eigenschappen zodat je geen natte of warme voeten krijgt. Zeker in strak gefitte schoenen wil je echt dunne sokken. Ik zweer bij Smartwool phd ultra light (of hoe ze nu ook heten). Geen padding, heel dun, slijtvast en redelijk geurvrij.
Met huurmateriaal kan wat padding op de juiste plekken wel prettig zijn en dan dus bijvoorbeeld decathlon.
Echt goede sokken zijn wel duur. Die zijn echt heel dun, met goede technische eigenschappen zodat je geen natte of warme voeten krijgt. Zeker in strak gefitte schoenen wil je echt dunne sokken. Ik zweer bij Smartwool phd ultra light (of hoe ze nu ook heten). Geen padding, heel dun, slijtvast en redelijk geurvrij.
Met huurmateriaal kan wat padding op de juiste plekken wel prettig zijn en dan dus bijvoorbeeld decathlon.
Hoe oud zijn de kinderen? Mijn ervaring is dat onze zoon van nu 5 er de afgelopen twee jaar niet veel baat bij had. Als het maar goed zit en warm is. Decathlon dus of wat je ergens vind voor een goede prijs.
Toevallig dat hij nu zelf aangeeft dat de zijkanten toch wat duwen. Gisteren een paar Falke SK2 gekocht. Kosten 20 euro maar deze zijn wat dunner en zitten om het hele onderbeen in plaats van maar tot de helft. Gaat 2-3 jaar mee qua maat.
Toevallig dat hij nu zelf aangeeft dat de zijkanten toch wat duwen. Gisteren een paar Falke SK2 gekocht. Kosten 20 euro maar deze zijn wat dunner en zitten om het hele onderbeen in plaats van maar tot de helft. Gaat 2-3 jaar mee qua maat.
Grz D.
voor kinderen zou ik niet overdreven investeren. Ik heb gewone skisokken van decathlon gekocht voor mijn zoon. Voor volwassen mensen zou ik wel wat mer durven investeren. Wij hebben het meestal wel sneller koud en de doorbloeding is minder optimaal tov kinderenGalois schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:47:
Even een vraagje over sokken.
Goede skisokken zijn duur. Nu twijfelen mijn vrouw en ik wat te doen met de sokken van de kinderen:
1. gewoon hun voetbalsokken aan? Die hebben ze al, dus kosten 0
2. kopen we ‘goedkope’ skisokken voor ze? Vraag mij dan wel af of die dan beter zijn dan voetbalsokken?
3. kopen we goede skisokken voor ze? Duur, eigenlijk niet mijn voorkeur (maar wel die van mijn vrouw…)
Wat doen jullie met jullie kinderen?

Vorige week (4-11 feb) in Val Thorens geskied, zeer goed weer gehad.
Rode, blauwe en groene pistes lagen er goed bij, alleen af en toe wat ijzig.
Nadeel was het gebrek aan verse sneeuw, de zwarte pistes waren helaas allemaal buckelpistes.
Desondanks flink genoten en veel plezier gehad van mijn 'nieuwe' schoenen en fotochromatische skibril.
Helaas wel mijn Fischer Viron ski's afgeschreven op een forse steen, voor volgend jaar maar eens kijken naar een ander setje ski's.
Rode, blauwe en groene pistes lagen er goed bij, alleen af en toe wat ijzig.
Nadeel was het gebrek aan verse sneeuw, de zwarte pistes waren helaas allemaal buckelpistes.
Desondanks flink genoten en veel plezier gehad van mijn 'nieuwe' schoenen en fotochromatische skibril.
Helaas wel mijn Fischer Viron ski's afgeschreven op een forse steen, voor volgend jaar maar eens kijken naar een ander setje ski's.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Ondertussen ben ik ook halverwege mijn week Avoriaz (PdS). Eerste twee dagen super condities en lekker verschillende stijlen geskied. Helaas op dag twee tijdens het carven verrast door een slechte plek. Ski's stonden ineens stil, mijn lichaam wilde door, met een mooie frontflip tot gevolg.
Toch wel een forse klapper en wat last van mijn nek, lang geleden dat ik zo gecrasht ben. Wel die dag lekker verder geskied en gisteren rustig aan gedaan (was ook wat ijzig). Vandaag weer lekker mijn mojo teruggevonden.
Kwaliteit van de sneeuw valt me alles mee, soms wat pappig maar het is dan ook behoorlijk boven nul. Andere plekken buckels en/of ijs. Met tactisch de pistes kiezen gedurende de dag prima te doen!
Toch wel een forse klapper en wat last van mijn nek, lang geleden dat ik zo gecrasht ben. Wel die dag lekker verder geskied en gisteren rustig aan gedaan (was ook wat ijzig). Vandaag weer lekker mijn mojo teruggevonden.
Kwaliteit van de sneeuw valt me alles mee, soms wat pappig maar het is dan ook behoorlijk boven nul. Andere plekken buckels en/of ijs. Met tactisch de pistes kiezen gedurende de dag prima te doen!
@Rogar Le Mur Suisse 

OhjaRogar schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:28:
[...]
Hahaha, das wel bizar dan! Ik kan in principe goofy carven en normale bochten en switch ben ik bezig dat te leren. Dat is net alsof iemand op les is als je me dan ziet, lange bochten gaan goed en de korte bochten is nog flink werken.
Ik kom overal gewoon veilig af (ook zwart, maar dan moet ik er wel echt even voor gaan werken).
Ga je dit jaar weer met de bus (Sunweb)? Wij wel en vertrekken 2 maart. Volgens mij had ik vorig seizoen wat PB's naar je gestuurd over de bustrip

Wij vertrekken 25 feb en gaan 3 maart terug, dus dan zit ik waarschijnlijk in de bus waar jij mee heen gereisd bent

Wel waarschijnlijk eerst de laatste keer met de bus. De vakantietijden vallen slecht volgens jaar voor Frankrijk en beter voor Oostenrijk. De wintersport van afgelopen kerstvakantie was echt heel slecht kwa sneeuw.. Dus Miss Waah wil niet nog een keer in die periode, hoe erg ik ook roep dat dit extreem weer was. Dus volgend jaar zal ik winterbanden en een dakkoffer moeten kopen en gaan we in de voorjaarsvakantie naar, denk ik, Katschi (zuid-alpen). Maar dat moet ik nog allemaal uitzoeken.
1x eerder in PDS geweest, en nu ik weer de vakantiebeelden heb teruggekeken snap ik niet waarom ik daarna niet meer geweest ben eigenlijk. Erg leuk gebied.
En top dat je Switch leert rijden! Dat doen er maar weinig. En ja, dat is gewoon opnieuw vanaf 0 beginnen voor je gevoel. Maar geloof me: Elke dag een afdaling pakken switch, en voor je het weet maakt het je niet meer uit of je switch staat of niet. Persoonlijk kan ik na wat oefenen beide even goed, en wissel ik als ik merk dat ik moe word en achterover ga leunen. Ff andere voet voor en het is een instant fix.
Maar dit word dan ook mijn 23e wintersportweek

Heb nog wel een optie staan om te leeren freestylen. Aangezien ik dat absoluut niet (correct) kan. Maar daar is nog neit genoeg animo voor om het door te laten gaan.
Ik ski nu 10 jaar, heb lerarenopleiding gehad, veel clinics (incl buckel ooit een keer), maar zo’n mur suisse (of tunnel etc) sla ik nog steeds liever gewoon over
.
Ik vind t overigens wel jammer dat je nooit blauwe ongeprepareerde pistes hebt, ik wil best mijn buckeltechniek finetunen, maar niet gelijk op hele steile pistes…

Ik vind t overigens wel jammer dat je nooit blauwe ongeprepareerde pistes hebt, ik wil best mijn buckeltechniek finetunen, maar niet gelijk op hele steile pistes…
Jij bedoelt meer die olympische buckels dan?ZieMaar! schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:53:
Da’s meer zachte sneeuw en vaak een afgeschraapt stuk met bulten er tussenin. Dat is soms ook leuk, maar toch wel wat anders. Die hopen zijn vaak ook wat zachter. Ik vind buckelpistes nog wel tandje pittiger dan dat.

De muur is ook wel buitencategorie. Hoewel, mn jongste dochter doet m in onder de 10 minuten. Maar ja, die rost ook de Harakiri af in 1,46 van boven tot onderaan de Knorren lift.Rogar schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:43:
[...]
In prinicpe kan je dat elke dalafdaling wel oefenen aan het einde van een dag toch? Die veranderen in de loop van de dag meestal in buckelpistes.
Morgenavond wegrijden, we kunnen beide rijden, verdelen we het, zaterdagochtend lekker de pistes op.
Nonsensical line goes here <---
7% tot 80% VLT is brede range idd. Echte slechtweer lenzen zitten maar iets hoger denk ik. Ik heb de 4D Mag IO en ski grotendeels met de photochromic lens, alleen bij echt heel slecht weer wissel ik.
Dan stap je waarschijnlijk bij giggijoch uit? Daar kun je zowel in t dal als op t bergstation van de eerste lift lockers huren. Verwarmd. Scheelt je een hoop gesleep met spullen.Jackson6 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:40:
Half maart ga ik met een groepje mee naar Sölden, normaal altijd naar Frankrijk. We zitten in Längenfeld, busrit is ongeveer een kwartiertje. Het is mij alleen onduidelijk of je in elke bus met je ski's kan gaan staan? Iemand ervaring mee?
Grz D.
Tja, het is natuurlijk ook zo dat er geen bril is die bij slecht weer ineens een hoop zicht creëert... als het plat licht is met mist en/of sneeuw, dan blijft het zicht natuurlijk ook gewoon ruk.pina schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:45:
[...]
Als die slechts redelijk werkt met sneeuw, vraag ik mij af welke bril het wel goed doet met sneeuw want het is echt daarvoor dat ik hem zou aanschaffen
Heb zelf 2 lenzen voor mijn smith goggle, een slechtweer lens en een voor zonnige dagen; maar laatst had ik de zonlens op en in de middag kwamen er wolken en trok het wat dicht. zelfs met de 'zon'lens kon ik nog prima zien. (ik neem eigenlijk nooit de andere lens mee de berg op, veel te bang dat ie stuk gaat in mijn tas)
Heeft @havana niet laatst een artikel ingezonden naar wintersport.nl?ZieMaar! schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:18:
Ik heb net een setje van Cortazu binnengekregen. Ik was al langer op zoek naar een goede effen hardshell maar vond ze of heel duur, of niet zo mooi. Via via bij Cortazu uitgekomen en voor een heel redelijke prijs een hardshell, donsjack en fleece gescoord. Nu nog een goede broek erbij, maat twijfel nog tussen gevoerd of ook hardshell. Ik heb het niet snel erg koud en wil wellicht wel gaan tourskiën, dan lijkt een hardshell wel iets handiger, maar de verkrijgbaarheid is wel wat minder en tourskiën kan ook gewoon met een andere dunne broek en de skibroek zelf in de rugtas voor de afdaling...
Zijn er hier mensen die tourskiën?
Die gaat hier overmorgen het dak op.JB schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:22:
Zometeen schoonmoeders maar eens op het dak gaan leggen
Dit jaar hebben we weer een plekje weten te vinden in Fiss Oostenrijk. 's Ochtends altijd erg druk, maar wat een mooi gebied. Vrouwlief is om de een of andere reden bang voor ergere files dan normaal dus volgens mij vertrekken we rond middernacht. Dan zouden we rond 10 uur wel daar moeten zijn. Het maakt mij niets uit, ik vind in de nacht rijden heerlijk.
Het wordt voor mij de eerste keer snowboarden na 8 jaar pogingen tot goed te leren skiën (helaas nooit gelukt, nooit verder dan 'redelijk' gekomen) afgelopen zomer de overstap gemaakt naar het snowboard. Dat had ik jaren eerder moeten doen. Veel meer lol op zo'n board dan met die frustrerende ski's. Ik heb een 'red slope ready' cursus van 12 lessen bij Snowworld gevolgd. Insteek was dat ik veilig van blauw af wilde gaan, maar na les 10 had ik toch serieus het idee dat rood en misschien zelfs zwart (geen Black mamba

Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Hier ook een top werk gehad in Oostenrijk 
Wat een zon en pistes bleven de hele dag goed (dank aan pistes noordzijde denk ik)
Heenreis was drama, 14 uur op gereden verdeeld over vrijdag en zaterdag. Vandaag terug in 9 uurtjes, stuk beter.
Iedereen heel veel plezier wie deze week gaat.
Wad mijn 1e keer op wintersport tijdens vakantieperiode ivm kids. Is mij enorm meegevallen, klein maar fijn gebiedje en zo goed als geen wachtrijen

Wat een zon en pistes bleven de hele dag goed (dank aan pistes noordzijde denk ik)
Heenreis was drama, 14 uur op gereden verdeeld over vrijdag en zaterdag. Vandaag terug in 9 uurtjes, stuk beter.
Iedereen heel veel plezier wie deze week gaat.
Wad mijn 1e keer op wintersport tijdens vakantieperiode ivm kids. Is mij enorm meegevallen, klein maar fijn gebiedje en zo goed als geen wachtrijen
[Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 25-02-2023 01:09]
CISSP! Drop your encryption keys!
Oetz!
Nog nooit in zon klein gebied geweest maar was prima icm 1e jaar wintersport van de oudste (6)
[Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 25-02-2023 09:34]
CISSP! Drop your encryption keys!
Wij zijn ook weer terug. Uit Maria Alm. Wat een hitte! Maar tevens wat een rust na de lunch! Pistes waren wel slecht uiteraard maar de rust op de piste hield het toch plezierig.
Grz D.
Vrijdag op zaterdagnacht rond 12 uur vertrokken en aanvankelijk ging de reis voorspoedig. Via de Fernpas en de Reschenpas naar Fiss. Fernpas was als gebruikelijk druk, maar de Reschenpas nu ook doordat ze vlak voor Fiss een onderdoorgang aan het maken zijn.
Al mer al in 12 uur gereden. Kennissen die in Ladis zitten hadden echter een wegafsluiting en moesten omkeren.
Ik ga voor het eerst snowboarden en huur dus een keer boots en board. Daar had ik al gelijk weer spijt van. De boots meuren een uur in de wind en zien er behoorlijk uitgeleefd uit. Uiteindelijk heb ik 2 uur in de rij gestaan om mijn spullen te krijgen.
Straks de kinderen naar hun lessen brengen en dan zullen we eens zien hoe het gebied er bij ligt. Het einde van de piste zag er gistermiddag uit als slush puppy...
Al mer al in 12 uur gereden. Kennissen die in Ladis zitten hadden echter een wegafsluiting en moesten omkeren.
Ik ga voor het eerst snowboarden en huur dus een keer boots en board. Daar had ik al gelijk weer spijt van. De boots meuren een uur in de wind en zien er behoorlijk uitgeleefd uit. Uiteindelijk heb ik 2 uur in de rij gestaan om mijn spullen te krijgen.
Straks de kinderen naar hun lessen brengen en dan zullen we eens zien hoe het gebied er bij ligt. Het einde van de piste zag er gistermiddag uit als slush puppy...
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Erg leuk gebied, gaan we zeker nog eens heen. Veel hellingen liggen inderdaad gunstig. Toch was eigenlijk alles in de middag wel redelijk kapot. Het is natuurlijk de tweede warme week in een toch al slecht seizoen met in de ochtend veel mensen. Maria Alm wel erger dan de andere stukken.ZieMaar! schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:24:
[...]
Ik vind Hochkonig wel een prima gebied bij hogere temperaturen, omdat het (buiten Maria Alm) eigenlijk alleen noordhellingen heeft. Ik was er vorig jaar in ijskoud december en in bloedheet maart (echt warmer dan nu) en zeker die tweede keer waren de beste pistes van die week rond Dienten te vinden. Ik ga zeker nog eens terug!
Heb je de Konigstour nog gedaan?
We reden overigens weg uit een mooi wit landschap. 8:15 zaterdag ochtend was veel al in wit tinten.
Konigstour gedaan ja. 4,5 uur met lunchpauze en een korte koffie break. Was alleen. Niet overdreven hard geskied maar had me gedwongen om afdalingen zonder stops te doen. Op de terugweg heb ik toch wel links en rechts gestopt

Grz D.
Uiteindelijk heb ik deze besteld, die kettingen spannen automatisch aan en zou "kinderspel" (famous last words) moeten zijn.ApC_IcE schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:11:
[...]
Sommige spider modellen krijg je er makkelijker op. Zoek maar youtube filmpjes.
Sommige kettingen zijn kwalitatief wat hoger. Ik heb allerlei modellen gehad (leaseauto’s met versch maten) maar de meesten werken prima qua omleggen. Qua ervaringen in de sneeuw heb ik maar met 2 ervaring. Beide budget en beide prima.
Ok dan is dat zeker een leuk gebied, ook als het wat beter lukt zou je dan ook met de auto naar Golm kunnen rijden, wat ook een lekker gebied is voor beginners.Supreme schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:04:
[...]
Vriendin gaat voor 't eerst op wintersport, ik voor de tweede keer. Gewoon lekker een week lessen, herhalen en meters maken op bekend terrein. Dus voor ons wel goed denk ik voor een week
Ik ben groot fan van de rollerbaan (en geef er inmiddels ook les op). Het is vrij intensief, dat merk je denk ik nu? Je bent echt 30 minuten aan het skiën, terwijl je in de sneeuw misschien anderhalf uur effectief skiet? Maar daar zitten dan ook glij stukken tussen en heb je vaker en langer pauze (lift), onderschat daarmee dus niet hoe intensief een rolbaan is.Harmen schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:11:
Hoe zijn jullie ervaringen met de rollerbaan? Heb nu 5 lessen geboekt om het gevoel terug te krijgen, 13 jaar niet geskied. Gaat elke keer een stukje beter!Echter heb ik dagen erna best wel spierpijn op de vreemdste plekken.
Ga 25 maart een lang weekend skiën in Fiss. (was Stuben, we paste helaas niet in het chalet) Iemand een idee waarom in Ski Arlberg meer sneeuw valt/ligt? Hemelsbreed is Fiss niet veel verder nl.
Qua sneeuw; wellicht ligt SFL inneralpien? Daar is het vaak droger, zie ook https://www.wintersport.n...icht/313889/alpenhoofdkam
Edit: inderdaad https://www.wintersport.n...n/serfaus/sneeuwzekerheid en https://www.wintersport.n...n/arlberg/sneeuwzekerheid. Hoogte zegt niet allesInneralpiene gebieden
Rond de Alpenhoofdkam liggen de zogenaamde inneralpiene gebieden. Dit zijn de wat drogere gebieden in de Alpen die afgeschermd liggen van de ergste sneeuwdumps. De wolken zijn immers al veel bergen gepasseerd waar ze hun sneeuw hebben achtergelaten. Hier valt gemiddeld dus iets minder sneeuw maar door de hoogte van de bergen (hier liggen veel gletsjerskigebieden) zijn deze bestemmingen toch relatief sneeuwzeker. Voorbeelden zijn het Oostenrijkse Sölden, Nauders en gebieden in het Zwitserse Wallis.

[Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 28-02-2023 18:57]
Nee en ja.Cranzai schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:24:
[...]
Antares, bekende locatie! (2x geweest)
Hopelijk heb je niet teveel last van de studentenreizen die ze er daar ook instoppen
Alle liften naar het dorp heb je hopelijk al gevonden
Moet zeggen dat ik 0 last heb van studenten. Heb nog geen buren gehoord

We zijn met een gezin, misschien dat ze dat apart zetten van de studenten

Liften is ideaal ja. Hebben ze wel goed voor elkaar. Wel slecht dat die kaart met liften niet op de website van Avoriaz staan. Zal die kaart bij de receptie eens op de foto zetten. Die is erg handig. Maar eens de toerisme aangeven dat ze die op de site zetten.
Pad naar antares is prima. Van antares naar het dorp is te doen als je ervaren bent.... Anders is het een uitdaging het eerste stukjeCranzai schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:08:
[...]
Denk idd dat ze dat zoveel mogelijk proberen te scheiden. Al zat er twee week geleden 1 kamer met andere gasten tussen die van onze groep en die groetten gewoon vriendelijk op de gang
Zelf ook nooit last gehad van de andere kamers dus de isolatie is daar prima denk ik inderdaad!
Ligt er voldoende sneeuw op het pad naar antares? Dat was toen wij weg gingen vrij matig

Op de eerste dag dat we hier waren (zondag) is er toch nog iets van 5 a 10cm gevallen. Dat is onze redding geweest. Vandaag waren harde pistes, einde van de dag begon de Slush en de buckels voor het eerst
[Voor 13% gewijzigd door Waah op 28-02-2023 21:51]
Bij het ontbijt moet je boter op je brood smeren, niet op de cameralens van je telefoon...hoevenpe schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:48:
[...]
Alpendorf, gondel vanaf mijn ontbijt
[Afbeelding]

Punctuality is the politeness of kings
Er is hier een kleine sauna, maar dan zonder Diana. Daarvoor moet je je eigen vrouw/vriendin meenemen...JB schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:51:
Lijkt Sauna Diana wel!

Wou snel laten zien hoe dichtbij de gondel is, ideaal om niet afhankelijk te zijn van de auto of bus.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Boven is perfect en de dalafdaling ligt er opmerkelijk goed bij. Niets te klagen.link_mario schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:08:
Oei dat ziet er groen uit, maar ik verwacht dat het boven beter is?
@NL_Scratch je hebt een DM

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Langs de snelweg was een paar weken terug alles al flink duurder dan in Nederland. Dan heb je met die €1,80 geluk gehad. Het wilde in Duitsland 50ct de liter schelen met tankstations waar je de snelweg voor af moest.Hann1BaL schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:31:
De vakantie zit er weer op, maar ik wil even checken of ik niet gek ben geworden.
Op de heenweg in Duitsland kon je tanken voor ongeveer dezelfde prijs als in Nederland. Het is niet meer echt goedkoper. Dat was ruim 1,80 per liter (benzine.)
Maar op de terugweg was alles dik boven de 2,20 EUR, een week later (afgelopen weekend dus.)
Dat is wel even een fikse prijsverhoging in een week. Nu slaat dat geen deuk in de totale uitgaven van een wintersport, maar leuk is anders
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Afgelopen week een heerlijke week gehad in Dachstein West in Oostenrijk, wij zijn zondagochtend rond 5u vertrokken en waren om 14u op bestelling. Wat verse sneeuw gevallen dat weekend en na een bewolkte maandag 3 dagen zon gehad! Ook absoluut niet druk in het gebied, ondanks de vakantieperiode. Klein gebied met 50km aan piste maar veel afwisseling.
De laatste zonnige dag was het op een gegeven moment wel de lager gelegen pistes vermijden en kon je goed zien dat de dalen groner begonnen te worden. Desondaks bleef de dalafdaling naar Ruẞbach heerlijk vanwege de schaduwligging!
Vrijdagochtend nog een paar uur op de latten gestaan en daarna om 13u huiswaards gereden, middernacht weer thuis. Viel dus ook nog wel mee qua drukte, enkel rondom München wat file gehad.
De laatste zonnige dag was het op een gegeven moment wel de lager gelegen pistes vermijden en kon je goed zien dat de dalen groner begonnen te worden. Desondaks bleef de dalafdaling naar Ruẞbach heerlijk vanwege de schaduwligging!
Vrijdagochtend nog een paar uur op de latten gestaan en daarna om 13u huiswaards gereden, middernacht weer thuis. Viel dus ook nog wel mee qua drukte, enkel rondom München wat file gehad.
Gisteren terug gekomen uit Portes du Soleil. Lekker groot gebied en daardoor is er altijd wel ergens een goede piste te vinden.
We hebben het Zwitserse deel overgeslagen (wel geprobeerd, maar was niet veel). Vooral rondom Châtel waren de pistes goed geprepareerd (toevallig verbleven we daar ook). Oke, wel hard en ijzig; maar prima te doen. Zondag was het zo warm dat de ijzige pistes precies ver genoeg gesmolten waren, waardoor het zowaar op verse sneeuw leek. Al met al een heerlijk lang weekend gehad en goed kunnen boarden.
We hebben het Zwitserse deel overgeslagen (wel geprobeerd, maar was niet veel). Vooral rondom Châtel waren de pistes goed geprepareerd (toevallig verbleven we daar ook). Oke, wel hard en ijzig; maar prima te doen. Zondag was het zo warm dat de ijzige pistes precies ver genoeg gesmolten waren, waardoor het zowaar op verse sneeuw leek. Al met al een heerlijk lang weekend gehad en goed kunnen boarden.
Wat een verhaal, naar zeg. Ik zou het ook even op wintersport.nl vragen.Jes77 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:33:
Weet niet of ik dit berichtje mag plaatsen, maar dat merk ik vanzelf wel. Vrijdagochtend 24-2 zaten onze zoon en dochter samen in een 4persoons stoeltjeslift (Winterberg)rond 9.30-9.45. Halverwege in de lift ging het mis, het bakje voor hun liet op een of andere manier los, en gleed naar achter, kwam met een vaart tegen hun aan...voor hun zat een Belgische moeder met 2 dochters. Die vrouw had ook nog een foto gemaakt toen ze vast zaten. Misschien zijn er mensen zijn die het hebben zien gebeuren? Ze zijn goed opgevangen, en we zijn naar het zkh geweest, Het gaat gelukkig naar omstandigheden goed, maar we zijn erg geschrokken. We zoeken dus die Belgische vrouw met 2 kinderen....
Vroeg me af of ik haar kon vinden......
@Jes77 De tandjes, dat is een absurd verhaal zeg. Hoe kan zoiets gebeuren? Naar omstandigheden goed klinkt alsof er wel letsel aan over is gehouden? Sowieso mentaal letsel natuurlijk want dat is wel een traumatische ervaring. Veel sterkte ermee.
Always look on the bright side of life.
Wow….dat is best heftig! Welke lift was het? Ook bijzonder dat je hier niets over hoort in het nieuws zeg…
Jullie wel weer helemaal fit?
Jullie wel weer helemaal fit?
Heftig verhaal zeg
Toevallig zat ik er vorige week nog aan te denken toen ik in een lift zat dat je eigenlijk nooit verhalen hoort dat het stoeltje los gaat van de kabel en naar achteren glijdt.
Bekeken naar het aantal liften en (bij ontkoppelbare liften) de keren dat een stoeltje zich loskoppelt per uur vind ik dat toch knap van dat soort systemen
Maar dan nu dit, had ik er toch maar niet over na zitten denken...
Sterkte met het herstel en hopelijk houden ze er mentaal niets aan over en stappen ze volgende keer gewoon weer vol vertrouwen een lift in
Toevallig zat ik er vorige week nog aan te denken toen ik in een lift zat dat je eigenlijk nooit verhalen hoort dat het stoeltje los gaat van de kabel en naar achteren glijdt.
Bekeken naar het aantal liften en (bij ontkoppelbare liften) de keren dat een stoeltje zich loskoppelt per uur vind ik dat toch knap van dat soort systemen
Maar dan nu dit, had ik er toch maar niet over na zitten denken...
Sterkte met het herstel en hopelijk houden ze er mentaal niets aan over en stappen ze volgende keer gewoon weer vol vertrouwen een lift in
Koop gewoon de andere optie: bedrijf. Het enige is dat je daarmee afstand doet van recht op retourneren. En die is dus direct geldig.JB schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:03:
[...]
Rechtstreeks is niet mogelijk met een startdatum van volgende week ivm 14 dagen koop op afstand rechtDie is inderdaad goedkoper maar lijkt gewoonweg niet (meer) mogelijk. Andere clubs die het aanbieden zijn duurder dan aan de pomp.
[Afbeelding]
Doen wij al zolang dit online kan.
Flex toll is wat anders dan een vignet hè. Allebei inderdaad makkelijk online te regelen en heel handig, maar met een digitaal autobahn vignet mag je nog niet zomaar doorrijden bij tolpoortjes voor de streckenmaut zoals bij de arlbergtunnel.ehtweak schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:27:
@JB Ja!
Dat werkt prima. En is eigenlijk altijd goedkoper dan ergens een fysieke sticker aanschaffen.
ehtweak in "[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic!"
En je kunt gewoon doorrijden; je kenteken wordt toch al gescand. En in dit geval ook herkent.![]()
De slagbomen bij b.v. de Arlbergtunnel gaan automagisch voor je open.
@JB je moet zoals @renegrunn al aangeeft even je account instellen als bedrijf in plaats van particulier. Dan heb je dit gekke 18 dagen lead time niet.
* Orion84 snapt nog steeds niet waarom ze dat zo hebben opgezet. Of laat het Oostenrijkse consumentenrecht geen ruimte om een dienst al binnen de bedenktijd van online aankopen in te laten gaan en daarmee die bedenktijd in te korten?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Volgens mij is dat een wetgevingsdingetje inderdaad. Ik hoop ze altijd gewoon 2 of 3 dagen van tevoren en dan als bedrijf.
Maar voor volgende week moest ik weer een sticker: voor Zwitserland. En dan ook nog de St Bernard tunnel (kan ook alleen ter plekken, maar is nooit druk). Da's dus weer € 100,- (incl wat Italiaanse tol) puur om op bestemming te komen
.
Mijn wens is in ieder geval voor de helft uitgekomen: een dikke dump de week voor ik ga. Nu nog afwachten hoe het met de andere helft van de wens (zon en weinig wind) gaat...
Maar voor volgende week moest ik weer een sticker: voor Zwitserland. En dan ook nog de St Bernard tunnel (kan ook alleen ter plekken, maar is nooit druk). Da's dus weer € 100,- (incl wat Italiaanse tol) puur om op bestemming te komen

Mijn wens is in ieder geval voor de helft uitgekomen: een dikke dump de week voor ik ga. Nu nog afwachten hoe het met de andere helft van de wens (zon en weinig wind) gaat...
Gister teruggekomen van een weekje Ski Amadé Salzburger Sportwelt (Flachau). Was een lekker weekje. Condities waren tot een uurtje of 1 vrijwel elke dag goed, daarna werd het (zeker de dalafdalingen) wel snel slechter. Erg papperig en enorm voor hobbels.
Op zich prima weer gehad, vaak in de ochtend een beetje bewolkt, maar in de middag brak de zon door. De laatste dagen was het wel erg warm, vaak in de ochtend al 4-5 graden op de top. Op donderdag begon de dag extreem slecht, me veel regen (tot 1700-1800 meter ongeveer) daarna werd het sneeuw maar wel met enorm dichte mist. De pistes waren toen meteen (rond 09.00 uur al) extreem slecht. Ik en een aantal anderen waar ik samen mee waren hielden het toen rond 10.00 uur voor gezien, er stond toen een kleine rij voor de lift naar het dal. Er gebeurde veel ongelukken die dag. Van vrienden die wel door bleven skiën hoorde ik dat ze nog nooit hadden meegemaakt dat er zoveel mensen iedereen keer in de liften richting het dal zaten.
Rond 12.00 sloeg die dag het weer volledig om en rond 13.00 uur was het weer helemaal zonnig, de pistes waren toen wel nog erg slecht.
Ik heb het idee dat ik een stuk beter ben geworden, ondanks dat ik vaak viel (bijna iedere dag wel 2 keer). Wel trots dat ik deze vakantie voor het eerst 2 zwarte pistes heb gedaan, en dat ging op zich prima. Ik kan nu in ieder geval elke (rode) afdaling doen zonder dat ik bang ben dat het me niet zou lukken. Echter, zodra de condities slecht zijn (vooral met veel hobbels) dan heb ik er wel veel moeite mee en haal ik er geen plezier uit, dus dan stop ik meestal.
Hier nog wat plaatjes:
Op zich prima weer gehad, vaak in de ochtend een beetje bewolkt, maar in de middag brak de zon door. De laatste dagen was het wel erg warm, vaak in de ochtend al 4-5 graden op de top. Op donderdag begon de dag extreem slecht, me veel regen (tot 1700-1800 meter ongeveer) daarna werd het sneeuw maar wel met enorm dichte mist. De pistes waren toen meteen (rond 09.00 uur al) extreem slecht. Ik en een aantal anderen waar ik samen mee waren hielden het toen rond 10.00 uur voor gezien, er stond toen een kleine rij voor de lift naar het dal. Er gebeurde veel ongelukken die dag. Van vrienden die wel door bleven skiën hoorde ik dat ze nog nooit hadden meegemaakt dat er zoveel mensen iedereen keer in de liften richting het dal zaten.
Rond 12.00 sloeg die dag het weer volledig om en rond 13.00 uur was het weer helemaal zonnig, de pistes waren toen wel nog erg slecht.
Ik heb het idee dat ik een stuk beter ben geworden, ondanks dat ik vaak viel (bijna iedere dag wel 2 keer). Wel trots dat ik deze vakantie voor het eerst 2 zwarte pistes heb gedaan, en dat ging op zich prima. Ik kan nu in ieder geval elke (rode) afdaling doen zonder dat ik bang ben dat het me niet zou lukken. Echter, zodra de condities slecht zijn (vooral met veel hobbels) dan heb ik er wel veel moeite mee en haal ik er geen plezier uit, dus dan stop ik meestal.
Hier nog wat plaatjes:
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Toevallig. Wij waren daar ook afgelopen week. Zaten in Wagrain maar hele gebied aangedaan van Zauchensee tot Alpendorf. Mooi gebied voor de niet beginner die niet perse een mega gebied wil bezoeken.miicker schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:31:
Gister teruggekomen van een weekje Ski Amadé Salzburger Sportwelt (Flachau). Was een lekker weekje. Condities waren tot een uurtje of 1 vrijwel elke dag goed, daarna werd het (zeker de dalafdalingen) wel snel slechter. Erg papperig en enorm voor hobbels.
Hier nog wat plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pistes waren inderdaad mooi. Dal afdalingen in de middag minder. Donderdagochtend was even doorbijten

Overigens, als het weerbericht niet duidelijk aangaf dat het zou opklaren, waren wij of een deel van ons ook huiswaarts gegaan die dag. Dat uur was niet leuk.
Net voor het hoogtepunt van de sneeuw (aan de houding zie je al dat ik het niet kan zijn):
Zelf vond ik de vrijdag erger. Het weerbericht liet me echt totaal in de steek. Volledig bewolkt en rond de -2/-1 voorspelt met sneeuw in de middag. Eigenlijk de hele dag in de zon zitten zweten en de dalafdalingen al vroeg papperig.
@ZieMaar!
Die zwarte 32 bij de sleeplift in Alpendorf was (het gros van de tijd) dicht. De korte 32 daar net boven was wel open. Is de Hexen Schuss (Witches' Run) toch? Die is 70%+. Heb ik overgeslagen

In Wagrain heb je nog de 25 onder Sontagskogel I lift (Kogel Jagd?). Wel gedaan. 55% meen ik maar sowieso meer ruimte en rustiger. Zo zijn er nog een paar door het hele gebied.
We hebben ons er in ieder geval goed geamuseerd. Was voor mij in ieder geval de afsluiting van het seizoen...
Grz D.
@DomiGijzen wij waren met een groep en een aantal waren idd naar Wagrain en Sankt Johan die donderdag. Zij gaven inderdaad aan dat het er redelijk vroeg was opgeklaard, in Flachau zelf was dat pas rond 12.30 uur overigens. Uiteindelijk is een deel van de groep 's middags toch weer gaan skiën, ik had zelf geen zin meer (al had ik er achteraf wel een beetje spijt van).
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Zijn er nog mensen die komende week gaan? Wij vertrekken a.s. zaterdag naar Saalbach voor een weekje. Als ik de temperaturen zo zie ben ik wel een beetje bang voor de omstandigheden.. Allemaal 10+ graden die week.
Dat is dan wel in het dal maar dan is het in de middag ook niet koud meer op de berg. Hoop dat we dan in ieder geval in de ochtenden nog fijn kunnen skiën.
Dat is dan wel in het dal maar dan is het in de middag ook niet koud meer op de berg. Hoop dat we dan in ieder geval in de ochtenden nog fijn kunnen skiën.
Ja, ik vertrek naar Cervinia. Afgelopen week een meter verse sneeuw in t dorp erbij en vrij zonnige vooruitzichten
.
In Saalbach is het denk ik nog prima, als je slim skiet (met de zon mee) en vroeg begint. Dat het niet vriest maakt minder uit dan je zou denken.

In Saalbach is het denk ik nog prima, als je slim skiet (met de zon mee) en vroeg begint. Dat het niet vriest maakt minder uit dan je zou denken.
Denk dat je nog prima kunt skien. Wat @ZieMaar! zegt en hoog blijven. En vroeg beginnen. Volgens mij gaan de liften om 8:15 al open? Dal afdalingen kun je beter overslaan in de middag.HansAnders07 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:43:
Zijn er nog mensen die komende week gaan? Wij vertrekken a.s. zaterdag naar Saalbach voor een weekje. Als ik de temperaturen zo zie ben ik wel een beetje bang voor de omstandigheden.. Allemaal 10+ graden die week.
Was er met kerst. Toen lag er minder sneeuw op de piste en bijna niks naast de piste. Als ik nu naar de webcam kijkt, ligt er meer. Toen was het ook zo een week met dagen zonder vorst en 12 graden. Hebben toen prima kunnen skien. Maar dus geen dal afdalingen in de middag doen.
Grz D.
Afgelopen week in de Skiwelt geweest. We reden een groen dal in, maar boven was het fantastisch op de koudere dagen. Op de 2 warmere dagen was het rond 10 uur al een bulten paradijs op de pistes, maar ook dat heeft wel iets.
Onderstaande foto's zijn allemaal op 1 dag gemaakt. Regen in het dal in de ochtend, met een zakkende sneeuwgrens. Daarna klaarde het op en hebben we (op en vlak naast de piste) door de verse sneeuw sporen kunnen trekken.
Erg fijne week, zelf nog 4 dagen op de latten gestaan ondanks dat we een baby van 3 maanden bij hadden.
Onderstaande foto's zijn allemaal op 1 dag gemaakt. Regen in het dal in de ochtend, met een zakkende sneeuwgrens. Daarna klaarde het op en hebben we (op en vlak naast de piste) door de verse sneeuw sporen kunnen trekken.
Erg fijne week, zelf nog 4 dagen op de latten gestaan ondanks dat we een baby van 3 maanden bij hadden.
Hier in Cervinia is het prima. Zaterdag wat later aangekomen dan verwacht, strakblauw maar wat druk dus toch maar niet geskied. Zondag begon redelijk, wolken in het dal maar boven de 2500m zonnig. Dat trok echter wel dicht na een uurtje of twee in de sneeuw en toen begon het te sneeuwen en iedereen die ooit in Cervinia geweest is, weet het: je ziet helemaal niets meer.
Daarna drie schitterende en zonnige dagen gehad. Onder de 2500m wordt het na een uurtje of 12 papperig, zeker op de spaarzame zuidstukjes. Verder blijft de sneeuw goed.
Morgen lijkt het wat bewolkter te worden en vrijdag nog wat slechter, dus even zien wat de plannen worden. Pila zal morgen wel goed zijn, maar Cervinia misschien ook. Vrijdag Pila of Torgnon waarschijnlijk.
Foto’s?
Daarna drie schitterende en zonnige dagen gehad. Onder de 2500m wordt het na een uurtje of 12 papperig, zeker op de spaarzame zuidstukjes. Verder blijft de sneeuw goed.
Morgen lijkt het wat bewolkter te worden en vrijdag nog wat slechter, dus even zien wat de plannen worden. Pila zal morgen wel goed zijn, maar Cervinia misschien ook. Vrijdag Pila of Torgnon waarschijnlijk.
Foto’s?
Afgelopen (halve) week in Zell-am-See gezeten met collega’s. Beetje een treurig gezicht die dalafdalingen die als een smal wit lint door het groenbruine landschap lopen.
Woensdag in Zell-am-See zelf geweest (AreitExpress). Bovenin nog wel redelijk, maar hoe verder je naar beneden ging hoe meer het een mix werd van zachte sneeuw en ijsplaten. Laatste stuk van de dal afdaling zelf maar overgeslagen. Later in de week kwam daar het bruin ook al veelvuldig doorheen.
Rest van de week dus maar naar de Kitzsteinhorn uitgeweken. Daar was het een stuk beter, maar daardoor ook wel erg druk, wat met name een totale chaos oplevert op de onderste piste aan het eind van de dag.
Collega’s hadden vanuit Zell-am-See ook nog de tocht naar Saalbach gemaakt. Maar daar hadden ze achteraf wel een beetje spijt van. Ook omdat je voor die tocht de nodige dalafdalingen nodig hebt die er dus beroerd bij lagen.
Hoe dan ook wel genoten. Lekker in de zon kunnen lunchen en après skiën is ook wat waard.
Het uitzicht vanaf de Kitzsteinhorn:
Woensdag in Zell-am-See zelf geweest (AreitExpress). Bovenin nog wel redelijk, maar hoe verder je naar beneden ging hoe meer het een mix werd van zachte sneeuw en ijsplaten. Laatste stuk van de dal afdaling zelf maar overgeslagen. Later in de week kwam daar het bruin ook al veelvuldig doorheen.
Rest van de week dus maar naar de Kitzsteinhorn uitgeweken. Daar was het een stuk beter, maar daardoor ook wel erg druk, wat met name een totale chaos oplevert op de onderste piste aan het eind van de dag.
Collega’s hadden vanuit Zell-am-See ook nog de tocht naar Saalbach gemaakt. Maar daar hadden ze achteraf wel een beetje spijt van. Ook omdat je voor die tocht de nodige dalafdalingen nodig hebt die er dus beroerd bij lagen.
Hoe dan ook wel genoten. Lekker in de zon kunnen lunchen en après skiën is ook wat waard.
Het uitzicht vanaf de Kitzsteinhorn:
Wij zijn gisteravond terug gekomen van een weekje Hinterglemm. Meeste dagen echt lekker gehad, alleen wel onwijs warme temperaturen. Afdalingen waren na de lunch dan ook vrij matig waardoor het lastig was om naar andere gebieden te gaan.
Gelukkig wel overal heel rustig op de piste. Laatste dag wat verse sneeuw en het koelde alweer mooi af, voor de komende dagen stond er weer verse sneeuw op de planning!
Gelukkig wel overal heel rustig op de piste. Laatste dag wat verse sneeuw en het koelde alweer mooi af, voor de komende dagen stond er weer verse sneeuw op de planning!