Volgens mij gelden die aanmeldregels alleen bij een verblijf, niet bij een doorreis
Als het niet nodig is, ga ik geen PCR test halen bovenop een zelftest.Togi schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:08:
[...]
Is hier al eerder gemeld maar via de anwb kan je korting krijgen op de pcr test (evt in je omgeving kijken naar een anwb lidmaatschapsnummer)
Mijn boefje is liev!
Dan kan je beter thuisblijvenTheDudez schreef op maandag 27 december 2021 @ 07:42:
Nog tips voor het FFP2 masker? Ik zie het nou niet echt zitten om met een skihelm, ffp2 masker, skie, sjaal en stokken in zo eitje te stappen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik had, gewoon via bol.com, 20 zwarte besteld. Die bleken niet heel strak te zitten, dus gewoon om oren gedaan en omhoog wanneer het moest en op de kin wanneer het kan. Eigenlijk zag je dat iedereen doen, de een bond ze met de elastiekjes achter zijn hoofd, een ander aan de straps van zijn helm maar de meeste gewoon om de oren onder de helm.
Ik was er terwijl het heel koud was, dus had soms een buff om (maar dan vooral om mijn nek, niet voor mijn gezicht) en dat ging prima. Ik gebruikte wel elke dag een nieuwe want ze worden wel wat verzadigd en ik had een reserve bij me (zonder heb je echt een probleem).
Ik was er terwijl het heel koud was, dus had soms een buff om (maar dan vooral om mijn nek, niet voor mijn gezicht) en dat ging prima. Ik gebruikte wel elke dag een nieuwe want ze worden wel wat verzadigd en ik had een reserve bij me (zonder heb je echt een probleem).
Lekker gaan snowboardenTheDudez schreef op maandag 27 december 2021 @ 07:42:
Nog tips voor het FFP2 masker? Ik zie het nou niet echt zitten om met een skihelm, ffp2 masker, skie, sjaal en stokken in zo eitje te stappen.

Voor wie zo'n fpp2 masker niet steeds wil vastmaken, je kan clipjes 3D printen of:
Heb zelf van iemand op wintersport.nl forum 3D geprinte clips besteld. Maar de design files zijn ook daar ergens gedeeld. Dus als je kan 3D printen doe er je voordeel mee.
[Voor 15% gewijzigd door Waah op 27-12-2021 09:02]
Wat de meesten hier in Nauders doen is het masker onder de bril vastklemmen.
Dan hoef je deze alleen even op te doen waar het nodig is.
De eerste 2 dagen had ik het masker wel vastgemaakt, maar deze zit toch ontzettend in de weg. Dus maar over gegaan op de "klem" methode.
Zelf afgelopen vrijdag gearriveerd, en de maskers worden eigenlijk alleen gebruikt in de gondels. Bij alle stoeltjes liften is er niemand die een masker op doet, en zie ik ook geen controle.
En natuurlijk bij alle eet gelegenheden word er wel goed gecontroleerd, en wordt je ook actief aangesproken als je het een keer vergeet.
Dan hoef je deze alleen even op te doen waar het nodig is.
De eerste 2 dagen had ik het masker wel vastgemaakt, maar deze zit toch ontzettend in de weg. Dus maar over gegaan op de "klem" methode.
Zelf afgelopen vrijdag gearriveerd, en de maskers worden eigenlijk alleen gebruikt in de gondels. Bij alle stoeltjes liften is er niemand die een masker op doet, en zie ik ook geen controle.
En natuurlijk bij alle eet gelegenheden word er wel goed gecontroleerd, en wordt je ook actief aangesproken als je het een keer vergeet.
R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5
De informatie is afgelopen weekend aangepastCodeoranje schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:14:
zijn er mensen die ervaring hebben met de nieuwe inreis regels en onlangs Corona hebben gehad ?
Ik poog dit uit te zoeken omdat we mogelijk over een week of 6 naar Oostenrijk willen.
Mijn vrouw en ik zijn 2 x gevaccineerd en hebben 2 weken terug Corona gehad. Pcr zal in ons geval waarschijnlijk nog positief zijn . Boosteren mag ook niet . Ik las iets op een site van de Oostenrijkse overheid dat indien je 90 dagen voor je verblijf in Oostenrijk Corona gehad hebt je 1 of ander formulier moet invullen/ kunnen overleggen. Heeft iemand daar al ervaring mee opgedaan. M’n Oostenrijks is niet zo goed dat ik eruit kwam .
https://www.bmeia.gv.at/o...irus-covid-19-und-reisen/
Zie onder 3) faq's (vertaald via google)
ik ben tweemaal ingeënt en onlangs hersteld, of ik ben ingeënt, hersteld en opnieuw gevaccineerd (of eenmaal gevaccineerd + hersteld voor Janssen)
In dit geval tweemaal gevaccineerd (of eenmaal gevaccineerd voor Janssen) en hersteld als geboost en dus gevaccineerd Drie keer. Dit maakt quarantainevrije toegang en reisvooruitregistratie (PTC) mogelijk. Naast het bewijs (bewijs van vaccinatie en herstel (voor herstel, de bijbehorende verificatie met QR-code of een formulier A (Duits) / B (Nederlands)) moet een negatieve PCR-test (max. 48 uur) worden voorgelegd. Als dit niet kan worden gepresenteerd omdat de test nog steeds positief is vanwege het recente herstel, kan in plaats daarvan een doktersbevestiging - Formulier H (Duits) / Formulier I (Engels) worden gepresenteerd. Het herstel mag echter niet langer zijn dan 180 dagen en de vaccinatie: niet langer dan 270 dagen. Anders is toegang nog steeds mogelijk met een juiste reisregistratie en een quarantaine van tien dagen, die na vijf dagen kan worden beëindigd met een negatieve PCR-test (zie FAQ over quarantaine - Ministerie van Sociale Zaken).
In Italië lijken er dus wel steekproeven gehouden te worden bij de pistes.De politie in Italië heeft een Nederlander op de bon geslingerd omdat hij de skipiste op is gegaan, ondanks een positieve testuitslag. Ook twee van zijn vrienden zouden zijn beboet, omdat zij eveneens niet in quarantaine zijn gegaan, melden meerdere Italiaanse media.
Even iets anders dan, niet corona gerelateerd:
Nieuwe ski's!
Stonden al een paar jaar op m'n wishlist, maar nu toch maar de knoop doorgehakt.
Breder dan m'n huidige poederplank, maar wel de radius van een slalomski
Ben heel benieuwd hoe het skiet, verwacht niet dat ie elke dag onder gaat, maar schijnt wel heel erg leuk te skiën!
Nieuwe ski's!
Stonden al een paar jaar op m'n wishlist, maar nu toch maar de knoop doorgehakt.
Breder dan m'n huidige poederplank, maar wel de radius van een slalomski

Ben heel benieuwd hoe het skiet, verwacht niet dat ie elke dag onder gaat, maar schijnt wel heel erg leuk te skiën!
Boeit radius veel bij poederski's? Ik bedoel: het is niet dat je ze gaat carven neem ik aan
? Ik heb afgelopen week een of ander Chinees race snowboard team zien trainen, maar die hadden smallere latten dan dit
.

[Voor 38% gewijzigd door ZieMaar! op 27-12-2021 16:00]
In de poeder heb je niet veel aan de radius inderdaad, maar ze zouden op de piste ook nog erg leuk zijn.ZieMaar! schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:59:
Boeit radius veel bij poederski's? Ik bedoel: het is niet dat je ze gaat carven neem ik aan? Ik heb afgelopen week een of ander Chinees race snowboard team zien trainen, maar die hadden smallere latten dan dit
.
Natuurlijk niet op harde ijspistes, maar met een zacht toplaagje op de piste of de middagslush in maart, moet het prima kunnen!
Die regel is heel onlangs komen te vervallen, daarom is het hier in Oostenrijk ontzettend druk met Duitse gezinnen met kinderen.JB schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:08:
Hoe zit het nu met Duitsland? Moeten kinderen onder 12 daar nu ook in quarantaine? ANWB zegt van wel;
https://www.anwb.nl/vakan...ronamaatregelen-duitsland
Maar ik lees dit niet zo bij de overheid
https://www.nederlandwere...itsland/reizen/reisadvies
EDIT: Voor Duitsers die in Oostenrijk geweest zijn. Voor Nederlandsers in Duitsland geldt dit nog wel.
[Voor 9% gewijzigd door DJGizbo op 27-12-2021 19:58]
Bij de laatste wijzigingen via de tweede link staat het volgende:JB schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:08:
Hoe zit het nu met Duitsland? Moeten kinderen onder 12 daar nu ook in quarantaine? ANWB zegt van wel;
https://www.anwb.nl/vakan...ronamaatregelen-duitsland
Maar ik lees dit niet zo bij de overheid
https://www.nederlandwere...itsland/reizen/reisadvies
Wij reizen via Duitsland naar Kleinwalsertal, Oostenrijk. Daar gelden de Duitse regels, maar hoeven kinderen onder de 12 niet in quarantaine. Wel even testje geboekt voor de 6-jarige. Lijkt niet verplicht voor bestemming, wel voor doorreis door Duitsland.Laatste ontwikkelingen reisadvies Duitsland
Nederland is voor Duitsland een hoogrisicogebied. U heeft bij het inreizen van Duitsland een coronabewijs nodig. Reist u met een testbewijs naar Duitsland? Dan mag deze test niet ouder zijn dan 48 uur (dit geldt voor zowel een PCR-test als antigeentest). Als u een test nodig heeft, geldt deze verplichting voor elke reiziger van 6 jaar en ouder (dit was 12 jaar en ouder). In alle deelstaten is daarnaast de 2G-regel van kracht. Dit betekent dat u volledig gevaccineerd of hersteld van corona moet zijn om toegang te krijgen tot grote delen van het openbare leven, zoals restaurants, horeca, winkels, musea, en veel gevallen ook hotels. Uiterlijk vanaf 28 december 2021 gelden er nog meer contactbeperkingen. De kleurcode voor Duitsland is geel. Lees het hele reisadvies om te zien wat dit voor u betekent.
Precies, zo verkopen ze het zelf ook:Weissbier schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:31:
[...]
PS Kleinwalsertal is geen Duitsland, dus daar gelden niet letterlijk 1 op 1 de Duitse regels. Kan dus goed zijn dat kinderen juist in Kleinwalsertal niet in quarantaine hoeven, omdat het geen Duits maar Oostenrijks grondgebied is.
https://www.kleinwalserta...rvice/careful-gentle-safeChildren under 12 years of age do not need any proof
There is an FFP2 mask requirement indoors (FFP2 from 14 years, MNS from 6 years).
Guests from the Netherlands: Kleinwalsertal is exempt from the Austrian entry regulations, it is still possible to travel from the Netherlands (without quarantine)
Kan me een enkele dag herinneren dat het in de stoeltjeslift misschien wat fris was maar tijdens het skiën werken je benen toch het hardst dus worden ze wel warmrenegrunn schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:24:
[...]
Ikzelf nooit, alleen de thermo-shirts. Sommigen van mijn vrienden dragen het wel, verschilt gewoon per persoon wat nodig is denk ik….
De enkele keer dat ik zo'n thermo ding aan had was t zweten geblazen
Ik draag hem bijna altijd. Maar mij skibroek heeft eigenlijk alleen de technische laag om het waterdicht te houden.Cranzai schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:13:
In februari voor het eerst met een groep op reis, georganiseerd vanuit een vereniging. Daaronder ook een hoop first-timers, nou gaat het over thermokleding. Dat zette mij aan het denken.
In mijn eerste jaar wintersport wel lange thermo onderbroeken mee gehad maar vervolgens nooit aangehad. Om de benen eigenlijk alleen de skibroek zelf, wat eigenlijk altijd wel warm genoeg was. Bovenlichaam wel gradaties in laagjes.
Zo vroeg ik mij af, dragen jullie vaak een thermo-onderbroek?
Ander vraagje: weet iemand hoe het nu zit in portes du soleil. In principe heb je voor Zwitserland een negatieve pcr test nodig van max xx uur oud. Moet je dat elke keer als je over de Zwitserse grens gaat laten zien? Of geldt dat niet in het skigebied?
[Voor 15% gewijzigd door M3rcury op 27-12-2021 22:47]
No signature required.
Altijd. Ik ben een echte koukleum. Heb 2 sets bijCranzai schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:13:
In februari voor het eerst met een groep op reis, georganiseerd vanuit een vereniging. Daaronder ook een hoop first-timers, nou gaat het over thermokleding. Dat zette mij aan het denken.
In mijn eerste jaar wintersport wel lange thermo onderbroeken mee gehad maar vervolgens nooit aangehad. Om de benen eigenlijk alleen de skibroek zelf, wat eigenlijk altijd wel warm genoeg was. Bovenlichaam wel gradaties in laagjes.
Zo vroeg ik mij af, dragen jullie vaak een thermo-onderbroek?
Ik draag zelden een thermo onderbroek, maar afgelopen week was de zon te laag om echt warm te zijn en was het circa -13, dus dan wel. Zodra het kwik richting de nul graden gaat is voor mij een normale skibroek voldoende.
@Cranzai
Ik heb dit gevonden op wintersport.nl : https://www.wintersport.nl/forum/topic/526085
Er staat dat er niet veel aan maatregelen is, maar echt uitsluitsel met wat er "officieel" nodig is staat er niet.
Edit: Hier wordt dezelfde vraag gesteld, maar nog geen antwoord. https://www.wintersport.n...forum/topic/338548?page=2
Ik heb dit gevonden op wintersport.nl : https://www.wintersport.nl/forum/topic/526085
Er staat dat er niet veel aan maatregelen is, maar echt uitsluitsel met wat er "officieel" nodig is staat er niet.
Edit: Hier wordt dezelfde vraag gesteld, maar nog geen antwoord. https://www.wintersport.n...forum/topic/338548?page=2
[Voor 25% gewijzigd door M3rcury op 28-12-2021 09:38]
No signature required.
Waarschijnlijk zijn (wintersporters) mensen die nu of binnenkort de sneeuw op gaan zoeken, zo'n beetje dagelijks in paniek. Vanmorgen stond namelijk op de NOS, dat circa 250 Nederlanders gisteren bij een vaccinatie locatie in Aken hun boosterprik gehaald hebben.JB schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:09:
Die wintersport.nl club moet eens een nieuwe hosting zoekenSite doet het om de haverklap niet. Of is er weer ergens paniek dat half NL die site poogt te bezoeken?
Maar ik wil eerlijk gezegd vooral Nederland ontvluchten: ik hing weer eens met de politie en daarna handhaving aan de telefoon, omdat ik het te gek voor woorden vind dat erin de supermarkt waar ik werk zoveel klanten geen mondkapje dragen.
Iedereen heeft zijn eigen redenen dat ze de lockdown in Nederland willen ontvluchten, voor mijzelf is het omdat ik toe ben aan vakantie en ik mij niet meer zo veilig voel op mijn werkplek. Het houdt je echter dagelijks wel bezig of de reis nou wel of niet door gaat, ookal is het nog 1.5 week tot wij vertrekken.
Alleen bij commerciële testers.
Ik lees op de website van de overheid iets heel anders.ZieMaar! schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:42:
Alleen bij commerciële testers.
Natuurlijk kan ik geen QR-Code aanmaken voor de coronatest van vorige maand, dus het is onmogelijk om het te testen. Of ik moet morgen even voor de lol bij de teststraat rond rijden en dan weet ik of het werktTestuitslag van GGD bij klachten
Heeft u zich laten testen bij de GGD omdat u coronaklachten heeft? Dan kunt u ook met dit testbewijs een internationale QR-code maken. Kies in de app voor de internationale code. U kunt zich alleen laten testen bij de GGD als u klachten heeft. De GGD garandeert niet dat u de uitslag op tijd voor een reis heeft.

Als je zoals mij de reis naar Oostenrijk in 2x doet met een overnachting in Duitsland, dan zou het voldoende zijn om in de morgen bij de GGD te testen. Dan zou je als het goed is de volgende dag het testresultaat hebben.
Ik heb het geprobeerd te testen, door de datum in de telefoon aan te passen. Maar natuurlijk werkt dat niet

Het is wel zo dat je bij de GGD pas op de dag zelf, of een dag van tevoren een testafspraak kunt maken. Stel je wilt op zondagmiddag Oostenrijk inreizen, dan kun je het beste op zaterdagochtend bij de GGD testen. Of op vrijdagavond, want de negatieve test mag maximaal 48 uur oud zijn.
Morgenmiddag heb ik een testafspraak staan: ik wil wel echt zeker weten, dat het ook werkt. Schijnbaar is er een teststraat op 5 minuutjes fietsen van mijn werk, dus dat is echt ideaal. Overmorgen kan ik dan waarschijnlijk vertellen/vaststellen, dat het inderdaad werkt.
[Voor 28% gewijzigd door Weissbier op 29-12-2021 21:01]
@Weissbier voelt dat niet heel erg dubbel? Op het ene moment ben je aan het klagen dat de klanten in je supermarkt alle regels aan het buigen zijn en op het andere moment ben je zelf de regels enorm aan het buigen door misbruik te maken van de GGD teststraat voor je vakantie en niet 1x, nee 2x (testen of het kan en dan daadwerkelijk nog 1x als het kan).
Ook las ik je blog dat je allemaal bergpassen wil nemen om geen tol te betalen, prima, maar doen dacht ik aan je sneeuwkettingen vraag, hoe hoger je gaat over minder doorgaande wegen hoe groter de kans dat die kettingen wel nodig gaan zijn. Vooral die omweg die je in gedachte hebt heeft best steile hellingen er in zitten.
Ook las ik je blog dat je allemaal bergpassen wil nemen om geen tol te betalen, prima, maar doen dacht ik aan je sneeuwkettingen vraag, hoe hoger je gaat over minder doorgaande wegen hoe groter de kans dat die kettingen wel nodig gaan zijn. Vooral die omweg die je in gedachte hebt heeft best steile hellingen er in zitten.
Je hebt de Loiblpass, welke het dichtstbij Klagenfurt ligt als grensovergang naar Slovenië. En je hebt deZieMaar! schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:35:
Ik weet niet welke passen je bij Slovenië exact moet nemen @Weissbier maar ik heb er in de zomer een paar gereden die je, bij sneeuwval, echt wil mijden. Zeker als het passen zijn die een prima tunnel als alternatief hebben, zou ik me instellen op doffe ellende (als ze al open zijn)…ook met kettingen.
Door Obertauern rijden is niet zo ingewikkeld en wel een mooie route. Maar met sneeuwval en wisseldag is dat echt het verkeerde tientje bespaard. Maar op een zonnige doordeweekse dag is dat een prima optie.
Wurzenpaß, die ligt iets verder. Maar als de bergpassen niet begaanbaar zijn, dan zal je dat waarschijnlijk ook op Google Maps zien.
Dus het is sowieso afhankelijk van het weer: als de bergpas echt niet sneeuwvrij is, dan neem ik ook wel de tunnel. Of ik blijf simpelweg in Oostenrijk

Ondertussen op dag 8 in het Zillertal. Vandaag de eerste “slechte” dag vwb het weer. Regen van het dal tot de top. Morgen zonnig voorspeld met 8gr in het dal.
Een mooie dag om met de mrs. te kijken welk hotel we volgend jaar gaan aandoen. Daar wist de eigenaar te vertellen dat het afwachten is wanneer de regio weer in lockdown gaat. De concentratie Corona wordt via het rioolwater gemeten en is sinds de kerst door het dak.
@weisbier. Je hebt aangegeven geklaagd te hebben in Nederland dat bezoekers waar je werkt geen mondkap dragen. Besef svp als je een skigebied aandoet dat je kans heel groot is dat je tegen Corona aanloopt. Wanneer je in een restaurant geplaceerd zit, dan gaan de mondkapjes af. Als er iemand omicron heeft, dan heeft daarna heel de zaak het
Een mooie dag om met de mrs. te kijken welk hotel we volgend jaar gaan aandoen. Daar wist de eigenaar te vertellen dat het afwachten is wanneer de regio weer in lockdown gaat. De concentratie Corona wordt via het rioolwater gemeten en is sinds de kerst door het dak.
@weisbier. Je hebt aangegeven geklaagd te hebben in Nederland dat bezoekers waar je werkt geen mondkap dragen. Besef svp als je een skigebied aandoet dat je kans heel groot is dat je tegen Corona aanloopt. Wanneer je in een restaurant geplaceerd zit, dan gaan de mondkapjes af. Als er iemand omicron heeft, dan heeft daarna heel de zaak het
Ik zou dan aanraden om ook de officiele Oostenrijkse weergave van de regels te lezen:wht_nl schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:56:
[...]
De overheid zegt:
"U bent hersteld, gevaccineerd (binnen 180 dagen na besmetting), en nog een keer gevaccineerd (geboosterd); of u bent gevaccineerd, hersteld, en weer gevaccineerd. Dan wordt u ook als geboostered gezien. U moet wel een negatieve PCR-test laten zien die vanaf het moment van afname bij aankomst in Oostenrijk niet ouder is dan 48 uur."
Dus dan zal het toch wel kloppen (voor nu).
https://www.sozialministe...ache%20ausgestellt%20sein.
Daaruit haal ik dat alleen vaccinatie - vaccinatie - genezen als volgorde ontslaat van boosterverplichting.
Maar ik ben ook geen Duitse leraar, misschien lees ik het verkeerd.
Nee, alleen 2G. Die pcr (en nu ook de booster) is alleen voor inreizen. Je skipas moet je activeren en dat gebeurt met je QR code obv 2G, net als toegang tot horeca ed.
Da’s antigeen, toch?JB schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:18:
@Weissbier testenvoortoegang gaat ook prima. Veel meer slots beschikbaar, zelfde QR code. In NL 24 uur geldig, internationaal obv geldende regels in dat land.
Ik zie dat Oostenrijk praat over PCR. Bij testenvoortoegang is dat een sneltest (antigeen). Deze is in Duitsland wel voldoende.
Mijn boefje is liev!
Precies hoe het destijds bedacht is met de CoronaCheck app.. 1 Europa, 1 risico gebied. Alleen in de loop der tijd zijn andere landen daar anders over gaan denken.JB schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:43:
In Oostenrijk is het net zo rood zo niet roder maar terugweg hoef je niets...
Een update vanuit het Zillertal.
Dat noemen ze Kaiserwetter volgens mij
[Voor 20% gewijzigd door Cai op 31-12-2021 11:44]
Dat noemen ze een vervelend confronterende foto voor thuisblijvers...Cai schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:42:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Excuus, niet zo bedoeld.hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 23:00:
[...]
Dat noemen ze een vervelend confronterende foto voor thuisblijvers...
Klopt helemaal, vanaf de kreuzjochalmErulezz schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:09:
[...]
Ik probeer al een paar minuten te ontdekken waar die foto genomen iskijk je uit op de Hanser Xpress met in de verte de Karspitz Xpress?
Erg jaloers makende foto, veel plezier nog
Krijg vooral zin om zelf te gaan zo...Cai schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:10:
Excuus, niet zo bedoeld.

@hoevenpe Frankrijk is deze week laagseizoen. Auto staat volgeladen te wachten tot we morgenochtend vertrekken.
Nonsensical line goes here <---
@DeBaroN Je vindt vaak sneller en goedkoper iets via de boekingssite van het gebied waar je heen wilt. Booking.com pakt ook weer iets van 30%.
Nonsensical line goes here <---
Ik raad dit eerlijk gezegd af, om de dag nadat je de boosterprik gekregen hebt: aan een lange autoreis beginnen! Het potentieel probleem is dat je eventueel last kunt hebben van bijwerkingen, of in iedere geval heel moe zult zijn.DeBaroN schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:36:
3 januari halen m'n vriendin en ik de booster. Ook direct een PCR test doen en dan de 4e richting Oostenrijk t/m zondag, we zijn toch vrij.
We proberen op het laatste moment te boeken via Booking. Hopelijk gaat die pcr test negatief zijn, anders zijn we ons geld kwijt.
Doen sowieso eerst thuis nog even een zelftest voortijdig, maar wat irritant zo.
Een vaccinatie heeft namelijk vaak koorts tot gevolg, of je bent gewoon hartstikke moe niet alleen lichamelijk. Maar juist ook geestelijk. Persoonlijk heb ik al 1x mogen meemaken wat oververmoeidheid met je doet....
Over die PCR test zou ik mij overigens niet zo druk maken: als je goed aan de coronamaatregelen houdt, dan raak je echt niet zomaar besmet. Dus de kans dat die positief uitvalt lijkt mij niet zo groot.
Mijn ervaring is andersom: ik heb op Hofer Reisen een accommodatie geboekt, dat was aanzienlijk goedkoper dan de tarieven die het hotel op zijn website had staan. In veel gevallen wilden de hotels ook de prijs niet matchen... ze betalen liever commissie dan dat een gast rechtstreeks bij ze boekt tegen hetzelfde tarief.r_bleumer schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:48:
@DeBaroN Je vindt vaak sneller en goedkoper iets via de boekingssite van het gebied waar je heen wilt. Booking.com pakt ook weer iets van 30%.
Al heb ik ook meegemaakt, dat het rechtstreeks boeken via het hotel soms tot gevolg heeft dat je mis grijpt. Veel hotels hebben namelijk geen realtime boekingssysteem op hun eigen site, dat besteden ze juist uit aan Booking.com

Op Billa Reisen en Lidl Reisen kon ik trouwens goede aanbiedingen vinden, al had ik geen zin om via deze sites te boeken. Dus heb ik gewoon het hotel gemaild van, kan ik rechtstreeks via jullie boeken tegen dezelfde prijs.
[Voor 31% gewijzigd door Weissbier op 01-01-2022 21:28]
Na m’n booster lag ik er ook een dag goed af… snachts wat koortsige verschijnselen en de dag erna gewoon mega gaar, geen energie en koppijn (en de paracetamol hielp niet).
Blij dat ie er al in zit, nu nog een negatieve pcr!
Blij dat ie er al in zit, nu nog een negatieve pcr!
Die geruchten komen van de lokale mensen, omdat er ergens een uitbraak bij skileraren is denken mensen dat alles op slot gaat.
Op het wintersportersforum zei iemand dat het idee is dat ze in ieder geval de hoogseizoenpieken open kunnen zijn, omdat er dan veruit het meeste geld binnen komt. Dus dat ze tussen deze vakantieperiodes de boel dicht gooien zodat alle cijfers in het groen blijven.
Lijkt mij een vreemde strategie, zeker als nu tijdens de klassieke 'kersrdrukte' alle cijfers al laag blijven.
Maargoed, wie zal het zeggen. Tegenwoordig weet je het eigenlijk nooit zeker.
Lijkt mij een vreemde strategie, zeker als nu tijdens de klassieke 'kersrdrukte' alle cijfers al laag blijven.
Maargoed, wie zal het zeggen. Tegenwoordig weet je het eigenlijk nooit zeker.
[Voor 5% gewijzigd door Nhz op 02-01-2022 07:27]
Groetjes Bas
Het wintersport forum is vaak heel informatief, maar kent ook al altijd wat trollen. Steevast krijgen mensen vlak voor het hoogseizoen mailtjes van hotels met nieuwe coronaregels, vangen ze van alles op bij de lift op de laatste dag etcetera. Terwijl er ook veel goed geïnformeerde mensen zitten, die lokaal veel contacten hebben, dat maakt het lastig, ook omdat het moderatie team volgens mij niet heel groot is en daardoor niet altijd snel kan reageren.
Tt.com en krone.at zou ik vooral in de gaten houden. Ik vind de theorie van tussen de hoogseizoenen door dicht om de hoogseizoenen te redden niet per se gek, maar of daar nu echt aanleiding voor is…
Dicht per deelstaat lijkt me niet snel gebeuren. Liften blijven open, dus ga je hotels net over de grenzen van de deelstaten voller krijgen. Hoe werkt dat in ski amadé? Wel lunchen in Schladming, niet in Flachau? Maar we zullen zien.
Het vignette kan je ook de op de dag zelf digitaal kopen. Doe je gewoon alsof je een bedrijf bent, dan verandert er verder niets maar heb je niet die verplichte wachttijd.
Tt.com en krone.at zou ik vooral in de gaten houden. Ik vind de theorie van tussen de hoogseizoenen door dicht om de hoogseizoenen te redden niet per se gek, maar of daar nu echt aanleiding voor is…
Dicht per deelstaat lijkt me niet snel gebeuren. Liften blijven open, dus ga je hotels net over de grenzen van de deelstaten voller krijgen. Hoe werkt dat in ski amadé? Wel lunchen in Schladming, niet in Flachau? Maar we zullen zien.
Het vignette kan je ook de op de dag zelf digitaal kopen. Doe je gewoon alsof je een bedrijf bent, dan verandert er verder niets maar heb je niet die verplichte wachttijd.
[Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 02-01-2022 08:44]
Donderdag is er weer overleg in Oostenrijk met aansluitend een persconferentie.
https://liveblog.tt.com/4...und-landern-am-donnerstag
Volgende GECKO meeting met overheid en landen op donderdag
Donderdag staat er weer een bijeenkomst gepland van leden van de federale regering, deelstaatgouverneurs en de experts van de staatsbrede Covid-crisiscoördinatie "Gecko". Hierbij wordt de huidige situatie besproken en de effectiviteit van de eerdere maatregelen geëvalueerd, zoals het panel van experts zondag per uitzending heeft aangekondigd. Aansluitend zal een persconferentie worden gehouden over de resultaten van het overleg.
https://liveblog.tt.com/4...und-landern-am-donnerstag
Volgende GECKO meeting met overheid en landen op donderdag
Donderdag staat er weer een bijeenkomst gepland van leden van de federale regering, deelstaatgouverneurs en de experts van de staatsbrede Covid-crisiscoördinatie "Gecko". Hierbij wordt de huidige situatie besproken en de effectiviteit van de eerdere maatregelen geëvalueerd, zoals het panel van experts zondag per uitzending heeft aangekondigd. Aansluitend zal een persconferentie worden gehouden over de resultaten van het overleg.
@Supreme Oostenrijk is redelijk druk in de vakanties, maar gebieden al Turracher Hohe, Bad Klein Kirchheim ed zijn vrij goed te doen (qua drukte). Of dat de beste gebieden zijn voor beginners, dat weet ik niet (ik denk BKK iig niet, teveel rood). Geijkte beginner gebieden zijn Berwang, Ehrwald, Kleinwalsertal, Gargellen, Lofer etc. Ik zou misschien zoeken naar iets met zo’n 50 km piste en veel blauw. Het liefst zonder ‘echte’ dalafdaling, maar met verschillende opties naar het dorp (zoals Berwang), of een hele makkelijke (zoals Ehrwald) of dan iig een gondel (zodat je met de lift naar beneden kan).
Minder bekende gebieden die misschien leuk zijn: Tauplitz, Steinplatte, Filzmoos? In Zwitserland misschien Scuol of een van de gebieden van Val d’Anniviers? Zwitserland is sowieso rustiger (en duurder, niet per se luxer).
In mijn ogen vergeet je wel een land en dan bedoel ik niet Frankrijk
. Namelijk Italië. Een klein deelgebied als Carezza, Seiseralm of juist iets groter, zoals Alta Badia zijn de hemel voor beginners. Op Carezza na wel gewoon druk in de vakanties.
In het algemeen:
- zoek iets wat niet al te groot is. Daar betaal je voor maar levert je als beginner niets op. Ik denk dat 50km vaak zat is, zeker als je de laatste dag met dezelfde skipas ergens anders heen kan
- lees je even in of het echt eenvoudig is als er veel blauw is. Soms zijn dat een paar lange paden die eigenlijk niet leuk zijn
- zonder kinderen misschien echte familie gebieden vermijden, al vallen veel beginners vriendelijke bestemming natuurlijk per definitie in de categorie
- echte kleine, rustige gebieden hebben niet de infrastructuur voor het hoogseizoen. Dan zit je echt beter in een net iets drukker gebied
- vergeet sneeuw zekerheid. Dat is nooit een issue in de krokusvakantie. Overal is altijd alles open
- heel hoog zitten is leuk en mooi, maar ook meer kans op kou en slecht zicht, eerste keer hoeft dat misschien niet
- drukte met eten kan je vermijden door na 13:30 te eten (in Duitstalige landen). Tussen 12:00 en 13:00 is het rustig en als iedereen zijn laatste bochtjes maakt (veel mensen skiën tot 14:30 - 15:00) dan zit jij te lunchen
- wat voor les wil je ter plekke? Privé of groepsles? Nederlandstalig of maakt niet uit? Dat doet ook iets met je gebiedskeuze
Outsiders, die ik mensen die wat meer voor het skiën gaan vaak als tweede vakantie zou aanraden, zijn Cervinia en Obergurgl. Veel breed blauw, makkelijk rood, vrij duur (dus rustiger) en niet extreem op kinderen ingericht (dus rustiger). Obergurgl is echt luxe, Cervinia deels, maar dan wel gelijk echt luxe als het luxe is, met bijbehorend prijskaartje.
Minder bekende gebieden die misschien leuk zijn: Tauplitz, Steinplatte, Filzmoos? In Zwitserland misschien Scuol of een van de gebieden van Val d’Anniviers? Zwitserland is sowieso rustiger (en duurder, niet per se luxer).
In mijn ogen vergeet je wel een land en dan bedoel ik niet Frankrijk

In het algemeen:
- zoek iets wat niet al te groot is. Daar betaal je voor maar levert je als beginner niets op. Ik denk dat 50km vaak zat is, zeker als je de laatste dag met dezelfde skipas ergens anders heen kan
- lees je even in of het echt eenvoudig is als er veel blauw is. Soms zijn dat een paar lange paden die eigenlijk niet leuk zijn
- zonder kinderen misschien echte familie gebieden vermijden, al vallen veel beginners vriendelijke bestemming natuurlijk per definitie in de categorie
- echte kleine, rustige gebieden hebben niet de infrastructuur voor het hoogseizoen. Dan zit je echt beter in een net iets drukker gebied
- vergeet sneeuw zekerheid. Dat is nooit een issue in de krokusvakantie. Overal is altijd alles open
- heel hoog zitten is leuk en mooi, maar ook meer kans op kou en slecht zicht, eerste keer hoeft dat misschien niet
- drukte met eten kan je vermijden door na 13:30 te eten (in Duitstalige landen). Tussen 12:00 en 13:00 is het rustig en als iedereen zijn laatste bochtjes maakt (veel mensen skiën tot 14:30 - 15:00) dan zit jij te lunchen
- wat voor les wil je ter plekke? Privé of groepsles? Nederlandstalig of maakt niet uit? Dat doet ook iets met je gebiedskeuze
Outsiders, die ik mensen die wat meer voor het skiën gaan vaak als tweede vakantie zou aanraden, zijn Cervinia en Obergurgl. Veel breed blauw, makkelijk rood, vrij duur (dus rustiger) en niet extreem op kinderen ingericht (dus rustiger). Obergurgl is echt luxe, Cervinia deels, maar dan wel gelijk echt luxe als het luxe is, met bijbehorend prijskaartje.
Ski tracks. Maar hoeveel liften waren dat? Want je lijkt het meest een lift van zo’n 300hm genomen te hebben, maar dan kom je met 35 niet op 21k hm…Yihaaa schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:57:
[...]
Leuke stats! Goed bezig.
Mag ik vragen welke app dit is?
Italie: Seiser alm als je het mij vraagt..Supreme schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:11:
@ZieMaar! Italie is ook zeker een optie. Alles is wat mij betreft een optie, als ik er maar heen kan rijden![]()
Hoe ging het je af op je 30e? Heb je het snel opgepakt en kan je nu lekker skiën als dat je kunt fietsen? Of blijft het altijd een beetje ongewennig? Ik kan me er niets bij voorstellen
Dat wordt steekproefmatig bij de grens gecontroleerd: grote kans dat je PCR test niet gecontroleerd wordt, want je hebt hem alleen nodig om in te reizen. In de gastronomie geldt 2G namelijk.DeBaroN schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:48:
Wij willen 4-1 naar Oostenrijk gaan.
Hoe en waar checken ze je uitslag van je PCR test?
Wij laten morgen een PCR test doen bij coronalab.eu (via anwb). Hier krijg je dus een certificaat en geen QR.
Nu vraag ik me dus af hoe dit in z'n werk gaat vanaf het moment als we willen boeken en verder in Oostenrijk verblijven?
Bij eventuele controle laat je gewoon dat certificaat zien.
Enkel en alleen met booster / 3e prik kom mag je het land mee in (zonder quarantaine).Luap82 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:45:
Wij reizen 19 februari af naar Oostenrijk in een gezelschap van 6 3 volwassenen en 1 baby.
3 van de 6 volwassen hebben twee vaccinaties en de booster. De andere 3 niet. Maar deze zijn wel heel recent voor de tweede maal gevaccineerd. Weet iemand hoe Oostenrijk hiermee omgaat? Zij kunnen dus geen booster krijgen en zitten nog vol in de antistoffen. Beetje overbodig om dan al een booster te nemen.
Net al even gemaild met de eigenaren van het appartement en die geven heel simpel aan dat je gevaccineerd of genezen moet zijn....
Wellicht, maar zo zijn de regels in Oostenrijk helaas niet.Beetje overbodig om dan al een booster te nemen.
[Voor 9% gewijzigd door renegrunn op 02-01-2022 19:05]
Ja bedoel ik. Nadeel is inderdaad dat je ff met de auto moet (maar Ehrwald is verder niet uitgestorven, maar het is geen Solden, Flachau of Ischglhoevenpe schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:12:
[...]
Doel je op de Ehrwalder Alm?
Die heeft een heel mooie lange blauwe dalafdaling maar heeft als nadeel dat je kilometers van het dorp zit. Dan moet je best een tijd met de auto of skibus, vond dat wel een nadeel.
In het dorp zelf vond ik er weinig aan, maar dan praat ik over 20 jaar geleden met wat oude sleepliften.

Seiseralm is inderdaad leuk en overzichtelijk. Nadeel is dat vanuit Ortisei je elke dag wel een kutstukje moet skiën bovenaan van/naar Mezdi. Vanuit Seis of iets aan die kant heb je daar geen last van en als je de Alm zit, in Compatsch dan zit je gebakken, maar dan is er ‘s avonds weinig te doen en kan je niet makkelijk ff weg. Half pension, prettige wellness en vroeg slapen, dat is dan belangrijkrenegrunn schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:37:
[...]
Italie: Seiser alm als je het mij vraagt..

Alta Badia is ook een mooie optie. Nagenoeg alle dorpen hebben makkelijke pistes terug (of de gondel naar La Villa), maar in San Cassiano moet je wel met de bus (die ik daar echt top geregeld vond, ook niet zo overvol als veel Oostenrijkse bussen). Op het plateau is het blauw, blauw en nog een blauw en misschien kun je aan t einde van de week naar Santa Croce, dat zijn niet al te moeilijke rode pistes en een leuk tochtje.
Carezza is klein, maar inmiddels heel modern. Leuk gebied, altijd heel rustig, maar bij nader inzien denk ik dat je bijna altijd een stuk rood hebt op de mooiste pistes, dus die tip neem ik terug.
Uit het hotel de piste op heet ski-in/ski-out en dat is eigenlijk een typisch Franse aangelegenheid. Corvara, Colfosco en Compatsch kennen het in de Dolomieten ook en in Cervinia heb je ook wat opties, maar maar 1 aan een blauwe piste (en dat wil je).Supreme schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:15:
Het hoeft ook niet helemaal doodstil te zijn. Een doodstil gebied zonder voorzieningen of wat onhandig bereikbaar is heeft zeker geen voorkeurIk wil wel gewoon uit het hotel/appartement de lift in kunnen stappen (Het luxe deel weegt zwaarder
Laax ken ik als gebied niet, maar heeft zo’n hotel dorp met eigen lift. Misschien is dat wat? In Obergurgl zat ik in Josl, vanuit daar liep ik in een paar passen naar de lift. Ik weet niet in hoeverre dat in mijn Oostenrijkse tips verder mogelijk was. Sowieso, echt ski in/ski out beperkt de opties wel wat, zeker omdat je echt geen donkerrode zuid helling wil nemen aan het einde van de dag. Tot slot zitten er bij de Heuberg Arena wat hotels aan de piste (da’s Kleinwalsertal) en dat is het makkelijke gedeelte van het gebied. Misschien is dat sowieso leuk, wel wat drukker, maar wel fijne deelgebiedjes die goed verbonden zijn met snelle en frequente bussen.
Alternatief is al je spullen huren bij de lift en daar in een kluisje gooien. Dan kan je eigenlijk altijd wel wandelen (op je gewone schoenen kom je echt wat verder

Drukte gaat over drie (of vier) dingen:Ik kan me ook nog niks bij drukte voorstellen. Maar ik stel het me zo voor als een drukke winkelstraat op zaterdagMisschien is dat overdreven?
1) wachttijden bij de lift. Die zijn er soms, maar als je een lift van 2400 personen per uur hebt, is 5 minuten wachttijd dus 200 mensen. Dat ziet er lang en afschrikwekkend uit, maar op 200 mensen hoef je dus maar zo’n 5 minuten te wachten

2) drukte in de horeca. Niets zo irritant als geen tafeltje kunnen vinden. Nederlandse (en Duitse) families sturen ‘s ochtend oma naar boven om tafels bezet te houden, puur vanwege de drukte. Dit kun je prima ondervangen met mijn eerdere tip
3) drukte op de piste. De irritantste, gevaarlijkste en degene waar je het minst aan doet. Als er een afdaling terug is maar het dorp, dan ga je het daar het meest merken. De piste kapot, mensen moe, iedereen tegelijk, niet echt leuk
4) lessen/verhuur. Met name de verhuur op zondagochtend is druk, maar als je reserveert dan heb je als beginner niet zoveel last daarvan. Je hebt gewoon spullen nodig, niks fancy’s dus je staat zo weer buiten
Nummer 3 vind ik het ergst, dan 2, dan 1. Nummer 4 is niet van toepassing bij mij.
Welke rollerbaan @Wackmack? Ik denk dat wij in dezelfde wijk wonen, dus heel misschien wel dezelfde baan?
Neem je nog wel les in Frankrijk? De gemiddelde groene piste is denk ik moeilijker dan baan 1 en 2 in Snowworld
. Veel plezier in ieder geval!
2 uur laden valt op zich niet tegen, maar de lengte van sommige laadbeurten heeft mij tot nu toe tegen gehouden om voor een elektrische auto te gaan. Houdt ie hier al rekening met de temperatuur? Ik rijd nu een phev en schrok wel wat er mijn elektrische bereik gebeurde toen het -13 was…
Neem je nog wel les in Frankrijk? De gemiddelde groene piste is denk ik moeilijker dan baan 1 en 2 in Snowworld

2 uur laden valt op zich niet tegen, maar de lengte van sommige laadbeurten heeft mij tot nu toe tegen gehouden om voor een elektrische auto te gaan. Houdt ie hier al rekening met de temperatuur? Ik rijd nu een phev en schrok wel wat er mijn elektrische bereik gebeurde toen het -13 was…
[Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 03-01-2022 08:03]
Goed eigenlijk. Ik ben behoorlijk sportief en fanatiek met sporten, dus neem het heel serieus. Ik zal natuurlijk nooit op het niveau van een Oostenrijker komen die vanaf kinds af aan op de ski’s staat en ook laaglanders die van kinds af aan les hebben gehad en sportief zijn skiën beter. Maar door de lessen die ik heb gehad (nu nog rolbaan, clinics ed) ski ik wel beter dan gemiddeld, dus ik sta echt niet onzeker of onwennig op de ski’s.Supreme schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:11:
@ZieMaar! Italie is ook zeker een optie. Alles is wat mij betreft een optie, als ik er maar heen kan rijden![]()
Hoe ging het je af op je 30e? Heb je het snel opgepakt en kan je nu lekker skiën als dat je kunt fietsen? Of blijft het altijd een beetje ongewennig? Ik kan me er niets bij voorstellen
Vergis je ook niet in hoe slecht de meeste toeristen skiën

Niet teveel zelf aanklooien. Goed in Nederland lessen zodat je houding echt goed is en je piste 3 enigszins parallel kan, dan les in Oostenrijk (of welk land dan ook) om echt veel te skiën en niets verkeerd aan te leren en dan denk ik dat je, gemiddeld genomen, prima in staat om de meeste rode pistes (die er normaal bij liggen) naar beneden te kunnen komen met een bepaalde mate van correcte techniek. Buckels, echte papsneeuw, carven etcetera komt dan later wel, daar kunnen clinics (ski training.nl, ski experience, soms clinics bij Snowworld) ook bij helpen.
Lokale vvv eigenlijk altijd. Buiten het seizoen en lastminute werkt booking.com redelijk, maar het is vrij duur voor de accomodaties dus ik heb het idee dat ze het meer als 'last-resort' inzetten. Voor Zugspitze Arena dus: https://zugspitzarena.com/nl/Accommodaties-Tickets. Meestal wel rechtstreeks te boeken, soms even mailen.hoevenpe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:44:
Welke boekingssites gebruiken jullie eigenlijk? Het aanbod leuke appartementen op booking.com is beperkt en vooral gericht op de grote bekende gebieden.
Als ik met het gezin iets in bijv. Ehrwald of Lermoos wou boeken was het aanbod minimaal, alleen dure hotels lijkt het.
De algemene aanvraag werkt soms ook vrij goed. Maar je wilt met je gezin boeken in familiegebieden: zeker ook in de krokus? Dan is de kans dat het gewoon behoorlijk vol is ook aanwezig, toch?
-edit: ik weet niet hoe oud/jong jouw kinderen zijn, maar The Skilounge in Berwang staat behoorlijk goed bekend. Wel Berwang, dus geen Ehrwald/Lermoos...
[Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 03-01-2022 09:45]
Ik heb vorig jaar veel via Traveldeal.nl geboekt: maar ik zoek dan meestal juist hotels uit dat halfpension is, aangezien je dan niet meer aan ontbijt of avondeten hoeft te denken. Zo zijn wij in de zomer op die manier lekker goedkoop in het Zwarte Woud geweest, al waren ze wel heel creatief met het avondetenhoevenpe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:44:
Welke boekingssites gebruiken jullie eigenlijk? Het aanbod leuke appartementen op booking.com is beperkt en vooral gericht op de grote bekende gebieden.
Als ik met het gezin iets in bijv. Ehrwald of Lermoos wou boeken was het aanbod minimaal, alleen dure hotels lijkt het.

Je kon duidelijk merken dat ze zo creatief als mogelijk, hun driegangenmenu's samenstellen om geld te besparen. Nu voor Oostenrijk juist gekeken bij discounters: bij Hofer Reisen, de Oostenrijkse Aldi kon ik voor Salzburger Land en Graz goede aanbiedingen vinden.
In Salzburger Land is dat halfpension plus voor een habbekrats, drie maaltijden per dag krijg je dan. Al weet ik nog steeds niet zo goed of een Jause nou een soort broodlunch is, of puur een tussendoortje dat ze serveren: ja ik weet als Oostenrijker zou ik dat eigenlijk wel moeten weten, maar ik ben puur Nederlands opgevoed

Reden dat ik voor Hofer Reisen koos, was omdat ze tot 31-12-2021 een zorgeloze garantie bieden. Mocht Oostenrijk in lockdown gaan, dan krijg ik mijn geld terug. Of ik kan zelf 10 dagen van tevoren kosteloos zonder opgave van redenen annuleren, moet alleen wel telefonisch of per email.
Momenteel vind ik het namelijk een te groot risico om via een partij als Traveldeal te boeken: daar kun je niet annuleren, ook niet als je als Nederlander niet aan de inreisvoorwaarden voldoet.
Waarschijnlijk krijg je enkel bij een lockdown je geld terug, maar klantenservice is niet bepaald behulpzaam hoor... maar ze hebben goede aanbiedingen. Als je op termijn gaat, kan dat best de moeite waard zijn om te boeken.
Nou, enkel dat ik zondagochtend de booster heb gekregen (GGD Culemborg), waarbij gezegd werd dat ik de vaccinatie pas na 18:00 zelf in de app kon toevoegen. En inderdaad: rond half zeven even geprobeerd en ik zie nu dat de derde vaccinatie geregistreerd is.DeBaroN schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:24:
Booster vanmorgen er in. Niks geen last tot nu toe. Vanavond tussen 18-23uur uitslag PCR. Zodra die negatief binnen is, boeken en morgen richting Oostenrijk. Alleen is de QR code van de booster zit nog niet in de app. Moet je zelf inladen, maar krijg de oude 2 nog. Kan tot 2 dgn duren zeggen ze bij GGD. Maar dan zijn we al onderweg als het goed is.
Heb wel papiertje met daarop datum en vaccin. Alleen die is officieel niet geldig als bewijs.
Mensen in een dezelfde situatie gezeten?
Ofwel: bij mij zelfde dag, 's-avonds, al bijgewerkt.
Gewoon rijden: eer je in Oostenrijk zit, moet je allang die QR-Code kunnen ophalen
Bij mijn vorige vaccinaties, kon ik het enkele uren na de vaccinatie gewoon met de DigiD ophalen in de Coronacheck app.
Ik snap wel dat je op de uitslag van de coronatest wilt wachten, maar die boosterprik zit ja al letterlijk in je lichaam. Dus dat bewijs zul je wel binnen 24 uur kunnen aanmaken, anders gewoon een paar keer proberen.
Erop wachten kost je enkel kostbare reistijd: het zijn toch gauw 10 uur rijden naar Oostenrijk, als je niet in zuidelijkste puntje van Nederland woont en je niet naar Bregenz bij de Bodensee reist.

Ik snap wel dat je op de uitslag van de coronatest wilt wachten, maar die boosterprik zit ja al letterlijk in je lichaam. Dus dat bewijs zul je wel binnen 24 uur kunnen aanmaken, anders gewoon een paar keer proberen.
Erop wachten kost je enkel kostbare reistijd: het zijn toch gauw 10 uur rijden naar Oostenrijk, als je niet in zuidelijkste puntje van Nederland woont en je niet naar Bregenz bij de Bodensee reist.
Alles binnen, QR en PCR! Net geboekt. Morgen richting Sankt Johann in Tirol!
Bedankt iedereen nog voor de antwoorden.
Bedankt iedereen nog voor de antwoorden.
Ze weten trouwens wel echt de spanning vast te houden in de Oostenrijkse media: waarschijnlijk zal er morgen pas iets duidelijk worden, over eventuele nieuwe maatregelen in Oostenrijk. Ik lurk al een dag op het Wintersport forum, maar ik hoop dat het bij geruchten blijft!
Mocht Oostenrijk in lockdown gaan, dan wordt het maar aan de Duitse kant een accomodatie boeken
Nabij Passau heb ik al iets gevonden: dan ben je zowel dicht in de buurt van Tsjechië en Oostenrijk.
Mocht Oostenrijk in lockdown gaan, dan wordt het maar aan de Duitse kant een accomodatie boeken

Gezien het tripje van mijn vriendin en mij tussen Kerst en Nieuw de mist inging door een coronabesmetting (gelukkig heb ik een goede annulatieverzekering op m'n creditcard, claim is nog in verwerking maar het lijkt erop dat ik 95% terugbetaald krijg, fingers crossed) én we onze trip met vrienden (11/01) voorlopig ook hebben moeten afzeggen/uitstellen is het voorlopig nog niet mijn winter... En zeggen dat ik gehoopt had minimaal 3 keer in de bergen te geraken voor april
Januari zal waarschijnlijk niets worden, voor februari aan het kijken om naar Italië of Zwitserland te gaan de week voor de carnavalsvakantie... Al iets vastgelegd met gratis annulatie tot en met 19 januari, dus over 2 weken hopen dat er wat meer duidelijkheid is rond Omikron ^^ Anders annuleer ik dat en zal het echt een last minute beslissing worden... Onze boosters staan alvast gepland over 2 weken dus dat zal het probleem niet meer zijn...
*Het mag ook gewoon Oostenrijk zijn hoor, maar met alle geruchten momenteel... Oostenrijk toont zich niet direct de meest betrouwbare partner als het gaat om plannen maken...

Januari zal waarschijnlijk niets worden, voor februari aan het kijken om naar Italië of Zwitserland te gaan de week voor de carnavalsvakantie... Al iets vastgelegd met gratis annulatie tot en met 19 januari, dus over 2 weken hopen dat er wat meer duidelijkheid is rond Omikron ^^ Anders annuleer ik dat en zal het echt een last minute beslissing worden... Onze boosters staan alvast gepland over 2 weken dus dat zal het probleem niet meer zijn...
*Het mag ook gewoon Oostenrijk zijn hoor, maar met alle geruchten momenteel... Oostenrijk toont zich niet direct de meest betrouwbare partner als het gaat om plannen maken...
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Ja donderdag, maar net zoals in Nederland lekt van alles al een paar dagen van tevoren. Vandaag zou het corona crisis team van Oostenrijk namelijk samenkomen en gaan overleggen: het probleem is een beetje, voor 6 januari kan ik nog het hotel in Stuttgart annulerenrenegrunn schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 00:14:
[...]
Oh ik dacht donderdag….
https://www.wintersportli...gelen-oostenrijk/item9200
We gaan het wel weer zien/horen.

Voor Oostenrijk zelf is de termijn dat ik nog kon annuleren allang verstreken, dus hopelijk blijft de gastronomie gewoon open. Ik heb namelijk best wat moeite erin gestopt om alles te plannen.
Dat maakt een mens helemaal gek hoor: ik lees Krone.at nu al een paar dagen, iedere dag weer een nieuw sensatie artikel waarin weer gespeculeerd wordt. Het lijkt wel NederlandJebus4life schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 00:48:

Het is ook niet zo dat ik op werk kan zeggen: ik vertrek vandaag al, die flexibiliteit heb ik gewoon niet. Toen ik aan het grappen was dat ik wellicht ik Oostenrijk zou moeten blijven, omdat ik mijn Oostenrijkse dienstplicht nog niet vervuld heb. Zei mijn directe manager ook direct dat ze mij niet kon missen

[Voor 34% gewijzigd door Weissbier op 04-01-2022 07:51]
Als dingen dicht moeten, krijg je toch sowieso je geld terug? Enige echte catch is als er weer toegangs of I reis beperkingen komen waar je niet aan kan voldoen.
Alles dicht -> geld terug van acco
Positief getest -> annuleringsverzekering
Inreisbeperkingen of dingen dicht (bijv wellness) of strengere toegangs/inreisbeperkingen -> da’s gedoe
Kan je hotel in Stuttgart niet gewoon geannuleerd worden en dan onderweg opnieuw boeken? Overnachtingshotels zijn altijd wel te regelen (en sowieso vaak tot 18:00 zelfde dag te annuleren).
Alles dicht -> geld terug van acco
Positief getest -> annuleringsverzekering
Inreisbeperkingen of dingen dicht (bijv wellness) of strengere toegangs/inreisbeperkingen -> da’s gedoe
Kan je hotel in Stuttgart niet gewoon geannuleerd worden en dan onderweg opnieuw boeken? Overnachtingshotels zijn altijd wel te regelen (en sowieso vaak tot 18:00 zelfde dag te annuleren).
Ik zit over anderhalve week ook het liefst gewoon in Ischgl, bedoelde het meer om aan te geven dat thuisblijven niet nodig is.Weissbier schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:10:
Dus bij voorkeur toch een land waar ze Duits, Engels of Nederlands als taal spreken.
Zonder mooie foto's geloven we hier niets vanboers706 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:33:
Wij zitten op dit moment met ons gezin in Les Arcs in Frankrijk. We hebben gisteren onze eerste skidag gehad en het is hier heerlijk skiën. We zijn alleen nog met stoeltjesliften geweest en als je in de rij een buff of shawl voor je mond hebt is het allemaal prima.
Tot nu toe geen spijt gehad dat we dit jaar voor Frankrijk zijn gegaan ipv Oostenrijk, wat eerst de bedoeling was.

Deze week moet je in Frankrijk zijn, in principe. Veel rustiger en goedkoper dan Oostenrijk. Oostenrijk heeft een aantal voordelen tov Frankrijk (vaak moderne liften, apres ski, vaak iets meer comfort in de acco's en minder risico op teleurstellingen bij het eten op de piste), maar geef je daar minder om dan begrijp ik ook niet goed dat je deze week in Oostenrijk zou zitten.
Zal boers even helpen; wij zitten ook in les Arcs (zondag aangekomen) en het was gisteren heerlijk ja! Oordeel zelfZieMaar! schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:36:
[...]
Zonder mooie foto's geloven we hier niets van.
Deze week moet je in Frankrijk zijn, in principe. Veel rustiger en goedkoper dan Oostenrijk. Oostenrijk heeft een aantal voordelen tov Frankrijk (vaak moderne liften, apres ski, vaak iets meer comfort in de acco's en minder risico op teleurstellingen bij het eten op de piste), maar geef je daar minder om dan begrijp ik ook niet goed dat je deze week in Oostenrijk zou zitten.

Duidelijk te merken dat de vakantie in Frankrijk voorbij is. Was over het algemeen erg rustig bij de liften en op de pistes, genieten! Geen spijt van het omboeken van Oostenrijk naar Frankrijk!
Als 'plan B' is dat helemaal niet verkeerd...Virtual Reality schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:45:
Duidelijk te merken dat de vakantie in Frankrijk voorbij is. Was over het algemeen erg rustig bij de liften en op de pistes, genieten! Geen spijt van het omboeken van Oostenrijk naar Frankrijk!

Las het ook al op het wintersport forum, men was daar meer verbolgen dat wintersporters in kwaad daglicht worden gezet. Maar als ik deze cijfers zie, ben ik niet zo verbaasd dat hier in de pers over wordt geschreven: vorige week 60% van de reizigers uit Oostenrijk positief getest (FR/IT/CH rond de 50%), van alle geteste buitenlandreizigers.JB schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:25:
[...]
Dan maar hopen dat het niet aan de andere kant backfired doordat NL weer iets gaan verzinnen mbt Oostenrijk
https://www.bndestem.nl/b...k-verzesvoudigd~a628c037/
In het kader van wat vrolijk nieuws: https://www.tt.com/artike...ald-nach-seefeld-gefunden
"Ze heeft wel 2 keer de piste en 1 keer een lift moeten oversteken en zeker zo vaak haar ogen dichtgehad, want er stonden veel stopborden…"
[Voor 22% gewijzigd door renegrunn op 04-01-2022 10:34]
Zoals je het nu schrijft is 60% van ALLE Nederlanders die in Oostenrijk zijn geweest positief getest, dat is onjuist. Van alle positief geteste mensen die in het buitenland zijn geweest, was een groot deel in Oostenrijk geweest. Dat is een veeeeel kleiner deel!renegrunn schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:45:
[...]
... vorige week 60% van de reizigers uit Oostenrijk positief getest (FR/IT/CH rond de 50%), en in het geheel genomen vertegenwoordigden wintersporters tegen de 20% positieve testen landelijk. Best fors.
@Weissbier let je op dat je niet ook het volgende meemaakt (met je wens om tolwegen te ontwijken)
?
https://www.tt.com/artike...ald-nach-seefeld-gefunden
edit: al gepost...

[Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 04-01-2022 10:08]
Ja inderdaad. Zoals ik het lees: van alle mensen die terugkwamen vanuit het buitenland & zich hebben laten testen & uit Oostenrijk, was het aandeel 60%. Niet 60% van alle reizigers.DJGizbo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:03:
[...]
Zoals je het nu schrijft is 60% van ALLE Nederlanders die in Oostenrijk zijn geweest positief getest, dat is onjuist. Van alle positief geteste mensen die in het buitenland zijn geweest, was een groot deel in Oostenrijk geweest. Dat is een veeeeel kleiner deel!
Zoiets gebeurd waarschijnlijk enkel met ingebouwde navigatiesystemen die niet up to date zijn: ik gebruik altijd Google Maps, maar opletten zal ik zeker doenZieMaar! schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:07:
@Weissbier let je op dat je niet ook het volgende meemaakt (met je wens om tolwegen te ontwijken)?

Tolwegen vermijden is iets dat doe ik al jaren, maar je moet natuurlijk wel verkeersborden blijven lezen en niet blindelings de navigatie volgen. Bij Konstanz wilde de navigatie mij de Zwitserse Autobahn opsturen, dus ik direct rechtsaf geslagen i.p.v. de autosnelweg oprijden.
Bleek achteraf dat dit stukje Zwitserse autosnelweg gewoon tolvrij was

De reis van op vakantie gaan is ook een mindset, het kan ook een onderdeel van de vakantie zijn, ook voor kinderen.
Dat je je bij 195km/u meer zorgen maakt over je dakkoffer ipv je kinderen op de achterbank is ook een mindset.
Dat je je bij 195km/u meer zorgen maakt over je dakkoffer ipv je kinderen op de achterbank is ook een mindset.
Afgelopen week zijn er 133.554 mensen positief getest, daarvan zijn er 964 in Oostenrijk geweest. Dat is 0,72%. Wat een nieuwswaarde...DJGizbo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:03:
[...]
Zoals je het nu schrijft is 60% van ALLE Nederlanders die in Oostenrijk zijn geweest positief getest, dat is onjuist. Van alle positief geteste mensen die in het buitenland zijn geweest, was een groot deel in Oostenrijk geweest. Dat is een veeeeel kleiner deel!

Inderdaad. Ik snap best dat je in Duistland wat harder rijdt, maar er wordt vaak enorm overschat hoeveel tijd het scheelt *. Als je op een reis van 1000km, 1/3 van de rit gemiddeld 200km/uur rijdt, de helft gemiddeld 100km/uur (wat vaak al flink doorrijden is) en de rest 80km/uur, dan win je daar misschien een half uurtje mee ten opzichte van wanneer je 1/3e van de tijd 150km/uur rijdt ipv 200.LordSinclair schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:02:
De reis van op vakantie gaan is ook een mindset, het kan ook een onderdeel van de vakantie zijn, ook voor kinderen.
In Duitsland kan je al lang niet meer zo lang onbeperkt hard rijden als 'vroeger'. Toen kon je van Oberhausen naar Munchen blazen in krap 4uurtjes. Alleen even stoppen om te tanken. Nu zijn er zoveel stukken waar een limiet geld dat het voor mijn gevoel amper de moeite waard is om op die stukjes echt 'maximaal' te gaan, maar misschien wordt ik oud.

* Er vanuit gaande dat je je aan de snelheid houdt natuurlijk.
Groetjes Bas
Moet je wel op tijd parkeren...ZieMaar! schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:21:
Ja bedoel ik. Nadeel is inderdaad dat je ff met de auto moet (maar Ehrwald is verder niet uitgestorven, maar het is geen Solden, Flachau of Ischgl). Ik vind het niet erg om ff met de auto te gaan, zeker als beginner moet je ook maar net aan de juiste piste zitten wil je kunnen lopen.

Automobiliste zoekt kortste weg en rijdt zich vast op skipiste in Ehrwald
In het Oostenrijkse Ehrwald heeft een automobiliste zich vastgereden op een skipiste op 1500 meter hoogte. Het ongeluk gebeurde nadat een 23-jarige Duitse zich had vergist, door op haar navigatie de kortste route in te toetsen van Ehrwald naar Seefeld. Dat ze daarbij een bosweg insloeg, twee keer een drukke piste en een liftspoort moest oversteken en verbodsborden negeerde, bleek geen reden om terug te keren. Vervolgens reed ze zich op 1500 meter vast in het skigebied Ehrwalder Alm.
Het voorval kwam aan het licht toen de Duitse vrouw om een sneeuwschep vroeg in een berghut. Ondanks de off-road capaciteiten van haar SUV hadden de wielen zich ingegraven in de sneeuw, waarna ze niet meer voor- of achteruit kon. Uiteindelijk trok een pistenbully haar los uit de sneeuw terug de bosweg op. De weg die ze wilde volgen loopt door het Gaistal, een route die alleen 's zomers toegankelijk is.
Je impliceert met je ergernissen over je dakkoffer dat je eigenlijk nog wel harder had gewild en dat de kinderen achterin je daar niet in zouden remmen als je geen dakkoffer had. Dat terwijl het gevaar drastisch toeneemt met dergelijk hoge snelheden. Nergens rep je over dat de verantwoordelijkheid over de kinderen op de achterbank een limiterende factor is in de maximale snelheid. Jouw kinderen, dus uiteraard jouw keuze.Cai schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:46:
[...]
Goed lezen. Volgens mij leg ik uit dat de maximale snelheid van het voertuig drastisch naar beneden gaat doordat er een dakkoffer op zit. Ik heb het nergens over dat ik mij meer of minder zorgen maak over een voorwerp ten opzichte van de kinderen. Beetje flauw. Er zijn ook volksstammen die het onverantwoord vinden dat je je kinderen op een piste af laat gaan tussen Nederlandse amateurskiërs. Dan zit je denk ik nu in het verkeerde topic.
Als jij met 100km/u door Duitsland heen wilt rijden is dat prima, laat een ander in zijn waarde als die de (geheel binnen de gestelde grenzen) zich aanpast aan de snelheidsnormen van dat land.
Dieper op het onderwerp van snelheid:
Als je type auto en de weersomstandigheden het toelaten, dan ben ik van mening dat je niet alleen in Duitsland, maar ook in andere Europese landen, je op de linkerbaan veiliger af bent, dan op rijstrook 2 (of 3). Als je bijvoorbeeld in een Peugeot 205 1.0 rijdt (niks mis mee, puur als voorbeeld) dan heb je uiteraard op de linkerbaan in Duitsland niks te zoeken. Eer je op snelheid bent, moet je alweer afremmen. Dus kan je beter stabiel 120km/u rijden op de rechterbaan. (Imo is het echter gevaarlijker, omdat je dan vrachtwagens inhaalt, waarbij je dus met een relatief lage snelheid opschuift, naar een "snellere" baan.)
Het verschil tussen 100 en 200 is ook wel vrij significant te noemen. Dat jij het veiliger vind om met jouw auto circa 200 op de linker baan te jagen, dan om met 120 in een 'peugeot 205' vrachtwagens in te halen snap ik ook weinig van. Met die 200 zit je 70kmu boven de adviessnelheid, terwijl je er met 120 slechts 10 onder zit. Vrachtwagens halen met minder snelheid in. Dat is geen gevaar omdat ze zo langzaam gaan, maar omdat er anderen zijn die zoveel harder willen. Degene die zo extreem hard willen rijden dienen zich aan te passen aan het langzamere verkeer, niet andersom. Als je het al gevaarlijk vind komt dat dus door de hardrijders, niet door het 'langzame' verkeer.
Nogmaals: Ik snap best dat je lekker wil jagen door Duitsland (ookal is de tijdwinst tegenwoordig echt klein) doe ik zelf ook, maar niet wanneer ik met een volgepakte auto inclusief kinderen rij. De kans om op een ongelukkig moment afgeleid te worden is me dan veel te groot en met die snelheid heb je veel potentieel ongelukkige momenten. Maak voor de gein eens een noodstop met 200, 150 en 100, een wereld van verschil. Besef je wat voor een risico je neemt. Een risico die jouw kinderen niet in kunnen schatten. Ik denk dat @LordSinclair dat bedoeld.
Anyway, genoeg offtopic weer van mijn kant. Ik hoop snel weer op de Autobahn richting de sneeuw te zitten.

Groetjes Bas
Ach als we het toch over onverantwoord hebben:
Zoontje van 5 zijn 2e lesdag gehad. Leraar was al van de groene piste a geweest. Mochten als we het aan durfden wel met de stoeltjeslift omhoog en dan de lange groene pakken (1700 meter).
Misschien ook onverantwoord ;-) maar wat hebben we genoten. Had niet verwacht dat die al zo snel mee kon de piste op. Had me al ingesteld op eerst 2 jaar in het dal les, en de middagen kijken bij het sleeën. Maar meneer was me toch boos toen die na 2x écht niet nog een keer mocht.....
Zoontje van 5 zijn 2e lesdag gehad. Leraar was al van de groene piste a geweest. Mochten als we het aan durfden wel met de stoeltjeslift omhoog en dan de lange groene pakken (1700 meter).
Misschien ook onverantwoord ;-) maar wat hebben we genoten. Had niet verwacht dat die al zo snel mee kon de piste op. Had me al ingesteld op eerst 2 jaar in het dal les, en de middagen kijken bij het sleeën. Maar meneer was me toch boos toen die na 2x écht niet nog een keer mocht.....
Net terug uit Oostenrijk. Voor beide kinderen zat de huur van de gehele set (ski’s, schoenen en helm) bij de skiles inbegrepen. 6 dagen les van 10 tot 3 incl 1 uur middagpauze met warme hap was eur 370,- per kind (excl skipas)NL_Scratch schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:24:
Ik ben aan het kijken voor een setje ski's voor mijn oudste zoon.
Hij is 2 jaar met ons mee geweest naar Feldberg waar hij beide jaren 4 dagen les heeft gehad.
Aan het einde van de vakantie kon hij prima met ons mee van de blauwe en rode afdalingen.
Daarnaast pakt hij dingen als skeeleren, schaatsen etc. allemaal verbazingwekkend snel op.
Zijn totale lengte is nu 1.36 meter en zijn neus komt op 1.25meter.
Nu twijfel ik over een setje van 1.20 of 1.25m
Wellicht is 1.25 nu eigenlijk net wat te lang (advies is 10-15cm korter dan lichaamslengte) echter met 1.25 kan hij er ook mooi een jaar of 2 mee vooruit.
Wat zouden jullie doen?
De losse dagen huur die we extra nodig hadden was eur 5,- per dag per kind.
Daar kan je bijna niet tegen op kopen. En zeker als ze pijntjes krijgen en net even een andere maat schoen willen proberen.
Ter vergelijk, ik was voor het slijpen en waxen van mijn ski’s dit keer al eur 33,- kwijt. Waren aan de onderkant wel redelijk beschadigd door bagger condities de laatste keer (flink wat stenen geschraapt)
Beide werken. Ik heb beide, en beide lukt.XWB schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:38:
[...]
Les Arcs![]()
Hoe zit het nou met de QR-code in Frankrijk, kan je gewoon de Nederlandse CoronaCheck app gebruiken of moet je de lokale Franse app gebruiken? Voor Val Thorens lees ik:
[...]
Echter claimt Nederland dat de CoronaCheck gewoon in het buitenland gebruikt kan worden. Wat is het nou?
Wel de internationale gebruiken met coronacheck natuurlijk.
Stress en vakantie gaan hier niet samen. Hebben voor volgende week een paar dagen Tirol gepland. We zien het wel: gaat het door, dan gaat het door. Komt er een lockdown, gaan we waarschijnlijk naar Frankrijk. Kan ook dat niet, dan houdt het op. Volgende keer beterWeissbier schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:28:
Hoe reageren jullie partners/kinderen op de onzekerheid? Mijn vrouw is niet zo blij, met de stress die het met zich meebrengt.

Hier precies hetzelfde. Vrijdag pcr-test en zaterdag naar Zilltertal. Ben he-le-maal klaar met die onzekerheid. Mijn vriendin en ik waren afgelopen weekend alle skispullen van zolder aan het halen om te kijken wat we hebben en wat nog nodig is. We zeiden toen nog 'klinkt na afgelopen jaar te mooi om waar te zijn dat we volgende week op de piste staan'...JB schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:08:
[...]
Moet je wel kunnen. Hier ben ik vooral degene die blijft F5en waardoor mijn vrouw er al helemaal klaar mee was. Laatste moment nog testen en maar hopen dat het door kan gaan. Ik wil dit zo niet meer in ieder geval. We zijn er dus nu genieten maar ik hoop echt dat dit de laatste keer op dergelijke manier is.
Zodra in de auto is de relax mode aan en begint het genieten dan wel gelukkig. Ik vind de reis ook altijd heerlijk. Wel heel veel brokken gezien onderweg helaas met voornamelijk NLers betrokken
Ik las trouwens dat in Oostenrijk, net als in Duitsland, de maatregelen per deelstaat kunnen verschillen. Heeft iemand daar ervaring mee? Want wij zullen verblijven in Königsleiten (in Salzburger Land), maar het naastgelegen Gerlos ligt dan weer in Tirol

[Voor 10% gewijzigd door Hompu op 05-01-2022 09:20]
Tuurlijk moet wel bij je karakter passenJB schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:08:
[...]
Moet je wel kunnen. Hier ben ik vooral degene die blijft F5en waardoor mijn vrouw er al helemaal klaar mee was. Laatste moment nog testen en maar hopen dat het door kan gaan. Ik wil dit zo niet meer in ieder geval. We zijn er dus nu genieten maar ik hoop echt dat dit de laatste keer op dergelijke manier is.
Zodra in de auto is de relax mode aan en begint het genieten dan wel gelukkig. Ik vind de reis ook altijd heerlijk. Wel heel veel brokken gezien onderweg helaas met voornamelijk NLers betrokken

Ja dat klopt: ten tijden van de vorige geheel landelijke lockdown in Oostenrijk, zou die opgeheven worden op 13 december. Maar uiteindelijk verschillende die datums per deelstaat, dus sommige deelstaten waren nog in lockdown terwijl andere al open waren.Hompu schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:19:
[...]
Ik las trouwens dat in Oostenrijk, net als in Duitsland, de maatregelen per deelstaat kunnen verschillen. Heeft iemand daar ervaring mee? Want wij zullen verblijven in Königsleiten (in Salzburger Land), maar het naastgelegen Gerlos ligt dan weer in TirolIn theorie zouden er dus verschillende maatregelen kunnen zijn. Al zegt iets in mij dat de liften dan uitgaan van de strengste set maatregelen.
Bron Nu.nlDeelstaten mogen echter ook van de landelijke norm afwijken als ze een strenger beleid willen voeren. Dat zijn ze in veel gevallen ook van plan. Zo wil Opper-Oostenrijk tot zeker 17 december in lockdown blijven. Andere deelstaten houden hotels en cafés langer dicht.
Ik hou er nu rekening mee, dat dit wellicht nu ook gaat gebeuren: de burgemeester van Wenen die schreeuwt het hardste van de daken, dat hard ingrijpen nodig is. Wellicht gaat Wenen wel in lockdown? Maar het is even afwachten, morgen worden de nieuwe maatregelen pas officieel bekend.
Zelf ben ik er een beetje bang voor dat Tirol in lockdown gaat, maar goed mijn geboekte accommodaties liggen in Salzburger Land, Steiermark en Kärnten. Die laatste heeft dus helemaal niet zoveel gerapporteerde besmettingen: kan ook zijn dat mensen zich simpelweg niet laten testen, zoals mijn moeder die mij gisteren vertelde dat ze erg verkouden was. Van haar heb ik de Oostenrijkse nationaliteit geërfd, terwijl ze zelf geen Oostenrijker meer is doordat ze ingeburgerd is en de Nederlandse nationaliteit aangenomen heeft

Dat heb ik vanmorgen ook gelezen inderdaad, daarom willen ze ook de quarantaine waarschijnlijk verkorten. Maar ik dacht dat veel Oostenrijkse hotels letterlijk familieondernemingen zijn, dus beheerd worden door een familie.renegrunn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:33:
[...]
Waar ik nu steeds meer lees is over het fenomeen 'natuurlijke lockdown': hotels en horeca sluiten momenteel zelf om dat een (te) groot deel van het personeel ziek thuis zit. Kitzbuhel is een goed voorbeeld daarin: het schijnt dat alle ski-leraren naar huis zijn gestuurd vanwege de vele besmettingen (ook geen wonder als je ziet hoe deze vaak gehuisvest worden).
Althans de hotels die ik geboekt heb zijn dat wel: een hotel heeft zelfs een foto van de familie op de website staan

[Voor 21% gewijzigd door Weissbier op 05-01-2022 09:38]
Waar ik nu steeds meer over lees is het fenomeen 'natuurlijke lockdown': hotels en horeca sluiten momenteel zelf om dat een (te) groot deel van het personeel ziek thuis zit. Kitzbuhel is een goed voorbeeld daarin: het schijnt dat alle ski-leraren naar huis zijn gestuurd vanwege de vele besmettingen (ook geen wonder als je ziet hoe deze vaak gehuisvest worden).Weissbier schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:29:
[...]
Ja dat klopt: ten tijden van de vorige geheel landelijke lockdown in Oostenrijk, zou die opgeheven worden op 13 december. Maar uiteindelijk verschillende die datums per deelstaat, dus sommige deelstaten waren nog in lockdown terwijl andere al open waren.
[...]
Bron Nu.nl
Ik hou er nu rekening mee, dat dit wellicht nu ook gaat gebeuren: de burgemeester van Wenen die schreeuwt het hardste van de daken, dat hard ingrijpen nodig is. Wellicht gaat Wenen wel in lockdown? Maar het is even afwachten, morgen worden de nieuwe maatregelen pas officieel bekend.
Zelf ben ik er een beetje bang voor dat Tirol in lockdown gaat, maar goed mijn geboekte accommodaties liggen in Salzburger Land, Steiermark en Kärnten. Die laatste heeft dus helemaal niet zoveel gerapporteerde besmettingen: kan ook zijn dat mensen zich simpelweg niet laten testen, zoals mijn moeder die mij gisteren vertelde dat ze erg verkouden was.
Flexibel blijven is belangrijk. In het laagseizoen kan dat ook prima. Wij boekten nooit lastminute, we wisten altijd vrij ver van te voren waar we heen gingen. Ik vond dat leuk, ik zocht fotoreportages op, zocht de mooiste pistes op, bekeek hoe de zon door het gebied heen bewoog etcetera. Nu kan je je minder vastpinnen op een bestemming, dus kijk ik per vakantie wat de opties per land zijn.
Voor december (het voorseizoen) was dat:
a) Oostenrijk. Goed weer en weinig sneeuw: Ski Arlberg. Goed of slecht weer en veel sneeuw: Ski Amadé
b) Italië. Kronplatz. Maakt weer en/of sneeuw niet voor uit, is altijd goed
c) Frankrijk. Geen optie ivm deel van het land al vakantie
d) Zwitserland. Geen optie, ivm deel van het land al vakantie
Het was eerst a, toen b en toen weer lastminute a. Dat zorgde bij mij voor een beetje stress, maar niet heel erg. Mijn vriendin had er meer last van. Zodra je op de piste staat ben je wel alles vergeten, merkten we allebei. Dat helpt voor de volgende keer
Voor half/eind maart hebben we al weer een vergelijkbaar lijstje:
a) Italië. Breuil Cervinia, al dan niet icm Pila
b) Frankrijk. Serre Chevalier, of bij wat kouder weer misschien Mauriënne vallei
c) Zwitserland. Arosa Lenzerheide (wel lastiger qua onze accomodatie wensen) of Val d'Anniviers
d) Oostenrijk. Schladming, of misschien Ski Arlberg
Ik zorg voor lijstjes met potentiële accommodaties (maar boek niet alles op voorhand om er dan 3 te annuleren), zorg dat ik de gebieden ken etcetera. Maw: ik heb gewoon mijn voorpret verdubbeld
.
Voor december (het voorseizoen) was dat:
a) Oostenrijk. Goed weer en weinig sneeuw: Ski Arlberg. Goed of slecht weer en veel sneeuw: Ski Amadé
b) Italië. Kronplatz. Maakt weer en/of sneeuw niet voor uit, is altijd goed
c) Frankrijk. Geen optie ivm deel van het land al vakantie
d) Zwitserland. Geen optie, ivm deel van het land al vakantie
Het was eerst a, toen b en toen weer lastminute a. Dat zorgde bij mij voor een beetje stress, maar niet heel erg. Mijn vriendin had er meer last van. Zodra je op de piste staat ben je wel alles vergeten, merkten we allebei. Dat helpt voor de volgende keer
Voor half/eind maart hebben we al weer een vergelijkbaar lijstje:
a) Italië. Breuil Cervinia, al dan niet icm Pila
b) Frankrijk. Serre Chevalier, of bij wat kouder weer misschien Mauriënne vallei
c) Zwitserland. Arosa Lenzerheide (wel lastiger qua onze accomodatie wensen) of Val d'Anniviers
d) Oostenrijk. Schladming, of misschien Ski Arlberg
Ik zorg voor lijstjes met potentiële accommodaties (maar boek niet alles op voorhand om er dan 3 te annuleren), zorg dat ik de gebieden ken etcetera. Maw: ik heb gewoon mijn voorpret verdubbeld

Ik heb het losgelaten. Met corona(zeker Omikron) is het echt onmogelijk plannen: ik heb nog 3 potentiële weken voorzien en het zal super last minute beslist worden:
29/01-05/02 - Met vriendengroep
19/02-26/02 - Met de vriendin
12/03-19/03 - Back-up datum voor als beiden niet zouden doorgaan... Want ik wil toch echt op de latten staan...
Ik plan mijn agenda rond die weken om die waar mogelijk vrij te houden, en kan hopelijk een dag of 3 of voorhand definitief de knoop doorhakken en hopelijk nog iets leuks te boeken. Met mijn vrienden komt dat wel goed, de primaire eis zal zijn "hopelijk regent het niet binnen en is er verwarming", dan gaat het toch puur om de sfeer en het skiën. Als ik wil boeken voor mij en mijn vriendin zijn de eisen bizar genoeg wat hoger
29/01-05/02 - Met vriendengroep
19/02-26/02 - Met de vriendin
12/03-19/03 - Back-up datum voor als beiden niet zouden doorgaan... Want ik wil toch echt op de latten staan...
Ik plan mijn agenda rond die weken om die waar mogelijk vrij te houden, en kan hopelijk een dag of 3 of voorhand definitief de knoop doorhakken en hopelijk nog iets leuks te boeken. Met mijn vrienden komt dat wel goed, de primaire eis zal zijn "hopelijk regent het niet binnen en is er verwarming", dan gaat het toch puur om de sfeer en het skiën. Als ik wil boeken voor mij en mijn vriendin zijn de eisen bizar genoeg wat hoger

[Voor 4% gewijzigd door Jebus4life op 05-01-2022 11:06]
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Als het de eerste keer is maakt het echt niets uit. Misschien wel, ook in het laagseizoen, vast reserveren. Skileraren vallen bij bosjes uit door de verplichte quarantaine.thechib12 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:07:
Ik ga (hopelijk) over 2 weken voor de eerste keer skiëen. Ik ga dan ook lessen moeten volgen. De club waar ik mee ga kan het allemaal al dus ik zal dat in mijn eentje moeten doen. Heeft iemand suggesties voor goede ski-scholen in Zillertal arena? Ik ben jong en redelijk sportief.
Als je het geld er voor overhebt, kan je privéles nemen. Voegt in het begin niet zoveel toe, maar geeft wel meer flexibiliteit qua verzamelplaats en starttijd.
Moet je niet zo'n PLF oid invullen?
Maar waarom zou je in quarantaine gaan? De booster kan je toch wel hebben voor die tijd (vanuit de aanname dat je dat wil, if not, dan snap ik dat je in quarantaine gaat).
Maar waarom zou je in quarantaine gaan? De booster kan je toch wel hebben voor die tijd (vanuit de aanname dat je dat wil, if not, dan snap ik dat je in quarantaine gaat).
Nee want Oostenrijk maakt deel uit van Schengen-Zone: dus je krijgt geen stempel in paspoort, ook niet als je de grenspolitie ervoor smeektBugBoy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:40:
Of krijg ik bij de grensovergang gewoon een stempel in mijn paspoort en is het gewoon zo simpel dat ik dan niet binnen 5 dagen een hotel of skipas kan krijgen?

Je moet gewoon vooraf je reis registeren zoals @ZieMaar! al aangeeft.
Ja en de bezoekregeling was een advies en zelfs Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Amalia, lapte dat advies en haar laars en gaf een mooi verjaardagsfeestje in haar achtertuinrenegrunn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:55:
[...]
Ja maar het virus kreeg in NL met kerst even vrij, dus mocht je wel bij elkaar op bezoek![]()
Maar, inderdaad, als ik het sentiment nu einde dag lees in de Oostenrijkse kranten, dan ziet het er niet goed uit. Ik ga er vanuit dat ik voor volgende week om mag gaan boeken.

Sinds de feestdagen heeft mijn dochter en ik ook een verkoudheid te pakken, echter vorige week donderdag nog getest. Dus dat is toch geen corona godzijdank, want dan gaat je vakantie dus ook niet door

Een neefje heeft ons uitgerekend aangestoken op tweede kerstdag, waarna hij zelf met zijn moeder nog naar de 1e hulp is moeten gaan. Aangezien zijn immuunsysteem door de kankerbestrijding, niet erg goed werkt.
Ik denk dat Oostenrijk ondanks de hogere cijfers toch niet overgaat tot een lockdown, omdat er juist minder mensen in de ziekenhuizen belanden. Maar aan die clusters moeten ze denk ik wel iets aan gaan doen.
Met google translate:Zuletzt hat sich bereits abgezeichnet, dass es unter anderem um eine Änderung der Quarantäneregeln gehen wird, nicht aber um Maßnahmen wie einen neuerlichen harten Lockdown. Sowohl aus den Ländern als auch aus der Wirtschaftskammer mehrten sich die Rufe nach einer Lockerung der Quarantäneregeln für Kontaktpersonen, damit nicht das ganze Land stillsteht.
▶️ Recent is duidelijk geworden dat o.a. de quarantaineregels worden gewijzigd, maar geen maatregelen zoals een nieuwe harde lockdown. Er kwamen steeds meer oproepen vanuit zowel de deelstaten als de Kamer van Koophandel voor een versoepeling van de quarantaineregels voor contactpersonen zodat het hele land niet stil komt te liggen.
Bron
[Voor 25% gewijzigd door Weissbier op 05-01-2022 17:15]
Ik denk dat in populaire gebieden je het risico loopt achter het net te vissen…En ik bedoelde wel rechtstreeks bij de skischool, gewoon ff mailen/bellen en betalen bij aankomst. Die tussen bureautjes voegen hier idd niets toe.renegrunn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:40:
[...]
Voor mij des te meer reden om ter plaatse boeken, dan weet je nl direct of het door zal gaan of niet![]()
Anders kun je weer achter je geld aan bij 1 of andere boeking-site..
En als beginner zonder les, da’s wel wat onhandig, toch?
Vanmiddag om 14.00u is er een persconferentie met livestream mbt maatregelen in Oostenrijk.
https://liveblog.tt.com/4...601d593f516414545092b29cc
https://liveblog.tt.com/4...601d593f516414545092b29cc
Altijd goed om even te oefenen, niks zo vervelend als met koude handen en natte knieen zitten te frotten.Weissbier schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:06:
Ik ben nog nooit zo geïnteresseerd in een Corona persconferentie geweest: wij hebben de koffers al klaar staan, om overmorgen te vertrekken.
Voor de wintersporter is het nu wel echt een goede periode om naar Oostenrijk te gaan, i.t.t. kerst sneeuwt het nu wel en dus ligt er straks verse sneeuw op de pistesHet weerbericht heb ik al een beetje in de gaten gehouden, maar op die pistes is het nu wel echt koud
Gelukkig hebben wij voor de kleine muis een compleet wintersport pak gekocht, dus mochten wij de Schmittenhöhe op gaan: niet om te skiën, maar gewoon voor uitzicht en sneeuwpretMaar grote kans dat je overal sneeuw tegen komt, de komende dagen
[YouTube: Hoe leg je sneeuwkettingen om? 🎿🛷⛷| ANWB Wegenwachttip]
Deze ANWB video ga ik dus maar keer op keer kijken en wellicht, vandaag of morgen nog even oefenen hoe je de sneeuwkettingen om de auto legt.
Echter, als je naar Zell gaat kom je niks tegen waar echt kettingen nodig zijn, tenzij je in een mega sneeuwdump beland maar daar ziet het niet naar uit komende dagen.
Tip: dunne handschoenen waar je mee kunt werken en stuk karton om op te zetten.
Daar kom je inderdaad liever niet pas op de berg achterClef schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:11:
[...]
Sneeuwkettingen zijn wel een goede. Ik kwam er gisteren achter dan mn huidige kettingen niet onder mn nieuwe auto pasten, dus moest nog snel nieuwe bestellen

Ik heb enkel auto's van hetzelfde merk gehad (wel ander model), maar altijd nieuwe kettingen nodig gehad.
Haha nee inderdaad, dat zou wel echt iets voor mij zijn.renegrunn schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:16:
[...]
Daar kom je inderdaad liever niet pas op de berg achter![]()
Ik heb enkel auto's van hetzelfde merk gehad (wel ander model), maar altijd nieuwe kettingen nodig gehad.
De kettingen die ik al heb waren geschikt voor een hele reeks bandenmaten, maar net niet degene die ik nu nodig heb.
Hier een overzicht van de verkeersdienst Salzburger Land, daar staat precies aangegeven op welke wegen een winterkettingplicht geldt. In Zell am See in ieder geval niet en daar rij ik zondag naartoe, als straks om 14 uur goed nieuws komt uit Oostenrijk

Je bent pas de derde die daar aan denkt in dit topic

Dus geen lockdown: kan ik mijn werkgever direct bellen, dat ik maandag niet beschikbaar benNhz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:47:
Samenvatting van de nieuwe maatregelen in Oostenrijk.
https://www.derstandard.a...nfrastruktur-zu-schuetzen

Nu tot zaterdag niet meer over Oostenrijk praten, want de vrouw wordt er helemaal gek van

PS halen jullie ook de wieldoppen van de auto? Mocht je sneeuwkettingen moeten gebruiken, dan kan dat niet in combinatie met wieldoppen heb ik begrepen.
[Voor 16% gewijzigd door Weissbier op 06-01-2022 15:27]
Waarom doe je dan niet morgenochtend een antigeen Test? Ook zag ik zelfs iets anders laatst, een zelf test constructie met certificaat. Of ga je al vroeg rijden?
Als je over de brenner gaat, dat doe ik zelf altijd via München. Het is me de mogelijke ellende (ik weet niet of t morgen nog sneeuwt) van de fernpass niet waard…
Als je over de brenner gaat, dat doe ik zelf altijd via München. Het is me de mogelijke ellende (ik weet niet of t morgen nog sneeuwt) van de fernpass niet waard…
Ik ben niet van plan om de koffers hoger te leggen, dan tegen de rugleuning van de achterbank. Dat was niet de reden om de hoedenplank te verwijderen: de reden is dat het met hoedenplank lastig is, om alles netjes in de kofferbak te leggen.Dennisdn schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:48:
[...]
Bedenk wel wat er dan gebeurd bij een noodstop of onverhoopte klapper.... Zo worden nekken gebroken als er niets meer is om de koffers tegen te houden.
Aan een bagagenet heb ik nog nagedacht, maar zolang ik niet hoger dan de rugleuning de bagage in de kofferbak leg. Lijkt mij dat niet nodig: bagage op de stoelen zet ik altijd vast met de riem. Wordt sowieso puzzelwerk bij het inpakken van de auto, gisteren ben ik al eventjes met een meetlint wezen meten

Wij nemen een grote koffer mee en een cabine formaat koffer, die je normaalgesproken mee het vliegtuig ik mag nemen. De opvouwbare kinderwagen/buggy die gaat dan op de voorstoel, omdat er anders in de kofferbak geen ruimte meer zou zijn.
Dit is de 1e keer dat wij twee weken op vakantie gaan, want meestal is het hooguit een midweek en dan hebben wij 1 grote koffer voor ons gehele gezinnetje. Exclusief nog een paar kleine rugzakken, die je wel kwijt krijgt in de auto.
Een dakkoffer komt bij ons dus niet op de auto, al zou dat wel een oplossing zijn aan het gebrek aan bagageruimte. Maar wij redden het wel zonder, omdat er slechts twee volwassenen en een baby van 1 jaar in de auto zitten. Met drie volwassenen zou ik niet genoeg bagageruimte gehad hebben, in mijn A-segment auto.
Het is roeien met de riemen die je hebt hoor, al is de auto voor zijn segment best wel ruim hoor. Wij gaan dus niet op vakantie met een Toyota Aygo ofzo

[Voor 42% gewijzigd door Weissbier op 07-01-2022 08:17]