Toon posts:

[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 9
Acties:

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-05 08:08
Vandaag laatste dag om gratis te kunnen annuleren, maar wij gaan het er op gokken!
30-12 richting St. Johan in Tirol, Oostenrijk. De verlenging van de lockdown komt ons dan wel goed uit.
We hebben ook nog een week staan eind maart, maar eind december zie ik eerder doorgaan dan eind maart.

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 09:55
Wij kregen onderstaande e-mail van het hotel in Oostenrijk waar wij voor de kerst geboekt hebben.

iebe Advent/ Weihnachts-Gäste,

wir melden uns bei euch bezüglich der Pressekonferenz in Österreich (stand Montag 22.11.2021).

Wir haben für Sie die wichtigsten Informationen zusammengefasst:

Österreich ist bis 2. Dezember 2021 im Lockdown, Gastronomie und Handel sind geschlossen, am 2. Dezember wird es eine Evaluierung geben ob der Lockdown bis 12.12. verlängert wird.
danach wird die 2-G Regel gehandhabt (genesen oder geimpft) es gilt nur noch ein Lockdown für ungeimpfte.
Um Skifahren gehen zu können ist ein 2-G Ausweis erforderlich (ab 12 Jahren).
Eine einmalige Jansen Impfung ist 270 Tage (9 Monate) gültig, ab dem 3. Jänner gibt es keine Eintrittsmöglichkeit mehr mit dieser Einmal-Impfung.
Mund und Nasenschutz ist voraussichtlich Pflicht im Skilift und bedenken Sie dass nur eine FFP-2 Maske erlaubt ist.
Wenn Sie die 2. Impfung gehabt haben darf die letzte Impfung max. 270 Tage (9 Monate) alt sein.
Ein Eintritt mit einem Genesenen-Zertifikat gilt nur 180 Tage (6 Monate) nach der Genesung.
Wir werden am 15. Dezember in die Skisaison starten, bitte bedenken Sie, dass die 2. Impfung in Österreich 270 Tage = 9 Monate gültig ist, aber ab 1. Februar 2022 wird sie nur noch eine 6 Monatige Gültigkeit haben.

Wir halten Sie auf dem Laufenden - wünschen Ihnen alles Gute und bleiben Sie gesund!

Nu is mijn Duits matig, maar volgens mij wordt er melding gemaakt dat je inenting vanaf 01-02-22 maar 6 maanden geldig is. Iemand deze geluiden al vaker voorbij horen komen.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-05 08:08
ZieMaar! schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:05:
[...]

Als je hotel dicht is, krijg je toch sowieso je geld terug? Maar ik denk dat je sowieso kans maakt om te gaan…ik denk dat ze alles op alles zetten om de kerstvakantie mee te kunnen pakken…
Ja, als hotel dicht is/gaat, krijgen we het geld terug.
Lijkt ons ook de beste kans om te kunnen gaan.

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:02
@Cai In Duitsland wordt er best veel vrij gevaccineerd en kun je na 6 maanden na je 2e vacc. al je booster halen. Even op de sites van wat Grenznahe Kreise kijken zoals Kreis Kleve, Kreis Bocholt, Kreis Viersen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dus volgens mij komen we op de huidige status nu:

Oostenrijk
Nog niets mogelijk. In ieder geval t/m 12 december in lockdown.

Zwitserland
Kan je heen, maar dus met PCR test. Veel 3G (ook liften), soms 2G.

Frankrijk
Gewoon toegankelijk: Liften + acco 3G.

Italië
Gewoon toegankelijk: Liften + acco 3G, soms 2G.

Duitsland
Gewoon toegankelijk, maar kinderen lijken we getest te moeten worden. Skigebieden 2G.

Ik begin er meer en meer vertrouwen in te hebben dat ik over 2 weken onderweg naar Italië ben...

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:41
Ik blijf hopen en duim voor alle medewintersporters mee :)

Echt, van alle maatregelen de afgelopen jaren mis ik de bergen het allermeest.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:19
Oostenrijk bevestigd einde lockdown voor gevaccineerden per 12 december:

https://www.wintersport.n...nrijk-eindigt-12-december

Disclaimer: er kunnen nog steeds regionaal andere regels gelden.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
En toch ziet het er, als je de juiste vaccinaties hebt, dan toch best wel heel goed uit voor de wintersport komende weken. Frankrijk roept in persco's dat ze gaan skiën, Italië geeft aan dat skiliften en hotels bijna altijd open kunnen blijven (voor gevaccineerden), Oostenrijk zal heus wel voor de kerstweek de hotels openen en Zwitserland was zelfs vorig jaar al open...

Ik heb er heel veel vertrouwen in dat ik lekker volgende week vrijdag in de auto stap richting Kronplatz, Drei Zinnen, Alta Badia en Gitschberg :).

• JanvdVeer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 14:24
De Tiroler Tageszeitung meldt (als ik het goed lees) dat naar alle waarschijnlijkheid de lockdown eraf gaat per aanstaande maandag 13 december.

Goed nieuws voor zij die ook naar Oostenrijk gaan komende we(e)k(en) :)
https://liveblog.tt.com/4...-ist-nicht-ob-sondern-wie

Edit: spuit 11

[Voor 4% gewijzigd door JanvdVeer op 07-12-2021 18:48]

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:56
JanvdVeer schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:44:
De Tiroler Tageszeitung meldt (als ik het goed lees) dat naar alle waarschijnlijkheid de lockdown eraf gaat per aanstaande maandag 13 december.

Goed nieuws voor zij die ook naar Oostenrijk gaan komende we(e)k(en) :)
https://liveblog.tt.com/4...-ist-nicht-ob-sondern-wie

Edit: spuit 11
Alleen de Nederlanders met een Janssen vaccin hebben nog een probleem vanaf 3 januari (zeggen ze). Staat dit besluit al vast?

• JanvdVeer
Arend_Akelig schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:15:
[...]

Alleen de Nederlanders met een Janssen vaccin hebben nog een probleem vanaf 3 januari (zeggen ze). Staat dit besluit al vast?
Zie het ook staan op de website van het Oostenrijkse ministerie, dus vrees (voor nu) van wel.
https://www.sozialministe...uelle-Ma%C3%9Fnahmen.html

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
JB schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:23:
Alleen de kids zijn voor mij nog een vraagteken. Dat kan hier de boel opbreken, verder heb ik ook het gevoel dat het dit jaar gaat gebeuren om toch niet nog een seizoen verloren te zien gaan.
Ik werd heel toevallig staande gehouden door een burgervoertuig van de politie: routinematig controle zeiden ze, dus niet eens voor de Anreisemeldung :+

Dus direct aan de twee politieagenten gevraagd, of mijn baby in quarantaine moest: daar wisten ze niets vanaf en zou volgens hen, zouden er pas regels gelden voor kinderen vanaf 12 jaar oud!

In het hotel hier in Cochem bleek overigens dat ondertussen 2G+ ingevoerd was: bij aankomst dien je dan in het hotel een zelftest te doen, of je gaat naar de lokale teststation. Dat is voor iedereen gratis en dus ook buitenlanders :)

Is alleen alles behalve praktische: wij waren een uur tijd kwijt aan het testen de volgende dag, want het is best lastig om uit te dokteren hoe je een afspraak maakt. Wat voor ons betekende, dat wij moesten wachten tot iedereen met een afspraak aan de beurt geweest was. Overigens als je een booster gekregen hebt, dan hoef je geen test te doen.

Nu heb ik wel al 2x een geautomatiseerde email van Rheinland Pfalz gekregen, omdat mijn baby van nog geen 1 jaar oud natuurlijk geen vaccinatie bewijs kan voorleggen. Je wordt in die emails in het Duits gewezen op de quarantaine/testplicht etc. Als je vervolgens antwoord op die email, dan krijg je geen antwoord terug 8)7

Een baby van nog 1 jaar oud, krijgt dus precies het zelfde standaard geautomatiseerde emailtje als een volwassen. Terwijl de regels voor kinderen onder de 12 jaar totaal anders zijn: ze hebben geen Nachweispflicht en in quarantaine? Stja geen kip die er naar kraait, als je baby niet in quarantaine zit.

Als het al daadwerkelijk een regel is in de desbetreffende deelstaat, want dat is echt verwarrend. De politie wilde overigens ook geen id-kaart van de kleine zien: dus ja in theorie gelden er allerlei regels, maar in de praktijk wordt het toch niet gecontroleerd ;)

Volwassenen worden natuurlijk wel naar hun vaccinatiebewijs gevraagd in het hotel en alle winkeltjes, maar dat is alleen vanaf 12 jaar en ouder het geval. Met baby durf ik het reizen wel aan, alleen met oudere kinderen zou het in Duitsland wel lastig kunnen worden.

[Voor 8% gewijzigd door Weissbier op 08-12-2021 09:54]

• Weissbier
JB schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:56:
@Weissbier dank voor het delen van je ervaringen. Ik heb zelf geen "last" van kids boven de 12 jaar. Mijn vrouw heeft een booster, dus dat zou betekenen dat ik een test moet doen. Dat maakt;

- testen bij aankomst (lekker als je dan positief test, wat dan?)?
- testen bij aankomst onder de 12 jaar?

Ik wacht nog maar even af, tot er meer duidelijk wordt, maar dingen als bij aankomst testen vind ik echt bagger. Verder wil ik dat mijn zoontje ook niet perse aan moeten doen, alleen maar voor een vakantie :/
Het is wel geloof ik zo, dat het hotel ook een zelftest mag afnemen. Probleem is dan natuurlijk wel, dat deze enkel en alleen voor het hotel geldt. Ja wij vonden het ook niet echt cool, maar het beleid verschilt dus per deelstaat.

Wij gaan vandaag naar Nordrhein Westfalen en ben benieuwd, wat voor verassing ons daar weer staat te wachten. Als je positief test zou overigens wel een probleem zijn inderdaad. Hoe dan ook even controleren wat de betreffende maatregelen in de deelstaat zijn, waar je overnacht.

Onder de 12 jaar hoeft er nooit getest te worden, of dergelijke maatregelen.

[Voor 3% gewijzigd door Weissbier op 08-12-2021 10:34]

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:52

JB

Cédric roelt!

Klein beetje voorpret...

[Voor 59% gewijzigd door JB op 08-12-2021 11:34]

Mijn boefje is liev!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ow ja logisch, ik vergeet steeds dat het met kinderen lastiger is. Op wintersport.nl hebben ze een aantal duidelijke blogs over de maatregelen. Ik denk, maar ik heb me er niet in verdiept, dat kinderen <12 eigenlijk niets hoeven....Maar dat weet ik dus niet zeker :).

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:51
Op https://www.nederlandwere...sadvies#anker-coronavirus lees ik dat kinderen onder de 12 zijn vrijgesteld van vaccinatieplicht/pcr test. Kortom, het lijkt erop dat ze meemogen.

Voor mij ook wel handig, ga 24-12 met 2 kinderen, 1 van 9 (ongevaccineerd) en 1 van 12 (wel gevaccineerd).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
JB schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:33:
[...]

Ja dat heb ik dus ook. Ik poog daar al enkele dagen eea te volgen maar valt nogal tegen;

https://www.wintersport.nl/forum

Allemaal versnipperd.
Dat forum raakt vervuild met allemaal mensen die hun eigen situatie willen bespreken en de redactie weet soms hun eigen content goed te verbergen ;): https://www.wintersport.n...orona#situatie-oostenrijk

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
YouTube: Alles wat je moet weten voor je vertrek - Wintersport corona update ...

Dit is van hun YouTube kanaal, vond ik erg duidelijk.

Zelf begin ik wel te vrezen voor Omikron... Het ziektebeeld lijkt een stuk minder (maar dat is allemaal nog niet "zeker"), maar de besmettingen lopen echt wel snel op in sommige landen... Gezien er nog veel onduidelijkheid over de impact van Omikron op de zorg vrees ik toch stevige maatregelen binnenkort, zie de curves in bv Denemarken, die gingen al omhoog en daar hebben ze met de opmars van Omikron nóg een versnelling in hun cijfers...

Hopen dat het allemaal wel meevalt, maar ik heb er niet zo'n best gevoel bij...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:39
Italië vereist nu een negatieve test, zelfs al zijn je vaccinaties helemaal ok.

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-05 18:08
ZieMaar! schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:31:
[...]

Klopt. En dan ook nog van Max 24 uur oud. Dat is, met tussenovernachting, best krap. Ik ga vrijdag, maar kan tot vanavond annuleren en dan alsnog naar ski amadé gaan (waar de omstandigheden echt heel goed zijn). Ff puzzelen dus nog :).
PCR blijft 48 uur geldig, misschien geeft dat iets lucht?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
larrylaffer schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:04:
[...]

Okay, duidelijk. Eigenlijk hoop ik dat de situatie verbeterd en dat de regels misschien nog van wijzigen maar ik heb er inmiddels weinig hoop op. Veel plezier in Oostenrijk in ieder geval!
Even aankijken, misschien verandert het wel hoor. Alleen nooit voor dit weekend én het is ook een mooie kans voor ons om een paar gebieden van onze shortlist te plukken die normaal lastig zijn voor ons (wij skiën voor kerst en tweede helft maart) qua sneeuw, maar die er nu perfect bijliggen. Plan a was al Oostenrijk, plan b werd Italië door de lockdown dus eigenlijk gaan we terug naar plan a :).

We zitten in Eben, en gaan iig naar Filzmoos, Schladming, Hochkonig en waarschijnlijk ook Bad hofgastein en Wagrain, maar dat zien we ter plekke wel. Ik merk vooral dat ik bijna niet kan geloven dat ik zaterdag in de sneeuw sta…

• JB

JB

Cédric roelt!

Wij gaan vandaag ook bevestigen! Ik hoop dat die Omikron ons niet gaan vervelen. Annuleringsverzekering erop, die een eventuele positieve test vtv dekt en dan maar hopen dat de Oostenrijkers ons in januari gewoon willen...

Mijn boefje is liev!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:14
JB schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:23:
Daar gaan we… OMT spoedoverleg. Ik zie de bui wederom hangen.
Dat is alleen voor Nederland, zolang de wintersportlanden niets veranderen rij je gewoon bij Bergh de BAB3 op...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Jebus4life
  • Nu online
Ik vertrek zondag de 26e (al twijfel ik er meer en meer of het hierbij zal blijven...).

Echt absurde regels...Maarja, geen andere keuze dus maar direct afspraken ingeboekt voor een PCR test op vrijdagochtend... Probleem is niet per se die test (OK, dat suckt, en kost weer eens wat geld), maar dat ik me plots de vraag moet stellen: Moet we hier nu weer wéér alle sociale interacties beginnen vermijden met het oog op die test, wantja, als je positief test: Geen reis & geen geld terug...

***EDIT***
Nuja, áls ik daar geraak heb ik het gevoel dat het wel eens héél rustig kan zijn op de piste, toch voor een schoolvakantie 8)7

[Voor 25% gewijzigd door Jebus4life op 18-12-2021 00:29]

• Cai
Jebus4life schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:59:
Ik vertrek zondag de 26e (al twijfel ik er meer en meer of het hierbij zal blijven...).

Echt absurde regels...Maarja, geen andere keuze dus maar direct afspraken ingeboekt voor een PCR test op vrijdagochtend... Probleem is niet per se die test (OK, dat suckt, en kost weer eens wat geld), maar dat ik me plots de vraag moet stellen: Moet we hier nu weer wéér alle sociale interacties beginnen vermijden met het oog op die test, wantja, als je positief test: Geen reis & geen geld terug...

***EDIT***
Nuja, áls ik daar geraak heb ik het gevoel dat het wel eens héél rustig kan zijn op de piste, toch voor een schoolvakantie 8)7
Bij een positieve test ben je toch ziek, dus geld terug van annuleringsverzekering ?

• JB

JB

Cédric roelt!

Neen. Geen enkele annuleringsverzekering dekt Corona zover ik weet. Dan moet je dit echt bij de reis hebben afgesloten. De doorlopende reisverzekering en annuleringsverzekering alhier doen niets met Corona gerelateerde zaken omdat je “zelf risico neemt”. Mocht je in ziekenhuis belanden, word je uiteraard geholpen maar alles eromheen wordt een lastig verhaal/gezeik.

Mijn boefje is liev!

• Tom-Z
  • Laatst online: 08:28
Cai schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:22:
Volgens https://www.austria.info/...-heenreis-naar-oostenrijk moet het testen sowieso wel. Geldt voor iedereen.

Lekker verwarrend dit. Ik ga de PCR test inplannen
Je moet testen of een booster hebben gehad.

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
Kleinwalsertal blijft een 2G beleid (uitzondering) houden. Waarschijnlijk omdat het alleen vanuit Duitsland toegankelijk is en niet vanuit Oostenrijk zelf.

• JB

JB

Cédric roelt!

@Weissbier ik trek het slecht om daar tussen mensen te gaan staan die mijn ouders hadden kunnen zijn, door middel van een lekke afspraak-site.

@Ruut88 ik mag aannemen wanneer je niet kan gaan omdat het land alles dichtgooit, je wel geld terug gaat zien?

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Pfff inderdaad. Als je nu werkelijk een 60-plusser met een booster ongehinderd toegang geeft en een recent herstelde tiener niet, dan heb ik werkelijk geen idee meer waar je nog mee bezig bent.

Mijn boefje is liev!

• jopie
Ik snap je helemaal, maar ook dat de overheid het beleid niet aanpast voor mensen die wel genoeg geld hebben voor een wintersport, maar niet voor een PCR test.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:22:
@ZieMaar! jij bent nu toch in Oostenrijk?

Hoe is het daar, wat heb je in de praktijk gemerkt van alle regels. Last but not least, hoe is de sneeuw... :D
Klopt! Gisteren aangekomen en even ingeskiet in Filzmoos. Leuk, schattig gebiedjes met lekker pistes. Sneeuw was daar wat hard, maar ook vooral veel :). Gebied is klein en uitgestorven, maar het lijkt me heerlijk met kleine kinderen.

Vandaag Hochkonig. Strakblauw, fijnere sneeuw (iets zachter) maar wel redelijk druk. Eigenlijk alleen maar Oostenrijkers nog. In de middag lagen de zuidhellingen er ouderwets verrot bij :).

Qua Corona: vrij ontspannen allemaal. Liften zit je alleen in, als het enigszins kan en bij rijen zit het ook niet overvol. Iedereen draagt overal FFP2, zonder uitzondering. Werkt prima, ook met skiën. Overal wordt gecheckt/gevraagd of je gevaccineerd bent en zeker bij het activeren van de skipas gebeurt dat ook goed. De dagen zijn nog kort, dus tegen half drie/drie uur gaan we lunchen en dan is het ook mooi geweest. Tussen 12 en 14 zijn de pistes heel rustig, terwijl het weer dan het fijnste is, maar dat valt me elk jaar weer op :).

Het is wel koud, echt koud en het wordt nog kouder. Morgen minder mooie dag waarschijnlijk, daarna 2 mooie dagen. Sowieso een dagje Schladming, misschien nog Wagrain en Zauchensee, even per dag kijken. Het ene dal kan iets bewolkt zijn, terwijl het verderop strakblauw is.

Iedereen lijkt blij te zijn dat alles open is, met een soort besef dat het helpt als je de maatregelen volgt. We voelen ons werkelijk overal heel welkom (en dat ben ik niet altijd gewend op wat drukkere dagen in Oostenrijk).

Druk is nog steeds relatief, ik vind wachttijd druk. Als ik ergens meer dan 3 minuten heb gewacht is het veel.

/edit indien gewenst wil ik wel meer updates posten :).

[Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 19-12-2021 17:12]

• renegrunn
Weer thuis na 3 dagen Oostenrijk, vanuit verblijfplaats 3 gebieden / gebiedjes aangedaan: Oetz, Sölden & Ehrwald. Het weer was keizerlijk, genoeg sneeuw maar wel hard / ijzig. Meeste gebieden zijn na dit weekend open, maar vaak nog niet alle liften / pistes.

Qua maatregelen: alles was goed georganiseerd. Overal waar van toepassing (horeca / ski pas kopen) werd 100% gecontroleerd op QR code. Mondkapjes in liften verplicht, maar vergat ik ook wel eens per ongeluk en werd niets van gezegd. Maar goed, het was overal ook nog wel erg rustig.

Vrijdagavond nog even Innsbruck in geweest: erg druk (kerstmarkt). Drukte snel verlaten, en rustig kroegje opgezocht.

Zal komende week ongetwijfeld weer druk zijn: reden vanochtend in de vroegte de Fernpass over, 1 lange stoet aan auto's (voornamelijk Duitsers) tot aan Reutte.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
JB schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:31:
Poh lekker hoor @ZieMaar!

Ben bang dat de rest het kan vergeten tijdens de kerstvakanties. Hoor je ik Oostenrijk al nieuws of men daar herzieningen gaat treffen mbt beleid?
Nee, nog niets gehoord. Maar dit was net de derde dag dat veel liften, hotels en hutjes weer open zijn. De situatie is anders dan in Nederland, ze hebben de lockdown net achter de rug dus t/m nieuwjaar loopt de zorg (hard) leeg, de besmettingen zijn laag dus ze hebben wat dat betreft een net iets betere uitgangspositie.

Puur persoonlijk zou ik me vooral zorgen maken als ik tussen de kerst en krokus zou gaan, als er omikron maatregelen komen, dan zal het dan zijn. Maar vergelijk ook vooral met de rest van de Europa. Overal is de horeca nog open, alleen in Nederland niet.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
JB schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:12:
[...]
Hopelijk doet onze lockdown nu helpen richting beleid Oostenrijk en andere landen, zodat we mogen blijven komen de komende tijd.
Volgens mij kunnen ze eigenlijk niet meer doen (qua inreisen) dan nu. Sinds vorige winter is er volgens mij en Europa afgesproken dat de grenzen in principe open blijven, waarmee ze volgens mij niet een specifiek land kunnen uitsluiten. Maar het blijft afwachten, het zijn helaas allemaal dagkoersen.

Vandaag is het bewolkt hier overigens. In de loop van de dag komt de zon terug (om tot donderdag iig geen wolkje meer ervoor te hebben). Denk dat we de grote gebieden heel even laten voor wat het is en laag blijven (in Radstadt en vanmiddag Monte Popolo), tenzij de webcams zo al iets beters laten zien in Flachau oid.

• renegrunn
JB schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:04:
Hoe werkt dat 2G+ dan mbt afreizen Oostenrijk als het verder alleen 2G is :? Ze gaan toch niet aan de grens controleren lijkt me?
Nou, dat is precies wat ze gaan doen (random) ;). Net als Italië sinds vorige week is gaan doen.

[Voor 7% gewijzigd door renegrunn op 20-12-2021 17:13]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-05 21:57
Weissbier schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:12:
[...]

Als ik mij niet vergis geeft alleen de booster je een uitzondering op het niet hoeven doen van een negatieve test: wil je het zeker weten, neem dan een eens contact op met de Oostenrijkse Ambassade. Die zijn erg behulpzaam is mijn ervaring :)
Dat dacht ik ook, maar de gelinkte documenten zeggen wat anders. Dat staat ook in het vertaalde document dat @Jebus4life postte.
Dus volledig gevaccineerd + herstelbewijs geeft je geen uitzondering, je dient echt die boosterprik te hebben. Hoe onlogisch het ook klinkt.
Dat staat er dus wel (https://www.ris.bka.gv.at...n&Gesetzesnummer=20011574) artikel 4.10 (3):
(3) Die Verpflichtung zum Mitführen eines negativen Ergebnisses eines Tests oder eines ärztlichen Zeugnisses über ein solches gemäß § 6 Abs. 2 gilt nicht, wenn ein ärztliches Zeugnis entsprechend der Anlage H oder der Anlage I vorgewiesen werden kann, das folgende Voraussetzungen erfüllt:

a) Bestätigung über das Vorliegen einer in den letzten 90 Tagen erfolgten und zum Zeitpunkt der Ausstellung abgelaufenen Infektion mit SARS-CoV-2,

b) Ausstellung frühestens 14 Tage nach dem Erstnachweis bzw. nach Symptombeginn,

c) Symptomfreiheit mindestens 48 Stunden vor Ausstellung des Attests und

d) Bestätigung, dass trotz Vorliegens eines positiven Testergebnisses auf SARS-CoV-2 aufgrund der medizinischen Laborbefunde davon ausgegangen werden kann, dass keine Ansteckungsgefahr mehr besteht.
Ofwel: Je hoeft geen negatieve PCR test te laten zien (wel een positieve) als je in de afgelopen 90 dagen positief getest bent geweest, dat tenminste 14 dagen geleden was en je 48 uur klachtenvrij bent. Wel moet je dan dat formulier invullen en (laten) ondertekenen. Geen idee of je dat ook gewoon zelf kunt doen, dat ondertekenen.
Wat betreft de huisarts: vragen kan altijd, maar bereid je voor dat ze niet mee willen of kunnen werken. Wanneer je boosterprik in Duitsland haalt, dan wordt deze ook niet in Nederland geregistreerd. Wat betekend dat je ergens in januari een uitnodiging van de GGD krijgt :+

PS het klopt dat Nederlanders bij sommige Duitse vaccinaties locaties weggestuurd worden, dus wellicht alvast oefenen op de zachte G. Want de reden dat ze ook Nederlanders vaccineren, is omdat het het oorspronkelijk bedoeld was voor grensbewoners.
Die zachte G heb ik wel als het nodig is :)
[...]

Waarschijnlijk steekproefmatig, maar ik zou er rekening mee houden dat je ook nog gecontroleerd kan worden zodra je de grens al lang en breed over bent.
Ik vermoed dat het een eis wordt bij check-in. Want voor de doorreis is het niet nodig.

[Voor 5% gewijzigd door Blihi op 20-12-2021 18:23]

• Weissbier
hoevenpe schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:14:
Hoeveel dagen na je booster kan je Oostenrijk in trouwens?
Direct, al kan ik dat niet adviseren! Het vaccin kan nare bijwerkingen tot gevolg hebben, zo voelde ik mij vanmiddag best wel moe. Nog vermoeider dan normaalgesproken als ouder zijnde van een jong kind :+

@Blihi goed speurwerk: dat laat ik normaalgesproken aan de Österreichische Botschaf in Den Haag, die zijn daar echt goed in.

• JB

JB

Cédric roelt!

@Weissbier @Blihi zou voor ons dus niet nodig moeten zijn want Kleinwalsertal 8)7 maar waar moet je nog op vertrouwen. Ik verwacht niet dat het hier bij blijft de komende weken.

Mijn boefje is liev!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Blihi schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:09:
[...]

Ja, blijkbaar wel dus. Maar het zal vooral ook bij de check-in van hotels neerkomen verwacht ik. Je kunt dus niet inchecken zonder 2G+ (denk ik hoor, geen ervaring mee).

[...]
En de appartementen dan? Vaak haal je de sleutel elders op, en vervolgens kan iedereen naar binnen. Of zou er bij elk appartement iemand staan controleren?

World War One

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Kleine update uit Oostenrijk :). Vandaag zou niet zo mooi worden. Zeker in de ochtend bewolking en zelfs een klein beetje sneeuw. Dat klopte. Webcams gechecked, maar qua zicht (en verwachte kou) zouden we laag het beste zitten, dus naar Altenmarkt gereden om Radstadt Altenmarkt aan te doen. Klein maar fijn. Alleen de gondels waren open, maar op 200m na ofzo kon je elke pist doen. Alle pistes waren open.

Het is klein gebied, maar wel met wisselende afdalingen. De blauwe 5 is een techniek training piste en een carvehemel, de rode 6 een stuk steiler maar ook fijn, breed en een fijn verloop. Uitstekende sneeuw, goed geprepareerd, we hebben ons tot aan de koffie daar goed vermaakt. Let wel, elke afdaling is dik 700 hm, dus dat schiet lekker op en de vlotte gondel brengt je zo boven.

Na de koffie richting de Altenmarkt kant, waar de rode 1 prima is, niet heel spectaculair, maar de blauwe 2 loopt wel heel lekker daarna. Er is een variant die zwart op de kaart staat, maar die is alleen zwart omdat ie de moeilijkste uit het gebied is. Doet eerste stuk van blauwe 5 brengt je op de rode 6 en dat was de mooiste piste van de dag. Speels, soms steil, soms bochtig, bijna altijd breed en zeer goede sneeuw.

Na de lunch nog een paar afdalingen gedaan, in de auto gestapt en na 7 minuten weer gestopt bij Monte Popolo, ons huisgebied. De piste die naar de lokale skiheld is vernoemt, was helaas dicht, dus bleef het bij een lekkere blauwe piste bovenin en een rode piste onderin. Leuk voor een uurtje of max een dagdeel en vooral leuk omdat het nog rustiger was dan Altenmarkt.

Het zicht en het weer was uiteindelijk prima, zeker bij Monte Popolo nog wel ff in de zon geskied. Morgen en woensdag wordt knalzonnig, wellicht Hauser Kaibling en Planai, misschien Wagrain nog een keer, we zullen zien.

Foto’s voeg ik toe, als ze gesynchroniseerd zijn.

[Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 20-12-2021 20:36]

• JanvdVeer
Afgelopen zaterdag op zondagnacht terug gekomen van 5 dagen Ischgl en we zijn enorm verwend met extreem goede condities voor de tijd van het jaar. _/-\o_

Sneeuwkwaliteit was goed, vijf dagen lang kaiserwetter en tot en met donderdag erg rustig op de pistes. Handhaving en naleving van vigerende maatregelen ging zover ik kon beoordelen prima. Aan de Zwitserse kant alleen een FFP2 masker op in de gondel, in Oostenrijk ook bij de grotere skiliften (6p-8p liften). Als je een helm draagt is het even tobben in den beginne. Ik koos er uiteindelijk voor om het masker met één touwtje achter het oor te laten en bij opzetten even de helm los te klikken.

Alles aan horeca is verder open tot 2300 uur met overal zitplaatsen. Zeker als je een drankje (en pizza) in een populaire après-ski tent zoals de Kuhstall wil doen, is het zaak op tijd binnen te zijn want de capaciteit is nu een stuk lager. Maar goed, hadden wij tot vrijdag geen last van. :)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
renegrunn schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:47:
[...]

Moet een masker (FFP2) zijn, staat overal expliciet op de bordjes. Voor kinderen weet ik het zo niet, staat vast op diverse websites wel vermeld.

[...]

Ik had een 3d-print van beugeltje die ik op mijn helm kon bevestigen, en daaraan het masker bevestigd. Ideaal.

[Afbeelding]

https://www.thingiverse.com/thing:4770362
Of met een simpele knoop:

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Jebus4life
  • Nu online
Als Belg zou ik dan vreemd genoeg (vooralsnog) de dans ontspringen voor mijn vertrek op 26 december. (maar wie weet wat ze 2 dagen later dan weer beslissen)

Wel vreemd dat NL op die lijst staat. De situatie in UK/Denemarken/Noorwegen is inderdaad bijzonder slecht. Maar NL zit gewoon op dezelfde curve als bv Duitsland & België, die mogen voorlopig wel nog inreizen dan... Puur door de lockdown dan?

***EDIT***
Wintersport.nl gaat volledig ten onder momenteel :+

[Voor 7% gewijzigd door Jebus4life op 21-12-2021 12:48]

• LordSinclair
Tijd om Oostenrijk af te schrijven als wintersportland. Al twee jaar een onbetrouwbare partner gebleken.

Ik snap het niet zo, het virus is overal. Verspreid wordt het ook zonder al die inreisbeperkingen wel. Toch moet alles constant dicht.

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06 13:30
JB schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:06:
[Afbeelding]

:/

Wederom net voor de kerst... WTF man.
De reden dit net voor kerst te doen is vrij logisch: dan krijg je een flinke influx van reizigers en zo voorkom je dat heel Nederland afzakt naar je land waar Omikron nu (nog) niet rond gaat.

Je zou zeggen dat het variant gebied opgeheven kan (moet?) worden zodra Omikron ook in Oostenrijk is geland.

Maar: het vrij reizen door de EEG/EU bestaat eigenlijk niet meer. Je kunt er in ieder geval niet meer van op aan.

• LordSinclair
link_mario schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:56:
Je zou zeggen dat het variant gebied opgeheven kan (moet?) worden zodra Omikron ook in Oostenrijk is geland.
Haal het slot er maar weer vanaf dan ;)
Omikron-Explosion in Wien – plötzlich mehr als 200 Fälle
Die Omikron-Infektionswelle breitet sich rasant in Österreich aus. Aus wenigen Fällen wurden alleine in Wien innerhalb kürzester Zeit hunderte.

• JB

JB

Cédric roelt!

link_mario schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:56:
[...]

Enige willekeur zit er wel aan deze beslissing, ja.
Tuurlijk, ze hebben gewoon geen zin in Nederland. Waarom? Geen idee, misschien vinden ze ons gewoon vervelend :+ Duitsland lijkt geen issue...

Mijn boefje is liev!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:47
Het lijkt me dat je 10 dagen quarantaine moet blijven in de accommodatie die je in Oostenrijk geboekt hebt. Ik begrijp de link met "waar ben je de laatste 10 dagen geweest" niet helemaal. Volgens mij betekent quarantaine dat als je de laatste 10 dagen niet in je accommodatie in Oostenrijk geweest bent je niet de ski-piste op mag.

Hopelijk komt er snel duidelijkheid, maar ik vrees ik dat (weer) zal moeten annuleren...

• jopie
Dat zal wel, maar maatregelen gaan vooral om de 80% die zich er wel aan houdt, niet aan het deel wat er onderdoor duikt.

• slow whoop
JB schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:28:
[...]

Ik snap dat de haalbare kaart er niet is voor de normale mens. Er zullen genoeg mensen zijn die eigen appartementen hebben zoals in Kleinwalsertal. Die gaan echt niet 10 dagen binnen zitten...
Als ze dat niet willen zullen ze niet naar Oostenrijk moeten gaan, of accepteren dat ze in overtreding zijn, met alle (mogelijke) gevolgen van dien.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:04

Agent47

I always close my contracts.

Cai schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:56:
Tjezus, wij staan op het punt om op 05:00uur te vertrekken met de kids.... Wat is nu wijsheid. De quarantaineplicht geldt nog niet dan? Ik heb net 2 PCR testen a EUR 100,- gedaan.

Pffff...
Gewoon nu gaan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• renegrunn
DJGizbo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:30:
Wie weet wanneer het definitief wordt?

Ik zou donderdag al kunnen vertrekken/aankomen, maar dan moet ik wel twee dagen overbruggen om mijn reeds geboekte hotel in te kunnen. Maar dan moet mijn PCR ook naar voren gehaald worden. Als dan morgenavond blijkt dat NL niet bij de risicolanden zit is mijn PCR niet meer geldig voor de originele reisdatum...
Vanaf de 24e zo lijkt het: https://liveblog.tt.com/4...den-virusvariantengebiete

Edit: oh de maatregelen aankodiging zelf. Morgen dus.

[Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 21-12-2021 16:34]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DJGizbo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:30:
Wie weet wanneer het definitief wordt?

Ik zou donderdag al kunnen vertrekken/aankomen, maar dan moet ik wel twee dagen overbruggen om mijn reeds geboekte hotel in te kunnen. Maar dan moet mijn PCR ook naar voren gehaald worden. Als dan morgenavond blijkt dat NL niet bij de risicolanden zit is mijn PCR niet meer geldig voor de originele reisdatum...
Maar dan heb je 2 dagen ofzo extra geskied :). Hotelkamers zat beschikbaar nu. In ons hotel zijn we de enige gasten.

• JB

JB

Cédric roelt!

@Weissbier hoe zou dat toch komen dat we overal worden weggekeken…

Mijn boefje is liev!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-06 15:15
slow whoop schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:27:
[...]

De handhaving lijkt me inderdaad niet eenvoudig. Maar gesteld dat ik me aan de regels zou willen houden, dan zou ik nu een week moeten bijboeken om überhaupt nog een paar dagen te kunnen skien. En dan wordt de vakantie wel ineens een hele dure grap om een paar dagen van de piste af te kunnen gaan.
Beneden aan de skilift? Dag meneer, kunt u laten zien waar u de afgelopen 10 dagen heeft gezeten. Gewoon ter controle. Slaan niets op, schenden je privacy niet, want je hoeft alleen aan te tonen dat je een appartement/huisje/ect huurt in de afgelopen dagen. Ik denk dat ze niet zo'n debacle willen als de eerste maand van corona in Europa, waar menig wintersporter het terug heeft genomen naar zijn eigen land en nu dus andersom krijgen, waarbij zij de nieuwe variant krijgen.

Snap best dat je op vakantie wil, maar ik vind ook dat je de regels moet respecteren. Ookal ben je er niet meer eens.

• LordSinclair
SlqmLqck schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:48:
waarbij zij de nieuwe variant krijgen.
Die hebben ze al. Een ding wat ik de afgelopen 1,5 jaar heb geleerd is dat je op slot kan gooien wat je wilt. Varianten hou je toch niet tegen.

• slow whoop
SlqmLqck schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:48:
[...]
Snap best dat je op vakantie wil, maar ik vind ook dat je de regels moet respecteren. Ookal ben je er niet meer eens.
Die regels wil ik ook accepteren. Maar dat wordt moeilijker naarmate de regels (in mijn ogen) onredelijker worden. Desalniettemin denk ik dus (ik zeg het nu denk ik voor de derde keer) dat ik m'n vakantie moet annuleren.

• LordSinclair
Quote en reactie verwijderd, dien liever 'n TR in :)

[Voor 90% gewijzigd door Ardana op 21-12-2021 17:53]

• JanvdVeer
Cai schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:45:
[...]

Heb je gezien of een buff ook mag? Eventueel bij kinderen?
Moet eerlijk bekennen dat er echt alleen goed gecheckt werd bij de gondel. Bij de liften gaat zo’n buff wel voldoende zijn. De eerste dag was ik er nog niet van overtuigd dat het echt moest bij de liften dus deed ik ook gewoon m’n buff omhoog en dat werd gewoon geaccepteerd.

@renegrunn zo kan het ook, wijs!
Blihi schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:43:
[...]
Voor de skipassen is alleen 2G nodig (dus niet 2G+). Dat wordt bij het kopen van de skipas gecontroleerd en vervolgens heb je die skipas weer overal nodig als een soort 2G bewijs (heb ik me laten vertellen door vrienden die onlangs in Oostenrijk zijn geweest).
Mijn ervaring is dat ze overal je QR scannen en/of het aantal inentingen in willen zien, en niet zozeer de skipas. Ook opmerkelijk is dat ik heb meegemaakt dat iemand die maar 1 prik heeft gehad omdat hij ook een genezenverklaring had ze bij de skipas verkoop moeilijk gaan doen. Als je er dan op aandringt dat ze de QR moeten scannen en vervolgens een groen scherm zien zijn ze pas overtuigd.

• Weissbier
DeBaroN schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:44:
Ben blij dat wij onze wintersport hebben geannuleerd. Zouden 30-12 een week naar Oostenrijk gaan. Wat een gedoe en onzekerheid.
Ook maar even gecheckt wat het hotel volgend jaar kost met dezelfde data: 1,5 keer zoveel als we nu zouden betalen! Flinke verhoging en dat gaat hem niet worden met die prijs.
Gelukkig nog een weekje staan in maart '22. Kijken of dat doorgaat, anders zal dat de 3x op rij zijn dat we dat hotel annuleren :(
Dat is ook een beetje het hoogseizoen zo tussen kerst en nieuwjaar: ik heb bewust de tweede week en derde week van januari geboekt, want dan is het hoogseizoen van de winter alweer voorbij. Ik zou trouwens nooit een jaar vooruit boeken.

Laat de markt maar lekker zijn werk doen: wij hebben een midweek bij Hotel Lukasmayr geboekt, voor twee volwassenen en een baby voor € 378 halfpension plus op een familiekamer. Ik ben alleen goedkoper in het Zwarte Woud geweest, ook halfpension midweek al dan wel in de zomer :)

Halfpension plus is ook wel interessant: je krijgt ontbijt, Nachmittagsjause ( soort lunch/snack ) en avondeten. Maar goed ik wil juist niet op de piste verblijven, wellicht scheelt dat ook in de kosten :+

Mijn geplande reis is verdeeld over drie verschillende accommodaties: wij gaan ook 5 nachten nabij Klagenfurt verblijven, tenminste als tegen die tijd de boel weer versoepeld is. In de grensregio's van Duitsland en België, zijn ze momenteel trouwens ook niet zo blij met de hordes Nederlanders dankzij de lockdown in Nederland :X

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Even voor de duidelijkheid: ik ben nu in Oostenrijk en was vandaag in Flachau, waar al weer horden Nederlanders (inclusief skiklasjes) waren. Waarschijnlijk net als ik allemaal voor maandag aangekomen, dus vrij van inreismaatregelen en alles en iedereen is blij dat er toeristen zijn. Ik vind Oostenrijkers niet per se bijster vriendelijk, maar werkelijke elke liftbediende, zelfs de skipasverkoper, iedereen lijkt blij te zijn dat toeristen er zijn.

Ik laat me niet uit over of je wel of niet stiekem moet gaan, al denk ik dat je de consequenties van een worst case scenario niet moet onderschatten, maar ik denk niet dat je met scheve gezichten aangekeken gaat worden omdat je gele platen hebt.

Het skiën met een mondkapje valt me mee overigens. Ik heb em gewoon over mijn oren, dus onder mijn helm en trek hem naar beneden bij het skiën. Ik heb zwarte kapjes dus dat ziet er niet eens raar uit. Ik wissel ze wel elke dag en heb een reserve bij me. Eigenlijk iedereen doet het zo. Sommige binden hem vast aan hun helm, dat lijkt ook te werken.

Verder verslapt de 2G controle licht vergeleken met de eerste dagen, maar ik kom op plekken waar je alleen met je skipas kan komen en dus ben je per definitie al gechecked :).

In de lift wordt veel rekening met elkaar gehouden. In de praktijk zit alles max halfvol als het een paar stoeltjes wachten is en als het rustiger is, zit je alleen. Dat zal natuurlijk in de vakanties niet kunnen.

Al met al is Corona icm wintersport geen probleem, het werkt prima. Geen apresski, maar verder hoef ik niets te laten. Het grote nadeel zijn dus wel inreisbeperkingen en evt sluitingen (maar daar gaat het hier volgens mij nog helemaal niet over).

• jopie
Lees even 20 berichten terug, hier gaat het juist over.

• Blihi
Ja, dat klinkt eenvoudig, maar zo is het nu eenmaal niet. Als je gebonden bent aan de schoolvakanties heb je simpelweg niet de vrijheid om daags van te voren de vakantie nog te regelen. Zeker met kleinere kinderen heb je veel minder keus in accomodatie (afstand liften, faciliteiten, gezinskamers) en die zijn tegen die tijd volgeboekt.

Wij hebben gewacht tot begin december met boeken. En dan gooien ze daags van te voren een land dicht. Dat had niemand zien aankomen, want toen had nog niemand van omikron gehoord.

• slow whoop
SlqmLqck schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:26:
[...]

Ten eerste, ik hoef hier niemand de les te lezen, maar als je jezelf nu nog niet kan aanpassen naar de situatie heb je de afgelopen 2 jaar stil gestaan, zegt degene die inmiddels 2x een langere vakantie heeft gehad en 4 korte trips in EU. Een land gaat niet zomaar op slot. Dat kun je wel zien aan de besmettingen en/of ziekenhuis opnames van beide landen. Is er één van de twee redelijk hoog is, is de kans op aanscherpingen mogelijk. Je hoeft dus zeker niet dezelfde dag te boeken, maar 1/2 weken van te voren kun je een goede beslissing maken of cijfers in dat land of jou eigen land niet te hoog zijn. En anders naar een land waar ze het niet zo nauw nemen met corona als jij het niet belangrijk vindt... Kroatie, Hongarije Griekenland? En voor deze winter zal het overal de vraag zijn hoe op het land is. Overal lopen de besmettingen op + de nieuwe variant. Zou me niet gek staan als Italie/Zwitserland dadelijk ook dit soort regels invoert, want iedereen gaat nu omboeken (die kan).
Ik ben blij dat jij nog 6 keer met vakantie hebt kunnen gaan. Ik zit aan de schoolvakanties gebonden, en als ik 1/2 weken van te voren wil boeken is het aanbod zeer beperkt, en zal ik grote concessies moeten doen aan mijn wensen, als er überhaupt nog iets beschikbaar is. Ook op m'n werk wordt het erg gewaardeerd (en dan druk ik me nog netjes uit) als ik mijn vakantie enkele maanden van te voren doorgeef.

Als ik dit allemaal doe en ik hoor anderhalve week voordat ik zou vertrekken dat mijn vakantie niet door gaat, door maatregelen die de lokale overheid ineens neemt en per direct in gaan, dan ben ik daarin teleurgesteld. Te meer daar het een vakantie betreft die inmiddels al anderhalf jaar geleden geboekt is, en al een jaar is opgeschoven.

Vervolgens lees ik hier dat ik me gewoon aan de regels moet houden, en dat ik de afgelopen 2 jaar heb stil gestaan. Ik vraag me oprecht af of dit nu echt een gevalletje eigen schuld dikke bult is. Ik vind van niet. Heel fijn dat jij straks over een maand voor een habbekrats een vakantie kunt boeken waar je dan twee weken later na toe gaat. Maar dat kan je niet omdat je slimmer bent, maar omdat je in een andere positie verkeert dan ik.

• Blihi
Dat formulier kun je invullen en zegt zelf wel of het wel of niet hoeft als je de juiste dingen aanvinkt.

Als we op de zwarte lijst komen moeten we in quarantaine, ongeacht wat je vaccinatie/test status is. Daar helpt dat formulier niets aan.

• Blihi
Er is trouwens vanuit virusexperts in Oostenrijk best wat kritiek op de plannen. https://www.krone.at/2587251
Kritik an solchen Maßnahmen kam nicht nur von der Tourismuswirtschaft, sondern auch von Expertenseite: „Es war sinnvoll, ganz am Anfang Einreisebeschränkungen zu verhängen, um ein paar Tage zu gewinnen. Aber jetzt, wo sich Omikron in unserem Land ausbreitet, wird das nichts mehr signifikant reduzieren“, sagte der Molekularbiologe Ulrich Elling am Dienstagabend in der „ZiB 2".
Of dit nog positief uitpakt is echter maar afwachten.

• Jebus4life
  • Nu online
Waarom zit daar een generaal bij?
In Afrika is dat typisch teken van een staatsgreep :+ O-)

[Voor 14% gewijzigd door Jebus4life op 22-12-2021 14:32]

• Blihi
Horeca gaat om 22:00 dicht, ook op 31-12

Maximaal 25 mensen binnen zonder zitplaatsen

• Jebus4life
  • Nu online
jaspermeul schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:40:
Met booster en PCR geen quarantaine?
***EDIT***
Ik was fout, post verwijdert om verkeerde info te vermijden

[Voor 31% gewijzigd door Jebus4life op 22-12-2021 14:47]

• DJGizbo
Jebus4life schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:41:
[...]

Nederland/UK/Denemarken/Noorwegen mogen enkel binnen in combinatie met quarantaine.
Voor andere landen telt booster of PCR nog steeds
Booster + PCR is geen quarantaine
Booster of PCR is quarantaine

• Blihi
Zo begreep ik het ook, dus met 3 inentingen en een negatieve test mag je wel naar binnen zonder quarantaine.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-05 22:59

Bartske

Valar Morghulis

Ik ga half maart naar oostenrijk, dus heb goede hoop dan een booster gehad te hebben tegen die tijd. Nu maar hopen dat de inreisbeperkingen tijdelijk zijn...

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• Weissbier
Jebus4life schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:32:
Waarom zit daar een generaal bij?
In Afrika is dat typisch teken van een staatsgreep :+ O-)
Oostenrijk heeft ook verplichte dienstplicht tot 65 jaar, maar ik mocht van mijn vrouw niet gaan :( Leek mij zo geweldig in de Alpen soldaat zijn, bovenop de bergen :+

Maar jammer dat Nederland op de zelfde lijst staat, alleen ik ben wel van mening dat wij het zelf schuld zijn. Onze incompetente regering is ja door de meerderheid van de Nederlanders verkozen, dus nu zitten wij nog 4 jaar opgescheept met deze prutsregering...

Hopelijk wordt Nederland voor 9 januari weer van die lijst gehaald, want dan zouden wij pas Oostenrijk inreizen. En anders eerst 10 nachten gezellig in Augsburg vakantie vieren. Het gaat ja niet om je kenteken, maar waar je de laatste 10 dagen geweest bent ;)

De Nederlandse media doet ook net alsof het om Nederlanders gaat, maar een Oostenrijker die in Nederland woont heeft echt geen uitzondering hoor. Je kunt als Nederlander dus nog gewoon onder die quarantaine onderuit komen, wanneer je eerst in Duitsland 10 dagen op vakantie gaat >:)

Het grappige is er zijn allemaal accommodaties die letterlijk tegen de Oostenrijkse grens aanliggen, zag ik gisterenavond toen ik op Booking.com zocht.

Gelukkig heb ik bij Hofer Reisen "Sorglose Garantie" zodat ik in geval van een lockdown of inreisverbod, toch nog de boel kan annuleren. De rest is ook allemaal bewust annuleerbaar geboekt, omdat het ten tijden van de pandemie per week de regels kunnen veranderen.
Sjoerdfoto schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:50:
Hoe zit het met het doorreizen van Oostenrijk met NL kenteken ?
Dat zou geen probleem moeten zijn, maar dan mag je waarschijnlijk geen enkele tussenstop maken. Zelfs tanken is dan uit den boze in-principe.

[Voor 14% gewijzigd door Weissbier op 22-12-2021 14:58]

• Jebus4life
  • Nu online
Sjoerdfoto schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:50:
Hoe zit het met het doorreizen van Oostenrijk met NL kenteken ?
Officieel weet ik het niet, maar ik denk dat als je bewijs hebt van je overnachting in bv Italië, dat je wel degelijk door Oostenrijk mag rijden. Maar zolang daar geen officieel statement van is hangt het van de waan van de dag af.

• Cai
Ik ben net een half uur geleden de Duits-Oostenrijkse grens gepasseerd bij Kufstein. De post was onbemand.

Balen, ik had graag m’n negatieve PCR á Eur 80,- laten zien

• Blihi
Ik zat de persconferentie te kijken, daar werd dat gezegd.

• DJGizbo
DJGizbo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:57:

Dan beslis ik of ik zaterdag zoals gepland vertrek of morgenochtend om sluiting voor te zijn.
Ik vertrek morgen!

Dit zegt het Einreiseformular:
In diesem Fall müssen Sie sich weder registrieren noch sich nach der Einreise in Quarantäne begeben
Auf Verlangen der Behörde sind die entsprechenden Nachweise an der Grenze vorzuweisen.

In dit geval hoeft u zich niet te registreren of in quarantaine te gaan na binnenkomst in het land
Op verzoek van de autoriteit moet het relevante bewijs aan de grens worden getoond.

• LordSinclair
Weissbier schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:13:
De Nederlandse staatsmedia bericht iets heel anders, dan wat wij tot nu toe dachten dat het geval was: maja probeer maar eens een boosterprik te krijgen in Nederland, nu is 1965 pas aan de beurt |:(

Je dient dus wel nog een PCR Test te doen, maar als je de boosterprik gehad hebt. Hoef je dus niet in quarantaine :)

Oostenrijk voert quarantaine in voor niet geboosterde Nederlanders - https://nos.nl/l/2410513
Dat is toch precies wat hier gezegd wordt na de persconferentie in Oostenrijk? :?

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 14:21
Waah schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:27:
[...]

Klopt deels. maar we zijn ook één van de landen met een hoger percentage Omikron tov Delta.

En dat hebben we te danken aan dat we net een piek gehad hebben. Dus Delta neemt snel af, tov omikron. O-)
En door het goede testbeleid in ons land
Er wordt zover ik weet hier echt veel meer getest dan in de omringende landen

• DJGizbo
slow whoop schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:25:
[...]

Dat zou dan mooi voor je zijn. Hoe kom je aan dat Einreiseformular, en hoe weet je of het actueel is?

De ANWB zegt nu dat het vanaf vrijdag 24 december geldt:
https://www.anwb.nl/vakan...onamaatregelen-oostenrijk
https://entry.ptc.gv.at/

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
sanderskiv schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:47:
Hebben Nederlanders die met de auto reizen nu ook een inreisformulier nodig?
Even de link van @DJGizbo hierboven lezen. Daar staan de voorwaarden in.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 14:21
JdM schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:54:
Ben ook wel benieuwd wat er gebeurt aan de skilift ter controle, weet iemand hoe gedetailleerd ze kijken naar de QR code, want;

Als ik nou op 24 december Oostenrijk binnen rijd op basis van de nu geldende regels, met 2 vaccinaties en een negatieve PCR test op zak en ik ga op de 27e een skipas halen, hoe word mijn QR code dan gezien: geldig of ongeldig voor het verkrijgen van een skipas?
Misschien wel handiger om dan gelijk een pas te halen maar die pas in laten gaan op de 27ste

• slow whoop
Togi schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:58:
[...]

Misschien wel handiger om dan gelijk een pas te halen maar die pas in laten gaan op de 27ste
Dat denk ik ook. Maar in principe heb je die QR code en PCR test alleen nodig om het land in te reizen. Als je er eenmaal bent zou denk ik alleen een mondkapje nodig moeten zijn om een skipas te halen.

Maar ja, je bent mooi de Sjaak als na een paar dagen je geen ski-pas meer kunt krijgen.

• Weissbier
JdM schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:54:
Ben ook wel benieuwd wat er gebeurt aan de skilift ter controle, weet iemand hoe gedetailleerd ze kijken naar de QR code, want;

Als ik nou op 24 december Oostenrijk binnen rijd op basis van de nu geldende regels, met 2 vaccinaties en een negatieve PCR test op zak en ik ga op de 27e een skipas halen, hoe word mijn QR code dan gezien: geldig of ongeldig voor het verkrijgen van een skipas?
Het gaat specifiek over inreismaatregelen of voorwaarden: in Oostenrijk zelf geld 2G en je hoeft echt niet in de Skilift, je negatieve test of boostervaccinatie te laten zien. Die boosterprik en pcr test is enkel benodigd om Oostenrijk in te mogen rijden ;)

Je dient die Corona maatregelen echt apart van elkaar te zien.

• Blihi
Nee, is direct geldig.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 15:29

Luppie

www.msxinfo.net

GovertNL schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:11:
Iemand informatie of een betrouwbare bron of artikel waarin iets te vinden is of de boosterprik ook 2 weken in je donder moet zitten voordat deze geldig is?
Meteen geldige QR code met boostervaccinatie
U hoeft niet opnieuw 2 weken te wachten om een geldige QR-code te krijgen als u een boostervaccinatie krijgt. Een boostervaccinatie is een aanvulling op uw coronabewijs.

Bron : https://www.rijksoverheid...cinatie/boostervaccinatie

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:14
Even een luchtig intermezzo... :+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Blihi
Het is volkomen van de zotte. Er wordt in alle landen paniekvoetbal gespeeld. Ze hebben geen flauw idee wat ze moeten bedenken of doen, maar het meest frustrerende is wel dat ieder land denkt het beter te weten dan alle andere landen.

Dit laat zien hoe "EU" eigenlijk gefaald is. Zolang alles koek en ei is, is er sprake van eenheid, maar zodra er stront aan de knikker is, is het ieder land voor zich. Dat was met de asielcrisis zo, dat is nu weer zo.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ok, weer een update. Wisten jullie overigens dat er een Corona subforum is, met daarin: Vakanties 21/22: maatregelen in het buitenland ;)?

Vandaag Grossarl/Dorfgastein gedaan. Gisteren was skitechnisch wat matig dus we wilden even een rustig gebied waar je lekker in de zon kan skiën en dat kon daar beter dan in Schladming (vooral noordhellingen).

Het gebied is vrij klein, kent vooral rood en eigenlijk waren alleen de liften open die nodig waren om van t ene dal naar t andere te komen. Daarmee kon je overigens alle pistes bereiken. Hier en daar was een piste dicht ivm besneeuwing, dat was fijner en beter geregeld dan in Flachau. We begonnen vanuit Dorfgastein met een kwartiertje in een oude gondel naar de top en hebben heerlijk geskied richting Grossarl. Veel rode varianten, sommige best uitdagend maar vaak breed. Preparatie was goed, maar ik ben in Italië beter gewend. Helaas is mijn vriendin gevallen, er zat een klein heuveltje in de piste die ze niet zag en waar ze net niet lekker stond en dus gelanceerd werd. Geen schade gelukkig, op een gedeukt ego na dan natuurlijk :).

In een afgelegen hoekje met een mooie rode piste even gewerkt aan dat ego (en aan de mijne, ik gebruik Carv en had een hoge score ;)). Oude vierzitter, dus lege pistes, vol in de zon, heerlijk om te carven. Na de lunch afgedaald naar Dorfgastein. Heerlijke lange varianten, 1100hm tot in het dal, wat wil je nog meer :).

Morgen wellicht Hauser Kaibling. De zon lijkt toch te komen, al zal het wel iets bewolkter zijn dat vandaag (het was strakblauw, dus dat is het snel). Laatste koude dag ook (-13 net terug in de auto), maar nog wel droog, net als vrijdag. Daarna lijkt hier de tradionele weihnachtstau te komen, met misschien weer regen in de dalen. Maar goed, na ons de zondvloed :).

Foto’s van vandaag:

En nog van gisteren:

De laatste is van de Panorama Link, de nieuwe lift tussen Wagrain en Kleinarl. De naam is vrij goed gekozen.

[Voor 42% gewijzigd door ZieMaar! op 22-12-2021 19:04]

• LordSinclair
the-edge schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:51:
Hier geen wintersport, maar 1e kerstdag vliegen wij (mrs. the-edge en 2 kids) naar Hurghada - Egypte vanaf Colgogne/Köln DE.
Wat doe je dan in het wintersport topic? :+

• the-edge
  • Laatst online: 26-05 11:56
LordSinclair schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:52:
[...]

Mijn ogen zitten nog dicht denk ik |:( moving on! :)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:26
LordSinclair schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:52:
[...]

Das toch duidelijk?

• Weissbier
brothermaynard schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:02:
[...]
Twijfel nog wel over de geboekte treinreis vs met de auto gaan in januari
In deze tijd zou ik ten alle tijden met de auto reizen: met meerdere redenen, maar een daarvan is om de kans op besmetting tijdens het reizen zo klein mogelijk te houden. Je deelt de auto ja niet met wildvreemde reizigers ;)

Maar ook omdat de auto je flexibiliteit bied: trein, vliegtuig is toch niet zo handig in deze tijd. Met de auto kom je ten alle tijden thuis.

• Cai
Gister aangekomen in Gerlos met vrouw en twee kinderen (7 en 9). Mooi weer, de reis verliep voorspoedig, maar toch vanuit Rotterdam er een goede 10 uur over gedaan.

De benzinestations in Duitsland zijn streng op de Ffp2maskers.

De grensovergang bij Kufstein was onbemand en konden zo met de auto Oostenrijk in.

In het hotel vroegen ze om de QR code en met elkaar waren ze aan het bakkeleien of zij nu ook de PCR test resultaat moesten vragen of dat dat voor de douanier was.

Hier in het dorp en op de berg zijn we nu 3 keer uit eten geweest. In geen van de restaurants ISIN een qr code gevraagd.

Bij het kopen van de skipas lieten we de qr code zien. Mijn vrouw wilde haar rijbewijs laten zien,maar de vrouw achter de balie gaf aan dat het kan gebeuren dat mensen de telefoons aan elkaar uitlenen voor de qr code en dat zij niet politie agent gaat spelen.

Het besluit om de horeca (en dan met name met oud en nieuw) dicht te gooien levert ook veel gemopper op vanuit de Oostenrijkers.

Ik doe in de gondel m’n FP2 kap op. In de stoeltjesliften m’n buf. De kinderen vergeten het nogal en we zijn nergens vandaag aangesproken. Eenmaal in de stoeltjeslift was ik het vergeten omdat ik de twee kids in het gareel probeerde te krijgen. De Oostenrijkse liftmeneer zag het en glimlachte. Pas op weg naar boven besefte ik dat ik de mondkap vergeten was.

Al met al Oostenrijkse vriendelijkheid.

De pistes en liften zijn ongekend rustig. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Het zal vanaf morgen best drukker worden.

Ik denk wel als we thuiskomen dat we rustig aan doen met de (familie)contacten en een aantal keer testen.

Als er Corona is in het dorp, dan heb je een redelijke kans om er tegenaan te lopen.

[Voor 17% gewijzigd door Cai op 23-12-2021 19:04]

• Weissbier
GeleFles schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:25:
[...]
De Duitse QR app (Covpass app) kan ik helaas niet downloaden op mijn iPhone omdat ie niet beschikbaar is in de NL Apple store.
Nog even zoeken wat de impact is als ik dat aan zou passen…
Naast de CovPass app heb je ook nog de Corona Warn App, welke ook als Corona paspoort dient. Daarnaast heeft Oostenrijk ook nog een Corona app, welke de Grüner Pass heet. Hele simpele ongecompliceerde app, waar je dus al je Nederlandse prikken en de Duitse prik in kan importeren.

Wellicht dat je een van deze apps in de Appel store kunt vinden? De CovPass is bijvoorbeeld ook niet beschikbaar in Nederland op de Playstore, alleen bij Android is het super makkelijk om een .apk bestandje te installeren :+

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Voor ons zit het erop! Gisteren toch weer Altenmarkt, vandaag Filzmoos om de drukte wat te vermijden, maar volgens mij is echt elke Nederlandse wintersporters een dag eerder gekomen :). Het was wat drukker dan verwacht (goed te doen, dat wel), maar het sfeertje is toch anders dan wanneer je alleen met wat locals of andere (sportieve) vakantiegangers skiet, dan wanneer de familie vakantie begonnen is.

Ik sluit hier nu mijn eerste reisje af, veel plezier voor iedereen die gaat! De sneeuw in dit gedeelte van Oostenrijk is nu nog goed, hopelijk blijft dat de komende dagen zo, nu de temperaturen (flink) hoger worden.

• LordSinclair
Weissbier schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:50:
Weet je wat ik mij trouwens al weken afvraag: heb je de sneeuwkettingen überhaupt 1x nodig gehad? Ik heb een paar op Marktplaats gratis afgehaald, maar voor auto's tot 3500kg zijn niet verplicht. En schijnbaar zijn er momenteel geen wegen in Salzburger land, waar je sneeuwkettingen nodig hebt.
Als je ze toch hebt, al een keer thuis oefenen. Want wanneer je ze er onverhoopt onder moet leggen is het nooit lekker weer. Hoe de wegen er nu bij liggen zegt niks over de staat over twee weken. Als je net rijdt in verse sneeuwval en je moet een steil stukje op.. dan kan je al een probleem hebben.

Wij hebben ze zelf vooral nodig voor de laatste 20m, op oprit van het huisje op om de auto te parkeren. Maar zelden op de weg zelf nodig gehad.

• renegrunn
Waah schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:27:
[...]

Het is daar nu permanent winter? :+
Elke keer als ik daar kom wel ;)

• Weissbier
Nog wat goed nieuws voor de wintersporters die nu in Oostenrijk zijn: Duitsland heeft uitgerekend vandaag het land van lijst van hoogrisico gebieden afgehaald, dus bij een terugreis met kinderen. Hoeven je kinderen niet meer in quarantaine in Duitsland.

Dat was met name een probleem voor de Duitsers zelf: je kind moest bij terugkomst dan 5 dagen in quarantaine, terwijl je als Nederlander gewoon verder reist. Maar je moest geloof ik ook je terugreis aanmelden wanneer je in Duitsland zou overnachten, dat hoeft nu ook niet meer.

Fijn voor de Duitsers trouwens: die kunnen nu wellicht (goedkoop) op wintersport, omdat veel Nederlanders noodgedwongen hun wintersport hebben moeten annuleren. Uiteindelijk zijn de Duitsers de belangrijkste groep wintersporters voor Oostenrijk en Nederland komt op de 2e plaats ;)
Pagina: 1 2 3 ... 9

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee