• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Omdat er op GoT toch best wel wat ondernemers (van ZZP'er tot werkgever) rondlopen en ik nog niet echt een topic ben tegengekomen met ondernemers ervaringen (veel meer vanuit de werknemer/consument) dit topic.

Ik ben zelf mede-eigenaar van een bedrijf in de zakelijke dienstverlening, en het loop nog redelijk door. Behalve dan klanten in de meest hard getroffen sectoren (horeca etc). Waar je de vorige twee weken vooral andere ondernemers in de crisisbeheersing modus zag schieten en het nog redelijk intern gericht was zie je nu dat er structureler wordt gekeken naar kosten. Opdrachten worden teruggeschaald, links en rechts wordt er door klanten eenzijdig korting bedongen.

Zelf nog geen gebruik gemaakt van overheidsregelingen, we komen alleen in aanmerking voor belastinguitstel en zolang we dat nog liquide kunnen betalen blijven we dat doen (immer het is uitstel geen afstel, het moet op een gegeven moment betaald worden).

Ben benieuwd hoe andere ondernemers de huidige situatie ervaren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:09:
[...]
Een omzetdip van 20% voor 3 maanden is voldoende om 90% van je loonkosten vergoed te krijgen. Dat moet je als bedrijf mijns inziens normaliter wel op kunnen vangen.
Nee dit is niet waar!
Rekenvoorbeeld berekening tegemoetkoming NOW(Klik om in te klappen)
Werkgever Y verwacht over 3 maanden een omzetverlies van 40%.
De totale loonsom over januari 2020 is € 76.923
Dit bedrag verhogen we met 30%. Dat is € 100.000.
Berekening voorschot tegemoetkoming:

We nemen 40% van € 100.000. Dat is € 40.000.
De tegemoetkoming per maand is 90% van € 40.000. Dat is € 36.000 per maand.
80% van deze € 36.000 betalen we als voorschot. Werkgever Y ontvangt dus 3 maanden lang € 28.800 per maand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Bart-Willem schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:02:
Momenteel geveld door vermoedelijk corona, dus het ligt bij mij nogal op z'n gat. :X Gelukkig genoeg reserves, maar leuk is anders. :/
Beterschap!

• PolarBear
  • Niet online
Lordy79 schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:31:
[...]

Welnee!
50% van onze logistieke en productiemedewerkers waren uitzendkrachten en om slechts één reden: als het minder gaat kun je de kosten verlagen.
Een uitzendkracht is per definitie duurder dan iemand in dienst alleen moet je na een paar jaar een vast contract geven en als het dán crisis wordt zit je er aan vast.

Dat zal jij ongetwijfeld verwerpelijk vinden, maar ik heb liever dat het bedrijf voortbestaat en de mensen die wel in vaste dienst zijn niet voor hun baan hoeven te vrezen.
Inderdaad. Er wordt sowieso door heel veel mensen (en als ik mijn persoonlijke frustratie mag uiten, met name bij mensen in loondienst en/of politiekers die nog nooit buiten de politiek gewerkt hebben) soms wel heel makkelijk geredeneerd dat bedrijven die nu failliet gaat maar meer reserve hadden op moeten bouwen.

Maar zo werkt het natuurlijk niet helemaal. Als ik naar mijn bedrijf kijk ongeveer 3.5 ton per maand omzet, stel nou dat ik mij had moeten voorbereiden om 4 maanden met 90% minder omzet te moeten doen. Dan had ik ergens op een bankrekening 1,2 miljoen moeten parkeren. Stel dat ik 12% winst draai onder de streep, dat is meer dan 2 jaar mijn volledige winst oppotten. En dan ben ik er nog even voorbij gegaan dat ik over mijn winst nog vpb moet afdragen. Hoe ga je dan nog investeren? Hoe kan je dan nog groeien? Dat is toch totaal niet reeel?

In een normale crisis heb je lead in time, dan zie de economie afkoelen en dan kan je maatregelen nemen. Kosten besparen, business aanpassen, mensen ontslaan etc. Maar dit kwam abrupt.

Het grote meerdeel van de bedrijven (ook het grootbedrijf) probeert zo goed mogelijk personeel in dienst te houden en het hoofd boven water te houden.

Hetzelfde met het afgeven op aandeelhouders. Ja er zijn 100% financieel gedreven aandeelhouders en koude harde kapitalisten. Maar het merendeel zit er in om rendement te maken voor hun pensioen of om nieuwe investeringen te kunnen doen. De excessen komen altijd in de media maar de rest blijft onderbelicht.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee