Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opzet voor mainstreamgamesysteem in april 2020

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gosevb
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 17-04 08:02
Hallo!

Ik wil mijn eerste desktop gaan bouwen en hoop dat jullie kunnen meedenken met de onderdelen die ik met mijn basiskennis heb uitgekozen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofddoel is gamen en werken. Belangrijk detail is dat ik niet altijd bekabeld kan zijn. Als ik ga gamen trek ik een kabel door de huiskamer. Als ik ga werken of surfen zit ik op de wifi. De mogelijkheid om te verbinden met wifi is voor mij een belangrijk punt.

Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Gemiddeld gamen en werken. Ik wil Warhammer II - Total War of Doom Eternal kunnen spelen. Het liefst natuurlijk met alles zo hoog mogelijk, maar ik hoef niet Metro Exodus maxed out te kunnen spelen.

Voor werk hoef ik alleen maar gebruik te maken van een webbrowser om in de google suite terecht te kunnen komen. Wat OS betreft heb ik aan Win10 voldoende.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 800 en 1000 euro.

Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Mijn max is rond de 1000 euro. Ik zet hem het liefst zelf in elkaar. Geen eerdere ervaring, maar het lijkt mij een leuk project tijdens deze quarantaine.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb twee 1080 beeldschermen. Dat is voor mij prima. Ik voorzie niet dat ik ze op korte termijn ga vervangen voor 4k.

Wees specifiek en noem merk en model
iiyama ProLite E2208HDD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Aangezien ik een casual gamer ben zoek ik qua prijs de beste prijs kwaliteitverhouding in het middensegment.

Ik heb de volgende wensenlijst gemaakt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 98,03€ 98,03
1VideokaartenAMD Radeon RX 5700XT€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 64,44€ 64,44
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 94,99€ 94,99
1VoedingenEVGA SuperNOVA 650 G2€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 128,55€ 128,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,01

Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Ik hoef geen monster van een PC, maar wel eentje die een tijdje meegaat. Mijn voorkeur heeft het dat ik nu iets meer moet betaal als mijn PC daardoor aanzienlijk langer meegaat.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- WIFI connectivity
- De beste prijs kwaliteitverhouding in het middensegment.

Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik woon samen met mijn vriendin, dus hoe kleiner en stiller hoe beter. Zover mogelijk mag hij qua energieverbruik zo laag mogelijk.

Ga je overklokken?
Nog nooit gedaan, dus overklokfeatures zijn voor mij geen must.

Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik denk dat ik onder de categorie 'standaard instellingen' val.

Wat verwacht je van ons?[i]

- Ik zat te twijfelen tussen de MSI B450 Tomahawk MAX en MSI B450M Mortar Max. Ik heb een paar keer op deze site voorbij zien komen dat de Mortar Max de beste keuze is. Klopt dat ook voor deze opzet?

- Ik heb voor de AMD Radeon RX 5700XT gekozen gezien de prijs kwaliteitsverhouding. Er vanuitgaande dat komende driver updates bestaande problemen oplossen is dit de beste keuze? Zo nee, wat zijn goede alternatieven? Heb je die problemen met de RX 5700 überhaupt met de Mortar Max?

- Ik heb de kast van BBG, maar zijn er kleinere en/of stillere alternatieven?

- Ik heb voor de EVGA SuperNOVA 650 G2 gekozen a.d.v. de prijs en dat ik op zoek was naar een voeding met 1.5x het vermoegen van de build(ergens gelezen dat dat een goede investering is). Klopt het verhaal van 1.5x? En is dit dan een goede keuze?

- Verder zijn alle tips en opmerkingen welkom! Alvast bedankt :)

Groet Gose

Beste antwoord (via Gosevb op 12-04-2020 19:15)

• Jotyjo
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 01:19
Ik heb wat dingen aan je lijst aangepast:

-Andere videokaart. Ik zou de RX 5600 XT aanraden als je niet van plan bent om je monitoren te upgraden. Voor 1080p gaming is een RX 5600 XT voldoende en de RX 5700 XT is hier overkill voor.
-Deze RAM of de RAM die in je lijst staat, zijn beide goede opties.
-Andere voeding. Een 550W voeding is voldoende en ook genoeg als je later van plan bent om up te graden.
-Andere SSD. Deze is soortgelijk met de Intel 660p en ook nog eens goedkoper.

1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 98,03€ 98,03
1VideokaartenSapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6€ 320,05€ 320,05
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 64,44€ 64,44
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 90,88€ 90,88
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,05€ 98,05
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 117,08€ 117,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 963,53

- Ik zat te twijfelen tussen de MSI B450 Tomahawk MAX en MSI B450M Mortar Max. Ik heb een paar keer op deze site voorbij zien komen dat de Mortar Max de beste keuze is. Klopt dat ook voor deze opzet?

Beide zijn goede opties. De Mortar MAX heeft twee M.2 slots waarbij de Tomahawk MAX heeft een M.2 slot.

- Ik heb voor de AMD Radeon RX 5700XT gekozen gezien de prijs kwaliteitsverhouding. Er vanuitgaande dat komende driver updates bestaande problemen oplossen is dit de beste keuze? Zo nee, wat zijn goede alternatieven? Heb je die problemen met de RX 5700 überhaupt met de Mortar Max?

De bestaande problemen zijn bijna allemaal opgelost dus het is een goede optie. Het heeft niks te maken met het moederbord dat je kiest.

- Ik heb de kast van BBG, maar zijn er kleinere en/of stillere alternatieven?

pricewatch: Cooler Master NR400 (without ODD). Dit is een kleinere en stiller alternatief.

- Ik heb voor de EVGA SuperNOVA 650 G2 gekozen a.d.v. de prijs en dat ik op zoek was naar een voeding met 1.5x het vermoegen van de build(ergens gelezen dat dat een goede investering is). Klopt het verhaal van 1.5x? En is dit dan een goede keuze?

Een 650W voeding is overkill. Ik zou een 550W voeding aanraden als je later van plan bent om up te graden.

Alle reacties

• Gosevb
@Jotyjo Thanks voor de snelle reactie en input!

- N.a.v. wat je schreef ben ik nog ff verder gaan kijken. In de BBG van januari kwam ik de ASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC tegen. Is die de moeite waard in vergelijking met Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6? Het is maar twee tientjes extra :).

- Als ik voor een Mortar Max ga zal ik een wlan adapter moeten scoren. Zoiets als een TP-LINK WLAN Adapter Archer T4E is al 30 euro extra. Een board als de ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac heeft wifi en bluetooth ingebouwd. Enig idee wat ik het beste kan doen qua board als ik wifi en bleutooth wil?

- Je gaf aan dat Cooler Master NR400 (without ODD) stiller en kleiner is. Is hij naar jou mening ook echt beter?

Nogmaals bedankt!

• Gosevb
@Doopy-X- Thanks!

De Mortar lijkt dus een no brainer. Nu zit ik wat betreft mijn motherboard alleen met mijn wifi & bluetooth probleem. Helaas kom ik er in mijn huidige woonsituatie niet onderuit om hier rekening mee te houden.

Volgens mij zijn er twee opties:

- Een PCI WLAN adapter kopen. Maar wat is een goede adapter?

- Of een ander motherboard(het liefst vergelijkbaar als de Mortar) die dit zelf al heeft. Enig idee welke?

• Gosevb
Bedankt voor alle input!

Ik twijfel tussen:

- MSI B450M Mortar Max + Gigabyte GC-WBAX200(of Asus PCE-AX3000 afhankelijk van beschikbaarheid)

Pro's: WIFI 6, M.2 en PCIe 3.0 slot.
Con: Twee losse onderdelen kopen.

Of

- Gewoon gaan voor MSI B450 Gaming Pro Carbon AC.

Pro's: 4x 4 pins voor case fan, extra CPU 4 pins CPU fan header en ik hoef geen extra los onderdeel te kopen.
Con's: Geen WIFI 6.

Wat zijn jullie ervaringen met losse WLAN kaarten? Is het veel extra werk/aandachtspunten m.b.t. drivers of het plaatsen ervan?

@BKooij Als je WIFI 6 wilt zit er maar een paar euro verschil tussen de twee keuzes. Met oog op de toekomst leek het mij wel verstandig om dit nu mee te pakken.

@Thomg De ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac heeft geen WIFI 6 en er zijn ook een hoop negatieve reviews(vooral op Newegg) waardoor ik het idee krijg dat ik voor een paar tientjes extra geen kat in de zak kooop.

@Jotyjo Ik blijf toch je eerste advies en ga denk ik voor de Sapphire RX 5600 en Cooler Master NR400. Met de RX 5600 blijft het een beetje in mijn prijsplaatje zonder er al op in te hoeven leveren. De NR400 is kleiner en vind ik er persoonlijk mooier uitzien. Goede eerste adviezen dus :) .

@Hackus I.v.m. WIFI 6 ben ik van de B450 ITX afgestapt. Wat is de reden dat jij met mijn pricerange voor een RX5700, de B450 ITX en EVGA SuperNOVA 450 GM zou gaan?

Ik ben er bijna! :D

• Gosevb
Hallo!

Ik typ dit bericht inmiddels op deze final build :D :

1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,-€ 102,-
1VideokaartenSapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6€ 320,05€ 320,05
1BehuizingenCooler Master NR400 (with ODD)€ 58,90€ 58,90
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 37,99€ 37,99
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 90,88€ 90,88
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,35€ 98,35
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 117,08€ 117,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.000,25

De enige kink in de kabel was dat de GPU zo groot was dat er geen ruimte meer was voor Gigabyte GC-WBAX200. Verder ben ik erg blij met het resultaat. Bedankt iedereen!

Groet José

• Gosevb
@Jotyjo Ik heb nog geen keuze gemaakt, maar ik denk dat ik iets uit dit lijstje ga nemen:https://internetvergelijken.org/wifi-adapter/ . Suggesties zijn altijd welkom :D .

@Thomg Helaas niet. Hij valt over de eerste heen en de twee kun je nog niet zien. Maar er is niet genoeg ruimte om de kaart te plaatsen.

Ik las hier https://forums.tomshardwa...for-network-card.3378472/ dat als ik hem in mijn X16 stop dat mijn GPU dan langzamer gaat omdat die slot naar 8x teruggeschroefd wordt. Klopt dit niet?
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True