Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• misterm90
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16:02
Ik heb een probleem met de GPU of GPU-drivers op dit type laptop:

merk Acer E1 series
model V5WE2 of E1-572
Volledig model nummer: E1-572-54208G1TMnkk
GPU: Intel HD 4400
CPU: Intel i5 4200U
RAM: 2x 4GB (geupgrade)

Vorige week heb ik een nieuwe laptop gekocht en ik had deze voor mijn vader geinstalleerd. Volledig geupdate met Windows en klaar (dacht ik).
Hij gaf aan dat nadat de accu leeg was gelopen hij geen enkele bureaublad meer ziet na het opstarten.
Het Acer logo loopt 1x en daarna gaat het scherm naar zwart (wel met blacklight).
Druk je er dan een HDMI in of VGA komt het bureaublad netjes te voorschijn op dat externe scherm.
Bij het Intel HD Graphics Control panel scherm staat het ingebouwde scherm er niet bij.
In de bios, safemode, installatiescherm van Windows en zelfs bij het eerste opstarten na installatie functioneerd het ingebouwde beeldscherm naar behoren.
De laptop gebruikt dan nog het Microsoft Basic Adapter stuurprogramma.
Zogauw er een Intel driver wordt geinstalleerd gaat het scherm gelijk blank.

Geprobeerde intel drivers:
15.40.45.5126 (25-3-2020 Intel site)
15.36.38.5117 (20-1-2020 Intel site)
10.18.15.4248 (2015, Acer site)
15.45.30.5103 (officieel voor HD 520)

Ik heb ook zowel Windows 10 2004 als Windows 10 1909 (waar hij bij mij geen enkele issues had toen ik hem dagelijks gebruikte) geprobeerd.

andere symptonen:Laat ik de HDMI aangesloten blijft de input aan/uit gaan bij het booten, de VGA werkt dan weer wel.
Bij sommige drivers krijg ik ,als ik het tweede beeldscherm aansluit, rare gekleurde fracturen op het eerste scherm en heel vaag zie ik daar wat desktop in.

Ik denk dat er met het beeldscherm zelf niks aan de hand is maar ik kan ook niet verklaren waarom de acer driver niet meer werkt.
Zijn er misschien Tweakers die dit probleem herkennen en hopelijk ook de oplossing ?

Beste antwoord (via misterm90 op 04-04-2020 14:52)

• Jotyjo
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 18:44
Heb je al een bios update geprobeerd? Ik heb een soortgelijk probleem had gehad met mijn oude laptop met een Intel HD 3000. Mijn laptop bleef de Microsoft Basic Adapter gebruiken. Na de bios update was dit bij mij verholpen en kon ik de intel driver installeren.

Alle reacties

• misterm90
Voorzichtige 24u bump :)

• misterm90
Hmm, heb ik dan echt een uniek probleem ?

• misterm90
Excuses, het gaat inderdaad om de oude laptop.
Herinstallatie is al meerdere malen gebeurd vandaar ook de verschillende versies van Windows.
Omdat het nu alweer een week geleden is zal ik wel een nieuwe iso prepareren en proberen.
Ik laat het resultaat weten.

• misterm90
Gister de bios geupdate/reflashed met dezelfde bios en toen was het probleem groter.
Ik had zelfs geen beeld meer tijdens de POST.
Ik heb daarna de batterij gedrained door hem aan te laten zonder adapter en vannacht laten staan.
Vanochtend startte hij weer op als vanouds !
Combinatie van bovenstaande heeft het dus verholpen, bedankt !
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True