Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verplicht naar werk, terwijl thuiswerken mogelijk is

Pagina: 1
Acties:

• Renzzie
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21:05
Mijn werkgever heeft sinds jaar en dag een ouderwetse inslag, thuiswerken mocht al vrijwel nooit.
De faciliteiten zijn er echter wel voor. We hebben een terminal server waardoor alles benaderbaar is. Ik heb op zolder ook een werkplek met 2 schermen. Oftewel, niets staat me in de weg thuis te werken.

In het begin van de corona maatregelen zijn de volgende maatregelen getroffen:
Ploeg A van 07.30 tot 13.30 (eerder beginnen mag ook natuurlijk)
Ploeg B van 14.30 tot 17.30 (langer blijven mag ook natuurlijk)
Zodat er in ieder geval twee groepen zijn die elkaar niet besmetten. Op maandag/woensdag werkte ik dan vanuit huis met flexibele uren omdat het KDV dicht is.

Na de update van zondag(?) heeft mijn leidinggevende gestuurd dat we nu volledig thuis moesten gaan werken.
Vandaag ontvang ik een mail dat de directie het hier niet mee eens is en dat we weer terug moeten naar het Ploeg A/B systeem. Oftewel, ik moet weer naar kantoor toe.

Zelf voel ik hier heel weinig voor, zeker omdat volgende passage op de site van de rijksoverheid staat:
Blijf zoveel mogelijk thuis. Ga alleen naar buiten voor werk wanneer u niet thuis kunt werken, voor boodschappen, of om voor anderen te zorgen.

Mijn leidinggevende geeft aan dat hij zich aan de directieregels gaat houden. Zelf voel ik hier echter weinig voor. Ik heb een vriendin die in de zorg werkt en dus verhoogd risico loopt. Ik voel mezelf dus verantwoordelijk voor het feit dat ik Corona mogelijk verspreid alsmede het feit dat ik haar wellicht infecteer.

Wat kan ik nu het beste doen? Kan mijn werkgever mij echt verplichten om naar werk te komen ook al kan ik het werk prima vanuit huis doen?

• Renzzie
@F_J_K heb uiteraard een eigen bureau, maar veel blijft gedeeld. De hal, de gang, de keuken, kopieerapparaat, etc.

@Lelletje Ik heb contact gezocht met HR en de directie. Helaas van beide nog geen gehoor. Met HR wil ik bespreken wat de mogelijkheden zijn en met directielid de bezwaren. Deze dan mogelijk weghalen.

@TheBrut3 boetes hoeven van mij niet, maar ik vind het van de zotte dat mensen zich nog steeds niet bewust zijn van de ernst van de situatie.

@JackBol geen groene bank ;) Familiebedrijf in de productie. Productie loopt dus wel rond. Ik als overhead (finance) zou echter al mijn werk vanuit huis kunnen doen.

@lasharor Neen, helaas niet. Alsnog blijf je dan gedeelde ruimtes/apparatuur houden.

• Renzzie
Net de directie aan de lijn gehad en mijn bezwaren uitgelegd. Het komt met name uit een stukje solidariteit. De productie moet ook aanwezig zijn in Team A/B en ze missen nu af en toe iemand om mee te overleggen. Voor productie komt het thuiswerken eigenlijk voornamelijk over als oneerlijk. Omdat ze natuurlijk niemand zien. Hier wil de directie wat mee doen. Mijn inziens drogredenen. Hier zit gewoon achter dat ze thuiswerken niet fijn vinden als bedrijf, want aanwezigheid = productiever toch?!

Heb hem mijn bezwaren verteld, over mijn vrouw in de zorg, maar kreeg een uitleg over al 2 weken thuis werken, incubatietijd en dat er in directie ogen weinig gevaar heerst over de vloer omdat het toch niet heel druk is nu in de fabriek/kantoor. Ook het feit dat ik hoger risico loop hierdoor en het bedrijf kan besmetten werd naar het rijk der fabelen verwezen.
Gaf aan dat in mijn ogen ze het Corona gevaar niet serieus genoeg nemen en ook verwezen naar adviezen rijksoverheid. Dit werd uiteraard terzijde geschoven. Want er is genoeg ruimte, 2 ploegen, weinig risico, etc.

Helaas werd het gesprek vroegtijdig afgebroken. Denk dat zijn batterij leeg is.
Bijzonder frustrerend. Denk niet dat ik tot hem door kan dringen en thuis kan blijven werken.
Hoe kortzichtig kan men zijn. Bah, bah bah.

[Voor 5% gewijzigd door Renzzie op 26-03-2020 11:21]

• Renzzie
Gesprek afgerond en geen nieuwe punten helaas.
Nogmaals herhaalt waarom ik het er pertinent mee oneens ben, maar hij wilde geen uitzondering maken. Logisch natuurlijk ook, want dat kan hij niet in zijn 1tje doen.

Heb in ieder geval aangegeven dat ik er maandag/woensdag niet ben, want dat is KDV dicht. Waarop hij doodleuk aangaf dat dit open is voor mensen in de zorg. Heb hierop aangegeven dat KDV alleen open is als er echt niets anders te regelen is. Ik zal dus straks op maandag en woensdag 4u per dag thuis mogen werken en 4 op kantoor moeten zijn. Dat laatste ben ik niet. Zal dus 8u snipper per week worden :(
Heb aangegeven wel 8u op maandag en woensdag te werken. Kreeg wel de indruk dat hij dit ging bespreken met de andere directieleden, maar we zullen het wel zien....

Vooralsnog volgende week dinsdag, donderdag, vrijdag naar kantoor in de ochtend.

[Voor 3% gewijzigd door Renzzie op 26-03-2020 11:59]

• Renzzie
Maar even over nadenken wat te doen. Net even contact gehad met mijn leidinggevende en hij vindt het ook van der zotte dat we naar werk moeten komen.

Overweeg nu een brief/mail te schreven naar de preventiemedewerker met mijn bezwaren. Weet echter niet of dit veel toegevoegde waarde heeft of dat ik hier alleen maar als 'zeikerd' wordt gezien. Zie het op dit moment niets oplossen.

[Voor 5% gewijzigd door Renzzie op 26-03-2020 12:35]

• Renzzie
@ciris mijn gevoel ook exact....

@RedoFX We hebben ook geen lockdown hier. Enkel het dringende advies van rijksoverheid. Er kan dus nergens op gecontroleerd worden.

@F_J_K Ik speel nu met dit gevoel idd. Thuiswerken en dit kenbaar maken. Redenen zijn duidelijk. Heb hier inmiddels ook HR over gesproken. Gezegd dat ik met directie heb gesproken en hun standpunt aan heb gehoord. Maar dat ik het hier totaal mee oneens ben. Ook aangegeven dat ik me er nog over beraad of ik wel niet volgende week op werk ben.

@Hann1BaL Ik ga me ook niet ziek melden. Ik zit hoog genoeg in de boom van de organisatie dat we gewoon eerlijk en transparant naar elkaar kunnen zijn. Als ik aangeef niet te komen zullen ze dat begrijpen maar niet volledig respecteren. Hoe dit echter financieel afgewikkeld (verlof, ziekte?) wordt valt te bezien.

@AGee blijkbaar is dit besluit in overleg met de OR genomen. De OR bestaat echter uit voornamelijk werklieden die ik zelf niet zo hoog aanschrijf. Deze mensen zijn zelf in productie aan het werk en zullen 'ons' kantoorlieden ook niet zo snel snappen.

• Renzzie
Bedankt allemaal voor de meningen, adviezen en discussies. Deze lopen bijzonder uiteen, dus is lastig om specifieke te beantwoorden. Laat ik echter wel voorop stellen dat ik (doorgaans) een fantastische werkgever heb. Meedenkend, ruimhartig, persoonlijk en ze geven me daarnaast ook nog volop ruimte om me op persoonlijk en carrière vlak te ontwikkelen. Echt letterlijk het enige nadeel van deze werkgever is de aversie tegen thuiswerken. Thuiswerken mag eigenlijk alleen als overwerk en calamiteit en voor de rest nooit. Dit weegt echter totaal niet op tegen alle voordelen. Opstappen is dus totaal geen optie.

Voor nu ga ik er eerst een nachtje over slapen. Op dit moment ben ik van plan om morgen mijn bezwaren nogmaals te delen, maar dit keer via de mail. Ik benadruk hierin hoe oncomfortabel het idee me maakt om naar de zaak te gaan en dat ik er al heel de dag mee in mijn maag heb gezeten (dit is geen leugen). Zeker vanwege het feit dat mijn vrouw werkt op een locatie waarin reeds een afdeling is gesloten vanwege Corona besmetting. Ook wijs is ik ze erop dat het totaal onnodig is om voor mij op kantoor te zitten en dat de reden solidariteit zeker niet voldoende is. Hierna vraag ik ze om hun besluit te herzien zodat ik alsnog thuis kan werken. Op deze manier heb ik in ieder geval een stukje dossiervorming al liggen.

Na het weekend kan ik dan altijd nog besluiten wat ik ga doen met de informatie die op dat moment beschikbaar is. Ik ga me echter niet ziek melden als hier geen medische reden voor is. Ik zou me hoogstens afmelden met als eerlijke reden dat ik me er totaal niet goed bij voel om op de werkvloer te verschijnen. Hoe dit dan financieel wordt opgelost zien we dan wel weer.

[Voor 7% gewijzigd door Renzzie op 26-03-2020 20:07]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Renzzie
Pff, heb er gewoon slecht van geslapen :(

Heb net een mail gestuurd met de zorgen die ik heb + de redenen hiervoor. Daarnaast aangegeven dat ik solidariteit en de mogelijk tot face-to-face contact op de vloer begrijpelijk vindt, maar in de verre verte niet zwaarwegend genoeg om de gezondheid van degenen om ons heen te riskeren.
Geëindigd met het vriendelijke, doch dringende verzoek om het directie besluit te herzien.

[Voor 6% gewijzigd door Renzzie op 27-03-2020 09:22]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Renzzie
En er is reactie!

<snip> Gezondheid én welzijn staan echter boven alles. <snip> heeft ons doen besluiten om jou toestemming te geven om volgende week nog volledig thuis te werken. Je hoeft dus niet naar kantoor te komen.

Fijn! In ieder geval weer een week zonder stress. Komende vrijdag sturen ze weer een update hoe ze het daarna willen gaan aanpakken. Hoe het dan gaat zien we dan wel weer :)

[Voor 5% gewijzigd door Renzzie op 27-03-2020 15:52]

• Renzzie
En wat zou dat moeten oplossen?
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True