Toon posts:

Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic

Pagina: 1 2
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:51

tweakduke

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:37

ZieMaar!

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 23:14

psychodude

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Welkom in het Themaforum: Coronavirus - COVID-19 Feedbacktopic.

Wat in dit topic besproken kan worden:
• Vragen of opmerkingen over het Themaforum: Coronavirus - COVID-19 Beleid
• Je mening over de algemene manier van modereren in dit themaforum;
• Vragen, opmerkingen en ideëen over themaforum in het algemeen.

Wat in dit topic niet besproken kan worden:
• Individueel gesloten topics. Hierover kan je met de moderator contact opnemen, die het topic gesloten heeft (zie ook Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!);
• Individuele modacties. Hiervoor kun je eveneens met de moderator contact opnemen.
• Metadiscussies over het postgedrag van users.

Verder blijft uiteraard het algemeen beleid van toepassing in dit topic. :)

[Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 16-03-2020 13:01]

Climate dashboard

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
D-Ed schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:27:
Goed bezig heren en dames, Wellicht fijn om een sticky te maken met alle symptomen en de te volgen stappen (bij twijfel/zekerheid)?

Of in ieder geval een startpost met alle basis info en linkjes naar bijvoorbeeld RIVM/UWV/Ministerie volksgezondheid etc. Etc. d:)b
Workin’ on it!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Uiteraard blijven we erg graag topic reports zien en voor wie ze heeft ingediend en blijft indienen: enorm veel dank !

Climate dashboard

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
franssie schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:08:
Ik had iets gepost wat waarschijnlijk terecht is verwijderd maar hoe kan ik zien wat ik gepost had? Ter leering en vermaack van mijzelf? iet dat het haast heeft of wat dan ook maar vraag het me af, mijn geheugen laat me even in de steek namelijk wat deze betreffende post betrof.
Dat is niet iets wat mogelijk is om zelf terug te kunnen zien. Je kan altijd een moderator benaderen via DM om te vragen wat er stond. Voor de reden van die moderatie benader je in eerste instantie altijd de moderator die de actie heeft uitgevoerd.

Climate dashboard

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
franssie schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:24:
[...]

ok dank, het zal geen heel schokkende post geweest zijn maar misschien doe ik wel een dm later of niet. Ik wist niet of een DM wel gewenst zou zijn namelijk.
Dat is geen probleem :)

Climate dashboard

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Ja, ok. Maar dan blijft de vraag staan: wat wil je nou precies met dit topic? Waar wil je over discussiëren? Als je dit gewoon wilt melden kan het ook in een van de bestaande grote topics. Dit is wat Outerspace graag van je wil weten ;)

• tweakduke

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Duke rules the world...

Topicstarter
rik86 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:10:
Ik vind 't eerlijk gezegd heel vervelend dat posts, waarin ik , op basis van wetenschappelijk onderzoek en links daarnaar toe, onderbouw dat er geen zwart/wit-keuze is tussen economie en gezondheid, verwijderd worden én posts waarin mensen stellen dat die keuze wel heel simpel is gewoon blijven staan.

Edit: of moet deze feedback juist in een ander topic?
Je feedback staat op de juiste plek. Je post die geknipt is door @Ramzzz was op de man en dat is ongewenst en storend voor de discussie.
Als er nu nog iets is wat volgens jou niet kan, meldt dat gerust met een TR dan kijkt 1 van ons er naar.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
JeroenNietDoen schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:48:
@tweakduke

[...]

Waar ik met die post op doelde in de context van die discussie was dat er binnen Europa, Nederland tot in dit forum te lang gewacht is. Te lang gedacht dat het ons niet zo zwaar zou treffen.

- Het is maar in China, wees geen hypochonder
- Het is in Italie, geen paniek
- 1 man in Brabant, geen paniek

We hebben het mogelijk onderschat danwel te lang gewacht waardoor we bepaalde voorbereidingen niet meer tijdig konden nemen en dat is waardoor de gekozen strategie is om enkel bij opname te testen.

Maar jij denkt dat ik het leuk vind om mijn gelijk te halen in een crisis als deze. Ik vind het in ieder geval een walgelijke aanname.

Dag he :w
En dat dunnetjes hier overkomen doen, geeft maar weer aan waarom we dat niet willen zien. Het is verstorend en vervelend voor de discussie.

Er worden beslissingen genomen met de kennis wat er op dat moment beschikbaar is. Mensen hebben dan een mening en aannames daarover.
In deze situaties veranderd er veel in een korte tijd. Om dan achteraf een ander de maat te gaan nemen en je gelijk komen halen met oude berichten heeft helemaal niemand wat aan.

Tweakers Discord

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Inderdaad :) Bovendien zien we een TR ook nog eens sneller dan een reactie hier. Het is inmiddels opgelost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Het nieuwe deel is er Coronavirus Slowchat #2 :)

Tweakers Discord

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
JJ Le Funk schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:41:
Wel was mijn reactie vol ongenoegen over hoe de regering tot dusver omgaat met het corona-virus in Nederland.
Echter, het door laten schemeren van een ongenoegen staat niet gelijk aan een troll-reactie maar geeft aanleiding tot meer discussie. Als ook het geval was ware het niet dat dit weggemoderreerd.

Mijn verzoek is dan ook om het beleid tot preventie van Troll reacties (de onwenselijkheid daarvan stel ik niet ter discussie) iets soepeler te nemen zodat mensen die een kritische noot laten vallen niet gelijk afgeserveerd worden.
We zijn een een discussie forum waar we inhoudelijke en onderbouwde reacties verlangen. Simpelweg het uiten van ongenoegen heeft geen enkele toegevoegde discussie waarde en legt de bewijslast van het tegendeel bij de de ander. Dat vinden we dan ook ongewenst en zal dus ook op een moderatie actie kunnen rekenen.

Je kan je ongenoegen ook omzetten in een discussie met toegevoegde waarde door te onderbouwen waarom je vind dat het beleid wel of niet afdoende is.

Climate dashboard

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
j-phone schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:18:
Waarom is mijn post weggehaald door @Zeehond ? Verwijder dan de hele nuteloze discussie over aandelen kopen in dit tijdperk.
Die discussie is imiddels ook verwijderd, maar as toevoeging op @Outerspace, we zien in dit soort gevallen altijd liever een TR dan een reactie in het topic.

Climate dashboard

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Virtuozzo schreef op donderdag 2 april 2020 @ 23:56:
Vraagje, met de caveat "kan zijn dat ik iets mis", maar bij het lezen van een recente stroom berichten waar het opvalt dat er van allerlei frappante vergelijkingen voorbij komen (zoals volume mortaliteit in het verkeer versus Corona of griep versus corona et alii) vraag ik me af in hoeverre dat niet gewoon whataboutisme is.

Of misschien beter gezegd, waar ligt de grens van whataboutisme hier?
Ik heb die posts persoonlijk nog niet gezien. Maar dit is een druk forum qua posts en topics, dus de mods lezen niet alle topics. Als je wilt dat we ergens op reageren of in overweging nemen dan dan zien we graag topic reports, dan kunnen we het afhandelen zonder direct bepaalde personen of posts publiekelijk te behandelen.

Maar in het algemeen is het uitgangspunt dat mensen hun posts moeten onderbouwen, wie beweert moet bewijzen. Dit geldt zeker ook voor risico factoren, de ene risicofactor is de ander niet, het gelijk stellen ervan op simpelweg mortaliteit is zeker onvoldoende qua onderbouwing. Het gaat immers om geaccepteerde risico's, wat geaccepteerd is subjectief en niet direct beïnvloedbaar op korte termijn. Subjectiviteit impliceert tevens het ontbreken van vergelijkbaarheid qua mortaliteit.

Climate dashboard

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Jeroenneman schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:07:
[...]

Dus je mag niet benoemen dat bepaalde reacties weinig toevoegen, en vooral lucht lijken te bevatten? Lijkt me toch essentieel voor de discussie als iedereen gewoon in heldere taal communiceert?
Ja dat mag wel, maar niet in de lopende topics. Ik heb je reactie naar het feedback topic verplaatst :)
Het beste is om een TR aan te maken in dit soort gevallen. Als het in de lopende discussie gebeurt, ontspoort 9 van de 10 keer de discussie erdoor.

Tweakers Discord

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Bastien schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:13:
Ik heb er zelf niet zoveel mee, maar af en toe komt er lange discussie voorbij over de eventuele app in het slowchat topic. Is het misschien een idee om daar een apart topic voor te starten? Want het zal nog wel even voortduren. :)
Ik ben heb maar even een aanzet gegeven voor de discussie in een apart topic:
De corona tracking app

Climate dashboard

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Even je post hierheen verplaatst.
Ankona schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:45:
Ik moet zeggen dat ik het jammer vind als op deze manier de discussie wordt gestroomlijnd langs geaccepteerde lijnen. Dat haalt alle waarde uit een discussie.

[...]

Ik kan me niet herinneren dat dat hier gebeurt. Maar stel dat iemand die mening poneert. Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing en neem graag kennis van wat er bij anders denkenden leeft. Daarmee hoef ik er niet van overtuigd te raken maar juist van andere meningen kun je het meeste leren, niet van mensen die exact zeggen wat je zelf ook al denkt. (en ik heb er wel vertrouwen in dat de meeste mensen hier slim genoeg zijn om een afwijkende, ongegronde mening snel te doorzien en de discussie af te kappen.)
Daarom ging het topic even op slot. Er waren een behoorlijk aantal TR's en een deel is ook naar de TC gegaan. Er wordt behoorlijk veel ruimte gegeven om te discussiëren. De laatste keer dat er dusdanig is ingegrepen is dan ook al een behoorlijke tijd geleden.
why not? Als er een relevante parallel is, waarom zou die niet benoemd mogen worden?
Hoe zeer mensen gewend zijn aan een grote vrijheid is de vergelijking met de tweede wereldoorlog en het nazisme niet gewenst. Het trekt de discussie meteen naar het extreme en tevens de misdaden en gruwelijkheden van het naziregime zijn absoluut niet te vergelijken met de huidige situatie.
Ik denk niet dat mensen die een afwijkende dubieuze theorie aanhangen zich hierdoor aangesproken voelen. Die zullen een directieve correctie op hun mening vooral als censuur ervaren.
Bespreek die theorieen dus juist wel en haal ze onderuit. Dan weet je wat er in de samenleving leeft en dan leert iedereen waar de denkfouten zitten.
Complottheorieën zijn al langer niet gewenst in AWM. Geregeld laten we posts staan of grijpen we niet in als de discussie goed verloopt. Dat betekend niet dat dit de standaard is of moet zijn. Bovendien gaan mensen zich aan ergeren als de zoveelste langskomt en dat weer moet worden ontkracht. Dat doet de discussie uiteindelijk geen goed.

Tweakers Discord

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
pedorus schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:34:
[...]

Laten we eerlijk zijn RoD, ik denk niet dat er dit jaar iemand gaat zijn met een flink afwijkend standpunt dan de jouwe die volgens jou een "gegronde wetenschappelijke onderbouwing" gaat geven in dat topic. Dat is iemand als Palo Alto niet gelukt, en dat zal mij ook niet lukken.

[...]

Dat is een mooi gelegenheidsargument als het in reactie is op een opinie van een andere wetenschapper. Zeg gewoon eerlijk dat jullie geen opinies willen zien van wetenschappers die lijnrecht tegenover de massa staan, dan weet iedereen waar die aan toe is.

Ik zal net als Galileo voorlopig niet in dat topic posten, dat lijkt me makkelijker.
Het gaat helemaal niet om wat voor mening je hebt. Jij verpakt echter een gebrek aan wetenschappelijk inzicht als een afwijkende mening. Je mag zeker de door jou aangehaalde onderzoeken blijven posten, maar graag zonder er vervolgens dingen over te roepen die wetenschappelijk gezien volslagen ongegrond zijn. Het is een wetenschapstopic, dan verwachten we ook dat je de basisprincipes van de wetenschap kent. Anders heeft het topic namelijk weinig zin.

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:04:
@Holk no problem. Mijn punt was vooral; als iemand iets nieuws ontdekt, zal deze ook misschien tegen de bekende stroming in gaan. Iemand moet de eerste zijn zeg maar. Maar vraag is of dat hier heel erg van toepassing is.
Verdere discussie kan beter in het wetenschapstopic zelf, maar laat ik er een ding over zeggen: er is niet zoiets als tegen de stroming ingaan. Je moet gewoon bewijs leveren. Heb je een hypothese, doe het onderzoek om te laten zien dat je hypothese er toe doet. Probleem kan wel de financiering zijn natuurlijk, daar heb je namelijk doorgaans de farma voor nodig.

Hoe dan ook, laten we daar eventueel op verder gaan in het wetenschapstopic ;)

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Anoniem: 1441478 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:15:
[...]

* Technonoob123 met deuren smijt en boos op balie slaat met gebalde vuist
Je bent nog 1 reactie vergeten terug te zetten, zou je dit per ommegaande willen doen? BlackLabel01 in "Het nut en de noodzaak van mondkapjes"

Alvast dank je wel. :*
Die heb ik naar het juiste topic gestuurd. :)

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Anoniem: 1441478 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:28:
Kan iemand funrider medeauteur maken van mijn topic Anoniem: 1441478 in "Ervaringen met mondkapjes"

Zijn instemming lees je hier: funrider in "Ervaringen met mondkapjes"

Hij kan dan de OP aanpassen en herschrijven als medeauteur, ja toch? Indien niet, kan iemand dan hem TS maken en mij weghalen als TS?
Als je de Topic start aanpast dan kun je bij het vakje Mede-auteurs funrider toevoegen.

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Anoniem: 1441478 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

Dank je. Dat heb ik over het hoofd gezien, ik dacht dat ik het aan een modje moest vragen. Maar hoe haal ik mezelf weg als TS? Kan jij dat doen met je modrechten?
Nee dat gaat helaas niet en dat kan ik ook niet doen met mijn modrechten.

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Anoniem: 1441478 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

En ik maar denken dat jullie met al jullie modrechten zelfs mijn koffieapparaat aan of uit konden zetten. Ben ietwat teleurgesteld. Maar laatste vraag nog: kunnen jullie postjes verschuiven van plek? Dus dat post nr xx post nr 1 wordt?
:)
Posts kunnen we wel verplaatsen naar een ander topic, maar in een topic bepaalt de datum en tijd de volgorde.

Spuit11 @Evest tot op de seconde nauwkeurig :P

[Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 08-10-2020 16:16]

Tweakers Discord

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
gws24 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:32:
[...]
Ja ik quote mezelf even ;) . Onderdeel van het 'probleem' is misschien dat de quickreply uitgeschakeld is in het slowchat topic maar niet in het NL topic. Andersom lijkt mij dat logischer qua drempel om te posten..
Dat hij uitstond is bij het slowchat topic is nu inderdaad niet meer noodzakelijk, die heb ik weer aangezet.

Climate dashboard

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
funrider schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:37:
Hi moderators,
Zouden jullie de naam van ons topic kunnen wijzigen van 'Ervaringen met mondkapjes' naar 'Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)'. Bvd. Mocht dit niet de juiste plek zijn voor dit verzoek dan excuses hiervoor.
Aangepast. Je kunt het hier vragen of via een Topic Report :)

Tweakers Discord

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Napo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:30:
linkdrops zijn heden ten dagen weer prima?
Nope, tijdens het opruimen van de thread was ik die gewoon vergeten, ik heb hem alsnog opgepakt, bedankt.

Climate dashboard

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Bij deze het verzoek het gebruik van dergelijke bewoordingen als onder andere 'schaamlapje', 'vodje', 'muilkorf', 'wappies' te minderen. Het werkt onder andere stigmatiserend, generaliserend en denigrerend.
Mensen zoeken vaak naar een woordkeuze om hun standpunt 'kracht' bij te zetten, maar in dit geval slaan we te ver door. De betogen komen een stuk netter en vriendelijker over zonder dergelijke bewoordingen.

[Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 04-12-2020 09:38]

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
ehtweak schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:40:
@tweakduke Niet om 't een of 't ander; maar die 'sterkere' aanduiding van mn-ding is natuurlijk niet voor niks. Juist om aan te geven hoe menigeen er over denkt.

Waarom mag dat niet, en moet zelfs de aanduiding van dit controversiële object politiek correct aangeduid worden? Zijn we al zo diep gezakt? De hele discussie alhier gaat nou juist over dat 'ding'.
En denigrerend voor het 'ding'? Sinds wanneer heeft die stoffen lap gevoel?

Het gaat om "Het nut en noodzaak van het kapje", niet om de persoon die het al dan niet draagt... :Y
De termen zijn niet alleen denigrerend voor dat 'ding' oftewel het mondkapje. Ook voor de mensen die met termen als 'wappie' worden benoemd.
Dat komt het niveau van de discussie uiteindelijk niet ten goede. Zeggen dat je een mondneusmasker een onding vindt, is toch al ruim voldoende?
Een term muilkorf of voddenlap voegt helemaal niks toe.

Tweakers Discord

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
carpebios schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:56:
Ik word opeens uitgemaakt voor racist door DaniëlWW2!

Ik vertel iets over mensen met een verstandelijke beperking (wetenschappelijk onderzocht en zie CBS) en opeens ben ik moslims aan het bashen. Wat een achterdocht en beschuldiging!
Dan ontleden we het maar even.
-1,2 miljoen is een vaak vermeld aantal voor "de moslims".
-Het is bekend dat mensen met een migratieachtergrond en moslim zijn, voornamelijk in de grote steden wonen.
-Het aanhalen van lager IQ is een zeer wijdverbreide manier om deze groepen te demoniseren.

En ga hier nu niet doen alsof dit de eerste keer was dat je zo uit deze hoek kwam. Je roept het beeld zelf op bij mij. Maar het was blijkbaar niet zo bedoeld, mijn excuses daarvoor. Neemt niet weg dat het nog steeds ongenuanceerd en neerbuigend was.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
JeroenNietDoen schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:22:
Tja ik vind hem ook veel te ver gaan. Maar goed, het is Danielww2, GoT meubilair, dus dat zal wel in de doofpot eindigen.
Blijf dat vooral geloven en vooral denken dat je zelf een heilig boontje bent die nooit iets verkeerd doet. Kan je verklappen dat we soms nog behoorlijk tolerant staan tegenover jouw zoveelste sneer, aanval of gerant. Nee, ik ga niet eens diplomatiek meer proberen te zijn. Kan je verklappen dat het sentiment gedeeld word.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Gunner schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:12:
[...]

Zijn er momenten wanneer dit wel gewenst is? Na gisteravond aan de Hofvijver is het aantal keer dat het woord wappie valt weer aardig toegenomen. Ik wil niet zeggen dat ze het dit niet zijn maar het komt een goede discussie ook niet echt ten goede.
De gemoederen liepen, begrijpelijk, nogal op tijdens een dergelijke belangrijke toespraak. Er is het een en ander verwijderd en er zal best nog wel een post tussen staan met dergelijke bewoordingen als wappie.

Nu de gemoederen bedaard zijn, lijkt het mij dat we weer op een gezonde en fatsoenlijke manier kunnen discussiëren :)

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Napo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:25:
[...]

Maar conclusie is dus dat het nu niet en eigenlijk nooit wenselijk is? Overigens wel terecht dat gemoederen op kunnen lopen maar moet je wel willen posten op een forum als je je emoties niet onder controle kan houden?
Vandaar ook mijn modbreak om de emoties even te laten bedaren en weer met een gezonde insteek en taalgebruik verder te discussiëren.

Dus en voor @Gunner rapporteer het gerust als het nog steeds langs komt. Dan kan ik of een collega het oppakken.

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Het risico in de 'kritische' blik is dat je vanuit wantrouwen op zoek gaat naar 'alternative facts' die jouw beeld bevestigen. Of dit dan vervolgens ook het juiste is, dat is dan ondergeschikt het voldoet immers aan jouw beeld.

Betekent dit dan dat je niet kritisch mag zijn? Nee, maar als je iets kritisch wilt aandragen moet dat wel goed onderbouwd zijn en controleer je brongebruik. Vanuit de onderbuik aannames maken, is meestal niet bevorderlijk voor de discussie.

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Ankona schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:43:
[...]

Het wordt alleen vervelend als een statement/vernieuwend inzicht meteen gepareerd wordt met een referentie naar vermeende algemene consensus.
Wat ook heel veel gebeurt is dat groepsgedrag niet begrepen wordt en enige duiding meteen leidt tot een aanval op het vermeende persoonlijke gedrag van degene die die duiding geeft. Ongewenst gedrag moet toch vooral onbegrepen blijven want het is wij - zij en zij zijn maar tokkies.
Dat ligt er ook aan of het argument valide genoeg is om de algemene concensus voldoende te weerleggen en dan loop je al gauw tegen het volgende aan: extraordinary claims require extraordinary evidence

Ook zijn bepaalde zaken al dermate vaak weerlegd dat onderhand wel verondersteld wordt dat men weet hoe het zit. Voor een gezonde discussie mag je op een bepaald punt ook verwachten dat een deelnemer zich voldoende heeft ingelezen.

Beide zaken zijn meer aan de orde dan normaal, omdat het corona beleid echt iedereen treft en dan krijg je meer deelnemers aan een discussie.

Tweakers Discord

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Klopt, staat er nu ook, toch :)?

Ik vind dat het geen plek heeft in een serieus topic, dus vandaar dat het filmpje en alle aanpalende reacties weg zijn.

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
mesa57 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:08:
Beste @tweakduke ik heb geen claim geplaatst. Ik zou niet durven.
De bron was een nieuwsbericht van Dr. John Campell (VK) via youtube, maar als ik dat aanhaal wordt ik met de grond gelijk gemaakt.
Het astrazenica onderzoek is voor iedereen te vinden : https://www.thelancet.com...-6736(20)32661-1/fulltext
Uit de start van dit topic :

[...]

Ik meen daar 100% aan te hebben voldaan.
Even je orginele bericht:
In de VK denken ze er nu over om van het AstraZenica vaccin de 2e dosis uit te stellen tot 3 maanden na de eerste shot. Daarmee willen ze bereiken dat zoveel als mogelijk kwetsbaren gevaccineerd zijn.
Uit studies van AZ blijkt dat mensen die 1 shot hebben gehad welliswaar nog besmet kunnen worden, maar niet meer in het ziekenhuis belanden. Misschien ook een strategie om in NL eens over na te denken.
Met name dit deel: Uit studies van AZ blijkt dat mensen die 1 shot hebben gehad welliswaar nog besmet kunnen worden, maar niet meer in het ziekenhuis belanden.

Die studies zien we dan graag terug bij dergelijke beweringen, anders is dat voor ons niet te toetsen of dat waar is. Een goede discussie is dan niet mogelijk.

Dus als je een dergelijk bericht wilt plaatsen:
Zorg ervoor dat je de bronvermelding erbij vermeldt en erbij zet waarom de bron relevant is voor de discussie en quote het deel van de bron waar de info wordt gegeven. Tevens kijk goed of de bron betrouwbaar is. Videolinks niet altijd de beste bronvermelding. De beweringen die in een video worden gemaakt zijn vaak niet te verifiëren en wordt een punt eenzijdig aangeduid. Dat geldt evengoed voor twitterberichten.

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
mesa57 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:35:
@tweakduke Beschouw je de BBC wel een betrouwbare bron als het om nieuws gaat ?

[...]

https://www.bbc.com/news/uk-55503739
Uiteraard, maar vermeld dat gewoon erbij. Kleine moeite en weten we meteen dat het klopt en waar het over gaat.

Tweakers Discord

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Lijkt me een prima voorstel @JvS . Ons idee was om de discussies los te trekken, maar ik denk dat het met jouw voorgestelde topictitels inderdaad duidelijk is! Tnx!

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
pedorus schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:04:
[...]

Dat is inderdaad 1 van de regels die wordt gebruikt om hier maar één kant van het verhaal te belichten. Dan kun je met bronnen aankomen, maar in de praktijk zal je bij meer bronnen eerder worden weggemodereert, want er is een vast wel een bron die "niet voldoet", bijvoorbeeld omdat de professor die je wilt aanhalen twitter of youtube gebruikt om te communiceren. De andere kant bespreken is hier daarom praktisch onmogelijk.

Pagina 19 van Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd (per 100) is daarvan een mooi voorbeeld. 3 gebruikers posten iets van een onwenselijke kant en worden weggemod. Een bericht dat goed gevonden wordt en een +1 van een moderator krijgt (message 65286934) zou dan wel voldoen zal je denken, maar in de praktijk is dat gewoon een persoonlijke aanval op een onwelgevallige professor die niet eens klopt (gezien er wel degelijk peer-reviewed publicaties zijn van die man zoals deze) en wellicht juridisch daarom niet eens ok is. Je ziet ook geen tegenreacties, de moderatie ziet waarschijnlijk graag 1 kant.
Het gaat ook om de kwaliteit en betrouwbaarheid van de bron. Desinformatie, complottheorieën of beweringen van een gekleurde of eenzijdige bron is al bekend niet gewenst. Het gooien op dat de moderatie het maar van 1 kant wil zien is dan ook niet terecht.

Een claim die een vastgesteld gegeven door gedegen onderzoek en doorlopen procedures onderuit wil halen zal dan ook aan meer eisen moeten voldoen.

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
pedorus schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:54:
Wat doet dat plaatje in dit topic? :? Ik haal een voorbeeld aan met een gelikte vet gedrukte niet kloppende uitspraak om de bias van de moderatie te laten zien. Volgens mij klopt die uitspraak nog steeds niet.

[...]

Dat mag je vinden, maar de waarheid zal ergens in het midden liggen. Moderaties vinden vrij duidelijk veel vaker aan 1 kant plaats en je ziet dan ook een eenzijdig verhaal. Zelfs een mede-moderator wordt als schurend aan complotdenker weggemodereerd, zelfs daar al, overal duiken ze op die complotdenkers. :p Wat daarentegen bon ton is, is gooi de zondebok in de cel en gooi de sleutel weg in een topic "met een serieuze insteek":
64037106 (van mod)
64152694
65241260
De meest gepluste posts konden vrolijker en denken dat Lange Frans wellicht accounts heeft en dat "de maatschappij tot op het bot absoluut verrot is":
65460610 (een eigen anekdote, vlak daarboven mocht dat niet)
65474704
Ook moderatoren mogen het eens niet met elkaar eens zijn, maar geloof mij dat zit uiteindelijk wel goed.
Verder maak dan een topic report als je denkt dat iets niet klopt, nu spijkers op laag water zitten zoeken draagt erg weinig bij.
Het lijkt bijna een soort gemoedstoestandsexperiment waarbij mensen elkaar in de put praten. Bestonden er maar hoopvolle alternatieven, die zijn er helaas niet in het eenzijdige verhaal..
De huidige coronacrisis geeft ook weinig vreugde wel? De lockdown is zwaar, maar niet iets wat we niet aan zagen komen. Menselijk gedrag en virussen dagen elkaar eenmaal uit. De uitweg is er, maar kost tijd en geduld.
Je kunt prima allerlei rationalisaties bedenken om de andere kant weg te moderen, maar het minderheidsstandpunt kan nog steeds even waar zijn en wellicht wat hoop geven. Het lijkt er nu op dat we de door de weggemodereerde critici voorspelde hoeveelheid extra doden, zwaar gewonden en verloren levensjaren krijgen. Het komt op mij over als heel crue karma in een bizar theater, gecondoleerd daarmee. Er valt helaas niets aan te doen als mensen vrij letterlijk nog liever dood gaan dan een alternatief willen horen, en daartoe de groepscensuur inzetten.
Nogmaals, die wetenschap was er wel. Alleen is er ook nog zoiets als de huidige situatie. Van het zomer verliep de crisis anders dan we weer nu in zitten. De tweede golf was voorspelt voor het najaar/ winter dat is allemaal niks vreemds aan. Zelfs met vaccins zijn we zeker dit jaar nog wel even zoet, ook dat wordt niet ontkent. Beetje raar om hier je achteraf gelijk proberen te halen.
Een mooi voorbeeld ook vandaag is een professor (waar ik het niet geheel mee eens ben) met een afwijkende mening die liever een alternatieve oplossing ziet (oa het i-woord dat hier dit jaar nooit genoemd is). Er bestaat geen algoritme voor waarheid, maar je kunt wel debatteren over wat waar is. Ik vind 65575352 over 'vrij gedebatteerd' daarom wel humoristisch, gezien de eerste post daarover inmiddels gemodereerd is als 'niet de bedoeling'.
Er is ook nog een verschil over wat een aanname is waar een discussie mee kan starten of onderzoek, of complete onzin of puur een mening.

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
pedorus schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:20:
[...]

Ik heb geen probleem met de aangehaalde posts, het zijn gewoon voorbeelden van wat wel blijft staan en de teneur. De spiegel laat zien dat jullie elkaar in de put praten door te meten met 2 maten. Overigens is een TR niet mogelijk bij een ban.

[...]

Het valt wel mee als je de TV uit zet, er valt in mijn omgeving nog best wel wat van te maken. Ik denk dat er op middelengebied eigenlijk best heel veel goed nieuws is, maar ik heb het maar op tweakblogs gezet gezien ik het vermoeden heb dat daar vrijer debat mogelijk is.. Geluk is vaak afdwingbaar door open te staan voor nieuwe ideeën, dat faciliteer ik graag door ze beschikbaar te maken.

[...]

Geen idee, maar wat is weggehaald en wat hier waarschijnlijk onbespreekbaar is, is de theorie van dr. Martin Kulldorff uit april (meer doden bij lockdowns, minder bij gerichte aanpak). En het zeer goede nieuws van dr. Pierre Kory van begin december is maar niet eens gepost, want hier zou dat alleen maar als valse hoop worden gezien ook al is het bewijs geverifieerd door anderen. Want ja, anders zou het wel op TV zijn geweest.. Ongeluk is vaak ook afdwingbaar door niet open te staan voor alternatieven.

[...]

Ik denk dat een Nederlands filmpje van een professor wat binnen een dag >150K views weet te scoren iets bespreekbaars is. Dat kun je wegmoderen, mijn vermoeden is dat er dan enkel nog meer mensen bij komen die het vaccin niet hoeven. Dit forum zal weinig impact hebben, maar bijv. youtube die zaken verwijderd heeft dat wel. Door een gesloten debat gaat het nog langer duren. Want wie gaat er luisteren als er niet naar zijn standpunt geluisterd wordt? En hoe kom je dan tot andere inzichten als er maar 1 standpunt ok is?

Overigens lijkt mij een mening van een professor op zijn vakgebied geen "complete onzin", ook al is het prima mogelijk dat een professor ongelijk heeft, dat is waarschijnlijk deels zelfs het geval. Zoiets zou je juist prima kunnen debatteren, maar kennelijk willen jullie hier geen debat faciliteren.
Oof als je denk dat wij alleen maar braaf naar de NOS kijken en dat als zoete koek slikken en daar ons beeld op baseren dat zegt nogal wat over hoe je over een ander denkt. Iedereen doet wat men kan binnen de maatregelen en daar zit aan de ene kant ook het risico.

Youtube video's bevatten meestal een zeer eenzijdige benadering van een situatie. Door gedegen onderzoekjournalistiek krijg je van meerdere kanten een benadering, met een beter resultaat. Dat gaat vaak mis bij als men zelf onderzoek gaat doen. Ongemerkt gaan we op zoek naar bronnen die conform hun eigen beeld is en vergeet men daardoor de kwaliteit en betrouwbaarheid van de bron.
Vergeet niet dat we lang niet allemaal expert zijn op dit gebied. Om jezelf te verdiepen is prima, maar je loopt het risico dat je ook tegen des en misinformatie aan loopt.

En het blijft stuitend dat je 'experts' blijft aanhalen die minder doden bij een gerichte aanpak blijft aanhalen. Ze hebben uiteindelijk allemaal geen oplossing voor de overbelasting van het zorgsysteem. Het blijft vrij simpel minder contactmomenten is minder besmettingen en ja de economische en maatschappelijk gevolgen worden en zijn desastreus hoe langer de lockdown duurt. Het is niet voor niks dat ze een lange tijd met gerichte maatregelen geprobeerd hebben om dit af te wenden. Je bent echt simpelweg blind geworden voor de realiteit door je eigen onderzoek en dat is een zeer gevaarlijke route die we hier dus niet gaan bewandelen.
De lockdown wordt zo snel als het kan opgeheven, dat gaan ze echt niet langer aan houden voor de lol.
Meer polarisatie en zelfs doden en zwaargewonden is een logisch gevolg als een open debat niet mogelijk is. Dat is waarvoor je kiest als je het zo goed weet dat de ander wel 'complete onzin' moet spreken en je met censuur de discussie beslist. En dat is niet alleen bij corona zo, er is deze dagen nog een ander spijtig voorbeeld van ultieme polarisatie.
Sorry, maar dit is me wel even wat wat je hier zegt. Discussie is mogelijk, mits de simpele richtlijnen worden gevolgd. Meer polarisatie en zelfs doden en zwaargewonden? Je hebt volgens mij goed kunnen zien wat des en misinformatie kan doen met een samenleving, ik ga hier niet meer verder op in.

[Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 08-01-2021 11:36. Reden: tag goed gezet]

Tweakers Discord

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
pedorus schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:11:
Ik postte hier de ontbrekende kant, het is nu niet alsof ik alleen maar naar de andere kant kijk ofzo. Ik hou gewoon de wetenschappelijke literatuur en debatten bij. Ik post eenzijdig als ik de andere kant al genoeg zie, waren hier allemaal mensen die veel te simpel over corona gedacht hadden, dan had ik juist andersom gezeten.
Dat is echter niet hoe het wetenschappelijk proces en consensus werkt. De wetenschap impliceert dat aan de hand van onderzoeken qua onderzoeksopzet, onderzoeksgrootte en wetenschappelijk gehalte empirisch is vast te stellen dat er een consensus is. D.w.z. zijn de meeste wetenschappers in dezelfde onderzoeksvakgebieden het qua criteria eens en zijn de onderzoeken herhaalbaar en is zijn de onderzoek peer-reviewed. Dan is er consensus.

Het neerzetten van de wetenschap als binair issue, dat voor elke standpunt een tegenovergesteld standpunt behoort te bestaan dat even veel aandacht behoort te krijgen als een zogenaamde balans, is niet hoe het werkt.

Wie bestaande wetenschap wil verwerpen zal met dezelfde onderzoeksopzet, onderzoeksgrootte en wetenschappelijke gehalte het tegengestelde moeten worden bewijzen. Kan of lukt dat niet, dan blijft de wetenschappelijke observatie weinig erkend. En terecht, zo werkt het nu eenmaal.

Het claimen dat er in de wetenschap verschillende tegengestelde standpunten voor waar de wetenschappelijke consensus verschilt gelijke aandacht verdienen, is in wetenschappelijke zin niet juist. Wie beweert moet bewijzen, men moet eerst het wetenschappelijke proces door, omdat er geen andere manier is om verifieerbaar en betrouwbaar te bewijzen is dat is iets werkt.

Het wetenschappelijke proces is dus leidend, niet of iemand professor is of wetenschapper is, dat zegt op zichzelf nog helemaal niets namelijk. Dat maakt de discussie ook zo frustrerend omdat alleen mensen in het vakgebied vaak de staat van de wetenschap op waarde kunnen inschatten.

Diezelfde insteek nemen we dus ook vanuit moderatie:
  • We houden ons aan de wetenschappelijke consensus, het is niet perfect, maar het is het beste wat er is.
  • Wie beweert moet bewijzen, een nieuw inzicht moet het wetenschappelijke proces door om geaccepteerd te worden.
En ja, ook wetenschappers zijn corrumpeerbaar en kunnen ingezet worden voor een bepaalde agenda. Het is de ironie je deze vooral vind aan de zijde die het wetenschappelijke proces tegenwerken. Het is in die zin veelal altijd projectie, waar men de ander van beschuldigd, is wat men zelf graag wil bereiken.

Climate dashboard

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
In principe bespreken we individuele moderaties (eerst) gewoon even in de DM :). Ik heb je mijn toelichting gestuurd, hopelijk helpt dat iets.

In het algemeen (dus zonder hier een oordeel over jouw post te vellen): het algemene topic gaat heel hard. Dat betekent ook soms dat er even met iets 'grover' gemod moet worden, zeker in lange offtopic discussies. Dit kan betekenen dat er ook wel eens een post verdwijnt die voor een deel mogelijk ontopic was, maar voor een groot deel offtopic.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@Mrjraider Ik weet niet precies waar je het over hebt. Gaat het om een verwijderde reactie (DM me dan even) of over bijvoorbeeld de modbreak?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Bensimpel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:36:
[...]

En vervolgens wordt mijn mond gesnoerd door andere modjes die elkaar lekker aan het verdedigen zijn. Welkom op Tweakers. Thanks voor je post. Ik wordt hier gewoon keihard genaait door modjes die lekker aan het uitlokken zijn. @Orion84 doe er wat mee.

Meerdere posts van mij zijn door @DaniëlWW2 weggehaald, terwijl die van mcgryphon en ardana mogen blijven staan. Als ik mijzelf probeer te verdedigen door wel feiten te weerleggen gaat mcgryphon hier nog harder op in (samen met vriendin ardana). Dit voelt totaal niet juist en lijkt erg op vriendjespolitiek.
Je beseft je dat ik nu alleen minstens tien tabbladen open heb staan, tegelijkertijd naar TR's, DM's, lopende discussie als afgelopen discussie zit te kijken en ik misschien met zorg naar alles aan het kijken ben? Het spijt me verschrikkelijk dat ik niet alles in een paar minuten kan doen...

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Bensimpel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:47:
[...]

Sorry, maar ik wil dat dit ook openbaar wordt gedaan, ik ben erg bang dat die gewoon via vriendjespolitiek wordt gedaan en ik daar de dupe van ben. Vandaar dat ik ook Orion heb getagged. Gewoon om zeker te zijn dat er meerdere ogen naar kijken. Dat je meteen mijn reactie trashed maar die van een mod niet is gewoon vreemd in mijn ogen.
En ik weet zeker dat hij daar naar zal kijken.
Je bent tevens behoorlijk wat posts aan het verwijderen van mij, welke zijn dit en waarom heb je deze verwijderd?
Omdat je zelf ook niet bepaald straalde in een aantal van je eigen reacties.
mr_petit schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:04:
[...]

Het aparte is ook dat mijn post waar ik mcgryphon wees op zijn discutabele discussietechnieken verwijderd is; dus geeneens ge-ëdit/inhoud gewist, maar compleet verwijderd alsof deze nooit bestaan heeft.
De post van mcgryphon staat er overigens nog gewoon.
Toch apart dat er een hele post verwijderd worden ipv inhoud gewist wordt.
Alsof er een doodzonde gepleegd is.
Wanneer wordt er de inhoud van een post verwijderd en wanneer wordt er een complete post verwijderd?
Die hoort eigenlijk ook eerder hier en dat staat die dan ook.

[Voor 31% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-01-2021 00:07]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Zeker :). Ik heb een modbreak geplaatst, omdat het al erg lang ging over alles rondom de vaccins en het vaccinbewijs. Alles wat daarover ging onder de modbreak heb ik dus verwijderd. Ik zal de volgende keer ff duidelijker zijn waarom ik dingen weghaal en bij vragen kunnen we dan altijd even per DM verder.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
codex schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:35:
@ZieMaar! waarom is mijn reactie verwijderd? Los van het kanaal dat het plaatst is het geen fictief verhaal of stemmingmakerij.
Hij is terug, zie DM voor meer uitleg :).

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
jbhc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:10:
@tweakduke Zou je ook gewoon de quote van mijn post willen verwijderen en niet alleen mijn reactie? Zo slaat het natuurlijk nergens op. Laat dan of alles staan, of niets maar niet de helft :)
Bij deze :)

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Number10 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:13:
@tweakduke Gezien het persisterende schijnbare volkomen onbegrip voor de preventieparadox lijken mij de voorbeelden juist erg toepasselijk.

Ze zijn niet bedoeld als drogreden, maar ter verduidelijking van het concept. Graag herstellen.
Nee, de argumentatie om jouw standpunt te onderbouwen zijn geen valide argumenten. Dit draagt dan ook niks bij aan de discussie.

Als je echt wat wil bijdragen aan de discussie dan kom je met goede argumenten en onderbouwing.

Tweakers Discord

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@mesa57 Dat was ik en ik ben nog even bezig, ik stuur je zo een DM met toelichting!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ergens gebeurt hierboven natuurlijk exact wat er continu in de topics ook gebeurd. Vanuit een standpunt word je in een kamp gezet, wat de discussie natuurlijk helemaal niet helpt ;).

Los daarvan: wij proberen ruimte te geven aan verschillende visies en verschillende meningen, zolang ze natuurlijk wel binnen het beleid passen en fatsoenlijk zijn. Daarbij vragen we wel echt onderbouwing. Hinten op corruptie, zogenaamde open vragen over verbanden etcetera zijn allemaal echt niet de bedoeling.

Tegelijk gaat de stroom soms zo hard dat het moeilijk is voor ons om alles continu en snel te lezen (maar gelukkig hebben we TR's :)).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Er mag zeker wel meer discussie zijn, maar dan dus wel onderbouwd. Zomaar roepen dat het corrupt is en vergelijkbare posts, die zijn dus niet welkom.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Gents, we gaan hier niet individuele moderaties of posts en plein publiek bespreken. Voor meer uitleg voor inviduele moderaties kan je je gewoon bij een mod melden.

Hier bespreken we meer het achterliggende beleid etcetera,

[Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 19-02-2021 17:26]

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
De term wappie is niet gewenst en wordt geregeld op gemodereerd en zijn diverse modbreaks over geweest. Mensen op die manier wegzetten draagt niet bij aan een constructieve discussie, ook al ben je het totaal niet eens met de zienswijze van een ander.

De naam viruswaanzin in plaats van viruswaarheid dat is inderdaad niet vreemd. Officieel heet het viruswaarheid, maar dat gegoochel met namen van Willem Engel maakt zijn zaak niet duidelijker of sterker erop. Dan krijg je dat mensen zelf de naam gaan kiezen waar ze het juiste gevoel bij hebben.

Tweakers Discord

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Wat @tweakduke zegt, in principe modereren we dat gewoon. Tegelijk kunnen we niet alles altijd direct lezen, daar gaat het soms te snel voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
De ongepastheid zit hem in dat de vergelijkingen vaak absurd zijn en afbreuk doen aan de ernst van de Holocaust.

Godwin heeft niet bedoeld om iemand 'af' te laten zijn als de Holocaust vergelijking gemaakt wordt. Echter zie je vaak wel dat er geen goede discussie meer mogelijk is met dergelijke extreme vergelijkingen. Mede daarom dat we dat niet willen zien.

Is iets om in het awm beleid te zetten zie ik, dat staat op de agenda :)

Wikipedia: Wet van Godwin

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Een apart topic, zodat mensen hun frustratie kunnen botvieren dat lijkt mij niet de oplossing. Meer ruimte voor emotie is er in het slow-chat topic, maar ook daar houden we het fatsoenlijk en is het niet een vrijbrief om maar te ranten.

Met de persconferentie aankomende dinsdag in aantocht merk je dat de spanning weer oploopt voor wat er beslist gaat worden. We modereren wat wij kunnen. Ik heb net nog een enkele post weggehaald, maar vragen ook aan iedereen om hun emotie in de hand te houden en niet teveel de onderbuik te laten spreken.

Tweakers Discord

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Zie DM, @GAIAjohan . Dat is de eerste plek om individuele moderaties te bespreken.

In zijn algemeenheid vragen we om claims te onderbouwen. Je ziet dat daar vaak ‘omheen’ wordt geprobeerd te werken door te hinten (‘je zou bijna denken dat...’), door te vragen (‘het was nooit nodig en nu het spannend wordt is er x, hoe kan dat?’) en die laatste dan het liefst voorafgegaan door een zinnetje als ‘ik geloof niet in corruptie, maar...’.

Dat zijn allemaal manieren waarop je ziet dat mensen verdachtmakingen of andere niet onderbouwde claims maken en dat is niet de bedoeling. Soms is daar het onderscheid tussen iemand die het echt wil begrijpen en iemand die een andere intentie heeft helaas soms lastig.

En nogmaals, dit is even in zijn algemeenheid :). Over jouw post kunnen we het beter even in de dm hebben.

[Voor 81% gewijzigd door ZieMaar! op 21-02-2021 08:55]

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:18:
[...]

Maar je hebt de post niet aangepast, noch de leugens over de posts van andere mensen aangepast. Later aangeven "Point taken" zonder actie maakt de troll niet anders. Mijn mening over jouw bijdragen is al duidelijk en ik ga expres niet op je slechte posts in in topics, en het verzoek andersom dat ook niet te doen. Beter voor iedereen.

Het gaat me hier meer om de gedachtenkronkel bij de moderator die de TRs afvinkt.
Ik heb deze niet afgevinkt, maar als iemand wordt aangesproken wordt in de discussie en dat wordt opgepakt dan geldt dat evengoed als een modactie. De extra knip zetten voegt dan ook niks toe.

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Dus als iemand hardcore p*rn post en een mod zegt foei zonder knip, dan is dat een modactie? Ook komt het op deze manier niet in de usernotes, en blijft de kans dat iemand de troll gaat voeren. En naar de buitenwereld wordt het signaal gegeven dat dergelijke posts gewoon kunnen (linkdump en troll trouwens).

Dus nee, dit is niet correct. De extra knip zetten is juist belangrijk. De user heeft een dag de kans gehad om beterschap te tonen en de posts zelf aan te passen.

Na het eerste afvinken heb ik duidelijke tekst bij de tweede TR gezet, je zou dan minstens verwachten dat de desbetreffende moderator wat meer moeite doet dan alleen weer lui afvinken. Wij kunnen niet zien wie de TR afvinkt en dus ook geen contact opnemen, behalve hier.
Een hoop aannames, verwijten zonder dat onze overweging wordt meegenomen. Niet alles is zichtbaar en daar doen wij, zoals je weet geen uitspraken over.

Ik blijf bij mijn eerdere antwoord.

Tweakers Discord

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Juist om die diepgang te kunnen blijven waarborgen denk ik dat het juist goed is om het in een apart topic te bespreken. We hebben eerder bijvoorbeeld de vaccin ontwikkeling en het vaccinatiebeleid een eigen ruimte gegeven, wat volgens mij de kwaliteit van beide topics enorm ten goede is gekomen.

Het punt is dus zeker niet dat het niet besproken zou moeten worden, maar in mijn ogen verdient het echt zijn eigen plek.

Maar misschien hebben we het wel niet over precies hetzelfde? Mijn modbreak is vooral ontstaan uit de verkiezingsdiscussie op de pagina ervoor. Ik denk dat daarmee het algemene topic nog voldoende onderwerpen kan bevatten, naast de cijfers. Sterker nog, volgens mij is dat al vijf delen aan de gang ;).

Maar, ik (wij) staan zeker open voor suggesties. Ik zie nu een groot verzameltopic, dat soms zo snel gaat dat het lastig is om wat diepgaandere discussies over specifieke onderwerpen te voeren. Bij de vaccins hebben we besloten dat uit het topic te tillen (en dat werkte volgens mij goed), ik kan me voorstellen dat dat dus rondom de verkiezingen irt Corona ook werkt.

tl;dr: het is niet mijn doel die discussie te stoppen, in tegendeel, ik zou die juist meer zijn eigen ruimte gunnen.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Vooropgesteld; volgens mij is dit bij uitstek een discussie die goed hier in het feedback topic past :). Ik begrijp overigens wel dat de nuance misschien wel niet uit de modbreak te halen was, maar tegelijk zit er wel een lastig grijs gebied tussen politiek in het algemeen en verkiezing in het bijzonder (uiteraard).

Datzelfde zie je ook met de vaccins, uiteindelijk, als je gaat speculeren (of modelleren, of rekenen ;)) met de cijfers, dan komt natuurlijk snel het gesprek op de invloed van de vaccins, de mogelijke leveringen etcetera. Tot nu toe gaat dat over het algemeen toch aardig, volgens mij zou dat met een onderwerp als Corona irt Verkiezingen ook wel moeten kunnen. Dat topic kan hier staan en een alias krijgen naar het Verkiezingenforum (of vice versa).

[Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 24-02-2021 10:14]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Wat @Señor Sjon zegt; voel je vrij er een aan te maken :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
xzaz schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:19:
[...]

Sorry hoor maar de reacties lopen uit dat de Nederlandse regering expres de burgers klein houdt en dat de politiek eigenlijk niets uitmaakt want het is een pot nat.

Daarnaast zie je berichten dat het RIVM het lanf bestuurd en dat de overheid geen oog heeft voor alles wat buiten de corona crisids om gebeurt.

Het is gewoon framing en pertinent allemaal onwaar en niet eens neer waard om op te reageren. Ik heb het al vaker gedaan maar het is een trend die door bepaalde politieke partijen wordt uitgestrooid over het Nederlands politiek klimaat.

Ik wil best discussies voeren over het corona beleid vab de overheid en hier en daar zijn er zeker zaken fout gegaan maar zeggen dat de politiek niks waard is en allemaal 1 pot nat dat neem ik echt niet meer serieus en is vergelijkbaar met discussies op Facebook.
Even verplaatst naar het feedback topic.

Begin dan eerst met zelf volwassen terug te reageren en niet wat one-liners te dumpen.

Mensen zijn het de maatregelen zat en het zou in mijn eigen ogen te kort door de bocht zijn om dat allemaal maar de kop in te drukken.
Het is niet de bedoeling dat het 1 groot rant topic word, maar enige kritiek op de maatregelen die genomen wordt dat moet, mits onderbouwd, kunnen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
LZ86 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:46:
Heel eerlijk Tweakdude, maar bij veel van die gebruikers is het stukje "mits onderbouwd" al heel lang afwezig. Ik ben dat topic ook al uitgegaan omdat ik klaar ben met precies dat wat xzaz aangeeft. Het is een rant en complot topic aan het worden / geworden.

Natuurlijk moet kritiek kunnen, ik ben het zelf ook lang niet overal mee eens. Maar de manier waarop dat nu veelal gebeurd is al lang geen bodem meer voor een gezonde discussie.
Ik ben er nog maar eens doorheen gegaan met de bezem en het ergste is nu weg.

De frustratie neemt helaas de overhand, het topic wordt de laatste tijd alleen maar zuurder.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Die zijn verwijderd (ik denk door @tweakduke ) toen het topic gisteren opgeschoond is: tweakduke in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5". Als ik jouw berichten zo zie, dan is dat waarschijnlijk omdat het slowchat was.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Mrjraider schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:31:
@ZieMaar! Mrjraider in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

Dit is ontzettend ontwrichtend om maar niet te spreken over het feit dat je reacties hierop laat staan.
Ik noem dat, zei dit al eerder, selectief modereren. Vind dat niet heel erg netjes.
Een dag later alles langs gaan, discussie was al lang en breed afgesloten, geen flames of trolls.
Kom, je post voldoet overduidelijk niet aan het beleid (door de ongefundeerde verdachtmaking).

Dat wij niet 24/7 elke post lezen en soms misschien ook iets over het hoofd zien, maakt het natuurlijk nog niet opeens een post die wél binnen het beleid past. Daarom pas ik hem, als ik hem zie, alsnog aan.

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:08:
[...]

Hm, dat is niet dezelfde lijn die in tweakduke in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic" wordt beschreven, waar een overduidelijke trollpost gewoon blijft staan en de mod die de TRs afhandelde niet durft te reageren.
Daar werd de post in het topic zelf door een mod opgepakt dat gebeurt niet vaak, meestal zien we een knip maar kan evengoed. Dat is toen ook al verteld.
Mrjraider schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:48:
[...]

We zijn daar tien pagina’s verder. De discussie die er gisteren was is compleet ondergesneeuwd door andere reacties.
Met je “kom nou, je hebt geen gelijk” houding verlies je mijn fatsoen al. Ik vind het een belachelijke vertoning door een dag later in reacties te gaan knippen omdat het niet past in je straatje.
Dat is geen excuus als we een dag later knippen, als het nodig is dan doen we dat alsnog, In dit geval had je die gedachte beter voor jezelf kunnen houden. Ik begrijp wel dat je dergelijke bedenkingen wel eens kan hebben, maar het voegt uiteindelijk niks toe aan de discussie.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
JeroenNietDoen schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:53:
Zojuist een modbreak van @ZieMaar! ontvangen in de discussie over bereidwilligheid van het vaccineren. Er wordt daar verwezen naar een onderzoek van het RIVM. Ik zet mijn twijfels bij de onpartijdigheid van het RIVM daar het een overheidsinstantie is. Ik zet er ook expliciet kunnen tussen haakjes.

Waarom gaat dat te ver dat dat een edit moet krijgen :? Ik vind hem wat overdreven.
Zie DM, waar we in 1e instantie individuele moderaties bespreken.

[Voor 79% gewijzigd door ZieMaar! op 21-03-2021 11:58]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb die overweging eigenlijk nog niet (bewust) gemaakt. Ik vind het lastig in te schatten hoe levensvatbaar zo'n Belgisch topic is en hoewel de cijfers en maatregelen verschillen, is er ergens natuurlijk ook wel erg veel overlap.

Ik ben er in ieder geval niet per se op tegen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Helaas zijn moderators ook gewoon mensen die soms ook wat anders te doen hebben :). We proberen er bovenop te zitten, maar dat lukt niet altijd, maar ik hoop dat het ergste er nu uit is.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@BarôZZa ik heb je post even hierheen verplaatst.

Ik weet niet exact wat je insinueert, maar volgens mij heeft @tweakduke ook gewoon ingegrepen rondom de generalisaties die er waren nav de boodschap van Aboutaleb over de ramadan en avondklok.

Mocht het over de post gaan die ik aangepast heb, die bevatte een generalisatie. Mocht je het daar over willen hebben; dan liever eerst even per DM.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@raptorix ook jouw post maar even hierheen verplaatst; dat is beter dan in het lopende topic daar iets over vragen :). Vanwaar je suggestie?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ah zo :). Op zich denk ik dat een deel van de juridische onderbouwing waarom er in kerken wel of niet streng opgetreden kan worden, wel past, maar dat vooral de gevolgdiscussie over hoe je dan je eigen kerk kon stichten wat offtopic was...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@Ankona Wij proberen een mix te vinden in topics die eigenlijk wel echt een langere relevantie (vaccinuitrol) hebben of die dermate relevant zijn (pauze AZ) dat ze een eigen topic 'verdienen'. Met een algemeen topic zal een beetje overlap altijd plaatsvinden, op zich geloof ik niet dat we daar overdreven streng in modden.

In dit geval ging het, mede, om een afgeleide discussie over hoe je je eigen kerk kon starten (om dan in lijn met Urk/Krimpen je niet meer aan de regels te houden). Dat verdient geen eigen topic, dat is gewoon offtopic :).

Maar nogmaals; we doen ons best, maar staan ook echt wel open voor suggesties voor eigen topics, maar het blijft elke keer weer een nieuwe afweging...

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:45:
[...]

Sorry, maar ik schijf letterlijk 'mensen die alsnog corona krijgen'. En dan ook nog eens letterlijk in relatie tot het over de rand duwen van de zorg.

Dat je er allerlei andere zaken in leest is mij niet aan te rekenen. Nogmaals; struisvogelpolitiek.

De totaal ridicule stelling dat we maar alles open moeten gooien krijgt zo alle ruimte, maar nadenken over de gevolgen hoeft niet. 8)7

En nogmaals; ik zou er helemaal voor zijn om ieder zijn keuze te geven en alles open te gooien. Echter; er zijn er weinig die het fatsoen hebben om gelijk de laatste adem uit te blazen. Hier is een zeer hoge en langdurige zorgbehoefte bij. Die je niet zomaar onder het tafelkleed kunt vegen.
Nu ga jezelf over in flamen op @Standeman dat schiet evengoed niet op.
De post die geknipt is:
Zou ik het mee eens zijn als we iedereen die alsnog Corona krijgt bij aankomst bij het ziekenhuis gelijk een ander spuitje geven. Je kunt de zorg hier niet mee opzadelen.
Daar stel je zaken veel te kort door de bocht en geeft geen constructieve discussie. Uiteraard is nu het eeuwige dilemma weer aan bod:
• Hoe gaat het met de belasting in de zorg
• Hoe is het met het draagvlak gesteld en welke maatregelen hebben daardoor nog zin en welke niet.
• De vaccinaties.

Als beide kampen met gestrekt been erin gaan om hun punt te maken, gaan we heel snel weer de verkeerde kant op in het topic.

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:46:
[...]

Maar het is ook kort door de bocht. En dat is precies waar telkens omheen gedraaid wordt.

Alles nu losgooien zorgt zonder gegarandeerd voor hogere druk op de zorg. Enige vraag is dus; wat doen we daarmee. En niet 'gooi maar los dan zien we het wel'.

Ultimo zijn er dan m.i. maar drie opties. Wel zorg verlenen, geen zorg verlenen of een handje helpen. Meer zijn er echt niet.
Daarom wordt er toch nog niks versoepeld, het risico is nu te groot. Je kunt wel eenzijdig vanuit de zorg redeneren, maar er zijn veel meer kanten van het verhaal waarom de druk op de zorg zo hoog is en waarom dat zo moeilijk naar beneden gaat. Die moet je ook meewegen.

Als je dan alleen maar zegt: dan maar een spuitje dan sla je de discussie dood en kun je beter even afstand van de discussie nemen in plaats van zulke uitspraken doen.

Tweakers Discord

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@SomerenV Klopt, maar werk daar dan niet aan mee ;). Ook had jij een vrij duidelijk waardeoordeel staan in je oorspronkelijke post, dat was ook een reden dat ik hem aanpaste.

-edit: en ik heb je post ff hierheen verplaatst, in het topic zelf hebben we het niet over moderaties.

[Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 13-04-2021 14:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@HollovVpo1nt merci voor de complimenten! Dat wordt gewaardeerd!

offtopic:
maar ik heb em toch ff verplaatst ;) :)

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:22:
Ben even benieuwd waarom een post van mij verwijderd was om 15:18 , ik meen door @tweakduke ?

Ik heb het vermoeden dat het komt omdat er een deel instond wat niet over Nederland ging maar wat ik aanhaalde als voorbeeld van waar ik bang voor ben als we in NL naar een testmaatschappij gaan waarin mensen bepaalde rechten krijgen obv hun wel of niet beschikbare medische gegevens.

Verder stond er een link in naar een nieuwsartikel.

Heb niet zoveel zin in weer een ban dus een beetje feedback over waarom iets verwijderd is wordt op prijs gesteld.
De post was:
Alleen gevaccineerde mensen geëvacueerd van eiland na heftige vulkaanuitbarsting

Dit is waar ik serieus bang voor ben met die hele tweedeling in de maatschappij straks, je wordt écht een 2e rangs burger. Behoorlijk beangstigend dit.

Er wordt in de VS geadviseerd vaccineren met het Jansen vaccin tijdelijk stop te zetten. De reden? Dezelfde als bij Astrazeneca. :/
De kwestie omtrent het janssen vaccin wordt besproken in Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed). en is jouw post meegegaan met de opruimactie.

En het eerste punt over de tweedeling in de maatschappij blijft een gevoelige kwestie mede door de benoeming 2e rangs burger. Daar krijg je snel 2 kampen in en geeft geen goede discussie. Er is geen verbod om dat te bespreken, maar dan zal dat wel beter onderbouwd moeten worden.

Tweakers Discord

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat blijft altijd een lastige puzzel, want dan hebben we:
- de algemene draad
- de fieldlabs
- de coronapas

Tussen die drie zit wel veel grijs. Dan zou het misschien beter zijn om het coronapas topic ook te gebruiken voor de fieldlabs (eventueel in een nieuw topic voor beide onderwerpen)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Nee dat dat laatste niet wenselijk is begrijp ik @Grvy. Maar we hebben, bijvoorbeeld, ook vaccintopics en het algemeen topic en dat loopt ook door elkaar. Dus hoewel de verschillen soms logisch lijken (of zijn), is de praktijk weerbarstiger.

Maar ik ben er op zich niet op tegen hoor, ik denk dat specifiekere topics (neem als voorbeeld weer het vaccintopic) vaak meer diepgang bieden. Ik wil best een fieldlabs topic een goede kans geven, zeker met een goede TS en duidelijke afbakening zou dat best kunnen werken (en anders zien we dat vanzelf wel weer).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Vervelend dat je het onduidelijk vindt, maar volgens mij staat er op zich vrij duidelijk in de startpost wat het idee achter het topic is, toch?

Zie ook het slowchattopic:
Dit topic is bedoeld voor het praten over het Coronavirus met een minder serieuze insteek dan wel slowchat.
Dat is toch wat van toepassing is op de verplaatste post?

[Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 20-04-2021 18:19]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Misschien praten we wat langs elkaar heen, maar het gaat er niet om of humor wel of niet mag, maar over het feit dat het slowchat is...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Het is best een beladen discussie waarin er ook een grote groep mensen die serieus vreest voor een wat langdurigere testsamenleving, een overheid die meer en meer controle wil uitoefenen etc.

Met andere woorden, de vraag is of iedereen de humor (wat natuurlijk enorm subjectief is) er van inziet...

Zie verder de dm

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@raptorix we hebben het al vaker gevraagd, maar wil je niet meer in topics anders dan deze reageren op moderatie? Zie ook het beleid.

Ik begrijp niet wat je punt is met de avondklok. Die is niet door Tweakers bedacht of opgelegd. Dat jij vindt dat het rivm dat niet goed uitlegt, dat kan, maar dat heeft natuurlijk niets met je postgedrag hier van doen. En het punt is: kom nou gelijk met onderbouwing, niet pas op verzoek en wees even kritisch op je bronnen (en wat ze nou exact voor info bevatten).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
De smiley an sich is niet het probleem hoor, maar de combinatie van 1 regel icm die smiley is wel heel vaak slowchat ;). En soms zijn 1 regelige berichten ook prima, alleen heel vaak ook niet. De modbreak was vooral bedoelt om mensen even na te laten denken als ze een post van 1 regel willen plaatsen in dat topic.

De slowchat is voor mensen die serieus reageren heel irritant.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb, volgens mij, die berichten ook naar het slowchat-topic verplaatst, toch?

-edit: de modbreak ook even aangepast en nog wat ninjamoves gedaan...

[Voor 31% gewijzigd door ZieMaar! op 27-04-2021 17:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@PiB feedback op moderatie mag hier, of in dm. Nooit in het topic zelf, zoals je in het beleid, de ts en de topicwarning gelezen hebt.

Tegelijk, als ik de link nu nog eens open, dan denk ik dat ik te snel was (of de tekst is veranderd, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk, eerlijk gezegd...).

Dus mea culpa, je post is teruggezet, wellicht wel handiger om eventueel de volgende nog de relevante stukken te quoten ;)?

Het heeft overigens werkelijk niets met niet aanstaan te maken, maar met faciliteren van een goede discussie waarbij we vragen om met bronnen je verhaal te onderbouwen. Dat heb je dus nu wel gedaan, maar die bron leek je punt juist niet te ondersteunen (maar goed, die heb ik te snel gescand)...

[Voor 26% gewijzigd door ZieMaar! op 01-05-2021 11:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
dglavimans schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:25:
[...]

Welk topic zou dat wel kunnen hier binnen op het forum? Ik vind het constante groepje dat dingen negeert terwijl ik als een clown netjes binnen zit een vrij serieuze discussie eigenlijk (vragen waarom hier niet harder tegen wordt opgetreden enzo bedoel ik dan)
Ik heb je post even verplaatst.

Wat ik bedoel: elke keer als er weer ergens mensen bij elkaar zijn (Koningsdag, BLM en alles er tussenin) leidt tot weer exact hetzelfde rondje: talloze generaliserende posts, besmuikte (of minder besmuikte) oproepen tot geweld, een discussie (het liefst op de man) over dat het toen wel of niet tot extra besmettingen heeft geleid en dat geheel doorspekt met allerlei slowchat opmerkingen.

Een goede, serieuze, niet polariserende discussie mag wat mij betreft wel, maar dat is de afgelopen tijd rondom dit soort dingen niet goed gelukt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Gunner schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:48:
[...]

En toch is het niet helemaal antwoord op de vraag waar we dit soort frustraties wel al dan niet tijdelijk kunnen uiten? is dat hier of moeten we daarvoor elders terecht?

laten we eerlijk zijn; de hele reeks is een herhaling van zetten, er zijn genoeg zondagen geweest waarin er lekker tekeer wordt gegaan tegen kerkbezoekers etc, wat maakt een nog grotere groep samenscholende voetbalsupporters dan beter?
Op een constructieve, serieuze, respectvolle manier kan het wel (de discussie), maar daar was nou niet echt sprake van. En om alleen je frustraties te uiten is er geen plek op dit forum.

Zie ook Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Rants: Dat wil zeggen reacties die geen ander doel hebben dan het (op een negatieve manier) uiten van frustratie zonder verdere onderbouwing of relevantie voor de discussie.

[Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 02-05-2021 20:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Uit het beleid:
• Godwins: Een vergelijking maken met de nazi's, Hitler of de Holocaust. Deze vergelijkingen doen afbreuk aan de ernst van de Holocaust en mede daarom ongepast en daarmee ongewenst. Tevens is er in de meeste gevallen geen fatsoenlijke discussie meer mogelijk door deze extreme vergelijking.
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Tweakers Discord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
SomerenV schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:38:
[...]

Nee, mensen met een alternatieve mening wegzetten als egoïstisch, kortzichtig en asociaal is een goed voor een fatsoenlijke discussie :+

Overigens snap ik wel wat @Erapaz zegt. Momenteel zie je dat stukje bij beetje de maatregelen extremer worden. Alles 'voor' onze vrijheid, maar dan moet je je wel conformeren tot die maatregelen. Buiten WO2 zijn er voor zover ik weet geen vergelijkbare situaties geweest. Daarmee wordt niet meteen gezegd dat de situatie nu vergelijkbaar is met de holocaust, of dat het toen even/minder erg was als nu. Het laat alleen zien dat je mensen bizar ver kunt krijgen door alles in kleine stapjes te doen. Als je alle maatregelen van nu, inclusief de plannen die er liggen, vorig jaar had geopperd dan had men je voor gek verklaard. Nu worden critici voor gek verklaard en da's prima blijkbaar.
Uiteraard was het vorig jaar ondenkbaar, maar dat is voortschrijdend inzicht gedurende de crisis. Bovendien veranderd de situatie ook iedere keer. Nu zijn er vaccinaties en afgelopen jaar zaten we nog in het begin van de crisis en waren lock-down maatregelen de enigste oplossing.
De vergelijking met WO2 wordt puur en alleen gedaan omdat toen ook systematisch vrijheden ingeperkt werden, maar omdat het langzaam gaat en in kleine stapjes ziet men dat niet direct als een bedreiging.
Toch blijft de vergelijking ongepast, de maatregelen hebben immers niet het doel om de bevolking te zuiveren van 'onmensen'.
Bovendien kunnen we in protest gaan tegen de maatregelen, wordt erover gedebatteerd en is de gang naar de rechter anders ook nog mogelijk.

Kortom, onderbouw je argumenten met valide bronnen en ga niet over op de drogredeneringen van WOII.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Zie hierboven. Het is praktisch altijd extreem ongepast en ook bijna altijd discussieverstorend (zoals je net zag gebeuren).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Prima om dat even hier te melden @Dennis1812. We pakken hem wel even verder op via DM :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
SomerenV schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:32:
Kom ik met linkjes, is het nog niet goed. Ondertussen kunnen 'tegenstanders' (om het zo maar even te noemen) roepen wat ze willen zonder dat er iets aan gedaan wordt.

I'm out. Veel plezier nog met de nogal eenzijdige discussie :w
Heb je de modbreaks gelezen? De hele mondkapjes discussie is niet normaal te voeren, dat blijkt keer op keer. Als we dat dan toch weer willen doen, dan graag met nieuwe informatie die de status quo doorbreekt (inclusief uitleg waarom dat zo is) en niet met allerlei oude bronnen, zoals jouw linkjes en al helemaal niet voorzien van conclusies die niet of heel beperkt uit die bronnen af te leiden zijn.

Ik begrijp ook niet waarom je beeld is dat dat eenzijdig gemod wordt; volgens mij halen we gewoon beide kanten van die discussie weg.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
BazzH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:32:
[...]

Ja, ik weet dat we dit liever achter de schermen hebben waar niemand het kan zien....
Maar je meet behoorlijk met 2 maten. Deze term wordt namelijk vaker gebruikt, in dit topic, in andere Corona topics.... de search kan je dat prima laten zien.

Dus je uitspraak "Denigrerende termen gebruiken we gewoon niet. " is bewezen onwaar.
Termen als wappie's, vooral in deze context, verstoren de discussie potentieel enorm. Daarom halen we dat, als we het zien of als we er op geattendeerd worden, vaak weg. Maar, zoals vaker gezegd is, alles lezen is gewoon niet te doen, dus er zal vast wel eens een term blijven staan. Dat maakt het, uiteraard, niet opeens ok of meten met twee maten.

Dus letterlijk heb je gelijk en had de zin misschien moeten zijn: "willen we hier niet zien".

-edit: ik heb je post gelijk maar even naar het goede topic verplaatst, moderaties bespreken we niet in het topic zelf. Zie ook het beleid.

[Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 02-06-2021 14:45]

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Ik zie dat ik de bewoording wat ongelukkig gekozen heb in de mbr. Wat @ZieMaar! terecht opmerkte had "willen we hier niet zien" beter gepast. Ik heb het inmiddels aangepast.

De denigrerende opmerking wappie voegt niets toe in de context. Het zet mensen weg en zet de deur open om een ieder die wat kritisch is op het coronabeleid of zijn twijfels heeft weg te zetten als wappie. Dat biedt geen opties voor een constructieve discussie.

Het kan altijd zijn dat er nog ergens de term wappie gevonden kan worden, maar wij kunnen niet alles lezen en als het dan niet wordt gerapporteerd kan het worden gemist. Het heeft niets te maken met heiliger dan de paus modereren en inconsequent te zijn.

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Number10 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:29:
[...]

Goed punt, maar wat mij betreft kan het breder getrokken worden.

In essentie betreft het een variant op een ad hominem en dat is wat er volgens mij in het NL topic veel te vaak gebeurt. Niet alleen in reacties op elkaar, maar ook richting groepen of personen in de maatschappij. Een ad hominem is zelden of nooit een inhoudelijk argument en draagt daarmee niet bij aan de discussie.
Het is een ongeschreven regel dat een ad hominem ongewenst is door de jouw gegeven reden. Ik kan binnenkort kijken om dat in het beleid op te nemen.
Ja, er zijn diverse bekende personen en clubs die hun verhaal doen. En ja, dat kan soms een terugkerend punt worden dat wel of niet wordt onderschreven of compleet ridicuul zijn (in de ogen van velen of anderen). Maar volgens mij is de zuivere manier om daar inhoudelijk op te reageren.

Een alternatief kan zijn om drogredenen te benoemen zoals een ad hominem. Het lastige van het benoemen van een ad hominem is alleen dat het weer een ad hominem op zich is en uiteraard compleet off topic.

Hoe gaan we hier nu mee om?

Ik tag even je co-moderator @ZieMaar!
Dat hangt weer samen met zaken die we steeds normaler gaan vinden. Echter zijn wij van mening dat we hier discussiëren met inhoudelijke argumentatie en niet met verstorende discussietechnieken.

Nogmaals ad hominem is daar tevens een van, echter is het wel zaak om goed te beoordelen hoe het ad hominem argument wordt ingezet. :)
Een grijs gebied zul je altijd houden, niet alles is met regels vast te stellen en te voorkomen.

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Number10 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:32:
[...]

Ik kan eigenlijk geen goede redenen bedenken wanneer een ad hominem iets nuttigs bijdraagt. Het maakt de positie van de persoon die de ad hominem hanteert overigens automatisch zwak (een ad hominem is eenvoudig te weerleggen en doet daarmee onbedoeld afbreuk aan het al dan niet ingebrachte feitelijke argument).

Het komt er denk ik op neer dat:
1. de gebruiker van een ad hominem geen goede argumenten heeft en dan maar een ad hominem gebruikt
2. de ad hominem gebruikt wordt als extra ondersteuning van een standpunt
3. de gebruiker van een ad hominem niet weet dat hij/zij een ad hominem gebruikt of dat een ad hominem altijd offtopic is

De laatste categorie is uiteraard het lastigste, omdat het onbewust en onbedoeld gebeurt. Ik vermoed dat veel ad hominems in die categorie vallen, maar dat maakt niet dat ze daarom moeten blijven staan.

Volgens mij gaat dat voor een ad hominem niet op. Er zijn in dit topic in ieder geval wel heel veel voorbeelden te vinden die evident niks met 'grijs gebied' te maken hebben. En ja, ik snap dat je als moderator niet elke reactie tot op detail gaat analyseren en ook niet continu de 'blauwe pen' gaat hanteren om de sfeer goed te houden. Andersom kan het ook demotiverend werken voor deelnemers die evidente ad hominems getolereerd zien worden.

En voor de goede orde: het standpunt is wat mij betreft irrelevant als het aankomt op de ad hominem, maar het standpunt kan zelf op inhoudelijke gronden natuurlijk - ik noem maar wat - zwak, discutabel, onredelijk of ongepast zijn.
Dat blijft dan ook een afweging voor het modteam wanneer er ingegrepen wordt. In de meeste gevallen halen we de aanvallen weg, zeker als ze gerapporteerd worden.

Nog meer info trouwens: Wikipedia: Ad hominem

Tweakers Discord

Pagina: 1 2

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee