Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

gambieter schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:24:
[...]

Dat is minder erg dan een moderator in dit forumdeel die komt met dit:

[...]

Dat mondkapjes topic is een beerput en van een bedroevende kwaliteit. Om er dan eentje even uit te pakken is erg flauw. Toevallig ook iemand die tegen de napratende meute ingaat.
Volgens mij is de basis nog steeds dat je dingen leest eer je om samenvatting gaat vragen maar dat is al afgehandeld. Het feit dat iemand tegen de meute in gaat is goed maar om dan links te droppen zonder daarmee argumenten te onderbouwen noch de een context te geven waarom die aangehaald wordt is niet handig.

En naast dit ene voorbeeld zijn er meerdere, helaas lijkt dit meer acceptabel te worden.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:01

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Napo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:28:
[...]
Volgens mij is de basis nog steeds dat je dingen leest eer je om samenvatting gaat vragen maar dat is al afgehandeld. Het feit dat iemand tegen de meute in gaat is goed maar om dan links te droppen zonder daarmee argumenten te onderbouwen noch de een context te geven waarom die aangehaald wordt is niet handig.

En naast dit ene voorbeeld zijn er meerdere, helaas lijkt dit meer acceptabel te worden.
Tsja. Het Deense onderzoek dat na 600 keer besproken en afgewezen te zijn ineens als het nieuwe halleluja artikel tegen de mondkapjes weer opnieuw word gepost begint ook wel te vervelen.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Napo
  • Niet online

Napo

YakuzA schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:45:
[...]

Tsja. Het Deense onderzoek dat na 600 keer besproken en afgewezen te zijn ineens als het nieuwe halleluja artikel tegen de mondkapjes weer opnieuw word gepost begint ook wel te vervelen.
Dat is een whataboutisme edoch nog steeds liever dat zo'n onderzoek wordt aangehaald in een argumentatie dan dat er een linkdrop plaatsvindt.

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Napo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:30:
linkdrops zijn heden ten dagen weer prima?
Nope, tijdens het opruimen van de thread was ik die gewoon vergeten, ik heb hem alsnog opgepakt, bedankt.

Climate dashboard

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

defiant schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:02:
Nope, tijdens het opruimen van de thread was ik die gewoon vergeten, ik heb hem alsnog opgepakt, bedankt.
Nu heb ik netjes een TR geplaatst over de opmerking van Senor Sjon, maar die wordt gewoon weggevinkt. Dat is erg zwak en gaat juist in tegen de voorbeeldfunctie van crew. Het modden in een post met tenminste een nuttige link vs "lees het topic" lijkt me de tweede veel meer modwaardig dan de eerste, en is dit meten met twee maten.

[Voor 17% gewijzigd door gambieter op 26-11-2020 12:33]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Nu online
Waarom worden mijn opmerkingen over het mondkapjesbeleid nu telkens verwijderd door een mod? Het lijkt er sterk op dat kritiek niet meer mag nu het wet geworden is.

Er worden ook gelijk als vervanging opmerkingen geplaatst dat ik op moet houden met mijn hetze en als ik in een discussie reageer op iemand die op mij reageert wordt ook mijn reactie verwijderd, terwijl die van de ander ongemoeid wordt gelaten, zoals deze: MrOleo in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3" Dat is dan wel okay kennelijk.

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Sphere-
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17-01 04:26
Zou er harder opgetreden kunnen worden tegen denigrerende termen voor een mondneusmasker zoals schaamlapje, vodje, muilkorf etc? Wellicht ook een waarschuwing bij het reply vakje. Het voegt weinig toe aan de discussie t.o.v. meer neutralere termen. Ik ben zelf een voorstander en noem het ook geen gouden verlossingsmasker. Helaas zie ik ook een moderator general chat dit soort taal continu bezigen.

• Napo
  • Niet online

Napo

Sphere- schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:15:
Zou er harder opgetreden kunnen worden tegen denigrerende termen voor een mondneusmasker zoals schaamlapje, vodje, muilkorf etc? Wellicht ook een waarschuwing bij het reply vakje. Het voegt weinig toe aan de discussie t.o.v. meer neutralere termen. Ik ben zelf een voorstander en noem het ook geen gouden verlossingsmasker. Helaas zie ik ook een moderator general chat dit soort taal continu bezigen.
In zijn breedste zin mag er wat meer geacteerd worden tegen statements die inhoudelijk redelijk kansarm zijn. Buiten de mondneusmaskers natuurlijk ook het wegzetten van personen als wappie voegt inhoudelijk niets toe en helpt de discussie niet.

• YakuzA

YakuzA

Het mondkapjes topic is idd al een tijdje ontspoort.

Helaas lijkt langzaamaan de onzin stemming van dat topic ook over te slaan naar de meer serieuze topics als over het vaccin.
Dezelfde mensen die klagen over het te weinig info en kennis over het vaccin komen ironisch genoeg ook vooral in het vaccin topic om daar hun mening over De Jonge zijn schoenen achter te laten.

PSN

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zelfde gaat wat mij betreft op voor de term 'wappie'
zoals iemand eerder opmerkte; het werkt discussieverstorend en is vaak erg generaliserend.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Topicstarter
Bij deze het verzoek het gebruik van dergelijke bewoordingen als onder andere 'schaamlapje', 'vodje', 'muilkorf', 'wappies' te minderen. Het werkt onder andere stigmatiserend, generaliserend en denigrerend.
Mensen zoeken vaak naar een woordkeuze om hun standpunt 'kracht' bij te zetten, maar in dit geval slaan we te ver door. De betogen komen een stuk netter en vriendelijker over zonder dergelijke bewoordingen.

[Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 04-12-2020 09:38]

Tweakers Discord

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@tweakduke Niet om 't een of 't ander; maar die 'sterkere' aanduiding van mn-ding is natuurlijk niet voor niks. Juist om aan te geven hoe menigeen er over denkt.

Waarom mag dat niet, en moet zelfs de aanduiding van dit controversiële object politiek correct aangeduid worden? Zijn we al zo diep gezakt? De hele discussie alhier gaat nou juist over dat 'ding'.
En denigrerend voor het 'ding'? Sinds wanneer heeft die stoffen lap gevoel?

Het gaat om "Het nut en noodzaak van het kapje", niet om de persoon die het al dan niet draagt... :Y

Mooie Plaatjes   

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Topicstarter
ehtweak schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:40:
@tweakduke Niet om 't een of 't ander; maar die 'sterkere' aanduiding van mn-ding is natuurlijk niet voor niks. Juist om aan te geven hoe menigeen er over denkt.

Waarom mag dat niet, en moet zelfs de aanduiding van dit controversiële object politiek correct aangeduid worden? Zijn we al zo diep gezakt? De hele discussie alhier gaat nou juist over dat 'ding'.
En denigrerend voor het 'ding'? Sinds wanneer heeft die stoffen lap gevoel?

Het gaat om "Het nut en noodzaak van het kapje", niet om de persoon die het al dan niet draagt... :Y
De termen zijn niet alleen denigrerend voor dat 'ding' oftewel het mondkapje. Ook voor de mensen die met termen als 'wappie' worden benoemd.
Dat komt het niveau van de discussie uiteindelijk niet ten goede. Zeggen dat je een mondneusmasker een onding vindt, is toch al ruim voldoende?
Een term muilkorf of voddenlap voegt helemaal niks toe.

Tweakers Discord

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vooral in COR vallen de generaliseringen me erg op. complete groepen worden me te vaak over één kam geschoren.

Goed dat hier nu iets van de bovenstaande termen genoemd word en ik moet zeggen dat ik de moderatie in COR best goed vind (veel dingen worden vaak snel opgepakt waarvoor mijn waardering) maar deze dingen ga ik blijven aankaarten in TR's, de generaliseringen bedoel ik dan.

@tweakduke je stelt m'n verwachtingen niet teleur gezien wat ik hier net postte :o _/-\o_ (y)

[Voor 14% gewijzigd door Gunner op 04-12-2020 11:22]

• SymbolicFrank
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11:57
Wow. Het mondkapjestopic is wel heel radicaal geworden. Niet geschikt voor normale mensen of techneuten. Het lijkt er sterk op, dat voor veel mensen ieder excuus een goed excuus is als je je daarmee niets aan hoeft te trekken van wetgeving of dingen hoeft te doen waar je geen zin in hebt.

• Tuintje
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 24-01 22:34

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

SymbolicFrank schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:45:
Wow. Het mondkapjestopic is wel heel radicaal geworden. Niet geschikt voor normale mensen of techneuten. Het lijkt er sterk op, dat voor veel mensen ieder excuus een goed excuus is als je je daarmee niets aan hoeft te trekken van wetgeving of dingen hoeft te doen waar je geen zin in hebt.
Volgens mij houden de mensen zich in dat topic prima aan de regel- en wetgeving maar dat wil niet zeggen dat ze het er ook mee eens zijn. Zoeken ze de randjes op? Zeker maar waarom zou dat niet mogen?

Als jij vervolgens compleet vreemde en rare vergelijkingen gaat maken over mensen en wapens, over elkaar bespugen, dan vraag ik mij af wat precies je doel is met dat soort vergelijkingen in dat topic.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

tweakduke schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:46:
De termen zijn niet alleen denigrerend voor dat 'ding' oftewel het mondkapje. Ook voor de mensen die met termen als 'wappie' worden benoemd.
Dat komt het niveau van de discussie uiteindelijk niet ten goede. Zeggen dat je een mondneusmasker een onding vindt, is toch al ruim voldoende?
Een term muilkorf of voddenlap voegt helemaal niks toe.
Het enige waar je voor moet uitkijken is denken dat het letten op woorden het onderliggende probleem in het mondkapjes topic gaat oplosse, het zal een schaamlapje blijven. De kwaadaardigheid, meute-mentaliteit en drammerigheid zal gewoon doorgaan. Enige voordeel is dat je dat topic kunt weghalen uit je MyReact en dat de meeste mensen daar bezig zijn, zodat ze niet teveel in andere topics komen. Noem het maar vrijwillige quarantiaine...

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Conform dit:
Wat in dit topic besproken kan worden:
• Vragen of opmerkingen over het Themaforum: Coronavirus - COVID-19 Beleid
• Je mening over de algemene manier van modereren in dit themaforum;

Wat moet ik hier nou mee?

Mijn persoonlijke ervaring (i.v.m. medische aandoening) m.b.t. tot dat masker werd door een mod gewijzigd.
ehtweak in "Het nut en de noodzaak van mondkapjes"
Toen ik vervolgens daar een uitgebreide inhoudelijk nette reactie op gaf via een DM.
Krijg ik slechts als antwoord terug:

"Het patroon van gedrag is duidelijk, en je was duidelijk aan het provoceren.
Daarop wordt moderatie uitgevoerd. Punt.
"

M.a.w. GEEN inhoudelijk antwoord op de vraag.
Want het is geen infantiel gedrag noch een verbastering, maar een daadwerkelijke omschrijving van het 'voorwerp'.
Sinds wanneer mag je geen concrete fysieke ervaringen delen met de juiste omschrijving? Waarom wordt zoiets weggehaald?
Want het is wel degelijk van belang om het thema van dat topic van meerdere kanten te belichten/bespreken. En dat e.e.a. niet zo zwart/wit is als het lijkt.

Mooie Plaatjes   

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@Ramzzz vanwaar het slotje op het Corona-topic? Ik heb niet het idee dat het vanochtend echt ergens mee uit de hand liep? Ook geen echte slow-chat of zoiets?

• Ramzzz
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Ziet alles :|

Topicstarter
Gunner schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:39:
@Ramzzz vanwaar het slotje op het Corona-topic? Ik heb niet het idee dat het vanochtend echt ergens mee uit de hand liep? Ook geen echte slow-chat of zoiets?
De oude slowchat moest worden bekeken, en ik word thuis ook wel eens afgeleid. :(
ehtweak schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:08:
Conform dit:

Mijn persoonlijke ervaring (i.v.m. medische aandoening) m.b.t. tot dat masker werd door een mod gewijzigd.
Toen ik vervolgens daar een uitgebreide inhoudelijk nette reactie op gaf via een DM.

"

Want het is geen infantiel gedrag noch een verbastering, maar een daadwerkelijke omschrijving van het 'voorwerp'.
Sinds wanneer mag je geen concrete fysieke ervaringen delen met de juiste omschrijving? Waarom wordt zoiets weggehaald?
Want het is wel degelijk van belang om het thema van dat topic van meerdere kanten te belichten/bespreken. En dat e.e.a. niet zo zwart/wit is als het lijkt.
Wanneer jouw bijdragen bepaalde grenzen overgaan, dan vindt moderatie plaats, net als op bijdragen van anderen waar hetzelfde aan de hand is.

[Voor 66% gewijzigd door Ramzzz op 09-12-2020 10:55]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ramzzz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:52:
[...]

De oude slowchat moest worden bekeken, en ik word thuis ook wel eens afgeleid. :(
Haha het kan de beste overkomen dus :P :+
Zie dat ie al weer open is. Merci!

• Laguna
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:40

Laguna

Connaisseur

Ramzzz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:52:
[...]

Wanneer jouw bijdragen bepaalde grenzen overgaan, dan vindt moderatie plaats, net als op bijdragen van anderen waar hetzelfde aan de hand is.
En wie mod jouw berichten, want eerlijk gezegd vind ik jouw toon in je laatste post ook niet gepast, met generaliserende teksten als:
Het leeuwendeel van de weigeraars is alleen maar met het eigen ego bezig.
En heel stellig iets beweren en iedere tegenargumentatie op voorhand monddood maken:
Het werkt. Ontkennen vanuit deze instelling is niet alleen bijzonder contraproductief, als gewoon compleet zinloos.
Tevens wel bijzonder om hier reacties te lezen die vinden dat het topic ontspoord is en mensen in het topic wegzetten als wappies zonder het woord wappies te gebruiken. Ik vind dat er over het algemeen op een normale manier gediscussieerd wordt. Alleen jammer dat er af en toe posts geplaatst worden in de trant van niet zeiken en in het gareel lopen, waar bepaalde mods ook aan bijdragen.

[Voor 3% gewijzigd door Laguna op 09-12-2020 19:19]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• YakuzA

YakuzA

Laguna schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:31:
[...]
En wie mod jouw berichten, want eerlijk gezegd vind ik jouw toon in je laatste post ook niet gepast, met generaliserende teksten als:
[...]
En heel stellig iets beweren en iedere tegenargumentatie op voorhand monddood maken:
[...]
Er is een mod met compleet tegenovergestelde mening continu aan het posten, die ongeveer 25% van het topic vult, dus daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken. :)
Tevens wel bijzonder om hier reacties te lezen die vinden dat het topic ontspoord is en mensen in het topic wegzetten als wappies zonder het woord wappies te gebruiken. Ik vind dat er over het algemeen op een normale manier gediscussieerd wordt. Alleen jammer dat er af en toe posts geplaatst worden in de trant van niet zeiken en in het gareel lopen, waar bepaalde mods ook aan bijdragen.
Het blijft mij verbazen dat er nog steeds mensen wetenschappelijk bewezen onzin continu blijven posten en pushen.
Dat medische mondkapjes zoals gebruikt in het ziekenhuis/IC niet werken.
Dat je door een mondkapje Co2 vergiftiging kan oplopen.
etc.

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 09-12-2020 16:53]

PSN

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Nu online
ehtweak schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:08:
Conform dit:

"

Ik heb het bericht nog gezien, was niets mis mee. Ik krijg de indruk dat een mod hier zijn rol als mod niet goed kon scheiden van zijn rol als deelnemer met een inhoudelijke mening.

Zou goed zijn om die post en de reacties terug te plaatsen, alleen al om de schijn die de mods zo tegen zich krijgen te voorkomen.

alles kan off-topic

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@Ankona inderdaad, misschien goed als @Orion84 zich hierover buigt.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Ziet alles :|

Topicstarter
Ankona schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:05:
[...]

Ik heb het bericht nog gezien, was niets mis mee. Ik krijg de indruk dat een mod hier zijn rol als mod niet goed kon scheiden van zijn rol als deelnemer met een inhoudelijke mening.

Zou goed zijn om die post en de reacties terug te plaatsen, alleen al om de schijn die de mods zo tegen zich krijgen te voorkomen.
Neen.

Er werd voor de zoveelste keer een verbastering van het fenomeen mondkapje/gezichtsmasker gebruikt, waarvoor iedereen gewaarschuwd is. En de waarschuwing werd nog eens herhaald.

Meer niet.

Gezien de aantallen topic reports over het verbasteren was dat ook niet heel verwonderlijk, 'jullie' vroegen er nota bene zelf om.

Dus er is geen enkele post 'weggehaald' die inhoudelijk iets toevoegde.

Alleen wat offtopic posts die niet totaal inhoudelijk op de kwestie in gingen, conform bekend beleid.

En over een DM hoeven we het al helemaal niet te hebben.
Laguna schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:36:
@Ankona inderdaad, misschien goed als @Orion84 zich hierover buigt.
O? Waar zou @Orion84 zich dan over moeten buigen, volgens jou?

[Voor 13% gewijzigd door Ramzzz op 09-12-2020 18:39]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Tuintje

Tuintje

Het is bijzonder dat een mod modereert in het topic waar hij zelf deel aan neemt. Dat is alsof de slager zijn eigen vlees keurt.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Ramzzz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:37:
[...]

O? Waar zou @Orion84 zich dan over moeten buigen, volgens jou?
Zie mijn eerdere post waar je overigens nog niet op gereageerd hebt.

Oftewel andere mensen corrigeren terwijl je zelf ook niet heilig bent.

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:08
Gisteren is er bij de jaarlijkse Anatomische Les van het Amsterdam UMC een interview gegeven met Dr Fauci. Dit interview is via Youtube beschikbaar. In welk van de diverse C19 discussies kan ik dit het beste plaatsen?
(YouTube: De Anatomische Les 2020) (ik heb het in eerste instantie in het NL/BE topic geplaatst)

[Voor 8% gewijzigd door ijdod op 11-12-2020 13:15]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 08:06
Ik word opeens uitgemaakt voor racist door DaniëlWW2!

Ik vertel iets over mensen met een verstandelijke beperking (wetenschappelijk onderzocht en zie CBS) en opeens ben ik moslims aan het bashen. Wat een achterdocht en beschuldiging!

SR+ midnight grey, black / 18"

• JeroenNietDoen
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 24-01 18:00

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

carpebios schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:56:

Ik vertel iets over mensen met een verstandelijke beperking (wetenschappelijk onderzocht en zie CBS) en opeens ben ik moslims aan het bashen. Wat een achterdocht en beschuldiging!
Dan moet je de post rapporteren.

"Oooh Jeroen!"

• JeroenTheStig
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 13:29
JeroenNietDoen schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:13:
[...]

Dan moet je de post rapporteren.
Je kunt je eigen post (die door de mod is aangepast) niet rapporteren ;)

Ik heb je oorspronkelijke reactie gelezen en vind de reactie van de mod uiterst merkwaardig en de beschuldiging onacceptabel. De betreffende mod zou op zijn minst excuses aan moeten bieden imo.

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Tja ik vind hem ook veel te ver gaan. Maar goed, het is Danielww2, GoT meubilair, dus dat zal wel in de doofpot eindigen.

"Oooh Jeroen!"

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
carpebios schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:56:

Dan ontleden we het maar even.
-1,2 miljoen is een vaak vermeld aantal voor "de moslims".
-Het is bekend dat mensen met een migratieachtergrond en moslim zijn, voornamelijk in de grote steden wonen.
-Het aanhalen van lager IQ is een zeer wijdverbreide manier om deze groepen te demoniseren.

En ga hier nu niet doen alsof dit de eerste keer was dat je zo uit deze hoek kwam. Je roept het beeld zelf op bij mij. Maar het was blijkbaar niet zo bedoeld, mijn excuses daarvoor. Neemt niet weg dat het nog steeds ongenuanceerd en neerbuigend was.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• carpebios
DaniëlWW2 schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:42:
[...]

-Het is bekend dat mensen met een migratieachtergrond en moslim zijn, voornamelijk in de grote steden wonen.
-Het aanhalen van lager IQ is een zeer wijdverbreide manier om deze groepen te demoniseren.

En ga hier nu niet doen alsof dit de eerste keer was dat je zo uit deze hoek kwam. Je roept het beeld zelf op bij mij. Maar het was blijkbaar niet zo bedoeld, mijn excuses daarvoor. Neemt niet weg dat het nog steeds ongenuanceerd en neerbuigend was.
Wat een gewauwel, dit klinkt als iemand met schizofrenie. Je praat krom wat recht is. Jij interpreteert dit als neerbuigend omdat 1 iemand dat zo voelt. Jullie probleem. Als ik zeg. Deze balon is rood en jij denkt. Wow een nazi want de kleur rood, heb je echt een groot probleem en zou ik adviseren eens naar de psycholoog te gaan. Je ziet de wereld totaal anders dan anderen. 1,2 miljoen als code taal. Man man man. Ik kan er niet over uit. Dit is nu de cancel cultuur aan het werk. En als ze erop gewezen worden is het de schuld van de ander.

Edit: ik was mis, het zijn er geen 1,2 miljoen maar ondertussen al 1,4 miljoen.
https://www.trimbos.nl/ke...-verstandelijke-beperking

[Voor 7% gewijzigd door carpebios op 14-12-2020 13:52]

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
JeroenNietDoen schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:22:
Tja ik vind hem ook veel te ver gaan. Maar goed, het is Danielww2, GoT meubilair, dus dat zal wel in de doofpot eindigen.
Blijf dat vooral geloven en vooral denken dat je zelf een heilig boontje bent die nooit iets verkeerd doet. Kan je verklappen dat we soms nog behoorlijk tolerant staan tegenover jouw zoveelste sneer, aanval of gerant. Nee, ik ga niet eens diplomatiek meer proberen te zijn. Kan je verklappen dat het sentiment gedeeld word.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Tuintje

Tuintje

DaniëlWW2 schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:48:
[...]

Blijf dat vooral geloven en vooral denken dat je zelf een heilig boontje bent die nooit iets verkeerd doet. Kan je verklappen dat we soms nog behoorlijk tolerant staan tegenover jouw zoveelste sneer, aanval of gerant. Nee, ik ga niet eens diplomatiek meer proberen te zijn. Kan je verklappen dat het sentiment gedeeld word.
Wat is dit nu voor gedrag? Je woorden kracht willen bijzetten door een sneak peak te geven hoe anderen erover denken of over desbetreffende tweaker denken. Hou het bij jezelf en wees als mod niet aanvallend. Daar hoor jij als mod boven te staan.

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

DaniëlWW2 schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:48:
[...]

Ik pretendeer nergens een heilig boontje te zijn. Ik ben mezelf heel goed bewust van mijn verleden. Die tolerantie verwacht ik juist vanwege dat verleden dat dat minder zijn. Als ik echt weer over de scheef zou gaan verwacht ik juist eerder een harde, en definitieve, maatregel. Daar was tenslotte de laatste keer duidelijk over gecommuniceerd. De laatste pushmessage is echter gedateerd en gezien mijn inactiviteit in de fora waar dat juist gebeurde denk ik dat je lang kan wachten tot het weer zover is.

Een sneer, aanval of rant doet iedereen, ook jij Daniel, en iedereen vangt wel eens een modbreak. Daar is niks speciaals aan.

Maar even goede vrienden hoor, ik ben hier niet uit op een ruzie.

[Voor 4% gewijzigd door JeroenNietDoen op 14-12-2020 15:31]

"Oooh Jeroen!"

• matthijst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:29
DaniëlWW2 schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:42:
Mwah, dit is wel zoeken.
Ken z'n postgeschiedenis niet, maar...

• Tuintje

Tuintje

matthijst schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:54:
[...]

Mwah, dit is wel zoeken.
Ken z'n postgeschiedenis niet, maar...
Ondanks dat ik de reactie van @DaniëlWW2 begrijp is het wel zoeken en een aanname die hij doet.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:49

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

En daar heeft hij zijn verontschuldigingen al voor aangeboden en de betreffende modbreak aangepast :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• carpebios
Door het gehele bericht te verwijderen inderdaad.
Nadat hij mij vanuit een droom uit maakt voor racist en lidmaatschap van de illuminatie.

Als mod kun je hier alles maken blijkbaar

Uit zijn post kun je duidelijk maken dat dit persoonlijk is, en niet objectief.

[Voor 76% gewijzigd door carpebios op 14-12-2020 17:13]

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017

Amphiebietje

In de blubber

@carpebios Overigens is iemand uitmaken voor schizofreen en stellen dat hij naar een psycholoog moet nu ook niet echt...

Klagen dat iemand op de man reageert en dan zelf maar hetzelfde doen heeft een hoog gehalte van de pot en de ketel, zullen we maar zeggen... ;)

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 13:19

Mrjraider

De mannelijke zuster

@standeman
Beetje zinloos om na een uur de reactie te bewerken.
Mrjraider in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"

Selectief moderen is ook niet wenselijk.... :w

At the end of the line a survivor will be born

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

tweakduke schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:28:
Bij deze het verzoek het gebruik van dergelijke bewoordingen als onder andere 'schaamlapje', 'vodje', 'muilkorf', 'wappies' te minderen. Het werkt onder andere stigmatiserend, generaliserend en denigrerend.
Mensen zoeken vaak naar een woordkeuze om hun standpunt 'kracht' bij te zetten, maar in dit geval slaan we te ver door. De betogen komen een stuk netter en vriendelijker over zonder dergelijke bewoordingen.
Zijn er momenten wanneer dit wel gewenst is? Na gisteravond aan de Hofvijver is het aantal keer dat het woord wappie valt weer aardig toegenomen. Ik wil niet zeggen dat ze het dit niet zijn maar het komt een goede discussie ook niet echt ten goede.

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Topicstarter
Gunner schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:12:
[...]

Zijn er momenten wanneer dit wel gewenst is? Na gisteravond aan de Hofvijver is het aantal keer dat het woord wappie valt weer aardig toegenomen. Ik wil niet zeggen dat ze het dit niet zijn maar het komt een goede discussie ook niet echt ten goede.
De gemoederen liepen, begrijpelijk, nogal op tijdens een dergelijke belangrijke toespraak. Er is het een en ander verwijderd en er zal best nog wel een post tussen staan met dergelijke bewoordingen als wappie.

Nu de gemoederen bedaard zijn, lijkt het mij dat we weer op een gezonde en fatsoenlijke manier kunnen discussiëren :)

Tweakers Discord

• Napo
  • Niet online

Napo

tweakduke schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:56:
[...]

De gemoederen liepen, begrijpelijk, nogal op tijdens een dergelijke belangrijke toespraak. Er is het een en ander verwijderd en er zal best nog wel een post tussen staan met dergelijke bewoordingen als wappie.

Nu de gemoederen bedaard zijn, lijkt het mij dat we weer op een gezonde en fatsoenlijke manier kunnen discussiëren :)
Maar conclusie is dus dat het nu niet en eigenlijk nooit wenselijk is? Overigens wel terecht dat gemoederen op kunnen lopen maar moet je wel willen posten op een forum als je je emoties niet onder controle kan houden?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

tweakduke schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:56:
[...]

Ik snap het maar het geeft nog niet helemaal antwoord op de vraag. Ook vanochtend komt de term weer regelmatig terug. De vraag is dus in hoeverre dit uberhaupt gewenst is. We leven in een democratie waarin iedereen recht heeft op z'n mening (tot op zekere hoogte natuurlijk) maar een andere mening direct wegzetten als wappie helpt niet als je een goede discussie wil voeren. Of ze dat nu zijn of niet wil ik graag zoals ik eerder zei in het midden laten.

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Topicstarter
Napo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:25:
[...]

Maar conclusie is dus dat het nu niet en eigenlijk nooit wenselijk is? Overigens wel terecht dat gemoederen op kunnen lopen maar moet je wel willen posten op een forum als je je emoties niet onder controle kan houden?
Vandaar ook mijn modbreak om de emoties even te laten bedaren en weer met een gezonde insteek en taalgebruik verder te discussiëren.

Dus en voor @Gunner rapporteer het gerust als het nog steeds langs komt. Dan kan ik of een collega het oppakken.

Tweakers Discord

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Het begint vrij irritant te worden dat er door sommige gebruikers geen enkele kritiek op het beleid of bepaalde maatregelen geduld wordt om het vervolgens telkens op de man te spelen om een punt te maken.

• JJ Le Funk
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

[subtitle is null]

Laguna schreef op donderdag 17 december 2020 @ 00:23:
Het begint vrij irritant te worden dat er door sommige gebruikers geen enkele kritiek op het beleid of bepaalde maatregelen geduld wordt om het vervolgens telkens op de man te spelen om een punt te maken.
dat is toch een logisch gevolg van massa hypnose, indoctrinatie door propaganda en de menselijke neiging tot kuddegedrag. het is een kleine minderheid die daartegen weerstand kan of durft te bieden, want de prijs is te hoog om kritisch te zijn t.a.v. de geldende en opgelegde norm, iedereen is immers onderdeel van de maatschappij als systeem en moet daarin blijven functioneren. Afvallen is geen optie want je overleving hangt ervan af in de vorm van inkomen en sociale acceptatie. het eerste dat je geleidelijk inlevert is de vrijheid van meningsuiting, tenzij deze naadloos aansluit op de gedicteerde versie.

[signature is null]

• Laguna

Laguna

Connaisseur

JJ Le Funk schreef op donderdag 17 december 2020 @ 07:21:
[...]

dat is toch een logisch gevolg van massa hypnose, indoctrinatie door propaganda en de menselijke neiging tot kuddegedrag. het is een kleine minderheid die daartegen weerstand kan of durft te bieden, want de prijs is te hoog om kritisch te zijn t.a.v. de geldende en opgelegde norm, iedereen is immers onderdeel van de maatschappij als systeem en moet daarin blijven functioneren. Afvallen is geen optie want je overleving hangt ervan af in de vorm van inkomen en sociale acceptatie. het eerste dat je geleidelijk inlevert is de vrijheid van meningsuiting, tenzij deze naadloos aansluit op de gedicteerde versie.
Dat is wel duidelijk te zien aan het aantal +1 dat zulke posts krijgen. Dit zorgt voor een nare sfeer en maakt een fatsoenlijke discussie onmogelijk.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Dus gaat er nog ingegrepen worden op deze post of moet ik zelf op die rant gaan reageren?

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Waarom zou er op die post ingegrepen moeten worden? Het lijkt me gewoon een nette post?

Dat jij het er niet mee eens bent is geen valide reden om erin te gaan censureren.

Virussen? Scan ze hier!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

wildhagen schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:40:
Waarom zou er op die post ingegrepen moeten worden? Het lijkt me gewoon een nette post?

Dat jij het er niet mee eens bent is geen valide reden om erin te gaan censureren.
Sorry hoor, een nette post? Het is niets anders dan een persoonlijke aanval. Maar prima hoor dan ga ik er dus op reageren en zal de discussie verder ontsporen, want je laat daarmee geen andere optie dan mezelf hier te verdedigen.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Als je dit al als persoonlijke aanval beschouwt.... kom op zeg, dan ben je wel heel erg aan het overdrijven en dingen zoeken.

Virussen? Scan ze hier!

• Ankona
  • Nu online
wildhagen schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:40:

Ik begrijp wel wat @Laguna bedoelt. Het lijkt idd een nette post maar hij is wel heel erg vanuit een perspectief geschreven waarbij tussen de regels door mensen die zich niet aansluiten bij zijn waarheid geframed worden.

Het is een enge manier van je verhaal doen die je vaker ziet en waarbij subtiel anders denkenden toch behoorlijk in de hoek gedrukt worden als niet toe doende eigenwijze slecht geïnformeerde minderheid zonder dat de eigen stellingen echt onderbouwd worden, enkel refererend aan een veronderstelde algemene consensus. (waardoor gelijkgestemden meteen met duimpjes komen)

Het is lastig om er direct op in te grijpen maar het is wel dodelijk voor een goede sfeer en discussie.

alles kan off-topic

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anders denken is tegenwoordig normaal gesproken vooral een kwestie van alternative facts... Of op zijn minst het ontkennen van wetenschappelijk vastgestelde feiten.

Dat het niet is wat je wilt horen, is een hele andere discussie, maar de post van @link0007 is de spijker op zijn kop.

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

MikeyMan schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:07:
Anders denken is tegenwoordig normaal gesproken vooral een kwestie van alternative facts... Of op zijn minst het ontkennen van wetenschappelijk vastgestelde feiten.

Dat het niet is wat je wilt horen, is een hele andere discussie, maar de post van @link0007 is de spijker op zijn kop.
Ik mis even de correlatie tussen bestaande feiten en kritisch zijn over het beleid van de overheid. Want daar gaat de hele rant over, dat je niet kritisch mag zijn en gewoon diep moet bukken.

Maar wat mij betreft is dat zijn mening, I don't care. Ik vind dat je juist een kritische houding moet hebben en vragen moet stellen. Het merendeel in het topic bukt liever en slikt alles zonder weerwoord. Moet je vooral zelf weten. Ik vind de post verder niet aanstootgevend ofzo, ben het er alleen niet helemaal mee eens.

Nu ook weer dat hele gezeik met de GGD dat die er niet klaar voor zijn; daar mag je toch terecht kritisch over zijn :? Of moet je maar weer slikken dat De Jonge weer een fuck up maakt. Mag je weer niet benoemen (et mag overigens prima, ook in het topic). Heeft ook helemaal niets met anders denken te maken overigens.

[Voor 35% gewijzigd door St@m op 17-12-2020 10:21]

• horizon1978
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 25-01 22:40
Maar het is ook een media gevoed dingetje geworden waarbij kritische opmerkingen soms net te makkelijk op de berg van de "er-zit-een-nano-chip-in-de-vaccinatie" opmerkingen worden gezet om ze zodoende niet te hoeven beantwoorden.

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Topicstarter
Het risico in de 'kritische' blik is dat je vanuit wantrouwen op zoek gaat naar 'alternative facts' die jouw beeld bevestigen. Of dit dan vervolgens ook het juiste is, dat is dan ondergeschikt het voldoet immers aan jouw beeld.

Betekent dit dan dat je niet kritisch mag zijn? Nee, maar als je iets kritisch wilt aandragen moet dat wel goed onderbouwd zijn en controleer je brongebruik. Vanuit de onderbuik aannames maken, is meestal niet bevorderlijk voor de discussie.

Tweakers Discord

• Ankona
  • Nu online
tweakduke schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:34:
Het risico in de 'kritische' blik is dat je vanuit wantrouwen op zoek gaat naar 'alternative facts' die jouw beeld bevestigen. Of dit dan vervolgens ook het juiste is, dat is dan ondergeschikt het voldoet immers aan jouw beeld.

Betekent dit dan dat je niet kritisch mag zijn? Nee, maar als je iets kritisch wilt aandragen moet dat wel goed onderbouwd zijn en controleer je brongebruik. Vanuit de onderbuik aannames maken, is meestal niet bevorderlijk voor de discussie.
Het wordt alleen vervelend als een statement/vernieuwend inzicht meteen gepareerd wordt met een referentie naar vermeende algemene consensus.
Wat ook heel veel gebeurt is dat groepsgedrag niet begrepen wordt en enige duiding meteen leidt tot een aanval op het vermeende persoonlijke gedrag van degene die die duiding geeft. Ongewenst gedrag moet toch vooral onbegrepen blijven want het is wij - zij en zij zijn maar tokkies.

alles kan off-topic

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ankona schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:43:
[...]

Het wordt alleen vervelend als een statement/vernieuwend inzicht meteen gepareerd wordt met een referentie naar vermeende algemene consensus.
Wat ook heel veel gebeurt is dat groepsgedrag niet begrepen wordt en enige duiding meteen leidt tot een aanval op het vermeende persoonlijke gedrag van degene die die duiding geeft. Ongewenst gedrag moet toch vooral onbegrepen blijven want het is wij - zij en zij zijn maar tokkies.
Daar krijg je een beetje het verschil tussen een feit en een mening.

De algemene consensus is dat de aarde rond is, want dat is wetenschappelijk vastgesteld.
Kun je lekker kritisch vinden dat de aarde plat is, maar dat maakt het nog geen valide mening.

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Topicstarter
Ankona schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:43:
[...]

Dat ligt er ook aan of het argument valide genoeg is om de algemene concensus voldoende te weerleggen en dan loop je al gauw tegen het volgende aan: extraordinary claims require extraordinary evidence

Ook zijn bepaalde zaken al dermate vaak weerlegd dat onderhand wel verondersteld wordt dat men weet hoe het zit. Voor een gezonde discussie mag je op een bepaald punt ook verwachten dat een deelnemer zich voldoende heeft ingelezen.

Beide zaken zijn meer aan de orde dan normaal, omdat het corona beleid echt iedereen treft en dan krijg je meer deelnemers aan een discussie.

Tweakers Discord

• Ankona
  • Nu online
Een pannenkoek is is ook plat en rond tegelijk, daarmee is zijn beide stellingen niet gefalsificeerd. ;)

In de gerefereerde discussies gaat het doorgaans niet over keiharde wetenschappelijk consensus maar vermeende door de media gebrachte consensus. Als iemand roept dat (met rtl popiejopie nieuws als bron - zonder eraan te refereren want algemeen bekend) een meerderheid voor een lockdown is en daarmee voldoende argumenten heeft om iedere kritische kijk op die lock-down af te kappen dan gaat het mis. En dat is bijna letterlijk wat er in de gerefereerde post gebeurt.

alles kan off-topic

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
@tweakduke heb jij mijn reactie verwijderd in Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3?
Is dat een foutje of is daar een reden voor? Ik zie nergens een uitleg, PB, of modbreak namelijk.

edit: ik zie dat er nu nog meer weg is. Maar het lijkt wel selectief want de discussie gaat verder ;)
Het lijkt erop dat je geen reacties op dat Twitter-filmpje wil in dat topic?

[Voor 28% gewijzigd door Kees_B op 17-12-2020 13:49]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Pascalito
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:52

Pascalito

♥ ♥ Love is the air ♥ ♥

Kees_B schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:47:
@tweakduke heb jij mijn reactie verwijderd in Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3?
Is dat een foutje of is daar een reden voor? Ik zie nergens een uitleg, PB, of modbreak namelijk.

edit: ik zie dat er nu nog meer weg is. Maar het lijkt wel selectief want de discussie gaat verder ;)
Het lijkt erop dat je geen reacties op dat Twitter-filmpje wil in dat topic?
@ZieMaar! was dat. Maar move het dan naar het slowchat topic inplaatst van te verwijderen.

blog: Pascal and Andrea.com - Lees nu over het kleurrijke Mexico! - Lenovo Ideapad S540 - I3 10th gen - 20GB Memory

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
Pascalito schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:12:
[...]

@ZieMaar! was dat. Maar move het dan naar het slowchat topic inplaatst van te verwijderen.
Ik zie het nu en snap dat ook. :)
Toen ik keek leek het op selectief verwijderde berichten en dat vond ik opmerkelijk.
Dus wat mij betreft weer door!
ZieMaar! schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:05:
[mbr]Ik heb de hele discussie rondom het twitter filmpje weggehaald. Dat hoort wat mij betreft niet in dit topic[/mbr]

[Voor 24% gewijzigd door Kees_B op 17-12-2020 14:14]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Klopt, staat er nu ook, toch :)?

Ik vind dat het geen plek heeft in een serieus topic, dus vandaar dat het filmpje en alle aanpalende reacties weg zijn.

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
@ mods

Het meest gebruikte topic in dit themaforum is deze:
Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3

Het is eigenlijk een soort mix tussen discussie en slowchat.
Men reageert vooral op nieuws daar. Alles door elkaar.
Misschien een idee om dat gewoon toe te staan ? En om in het wetenschappelijke en het vaccin topic alleen de feiten en wetenschap te plaatsen ? Uiteraard mag daar ook wel discussie ontstaan maar je merkt heel vaak dat in het algemen topic het ook over vaccins gaat....

• Segafreak83
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14-01 12:48
Segafreak83 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:09:
[...]

[mbr]*knip* het mag a) wel wat vriendelijker en b) minder trollerig...

De reacties op deze post (en de reacties daarop) heb ik ook verwijderd.
[/mbr]
Wat is dit nou? Degene waar ik op reageer is niet echt serieus en dan noem je mijn reactie als trollerig, gooi de post dan meteen weg..

• mesa57
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13:09
Beste @tweakduke ik heb geen claim geplaatst. Ik zou niet durven.
De bron was een nieuwsbericht van Dr. John Campell (VK) via youtube, maar als ik dat aanhaal wordt ik met de grond gelijk gemaakt.
Het astrazenica onderzoek is voor iedereen te vinden : https://www.thelancet.com...-6736(20)32661-1/fulltext
Uit de start van dit topic :
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd (buiten NL en BE) in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Ik meen daar 100% aan te hebben voldaan.

[Voor 32% gewijzigd door mesa57 op 01-01-2021 21:13]

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Topicstarter
mesa57 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:08:
Beste @tweakduke ik heb geen claim geplaatst. Ik zou niet durven.
De bron was een nieuwsbericht van Dr. John Campell (VK) via youtube, maar als ik dat aanhaal wordt ik met de grond gelijk gemaakt.
Het astrazenica onderzoek is voor iedereen te vinden : https://www.thelancet.com...-6736(20)32661-1/fulltext
Uit de start van dit topic :

[...]

Ik meen daar 100% aan te hebben voldaan.
Even je orginele bericht:
In de VK denken ze er nu over om van het AstraZenica vaccin de 2e dosis uit te stellen tot 3 maanden na de eerste shot. Daarmee willen ze bereiken dat zoveel als mogelijk kwetsbaren gevaccineerd zijn.
Uit studies van AZ blijkt dat mensen die 1 shot hebben gehad welliswaar nog besmet kunnen worden, maar niet meer in het ziekenhuis belanden. Misschien ook een strategie om in NL eens over na te denken.
Met name dit deel: Uit studies van AZ blijkt dat mensen die 1 shot hebben gehad welliswaar nog besmet kunnen worden, maar niet meer in het ziekenhuis belanden.

Die studies zien we dan graag terug bij dergelijke beweringen, anders is dat voor ons niet te toetsen of dat waar is. Een goede discussie is dan niet mogelijk.

Dus als je een dergelijk bericht wilt plaatsen:
Zorg ervoor dat je de bronvermelding erbij vermeldt en erbij zet waarom de bron relevant is voor de discussie en quote het deel van de bron waar de info wordt gegeven. Tevens kijk goed of de bron betrouwbaar is. Videolinks niet altijd de beste bronvermelding. De beweringen die in een video worden gemaakt zijn vaak niet te verifiëren en wordt een punt eenzijdig aangeduid. Dat geldt evengoed voor twitterberichten.

Tweakers Discord

• mesa57
@tweakduke Beschouw je de BBC wel een betrouwbare bron als het om nieuws gaat ?
The UK will give both parts of the Oxford and Pfizer vaccines 12 weeks apart, having initially planned to leave 21 days between the Pfizer jabs.
https://www.bbc.com/news/uk-55503739

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Topicstarter
mesa57 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:35:
@tweakduke Beschouw je de BBC wel een betrouwbare bron als het om nieuws gaat ?

[...]

https://www.bbc.com/news/uk-55503739
Uiteraard, maar vermeld dat gewoon erbij. Kleine moeite en weten we meteen dat het klopt en waar het over gaat.

Tweakers Discord

• Holk
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 11:48
“Met de grond gelijk gemaakt”
Nou, ik vroeg om een bron, tot 2 keer toe, en dat was niet nodig want het was toch maar een niet wetenschappelijk topic. Vervolgens plaats je nogmaals iets zonder bron, nu zelfs met een percentage. Als je iets claimt (wat je dus wel deed) dan zou je daar een bron van kunnen neerzetten. Anders zijn we niet veel beter dan het geroep op Twitter of Facebook

Is het dan zo moeilijk om die bron te melden, linken? Kun je hier wel heel verbolgen doen dat je nooit iets zou claimen en dat we je met de grond gelijk maken. Zelfreflectie is net zoals je bron niet aanwezig.

Edit; kijk, zoals je het nu post kunnen we de discussie hebben over wat je eigenlijk wilde

[Voor 22% gewijzigd door Holk op 01-01-2021 22:28]

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Misschien snap ik het niet, maar waarom is het vaccindiscussietopic ineens een "wetenschappenlijk" topic geworden? Nu heb je eindelijk een topic met een specifiek onderwerp (vaccins), maar gaat een discussie over hoe je het moet toepassen blijkbaar in dit topic:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
mesa57 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:05:
In de VK is besloten om de 2e shot van de vaccins zo lang mogelijk uit te stellen (tot max. 12 weken) om zoveel mogelijk risico groepen te kunnen vaccineren.
Hoe moet ik me dat voorstellen? Dit is toch gewoon discussie over vaccins?

edit:
Ik zie dat dit topic er ook is. Coronavaccins: situatie in Nederland en België

Is het idee dat er veel discussie was over de volgorde, distributie, beleid, etc en dat dit gesplitst is van "inhoudelijke" discussie?

[Voor 54% gewijzigd door JvS op 02-01-2021 11:39]

• mesa57
JvS schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:29:
Hoe moet ik me dat voorstellen? Dit is toch gewoon discussie over vaccins?
Dat is inderdaad lastig. Maar het is gewoon nieuws over een besluit van de VK om zo snel en veel als mogelijk ouderen te vaccineren omdat hun gezondheidszorg uit de klauwen loopt.
Lijkt me in de geest van het het topic :
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd (buiten NL en BE) in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

• JvS
  • Laatst online: 12:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja dat jij het daar plaatst kan ik me voorstellen. Het Is niet wetenschappelijke discussie (Wat is wetenschappelijke discussie trouwens? :P), het is niet NL/BE, dus moet dan maar daar (in zo'n vuilnisbaktopic "de rest").

Ik vind dat alleen een beetje vaag hoe het nu gesplitst is, want het is gewoon inhoudelijke discussie over iets waar tot vorige week (toch?) gewoon een duidelijke plek voor was en nu weer terugvalt in de vergaarbak. Is het een idee om de topics te hernoemen:
- Coronavaccins (inhoudelijke discussie over ontwikkeling, werking, tests, etc)
- Discussie over beleid / distributie / logistiek van die vaccinaties

(in beide discussies moet je dan wel gewoon claims met bronnen onderbouwen)

[Voor 4% gewijzigd door JvS op 02-01-2021 11:49]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Lijkt me een prima voorstel @JvS . Ons idee was om de discussies los te trekken, maar ik denk dat het met jouw voorgestelde topictitels inderdaad duidelijk is! Tnx!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zag deze langs komen op het NOS Live Blog?

Misschien mooie tip als afsluiter voor in het (gesloten) mondkapjes topic?

Gaat dan specifiek om het lostrekken van de elastieken zodat er geen beesten in verstrikt raken.

[Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 06-01-2021 12:02]

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat kan toch in het gebruikstopic erover? Het is een gebruiksdingetje namelijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• pedorus
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
tweakduke schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:58:
Dat ligt er ook aan of het argument valide genoeg is om de algemene concensus voldoende te weerleggen en dan loop je al gauw tegen het volgende aan: extraordinary claims require extraordinary evidence
Dat is inderdaad 1 van de regels die wordt gebruikt om hier maar één kant van het verhaal te belichten. Dan kun je met bronnen aankomen, maar in de praktijk zal je bij meer bronnen eerder worden weggemodereert, want er is een vast wel een bron die "niet voldoet", bijvoorbeeld omdat de professor die je wilt aanhalen twitter of youtube gebruikt om te communiceren. De andere kant bespreken is hier daarom praktisch onmogelijk.

Pagina 19 van Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd (per 100) is daarvan een mooi voorbeeld. 3 gebruikers posten iets van een onwenselijke kant en worden weggemod. Een bericht dat goed gevonden wordt en een +1 van een moderator krijgt (message 65286934) zou dan wel voldoen zal je denken, maar in de praktijk is dat gewoon een persoonlijke aanval op een onwelgevallige professor die niet eens klopt (gezien er wel degelijk peer-reviewed publicaties zijn van die man zoals deze) en wellicht juridisch daarom niet eens ok is. Je ziet ook geen tegenreacties, de moderatie ziet waarschijnlijk graag 1 kant.

Vitamine D tekorten in Nederland | Middelen tegen corona

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:36:
Dat kan toch in het gebruikstopic erover? Het is een gebruiksdingetje namelijk.
Oh excuus, had gemist dat daar inmiddels twee topics van waren :)

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Topicstarter
pedorus schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:04:
[...]

Dat is inderdaad 1 van de regels die wordt gebruikt om hier maar één kant van het verhaal te belichten. Dan kun je met bronnen aankomen, maar in de praktijk zal je bij meer bronnen eerder worden weggemodereert, want er is een vast wel een bron die "niet voldoet", bijvoorbeeld omdat de professor die je wilt aanhalen twitter of youtube gebruikt om te communiceren. De andere kant bespreken is hier daarom praktisch onmogelijk.

Pagina 19 van Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd (per 100) is daarvan een mooi voorbeeld. 3 gebruikers posten iets van een onwenselijke kant en worden weggemod. Een bericht dat goed gevonden wordt en een +1 van een moderator krijgt (message 65286934) zou dan wel voldoen zal je denken, maar in de praktijk is dat gewoon een persoonlijke aanval op een onwelgevallige professor die niet eens klopt (gezien er wel degelijk peer-reviewed publicaties zijn van die man zoals deze) en wellicht juridisch daarom niet eens ok is. Je ziet ook geen tegenreacties, de moderatie ziet waarschijnlijk graag 1 kant.
Het gaat ook om de kwaliteit en betrouwbaarheid van de bron. Desinformatie, complottheorieën of beweringen van een gekleurde of eenzijdige bron is al bekend niet gewenst. Het gooien op dat de moderatie het maar van 1 kant wil zien is dan ook niet terecht.

Een claim die een vastgesteld gegeven door gedegen onderzoek en doorlopen procedures onderuit wil halen zal dan ook aan meer eisen moeten voldoen.

Tweakers Discord

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

• pedorus
  • Niet online
Wat doet dat plaatje in dit topic? :? Ik haal een voorbeeld aan met een gelikte vet gedrukte niet kloppende uitspraak om de bias van de moderatie te laten zien. Volgens mij klopt die uitspraak nog steeds niet.
tweakduke schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:31:
Het gooien op dat de moderatie het maar van 1 kant wil zien is dan ook niet terecht.
Dat mag je vinden, maar de waarheid zal ergens in het midden liggen. Moderaties vinden vrij duidelijk veel vaker aan 1 kant plaats en je ziet dan ook een eenzijdig verhaal. Zelfs een mede-moderator wordt als schurend aan complotdenker weggemodereerd, zelfs daar al, overal duiken ze op die complotdenkers. :p Wat daarentegen bon ton is, is gooi de zondebok in de cel en gooi de sleutel weg in een topic "met een serieuze insteek":
64037106 (van mod)
64152694
65241260
De meest gepluste posts konden vrolijker en denken dat Lange Frans wellicht accounts heeft en dat "de maatschappij tot op het bot absoluut verrot is":
65460610 (een eigen anekdote, vlak daarboven mocht dat niet)
65474704
Het lijkt bijna een soort gemoedstoestandsexperiment waarbij mensen elkaar in de put praten. Bestonden er maar hoopvolle alternatieven, die zijn er helaas niet in het eenzijdige verhaal..

Je kunt prima allerlei rationalisaties bedenken om de andere kant weg te moderen, maar het minderheidsstandpunt kan nog steeds even waar zijn en wellicht wat hoop geven. Het lijkt er nu op dat we de door de weggemodereerde critici voorspelde hoeveelheid extra doden, zwaar gewonden en verloren levensjaren krijgen. Het komt op mij over als heel crue karma in een bizar theater, gecondoleerd daarmee. Er valt helaas niets aan te doen als mensen vrij letterlijk nog liever dood gaan dan een alternatief willen horen, en daartoe de groepscensuur inzetten.

Een mooi voorbeeld ook vandaag is een professor (waar ik het niet geheel mee eens ben) met een afwijkende mening die liever een alternatieve oplossing ziet (oa het i-woord dat hier dit jaar nooit genoemd is). Er bestaat geen algoritme voor waarheid, maar je kunt wel debatteren over wat waar is. Ik vind 65575352 over 'vrij gedebatteerd' daarom wel humoristisch, gezien de eerste post daarover inmiddels gemodereerd is als 'niet de bedoeling'.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@pedorus facts are stubborn things...
Een 'andere kant' is leuk, zolang het een mening betreft...

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Topicstarter
pedorus schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:54:
Wat doet dat plaatje in dit topic? :? Ik haal een voorbeeld aan met een gelikte vet gedrukte niet kloppende uitspraak om de bias van de moderatie te laten zien. Volgens mij klopt die uitspraak nog steeds niet.

[...]

Dat mag je vinden, maar de waarheid zal ergens in het midden liggen. Moderaties vinden vrij duidelijk veel vaker aan 1 kant plaats en je ziet dan ook een eenzijdig verhaal. Zelfs een mede-moderator wordt als schurend aan complotdenker weggemodereerd, zelfs daar al, overal duiken ze op die complotdenkers. :p Wat daarentegen bon ton is, is gooi de zondebok in de cel en gooi de sleutel weg in een topic "met een serieuze insteek":
64037106 (van mod)
64152694
65241260
De meest gepluste posts konden vrolijker en denken dat Lange Frans wellicht accounts heeft en dat "de maatschappij tot op het bot absoluut verrot is":
65460610 (een eigen anekdote, vlak daarboven mocht dat niet)
65474704
Ook moderatoren mogen het eens niet met elkaar eens zijn, maar geloof mij dat zit uiteindelijk wel goed.
Verder maak dan een topic report als je denkt dat iets niet klopt, nu spijkers op laag water zitten zoeken draagt erg weinig bij.
Het lijkt bijna een soort gemoedstoestandsexperiment waarbij mensen elkaar in de put praten. Bestonden er maar hoopvolle alternatieven, die zijn er helaas niet in het eenzijdige verhaal..
De huidige coronacrisis geeft ook weinig vreugde wel? De lockdown is zwaar, maar niet iets wat we niet aan zagen komen. Menselijk gedrag en virussen dagen elkaar eenmaal uit. De uitweg is er, maar kost tijd en geduld.
Je kunt prima allerlei rationalisaties bedenken om de andere kant weg te moderen, maar het minderheidsstandpunt kan nog steeds even waar zijn en wellicht wat hoop geven. Het lijkt er nu op dat we de door de weggemodereerde critici voorspelde hoeveelheid extra doden, zwaar gewonden en verloren levensjaren krijgen. Het komt op mij over als heel crue karma in een bizar theater, gecondoleerd daarmee. Er valt helaas niets aan te doen als mensen vrij letterlijk nog liever dood gaan dan een alternatief willen horen, en daartoe de groepscensuur inzetten.
Nogmaals, die wetenschap was er wel. Alleen is er ook nog zoiets als de huidige situatie. Van het zomer verliep de crisis anders dan we weer nu in zitten. De tweede golf was voorspelt voor het najaar/ winter dat is allemaal niks vreemds aan. Zelfs met vaccins zijn we zeker dit jaar nog wel even zoet, ook dat wordt niet ontkent. Beetje raar om hier je achteraf gelijk proberen te halen.
Een mooi voorbeeld ook vandaag is een professor (waar ik het niet geheel mee eens ben) met een afwijkende mening die liever een alternatieve oplossing ziet (oa het i-woord dat hier dit jaar nooit genoemd is). Er bestaat geen algoritme voor waarheid, maar je kunt wel debatteren over wat waar is. Ik vind 65575352 over 'vrij gedebatteerd' daarom wel humoristisch, gezien de eerste post daarover inmiddels gemodereerd is als 'niet de bedoeling'.
Er is ook nog een verschil over wat een aanname is waar een discussie mee kan starten of onderzoek, of complete onzin of puur een mening.

Tweakers Discord

• pedorus
  • Niet online
tweakduke schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:13:
Verder maak dan een topic report als je denkt dat iets niet klopt, nu spijkers op laag water zitten zoeken draagt erg weinig bij.
Ik heb geen probleem met de aangehaalde posts, het zijn gewoon voorbeelden van wat wel blijft staan en de teneur. De spiegel laat zien dat jullie elkaar in de put praten door te meten met 2 maten. Overigens is een TR niet mogelijk bij een ban.
De huidige coronacrisis geeft ook weinig vreugde wel?
Het valt wel mee als je de TV uit zet, er valt in mijn omgeving nog best wel wat van te maken. Ik denk dat er op middelengebied eigenlijk best heel veel goed nieuws is, maar ik heb het maar op tweakblogs gezet gezien ik het vermoeden heb dat daar vrijer debat mogelijk is.. Geluk is vaak afdwingbaar door open te staan voor nieuwe ideeën, dat faciliteer ik graag door ze beschikbaar te maken.
Nogmaals, die wetenschap was er wel.
Geen idee, maar wat is weggehaald en wat hier waarschijnlijk onbespreekbaar is, is de theorie van dr. Martin Kulldorff uit april (meer doden bij lockdowns, minder bij gerichte aanpak). En het zeer goede nieuws van dr. Pierre Kory van begin december is maar niet eens gepost, want hier zou dat alleen maar als valse hoop worden gezien ook al is het bewijs geverifieerd door anderen. Want ja, anders zou het wel op TV zijn geweest.. Ongeluk is vaak ook afdwingbaar door niet open te staan voor alternatieven.
Er is ook nog een verschil over wat een aanname is waar een discussie mee kan starten of onderzoek, of complete onzin of puur een mening.
Ik denk dat een Nederlands filmpje van een professor wat binnen een dag >150K views weet te scoren iets bespreekbaars is. Dat kun je wegmoderen, mijn vermoeden is dat er dan enkel nog meer mensen bij komen die het vaccin niet hoeven. Dit forum zal weinig impact hebben, maar bijv. youtube die zaken verwijderd heeft dat wel. Door een gesloten debat gaat het nog langer duren. Want wie gaat er luisteren als er niet naar zijn standpunt geluisterd wordt? En hoe kom je dan tot andere inzichten als er maar 1 standpunt ok is?

Overigens lijkt mij een mening van een professor op zijn vakgebied geen "complete onzin", ook al is het prima mogelijk dat een professor ongelijk heeft, dat is waarschijnlijk deels zelfs het geval. Zoiets zou je juist prima kunnen debatteren, maar kennelijk willen jullie hier geen debat faciliteren.

Meer polarisatie en zelfs doden en zwaargewonden is een logisch gevolg als een open debat niet mogelijk is. Dat is waarvoor je kiest als je het zo goed weet dat de ander wel 'complete onzin' moet spreken en je met censuur de discussie beslist. En dat is niet alleen bij corona zo, er is deze dagen nog een ander spijtig voorbeeld van ultieme polarisatie.

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Topicstarter
pedorus schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:20:
[...]

Ik heb geen probleem met de aangehaalde posts, het zijn gewoon voorbeelden van wat wel blijft staan en de teneur. De spiegel laat zien dat jullie elkaar in de put praten door te meten met 2 maten. Overigens is een TR niet mogelijk bij een ban.

[...]

Het valt wel mee als je de TV uit zet, er valt in mijn omgeving nog best wel wat van te maken. Ik denk dat er op middelengebied eigenlijk best heel veel goed nieuws is, maar ik heb het maar op tweakblogs gezet gezien ik het vermoeden heb dat daar vrijer debat mogelijk is.. Geluk is vaak afdwingbaar door open te staan voor nieuwe ideeën, dat faciliteer ik graag door ze beschikbaar te maken.

[...]

Geen idee, maar wat is weggehaald en wat hier waarschijnlijk onbespreekbaar is, is de theorie van dr. Martin Kulldorff uit april (meer doden bij lockdowns, minder bij gerichte aanpak). En het zeer goede nieuws van dr. Pierre Kory van begin december is maar niet eens gepost, want hier zou dat alleen maar als valse hoop worden gezien ook al is het bewijs geverifieerd door anderen. Want ja, anders zou het wel op TV zijn geweest.. Ongeluk is vaak ook afdwingbaar door niet open te staan voor alternatieven.

[...]

Ik denk dat een Nederlands filmpje van een professor wat binnen een dag >150K views weet te scoren iets bespreekbaars is. Dat kun je wegmoderen, mijn vermoeden is dat er dan enkel nog meer mensen bij komen die het vaccin niet hoeven. Dit forum zal weinig impact hebben, maar bijv. youtube die zaken verwijderd heeft dat wel. Door een gesloten debat gaat het nog langer duren. Want wie gaat er luisteren als er niet naar zijn standpunt geluisterd wordt? En hoe kom je dan tot andere inzichten als er maar 1 standpunt ok is?

Overigens lijkt mij een mening van een professor op zijn vakgebied geen "complete onzin", ook al is het prima mogelijk dat een professor ongelijk heeft, dat is waarschijnlijk deels zelfs het geval. Zoiets zou je juist prima kunnen debatteren, maar kennelijk willen jullie hier geen debat faciliteren.
Oof als je denk dat wij alleen maar braaf naar de NOS kijken en dat als zoete koek slikken en daar ons beeld op baseren dat zegt nogal wat over hoe je over een ander denkt. Iedereen doet wat men kan binnen de maatregelen en daar zit aan de ene kant ook het risico.

Youtube video's bevatten meestal een zeer eenzijdige benadering van een situatie. Door gedegen onderzoekjournalistiek krijg je van meerdere kanten een benadering, met een beter resultaat. Dat gaat vaak mis bij als men zelf onderzoek gaat doen. Ongemerkt gaan we op zoek naar bronnen die conform hun eigen beeld is en vergeet men daardoor de kwaliteit en betrouwbaarheid van de bron.
Vergeet niet dat we lang niet allemaal expert zijn op dit gebied. Om jezelf te verdiepen is prima, maar je loopt het risico dat je ook tegen des en misinformatie aan loopt.

En het blijft stuitend dat je 'experts' blijft aanhalen die minder doden bij een gerichte aanpak blijft aanhalen. Ze hebben uiteindelijk allemaal geen oplossing voor de overbelasting van het zorgsysteem. Het blijft vrij simpel minder contactmomenten is minder besmettingen en ja de economische en maatschappelijk gevolgen worden en zijn desastreus hoe langer de lockdown duurt. Het is niet voor niks dat ze een lange tijd met gerichte maatregelen geprobeerd hebben om dit af te wenden. Je bent echt simpelweg blind geworden voor de realiteit door je eigen onderzoek en dat is een zeer gevaarlijke route die we hier dus niet gaan bewandelen.
De lockdown wordt zo snel als het kan opgeheven, dat gaan ze echt niet langer aan houden voor de lol.
Meer polarisatie en zelfs doden en zwaargewonden is een logisch gevolg als een open debat niet mogelijk is. Dat is waarvoor je kiest als je het zo goed weet dat de ander wel 'complete onzin' moet spreken en je met censuur de discussie beslist. En dat is niet alleen bij corona zo, er is deze dagen nog een ander spijtig voorbeeld van ultieme polarisatie.
Sorry, maar dit is me wel even wat wat je hier zegt. Discussie is mogelijk, mits de simpele richtlijnen worden gevolgd. Meer polarisatie en zelfs doden en zwaargewonden? Je hebt volgens mij goed kunnen zien wat des en misinformatie kan doen met een samenleving, ik ga hier niet meer verder op in.

[Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 08-01-2021 11:36. Reden: tag goed gezet]

Tweakers Discord

• pedorus
  • Niet online
tweakduke schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:56:
Youtube video's bevatten meestal een zeer eenzijdige benadering van een situatie.
Bedankt voor de reactie. De bron van een professor die iets zegt op youtube lijkt me niet "youtube" of "het internet" maar gewoon die professor.
En het blijft stuitend dat je 'experts' blijft aanhalen die minder doden bij een gerichte aanpak blijft aanhalen.
Je kunt die experts moeilijk kwalijk nemen dat een ongerichte aanpak nu ook daadwerkelijk meer doden en gewonden oplevert. Dat lijkt me juist een reden om beter op ze te letten in plaats van ze te verbannen, kennelijk maakten ze een cassandravoorspelling.
Ze hebben uiteindelijk allemaal geen oplossing voor de overbelasting van het zorgsysteem.
Opvallend genoeg heb ik net een blog op tweakblogs gezet dat vol staat van dat soort oplossingen, dus ik zie niet in waar dit op gebaseerd is.
Je bent echt simpelweg blind geworden voor de realiteit door je eigen onderzoek en dat is een zeer gevaarlijke route die we hier dus niet gaan bewandelen.
Ik postte hier de ontbrekende kant, het is nu niet alsof ik alleen maar naar de andere kant kijk ofzo. Ik hou gewoon de wetenschappelijke literatuur en debatten bij. Ik post eenzijdig als ik de andere kant al genoeg zie, waren hier allemaal mensen die veel te simpel over corona gedacht hadden, dan had ik juist andersom gezeten.

Post iemand bijvoorbeeld wel erg veel vertrouwen in een bepaalde test, dan post ik wat redenen waarom dat waarschijnlijk wat overdreven is. Dit heb je weggehaald, nu gaat wellicht Pietje met symptomen op bezoek bij oma want de test was negatief. En Jantje, die denkt er is zoveel censuur over die test, er zal vast wel iets mis mee zijn. Lijkt me niet de bedoeling.
Discussie is mogelijk, mits de simpele richtlijnen worden gevolgd.
Die zijn wellicht net zo simpel als de coronarichtlijnen, die in de praktijk toch verdacht lastig zijn.

Als ik het goed snap is het niet de bedoeling dat op dit forum het werk van bepaalde professoren van Stanford, Oxford en Harvard wordt aangehaald. Dat lijkt me een goede academische discussie toch wel erg lastig maken.

Op mijn eigen blogje hier ben ik juist blij als mensen met nieuwe inzichten komen, het mooiste zou zijn als ze de hele blog weten te weerleggen. Het is jammer om te zien dat academische alternatieven hier liever niet gepost mogen worden, dan hoop ik dat jullie goed kunnen leven met de resultaten van het huidige gekozen alternatief, dat is tenslotte waarvoor je dan kiest. Ik vind ze zelf echt erg schokkend, wereldwijd, maar zeker ook als je ziet wat bepaalde forumleden daadwerkelijk overkomt.

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
pedorus schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:11:
Ik postte hier de ontbrekende kant, het is nu niet alsof ik alleen maar naar de andere kant kijk ofzo. Ik hou gewoon de wetenschappelijke literatuur en debatten bij. Ik post eenzijdig als ik de andere kant al genoeg zie, waren hier allemaal mensen die veel te simpel over corona gedacht hadden, dan had ik juist andersom gezeten.
Dat is echter niet hoe het wetenschappelijk proces en consensus werkt. De wetenschap impliceert dat aan de hand van onderzoeken qua onderzoeksopzet, onderzoeksgrootte en wetenschappelijk gehalte empirisch is vast te stellen dat er een consensus is. D.w.z. zijn de meeste wetenschappers in dezelfde onderzoeksvakgebieden het qua criteria eens en zijn de onderzoeken herhaalbaar en is zijn de onderzoek peer-reviewed. Dan is er consensus.

Het neerzetten van de wetenschap als binair issue, dat voor elke standpunt een tegenovergesteld standpunt behoort te bestaan dat even veel aandacht behoort te krijgen als een zogenaamde balans, is niet hoe het werkt.

Wie bestaande wetenschap wil verwerpen zal met dezelfde onderzoeksopzet, onderzoeksgrootte en wetenschappelijke gehalte het tegengestelde moeten worden bewijzen. Kan of lukt dat niet, dan blijft de wetenschappelijke observatie weinig erkend. En terecht, zo werkt het nu eenmaal.

Het claimen dat er in de wetenschap verschillende tegengestelde standpunten voor waar de wetenschappelijke consensus verschilt gelijke aandacht verdienen, is in wetenschappelijke zin niet juist. Wie beweert moet bewijzen, men moet eerst het wetenschappelijke proces door, omdat er geen andere manier is om verifieerbaar en betrouwbaar te bewijzen is dat is iets werkt.

Het wetenschappelijke proces is dus leidend, niet of iemand professor is of wetenschapper is, dat zegt op zichzelf nog helemaal niets namelijk. Dat maakt de discussie ook zo frustrerend omdat alleen mensen in het vakgebied vaak de staat van de wetenschap op waarde kunnen inschatten.

Diezelfde insteek nemen we dus ook vanuit moderatie:
  • We houden ons aan de wetenschappelijke consensus, het is niet perfect, maar het is het beste wat er is.
  • Wie beweert moet bewijzen, een nieuw inzicht moet het wetenschappelijke proces door om geaccepteerd te worden.
En ja, ook wetenschappers zijn corrumpeerbaar en kunnen ingezet worden voor een bepaalde agenda. Het is de ironie je deze vooral vind aan de zijde die het wetenschappelijke proces tegenwerken. Het is in die zin veelal altijd projectie, waar men de ander van beschuldigd, is wat men zelf graag wil bereiken.

Climate dashboard

• Mfpower
  • Nu online

Mfpower

In dubio

@ZieMaar! , mijn post weggehaald in het Corona in Nederland en Belgie topic? Volgens mij heb ik toch zeer goed onderbouwd met argumenten dat de crisis veel harder toeslaat doordat de hele samenleving zo efficient is ingericht? Wat is daar offtopic aan? Het enige wat offtopic was is mijn eigen situatie en die heb ik notabene in offtopic tags gezet. Dat daarna het gaat over lerarensalarissen e.d. is inderdaad niet de bedoeling, maar dit was wel een beetje tekort door de bocht. Ik stop tijd en energie in mijn posts, erg jammer om dat dan weggehaald te zien worden.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
In principe bespreken we individuele moderaties (eerst) gewoon even in de DM :). Ik heb je mijn toelichting gestuurd, hopelijk helpt dat iets.

In het algemeen (dus zonder hier een oordeel over jouw post te vellen): het algemene topic gaat heel hard. Dat betekent ook soms dat er even met iets 'grover' gemod moet worden, zeker in lange offtopic discussies. Dit kan betekenen dat er ook wel eens een post verdwijnt die voor een deel mogelijk ontopic was, maar voor een groot deel offtopic.

• pedorus
  • Niet online
defiant schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 00:48:
• We houden ons aan de wetenschappelijke consensus, het is niet perfect, maar het is het beste wat er is.
Het probleem van dit argument is natuurlijk dat er over veel zaken helemaal geen wetenschappelijke consensus is en wetenschappers het vaak oneens zijn. En als die er al is op het gebied van corona, dan nog kan het beleid daarvan afwijken en kunnen afwijkende meningen daarom zeer logisch om te bespreken zijn. Denk aan het sluiten van basisscholen zonder dat het echt niet anders kan, zeer weinig wetenschappers zullen dat een goed idee vinden en geassocieerd willen worden met het afpakken van een mensenrecht van kinderen. En als je het niet eens bent met dat voorbeeld, dan kun je vast wel een andere bedenken.

Als ik het goed begrijp was Galileo hier netjes geband. Of relevanter, John Snow was geband want die ging in tegen de consensus van de Miasmatheorie. En als ik het goed begrijp zouden die professoren van Stanford, Oxford en Harvard hier ook geband worden, want je kunt ook een consensus aannemen die er niet duidelijk is. In de tijd van John Snow zorgde zo'n tunnelvisie voor doden. John Snow was geband door The Lancet, zijn theorieën zouden alleen maar tot meer doden leiden volgens hun.

In het heden zijn er opvallend veel ernstig zieken en doden in de kringen van forumleden hier (oa iemand die mij veel plezier met mijn liefde in het graf toewenste en later zelf ernstig ziek werd, wat ik hem natuurlijk niet gun). Dat komt natuurlijk door een ernstig virus. Op tweakblogs zien we iemand die verbannen is omdat hij voor containment pleitte toen het nog zinnig was, en ook iemand die allerlei middelen met wetenschappelijke referenties aandraagt om mensen zo veel mogelijk uit het ziekenhuis te houden. Die hebben natuurlijk ongelijk, en hun ongelijk is zo erg dat het standpunt niet weerlegt moet worden maar verbannen. En dat het beleid niet erg werkt komt natuurlijk door de tientallen procenten aan Nederlanders die op dit forum vrij letterlijk geen recht van spreken hebben (de zondebokken). Toch? :+

Bedankt voor je antwoord, maar ik zou gaan voor een meer open debat. Een tunnelvisie is niet rationeel en kan letterlijk dodelijk zijn.

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012

Mrjraider

De mannelijke zuster

@ZieMaar! jouw actie bevestigd wel mijn punt. Het is belachelijk, het is van de zotte en het is zielig.
(insert middelving)
Bah..

At the end of the line a survivor will be born

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@Mrjraider Ik weet niet precies waar je het over hebt. Gaat het om een verwijderde reactie (DM me dan even) of over bijvoorbeeld de modbreak?

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017

Amphiebietje

In de blubber

Kan iemand mij vertellen waarom in het slowchat topic een mod relschoppers loopt te verdedigen?

• mr_petit
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:03

mr_petit

opperprutser

McGryphon schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:52:
[...]

Gelukkig kan jij vanuit je bureaustoel consequent betere afwegingen maken dan mensen wiens werk het is, en zou jij het foutloos doen. Fijn om te weten. Misschien moet je bij de politie gaan solliciteren, jouw strategisch inzicht kunnen ze vast gebruiken.

Makkelijk zeggen, de leiders meteen oppakken en groepjes splitsen, maar je verwacht dus eigenlijk dat politie pre-emptive strikes moet gaan uitvoeren, liefst met grof geweld?
Jij maakt hier 2 statements die @Pascalito niet zegt.
Je legt 'm dus (m.i.) woorden in z'n mond.
Ten eerste vind @Pascalito dat er hardhandiger opgetreden mag worden. Dat heeft niets te maken met strategisch inzicht of met een betere afweging maken, dat kan ook een kwestie zijn van een ander beleid (de politie maakt niet per definitie z'n eigen beleid, de politiek heeft daar ook een hand in).
En ten tweede hint je er op dat @Pascalito vind dat preventief oppakken met grof geweld gepaard moet worden, wat hij niet zegt.
Persoonlijk vind ik deze manier van discussievoeren ècht laag, met name omdat je een mod GC bent.
Je loopt hier echt iemand uit z'n tent te lokken }:|

(terwijl je juist hem beschuldigd van het in de mond leggen van woorden. Je doet het zelf ook).

[Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 25-01-2021 23:34]

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True