Toon posts:

Het grote Ford Mustang Mach-E & Leveringen Topic

Pagina: 1 ... 16 17 18
Acties:

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:54
m24 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:49:
Het jammere van Total Energies vond ik dat geen van de laadpassen werkte en je met een QR code en creditcard moest betalen... (kost veel te veel tijd) Zelfde ervaring of heb jij een pas gevonden die wel werkt?
Shell pas werkt prima, maar freshmile of kiwhi pas zou ook moeten werken.
https://www.chargeprice.a...5f&poi_source=chargeprice

[Voor 17% gewijzigd door Brotuck op 20-09-2022 12:12]

• Brotuck
jgijsen schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:54:
[...]

Die van Clem had ik gevonden, maar niet aan de praat gekregen.
Meeste van die laders staan ook een heel eind van het park, waardoor het niet erg praktisch is.

Uiteindelijk wel aan New Port Bay mogen laden, was ook nodig want mijn batterij was zo goed als leeg.
De laatste nacht in de buurt van de airbnb waar we zaten een lader van shell gevonden verscholen in een parkeergarage... vind het persoonlijk een groot drama dat elektrische rijden daar in de buurt.

Bedankt voor je tips, ga er rekening mee houden bij het volgende bezoek.
Heb ook de indruk dat de Fransen nog niet veel hebben met elektrische auto's.
Ik kreeg de tip om de laadpalen van Clem te activeren met de kiwhi pas. Deze kan je gewoon aanvragen.
Nog niet getest trouwens....

Ja Frankrijk heeft EV rijden nog niet heel hoog op de agenda staan.

• Brotuck
m24 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:30:
[...]

Ok. bij mij diverse keren niet.... wie weet is het verbeterd :)
Ik had eerst de 50 kWh geprobeerd maar die gaf error (met de ford pas). Moest namelijk tot 95% laden, dus de 150 kWh was eigenlijk niet nodig.

Maar het werkte in 1x met de shell pas op de 150kWh aansluiting. Het zag er allemaal vrij nieuw uit iig.

• Brotuck
Ted-Vlemmings schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:10:
Ik zit momenteel ook in Frankrijk (noord Bretagne) en heb belabberde ervaring met ABRP premium eigenlijk. Stuurt mij steeds naar een Lidl en daarbij lijken alle palen te werken maar werkt er geen idee, niet via een van mijn 4 passen noch niet via CC. Of de paal geeft letterlijk geen stroom of de mustang gaat rood knipperen. Ook heeft het regelmatig gps issues en telefoon gaat gigantisch hard leeg maar dat laatste kan aan de iPhone X liggen. Bij Total energies 1x geladen bij een splinternieuwe 175kwh paal waar nog geen 32kwh uitkwam terwijl ik in m’n eentje stond, gelukkig kwam een andere nederlander met ervaring in de regio en me naar een tesla supercharger gestuurd dat werkte prima. Bij de camping geen EV laders, alle Lidl en andere openbare laadpalen in de directe omgeving zijn kapot of weigeren. 1x ergens geladen bij een 22kwh paal waar misschien 8kwh uitkwam nabij een mcdonalds maar daar ga ik geen 8 uur zitten. Nu dus maar tegen de regels in een stopcontact in het huisje gevonden wat niet direct de stoppen laat springen en aan de granny hangen om vol te kunnen beginnen aan de terugreis later deze week.
Ik lees dat er meer mensen issues hebben met de lidl laadpalen dus je bent niet de enige. Wist je trouwens dat je een voorkeursprovider kunt opgeven in abrp ? Daarmee kun je ook andere laadpalen laten wegvallen.

Ik heb zelf geen iphone, maar android toestellen en echt wel gemerkt dat het uitmaakt of het een nieuw snel toestel is of een ouder model. Bij mij werkt het nu perfect via de USB kabel op een Asus Zenfone 9. Toestel wordt niet eens warm en is altijd 100% opgeladen eigenlijk.

[Voor 25% gewijzigd door Brotuck op 20-09-2022 15:49]

• Brotuck
Ik had (heb nog steeds) de S21 Ultra, maar die paste net niet lekker op het oplaadpad. Maar over het algemeen vond ik de telefoons gewoon te warm worden. Draadloos laden en het toestel tegelijk gebruiken met android auto is eigenlijk nooit echt een succes geweest. Meestal had ik dan ook data delen aanstaan voor de kids achterin, nou dan kan je er een tosti op bakken.

Maar na omschakelen op Android Auto op de USB kabel (niet via de adhoc wifi dus) en geen enkel probleem meer. Ik heb nu zelfs Android auto wireless uitgezet op mijn toestel.

[Voor 19% gewijzigd door Brotuck op 20-09-2022 22:47]

• Brotuck
Nou de gevreesde recall in de praktijk.

Op de terug weg van Duitsland naar huis met nog een kleine 300 km te gaan deze melding. Turtle modus aan en rechterbaan plakken op 100km/h en toch nog thuis aangekomen. Dezelfde avond nog opgehaald en zal morgen afgeleverd worden bij de dealer. Lekker dan

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:05
JoWeJi schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:46:
Heeft iemand van jullie ook problemen met de profielen die ingesteld kunnen worden?

Ik heb in de wagen 2 profielen aangemaakt, één voor mezelf (profiel 1) en één voor de echtgenote (profiel 2).
Ik rij in OPD modus en heb een andere zetelpositie dan mijn vrouw.
Aan beide profielen is een smartphone en een sleutel gekoppeld, enkel ik heb PAAK ingesteld.

Probleem is echter dat de wagen niet altijd de juiste sleutel herkent, vaak (maar niet altijd) als ik instap verstelt de zetel zich naar de positie van profiel 2, ook al is sleutel 2 of GSM 2 niet in de buurt.

Wagen is hiervoor al enkele keren binnen geweest, en een ingenieur van Ford heeft al meegekeken, voorlopig zonder resultaat.
Profielen zijn al meermaals opnieuw aangemaakt, wagen is al gereset naar fabrieksinstellingen, FordPass app werd al opnieuw geïnstalleerd, maar helaas blijft het probleem.
Op zich is het niet zo'n ramp, door het juiste nummer in het deurpaneel in te duwen stelt alles zich goed, maar ik verwacht toch niet iets meer voor deze prijs.
De wagen zit, na het laatste garagebezoek, op de nieuwste Ford Power Up versie 2.8.2.

Volgens de garage ben ik bij hun de enige met het probleem, heeft iemand van jullie al hetzelfde ervaren?
Volgens de garage ben je altijd de enige met het probleem ;) maakt niet uit wat het is.

Heb het zelf ook meegemaakt. Oplossing is heel simpel, vrouw niet meer in je auto laten rijden :P

Toon Thermostaat Expert | ToonWiki.nl

• Brotuck
unreal0 schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:39:
[...]

Zelfde probleem volgens mij; hier staat hij al weken bij de dealer, onderdeel niet leverbaar..
Dat schijnt dus niet waar te zijn. Lees anders dit Engelstalige stuk even door

https://www.macheforum.co...ar-facts-and-info-thread/

Ik ga het BEV team van Ford in ieder geval erbij betrekken

• Brotuck
FreeMen schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:36:
[...]

Heb je onderweg aan de snellader gehangen en (snel) erna flink het tempo erin gehad?
Ik vraag mij af wat dit nu "ineens" veroorzaakt heeft en in hoeverre iemand wel of geen risico loopt hierop.
Ik denk dat je in mijn geval wel een goede verklaring kan vinden.

- Ik was in duitsland en reed soms 200, maar het was druk dus het wisselde tussen de 120 en 200. We zaten met 4 man en baggage in de auto, dus hij moest flink werken.
- Net daarvoor heb ik op een DC lader gestaan van 150 kWh, van 30% naar 80% geladen.

Beide acties hebben in ieder geval een garantie op een warmere accu denk ik.

Laden doe ik meestal tot 95% ivm de laadverliezen, tenzij ik het vergeet en hij naar de 100% gaat.

[Voor 6% gewijzigd door Brotuck op 26-09-2022 15:48]

• Brotuck
FreeMen schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:50:
[...]

Alhoewel ik op het US forum lees dat dezelfde melding in 50% vd gevallen komt bij berijders welke nooit DC laden is de hitte combi van DC laden en snelweg @ 200 inderdaad wel een garantie voor flinke temperaturen. Dit alles maakt het overigens nog altijd niet normaal dat dit gebeurt imho.
Nee waarom zou je anders een GT hebben ? Voor de show of er ook gewoon lekker van genieten tijdens het rijden. We wisten wel dat dit eraan zat te komen natuurlijk. Ik denk dat iedere GT aan de beurt komt.

Overigens had ik de week ervoor me wel "gedragen" onderweg naar Disneyland en was er niks aan de hand.
Dat was zelfs nog meer kilomters in totaal die week.

Leenauto is er nu eentje van Logius (Kia Sportage), die is vaak maar 2 of 3 dagen, daarna zal de Ford dealer mij moeten assisteren erin.

[Voor 8% gewijzigd door Brotuck op 26-09-2022 15:54]

• Brotuck
metalpro2021 schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:44:
[...]

Reed je zelf of vooral Adaptive/Intelligent Cruise control?
Met mijn AWD ER (1st editition) al heel wat kilometers snel gereden, maar vooral gebruik gemaakt van CC ook al was het 180+ Km/h....

Mijn vermoeden: met CC komt het niet voor (throttle control vanuit auto zelf). Kun je dit met jouw ervaring ontkrachten? Dus : Reed jij met CC, hoge snelheden en kreeg je dit dan toch?

En.. Mijn vermoeden is dat deze Youtuber hetzelfde probleem had al ruim voor de recall... Heb met hem gechat en hij reed zeker geen CC... YouTube: Mustang Mach-E Totalausfall in Frankreich! Ford Service Desaster! Te...
Nee zeker geen cc, ook geen lane assistance. Vind het best eng als je met 180 gecorrigeerd word...

• Brotuck
FreeMen schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:29:
[...]

Ik heb 1 of 2x 180+ gereden voor 30 seconden in mijn SR RWD maar kan niet zeggen dat ik dat de auto op die snelheid prettig op de weg ligt. Hij voelt erg licht aan in het stuur en het "al een blok op de weg" liggen gevoel is ver te zoeken en dat met 245/20 inch. Ik vermoed dat de GT beter op de weg zal liggen maar de mijne nodigt iig niet uit om veel harder te rijden dan 150.
Wellicht dat de magneride vering hier stabiliteit geeft. Maar zeker tot 180 is er geen probleem. Daarboven is het puur onwennig vanuit mijn kant denk ik.

• Brotuck
FlowDesign schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:15:
[...]

Ik wist dat je 'm in kan drukken, maar ik dacht dat het een volume mute knop was.
Volume mute is in de cirkel drukken

• Brotuck
Even een update van mijn probleem met de auto:

- De auto is afgesleept op zaterdagavond door logius
- Afgelopen woensdagochtend is hij pas bij de dealer neergezet
- Einde van de dag werd ik gebeld dat de auto klaar was ?
Wat bleek ? men had wat updates gedraaid en de errorcode (die voor de turtle stand zorgt) gereset.

Uiteraard ben ik erg blij dat ik weer met de auto kan rijden, maar om nou een error te negeren die een voorbode is van het totaal stilstaan van de auto kan zorgen ? Ik heb daar zo mijn onderbuik gevoel over.

Gisteren aangegeven dat ik dit geen goede oplossing vond voor de auto, met de vraag alsnog een HVBJB te bestellen voor mijn auto. Het lijkt er sterk op dat er een lange levertijd zit op dit onderdeel. Dus ik hoop dat ik dan in de tussentijd kan blijven rijden met de auto. Alhoewel ik in Oktober naar Parijs moet en nog niet zeker weet of ik de gok dan ga wagen zonder nieuw onderdeel.

En dat is dus precies wat ik bedoel met een onderbuik gevoel, als je niet eens zeker weet dat je daar of weer thuis gaat komen met de auto is de fun eraf.

• Brotuck
TIGER1125 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:26:
[...]

Als je vraagt wat het ergste is wat kan gebeuren: Tot stilstand komen en niet meer kunnen rijden... met alle gevolgen van dien op de plek waar het plaats vind.

Het hele doel achter de melding is mensen op voorhand te waarschuwen dat het HVJB probleem er aan zit te komen, in plaats van op de snelweg tot stilstand komen omdat je dus het HVJB probleem hebt.

Dan kan het misschien best zijn dat er een hele foutmarge in zit, waardoor men kan voorkomen dat het daadwerkelijk gebeurd, maar het feit dat er een compleet nieuw vervangend onderdeel is en de software update als verplichte recall is uitgezet in de VS betekend dat er toch meer aan de hand is dan alleen de kans dat het je overkomt.
Dit dus, als je al vooraf weet dat het een kwestie is van tijd dan heb ik liever dat er nu wat aan gedaan wordt.
Lees anders eens dit zeer uitgebreide en zeer informatieve artikel eens door :
https://www.macheforum.co...ts-and-info-thread.18143/

PS: ik heb daadwerkelijk een P0ADE melding gehad die ervoor zorgde dat ik turtle mode had. Dat heb ik zelf uitgelezen in de foutmeldingen via de ODB aansluiting.

Overigens lees ik dat de HVBJB tot 500 Ampere aankan en vooral de GT modellen hier overheen kunnen en komen. De oude HVBJB is trouwens niet meer te bestellen, dus je krijgt automatisch een nieuwer model.

[Voor 7% gewijzigd door Brotuck op 30-09-2022 13:25]

• Brotuck
Gewoon die dubbele claxon uitzetten met forscan. Ik wilde het toch al gaan doen deze week, dus ik maak wel een howto..

• Brotuck
Ik heb vandaag zelf de nieuwe Sync versie erop gezet. Deze krijg je normaal gesproken met OTA 3.5.3 dacht ik. Maar je kan hem nu al via FDRS erop zetten als je dat wil.

Ik heb er 3 uur over gedaan, want dit was een 15 GB update !
Hij moet eerst downloaden bij Ford en daarna op de USB stick zetten. Daarna gaat alles nog een keer de auto in, dus dat kost wel ff tijd.

Verbeteringen:

- Full screen Android Auto (eindelijk !)
- Updates te plannen op meerdere verschillende dagen
- Meerdere telefoons kunnen nu connecten (2 tegelijk)
- Makkelijker schakelen tussen Android auto en Bluetooth connectiviteit
- Het auto icoontje gaat nu naar "Toegang" ipv naar rijmode
- Er staat nu een Airco icoontje op het scherm !

Er zijn vast nog meer verbeteringen, maar deze vielen me op.

[Voor 51% gewijzigd door Brotuck op 03-10-2022 15:41]

• Brotuck
FlowDesign schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:44:
[...]

Downloaden bij Ford? Gewoon van hun site bedoel je? Of moet je het letterlijk bij een Ford dealer downloaden? :?
Downloaden met fdrs.
Dit is de software die dealers ook gebruiken.
Er is een heel (lang) topic van op het Amerikaanse forum. Iedereen kan dit gebruiken ivm een Amerikaanse wet die "right to self repair" heet

Uiteraard moet je wel een licentie kopen ervoor. Maar dat kan voor een uur of een dag

Overigens kan je hiermee alle updates installeren thuis. Uiteraard heb je dan wel een (t*ring) dure kabel nodig

[Voor 23% gewijzigd door Brotuck op 03-10-2022 18:29]

• Brotuck
FlowDesign schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:07:
[...]

Ok, dank voor de info :)

Wel beetje jammer dat het updaten niet gewoon rechtstreeks vanaf een USB-stick of via een normale OBD2 verbinding kan.

Hoe duur is duur? Voor zo'n speciale kabel?
De gecertificeerde kabel die de dealer gebruikt is rond de 2000 euro.
De kabel die het beste en probleemloos presteert is bijvoorbeeld de mongoose kabel. Die kost rond de 600 dollar. Die heb ik ook gekocht.

Dit is een ODB kabel die de juiste protocollen praat voor FDRS.

Overigens heb je ook een 12volt lader nodig die minimaal 40 ampere aankan. Omdat anders de 12 volt accu leeg gaat tijdens updaten. Dan staat de auto in een soort maximum koeling stand namelijk.

De meeste updates gaan via ODB, maar de isync update via usb.

[Voor 3% gewijzigd door Brotuck op 03-10-2022 19:35]

• Brotuck
FlowDesign schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:06:
[...]

Ok, dan wacht ik op de OTA :D
Ja in eerste instantie duur, maar een dag of twee bij de dealer kost ook centen.

En zo kan ik het bijhouden

• makooy
martijnvds schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:58:
[...]

Uit interesse: Update je ook voor anderen op verzoek / tegen betaling?
Ik heb de kabel van @Brotuck geleend om de auto zelf te updaten. Heb er een korte how-to van gemaakt voor de volgende keer. Deze zal ik met hem delen.

• Brotuck
martijnvds schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:58:
[...]

Uit interesse: Update je ook voor anderen op verzoek / tegen betaling?
Alhoewel ik het graag zou doen loop ik tegen een aantal praktische dingen aan.

- iedere auto loopt op zijn eigen versie. Dit betekend in de praktijk dat je vaak eerst alle andere updates moet doen en dat kost gewoon veel tijd.

- met tijd bedoel ik ik echt 4 tot 8 uur per auto. Tenzij je hem net terug hebt van de dealer dan kost het minder tijd uiteraard.

- dit betekend dat ik er niet vanuit kan gaan dat het in een avondje is geregeld. En aangezien ik werk door de week moet je dan terugvallen naar het weekend.

- in het weekend zit ik vaak met allerlei andere prios qua gezinsleven. Het is echt vergelijkbaar met veel van computers weten en altijd ff gebeld worden voor een probleem, dat gaat ten koste van andere zaken.

- de enige manier die ik dus zie gebeuren is een borg vragen voor de spullen en het je zelf laten doen. Minus wat extra voor de afschrijving.

- de borg zal hoog zijn omdat ik daarvan nieuwe spullen moet kunnen kopen als iemand niet meer terug komt.

- het alternatief is dat ik per uur een bedrag ga vragen ongeacht hoelang het gaat duren. En dat zal vergelijkbaar worden met mijn werktarief

- ik heb wel eigen terrein waar stroom en koffie beschikbaar is.... ;)

• Brotuck
FreeMen schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:10:
[...]

Er zijn inderdaad voorvallen van niet goed werkende voorruitverwarmingen maar dat was niet de recall. De recall is voor het niet goed verlijmd zijn van de voorruit, de defecte verwarmingsdraden staat daar los van.
Ja idd. Dat niet alle verwarmingsdraadjes werken is wel een garantie ding. Zal nu het kouder wordt wel gaan opvallen.

• Brotuck
AvantBlack schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:52:
Mijn auto gisteren ook bij de dealer geweest voor een beurt, terugroep actie en verzoek tot alle updates, omdat OTA niet werkt.
Auto terug, maar blij afwisselend de tekst 'auto is up to date' en het scherm met 1.7.1 in beeld houden, waarbij ik de ene keer de schuif automatische updates wel aan en uit kan zetten en de andere keer niet.
Ik heb het gevoel dat het probleem dus niet opgelost is.
Zit ook nog steeds op Sync 21139_PRODUCT en Revisie: 263.
Een snelle test om te zien of je daadwerkelijk alle updates hebt gehad is de aanwezigheid van de airco knop op je homescreen en eventueel fullscreen android auto..

Om namelijk deze laatste sync versie te krijgen (staat gelijk aan firmware ota 3.5.3) moet je namelijk diverse GWM (gateway module) updates hebben gehad.

[Voor 7% gewijzigd door Brotuck op 11-10-2022 12:57]

• Brotuck
AvantBlack schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:11:
[...]

Nee staat er niet, ook geen full screen Apple Carplay. Net als de rest ongewijzigd.
Als zij via het Ford systeem alle modules updaten, dan zijn toch niet alle OTA updates ook automatisch uitgevoerd?
De Mach-e heeft meer dan 30 modules die een eigen firmware hebben.
Een OTA is niets anders dan een verzameling van (firmware)updates die individueel ook in FDRS beschikbaar zijn.

Dus alle OTA updates kun je ook (laten) flashen door de dealer.
Echter kost het vaak veel tijd per update en komt er vaak weer een nieuwe update beschikbaar na updaten.

Het kan dus best dat hij alles heeft gedaan wat er voordat hij begon beschikbaar was. Maar dat wil dus niet zeggen dat ze klaar zijn...

• Brotuck
PraveenB schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:19:
Is dit de Ford Sync 4A die je hebt geinstalleerd?

[...]
Het is de laatste Sync versie die er is, weet niet of dit 4a is ? Waar staat deze info ?

• Brotuck
4a zit er al af fabriek in. Het gaat puur om de firmware die erop draait.

• Brotuck
Caulino schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:45:
maar @Brotuck jij loopt nu toch voor op de officiele updates? ik heb een job 2 en heb de ac en volledig scherm nog niet, maar systeem zegt up to date.
Of moet ik weer langs de dealer?
Ja de OTA is er nog niet in Europa, maar de updates kunnen al wel via de dealer geinstalleerd worden.

• Brotuck
Aboma schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:58:
@Brotuck heb jij een idee hoe groot en update is? Ik zie nu constant dat er pakketjes van een paar MB binnen komen.... Max 100mb per dag tot nu toe. Ben benieuwd of dat update data is.
De grootte is niet te voorspellen. Sync was 16gb. Maar ook een paar mb heb ik voorbij zien komen.

• Brotuck
Caulino schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:02:
[...]

Mooi dan zal ik weer een afspraak maken :-)
hoelang duurt die ongeveer?
Dat weet ik dus echt niet, hangt ervanaf op welke level je nu zit.
Ga maar uit van minimaal een dag....Sync alleen al is een paar uur

• Brotuck
Aboma schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:03:
[...]

Reactie van Ford dealer op m'n vraag waarom de auto z'n updates niet binnen haalt.... Alsof FordPass het probleem van de updates zal oplossen.... :(:)

[Afbeelding]
Nee duidelijke email, lekker kort ook :X

• Brotuck
Aboma schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

🤔 Lastige is dat ik geen middelen heb om het gewoon zelf te doen. En om daar dan 600 euro aan uit te geven vind ik een beetje gortig.... Zulke mails brengen mij in ieder geval geen vertrouwen in de dealers....
Als het puur om updates gaat dan kan ik wellicht assisteren ? Misschien ff pm ?

• Brotuck
cbrfdk schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:44:
Hopelijk komt de mijn Mach-E GT in december en uiteraard op zomerbanden.
Raden jullie aan om zomer-winter banden te doen of all season ?
Op een GT ? Ik zou daar (en heb ook) speciale winterbanden op zitten. Speciaal bedoel ik voor EV

• Brotuck
cbrfdk schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Thx, toevallig ook een specifieke aanrader? Kan het wel aangeven bij de dealer maargoed denk dat ik dan iets krijg waar ze zelf makkelijk aan kunnen komen.
Ik heb nu dan wel een sportieve auto maar das geen EV dus heb nog even een leer curve te gaan.
Ik zou er niet op besparen en voor de A merken gaan zoals een:
Pirelli P Zero Winter 245/45 R20 103V XL Elect

• Brotuck
Bart267 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:17:
Inmiddels een kleine twee maanden geleden auto bij dealer gehad voor update issue 1.7.1 (kon m maar niet goed geïnstalleerd krijgen).
Dealer heeft hele reeks updates gedaan en auto zou daarna de rest via OTA weer gewoon moeten ophalen.
Sindsdien echter geen updates voorbij zien komen. Vroeg me nu af hoe ik in de auto of app kan zien op welke versie de auto zit en daarmee of ik weer achterloop / het OTA issue dus eigelijk nog steeds niet is opgelost...
Er zijn niet zoveel auto's in Europa die hogere OTA updates hebben gehad. Dus dat zegt (helaas) niets.

Er is wel een manier om te kijken of er OTA updates erna zijn aangeboden, maar daarvoor moet je een licentie kopen.

[Voor 8% gewijzigd door Brotuck op 16-10-2022 10:31]

• Brotuck
Met de nieuwe Sync versie in OTA 3.5.3 krijgen GT modellen een ander opstartscherm, grappig.

https://www.macheforum.co...9dba775fc814297893829.mp4

• Brotuck
FlowDesign schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:48:
Ik kan niet meer inloggen in m'n Fordpass account, krijg melding "CSIAH0320E".
Volgens Duitse MME forum is m'n account geblokkeerd door gebruik 3rd party apps, waarschijnlijk veroorzaakt door de widget van Tronity.

Nu ben ik aan het wachten tot ik terug word gebeld om m'n account weer open te zetten :/

Edit: moest een email sturen met screenshot, username en VIN, ook maar erbij gezet dat ik Tronity verwijderd heb, en nu verder afwachten :/
Zelfde probleem hier, zit al dik een week te wachten op Ford IT :+

Er komt trouwens een nieuwe API vanuit Ford beschikbaar binnenkort waar Tronity gebruik van gaat maken. Nu kan je geen Ford meer aansluiten. Mijn account daar staat nu op pause

• Brotuck
FlowDesign schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:39:
[...]

Een week om een account ff opnieuw te activeren?!! Waddafak? 8)7
en HET WERKT NOG STEEDS NIET

• Brotuck
marcelt4 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En het is 35mm rondom geworden. De originele veren voor een 98kW zijn anders dan die van de 75kW, vooral aan de achterkant zat behoorlijk verschil. Er wordt nu een set voor de 98kW RWD gemaakt met als basis hetgeen wat er bij mij nu onder zit. Ze verwachten nog wel een paar weken nodig te hebben voordat ze kunnen beginnen met uitleveren.

Qua rijden is het allerbelangrijkste verschil het gedrag van de achteras, die springt nu niet meer omhoog bij een drempel, alles blijft ook gewoon liggen in de kofferbak. Het hele veergedrag is rustiger geworden, al blijf je wel merken dat het een zware auto is. Je merkt ook dat de veerweg korter is geworden, maar het geheel is we comfortabeler. Het is naar mijn mening een veel beter compromis dan origineel. En ik vind het dik staan 😁

Voor de GT rijders onder ons, ze zoeken nog een GT als proefkonijn.
Wil best wel een keer ernaar laten kijken. De GT is standaard al verlaagd en heeft andere vering. Dus ben benieuwd wat ze ervan kunnen maken

• Brotuck
FlowDesign schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:19:
[...]

Staat in m'n sig ;)

Volgens Karelsen kunnen dezelfde veren onder een SR of ER, enige verschil is dat de ER dan een paar mm verder inzakt.
Hun veren zijn echter voor de RWD en die zijn dan weer niet geschikt voor de AWD.
Echter, iemand van hier had/heeft reeds een afspraak voor het laten opmeten van veren voor de AWD ER bij de verenfabrikant Merwede, waar Karelsen mee samenwerkt.
Dat is @marcelt4 .
Overigens ga ik binnenkort ook langs voor de GT

• Brotuck
metalpro2021 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:09:
Iemand in Italie heeft zijn job1 auto geupdate in het 3.x domein, Via dealer en niet via OTA. .https://www.macheforum.com/site/threads/job-1-owners-are-you-getting-the-numbered-ota-updates.22772/post-534077

Waaronder:

* Full screen android auto
* Logischer airco knoppen
Zie pagina 536....

Niet alleen ikzelf heb het gedaan maar ook @makooy en @Dr Pro

De OTA komt in europa ergens in q1 2023 trouwens

[Voor 12% gewijzigd door Brotuck op 26-10-2022 19:55]

• Brotuck
Intussen lopen de versies OTA aardig op in de USA....

• Brotuck
metalpro2021 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:12:
[...]

Ik kan daar een cynisch antwoord op geven: buiten Europa heeft de klant 'lagere verwachtingen' bij het merk, waardoor er kennelijk een meer defensievere klant-benadering-strategie wordt gekozen... In andere woorden: in de US staat er voor het merk Ford meer op het spel en zijn ze bereid (in hun ogen) meer risico's te nemen.
Er zal vast een politieke agenda achter zitten, maar in essentie lijkt het me niet dat dit iets is wat Ford wil.
Ik weet op dit moment niet de verhouding aantallen MME modellen in Amerika en Europa.

Op zich kun je wel blij zijn met later de OTA updates krijgen dan in Amerika, want dan zijn er tenminste veel bugs al uitgehaald. Er is daar ook een "early adaptors" programma en dan krijg je soms wekelijks/dagelijks een punt update.

En als je echt wil meelopen met alle OTA updates die in Amerika uitkomen, zul je zelf aan de slag moeten met een kabeltje en laptop. Op dit moment lopen we gemiddeld 6-9 maanden achter op Amerika met updates.

• Brotuck
RudiP schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:49:
[...]

Is het ook niet zo dat de software van de OTA updates voor Europa en misschien wel per land aangepast moeten worden? We hebben elk zo onze eigen regeltjes die afwijken van de regels in de VS. Denk aan bv de knipperlichten en Bluecruise. Ik vermoed dat vooral hier de vertraging in zit.
Dat zal zeker meespelen ja, het enige EV team wat Ford heeft zit in Amerika.
Maar ik denk (hoop) dat de ontwikkelaars wel rekening houden met een GEO locatie in de software zelf.
Dan hoef je niet twee verschillende firmware's te ontwikkelen. Alle versies die ik tot nu toe gezien heb zijn 100% dezelfde versie als de Amrikaanse namelijk.

• Brotuck
Uitzetten irritante toeter is in 1 minuut gebeurd !

Nodig:
een ODB connector (ik heb de ODBLink MX+ gebruikt)
Forscan op de laptop met licentie (je kunt 2 maanden gratis versie krijgen, anders kost deze licentie voor een jaar 15 euro)

Even de juiste module aftrappen en waarde aanpassen en voila !

• Brotuck
unreal0 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:06:
[...]

Is het ook mogelijk de achteruit rij liep uit te zetten?
Ik eens kijken bij de standaard opties die je kan uitzetten, maar ik vrees van niet (is wettelijk bepaald en verplicht)

Je kan uiteraard wel de speaker die verantwoordelijk is hiervoor (ook voor het geluid bij vooruit rijden) afplakken of zelfs afkoppelen met een bypass

• Brotuck
FlowDesign schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:10:
[...]

Kun je ook iets aanpassen dat de auto gewoon uit gaat wanneer je uitstapt? Ik vergeet vaak de start/stop knop in te drukken.
Hoe zie je dat voor je ? Lijkt me een gevaarlijke optie

• Brotuck
FlowDesign schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:16:
[...]

Hij moet wel eerst in P gezet worden natuurlijk.
Hij gaat automatisch na 30 minuten uit. Misschien kan die waarde aangepast worden naar 1 minuut, zal eens kijken.

• Brotuck
FlowDesign schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:46:
[...]

Zou ook een optie kunnen zijn indd.

Ik ben van de VW ID gewend dat ie gewoon uitgaat wanneer de auto in P staat en je uitstapt. Hij gaat ook vanzelf in P wanneer je stil staat en je de deur open doet. Makkelijker wordt 't niet :)
Ik heb net even gekeken, maar ik kan niet de 30 minuten waarde vinden helaas.

Overigens is mijn account vanmorgen weer actief geworden na ongeveer 4 weken gelocked door third party access van tronity.

Vamorgen ook gelijk maar de updates erop gezet zodat ik gelijk loop met OTA 3.6.1. Daar is voornamelijk te merken dat de auto sneller warm word. Deze update is aan te raden voor de winter !

[Voor 14% gewijzigd door Brotuck op 03-11-2022 15:41]

• Brotuck
Gelukkig blijft Ford niet stil zitten in de ontwikkeling van de Sync 4a software.
Onderstaand filmpje geeft weer hoe het eruit gaat zien in de toekomst.
Ziet er toch weer wat strakker uit allemaal.

YouTube: Mustang Mach-E® SUV Climate Control System | Ford How-To | Ford

• Brotuck
FlowDesign schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:08:
Vanmiddag vanuit Westvleteren (België) terug naar huis gereden, rit van 250 km. 3 volwassen, redelijk volgeladen (oa paar kratten bier), fietsendrager met e-bike op de trekhaak, veel regen en wind, ongeveer 8 graden, cruise control op 110 km/h.
Verbruik lag erg hoog, ging richting 29 kWh per 100 km :o

Afgelopen vrijdag op de heenweg dezelfde rit gedaan maar dan met veel beter weer (warmer en geen regen), toen lag het verbruik op 20 kWh. Vrij extreem verschil.
Komt wel aardig overeen met mijn data vanuit Frankrijk met 4 personen in de auto + bagage
Ook op 110 km/h.

Wat me overigens wel opviel was dat het in de frunk behoorlijk warm word. Zeker als je hem helemaal vol hebt liggen.

• Brotuck
FlowDesign schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:42:
[...]

Bedoel je dan de 20 of de 29 kWh? En bij welke weersomstandigheden?
Helaas geen Tronity op dit moment, maar dit geeft het aardig weer denk ik.

Het was tussen de 12 en 15 graden dacht ik toen.
Wel veel regen onderweg.
Dit is de route vanaf Gent (Snellader) naar huis.
Auto echt helemaal vol geladen met bagage. 2 volwassenen en 2 kids.
Sneeuwbanden eronder.
Geen files, gemiddeld 110 km/h

[Voor 10% gewijzigd door Brotuck op 07-11-2022 10:11]

• Brotuck
Verder onderzoek met Forscan geeft de volgende optie die standaard uit staat in het Sync 4a menu.

Reverse Tilt

Bij achteruitrijden kunnen je zijspiegels op een andere stand ingesteld worden.
Dit is vooral nuttig om in de spiegel je velgen in de gaten te houden bij achteruit rijden.
Deze functie is gekoppeld aan je voorkeuze stand van de stoel, dus je kan 3 standen programmeren.

Uiteraard gevonden op het amerikaanse forum.
https://www.macheforum.co...rrors-with-forscan.19499/

Zie filmpje voor de uitleg na activering in Forscan.
YouTube: Mustang Mach-E FORScan DIY - Programming Side Mirror Reverse Tilt

• Brotuck
Nog een MOD om te activeren:

Je kunt de power bar die standaard aanstaat in de GT modellen ook activeren voor alle andere modellen.
Voorwaarde is wel dat je op een nieuwe firmware staat. Weet nog niet precies welke, maar dat zal snel blijken.

https://www.macheforum.co...r-on-non-gt-mach-e.18783/

Er zijn nog meer modificaties mogelijk, wellicht leuk om eens een dag te organiseren ergens centraal in NL om dit voor geintresseerden mogelijk te maken ?

• Brotuck
In Q1 volgend jaar gaan we een Mach-e dag organiseren !
Ik had het net ook al gepost op Facebook en met @makooy gesproken.

We hebben daar best leuke ideeen over.

- Denk bijvoorbeeld aan aanbiedingen voor accesoires van onze auto. Trekhaak / koffers / veren / dakdragers etc.
- Mods activeren / weghalen (er komt een lijstje waaruit je kan kiezen)
- Hapje / drankje
- Tips and tricks uitwisselen

Gezien de periode waarin we het willen organiseren, denken we aan een overdekte locatie.

Ik zet het hier ook even neer omdat vast niet iedereen een Facebook account heeft of lid is van de groep daar. Interesse is er op de Facebook pagina's zeker !

Mocht iemand interesse hebben om hieraan mee te helpen, laat het dan weten aan Marc of mijzelf !

Later zullen we hierover meer neerzetten.

[Voor 34% gewijzigd door Brotuck op 08-11-2022 22:26]

• Brotuck
T i M schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:29:
Hier een nieuwe GT met 2500km op de teller. Sinds vorige week een melding dat "Binnenkort onderhoud" nodig is. Daarnaast nog maar 20% van het vermogen beschikbaar.

In dit topic al meerdere mensen over gehoord, maar kan niet vinden hoe dat is afgelopen. Dealer blijft vaag over wat er aan de hand is. Iemand die wat meer informatie kan geven hierover?
Je moet zsm naar de dealer. Die kunnen dit repareren.

• Brotuck
T i M schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:31:
[...]

Absoluut, die zijn ermee bezig. Ondertussen ben ik benieuwd naar de oorzaak van dit probleem. De dealer blijft, zoals aangegeven, vaag.
Helaas is dit een geval wat meerdere oorzaken kan hebben.
Wellicht dat ze even kunnen kijken naar een doorgebrande HVBJB

Kijk zelf even rustig de eerste post door van dit topic:
https://www.macheforum.co...cts-and-info-thread.18143

• makooy
FreeMen schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:22:
Misschien is hij al een keer voorbij gekomen maar ik kom hem zo niet vinden.

€ 22,34 21%OFF | 1:24 Ford Mustang Elektrische Paard Mach-E Legering Sportwagen Model Diecast Metalen Nieuwe Energie Auto Model Geluid En licht Childrens Gift
https://a.aliexpress.com/_EwH9gWH
Sinds wanneer zit er links achter een klepje en kan het panoramadak open? ;)

[Voor 3% gewijzigd door makooy op 13-11-2022 23:17]

• Brotuck
Derknl schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:29:
[Afbeelding]

Wat is dit nu weer? Gaat ie zichzelf bescherme
Zodra je langer dan een bepaalde tijd op max snelheid rijd dan krijg je deze beperking. Dit is gedaan om de accu niet te heet te laten worden.

• Brotuck
FlowDesign schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:34:
Weet iemand wanneer we de nieuwe Tronity API voor Ford kunnen verwachten? (Zodat je FordPass account niet geblokkeerd wordt.)
Het wachten is op de juiste API vanuit Ford. Nobody knows wanneer die komt.

• Brotuck
Sinds ik winterbanden eronder heb merk ik ook wat meer herrie op lage snelheden. Terwijl ik deze banden wel fijner vind rijden op de snelweg. Overigens hoor ik de herrie dan niet meer.

• Brotuck
Ik heb de auto nu bijna een jaar in gebruik en 20.000 kilometer gereden, hij heeft 1x in de garage gestaan vanwege een foutmelding en ik moest 1x langs rijden omdat er een foutmelding was in 1 van de sensoren. Maar toen reed de auto gewoon nog, dus had geen haast.

Daarvoor heb ik 6 maanden een ander model gehad (AWD ER) en die stond ook niet stil in die maanden.

Al met al best wel tevreden ermee, ook op de langere afstand is het ideaal rijden. Lekker rustig en veel power beschikbaar indien nodig. Het is niet de meest zuinige auto (ik heb de GT) maar dat was mijn keuze.

Als ik zo nu en dan hoor welke problemen er ook kunnen zijn met de andere merken, dan denk ik dat Ford het helemaal niet zo slecht heeft gedaan.

Wel vind ik dat de software updates wat duidelijker kunnen op allerlei vlakken.
De verschillen met Amerika en Europa zijn gewoon te groot en als je wil bijblijven moet je een goede relatie hebben met de dealer of het zelf doen.

• Brotuck
El Butre schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:46:
Vraag:
Snelweg rit NL naar Zuid Duitsland, geen file of lanzaamrijdend verkeer, normale snelheden.
Dan wel of geen OPD en waarom wel of niet ?
Vooral op de (snelweg,)CC heb je bijna geen OPD nodig. Het effect ervan is erg klein op de snelweg. Het kan zelfs nogal nerveus overkomen.

In de stad zou ik hem wel gebruiken.

• Brotuck
Caulino schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:37:
[...]

Dat ga je bij koud weer niet halen vrees ik wat is de range bij de extended range?
Ik zit op max 350 met deze temperaturen, bijna puur snelweg

• Brotuck
Vassque schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:14:
Welke versie heb je? Ik zit ook voornamelijk op snelwegen, en natuurlijk stukjes in de stad om op die snelweg te komen en daarna op mijn bestemming.
Wordt voor mij de RWD extended range met 98kWh en 294pk…op papier 610km en werkelijk iets van 458 (dat verschil is toch ook bizar eigenlijk, maar goed)
De GT...op papier een range van 490 km
Maar gisteren met de koude temperaturen op stap geweest (met gezin in auto) en dat vertaald zich naar 350 km op de snelweg

En daar komt nog eens bij (qua stroomverbruik) dat je de auto beter aangesloten laat ivm de temperatuur op het moment.

[Voor 30% gewijzigd door Brotuck op 20-11-2022 10:40]

• Brotuck
FlowDesign schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:45:
Als je geen mensen achterin hebt zitten, kun je redelijk wat range winnen door de HVAC laag te zetten (16 graden ofzo) en dan de stuur-en stoelverwarming aan.
Ik wil wel gewoon 22 graden in de auto. Er zijn grenzen 8)

• Brotuck
Aldusso schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:28:
Gisteren ritje autobaan Deventer - Hengelo (47km) met cruise control op 122 km/h, 16% weg...hoogste verbruik toe nu toe, uiteraard koud (1gr) met harde tegenwind, en hogere snelheid. Terugweg binnendoor 80 km/h wegen, 52km, 10%.
Het gemiddelde verbruik lag de eerste 50km op 40/100 !
Daarna zakte het wel iets in naar 28/100, maar kou vind een EV gewoon niet leuk.

• Brotuck
Caulino schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:33:
Wat is die ford site ook eenn drama zeg, krijg je melding dat je connected navi binnenkort afloopt, klik je op de link in de mail, moet je eerst weer inloggen, 10 minuten zoeken, ja eindelijk gevonden, is nog actief, maar nergens te zien wat het kost per maand en ook nergens info hoe evt te verlengen pfffffffffffffffffffffffffffffffff
ik heb fm en tomtom to go goed zat.
Connected navigation loopt 5 jaar door, maar ik heb meer meldingen ervan gezien. Dus het zal wel een automatisch bericht zijn na een jaar. Wat wel na een jaar afloopt is het goedkope laden bij Ionity, maar gelukkig is er wel een goed alternatief voor te vinden. En dan bedoel ik niet het abbo afsluiten voor een verlenging van een jaar bij Ford, maar bij Elli. Dan heb je ook een goede deal bij alle snelladers. (voor zolang het duurt natuurlijk)

• makooy
Vassque schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:56:
Kennen jullie deze site al voor het aanvragen van een openbare laadpaa in de straat (mits je geen eigen oprit hebt)? Wellicht voor iemand nuttig.
https://laadpaal.mrae.nl/

Qua update; lijkt mij wel dat dit wordt gedaan voor de auto aan jou wordt geleverd. Hoort bij het rijklaar maken zou ik denken!

De mijne staat ook minstens 1 week in Antwerpen (kreeg vorige week bericht dàt ‘ie daar is maar niet hoe lang ‘ie daar al staat…) Ben benieuwd hoe lang het nog duurt.
Ik denk niet dat dit een post is voor deze topic ;)

• makooy
Vassque schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:13:
[...]

Vanwege…?
De openingszin van dit topic is:
‘Welkom in het topic voor de Ford Mustang Mach-E, de elektrische crossover SUV van Ford die eind 2020 op de markt komt. Dit is de plek om te discussiëren, informatie te delen en ervaringen uit te wisselen. Schroom vooral niet om bij te dragen aan dit topic (en de topicstart).’
Titel zegt dat het ook over levertijden gaat…
Er staat dat info over opladen en ook handige links kunnen worden gedeeld. De link die ik gaf staat nog niet in het topic.

Of doel je op een ander deel van mijn post? Hoor het graag hoor! Ben hier immers nog maar net.
Ik denk dat een aanvraag van laadpalen beter kan in de daarvoor bestemde topics. Daar zullen mogelijk mensen meelezen dan alleen de Mach-E rijders uit jouw regio.

• Brotuck
Eddy E schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:49:
Goedemorgen allen,

het is alweer een tijdje geleden dat ik weer wat heb gepost, maar ik heb diverse storing met de Mach-e 2021..

1 storing is Nood oproepsysteem storing die komt af en toe terug. maar is dan weer een maand weg.
de andere is na een software update in september en krijgen ze er niet uit..ook niet met de laatste software update.
als ik de auto start krijg ik gelijk een rode melding kofferruimte voor open deze kan ik dmv OK knopr wegdrukken maar symbool kofferdeksel voor open brand rood.. als je de klep voor zelf open doet krijg je een andere melding motorkap is open....en als je deze dicht doet is deze melding motor kap open weg maar melding koffer ruimte voor blijft wel staan.

en dan de laatse storing is Electrisch systeem loopt leeg ( er is een electrische ontlading in de auto een mogelijke oorzaak is aftermarket apparatuur.) echter heb ik helemaal geen aftermarked apparatuur.. en daar voor is hij vorige week bij de garage geweest om de accu onder de auto te halen want in het accu pakket zou een relais kleven...( iemand van Ford nl had dat verteld toen mijn garage hem had gevraagd om bij mijn auto te kijken ivm vele storingen)

wie heeft eeen van deze storingen?
De dealer kan alle modules die een foutprobleem geven "resetten" naar fabriekswaardes.
Dat gezegd hebbende is het inderdaad verstandiger om de auto eerst te updaten naar de laatste firmware die overeenkomt met OTA 3.6.x . De dealer zal er wel een tijdje mee bezig zijn, ook omdat er weer nieuwere updates komen nadat je de eerste update ronde hebt gedaan.

En het is wel verstandig om echt door te updaten totdat de lijst leeg is, pak je gelijk de verwarmingsupdate mee die erg fijn is met het koude weer. Zie voor meer info:
https://www.macheforum.co...at-or-below-15c-5f.22947/

[Voor 8% gewijzigd door Brotuck op 28-11-2022 15:00]

• Brotuck
Vassque schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:49:
Moeten die updates altijd door of bij een dealer worden gedaan? Als dat software-updates zijn dan kan dat mss wel gewoon als ‘ie voor de deur staat?

Wat balen van de schade PraveenB…nog langer wachten; geeft dat een probleem met je huidige auto of baal je gewoon van de mis-communicatie?
Met de juiste spullen kan je het idd zelf en voor de deur.

• Brotuck
Mustang schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:45:
Zijn er meer mensen die geblokkeerd zijn in FordPass?

https://www.macheforum.co...isable-your-account.13893

Ik had de integratie met smartcar om in ABRP mijn live verbruik etc te zien, vond Ford blijkbaar niet zo fijn :)
Ja ik heb net een blokkade van 6 weken gehad ivm de koppeling met Tronity. Met veel heen en weer emailen is het weer opgelost

Je kunt beter een bluetooth odb adapter aansluiten en koppelen in abrp.

Er komt een api uit vanuit Ford waarmee er officieel gekoppeld mag worden

• Brotuck
FlowDesign schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:49:
[...]

Ik was ook geblokkeerd vanwege Tronity.
Duurde 2 weken na contact opnemen voordat ik gedeblokkeerd ben.
Sindsdien geen Tronity meer gebruikt.

Misschien dat ik voor vakanties indd wel een Bluetooth dongle ga gebruiken. Van de andere kant, er staan tegenwoordig zoveel snelladers in Duitsland dat je nauwelijks nog hoeft te plannen.
Ja in mijn geval ga ik redelijk frequent naar Noord Frankrijk en daar zijn nog niet zoveel snelladers beschikbaar helaas. Maar ik had begrepen dat de Franse overheid een aanbesteding had uitgeschreven om bij iedere rustplaats langs de snelweg een snellader te hebben. Fastned heeft daar flink wat inschrijvingen op gedaan (en gewonnen) en moet de eerste snelladers eind December opleveren. Dus hopelijk op korte termijn geen gedoe meer.

• Brotuck
Mijn GOM vind 300km wel genoeg op dit moment bij 100%

Ik kan merken dat ik veel korte ritjes heb gedaan de afgelopen 2 weken. En dat is met de grote accu.....

[Voor 54% gewijzigd door Brotuck op 04-12-2022 16:43]

• Brotuck

Leuk programma gevonden die statistieken live bijhoud.ODB adapter erin en gaan. Volgens mij kan ik ook de laadcurve bijhouden

• Brotuck
FlowDesign schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sinds vanochtend kom ik via de app niet meer bij de ingestelde vertrektijden. Iemand dit al eens eerder gehad? Mogelijke oplossing?
Ik heb dit probleem ook sinds gisteren. Lijkt me een Ford server issue.

• Brotuck
FlowDesign schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:03:
[...]

Bij mij werkt het nog steeds niet.
Hier ook niet en hier nog meer issues gemeld: https://www.macheforum.co...ss-app-not-working.24129/

• Brotuck
Aldusso schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:58:
Vanochtend kreeg ik heel even Google Maps vergroot, dus fullscreen, de onderste balkjes zijn dan klein. Maar geen idee hoe ik dat kreeg, drukte ergens op, maar weet niet waar. Na aan en uitzetten auto is het weer normaal, dus met stukje 'niks' ertussen (zie geleende foto van US forum met stukje niks) en lukt het niet meer om te vergroten. Iemand idee hoe ik ik Maps weer groter krijg. Gaat om Android Auto btw.
Knop rechtsboven heb ik uiteraard geprobeerd..

[Afbeelding]
Je hebt OTA 3.6.x nodig voor deze functionaliteit.
Die komt in Q1 2023

• Brotuck
Aldusso schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:44:
[...]

Dat dacht ik, maar heb toch echt uur rondgereden met Google Maps uitgerekt tot onderste -kleine- tiles. Maar weet niet waar ik op drukte, was wel aan het spelen met Maps en ineens was het uitgerekt. Toch nog maar eens spelen straks
Heel soms werkt het ook, die melding heb ik vaker gezien op het amerikaanse forum. Maar zodra je 3.6.x erop hebt staan werkt het iedere keer.

• Brotuck
FreeMen schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:52:
[...]

Was dat niet de update specifiek voor IOS?
Volgens mij was de uitgerekte Apple Carplay juist eerder aan de beurt

• Brotuck
FlowDesign schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:20:
Ik heb trouwens het idee dat Flitsmeister Android Auto laat crashen. Komt dat bekend voor hier?
Flitsmeister heeft bij mij nog nooit stabiel gewerkt op android auto. Ik ben toen op waze overgestapt. Maar goed dat wordt dus binnenkort samengevoegd met google maps

• Brotuck
Ondertussen in de fordpass app

Je kunt trouwens nog steeds in de auto alles instellen en dat werkt gewoon. Het lijkt erop dat alleen deze functionaliteit niet werkt. Spontaan remote starten werkt nog wel.

Ik heb trouwens het idee dat de accu ook verwarmd wordt tegenwoordig als je dit doet. En nee de auto zat niet aan de laadkabel.

[Voor 27% gewijzigd door Brotuck op 13-12-2022 09:43]

• Brotuck
FlowDesign schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:04:
[...]

Zoals @Donnie Darko al aangaf, daar is inderdaad een recall voor.
Nee daar is geen recall voor geweest. De enige recall die er was was vanwege het los kunnen raken van de ruit.

Overigens vervangen ze dit onder garantie, maar let even op de levertijden.....

• Brotuck
jooink schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:34:
[...]

Via de FordPass Pro app is dit nog wel in te stellen ;)
Goede vondst! Die werkt wel idd.
Ziet er beter uit ook eigenlijk

• Brotuck
Ted-Vlemmings schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:16:
Vandaag is mijn voorruit vervangen, nog gevraagd om updates te controleren maar bij de dealer hadden ze geen updates die nog uitgevoerd zouden moeten worden dus moet toch meer geduld hebben met OTA blijkbaar. Naja begin september was de laatste hoop toch dit jaar minimaal nog iets te ontvangen...
Dus je hebt nu een knop voor A/C op je scherm ? ipv dat je in het klimaat menu moet gaan ?

Vandaag trouwens 180 km afgelegd op 40% accu en dat met -4 in de ochtend en 0 graden op de terugweg.
Als ik dat doorreken naar 100% is dat ver over de 400km range heen !

Ik heb vanmorgen wel voorverwarmd, de hele rit op 20 graden gereden, niks geen stoelverwarming.
Dus korte afstanden zijn killing voor je accu en gom, maar langere afstanden zijn goed te doen.

• Brotuck
FlowDesign schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:53:
[...]

Dat is vanaf versie 3.x pas toch?
Volgens mij is die versie in Europa officieel nog niet uitgebracht zoals in Amerika.
Nee dat klopt maar de dealer kan hem er al wel opzetten. Als in updates via fdrs.

Ik heb trouwens nog steeds issues met die schedule optie. Ik zal morgen alles wel ff wissen in de auto. Het gekke is dat het in fordpass pro wel werkt

Ik kan alles weghalen in fordpass pro, maar zodra ik dan in fordpass iets toevoeg staat hij er wel in, maar krijg ik weer die foutmelding

[Voor 12% gewijzigd door Brotuck op 14-12-2022 21:20]

• Brotuck
Met deze temperaturen gaf de auto vorig jaar aan dat je hem aangesloten moet houden zodra mogelijk. Die melding heb ik dit jaar nog niet gezien, maar wel gelezen en gemerkt dat de auto stroom blijft gebruiken om de accu op temperatuur te houden, mits hij niet op een schema staat om niet te laden uiteraard.

Op zich niet verkeerd als je weet dat het opwarmen van een accu tot wel een uur kan duren. Dan is het handiger als hij zo nu en dan wat warmte erbij stopt mits aangesloten....

• Brotuck
FreeMen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:44:
[...]

De vraag is even wat dit aan stroom vreet want met de prijzen van tegen de € 1,00 per kwh vandaag de dag is dat voorwarmen best een dure grap.
Inderdaad !

Mijn laadinstellingen thuis staan nu ingesteld op de tijden van de daluren. Maar dit ga ik per 1 januari veranderen ivm andere energieleverancier en dan is het iedere dag even kijken naar het goedkoopste tarief. Ik zie wel dat dit meestal tussen 0100 en 0600 uur is.

• makooy
FreeMen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:59:
[...]

Standaard wellicht maar wel een onlogische standaard als je het mij vraagt. Nooit begrepen waarom je iets per 100km zou willen uitdrukken. In de MME kan je tussen beide kiezen overigens.

Maar goed, het is geen rocket science om het om te rekenen, gewoon 100 delen door 2,3 en 4,5 ofwel 43,5 kWh/100km respectievelijk 22,2kwh/100km.
Volledig met je eens!
Ik kijk ook hoeveel km/kwh heb, dus 4.2km per kWh
En niet 23.8 kwh per 100km.

• Brotuck
FlowDesign schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:26:
[...]

Het is indd een beetje een gekke standaard, ben ik met je eens, maar het is inmiddels wel aardig ingeburgerd heb ik het idee.
Vroeger rekende ik ook altijd in kilometer per liter.

Een voordeel van rekenen met kWh per 100 km vind ik wel, dat ik daarmee de range sneller in kan schatten.
Als je bijvoorbeeld weet, oh m'n verbruik is ongeveer 22, dat pas ongeveer 3 keer in het accupakket, dan kan ongeveer 300 km rijden.
maar dat kan toch ook met aantal kilometer per kilowatt ? Wellicht zelfs accurater.
88 x 4,2 km = 369 km

Alleen is het gemiddelde per 100 kilometer veel betrouwbaarder vind ik

[Voor 5% gewijzigd door Brotuck op 15-12-2022 14:44]

• Brotuck
Kan iemand mij vertellen of PAAK werkt als je telefoon op 9 of 10 meter afstand van je auto is ?

Ik heb het namelijk net getest door de telefoon in de slaapkamer te laten liggen en naar de auto te lopen. Die ging zonder morren open en startte ook gewoon. Dat is in mijn geval een afstand van ongeveer 10 meter !

Dus de auto voor de deur neerzetten met PAAK is gewoon een dingetje.
Geen PAAK meer voor mij in ieder geval.

• Brotuck
Mustang schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:37:
[...]

Je hebt zelf al vastgesteld dat het vanaf die afstand blijkbaar werkt toch? ;)
Ik was nog in ontkenningsfase. 8)7

Punt is dat de gewone sleutel niet meer werkt als hij langer dan een bepaalde periode stil ligt. Ik dacht 30 seconden oid. Maar PAAK op de telefoon blijft dus gewoon werken zolang je in bluetooth range bent. En de range is dus 10 meter.

Dat is voor mijn usecase erg onhandig want de auto staat op eigen terrein pal naast het huis en mijn slaapkamer is dus recht daarboven. Op cancel drukken heeft geen zin, want PAAK reconnect gewoon een paar minuten later weer wel.

• Brotuck
m24 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:54:
[...]

da's wel vreemd, Ik had met PaaK juist het probleem dat de telefoon dichtbij genoeg moest zijn om te werken. En soms was de verkeerde zak van je broek al te ver weg...... Sinds de tweede sleutel niet meer gebruikt trouwens, maar dit klinkt als een behoorlijke upgrade..... soort van dan :)
Wellicht komt het ook door het type telefoon waarvan de hardware meer bereik heeft dan een andere ?
Ook zou een versie (android 13 in mijn geval) ook nog kunnen uitmaken.

• Brotuck
Caulino schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:44:
[...]

2 jaar of 60.000 km

pas in 2023 of je moet langs brotuck gaan ;)
2023 is al over 2,5 week ;)

Ford heeft aangegeven dat de laatste OTA updates (versie 3.6.x) ergens in Q1 2023 gaan komen.
Dat kan al over drie weken zijn, maar ik denk eerder 7-12 weken.

En met deze temperaturen ga je mij niet vinden bij een auto buiten met een laptopje. :)

[Voor 10% gewijzigd door Brotuck op 17-12-2022 09:09]

• makooy
Caulino schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:44:
[...]

2 jaar of 60.000 km

pas in 2023 of je moet langs brotuck gaan ;)
Zit een kaartje van een dealer in mijn auto:
30.000km / 1 jaar.

Inmiddels op 40k en 1j en 8 maanden. Ze hebben lekker pech bij de dealer. Auto geeft zelf aan wanneer er onderhoud nodig is, tot die tijd kom ik er zo min mogelijk.

• Brotuck
FreeMen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:17:
[...]

Dit is wel vreemd want het bovenstaande kan ik proefondervindelijk met 100% zekerheid ontkrachten. Ja, bluetooth werkt tot 10 meter (en nog wel verder) maar nee de auto krijg je buiten een range van 1 a 2 meter niet open. Ik heb het geprobeerd. Leg de telefoon op 2 meter van de auto nadat hij op slot is gegaan en hij gaat echt niet open.
Bizar dat hij bij jou wel open ging op 10 meter, dit zou echt niet mogen want is vragen om problemen. Heb je wel hem eerst op slot gedaan?

Wat mogelijk wel een issue is is de welkomstverlichting welke aan springt binnen bleutooth range maar die heb ik na 1 dag ook al uitgezet om die reden.

edit, zojuist nogmaals getest. Auto staat vlak tegen de keuken aan (kan er amper langs lopen). Naar de keuken gelopen, telefoon zegt dat hij verbonden is en de telefoon ligt direct tegen de binnenmuur max 1 meter van de auto. Naar buiten gelopen met de telefoon op het keukenblok en de auto gaat echt niet open.
Telefoon in de keuken gelegd, is een goede 5 meter. Ik loop naar de auto. Eerste keer niks, bij tweede keer gingen de lichten knipperen en de deur open......

• Brotuck
FreeMen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:28:
[...]

bijzonder, ik heb wel 10x gedrukt op de knop en niks. Zowel aan de bestuurderskant (1 meter van de muur) als de bijrijderskant.
Dit zou echt niet mogen op die afstand
Nee ik zal wel weer een bijzondere telefoon hebben die anders omgaat met bluetooth ofzo. Ik vertrouw het in ieder geval niet (meer) en ga paak niet meer aanzetten.

• Brotuck
Daar was ook een discussie over in de facebook groep. Deze "bewezen" waardes kloppen gewoon niet of zijn tenminste verkeerd omschreven.

De E-Heat functie van de auto heeft het de opstart zwaar, dat is correct. Maar als je naar het gemiddelde kijkt als je wat langere afstanden rijd is het allemaal niet zo dramatisch.Ik zat van de week op 0 graden buiten op een rit van 70 km op 21 kW gemiddeld verbruik

Korte afstanden gebruikt bijna iedere auto meer energie of het nou een benzine of diesel of ev is. Ook in de zomer trouwens door de airco.

[Voor 7% gewijzigd door Brotuck op 17-12-2022 12:23]

• Brotuck
cbrfdk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:35:
Sinds een paar dagen de GT binnen gehad, is het al duidelijk wat nou echt klopt voor wat betreft de accu laden tot X%? Je hoort iedereen verschillende dingen zeggen over het laden tot max 80%, anderen weer 100% of 90%
De dealer zelf heeft al gezegd dat 100% geen enkel probleem is. Ik praat dan over de levensduur van de accu gezien ik de auto zelf gekocht heb en hem nog lang moet houden :-)

Als ik zelf ga beredeneren vanuit hoe accu's werken zou ik zeggen dat 100% op zich prima is zolang je maar langzaam laad, lees: <0.5C.

Dus als je thuis lader instelt op een hele, hele, hele veilige waarde van zeg 4Kw en je laad hem naar de 100% lopen elke dag zou je theoretisch geen probleem moeten hebben voor wat betreft de levensduur van de accu.

Iemand een idee?
Meestal laad ik tot 95% op, gewoon omdat die extra 5% heel veel laadverliezen heeft. En dat is gewoon zonde.
Zelf hou ik me niet zo bezig met de maximale spanning op 80 - 90 of 100%
Pagina: 1 ... 16 17 18

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee