Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Een op de zes ICT'ers komt niet verder dan basisvaardigheden

Pagina: 1
Acties:

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 05-06 17:07

Yucon

*broem*

Afhankelijk van de definitie werken er in de ICT ook genoeg mensen die computers als gebruikers gebruiken. Er is een hele wereld van functionele gebruikers in het ICT werkveld waar je met computervaardigheden op een secretarieel niveau prima uit de voeten kunt. Dus het lijkt me minder schokkend dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

Naar die vragenlijst ben ik trouwens ook wel benieuwd.

[Voor 20% gewijzigd door Yucon op 14-02-2020 08:12]

• Rule
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 05-06 14:34
Ik heb iets meer informatie gevonden over de vragenlijst, wat iets meer inzicht geeft.
https://ec.europa.eu/euro...n/tepsr_sp410_esmsip2.htm
1. Information skills

Definition in Digital Competence Framework: identify, locate, retrieve, store, organise and analyse digital information, judging its relevance and purpose.

Activities used for calculating the information skills:
  • Copied or moved files or folders;
  • Saved files on Internet storage space;
  • Obtained information from public authorities/services' websites;
  • Finding information about goods or services;
  • Seeking health-related information.
Levels of information skills[
  • Basic: one activity (I_DSK_I_B);
  • Above basic: more than one activity (I_DSK_I_AB).
2. Communication skills

Definition in Digital Competence Framework: communicate in digital environments, share resources through online tools, link with others and collaborate through digital tools, interact with and participate in communities and networks, cross-cultural awareness.

Activities used for calculating the communication skills:
  • Sending/receiving emails;
  • Participating in social networks;
  • Telephoning/video calls over the internet;
  • Uploading self-created content to any website to be shared.
Levels of communication skills
  • Basic: one activity (I_DSK_C_B);
  • Above basic: more than one activity (I_DSK_C_AB).
3. Problem solving skills

Definition in Digital Competence Framework: identify digital needs and resources, make informed decisions as to which are the most appropriate digital tools according to the purpose or need, solve conceptual problems through digital means, creatively use technologies, solve technical problems, update one's own and others' competences.

Activities used for calculating the problem solving skills:

List A – Problem solving
  • Transferring files between computers or other devices;
  • Installing software and applications (apps);
  • Changing settings of any software, including operational system or security programs.
List B – Familiarity with online services
  • Online purchases (in the last 12 months);
  • Selling online;
  • Used online learning resources;
  • Internet banking.
Levels of problem solving skills
  • Basic: one or more activities only from A or only from B (I_DSK_PS_B);
  • Above basic: at least one activity from A and B (I_DSK_PS_AB).
4. Software skills (for content manipulation)

Definition in Digital Competence Framework: Create and edit new content (from word processing to images and video); integrate and re-elaborate previous knowledge and content; produce creative expressions, media outputs and programming; deal with and apply intellectual property rights and licences.

Activities used for calculating the software skills (for content manipulation):

List A
  • Used word processing software;
  • Used spreadsheet software;
  • Used software to edit photos, video or audio files.
List B
  • Created presentation or document integrating text, pictures, tables or charts;
  • Used advanced functions of spreadsheet to organise and analyse data (sorting, filtering, using formulas, creating charts);
  • Have written a code in a programming language.
Levels of software skills
  • Basic: one or more activities form list A and none from list B (I_DSK_S_B);
  • Above basic: at least one activity from list B (I_DSK_S_AB).

[Voor 6% gewijzigd door Rule op 14-02-2020 08:17]

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:54

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Vraag me wel af wat met ICT'er bedoeld wordt?
Ook de secretaresse die op een computer moet werken etc?

Vermoed dat hun definitie van een "ICT'er" anders is dan ik ermee associeer.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• The GUI
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 05-06 14:53

The GUI

Sorry computer says no...

Het gaat volgens mij om hoe je met 'technologie' om gaat. Aan het einde van het artikel:
Van alle Nederlanders tussen de 16 en 74 jaar beschouwt de helft zich als digitaal vaardig. Van mensen jonger dan 25 jaar kan 78 procent goed overweg met technologie. In de categorie 25 tot 54 jaar gaat het om 57 procent, terwijl een kwart van de 55-plussers meer dan de basisvaardigheden bezit.
Grappig dat ik als DevOps-engineer mezelf niet eens digitaal vaardig vind als ik kijk naar wati k allemaal nog kan leren. Ik vermoed dan ook dat ik een andere maatstaf heb m.b.t. digitale vaardigheden :9

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 16GB Trident Z 3733C16 | GTX 1070 Ti | 2x1TB SSD

• Rule
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 05-06 14:34
YakuzA schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:22:
Vraag me wel af wat met ICT'er bedoeld wordt?
Ook de secretaresse die op een computer moet werken etc?

Vermoed dat hun definitie van een "ICT'er" anders is dan ik ermee associeer.
Nu ik verder aan het lezen ben lijkt het er sterk op dat nu.nl de kop erg heeft aangedikt. Het CBS spreekt eigenlijk helemaal niet over 'ICT-ers', maar heeft het alleen over 'Nederlanders'.

• kevlar01
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Een 'IT-manager' weet vaak ook qua techniek bijna niks van IT. Meer van cijfers of SLA's e.d, maar werkt wel in de ICT.

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 14:43
kevlar01 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:10:
Een 'IT-manager' weet vaak ook qua techniek bijna niks van IT. Meer van cijfers of SLA's e.d, maar werkt wel in de ICT.
Dit... en bijvoorbeeld ook zat functioneel beheerders die van een specifiek stukje software vrij veel weten maar daarbuiten verder redelijk in de categorie digibeet vallen. We hebben hier meerdere functioneel beheerders die goed zijn met de software die ze zelf beheren, werken regelmatig vanuit huis en wanneer het inloggen niet lukt dan direct bellen om een storing op de systemen te melden... en dan blijkt dat men niet in staat is om vast te stellen dat het probleem aan de eigen lijn thuis ligt.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:23
offtopic:
Die idioot van een walter_fraans die onder ieder nieuwsbericht op NU.nl een post plaatst over drones, e-learnings, inzet van militairen en een totalitaire staat als oplossing ziet.
Sorry dit moest er even uit.

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:25
Sensatiekop als je het artikel van CBS bekijkt. Het gaat over basisvaardigheden in ICT van 'de Nederlander', niet over ICT'ers. Alsof je vraagt naar de kookkunsten van een willekeurig iemand, die zegt dat die niet goed kan, en dan vervolgens een kop ervan maakt dat X% van de koks niet kan koken in Nederland.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Asando un salmón, Norwegian Reggaetón!

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:29
Ik vind het helemaal geen rare uitslag. Ken genoeg mensen die dagelijks met een specifiek deel van ICT bezig zijn (soms al 40 jaar) en geen idee hebben hoe ze een plaatje in een forum-post toevoegen, zelfs als je die op het betreffende forum kan uploaden.
Zat ooit naast iemand die belangrijke emails weer naar zichzelf stuurde zodat ze als ongelezen in de inbox terecht kwamen. De functie 'markeer als ongelezen', die toch al 19 jaar in Outlook zit, was alsof hij water zag branden. :+ Dat onderhoudt dan kritische systemen van financiele dienstverleners... :X

• The GUI
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 05-06 14:53

The GUI

Sorry computer says no...

Alsnog best bedroevend om te zien wat het niveau is. Een computervaardigheidsbewijs zou onderdeel moeten worden van de opvoeding. En dan niet aapjes kijken, maar daadwerkelijk een onderbouwing hoe bepaalde technieken/platformen werken.
Copy-pasten, verbinden met Wi-Fi, wachtwoordbeleid, online privacy etc. kunnen dan allemaal aan bod komen. Ik bedoel: we hebben toch ook een rijbewijs, zwemdiploma's en allerhande andere certifcaten en oorkondes waarmee we aantonen dat we een kunstje beheersen? Dus waarom niet met computers, zo'n beetje het belangrijkste verlengstuk van de mens?

Ik zie een gat in de markt voor geduldige trainers :+

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 16GB Trident Z 3733C16 | GTX 1070 Ti | 2x1TB SSD

• -PassY-
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 05-06 17:19
ik heb inderdaad moeite met draaitabellen, fancy grafieken maken, flitsende powerpoint presentaties maken.

Ik ben een ICT noob!!!! :'( :'(

Ga ik nu verder met mijn citrix pvs image en performance probleem. Als ik dat af heb moet er nog iets gebeuren met een cloud app die met onedrive SSO moet babbelen, als ik dan nog tijd over heb moet ik nog iets gaan verzinnen voor een klant die geen chrome store wil, maar wel extension (op basis van groeplidmaatschap) wil toekennen.

Daar na ga ik thuis zitten huilen omdat ik niks van ICT kan. Alleen op valentijnsdag! d:)b

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

• amahusu
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 05-06 12:53

amahusu

taking over the world!

Wat ik wel heb gemerkt, vooral de laatste jaren, is dat het ICT/IT landschap dusdanig is veranderd dat ook mensen die totaal niet technisch zijn tegenwoordig een rol vervullen in de hele waardeketen van bijv. software ontwikkeling.

Zo zie ik steeds vaker mensen in m'n linkedin die vroeger nooit wat hadden met IT, vaak een bedrijfskundige studie hebben gedaan, maar die nu ineens product owner of scrum master zijn.

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20:49

Heroic_Nonsense

Photorealistic Muppet

jadjong schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:40:
[...]
Zat ooit naast iemand die belangrijke emails weer naar zichzelf stuurde zodat ze als ongelezen in de inbox terecht kwamen. De functie 'markeer als ongelezen', die toch al 19 jaar in Outlook zit, was alsof hij water zag branden. :+ Dat onderhoudt dan kritische systemen van financiele dienstverleners... :X
:X

22 jaar in de IT hier en ook ooit MCSA gehaald (dus best practices in Outlook zouden mij niet vreemd moeten zijn...) en dat naar mezelf sturen doe ik ook. Overigens wel meer zodat ze weer bovenaan (of in ieder geval hoger in) de lijst van inkomende mails staan.

En dit onderhoudt dan kritische systemen van een netbeheerder :P
-PassY- schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:20:
ik heb inderdaad moeite met draaitabellen, fancy grafieken maken, flitsende powerpoint presentaties maken.

Ik ben een ICT noob!!!! :'( :'(

Ga ik nu verder met mijn citrix pvs image en performance probleem. Als ik dat af heb moet er nog iets gebeuren met een cloud app die met onedrive SSO moet babbelen, als ik dan nog tijd over heb moet ik nog iets gaan verzinnen voor een klant die geen chrome store wil, maar wel extension (op basis van groeplidmaatschap) wil toekennen.

[...]
^Dit.

Als Max Verstappen moeite heeft met inparkeren, dan doet dat geen afbraak aan zijn kwaliteiten als coureur. Sterker nog, inparkeren tijdens een race wordt over het algemeen als een dick move beschouwd in die community.

[Voor 35% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 17-02-2020 09:47]

Such Heroic Nonsense

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
The GUI schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:25:
Grappig dat ik als DevOps-engineer mezelf niet eens digitaal vaardig vind als ik kijk naar wati k allemaal nog kan leren. Ik vermoed dan ook dat ik een andere maatstaf heb m.b.t. digitale vaardigheden :9
De meeste mensen zijn niet in staat om hun eigen competentie op waarde te schatten, hooguit als ze ergens extreem goed in zijn. Alleen anderen kunnen dat.

Wat jij beschrijft is dat je al lerende hebt ontdekt hoe groot dit kennisdomein eigenlijk is, en welke dingen je nog niet weet (“Ik weet dat ik niets weet”).

Een echte expert herken je wat mij betreft dus meer aan het soort woorden die jij gebruikt, en juist niet aan mensen die claimen ergens goed in te zijn.

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 03-06 13:08

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

Player1S schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:08:
[...]

ICT Partner als in het bedrijf dat de ICT verleend :X
Mijn zwager is glaszetter die hoef je niks te vragen over computers 8)7
Maar hij weet wel alles over Windows! :D

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:51
Verbaast me niks dat artikel. We hebben hier een programmeur zitten die prima allerlei complexe programma's kan bouwen maar Windows+L heeft ze op een post-it op haar scherm geplakt zodat ze niet vergeet hoe dat moet. Die hangt naast het post-it'je met haar wachtwoord, dat ze vertikt om te veranderen dus al jaren dezelfde heeft.

En ik heb er hier op de afdeling nog eentje zitten die 30 jaar lang artikelbeheer doet in de bedrijfssoftware, maar verder echt niks kan, als ie naar een vestiging gaat belt ie om de haverklap op omdat ie de meest simpele meldingen niet opgelost krijgt. Als de printer het niet doet 'heb je 'm al eens uit en aan gezet' - 'onee, nog niet geprobeerd, dankjewel'

Mijn zusje heeft HBO hospitality management gestudeerd maar na 2 weken cursus kon ze in Dublin aan de slag bij DXC (een afsplitsing van HP Enterprise) als lid van het Nederlandse helpdeskteam. Na een jaartje had ze een andere baan en kon ze na een weekje training aan de slag bij Datadog, nog steeds nul komma nul kennis van IT.

ICT is ook veel te breed om daar een zinnig onderzoek over te houden. Een ICT'er kan een helpdesker zijn die nooit verder komt dan eerste lijns, een programmeur, een senior netwerk engineer, een systeembeheerder, een projectmanager etc.
Heroic_Nonsense schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:41:
22 jaar in de IT hier en ook ooit MCSA gehaald (dus best practices in Outlook zouden mij niet vreemd moeten zijn...) en dat naar mezelf sturen doe ik ook. Overigens wel meer zodat ze weer bovenaan (of in ieder geval hoger in) de lijst van inkomende mails staan.

En dit onderhoudt dan kritische systemen van een netbeheerder :P
Wat jij dus al 22 jaar nodig hebt is een ticketsysteem waar je per ticket een prio aan kan hangen. En die zet je de hele dag open of net wat je zelf fijn vind. Bij mij staat Topdesk de hele dag open en 's ochtends kijk ik ff wat er nog op m'n takenlijstje staat in Topdesk en ga dan m'n dag indelen.

[Voor 57% gewijzigd door FastFred op 25-02-2020 16:44]

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True