Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen - installatie uitbreiden - opbrengst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Promy
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:06
Ik heb nu 20 panelen van 260Wp (trina solar TSM-PC05A) liggen op een monofase SAJ sununo 5kW omvormer.
Deze brengen een 5500 a 5600kWh op per jaar - ze liggen pal zuid onder 11° op de schuur.(in de winter wat schaduw van bomen op 30m afstand)

Omdat ze maar de helft van m'n verbruik dekken (warmtepomp) en er mogelijk een elektrische auto bijkomt denk ik eraan het systeem uit te breiden.

Ik dacht aan een SMA sunny tripower 10.0 (je mag niet meer dan 10kW in Belgie tenzij je netstudie doet).
De huidige monofase omvormer vervangen door een 3 fase omdat ik anders een nieuwe kabel moet ingraven :nu heb ik een 5G 10mm2 en een 3G 10mm2 samen gebruikt als 3G30mm2 om de afstand van 52m te overbruggen zonder veel spanningsverlies. Een 2e omvormer op dezelfde fase verhoogt het verlies.

Het aantal panelen erachter twijfel ik nog omdat de omvormer tot 15000 Wp aankan en de panelen nogal vlak liggen waardoor de opbrengst meestal laag is (enkel in mei/juni haal ik 5000W op m'n huidige omvormer.

- 1 string van m'n bestaande 20 panelen op 1 MPP (5.2kWp voor deze string)
- 2 strings op 1 MPP: 2 x 10 panelen van 340Wp (12kWp totaal) of 2x 14 panelen van 340Wp (14.7kWp totaal)

Is er een mogelijkheid om te berekenen wat de opbrengst is van een installatie afhankelijk van de kWp en een kleinere omvormer (bv pvcalc of JRC houdt enkel rekening met de kWp)
Ik vermoed dat aangezien de omvormer tot 15kWp aankan hij geen problemen heeft met die extra 28 panelen?

Alle reacties

• Promy
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:06
@Rouske : ga ik even proberen!
@DjAntoon : het is inderdaad het spanningsverlies ifv het afschakelen van de omvormer wat ik bedoel. Het "verlies" aan opbrengst (kWh) boeit inderdaad minder ;) Cfr de norm moet je minder dan 1% halen en een 10mm2 voor 5kW op 1 fase over 52m geeft 1,94%. Op die kabel (30mm2) zou ik misschien 8kW aan omvormers kunnen aansluiten, maar dat mag dan weer niet van de netbeheerder, die eist dat alles boven de 5kW verdeeld wordt over meerdere fases ;)

@migjes nu heb ik inderdaad de Sununo Plus 5K-M-RD (gekocht samen met de panelen bij een groepsaankoop). Maar ik heb al zoveel verschillende TF gezien dat ik wat twijfel.
Op de webpagina van de inverter zelf (dus op het toestel) staat:
  • Max.DC Power: 5300W
  • Max.DC Voltage: 600V
  • Max.DC Current Input/Per String 11A/11A
  • Number of DC connection Sets: 2
  • Number of MPP Trackers: 2
Vandaar dat ik er vanuit was gegaan dat je er dan ook max 5300W kon aanhangen :P
Nu komt hij al redelijk warm tijdens de zomerperiode , cfr het toestel een 70tal °C
Het is dan misschien inderdaad interessant om met een kleinere investering de output te verbeteren en er 8 extra panelen aan te hangen.
Ik betaal jammer genoeg 105.94 euro/kW van de omvormer, vandaar dat ik een grotere omvormer dan ook wat ruimer gaan voorzien van panelen.
Zeker iets om verder uit te zoeken! Bedankt!

Net even die SMA tool getest en 1x20 bestaande panelen en 2x14 340Wp panelen zou lukken, maar die 1x20 bestaande panelen (was moeilijk welke te kiezen in de sma tool...) zouden een max DC spanning geven van 843V (wat meer is dan de toegelaten 750V cfr de belgische wetgeving, maar wel ruim binnen de specs van de omvormer (1000V)

@migjes : als je 2 strings parallel zet met die trinasolar panelen, krijg je dan ook niet 2x 8.5A max current, wat meer is dan de 11A max current van de saj omvormer? of zie ik iets over het hoofd?

[Voor 15% gewijzigd door Promy op 13-02-2020 20:41]

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True