Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Foto-editting pc, incidenteel spelletje, 1200 budget

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:25

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
tl;dr: Pc voor lightroom werkzaamheden, incidenteel spelletje en 1200 euro budget wat flexibel is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt een werk-pc waar 1x per jaar maybe een lan-party mee gespeeld wordt (oude studentenvrienden, weekendje lol, geen prioriteit, maar zodoende wel iets van een videokaart er in). Verder is de pc voor 98% voor Lightroom en photoshop.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde bovengrens, ik koop hem zakelijk. Maar 1200 euro (1000 ex btw) voelt wel als een mooi budget als dat haalbaar is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vermoedelijk ga ik mijn huidige pc houden, omdat ik bij de upgrade alle grote dingen toch moet vervangen. Op deze manier heb ik bij een klant en in de thuis kantoor een werkplek. Maar ik heb geen HDD's nodig voor opslag, dat stukje is afgevangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-Ik neig sterk naar een Ryzen 3700x, gevoelsmatig nog net betaalbaar en toch lekker veel cores waar Lightroom redelijk mee overweg kan.
-Een x470 moederbord lijkt mij voldoende, een x570 zie ik de winst niet zo van in. Klopt toch?
-32GB geheugen is de luxe optie, een enkel reepje 16GB en later upgraden naar dual channel met nog een 16GB lijkt mij een optie. Snelle upgrade en even kijken of daar de beperking wel in zit.
-1 m2 SSD van 500GB tot 1TB geeft een mooie basis voor windows en wat rest software. Met liefst toch wel een tweede m2 plek op het moederbord voor primaire opslag om lightroom database en bestanden waar ik op dat moment mee werk, maar dat zou een upgrade voor later zijn. Dus eerst 1 m2 SSD, een 970 (non pro) lijkt mij goed genoeg.
- Een videokaart, hier kom ik echt geheel niet uit, maar een 250 euro hier aan uitgeven voelt al wel als de max
- Voeding, ik weet dat ze enigszins belangrijk zijn, maar mijn kennis hier is super beperkt. 500W lijkt met snel optellen van vermogens wel genoeg?
- Kast medium sized tower model, met ruimte om makkelijk hdd's te monteren is fijn. Mijn huidige pc heeft een fractal design kast die erg praktisch is om bij de hdd's te kunnen en goede isolatie voor geluid. Een iets goedkopere kast daarentegen is vast ook prima.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Juist geheel geen voorkeuren, heel praktisch ingesteld en vertrouw veel meer op jullie kennis dan mijn eventuele voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Weinig voorkeuren, een medium tower is prima, geheel geruisloos hoeft niet, maar als ik makkelijk de keuze heb om hem lekker stil te maken, dan graag. Mijn huidige pc hoor ik niet, de NAS aan de andere kant van de ruimte is meer hoorbaar. Dat is wel luxe en fijn.

Ga je overklokken?
Flink overclocken zeker niet, huidige pc nooit mee gedaan. Maar als het makkelijk kan en zonder veel moeite, dan eventueel wel. Ik werk er uren per dag op en sneller resultaten is dan een merkbare bonus.

Wat verwacht je van ons?[i]
Met wat inlezen en reviews lezen snap ik nu dat een Ryzen 3700x een mooie processor is voor mijn werk en de "nieuwe type SSD" met M2 koppeling zijn significant sneller en dat maakt ook merkbaar verschil voor mijn werk..dus die 2 kom ik wel uit. Maar welk moederbord hier handig bij past, welke voeding, welk geheugen.....ik zie vooral namen en prijsverschillen, maar het is minder makkelijk om te zoeken wat matcht.
Het liefst zou ik een voorbeeld shop lijstje zien waarin mensen een voorstel doen van : waar jullie een middle of the road setje kiezen met wat ik hierboven genoemd heb. En waar ik eigenlijk wat extra tientjes moet uitgeven ipv de goedkoopste uit de pricewatch van iets (zoals welk specifiek x470 moederbord).
En last but not least, ik wil iets van een dedicated videokaart om per uitzondering toch leuk een spelletje te kunnen spelen, maar mijn huidige pc heeft een nvidia 960serie en doe voelt nog niet eens echt beroerd ondanks zijn leeftijd. Dus hiervoor een 250 euro als max aanhouden voelde voor mij ok, maar misschien gooi ik daarmee juist mijn back for buck opties net buiten de deur.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

Beste antwoord (via Nomad op 09-02-2020 19:34)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:19
reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2020 dan maar. RX 5700 XT eruit, GTX 1660 Super erin en klaar. Eventueel de ssd naar een 1TB exemplaar.

Alle reacties

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True