Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dell Optiplexes/inspirons vervangen door nieuwe server(s)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joholo
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23-05 20:02
Hey Tweakers,

Sinds een aantal maanden heb ik twee Dell Optiplex computers en een Dell Inspiron allemaal uit de Sandy Bridge en Ivy Bridge generatie. Deze drie draaien een Kubernetes cluster (voor de leken: een nieuwe manier/platform om applicaties te beheren) De performance is opzich prima, maar door de beperkte ruimte staan ze in m'n woonkamer en kan ik ze vrij duidelijk horen. Dus ik ben bezig om drie nieuwe identieke systemen samen te stellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De drie servers gaan een Kubernetes cluster draaien (k3s om precies te zijn) om dat cluster draaien verschillende applicaties waaronder web scrapers die waarschijnlijk het meeste cpu gebruiken. Bij m'n huidige cluster is de load ongeveer 30 à 50% afhankelijk of het een i5 o i3 is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximum bedrag is 800 euro per server.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf zat ik te denken aan een AMD ryzen 7 2700 aangezien deze momenteel zeer gunstig geprijsd zijn, daarnaast is core count belagrijker dan de frequenty. Qua ram 8GB is echt een minimum, liefst 16GB en beide zou het fijn zijn als ik in de toekomst zou kunnen upgraden naar 32GB. Opslag heb ik niet veel van nodig opzich, alle applicaties op dit cluster zijn stateless dus een 120GB m.2 ssd is denk ik voldoende.

Dus als lijstje:
- CPU (meer cores == beter)
- CPU koeler, hoe stiller hoe beter
- Miminaal 8GB, liefst 16GB met mogelijkheid om uit te breiden naar 32GB in de toekomst
- mini-itx moederbord
- 120GB opslag (sata of m.2)
- Gold of hoger qua voeding, 300 watt is genoeg maar die zijn moeilijk te vinden met een Gold rating
- Een case met stoffilters en liefst geen glazen sidepanel

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nu komt de uitdaging: momenteel heb ik alles onder een tafeltje staan en daar moet alles ook onder passen. Het tafeltje is 52cm X 52cm X 40cm (L x B x H). Daarnaast staat deze tafel naast de bank dus hoe stiller hoe beter. Nog een pré maar geen verplichting is dat het moederbord boot ook zonder GPU (het idee is dat ik er een GPU inprik tijdens de installatie en verder alles beheer via SSH etc.).

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?

Momenteel heb ik deze build samengesteld: https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=2146624 maar ik heb erg mijn bedenkingen over de AOI waterkoeler maar ook over traditionele cpu koelers die in de case passen. Ik draai namelijk Linux dus de software van NZXT werkt niet dus de hoop is dat de ik hem via de PWM settings van het mobo het alsnog zeer stil kan krijgen. Lucht koelers waar ik naar heb gekeken zijn bijvoorbeeld de Cryorig C7 of misschien zelfs de stock koeler van de 2700.

Ik hoop dat hier mensen ervaring hebben met deze koelers in combinatie met de CPU en daar hun mening over kunnen geven. Of misschien hebben jullie een veel betere case gezien die een ruimere selectie ondersteund aan koelers ondersteund. Ervaring met het bouwen van kleine stille servers/computers is ook gewaardeerd.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True