Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

In oplichtingtruc van Particuliergarant getuind

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VikeeVeekie
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Goedenavond,

Afgelopen maandag is mijn oma opgebeld door een zogeheten Particuliergarant, dit leek in de eerste instantie een salestak die Engie heeft uitbesteed en boden ze haar een leuk contract aan dat op papier goedkoper leek dan de huidige aanbieder, ofwel Essent.

In de loop van maandag werd ze door dit "bedrijf" gebeld en vroegen ze of haar gegevens klopten en boden haar een leuk energiecontract aan dat goedkoper zou zijn dan de huidige aanbieder. De vrouw aan de telefoon kreeg haar zover om een contract aanbod op te sturen per email en deze digitaal laten ondertekenen (ofwel een vinkje aankruisen). Ergens hadden ze al veel van haar gegevens voor de dag getoverd, inclusief een oud adres waar ze al niet meer woonden. Hier kwam ze pas achter na de ondertekening, liet dit duidelijk aan de vrouw weten die verbaasd reageerde, waarna zij beloofde het uit te zoeken en later terug zou bellen.

Mijn ouders hadden gisterenavond geen tijd / zin om te gaan kijken, dus stuurden ze mij er doodleuk op af terwijl ik juist totaal geen ervaring heb wat betreft energiemaatschappijen. Ik keek het emailtje na waar het contract was gestuurd, zag er allemaal netjes uit en dacht er verder niets over. Wat wel opviel was dat het opgegeven termijnbedrag in het contract wel heel laag was en inderdaad een oud adres erin stond.

Vandaag had ik de draad weer verder opgepakt en het opgegeven nummer proberen te bellen. Ik heb 2 keer 8 minuten "in de wacht" gestaan, opgegeven en toen maar een email gestuurd met het verzoek om het adres en termijnbedrag te veranderen en weer terug naar huis gegaan. Ongeveer een hafluur geleden schoot me de naam van de zogenoemde Particuliergarant binnen en toen pas begonnen er alarmbellen te rinkelen. Na even te googlen werd mijn spontane argwaan al heel snel bevestigd: Eerste resultaat zijn de vele Trustpilot reviews met exact dezelfde slijmerige / aggressieve verkooptactieken die mijn oma omschreef en dat mensen zijn opgelicht, maar ook niet duidelijk weten hoe ze hier vanaf komen

Dus kort gezegd, mijn oma is in een smerige verkooptactiek gevallen en heeft kennelijk een contract ondertekend. Nu zit ze in een nadenkperiode van 14 dagen en heeft ze nog tijd om het op te zeggen. Grote vraag is - hoe? Het opgegeven telefoonnummer routeert naar een telefooncentrale die je constant in de "wacht" houdt, met het bericht dat het erg druk is. Emails zullen ook wel niet op gereageerd op worden.

Het erge is, hoe verder ik naar dit "bedrijf" kijk des te duidelijk het wordt dat dit gewoon een groot oplichtingsfront is. Website met vooral veel nutteloze vulinformatie, niet eens https, telefooncentrale die achteraf bekeken duidelijk zit te loopen en ook rare email adressen. Dit zijn allemaal slechte tekens die ik volledig heb gemist omdat ik met triljoenen dingen bezig ben doordeweeks en dit dan ook nog eens op mijn bord krijg gegooid.

Advies om hier vanaf te komen zou echt super zijn, dit is de eerste keer dat ik met zoiets te maken krijg en weet ook niet waar ik moet beginnen. De eerste optie die ik zie is om contact op te nemen met Engie (als zij ook daadwerkelijk iets te zien krijgen) en daar dit contract zien te annuleren.

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden!

[Voor 3% gewijzigd door VikeeVeekie op 04-02-2020 23:48]

Beste antwoord (via VikeeVeekie op 05-02-2020 22:55)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Hier precies dezelfde situatie gehad met mijn moeder. Haar direct aangeraden zowel via de mail als telefonisch te annuleren. Zowel bij hun als bij de energieleverancier waarvan ze de contracten aanboden. Dat is toen toch wel gelukt.

Overigens staan de Radar en Kassa fora er ook vol mee. Misschien vind je daar ook nog wel goeie tips.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Alle reacties

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True