Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Afdakvoordeur isoleren

Pagina: 1
Acties:

• Joost1981_2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 03-06 09:48
Ons huis is een doorsnee rijtjeshuis, bouwjaar 1981. De voordeur en toilet in de hal begeven zich echter in een kleine uitbouw met een schuin dakje boven de voordeur/toilet. Er liggen dakpannen met een niet geïsoleerd dakbeschot op dit schuine dak. De hal kent een plafonnetje van gipsplaten. Boven dit plafond is dus een loze ruimte.

https://imgur.com/a/nnsCb5l

Uitdagingen:
  • Geheel is slecht geïsoleerd; geen isolatie geplaatst op het schuine dak. Daarnaast zijn de spouwmuren aan de bovenzijde open met resultaat een hoop tocht boven het gipsplafond.
  • Gipsplafond is een stuk lager dan normale plafondhoogte, kan zeker 20 cm omhoog voor een meer ruimtelijk idee/ minder benauwd bij binnenkomst.
  • Electra centraaldozen zijn boven het raggelwerk geplaatst en dus niet te bereiken 
  • Electra boven de gipsplaten moet sowieso vervangen worden
Mijn versimpelde stappenplan om dit aan te pakken:
  • Gipsplafond verwijderen in hal/ toilet
  • Refactoren stroom hal & toilet
  • Bovenkant spouwmuren dichtmaken dmv steenwolplaat/purschuim
  • Schuin dak isoleren met platen (welk materiaal)
  • Raggelen
  • Opnieuw gipsplaten plaatsen
  • Afstucken/verven/afwerken
Mijn vragen:
  • Heeft er iemand tips om een goede isolatie te kunnen bereiken?
  • Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten?
  • Kan ik de bovenkant van de spouwmuren zo maar dichtmaken?
  • Wat is een goed materiaal om het schuine dak beter te isoleren? Purplaten? Steenwolplaat?

• Joost1981_2
Dank voor je reactie.
Aardappel schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:53:
[...]
Spouwmuur is normaal gesproken afgedekt met een muurplaat (een houten balk die op de spouw ligt).
Ik weet (van mijn buurman) dat de spouwmuur hier open is. Hoe kan ik dat het beste afsluiten?
[...]
Als je van binnenuit gaat isoleren altijd zorgen voor een dampdichte folie aan de binnenzijde, en een waterdichte dampopen folie aan de buitenzijde.
Hoe kan ik zien of er dampopen folie aan de buitenzijde is gebruikt? Dakpannen optillen?
[...]
Maak je er weer een verlaagd plafond in of ga je het openhouden tot in de nok?
Weer verlaagd plafond maar wel een stuk hoger.

• Joost1981_2
Aardappel schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:20:
[...]

je kunt het dus dichtmaken met een balk. Als dat niet kan (omdat de dakconstructie in de weg zit) dan kun je het dichtmaken met een plaatje hout, of dichtpurren.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat er geen folie zit gezien het bouwjaar. En anders zal die niet (zo) goed meer zijn.
Als je toch alles sloopt tot het dakbeschot kun je het in een keer goed doen.
Exact... dat is mijn gedachte ook. Ik denk dat er geen folie zit aan de binnenkant van het dakbeschot, maar dat zien we binnenkort. Dank voor de info

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True