Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Desktop ter vervanging van 8.5 jaar oude laptop

Pagina: 1
Acties:

• Yos1
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 25-04 22:57
Goedeavond Tweakers,

Na 8.5 jaar begint mijn laptop, die ik in 2011 voor mijn studie heb gekocht, toch wel kuren te krijgen die me aan het denken zetten iets nieuws te kopen. De portability van een laptop heb ik al lang niet meer nodig, dus viel de keuze al snel op een normale PC. Randapparatuur heb ik door de jaren heen toch wel verzameld. Ik ben geen heavy user in de zin van AAA-games die ik op Ultra wil spelen o.i.d. Ik doe wel eens een spelletje, maar medium settings vind ik prima en de meest gespeelde game is LOL. Hiervan zou je denken dat die op iedere aardappel runt, maar hier heb ik tegenwoordig soms al problemen mee. Mede hierdoor dus de keuze om op zoek te gaan naar vervanging.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals ik al zei ben ik geen hele intensieve gebruiker. Hier en daar een game moet hij wel kunnen trekken, maar over het algemeen zijn het huis, tuin en keuken activiteiten. Wel vind ik het een hele pre als ik weer een hele tijd met het ding kan doen. De bijna 9 jaar die mijn laptop het heeft uitgehouden is dan weer heel uitzonderlijk. Verder is een PC natuurlijk wat makkelijker te upgraden, mocht hij een keer wat nodig hebben, maar ik zou wel graag een systeem hebben waar ik dat nog niet hoef te overwegen over 1-2 jaar.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Absolute max is 1000 euro, maar het liefst rond de 800. Wat ik hierboven ook al aangaf geef ik liever nu een paar tientjes meer uit, om te zorgen dat ik niet over een jaar alweer naar de winkel moet. Bedrag is ex verzend en assemblage, wat ik zelf wil doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur hoeft niet meegenomen te worden. Keyboard, muis, scherm, boxen etc. heb ik allemaal nog. Weliswaar enigszins verouderd, maar prima voor nu. Het gaat me nu enkel om de PC

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben eigenlijk gaan bouwen vanuit een processor. Voor zover ik heb kunnen zien is een AMD processor best value for money. Via de pricewatch kwam ik op een Ryzen 5 2600, maar via wat benchmarks zag ik dat de ‘X’ variant nèt wat beter scoorde voor pak em beet 10 euro meer. Is dit de moeite waard?

Een mobo erbij gekozen waar het ding op past en wat eventueel uit te bereiden is met wat extra geheugen. Wat me op het werkgeheugen brengt. Gekozen voor 16G DDR4. Dit heb ik momenteel in mn laptop zitten (een keer 8G erbij geprikt), is dit een merkbare performace boost met mijn omschreven activiteiten?

Als laatste heb ik gekeken naar een videokaart die op dit moment courant is, maar waar ook nog wel wat toekomstmuziek in zat. Hierbij kwam ik uit op de GeForce GTX 1660 Super OC 6G. op de pricewatch springt meteen een RX 5700 Challenger D 8G OC eruit, die het op benchmarks ook wel beter doet. Momenteel nodig hebben, doe ik het niet, is het de moeite waard om voor de duurdere te gaan, omdat deze een langer leven zal hebben?

De SSD heb ik uit de desktop BBG gejat en lijkt me prima. de voeding werd me aangeraden door een collega.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een bepaalde merkvoorkeur heb ik niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Speciale wensen heb ik ook niet. Ik wil geen LED’s en fancy shit, want het ding komt toch uit het zicht te staan. Het moet gewoon werken. Het liefst zo compact en stil mogelijk, maar dit zijn geen harde eisen, boven performace en kosten.

Ga je overklokken?
Vooralsnog ben ik niet van plan te gaan overklokken, omdat ik simpelweg niet denk het nodig te hebben. De mogelijkheid is natuurlijk leuk, maar ook hier heeft dat geen prioriteit.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie in ieder geval weten te vertellen of de combinatie van gekozen componenten tot een goedwerkend systeem te bouwen is. het is inmiddels zo'n 15 jaar dat ik met kinderlijke ontwetendheid wat computers in elkaar gebouwd heb, dus helemaal up to date ben ik niet meer.

Verder hoop ik dat jullie meer inzicht hebben op de toekomstbestendigheid van dit systeem en of ik wellicht iets over het hoofd zie. Is dit systeem het beste value for money wat ik momenteel tussen de 800 en 1000 euro kan krijgen?

Mijn lijstje tot nu toe
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 136,-€ 136,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,99€ 74,99
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 245,-€ 245,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 60,95€ 60,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 154,90€ 154,90
1VoedingenGigabyte G750H€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,84
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True