Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pakket niet tijdig gaan ophalen

Pagina: 1
Acties:
  • 11.420 views

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
Op 16 december heb ik 4 rookmelders besteld in een Nederlandse webshop, vanuit België.
Op 17 december is er bij DPD een verzendnummer aangemaakt en is het pakket verzonden.
Op 18 december is de bezorger aan de deur geweest maar ik was niet thuis. Pakket is afgeleverd bij een winkel in de buurt.
Ik ben deze uit het oog verloren, dus op 26 december is hij retour gegaan naar de webwinkel.
Op 30 december kwam ik hier achter, dus contact opgenomen of ze deze opnieuw willen verzenden. Bovendien vraag ik of ik er nog 4 kan bestellen om hun leed te verzachten.

De alarmbelen gingen op deze moment wel af: geen mailadres te vinden op hun website, geen telefoonnummer, adres wijst naar een huis in een woonbuurt, ... De enige manier van contact opnemen is via een contactformulier via de website.

Op 13 januari nog steeds geen antwoord. Met de feestdagen had ik ze wel wat tijd gegeven maar die dag dus een reminder gestuurd.
Op 15 januari krijg ik antwoord: "we hebben hier helaas op dit moment nog niets terug ontvangen."
Vandaag nogmaals de vraag gesteld of ze het kunnen nakijken, zo niet onderneem ik extra stappen.

Opnieuw alarmbellen: hun antwoord komt via webshopnaam@gmail.com binnen bij mij. Wanneer ik dit bericht beantwoord wordt dit beantwoord naar noreply@winkelnaam.nl. Ze doen er blijkbaar alles aan om moeilijk te communiceren.

Thrustpilot heeft gemiddeld 3 sterren:
30% 5 sterren
13% 4 sterren
5% 3 sterren
9% 2 sterren
42% 1 ster
Winkel bestaat zo te zien al van eind 2017.

Ik heb in mijn mail van vandaag de referentie opgenomen naar deze link:
https://zakelijk.infonu.n...wie-is-aansprakelijk.html
Plaats je via internet een bestelling, dan is het de verantwoordelijkheid van de webwinkel dat het artikel correct bij je wordt bezorgd. In principe is de webwinkel dan ook aansprakelijk als het pakket verloren raakt.
Maar ik heb er eerlijk gezegd geen vertrouwen in na de reviews op Thrustpilot (had ik ze maar eerder gezien...)
Welke stappen kan ik vanuit België nog zetten om een Nederlandse webwinkel onder druk te zetten?
Het gaat trouwens 'maar' om 60 euro. Maar ik heb natuurlijk graag ofwel mijn rookmelders, ofwel mijn geld terug...

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 18:16
Gewoon als algemene tip voor toekomstige online bestellingen van iemand die in dusdanige frequentie online besteld dat ik werkelijk waar zo'n beetje ieder denkbaar scenario al wel heb meegemaakt:

1. Achteraf betalen waar mogelijk.
2. Nooit vooraf betalen met iDEAL of directe overboeking. Indien vooraf betalen noodzakelijk, doe dit via een medium met goede kopersbescherming zoals een credit card of paypal.
3. In het geval van een kleinere webshop, doe jezelf een plezier en controleer vooraf altijd even de ervaringen van anderen bijvoorbeeld hier op tweakers in de shop review.

Zoals je verder inderdaad zelf ook al gevonden hebt ligt het risico inderdaad nog bij de verzendende partij. Het is aan hun om dit verder uit te vechten met het pakketvervoer in kwestie waar de retourzending is gebleven. Jij hebt gewoon recht op terugbetaling van jouw aankoopbedrag en verzendkosten (mits dit laatste voorafgaand aan de verkoop anders is afgesproken).

De terugbetalingstermijn is overigens 14 dagen na herroeping. Deze termijn mag worden verlengd tot het te hebben terug ontvangen van het product, maar dit geldt in principe na risico overdracht. In dit geval is hier geen sprake van, het risico is bij de verzendpartij blijven liggen aangezien jij het product niet hebt ontvangen, noch een door jouw aangewezen anderszins afleveradres. Laat een bedrijf je dan ook niet aan een lijntje houden. Wees hierin zakelijk, maar attendeer het bedrijf op hun wettelijke verplichting en jouw noodzaak om vervolgstappen te moeten ondernemen indien het bedrijf hierin verzaakt, alsmede eventueel aangifte te doen wegens internetoplichting.

Verstuur het contact per mail, en ik kan adviseren ook een kopie als aangetekende brief. Houdt er geen telefonisch contact op na, voor dossieropbouw lastig mocht dit nodig blijken (ook dit uit eigen ervaring).

Mijn ervaring is hierin positief. Na falen van vriendelijk contact zorgt het kenbaar maken van de eigen rechten alsmede de plichten van het bedrijf, alsmede de intentie om het niet ongestraft te laten, voor mij in het verleden voor een vrij spoedige terugbetaling. Vaak stond het geld binnen enkele dagen terug op de eigen rekening.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
Ryur schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:45:
[...]

Hij heeft al wel antwoord daarop gegeven:
- DPD heeft hij gemaild, nog geen antwoord op;
- Pakketpunt is hij niet langsgeweest omdat zij om 18:00 dicht gaan en hij pas om 18:30 met het OV thuis is.
@42erik @loki504 @psychodude en alle anderen:

Update: Ik heb vorige week dinsdag mijn vriendin langs het pick up point gestuurd en het pakket lag daar dus inderdaad nog. De mevrouw van de bloemenwinkel had de melding dus al 4 weken (!!) genegeerd waarop het systeem zelfs de melding niet meer toonde. Ze was net bezig om de pakket te sorteren dus de dag later had het pakket alsnog retour gegaan.

De dag later kreeg ik antwoord van DPD: je pakket is toch al uitgeleverd? |:(
De webshop heb ik laten sudderen, en om te voorkomen dat ze eventueel mee lezen dat het opgelost was, heb ik dus hier een week radiostilte afgekondigd. Op hun eigen initiatief kreeg ik alvast geen antwoord meer van hun, maar toen ik vroeg hoe het ermee zat konden ze toch een Proof of Delivery van DPD voorleggen dus EINDELIJK hadden ze toch maar eens moeite gedaan om DPD te contacteren.
Om nog maar even te kaderen wat voor niveau webwinkel we praten: de Proof of Delivery in bijlage werd begeleid met de woorden "? zie bijlage". Als ze gewoon 4 weken terug de moeite hadden gedaan (in plaats van mij 2 weken te negeren), dan hadden we al lang kunnen zien dat het pakket er nog lag en was dit allemaal niet nodig geweest.

Dus lang verhaal kort: eind goed al goed, maar door de belabberde support heeft dit allemaal langer geduurd dan nodig. En volgende keer ga ik niet zo maar af op de tracking informatie.
De winkel krijgt in ieder geval een extra negatieve review op thrustpilot door het ontbreken van degelijke support. Ik ben duidelijk niet de enige met dit probleem als ik het daar zo lees.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• PhatFish
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-05 16:18

PhatFish

and, uhm......Moo

Malantur schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:11:
[...]

@42erik @loki504 @psychodude en alle anderen:

Update: Ik heb vorige week dinsdag mijn vriendin langs het pick up point gestuurd en het pakket lag daar dus inderdaad nog. De mevrouw van de bloemenwinkel had de melding dus al 4 weken (!!) genegeerd waarop het systeem zelfs de melding niet meer toonde. Ze was net bezig om de pakket te sorteren dus de dag later had het pakket alsnog retour gegaan.

De dag later kreeg ik antwoord van DPD: je pakket is toch al uitgeleverd? |:(
De webshop heb ik laten sudderen, en om te voorkomen dat ze eventueel mee lezen dat het opgelost was, heb ik dus hier een week radiostilte afgekondigd. Op hun eigen initiatief kreeg ik alvast geen antwoord meer van hun, maar toen ik vroeg hoe het ermee zat konden ze toch een Proof of Delivery van DPD voorleggen dus EINDELIJK hadden ze toch maar eens moeite gedaan om DPD te contacteren.
Om nog maar even te kaderen wat voor niveau webwinkel we praten: de Proof of Delivery in bijlage werd begeleid met de woorden "? zie bijlage". Als ze gewoon 4 weken terug de moeite hadden gedaan (in plaats van mij 2 weken te negeren), dan hadden we al lang kunnen zien dat het pakket er nog lag en was dit allemaal niet nodig geweest.

Dus lang verhaal kort: eind goed al goed, maar door de belabberde support heeft dit allemaal langer geduurd dan nodig. En volgende keer ga ik niet zo maar af op de tracking informatie.
De winkel krijgt in ieder geval een extra negatieve review op thrustpilot door het ontbreken van degelijke support. Ik ben duidelijk niet de enige met dit probleem als ik het daar zo lees.
Ik heb dit even vluchtig doorgenomen en duidelijk is iets wat ik al langer herken (twee jaar op de klantenservicestoel van een redelijk grote webshop gezeten).

Wat ik hier zie: Koerier levert niet goed uit - alles gaat mis. Consument snel op achterste poten en webshop had ook betere service kunnen leveren.

Contact opnemen met DPD (of PostNL) is voor zowel de verkoper als de consument gedoe. Deze partijen (vooral PostNL) begrijpen dat zij een machtspositie hebben en doen alles op hun dooie gemak. Vaak tegengekomen dat pakketten gewoon in een sorteercentrum van PostNL bleven liggen en dat pakketpunten van DPD en PostNL (we werkten met een aantal koeriersdiensten) personeel had dat geen flauw idee had van het hele pakketpuntgebeuren. Dat hadden ze voor wat extra inkomsten maar erbij genomen alsof het daarna vanzelf gaat. Hoe vaak ik wel niet laaiende klanten te woord heb gestaan. En inderdaad, hun retour werd nooit door ons verwerkt, want het lag toch gewoon bij het pakketpunt. Als je als verkoper verhaal gaat halen bij de koerier, gaat deze onderzoek doen. Dat kan in extreme gevallen rustig zes weken duren en van PostNL heb ik nooit sneller dan vier weken resultaat gezien.

Waar het dan ook nog eens misgaat, is dat veel consumenten meteen op hun achterste poten gaan staan, de verkoper van oplichting betichten en direct hun geld terug willen (TS was hier overigens meer dan redelijk in). Men stuurt een mail, waarvan je gewoon niet weet hoe snel die gelezen wordt. Telefonisch gaat het een stuk sneller. Verder is zo'n webshop zich goed bewust van de wet- en regelgeving. Zolang de consument het product niet heeft ontvangen, kan deze ontbinding van de koop eisen. Dus als de verkoper de consument crediteert, zonder het product ooit retour gekregen te hebben, bestaat een risico op fraude. Dat is een best hoog risico, helaas en logischerwijs zullen verkopers dit willen voorkomen.

Voor de consument lijkt het simpel, verkoper <-> koper. In de praktijk zit er nog een koerier en zelfs pakketpunt tussen. Dus tot twee extra punten waar het mis kan gaan. Gaat dat een keer mis en wil je dit tot een goed einde brengen, blijf dan zowel als klantenservicemedewerker (of diens baas) én als consument nuchter, laat de emoties achterwege en blijf vooral constructief kijken naar een oplossing. En neem waar mogelijk zelf initiatief, zoals toch even bij de afhaallocatie langs gaan (hoort ook advies te zijn van de webshop...). Ik was zelf in de gelegenheid om uit te bellen, dus zo ook een aantal mensen bij die pakketpunten telefonisch mogen uitleggen wat hun werk was :O

Dit soort praktijken leidden ertoe dat we destijds DPD toch maar weer de deur uit deden. PostNL was ook gewoon een elitaire rotpartij, maar had wel veel, veel minder schade tijdens verzending. Scheelde al een hoop.

...

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True