Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dashcam 3x kapot binnen garantie + 1x daarna, welke opties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:22
Ik heb op 19-2-2017 een dashcam bij een online webshop gekocht. Gedurende de eerste 2 jaar heb ik het product 3x teruggestuurd omdat de accu het niet meer deed. Op 21-11-2018 heb ik deze voor de 3e keer netjes gerepareerd retour gekregen.

Toen ik de dashcam voor de 3e keer moest opsturen voor exact hetzelfde probleem heb ik aangegeven dat ik er wel klaar mee was. Men gaf toen aan:
Hoi ...,

Fijn dat de dashcam weer je kant op komt! Ik snap dat het vertrouwen wel een beetje weg is na al die reparaties.

Andere oplossingen
Normaal gesproken geven we de reparateur 3 maal de kans een product te repareren. Komt het product daarna terug en blijkt hetzelfde defect weer aanwezig te zijn? Dan bieden we een andere oplossing aan. Mocht je Dashcam na ontvangst weer hetzelfde defect hebben als de vorige keren, kunnen we kijken naar een andere oplossing.
In december 2019 bleek de accu het voor de 4e keer niet te doen in 2 jaar en 10 maanden tijd, iets meer dan 12 maanden na de laatste reparatie.

Ik heb de webshop gebeld, verwezen naar de mail met toezegging en mocht de dashcam opsturen. Vandaag kreeg ik een bericht dat deze buiten de garantie valt. De webshop weer gebeld, verwezen naar de mail, ze gaven me wederom gelijk, maar konden de mail niet zien, dus moest ik reageren op de garantiemail. Daarop kreeg ik nu weer reactie dat de garantie verlopen is...

De webshop geeft dus aan niets te kunnen doen, de garantie van 2 jaar is verlopen en op iedere reparatie krijg je 3 maanden garantie. Op zich zou ik daar in een enkel geval mee kunnen leven, maar dit probleem is tijdens de garantieperiode al 3x voorgekomen en nu een jaar na de laatste reparatie wederom. Die combinatie maakt de situatie voor mij anders en ik zou een tegemoetkoming dan ook waarderen. Als ik verwijs naar deze mail, dan negeert men de toezegging en verwijst men naar de regels. In de toezegging stond niets over een termijn of garantie. Uiteraard begrijp ik dat zo'n toezegging ook niet onbeperkt geldig is.

Ik koop al mijn elektronica bij deze webshop, het is één van de grootste ketens in Nederland en staat erom bekend dat hun klanten een glimlach moeten hebben, ik heb er altijd naar tevredenheid producten gekocht, misschien al wel >50 orders en >15.000 Euro. Het valt mij dan ook tegen dat men in dit geval zo strak aan de regels vasthoudt en mij niet iets tegemoet wil komen, al begrijp ik ook dat je als grote speler niet meer iedereen persoonlijk kunt behandelen.

Het gaat niet om een enorm bedrag, maar om het product nu maar zo te laten vernietigen omdat het bezwijkt aan een kwaal die al 3x eerder is voorgekomen in de garantieperiode voelt voor mij niet goed, er is volgens mij sprake van een ondeugdelijk product, maar door de toezegging heb ik ze hiervoor eerder niet aansprakelijk gesteld. Ik zou een tegemoetkoming (Bijv. tegoedbon van een paar tientjes) erg waarderen en zo zou ik zelf ook met mijn klanten omgaan.

Dat de webshop strikt gezien gelijk heeft per individueel geval begrijp ik, maar zoals jullie merken strijkt dit enorm in tegen mijn gevoel en wordt het dus een principekwestie, het product heeft 4x exact hetzelfde probleem gehad...

Weet iemand of ik op basis van deze situatie en de toezegging zonder termijn nog ergens aanspraak op kan maken? En indien dat niet het geval is, dan leg ik mij daar direct bij neer, shit happens.

Bitcoin prijsvergelijk | Tesla Model 3 Performance (Stealth) | 6140 WP Zonnepanelen

Beste antwoord (via Taro op 30-01-2020 22:36)

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Taro schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:02:
[...]

Mochten één of meerdere mensen mij hier willen ondersteunen met het juridische stukje, waardoor ik dit redelijk kosten- en tijdneutraal kan doen dan wil ik zeker doorzetten.
Ik heb maar even wat op papier gezet, ook ter lering voor @PorJaxian: https://sites.google.com/view/zelf-procederen/home

jij ook?

Alle reacties

• Taro
Hackus schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:29:
@Taro Wat heb je zelf al gevonden wat je consumentenrecht is oa https://www.acm.nl/nl
Zoals ik aangeef betreft het naar mijn idee een ondeugdelijk product en daardoor wordt de situatie anders dan dat het een enkel geval zou zijn geweest. Ik had ook al gelezen dat ik ze hiervoor aansprakelijk moet stellen, maar door de toezegging van de >3e keer heb ik dat dus niet gedaan. Ik ben iemand die van afspraak = afspraak houdt, mensen daar ook op aanspreekt en dat werkt eigenlijk altijd.

Op o.a. https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie wordt gesproken over duurdere producten en meer dan 2 jaar garantie, maar dat is allemaal relatief, is een dashcam van +-200 euro een duurder product.

Dus ja, ik heb mij ingelezen en voor mijn gevoel heb ik dus recht op meer dan het "gratis vernietigen van mijn product", vandaar mijn vraagstelling.

[Voor 18% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2020 17:43]

Bitcoin prijsvergelijk | Tesla Model 3 Performance (Stealth) | 6140 WP Zonnepanelen

• Taro
Ik heb de webshop nogmaals gebeld, andere optie uit het menu gekozen en men heeft aangegeven dat ik een klacht moet indienen. Dat heb ik zojuist gedaan met verwijzing naar een aantal websites, rechten en aanvullende garantievoorwaarden.

Bedankt voor de hulp tot zover, ik laat het hier weten als ik een reactie heb ontvangen.

@chrisborst Klopt, die informatie had ik inmiddels ook gevonden, maar het blijft dan het probleem van de leverancier. Ik heb nu overigens een auto met standaard meerdere ingebouwde camera's, ik ga dus geen andere dashcam meer kopen.

[Voor 43% gewijzigd door Taro op 08-01-2020 18:57]

• Taro
Medione1210 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:13:
Welke auto is dat?
Mijn auto heeft ook een handvol camera's, maar helaas kunnen de beelden niet bewaard worden.
Tesla, kan een HD koppelen en de beelden opnemen/bewaren.

• Taro
Daarnaast zal iedereen begrijpen dat je een dashcam >300 dagen per jaar gebruikt en niet even een maandje in de kast legt. Hij zal dus meerdere jaren, iedere dag mee moeten kunnen gaan.

Dit type heeft inderdaad een geïntegreerde accu, je kunt deze niet makkelijk zelf verwijderen of vervangen.

• Taro
Reactie ontvangen op mijn klacht:
Als eerste wil ik je bedanken voor het melden van je klacht. Namens het management van X neem ik jouw klacht in behandeling. Verder wil ik laten weten dat ik het erg vervelend vind dat jouw Mio MiVue voor de vierde keer hetzelfde defect vertoont binnen een periode van 3 jaar.

In je mail geef je aan dat je als gewenste oplossing voor deze situatie het aankoopbedrag van je Mio MiVue terug wenst te krijgen. Helaas kan ik dit niet voor je in orde maken. Graag leg ik aan je uit waarom ik dit niet kan doen en wat ik wel voor je kan betekenen.

Het product is binnen de fabrieksgarantie van 2 jaar 3 keer gerepareerd. De laatste reparatie heeft nu een jaar geleden plaatsgevonden. Op elke reparatie krijg je 3 maanden garantie. Deze garantie is helaas verstreken. Ook is je fabrieksgarantie nu ruim 10 maanden verlopen. Dit betekent dat je ook op dit type garantie geen aanspraak meer kan maken. Je geeft aan dat de situatie verandert wegens het feit dat jouw product al 3 keer is gerepareerd, maar dit is helaas niet het geval. Wij bieden bij het 4e defect een andere oplossing aan, wanneer de 4 defecten plaatsvinden binnen de fabrieksgarantie. Hier willen we nog wel een uitzondering op maken, maar een verstreken fabrieksgarantietermijn van 10 maanden is simpelweg te lang.

Je geeft aan dat je naast je fabrieksgarantie ook nog een andere garantie hebt om aanspraak op te maken. Dit klopt, dit is je economische levensduur. Wettelijk wordt hiervoor de tabel van UNETO gebruikt. Ik heb deze toegevoegd in de bijlage van de mail. Helaas valt jouw claim ook buiten dit type garantie. In de tabel zie je dat op jouw product met een aanschafwaarde van 149 euro een economische levensduur van 2 jaar mag verwachten. Om deze reden kan ik ook aan de hand van dit type garantie niet onderbouwen waarom het gehele aankoopbedrag uitgekeerd zou moeten worden.

Nu hoor ik je vragen: wat kan je mij dan wel bieden? Wegens wettelijke bepalingen is er niks wat we verplicht zijn je te bieden. Toch vind ik de situatie erg vervelend en vind ik dat we wel tegemoet moeten komen in een situatie als deze. Om deze reden wil ik je een korting op een eerstvolgende aankoop aanbieden. Dit betreft een korting van 25% van het aankoopbedrag van de Mio MiVue.

Graag hoor ik of ook jij je kan vinden in deze oplossing. Zo niet zie ik je reactie tegemoet.
Tjah... Moet nu dus echt met een dagvaarding aan de slag? Ik heb wel zoveel betere dingen te doen...

Ben geneigd om die korting maar te nemen en het product terug te laten sturen. De economische levensduur is dus volgens die tabel voorbij, daarnaast heb ik ze binnen de 2 jaar niet officieel in gebreke gesteld of iets dergelijks. Volgens mij maak ik weinig kans, choose your battles.

Ze hebben in ieder geval een ambassadeur minder, zonde.

• Taro
Misschien goed om even toe te lichten: Ja, die 149 Euro is een aanzienlijk bedrag, maar als ik de tijd die ik hierin moet steken en eventuele juridische kosten die ik moet maken optel, dan kan ik mijn tijd beter aan andere activiteiten besteden waar ik wél energie van krijg en waar ik in dezelfde tijd veel meer geld aan overhoud. Vandaar mijn gevoel om ermee te stoppen.

Daarnaast heb ik ivm een andere auto ook geen dashcam meer nodig, ik hoef er dus ook geen nieuwe van te kopen.

Maar ik heb ook principes en ik kan er slecht tegen om zo behandeld te worden, dus ik ga door :)
Sharkoon schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:39:
Misschien ligt het wel niet eens aan de dashcam of de accu. Misschien moet je het probleem eens gaan zoeken in de auto zelf. Als dit al 3 keer is gebeurt moet je toch ook even kijken of het probleem niet ergens anders vandaan komt. Misschien komt er te veel piekspanning uit, of is het voltage hoger dan normaal wat de auto geeft.
Ik heb de betreffende auto al niet meer (was destijds een nieuwe Ford Mondeo) en het probleem treedt iedere keer in de herfst en winter op, het is dus waarschijnlijk een probleem met de Lithium accu icm het koude weer zoals hierboven iemand ook al aangeeft.

[Voor 29% gewijzigd door Taro op 14-01-2020 19:18]

• Taro
We're making progress :)
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat jij je niet beroept op garantie maar op conformiteit.

Het klopt dat je buiten garantie een beroep mag doen op (non-)conformiteit. Om dit juridisch te ondersteunen haal ik graag artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek aan; waar geen afbakening wordt gemaakt betreffend de garantieperiode. Ook na garantie zijn wij dus verplicht om onze overeenkomst na te komen en jou een conform product te leveren. Echter, omdat de wet hier vrijblijvend in is, vullen bedrijven, waaronder wij, dit in door in de koopovereenkomst op te nemen dat er na het verstrijken van de garantieperiode geen rechten meer uitgeoefend kunnen worden ter zake gebreken in gekochte producten.

Toch vind ik dat wij als X zijnde binnen onze processen en wettelijke bepalingen de best mogelijke service moeten leveren. We hebben het inmiddels altijd over 'alles voor een glimlach'. Om deze reden willen wij op uitzondering klanten in staat stellen om non-conformiteit buiten garantie bij ons te claimen. Wel leggen we hiervoor de bewijslast van het non conforme product bij de klant. Dit betekent dat de klant, jij in dit geval, aan dient te tonen dat het ontstaan van het defect niet is veroorzaakt door de wijze van gebruik van het product door klant.

Zowel het defect waar jij nu mee kampt, als voorgaande defecten hebben betrekking op de accu van jouw product. Omdat een accu een gebruiksproduct is, hangt het verslechteren van de kwaliteit of het defect gaan van het onderdeel vaak samen met de gebruik van het hoofdproduct. Tijdens de garantieperiode gaan wij hier coulant mee om door een kosteloze reparatie aan de accu uit te laten voeren. Na de garantieperiode bieden wij deze service niet aan. Jij beroept je nu op het feit dat jouw product en het accu onderdeel nooit conform is geweest. Dit is vanuit ons oogpunt niet te concluderen. Wanneer jij bewijs aan kan leveren wat jouw claim op non-conformiteit ondersteunt, wil ik dit graag laten evalueren.

Hopelijk heb ik op deze wijze compleet geïnformeerd. Verder wil ik je een fijne avond wensen en zie ik je reactie tegemoet.
Er wordt dus inderdaad verwezen naar slijtage en een gebruiksproduct. Wat ik minimaal wil antwoorden is:

- Binnen 10 maanden na de bestelling heeft het probleem zich al voor de eerste keer voorgedaan. De keer daarop heb ik na reparatie op 25-7 de dashcam retour gekregen en op 16-11 heb ik deze wederom opgestuurd, daar zaten dus maar 3,5 maanden tussen.
- Een dashcam is een product bedoeld voor dagelijks gebruik in de auto, het is niet zo dat je deze bijv. 3x per maand even van de plank pakt om te gebruiken
- De parkeeroptie stond uit, dus ook niet 24/7 in gebruik maar max 2 uur per dag

Zo kom ik al een heel eind. Nog suggesties?

• Taro
@RagEnigma Staat er inderdaad bij in de email, eens even kijken hoe ze reageren :)

• Taro
Inmiddels weer reactie van Coolblue (Het was hier al helder om welke partij het gaat...) ontvangen:
In je mail worden verscheidene veronderstellingen gemaakt, echter wordt geen van deze veronderstellingen ondersteund door de informatie die wij nodig achten om vast te stellen dat een product non-conform is. Wegens het feit dat jouw product na laatste reparatie nog een gebruiksduur heeft gehad van een jaar, blijf ik bij het standpunt dat wij jouw product naar conform hebben geleverd.

Wanneer je het niet eens bent met dit antwoord wil ik je doorverwijzen naar de Consumentenombudsdienst. Je kunt je klacht ook aan de geschillencommissie voorleggen via het Europees ODR platform.
Het lijkt erop dat ik tegen een muur praat, er is totaal geen sprake van enige vorm van empathie, wat ik blijkbaar ten onrechte wel bij deze partij had verwacht en waarvoor ik ook bewust iets meer betaalde dan bij andere leveranciers. In de betreffende mails heb ik mijn gevoel duidelijk laten doorschemeren, los van het zakelijke stuk heb ik ook wel laten merken hoe ik hier als persoon tegenaan kijk. Het voelt als onrecht wat je wordt aangedaan en het gaat mij niet eens om dit product of het bedrag, maar de stelligheid waarmee dit wordt ontkent voelt gewoon niet ok.

Aan de andere kant zit iemand simpelweg een lijstje af te vinken, heeft er nu een goed gevoel over want de case is closed en het heeft ze vooralsnog geen extra geld gekost, maar mij heeft dit al doen besluiten om niet meer bij Coolblue te shoppen en daarmee lopen ze tig keer de waarde van deze dashcam per jaar aan marge mis. Het is voor hen een bewuste keuze geweest door zo te handelen, daarnaast zijn ze nu een goede ambassadeur kwijtgeraakt. Het prijzige Jura koffiezetapparaat dat ik daar wilde aanschaffen zal ik nu direct ergens anders gaan bestellen. Voor mij goedkoper, misschien ook wel beter zo, de liefde is over.

Ik ga inderdaad via Thuiswinkel.org een klacht indienen. En uiteraard zal ik nergens onder stoelen of banken steken dat dit niet meer mijn favoriete winkel is.

• Taro
paQ schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:04:
[...]

...waarna hij het 12 maanden heeft volgehouden. (en weer defect ging)

Ik denk dat een dashcam langer dan 3 jaar zou moeten werken, en zeker niet 3 keer in de daarvoor liggende periode stuk mag gaan. De laatste periode (12 maanden ertussen) dat ie wel heeft gefunctioneerd maakt het wel wat lastiger, en dat is ook waar CB de bal kaatst.
m.a.w. ik vraag me af of het volledig ongedaan maken van de koop reëel is. (volledige aankoopbedrag)
Voor de volledigheid: In september heb ik de nieuwe auto gekregen, sinds die tijd heb ik de dashcam 2-3 maanden niet meer gebruikt en de eerste keer dat ik hem wilde gebruiken werkte hij niet meer, dat was dus 9 maanden nadat de garantie was verlopen en 12 maanden na de laatste reparatie. Na de laatste reparatie heeft hij dus mogelijk maar 9-10 maanden gewerkt, maximaal 11 en niet 12 maanden. Daar kan ik verder richting de winkel helaas niets mee.

Ik zit nog erg in dubio wat ik zal doen. Het is mij niet om het geld te doen, sterker nog, ik wil het geld ook wel aan een goed doel schenken, het gaat mij er vooral om hoe Coolblue hier handelt, dat triggert mij. En als ik er 400 Euro tegenaan moet gooien voor 149 Euro zou ik vanuit het principe ook nog wel willen doen, maar dan vooral om ervoor te zorgen dat Coolblue ook anderen na mij beter gaat behandelen. Ik zit voornamelijk met de factor tijd en de negatieve energie die het mij kost/oplevert. Stel dat ik win en ik krijg die 149 Euro terug, dan blijft Coolblue zo handelen, dus wat schiet ik daar mee op, ik help er anderen ook niet mee (dat zou de enige reden zijn om door te zetten). Ik denk dat ik er meer mee bereik door op basis van dit voorbeeld een aantal reviews te schrijven op verschillende websites, zelf ergens anders mijn boodschappen te gaan doen, etc.

Mochten één of meerdere mensen mij hier willen ondersteunen met het juridische stukje, waardoor ik dit redelijk kosten- en tijdneutraal kan doen dan wil ik zeker doorzetten.

Overigens allemaal erg bedankt tot zover! Ik ben verrast over de hoeveelheid reacties. (y)

Edit: Hier kan je overigens de handleiding vinden van de betreffende dashcam, op de website van Coolblue ;) : https://manuals.coolblue....ue-658-touch-super-hd.pdf. Er staat wel iets over temperaturen, maar geen duidelijke min/max. Op basis van de handleiding kan ik geen zaken vinden waar ik niet aan heb voldaan. Hij hing overigens bij een Ford Mondeo op het stukje met het zwarte raster, waardoor direct zonlicht werd tegengehouden, dus dat speelt ook niet mee.

[Voor 9% gewijzigd door Taro op 17-01-2020 21:09]

• Taro
42erik schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:36:
[...]

Dat had je toch ook al in post 1 vermeld?
Nee, wel in een reactie op iemand anders, maar omdat zijn reactie is verwijderd is die van mij ook verwijderd.

• Taro
Heb er nog even over nagedacht. Ook al win ik de case, dan zal Coolblue niet veranderen en dit negatieve gedrag dus gewoon voort blijven zetten. Ik heb principes, maar die moeten dan wel zorgen voor verbetering ipv eenmalig gedrag als het om dergelijke bedragen gaat en opwegen tegen de tijd die het kost.

Daarom nu gekozen voor de tegoedbon en inmiddels 3 grote bestellingen ergens anders geplaatst waarmee ze die 149 Euro al ruimschoots hadden terugverdiend. Ze zullen dat natuurlijk niet merken, maar hopelijk doet iedereen dit vanaf nu als men dezelfde ervaring bij Coolblue heeft gehad.

Bedankt allemaal voor de feedback, hopelijk helpt het anderen die in een zelfde soort situatie zitten en die besluiten wél de volgende stap te zetten.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True