Dat is uiteraard het beginpunt. Maar andersom lees ik toch echt dat wat F1 doet niet mag, zomaar de kaart weigeren. Dat het registratieproces er niet makkelijker op zou worden wil ik dan nog wel op de koop toenemen.
Want bij de controle van je woonplaats voor
online content mag er onder andere gekeken worden naar het
kaartnummer.
Die had ik nog niet gezien. En staan uiteraard ook andere manieren waarop ze het kunnen doen. Die naar mijn idee ook nog eens veel betrouwbaarder zijn (CC met buitenlandse BIN is ook niet heel lastig heb ik het idee).
De check bij F1TV gebeurt waarschijnlijk op basis van kaartnummer en IP-adres. Het kaartnummer van Openbank wordt dan als Spaans gezien (ondanks je Nederlandse adres bij Openbank), terwijl je IP-adres Nederlands is. Dat is voor hen voldoende informatie om de aanvraag te annuleren.
Ze kijken naar factuuradres. Land van factuuradres en BIN moet matchen, anders heb je pech. IP adres heb ik nog niks van gelezen, maar kan uiteraard wel dat ze daar onderwater naar kijken.
Misschien kun je met een van de andere punten uit de lijst alsnog je woonplaats aantonen bij de klantenservice van F1TV?
Nouja, voor mij houdt het bij hun intussen op. De chat gisteren vond ik nog wel positief, ondanks geen oplossing. Resulteerde in dat het doorgezet zou worden naar het relevante team en ik terugkoppeling zou krijgen. Eigenlijk ging ik daar al niet meer vanuit. Maar zowaar zelfs gisteravond nog een reactie ontvangen die daadwerkelijk semi "gepersonaliseerd" was ("heb je ook een andere browser dan Firefox geprobeerd? Gebruikte je een VPN?"). Super gedetailleerd geantwoord, ook nog eens de uitleg van "bank is OpenBank, een Spaanse bank met Nederlandse vestiging en dus voor mij als klant 'Nederlands'" en dus ook erbij gezet dat als ze die detectie doen dat niet mag / ze geen kaarten mogen uitsluiten op basis van land. Daarnaast een opsomming van zaken erbij gezet met "Firefox 110 op Arch Linux", IPv4 & IPv6 adres, eerste zoveel cijfers van het kaartnr (zodat ze zouden controleren of die inderdaad als Spaans uit ht systeem rolt).
Vervolgens aan het eind van de middag al een semi canned respons met wat zaken om te controleren, maar dan domme zaken als "geen extra spaties in adres" en zo. Maar ook "adres van kaart en factuuradres moeten overeenkomen, ben je recentelijk verhuisd moet de kaart ook uit het nieuwe land zijn". Weer gereageerd (en begonnen met "je hebt mijn mail niet gelezen") met dat ik dus een kaart uit Spanje hebt en die controle wat ze doen illegaal/onwettig is, nogmaals gedreigd met het melden bij autoriteiten. En intussen (binnen uur?) een nog dommere canned respons van "jammer dat het nog steeds niet lukt, we accepteren Visa en Mastercard, en daarnaast kun je abonnement via de app (/app store) afsluiten". Dus hoe vaker ik reageer hoe dommer het antwoord wordt. Alsof ik niet eerste lijn => tweede lijn => derde lijn doe maar bij derde lijn ben begonnen en nu bij een stagiair eerstelijns ben aangekomen.
"Leukste" is nog dat ik gistermiddag de betaling heb afgerond met een geleende (Rabo) CC en letterlijk in elke mail staat dat ik dus al het abo heb afgesloten en dus niet meer kan proberen. En ze elke keer excuses maken dat het mij niet lukt en dus in laatste mail verwijzen naar alternatieve betaalmethoden.
Ik ga dus maar eens puzzelen bij welke autoriteiten ik dit kan aankaarten om daar een officiële klacht in te dienen dat F1 zich dus niet aan deze EU regels houdt. Al is het maar dat ik volgend jaar potentieel wel gebruik kan maken van de OB Mastercard Debit pas.
Maar wellicht heb ik tegen die tijd een Debit pas van Rabo en gebruik ik die
. Rabo is (en blijft) mijn primaire rekening.