Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 521.634 views

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 14-10 12:09
Monitoring mei t/m september en oktober 2019

We gaan weer maandelijks monitoren. De warmtepomp staat volop in de belangstelling. Het onze (onafhankelijke) monitoring kunnen we laten zien wat de praktijk opbrengst is van lucht/water warmtepompen die "deskundig" zijn geinstalleerd.

Doel monitoring: Met de database kunnen we het L/W WP proces verbeteren door onderlinge verschillen vergelijken/bespreken op dit forum. Het is geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door externe omstandigheden, woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.

Als het kan, apart opgeven :
mei t/m september indien nog niet opgegeven!!!
oktober

Wat we maandelijks monitoren:
1) Merk en type warmtepomp (mono, split) en maximale elektrische vermogen.

2)Thermisch vermogen bij 35/7 opgegeven door de leverancier.

3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten"

Codering warmtemeters:

Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting (c.a.200Euro) heeft bij veel forumleden de voorkeur.

Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP. Je koopt ook geen auto zonder snelheidsmeting. Bij de geïntegreerde meting moet het bijstoken van elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken.

S: Externe flowmeting en temperatuurmeter met integrator (Meestal zelfbouw)

4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De (ongeveer) gemiddelde CV water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloedt op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp. Als dit nog niet bekend is, dan s.v.p. toch meedoen met de monitoring en later opgeven als dit te meten is bij koud weer.

5) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e)

6) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w)

Warm tapwater (DHW):
Wordt apart opgegeven als dit ook gemeten wordt. Dus de kwh(e) en kwh(w).

Als tapwater (DHW)en verwarming(CV) niet apart gemeten wordt, dan de totale meting van
elektriciteit en warmte opgeven. Hiervoor hebben we aan aparte categorie. Het heeft uiteraard de voorkeur om de meting CV en DHW te splitsen

Nieuwe deelnemers zijn welkom. Vooral nog ontbrekende merk/type WP's zijn erg welkom.

Met jouw informatie helpen we ook geinteresseerden buiten dit forum. Er zijn veel misverstanden en negatieve verhalen over de WP. We kunnen een bijdrage leveren aan duurzaam Nederland.

Opgave via PM s.v.p. om het forum niet te belasten met meet informatie.

• Tomexergie
Monitoring

Ik mis nog c.a 10 deelnemers. Natuurlijk zullen er een aantal afvallen vanwege verhuizing of interesse of verlaten van het forum. Dat is heel normaal. Wat betreft de presentatie stel ik voor om deelnemers die langer dan 6 maanden geen info hebben verzonden te verwijderen uit de tabel. Ik zal een copie maken van de Excelsheet en de oude uiteraard bewaren. In de nieuwe sheet zullen er regels verdwijnen en dus opschuiven.

Ik vraag advies aan de deelnemers om na de 6 maanden geen info uit de WP het bestand te verwijderen.

• Tomexergie
wauske schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:53:
@Tomexergie, wellicht ook een idee om de mensen die de huidige maand niet aangeleverd hebben te filteren of gewoon onderaan de lijst te zetten?
Er komen deenemers bij en er gaan weg. De kracht van onze monitoring is dat we geen moment opname doen maar langere (praktijk) periode waarwij verbeteringen van WP's zichtbaar zijn.
Wij meten niet in een laboratorium maar in de praktijk, dat geeft een meer realistisch beeld.
Bij de NOx metingen zie je ook grote verschillen tussen metingen (testen belang hebbende partijen RAI, ADAC ,politiek enz) en de echte praktijk waarbij de uitstoot veel hoger is (TNO). Dat geldt voor de COP van warmtepompen ook. Leveranciers zullen altijd aan de bovenkant zitten onder de meest gunstige omstandigheden.

Terugkomend op onze lijst:
Voor presentatie is de lijst al lang. Dan moeten ze niet meer in de totaal cijfers worden verwerkt.
De kracht van informatie verstrekking is de beperking. Het vallen van gaten ziet er niet goed uit.
Ik bewaar de oude files en kan bij eventuele terugkomst ze er weer tussen plakken. Maar al het format wijzigt, dan gaat dat niet meer.

Ik zie aan een aantal reactie dat 6 maanden acceptabel is. Ik wacht nog even op meer reacties.

• Tomexergie
Copitano schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 23:52:
[...]
Rijen van de ontbrekende deelnemers verbergen. Wellicht moeten ze de discipline weer even oppakken. :+
Een idee zal ik onderzoeken wat de consequentie is.

• Tomexergie
reneeke1970 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:54:
[...]

Niet dat mij de lijst interresseert, maar ik zou aparte kolom maken met verhuisd ofzo.... En gewoon de gegevens zichtbaar houden want altijd interessant voor geïnteresseerde.

Straks blijf je deelnemers wissen en houd je niks meer over, weg statistieken....
Misschien willen de ex deelnemers dat niet graag. Het blijft je op internet achtervolgen.

• Tomexergie
DJT schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:08:
Ik wil graag meedoen in de lijst (Mitsubishi 112YAA) maar heb alleen de interne meetgegevens van de WP beschikbaar, is dat voldoende?
Als jouw warmtepomp een goede interne warmtemeting heeft kun je medoen. Uiteraard heeft een extrene gecertificeerde WM de voorkeur, maar het is in iedere geval niet in de lucht schieten zoals met Graaddagen enz.
Stuur de gegevens maar via PM en zoek op dit forum de oproep met instructies, ik meen 28/30 oktober.

• Tomexergie
Concept monitoring oktober 2019

S.v.p. data invoer controleren zeker omdat er nogal wat verschillen zijn die niet stroken met de trendlijn.
Het verbergen van ex deelnemers is problematisch i.v.m. de optellingen die Excel gewoon blijft doen, maar ook de interessante jaaroverzichten 2017 en 2018 worden mager als ik ze echt ga schrappen. Of we moeten met verschillende data tabellen werken en niet alles meer in een sheet ?
Een goed moment in het begin van het stookseizoen om dit te evalueren.

Deelnemers die nog moeten aanleveren s.v.p. via PM.

• Tomexergie
lerssi schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:57:
@Tomexergie

Ik wil ook wel meedoen. Via welke manier moet ik mijn gegevens invullen ?

Oktober

Verbruik:
Totaal 308
Sww. 48
CV. 259

Opwek:
Totaal. 1198
Sww. 104
Cv. 1093
SVP via PM, zie forum 30 oktober

• Tomexergie
Grolsch schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:28:
@Tomexergie , mijn gegevens kloppen niet helemaal.

Hierbij de gegevens van mei t/m september (koeling heb ik er uit gelaten)

Verbruik
Totaal 360
SWW 203
CV 157

Opgewekt
Totaal 1482 (4.12)
SWW 819 (4.03)
CV 663 (4.22)

Oktober:

Verbruik
Totaal 198
SWW 47
CV 151

Opgewekt
Totaal 902 (4.56)
SWW 154 (3.25)
CV 748(4.95)

Volgens mij heb ik het je wel goed doorgegeven :?
Je moet het mij niet kwalijk nemen, maar ik ben alleen geinteresseerd in apart Cv en apart SSW anders ga ik fouten maken bij invoer als iedere deelnemer het op ander wijze doorgeeft.
Verder s.v.p. via PM

• Tomexergie
MONITORING OKT 2019

De COP's van oktober hebben geen relatie met het level (Taanvoer bij 2C buiten) van het cv systeem. Onbegrijpelijk chaotisch zonder enige correlatie. Wat zou de oorzaak zijn? Daarom heb ik het hele jaar van januari t/m oktober in de grafiek gezet. Dit geeft een goed beeld van wat je kunt bereiken met het isoleren, boosten van het CV systeem enz.
Ik zal twee forum pagina's achter elkaar doen:
Deze pagina:
* De laatste drie maanden
De volgende pagina:
* 2017, 2018, 2019 dus meerdere jaren. Daarbij vallen een aantal deelnemers af omdat ze te kort meedoen voor de optelling.
De Excel file komt binnen drie dagen beschikbaar op:
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

• Tomexergie
Monitoring meerdere jaren 2017, 2018, 2019

Ik zou de topic starters @koevlaas2 en @Grolsch willen verzoeken om deze resultaten aan het begin te zetten omdat het anders niet meer terug te vinden is tussen de vele pagina's

De Excel file komt binnen drie dagen beschikbaar op:

• Tomexergie
Monitoring oktober 2019

Graag weer gegevens aanleveren voor de monitoring via PM.

Voor nieuwe deelnemers nog een toelichting:

Doel monitoring: Met de database kunnen we het L/W WP proces verbeteren door onderlinge verschillen vergelijken/bespreken op dit forum. Het is geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door externe omstandigheden, woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.

Een ander voordeel van meten en vergelijken is dat de installateur kan worden aangesproken op eventueel een slecht resultaat. Uit de monitoring tot nu toe is gebleken dat de verschillen tussen goed geinstalleerde "A" merk warmtepompen klein zijn.

Wat we maandelijks monitoren:

1) Merk en type warmtepomp (mono, split) en maximale elektrische vermogen.

2)Thermisch vermogen bij 35/7 opgegeven door de leverancier.

3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten"
Codering:

Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting (c.a.200Euro) heeft bij veel forumleden de voorkeur.

Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP. Je koopt ook geen auto zonder snelheidsmeting. Bij de geïntegreerde meting moet het bijstoken van elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken.

S: Externe flowmeting en temperatuurmeter met integrator (Meestal zelfbouw)

Waarom juist bij een WP warmte meting? Het rendement (COP) van een warmtepomp hangt sterk het type afgifte systeem( CV installatie) , hydraulische aansluitingen , instellingen, isolatie van woning en bewonersgedrag. Fouten bij het installeren kunnen grote verschillen in de opbrengst veroorzaken (tot c.a. 30%). Zonder warmtemeting kun je dit niet vaststellen. Een warmtemeter kost bij installatie c.a. 200 Euro. Laag t.o.v. de totale installatiekosten.

4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De (ongeveer) gemiddelde CV water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloedt op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp. Als dit nog niet bekend is, dan s.v.p. toch meedoen met de monitoring en later opgeven als dit te meten is bij koud weer.

5) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e) inclusief hulp energie (energieverbruik van pompen enz)

6) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w)

Warm tapwater (DHW):
Wordt apart opgegeven als dit ook gemeten wordt. Dus de kwh(e) en kwh(w).

Als tapwater (DHW)en verwarming(CV) niet apart gemeten wordt, dan de totale meting van
elektriciteit en warmte opgeven. Hiervoor hebben we aan aparte categorie. Het heeft uiteraard de voorkeur om de meting CV en DHW te splitsen

Nieuwe deelnemers zijn welkom. Vooral nog ontbrekende merk/type WP's zijn erg welkom.

• Tomexergie
MONITORING CORRECTIE!!!!!!
Het gaat om het verbruik van November en dus niet Oktober zoals was vermeld in mijn oproep.
Per abuis gebruikte ik de file van oktober.

• Tomexergie
Concept november 2019
Controleer de invoer s.v.p.

• Tomexergie
Definitieve monitoring november 2019

Het is interessant om grote afwijkingen t.o.v. de trend grafiek te verklaren.

Binnen drie dagen staat de Excel file op deze website:

• Tomexergie
MONITORING L/W warmtepompen Vergeet niet op te nemen : S.V.P inleveren via PM

• Tomexergie

• Tomexergie
Eerst concept. Dan def en Excel file.
Er moeten c.a nog 10 inleveren want het gaat om het jaaroverzicht.

• Tomexergie
CONCEPT MONITORING december
Controleer de invoer s.v.p. reactie via PM

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:37:

SWW bovenaan, maar ik kan er maar niet achter komen waarom ik qua verwarming een middenmotor ben.
28c ipv 30 aanvoer scheelt wel, de gemiddelden zijn met boven de 4 beter geworden dan vorig jaar maar een spectakel is het nog niet.
Maar ik ben gelukkig met de situatie en het comfort dus eigenlijk is het goed (geen klagen van mijn kant
).
Meet onnauwkeurigheid want je hebt Mhp? Ik heb begrepen dat de pana's +25% meten. Deze bezitters zijn erg gelukkig.

• Tomexergie
Definitieve monitoring jaar 2019

Toch weer een behoorlijke COP spreiding in december. De afspraak is dat we bij het meten van de input kWh(e) alle hulp energie die de warmtepomp nodig heeft meenemen. Meting direct op de DIN rail of stopcontact heeft de voorkeur. Installatie van een aparte gecertificeerde warmtemeter kan veel meer geld opleveren dan de installatiekosten daarvan. Bij 20% verkeerde aanwijzing van de interne warmte meter praten we over 150 tot 250 euro per jaar aan energiekosten die misschien vermeden hadden kunnen worden, los van de milieuwinst waar we het ook voor doen.

• Tomexergie
Aanvulling voor liefhebbers van de Excel file Monitoring Warmtepomp dec 2019 . Downloaden op:

• Tomexergie
Grolsch schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:48:
Je kunt op de hydrobox een separate warmte meter aansluiten, ik neem aan dat deze dan los geteld wordt.

[...]

Ben ik met je eens, want met een gecertificeerde meter bespaar je in principe niets, je kunt alleen nauwkeuriger meten, maar het is niet zo dat de daadwerkelijke COP beter / hoger wordt van een warmtemeter. Die is nu eenmaal zoals deze is.

Een gekalibreerde KM-teller in mijn auto zorgt er ook niet voor dat mijn auto zuiniger loopt.
Meten is weten! Stel je meet met Mhp COP=4 en in werkelijkheid met Mse is het COP=3,5 dan kun je maatregelen treffen om de performance te verbeteren, want er is een potentieel. Je ziet dat met Mse in onze metingen de SCOP> 4 heel normaal is. Er zijn veel mogelijkheden waardoor de COP slecht wordt: Regeltechnisch, hydraulisch, vervuiling, enz enz. Met harde cijfers kun je ook de installateur en/of leverancier er op aanspreken. Stel de verbeteringen leveren 15%=100 euro/j op en de levensduur is 15 jaar, dan is 15 *100=1500 Euro veel geld waar je gemakkelijk een Mse voor kunt aanschaffen.
Als je niets doet knabbelt de WP extra aan je bankrekening zonder dat je het weet (met Mhp).
Je zal zeggen, bewijs het maar eens. Zonder meten weet je het niet. Wat was er eerder, de kip of het ei.

We doen het uiteidelijk voor het milieu, waarom zou je wel led's aanschaffen enz enz, en dit laten liggen?
Beter is het als de Mhp's door een onafhankelike instantie geijkt worden en een keurmerk krijgen (Overheid, consumenten organisaties.) Dan is Mse niet meer nodig.

• Tomexergie
Als je met een gecalibreerde km teller constateert dat je auto minder zuinig loopt dan opgegeven door de producent kun je inderdaad weinig doen anders dan rijgedrag aanpassen. (En claimen zoals in de USA)
Bij een WP ligt dat anders. Een goede WP kan door een ondeskundige installateur volkomen verkeerd worden geinstalleerd vooral bij een onwetende en a-technische eigenaar zoals >80% van NL.

• Tomexergie
wervisser schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:35:
[...]

Ben ik wel met je eens. Zie alleen geen mogelijkheden in mijn huidige installatie om hier iets tussen te (laten) hangen...

[Afbeelding]
Hier is het misgegaan bij het ontwerp van het hydraulische systeem. Maar met CV leidingen kun je alles en dat kost niet veel geld. Pijpen en fittingen zijn relatief goedkoop. Een goed schema maken en kijken hoe je dat zo kunt aanpassen zodat je een warmtemeter kunt monteren. (in de zomer heb je alle tijd). En meer kogelkranen monteren om niet alles opnieuw te moeten aftappen (8 eur per stuk)
.
Zie ik dat verkeerd? Staat de boiler parallel aan de CV, zonder driewegklep. Dus de WP moet altijd het water leveren ook voor CV ?

Wat betreft de meting Heb je wel een probleem. Bij deze opstelling kun je eigenlijk alle CV+SSW samen meten. Met een (goekope) watermeter op de SSW kun je een inschatting maken en de energie voor SSW er van aftrekken.

• Tomexergie
wervisser schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:41:
[...]

Weet niet precies wat je bedoelt met 'Hier is het misgegaan bij het ontwerp van het hydraulische systeem'.

De foto die ik als illustratie heb gebruikt is gemaakt tijdens de installatie. Er zit inmiddels wel een driewegklep gemonteerd. De onderstaande foto is vlak na de installatie. Hierop zie je deze wel gemonteerd zitten.

[Afbeelding]

[...]

Waarschijnlijk was er geen buigijzer aanwezig tijdens de montage en is er maar voor gekozen om een paar chicanes te monteren :+
Ik heb die firma op het plakkertje in het verleden ook eens over de vloer gehad. Ik vond toen dat ze weinig kennis van zaken hadden en heb de Elga maar zelf gemonteerd.
Een Warmtemeter kan zowel in aanvoer als retour van de WP worden gemonteerd. Er is links op de foto best ruimte om in een lus de WM te monteren. Het leidingsysteem is naar de doorvoer in de bodem een beetje krap in elkaar gemonteerd zodat ik de aansluitingen niet kan zien. Heb je ook een principe schema want ik zie nu 3 leidingen de WP in gaan. Het lijkt zo wel of de boiler parallel aan de CV staat, kijk maar naar de aansluiting net boven de vloer.

• Tomexergie
godfriedd schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:01:
[...]

Ik snap niet precies wat jij ziet maar er zit toch gewoon een driewegklep die wisselt tussen de leiding die de vloer in gaat en de leiding die naar het spiraal van de boiler gaat? De aanvoerleiding vanuit de warmtepomp komt aan de achterkant van de driewegklep binnen en die leiding die aan de bovenkant van de driewegklep weggaat gaat naar de bovenkant van de boiler en aan de onderkant gaat hij de vloer in.

Ik vind het er zelf niet zo verkeerd uitzien eigenlijk. Er is weinig ruimte dus dan is het altijd een beetje friemelen met bochtjes maar zo'n drama is dit toch niet? Ik zie alleen zelf geen vuilfilter en luchtafscheider zitten maar misschien zitten die ergens anders in het huis... En inderdaad is het plaatsen van een Kamstrup wel lastig hier.
Misschien zie ik het verkeerd, maar de leidingen die door de vloer gaan (CV neem ik aan) daarop is ook de boiler aangesloten. Daarom heb ik een principe schema gevraagd. Misschien komt dat door de wriemelige opstelling dat ik dat niet zie dat de driewegklep goed is aangesloten.

• Tomexergie
godfriedd schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:01:
[...]

Ik snap niet precies wat jij ziet maar er zit toch gewoon een driewegklep die wisselt tussen de leiding die de vloer in gaat en de leiding die naar het spiraal van de boiler gaat? De aanvoerleiding vanuit de warmtepomp komt aan de achterkant van de driewegklep binnen en die leiding die aan de bovenkant van de driewegklep weggaat gaat naar de bovenkant van de boiler en aan de onderkant gaat hij de vloer in.

Ik vind het er zelf niet zo verkeerd uitzien eigenlijk. Er is weinig ruimte dus dan is het altijd een beetje friemelen met bochtjes maar zo'n drama is dit toch niet? Ik zie alleen zelf geen vuilfilter en luchtafscheider zitten maar misschien zitten die ergens anders in het huis... En inderdaad is het plaatsen van een Kamstrup wel lastig hier.
Ik denk dat ik de SWW leiding aanzie voor een CV leiding, dat komt allemaal uit dat gat. De boiler aanvoer gaat naar boven blijkbaar. Ik heb in het verre verleden in de installatie wereld gewerkt. Zelf zou ik het nooit zo aanleggen. Eerst een tekening en dan monteren. Dit lijkt een beetje op loodgieterswerk. Het zal wel kloppen.

• Tomexergie
wervisser schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:27:
@Tomexergie

Misschien dat dit iets verduidelijkt.

Zilveren buis vanaf links boven gaat boven in de driewegklep = CV warm
Koperen buis vanaf links boven gaat rechts de vloer in = SWW warm

Zilveren buis vanaf links onder = CV retour
Koperen buis links onder = SWW koud

Zilveren buis 2e links boven = WP aanvoer
Zilveren buis rechts naar beneden = WP retour

Onderzijde driewegklep hoort volgens mij een rode mantel te hebben. Is tenslotte de aanvoer van de CV.

Correct me if I'm wrong O-)

[Afbeelding]
Ik denk dat de leidingen wel goed lopen, maar de blauwe mantel is misleidend daarbij alles loopt dicht op het doorvoer gat in de vloer. Bij wijzingen weinig ruimte! De aanvoerleiding uit de WP (ongeveer midden) kun je in een lus langs de boiler leiden met een warmtemeter. Leiding loshalen bij de driewegklep en WP en een complete lus (goed opmeten met ruime soldeer bochten) van koperen leiding 22mm WM en demonteerbare fittingen maken. De 2e temperatuur sensor op de retour van de WP klemmen(met isolatie er om heen).

• Tomexergie
wervisser schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:35:
@Wimhaw @Grolsch @koevlaas2 @reneeke1970
Ja, die heb ik er in zitten, maar die zit in de meterkast aan de andere kant van de gang. Daar loopt inderdaad voldoende uit tijdens een SWW run. Waarom die aan die zijde zit weet ik niet, maar zal waarschijnlijk makkelijker zijn geweest voor het monteren.

@Tomexergie
Ok, dus het mooie bochtenwerk wordt dan vervangen door een bocht naar links uit de WP die overgaat naar een recht stuk met hierin de warmtemeter. Vervolgens draait die terug naar rechts om weer op dezelfde positie van de driewegklep uit te komen?
Is het niet beter om die tweede temperatuursensor waarover je schrijft, te plaatsen IN de leiding in plaats van erop?
Tja, erin is beter, maar dan moet je een T-stuk plaatsen in de retour leiding rechts met een aansluiting voor een nippel. Bij de Kamstrup wordt een nippel geleverd. Misschien dat er forumleden zijn die weten waar je een T-stuk met passende schroefdraad voor de nippel kunt kopen.

• Tomexergie
Monitoring jan 2020
@jeroenvervuren @roelzadh @Ierssi?

• Tomexergie
Ook @lerssi moeilijk zoeken

L en I, O en 0 zo stort een vliegtuig neer.

• Tomexergie
Monitoring: De resultaten wachten nog even. Dit omdat de mijn iMAC geheugen gecrasht is en vandaag wordt uitgelezen. Mijn eigen beginpunt van dse meters heb ik niet. De laatste excel monitoring file is er nog wel.
Even geduld.

• Tomexergie
Concept monitoring januari 2020
( Nieuwe deelnemer @thido staat er nog niet op maar komt op de def.)

Reageren via PM s.v.p.

• Tomexergie
Rol-Co schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 08:04:
@Tomexergie

Wat is er bij jou? 4 kWh voor een hele maand? Was je op vakantie?
heel oplettend. EPC=0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomexergie

• Tomexergie
Monitoring februari 2020.
Controleer de invoer s.v.p. Correcties worden in de monitoring van maart verwerkt.
De moeite waard om onder en boven de trend te bespreken.
Over drie dagen staat de originele Excel file op:

• Tomexergie
TimoDimo schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:42:
[...]

Mooi overzicht, alleen ik snap een paar dingen niet helemaal.

Wat is SCOP?

Mse, zijn dat al die Kamstrups? Ik verneem hier dat de ingebouwde warmtemeter er vaak ver naast zit; zo ver zelfs dat het onbruikbaar wordt. Kun je geen overzicht maken met alleen de geijkte meters?

Ik zie dat je geen onderscheid maakt tussen elektriciteit-Kwh-meters, terwijl dat ook op verschillende manieren gemeten wordt neem ik aan, vooral bij mensen met een Kamstrup (oké, minder grote verschillen misschien in nauwkeurigheid dan bij de warmte-Kwh). Moet je daar ook niet iets mee?
Dit is al uitgebreid in het forum aan de orde geweest.

SCOP = seizoen COP (Dus over een heel jaar, dat wordt opgebouwd t/m 12 maanden)
Mse = een gecertificeerde warmtemeter b.v. Kampstrup 302 enz. De nauwkeurigheid hangt mede af van de plaatsing.
Kwh elektrisch. De goedkope stopcontact meters zijn zelfs erg nauwkeurig <2%. Ook hier hangt het af van de plaatsing. De bedoeling is om alle hulpenergie (pomps enz) ook mee te nemen. Dat gebeurt niet in alle gevallen. Onze tabel met COP's moet je zien als indicatief, nauwkeurig lukt toch niet want onze woningen zijn geen laboratorium. De tabel geeft toch wel een aardig inzicht op de performance van jouw installatie t.o.v. anderen. Maar ook interessant voor forumdiscussies en bij slechte COP zou je de installateur er op aan kunnen spreken.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Tomexergie
Grolsch schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:06:
[...]

We kunnen aan de sheet van @Tomexergie geen objectieve waarheden halen, daarvoor zijn de metingen gewoon te onnauwkeurig, en de installaties te verschillend.

We hebben in hoofdlijnen een 2-tal warmtemeters, namelijk de MSE (de zgn gekalibreerde meters met certificaat) en de MHP (de niet gekalibreerde meters).

Maar zelfs de MSE meters zeggen mij helemaal niets, want om betrouwbare objectieve metingen te verrichten moet de meter geïnstalleerd zijn door een deskundige, en gekalibreerde meters moeten om metingen objectief te kunnen beoordelen elk jaar opnieuw gekalibreerd worden, en allemaal op een zelfde manier toegepast worden.

In onze excellijst is bovenstaande niet van toepassing, er is geen sprake van objectief vastgestelde deskundige installatie en jaarlijkse kalibratie. Ook de scope van de meting is niet gelijk, de 1 meet wel zijn pompen en standby verlies en de ander niet.

Ik kan Jan de bouwvakker wel achter een gekalibreerde 3D meetmachine zetten, maar dat wil echt niet zeggen dat hij goed kan meten.
Net zoals dat ze mij bij een 6-sterren-michelin-restaurant-kookapparaat kunnen zetten, dat wil nog niet zeggen dat ik een gebakken ei kan bakken.
Wel heel erg somber. Meten= precies weten is misschien wat overdreven, maar met een Mse meter is de COP op z'n minst indicatief te bepalen, uitzonderingen daar gelaten die we ook op het forum uitgebreid hebben besproken. Het systeem is meestal de oorzaak van afwijkingen en niet de meter zelf.

Heeft meten wel zin?

Als helemaal niets meet weet je niet of de WP je bankrekening aan het plunderen is en/of je wel milieuvoordeel hebt. Bij een auto zijn km en liters gemakkelijker te bepalen, maar hoeveelheid warmte en elektriciteit zijn abstract en kun je niet zien, je moet varen op het kompas van berekening en ingewikkelde meters.

Berekeningen:

COP=Q(th)/Q(el)

Q(th)= flow* C* (Ta-Tr). Ta-Tr is relatief klein, 1 tot 4 C bij een WP dus gevoeling voor correctie meting

Flow: Afwijkingen kunnen ontstaan door verkeerde flowmeting, indien de meter geen gestabiliseerde toevoer en afvoer heeft.
Ta doet de meter zelf maar bij temperatuur gelaagdheid in de leiding kunnen afwijkingen ontstaan.
Tr meting in de retour leiding kan een behoorlijk afwijken als dit niet via een dompelbuisje plaats vindt.

Q(el) meting is opzichzelf wel nauwkeurig, maar het is de vraag welke hulpenergie wat je mee wilt nemen voor de COP meting. I.h.a. de interne pomp. Maar bij toepassing van DHW moet de meting wel opgesplist worden en dat is bij een externe meter ingewikkeld en dat gaat bij een Mhp beter. Verder moet het bijstook element apart gemeten kunnen worden.

Als c.a. 30 WP's van ons forum een SCOP van 4,2 meten denk ik dat je kunt stellen dat de lucht/water warmtepomp gemiddeld 1 op 4 haalt. Daar heb ik wel vertrouwen in. Bij grote afwijkingen naar boven (COP=8) zou kritisch gekeken moeten worden naar de meting maar bij grote afwijking naar beneden(COP=3-3,5) het functioneren van de WP zelf. Je loopt dan het risico, als de meting goed is, je jaren lang teveel elektriciteit betaalt.
Onderzoek naar het funtioneren de WP, CV installatie en meting lijkt mij dan zeer aanbevelenswaardig.

• Tomexergie
overwinteraar schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:45:
[...]

Mooi(e) plaatje/meting/resultaat/toelichting. d:)b Je schrijft daarin ook dat je een correctie voor defrosts toepast door de defrost kWh's af te trekken van je geproduceerde warmte (in kWh).

[...]

Wellicht interpreteer ik dit stukje niet goed, maar gezien de gedeelde behoefte om appels met appels te vergelijken o.m. in het door @Tomexergie geproduceerde overzicht, een paar vragen:

Hoe doe je dit?
Meet je defrost verbruik (zo ja, hoe?) of bepaal je dit handmatig door pieken te filteren? En haal je de defrost kWh's ook van kWh stroomverbruik af voor je COP berekent?

Fictief voorbeeld: 1.000 kWh verbruik warmtepomp incl 500 kWh aan defrosts. Geproduceerde warmte 3.000 kWh. Kom je dan op COP van 2,5 ((3.000-500)/1.000) of COP van 5 ((3.000-500)/(1.000-500))?

Waarom doe je dit?
De defrosts horen toch bij de installatie, die zijn toch nodig om de kWh's aan warmte te produceren? Net als een ketel ook stroom verbruikt voor de pomp, om de geproduceerde warmte in de woning te krijgen.

In bovenstaand fictief voorbeeld kom ik bijv op een COP van 3 (3.000/1.000), dus alle opgewekte warmte delen door alle daarvoor benodigde energie, met zowel in teller als noemer defrost kWh's.
Over defrosts is ook al veel gecommuniceerd. Het elektriciteitsverbruik is laag, het onttrekken van warmte aan de woning is beperkt tot enkele procenten. Het effect op de COP is dus bepekt en zeker geen 500kWh(e). Met de kamstrup kun je de kWh(th) aflezen via koelenergie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomexergie
Mooie grafiek. Daar TNO nog een puntje aan zuigen.
De polynoom buigt af naar beneden bij hoge TB omdat de constante verliezen in het systeem gaan domineren. Er wordt immers weinig warmte afgenomen.

• Tomexergie
MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:04:
Dacht dat de Elga juist goed werd bevonden door de meeste gebruikers, maar dit blijkt dus niet zo te zijn?

[...]
Ik heb ook Elga al 4 jaar, maar met de huidige informatie en stand der techniek zou ik hem niet meer aanschaffen.
Waarom in het kort:
* Achteraf aan de kleine kant voor mijn woning
* Herrie schopper
* Modulerende regeling werkt niet goed
* Geen boiler mogelijkheid (aansturing driewegklep)
* Milieu onvriendelijke werkmiddel

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tomexergie
Monitoring maart 2020
Oproep om gegevens aan te leveren (via PM). Ondanks de Coronacrisis denk ik dat we gewoon door moeten gaan. Deelnemers die een paar maanden willen overslaan worden gerespecteerd. Ik zal geen reminders sturen.

Deelnemers:
@mightym @jaari @Wodan89 @corsat @Bram-Bos @barteg @Boerm @mkleinman @Rol-Co @Vincm @hrt @buiter @Grolsch @Oxellaar @Knowbody @Foxy101 @godfriedd @blauwemac @AUijtdehaag @Chris_82 @zandstraat @SjaakBF @LangeFries @koevlaas2 @Zwerius @Enerziek @Naalroc @Fut41 @Dylantje2 @wauske @pleio65 @MarFan @note @Wimhaw @kanaaldijk @hannibal2206 @Stoofie @mgroen81 @tim_1985
@roelzadh @Fullpower @Pokkie78 @Capitano @Trilithium @Baapje327 @Remco45 @Ep Woody @Doek55
@jeroenvervuren @roelzadh
@lerssi

Ik zal er wel een aantal vergeten zijn,

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tomexergie
Monitoring maart 2020

Bijna alle deelnemers hebben ingevuld, nog nooit vertoond. Het lijkt wel of er een warmtepomp virus heerst.
Toch behoorlijke wat verschillen die moeilijk te verklaren zijn zonder gedetailleerd inzicht in de individuele WP installaties te hebben. Zoals eerder gesteld lijkt het mij aanbevelenswaardig dat WP's onder de trendlijn een verklaring moeten zoeken voor de slechte performance.

Controleer de invoer en geef wijzigingen door via PM. Wijzigingen verwerk ik in de volgende maand. Graag via een PM waar je zelf de starter van bent anders raak ik info kwijt.
De originele Excel file kun je downloaden over twee dagen via:

ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

• Tomexergie
Oproep Monitoring April 2020
Via PM en het liefst niet via een "start discussie" waar ik mee begonnen ben omdat het bericht dan moeilijk is terug te vinden bij eventueele wijzigingen.

Na april komt een langere monitoring periode mei t/m september. Dit is dus voorlopig de laatste keer om meters op te nemen.
Door mij genoteerde deelnemers. Ik zal er wel een paar vergeten zijn, excuus daarvoor:
@mightym @jaari @corsat @Bram-Bos @barteg]@mkleinman @Rol-Co @Vincm @hrt @buiter @Grolsch @Oxellaar @Knowbody @Foxy101 @godfriedd @blauwemac @AUijtdehaag @Chris_82 @zandstraat @SjaakBF @LangeFries @koevlaas2 @Zwerius @Enerziek @Naalroc @Fut41 @Dylantje2 @wauske @pleio65 @MarFan @note @Wimhaw @kanaaldijk @hannibal2206 @Stoofie @mgroen81 @tim_1985
@Symply_jeroen @roelzadh @Fullpower @Pokkie78 @Capitano @Trilithium @Baapje327 @Remco45 @Ierssi @Ep Woody @Doek55
@roelzadh @lerssi

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Tomexergie
Monitoring april 2020 CONCEPT

Graag controle of het juist is doorgekomen.

Het is nog net te lezen

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tomexergie
Monitoring januari t/m april 2020 definitief

De eerst volgende monitoring zal plaats vinden over de periode mei t/m september. Dit omdat er een deze periode voor goed geisoleerde woningen nauwelijks energie wordt verbruikt voor verwarming.
Eventuele wijzigingen zullen eind september worden verwerkt.
Er zijn nogal grote verschillen in opgegeven performance. Deze worden in het forum besproken.

Downloaden van de orginele Excel sheet (over 2 dagen beschikbaar):

• Tomexergie
Attentie:
Het is weer zover, monitoring van onze warmtepompjes komt er weer aan.
Het gaat in over de periode mei t/m september 2020 daarna komt de maand oktober enz. . Vergeet niet de meterstanden eind september te noteren. Er volgt nog een uitgebreide oproep, ook i.v.m. eventuele nieuwe deelnemers.

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:56:
[...]

Mijn hele monitoring van voor September 2020 is gedelete door Mitsubishi.
dus foetsie door M.......
Dat pleit toch weer voor externe belettering. Je hebt een gat van de zomer maanden dus het verlies aan meetgegevens is niet groot. Je kunt met oktober opnieuw beginnen.

• Tomexergie
Monitoring energieprestatie warmtepompen.

Toch weer een heel verhaal vooral bedoeld voor nieuwe forumleden die mee willen doen met onze monitoring .

Doel monitoring: Met deze gegevens is het mogelijk om de lucht/water warmtepompen te verbeteren door onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door omstandigheden o.a. : woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.

We beperken ons tot de WP input en output energie. Bijstoken met gas of elektra in koude periodes wordt niet meegenomen omdat dit de monitoring complexer maakt. Datzelfde geldt voor weersafhankelijke- of ruimteregeling. Berekend wordt:

MCOP Maandelijks= Geleverde warmte kWh/ Toegevoerde elektriciteit kWh

EENMALIG OPGEVEN: Opgave via PM!!!!

1) Merk en type warmtepomp (mono, split)
Eventueel het koudemiddel erbij vermelden R410A of R32 enz

2)Thermisch vermogen bij 35/7 volgens specificatie producent.

3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten", dus geen rekenmethode.

Codering warmtemeters:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting heeft bij veel forumleden de voorkeur omdat de meetmethode onafhankelijk is van een interne warmtepomp meting , dus de producent heeft geen invloed heeft op de warmtemeting.

Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; een aantal producenten bouwen warmtemeting standaard in de WP. Op zichzelf een goede zaak maar om te vergelijken met externe meting moet het bijstoken met elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken. Bij Mhp is het vaak niet duidelijk hoe er gemeten wordt en of de hulp energie (b.v.pompen) wordt meegenomen. Mse heeft de voorkeur.

S: Externe flow- en temperatuurmeters met integrator (Meestal zelfbouw)

Toelichting WARM TAPWATER (DHW) monitoren:

Het verbruik van warmtapwater varieert van 800 tot 3000 kwh per jaar afhankelijk van de gezinssituatie en bedraagt c.a. 10-30% van het totale verbruik afhankelijk van de isolatiegraad van de woning.
Er zijn een aantal situaties om dit te meten:

1) Via de warmtepomp (Mhp)
Wordt apart gemeten, dus de kwh(e) en kwh(w) voor DHW kan worden afgelezen op de display van de WP.
2) Verwarming + DHW samen met een externe warmtemeter Mse:
Als het niet mogelijk is om DHW en woningverwarming te scheiden, dan het totaal opgeven. Hiervoor is er een aparte categorie gemaakt in de monitoringtabel. De COP zal dan lager uitvallen omdat het WP rendement voor DHW veel lager is i.v.m. de hoge watertemperatuur.
3) Een aparte WP boiler:
Aanbrengen van een kWh(e) meter elektrisch is eenvoudig, maar de warmwaterzijde heeft meestal geen warmtemeter. Indien het mogelijk is om een watermeter te monteren, kan bij benadering de geleverde warmte worden berekend met : Q= waterhoeveelheid*4,2*(Tgeleverd-Ttoevoer)/3600 kWh. Het zal een afschatting blijven maar iets is beter dan niets.

Bij voorkeur de warmteverliezen van een voorraadboiler niet meenemen omdat onze monitoring zich beperkt tot de performance (COP) van de warmtepomp.

PER MAAND OPGEVEN: (Opgave via PM!!!)

1) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloedt op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp en je kunt er CV installatie mee vergelijken. Als dit nog niet bekend is, dan wachten tot dat de buitentemperatuur rond de 2C is en daarbij de CV aanvoertemperatuur meten. Deze kan bij iedere maand opgave worden aangepast.

2) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e). Ook hierbij geld dat een aparte kWh meter de voorkeur heeft. Bij deze meting is het de bedoeling om hulp energie, pomp van de WP ook mee te nemen.

3) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w). De defrost energie wordt bij veel systemen niet gemeten en behoeft niet te worden opgegeven. In de praktijk blijkt dit slecht enkele procenten van de totale energie te verbruiken te zijn.

4) Indien van toepassing de kWh(e) en kWh(w) voor de DHW opgeven.
Indien DHW inclusief de warmte voor CV is, dit bij 2) en 3) vermelden.

Advies toekomstige WP bezitters. Laat bij installatie van de WP meters monteren, dat is goedkoper dan later voorzieningen aanbrengen. De meter kosten t.o.v. de totale kosten zijn laag: Elektrisch 20-40 eur en de warmte met een warmtemeter b.v. Kamstrup Multical 302 c.a. 180 Euro.

• Tomexergie
Aanvulling: Uiteraard morgenavond de meters opnemen

• Tomexergie
Er was iets misgegaan: mijn oproep was geplakt aan een reactie op @Koevlaas2. Het zal wel door corona komen.
Dus nog een keer: Neem vanavond de meterstanden op!!!!

Toch weer een heel verhaal vooral bedoeld voor nieuwe forumleden die mee willen doen met onze monitoring .

Doel monitoring: Met deze gegevens is het mogelijk om de lucht/water warmtepompen te verbeteren door onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door omstandigheden o.a. : woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.

We beperken ons tot de WP input en output energie. Bijstoken met gas of elektra in koude periodes wordt niet meegenomen omdat dit de monitoring complexer maakt. Datzelfde geldt voor weersafhankelijke- of ruimteregeling. Berekend wordt:

3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten" dus geen rekenmethode toepassen.

Codering warmtemeters:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting heeft bij veel forumleden de voorkeur omdat de meetmethode onafhankelijk is van een interne warmtepomp meting , dus de producent heeft geen invloed heeft op de warmtemeting.

Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; een aantal producenten bouwen warmtemeting standaard in de WP. Op zichzelf een goede zaak maar om te vergelijken met externe meting moet het bijstoken met elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken. Bij Mhp is het vaak niet duidelijk hoe er gemeten wordt en of de hulp energie (b.v.pompen) wordt meegenomen. Mse heeft de voorkeur.

Het verbruik van warmtapwater varieert van 800 tot 3000 kwh per jaar afhankelijk van de gezinssituatie en bedraagt c.a. 10-30% van het totale verbruik afhankelijk van de isolatiegraad van de woning. De COP is laag (tussen 2 en 3) i.v.m. de hoge watertemperatuur van 60 tot 70C. Dat verklaart tevens dat centrale WP systemen (wijken) een laag rendement hebben omdat ze water van deze temperatuur door het hele jaar moeten leveren. In onze monitoring tabellen zie je deze lage COP's.

Er zijn een aantal situaties waarmee de COP van DHW gemeten kan worden:

Wordt apart gemeten, dus de kwh(e) en kwh(w) voor DHW kan worden afgelezen op de display van de WP.
Als het niet mogelijk is om DHW en woningverwarming te scheiden, dan het totaal opgeven. Hiervoor is er een aparte categorie gemaakt in de monitoringtabel. De COP zal dan lager uitvallen omdat het WP rendement voor DHW veel lager is i.v.m. de hoge watertemperatuur.
3) Een aparte WP boiler:
Aanbrengen van een kWh(e) meter elektrisch is eenvoudig, maar de warmwaterzijde heeft meestal geen warmtemeter. Indien het mogelijk is om een watermeter te monteren, kan bij benadering de geleverde warmte worden berekend met : Q= waterhoeveelheid*4,2*(Tgeleverd-Ttoevoer)/3600 kWh. Het zal een afschatting blijven maar iets is beter dan niets.

Bij voorkeur de warmteverliezen van een voorraadboiler niet meenemen omdat onze monitoring zich beperkt tot de performance (COP) van de warmtepomp.

1) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloedt op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp en je kunt er CV installatie mee vergelijken. Als dit nog niet bekend is, dan wachten tot dat de buitentemperatuur rond de 2C is en daarbij de CV aanvoertemperatuur meten. Deze kan bij iedere maand opgave worden aangepast.

2) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e). Ook hierbij geld dat een aparte kWh meter de voorkeur heeft. Bij deze meting is het de bedoeling om hulp energie, pomp van de WP ook mee te nemen.

3) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w). De defrost energie wordt bij veel systemen niet gemeten en behoeft niet te worden opgegeven. In de praktijk blijkt dit slecht enkele procenten van de totale energie te verbruiken te zijn.

Advies toekomstige WP bezitters. Laat bij installatie van de WP meters monteren, dat is goedkoper dan later voorzieningen aanbrengen. De meter kosten t.o.v. de totale kosten zijn laag: Elektrisch 20-40 eur en de warmte met een warmtemeter b.v. Kamstrup Multical 302 c.a. 180 Euro.

• Tomexergie
jvdmast schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:01:
[...]

Is het wijs om zo'n kamstrup op ebay te kopen van 2017?
Of verslechteren ze zo snel dat een apparaat uit 2017 niet goed genoeg meer is?
Scheelt nogal enorm in de prijs namelijk.
Er zitten geen bewegende delen in, het is een ultrasoon flowmeting. Dus lange levensduur.

• Tomexergie
Nog een keer maar dan met de deelnemers die ik de vorige keer vergeten ben te vermelden. Sorry voor deze extra reactie, maar we moeten weer opstarten.
Deelnemers:
@mightym @jaari @Wodan89 @corsat @Bram-Bos @barteg @Boerm @mkleinman @Rol-Co @Vincm @hrt @buiter @Grolsch @Oxellaar @Knowbody @Foxy101 @godfriedd @blauwemac @AUijtdehaag @Chris_82 @zandstraat @SjaakBF @LangeFries @koevlaas2 @Zwerius @Enerziek @Naalroc @Fut41 @Dylantje2 @wauske @pleio65 @MarFan @note @Wimhaw @kanaaldijk @hannibal2206 @Stoofie @mgroen81 @tim_1985
@jeroenvervuren @roelzadh @Fullpower @Pokkie78 @Copitano @Trilithium @Baapje327 @Remco45 @Ierssi @Ep Woody @Doek55
@jeroenvervuren @roelzadh
@lerssi

3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten" dus geen rekenmethode toepassen.

Codering warmtemeters:

Het verbruik van warmtapwater varieert van 800 tot 3000 kwh per jaar afhankelijk van de gezinssituatie en bedraagt c.a. 10-30% van het totale verbruik afhankelijk van de isolatiegraad van de woning. De COP is laag (tussen 2 en 3) i.v.m. de hoge watertemperatuur van 60 tot 70C. Dat verklaart tevens dat centrale WP systemen (wijken) een laag rendement hebben omdat ze water van deze temperatuur door het hele jaar moeten leveren. In onze monitoring tabellen zie je deze lage COP's.

Er zijn een aantal situaties waarmee de COP van DHW gemeten kan worden:

3) Een aparte WP boiler:

• Tomexergie
Daannn1987 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:58:
[...]

Hoe gaan we met koelen om?
Heb veel gekoeld deze zomer met de ELGA, maar dat is redelijk negatief voor de COP gezien ik met de multical 302 alleen warmte bijhoud.

**Correctie ik houd ook koeling bij maar weet niet wat het verbruik is :+

*** Ik kan in mn logging zien dat ik ±80kwh heb verstookt aan koelen..
We hebben afgesproken dat koelen niet wordt gemonitoord. Op het totaal plaatje is dat niet erg veel kWh. Als de meting niet goed te splitsen is geef je voor de periode mei t/m september "0" op want de verwarmings energie in die periode is beperkt en veel deelnemers gebruiken zelfs geen energie..

• Tomexergie
jvdmast schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:04:
In het kader van "je huis moet heel goed geïsoleerd zijn voor een warmtepomp"...
Ons huis is van eind jaren 70 en heel slecht gebouwd (overal kieren enzo).
In principe hebben we qua dichtmaken en isolatie alles wel aangepakt, ware het op "voldoende" niveau en niet "super" ofzo.

We slapen boven met 1 slaapkamerraam deels open en de slaapkamerdeur daarvan ook open.
Dus via die weg volgens mij wel aardig wat verlies.
(we gaan nog wel een keer uitproberen of we ook kunnen slapen met de deur dicht en alleen raam open)

Afgelopen nacht ging het buiten naar ca 8 graden en binnen beneden daalde het van 20.50 naar 19.50 graden.
Is dat acceptabel?
Voor een hybride warmtepomp behoeft je huis niet goed geïsoleerd te zijn, als de aanvoertemperatuur CV maar laag blijft . Het is zelfs zo, dat de opbrengst van een WP groter is bij een slechtgeisoleerde woning en daarmee de TVT korter. Het gaat dus om het VO van de radiatoren.
Ik heb een woning uit 1969. Door de (matige) isolatie daalde de aanvoertemperatuur naar 39C CV watertemperatuur bij 2C buiten. Ik haal daarmee een SCOP van 4. Dus een WP is goed toepasbaar in oude bestaande woningen met een investering van rond de 6000 euro zonder subsidie. Volgesn mij wordt er door ondeskundige politici en commercieel belanghebbende partijen misinformatie verspreid door bedragen van 20.000 to 40.000 euro te noemen al investeringsbedrag voor een WP installatie.
Je moet natuurlijk de (normale) isolatie niet optellen bij de investering van de warmtepomp.

• Tomexergie
jvdmast schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

Het betreft hier een all-electric, geen hybride.
mijn huis heeft nog maar 300m3aardgas =2400kWh warmte/jaar nodig van de 2100m3 oorspronkelijk voor verwarming. Dit omdat ik de WP mijn -2C uitschakel en Elga maar 5kW is. Bij een WP met een vermogen van 8KW (Nog op 220v net) is er nog veel minder bijstook nodig wat je eventueel elektrisch zou kunnen doen.

De Elga is maar een klein WPtje en achteraf had ik een zwaardere moeten kiezen. Maar 85% dekking is toch al heel knap.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee