Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Goed idee. Vandaag is het vonnis ook gepubliceerd op rechtspraak.nl met ECLI:NL:RBOBR:2020:6862, na een verzoek daartoe van @Luuk_L en @Erwinned.cold_as_ijs schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:26:
[...]
Ik zou naar de uitspraak verwijzen van Enexis VS Luuk L (link gepost door bram paar posts terug) met de mededeling dat jij niet verplicht bent om een keuze te maken.
De rechter is duidelijk in zijn uitspraak :
Het afkoppelen is een wettelijk taak van de netbeheerder en daarom ligt het ook op haar weg om het initiatief te nemen voor een afspraak.
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ja, procedure was een verspilling van tijd en geld, maar met één groot voordeel: op elke standaardbrief van de netbeheerders kunnen gasverlaters nu ook afsluiten met de volgende boiler-plate tekstKees-Jan schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:19:
[...]
Blijft raar:
klant geeft aan: "Netbeheerder is van harte welkom"
netbeheerder stapt naar de rechter: rechter zegt: "klant moet toegang verlenen"
![]()
"U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren."
Inmiddels verwerkt in de voorbeeldbrieven.
Uit het dossier van @Luuk_L blijkt dat hij onze voorbeeldbrieven heeft benut.JeroenE schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:33:
[...]
Dat de rechter dat zegt snap ik wel. Je bent dat immers ook verplicht.
Het is niet zo dat een rechter dan gelijk a la Judge Judy de eisers er dan van langs geeft omdat ze dom bezig zijn.
Maar als je het leest staat het er min of meer wel in, in 5.1 dat de netbeheerder nu ineens geen kosten vorderen en in 6.2 zal de "van harte aan een vlotte afwikkeling zullen meewerken" vast wel een verwijzing zijn naar zinnen als "u bent van harte welkom om op eigen kosten werkzaamheden te doen aan uw eigendommen" die vaak gebezigd worden (ik heb niet nagekeken of dat hier ook zo was).
Een nieuwe lente, een nieuw topic-deel
Beste mede-gasverlaters,Een koudefront is aanstaande, en onze gasloze oplossingen zullen hier en daar op de proef gesteld worden. Dat zal wel goed komen: ik heb hier wat extra zakken pellets liggen voor de pelletkachel die ik anders nooit gebruik.
Sinds 17 oktober 2019 was dit deel 2 van het topic Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?, ooit gestart door @Speedy-Andre in 2016, en inmiddels een kracht om rekening mee te houden. De afgelopen maanden pruttelen de netbeheerders nog wat na, maar de boodschap is eigenlijk wel helder. Wat jarenlang een vraag was, is nu een conclusie: Gas de deur uit doen: Gratis!. De afsluitboete bestaat niet.
Omdat het Tweakers-platform topics begrenst op ongeveer 10.000 posts zijn we na een kleine anderhalf jaar alweer toe aan deel 3. Ik heb Deel 3 van het topic daarom zojuist aangemaakt.
Jullie dossiers in deel 2 zullen na sluiting van dit topic niet meer aan te passen zijn. Mijn voorstel is om dit keer niet als een gek alle dossiers te kopiëren naar deel 3. We zitten in de fase van afronding. Mochten er in jouw geval weer ontwikkelingen zijn, dan kun je alsnog het hele dossier kopiëren (via 'Bekijk' en dan kopiëren van de tekst in 'Reactie'), of alleen een update-dossier aanmaken in deel 3, en verwijzen naar je eerdere wederwaardigheden met je geliefde netbeheerder in deel 2 (of soms deel1).
Heel veel dank voor een memorabele 15 maanden in deel 2, en op naar de Oogst in deel 3.
Bram Bos
Dit topic is gesloten.