Toon posts:

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 20 21
Acties:
  • 671.785 views
xcode35 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:23:
Beste mede gasverlaters,

Ik ben sinds 1-1-2021 van het gas af. Al vrij snel op 13-1-2021 kreeg ik de brief "aan de gebruikers van gas op dit adres" van Enexis. Ik heb deze meteen ongeopend retour gestuurd met op de envolop geschreven: "er zijn geen gebruikers van gas op dit adres bekend." Vandaag kreeg ik echter opnieuw de brief van Enexis: "aan de gebruikers van gas op dit adres". Is het normaal dat Enexis meerdere keren deze brief opstuurd?
Geheel normaal. Gewoon zelfde procedure nog een keer volgen.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

cold_as_ijs schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:26:
[...]

Ik zou naar de uitspraak verwijzen van Enexis VS Luuk L (link gepost door bram paar posts terug) met de mededeling dat jij niet verplicht bent om een keuze te maken.

De rechter is duidelijk in zijn uitspraak :
Het afkoppelen is een wettelijk taak van de netbeheerder en daarom ligt het ook op haar weg om het initiatief te nemen voor een afspraak.
Goed idee. Vandaag is het vonnis ook gepubliceerd op rechtspraak.nl met ECLI:NL:RBOBR:2020:6862, na een verzoek daartoe van @Luuk_L en @Erwinned.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Kees-Jan schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:19:
[...]

Blijft raar:

klant geeft aan: "Netbeheerder is van harte welkom"
netbeheerder stapt naar de rechter: rechter zegt: "klant moet toegang verlenen"

8)7 :X
Ja, procedure was een verspilling van tijd en geld, maar met één groot voordeel: op elke standaardbrief van de netbeheerders kunnen gasverlaters nu ook afsluiten met de volgende boiler-plate tekst

"U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren."

Inmiddels verwerkt in de voorbeeldbrieven.

JeroenE schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:33:
[...]
Dat de rechter dat zegt snap ik wel. Je bent dat immers ook verplicht.

Het is niet zo dat een rechter dan gelijk a la Judge Judy de eisers er dan van langs geeft omdat ze dom bezig zijn.

Maar als je het leest staat het er min of meer wel in, in 5.1 dat de netbeheerder nu ineens geen kosten vorderen en in 6.2 zal de "van harte aan een vlotte afwikkeling zullen meewerken" vast wel een verwijzing zijn naar zinnen als "u bent van harte welkom om op eigen kosten werkzaamheden te doen aan uw eigendommen" die vaak gebezigd worden (ik heb niet nagekeken of dat hier ook zo was).
Uit het dossier van @Luuk_L blijkt dat hij onze voorbeeldbrieven heeft benut.

Een nieuwe lente, een nieuw topic-deel

Beste mede-gasverlaters,

Een koudefront is aanstaande, en onze gasloze oplossingen zullen hier en daar op de proef gesteld worden. Dat zal wel goed komen: ik heb hier wat extra zakken pellets liggen voor de pelletkachel die ik anders nooit gebruik.

Sinds 17 oktober 2019 was dit deel 2 van het topic Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?, ooit gestart door @Speedy-Andre in 2016, en inmiddels een kracht om rekening mee te houden. De afgelopen maanden pruttelen de netbeheerders nog wat na, maar de boodschap is eigenlijk wel helder. Wat jarenlang een vraag was, is nu een conclusie: Gas de deur uit doen: Gratis!. De afsluitboete bestaat niet.

Omdat het Tweakers-platform topics begrenst op ongeveer 10.000 posts zijn we na een kleine anderhalf jaar alweer toe aan deel 3. Ik heb Deel 3 van het topic daarom zojuist aangemaakt.

Jullie dossiers in deel 2 zullen na sluiting van dit topic niet meer aan te passen zijn. Mijn voorstel is om dit keer niet als een gek alle dossiers te kopiëren naar deel 3. We zitten in de fase van afronding. Mochten er in jouw geval weer ontwikkelingen zijn, dan kun je alsnog het hele dossier kopiëren (via 'Bekijk' en dan kopiëren van de tekst in 'Reactie'), of alleen een update-dossier aanmaken in deel 3, en verwijzen naar je eerdere wederwaardigheden met je geliefde netbeheerder in deel 2 (of soms deel1).

Heel veel dank voor een memorabele 15 maanden in deel 2, en op naar de Oogst in deel 3.

Bram Bos

Pagina: 1 ... 19 20 21

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee