Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Voeding verkocht. Koper wil het terugsturen

Pagina: 1
Acties:

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 06:36

Bart ®

I make the fucking Wooshnoise!

Jezelf afvragen af je gedoe en gezeur wil voor 15 euro.

I have the cape.

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01:41
Optie 1. Negeren
Optie 2. Geld terug en voeding op laten sturen. Testen en weer verkopen.
Optie 3 voeding terug laten sturen en testen en weer terug sturen indien oke.
Optie 4 geld terug en voeding weg laten gooien.

Persoonlijk kost mijn tijd per uur meer dan 15 euro, dus ik zou voor optie 4 gaan.. het zou mij de discussie en tijd niet waard zijn

Emielvanputten wijzigde deze reactie 12-10-2019 15:37 (3%)

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 07-12 16:11

AntonyterHorst

Apple Maniak

Niks mee doen. Aangeven dat jij het product in goede staat verstuurd hebt, hij komt immers werkend uit je pc. Wellicht dat de koper hem verkeerd aangesloten heeft en dus iets kapot gemaakt heeft.

Man man man

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 06:58
Als hij ‘m terug wil sturen, prima, op zijn kosten en die €15 betaal je me niet terug.

Particuliere verkoop, geen enkel recht op garantie: als hij zeker had willen weten dat dat deel werkt had hij me maar op moeten komen halen.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

AntonyterHorst schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:38:
Niks mee doen. Aangeven dat jij het product in goede staat verstuurd hebt, hij komt immers werkend uit je pc. Wellicht dat de koper hem verkeerd aangesloten heeft en dus iets kapot gemaakt heeft.
@sander739

Sluit mij hier bij aan. er is een werkende voeding opgestuurd, en dat het nu niet past werkt hoort bij eigen onderzoek van koper. niet alle voedingen passen/werken goed op alle GPU's/systemen. en €15,- wordt €21,95 met vzk. daar kun je niets van zeggen qua verwachtingen. zoals je zegt weet je niet wat de koper ermee doet, en lijkt het mij in dit geval na 3 dagen best lang om te gaan klagen. tegenwoordig wil iedereen de volgende dag zijn waar binnen hebben, en dan test je dat ook lijkt me.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
3 dagen is natuurlijk gewoon een redelijke tijd om iets te testen.

Als je zelf ervan overtuigd bent dat de voeding werkte toen je deze goed verpakt opstuurde zou ik het daar bij laten. Geen geld terug oid. Zou niet weten waarom?

• sander739
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 13-10 23:45
Bedankt iedereen! 👍

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:26
sander739 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:33:

Eenmaal verstuurd en aangekomen bij de koper stuurde hij 3 dagen na ontvangst dat de voeding naar de videokaart niet werkte. Dit had ik niet toen ik de voeding uit de computer haalde. Had het vrij snel er na doorverkocht...
Vreemd verhaal, klinkt eerder dat de koper geen onderzoek heeft gedaan en de voeding te licht is voor zijn videokaart en daardoor "opgeblazen" heeft.

Kortom als je zeker weet dat de voeding goed was dan zou ik er weinig aandacht aan besteden, is stukje risico koper anders had hij maar langs moeten komen om te testen.

Maar goed je bent er al uit zie ik.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 12-10-2019 16:08 (16%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mrveenie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 08-12 18:16
Dit is toch wel een bak slecht advies zeg....

Je bent als verkoper gewoon verantwoordelijk voor war je verkoopt ook als particulier. Niks doen kan dus zwaar gevolgen hebben met aangiftes en een rechtsgang of de koper dat over zal hebben voor 15 euro is de vraag.

Maar jij moet als verkoper bewijzen dat de voeding goed werkte toen je hem verkocht en / of dat koper hem gesloopt heeft.

Dat je geen twee jaar garantie hoeft te geven klopt maar je hebt wel een overeenkomst voor een werkende voeding op dit moment betwist de koper dat jij je hebt gehouden aan deze overeenkomst aan jou om dat alsnog op te lossen of te bewijzen dat het is ontstaan door de koper.

• Kixtart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 06:58

Kixtart

Destruction = Improvement

Onzin, garantie tot de deur. Had de koper maar langs moeten komen om hem werkend te zien.

☻/
/▌
/ \

• immetjes
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 07-12 11:14

immetjes

HIER is Perry

Bij particuliere verkoop moet het product bij levering ook gewoon conform zijn. Niets garantie tot de deur zoals hier weer eens verkeerd beweerd wordt. Het enige juiste is koper de voeding terug te laten sturen.

nare man in "Rechten bij particuliere verkoop"

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:32
Risico van kopen op afstand. En zeker voor €15,-

Software groothandel https://MyRis.nl

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19:54
sander739 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:33:
Hey allemaal,

Ik heb via marktplaats mijn computer voeding verkocht en het verkeerde toen in goede en werkende staat. Ik had uiteindelijk nieuwe voeding gekocht en had de oude uit mijn computer gehaald omdat ik een upgrade wou. Toen ik de voeding uit mijn computer haalde werkte de voeding gewoon prima. Voeding koste 15 euro.

Eenmaal verstuurd en aangekomen bij de koper stuurde hij 3 dagen na ontvangst dat de voeding naar de videokaart niet werkte. Dit had ik niet toen ik de voeding uit de computer haalde. Had het vrij snel er na doorverkocht...

De koper wil nu het terugsturen maar ik heb zoiets van dat er ook een risico hangt aan het versturen en dat hij zelf misschien door onjuist gebruik het wellicht stuk heeft gemaakt.

Wat moet ik doen?

Met vriendelijke groet,
Sander
Zijn geld excl verzendkosten teruggeven en er klaar mee zijn.

2430Wp ZW

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 06:19
Ik lig bij dit soort topic elke keer opnieuw enorm in een deuk.

Tweaker verkoopt iets en koper heeft er problemen mee: "Garantie tot de deur!!! Oplichter!!!"

Tweaker koopt iets en heeft er problemen mee: "Consumentenwetten gelden ook tussen particulieren!!! Verkoper moet bewijzen, niet koper!!!"

Tweakers zijn echt enorm sterk in kleur bekennen. Het zijn meestal zelfs dezelfde users.

Woont in Helsinki

• garriej
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:21

garriej

Ik las ondertieten.

JohnnyDon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:46:
[...]

Oeps. Heb het aangepast, bedankt voor de tip.

En ja je weet maar nooit. Ik zou denken dat elke persoon die zich een beetje verdiept in pc's wel eens langs komt op Tweakers lijkt mij?

(It's just a thought)
Klopt, maar ik ga er een beetje vanuit dat de koper niet goed gekeken heeft of het allemaal wel past en gewoon het verkeerde gekocht heeft :+

iRacing Profile | Youtube

• garriej
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:21

garriej

Ik las ondertieten.

Intelligo schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

Koper geeft aan dat de voeding naar GPU niet werkt. Ik neem aan dat hij daarmee de PCI-Expr (6 danwel 8 polige) stekker bedoelt.

Dat is niet conform, tenzij voeding verkocht is met dat defect vermeld.
We hebben echt te weinig info, misschien ondersteund de voeding wel 6 maar geen 8, misschien is de videokaart kapot, misschien is het een exotisch model, misschien, aanames.

iRacing Profile | Youtube

• corset
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:33
Intelligo schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:40:
Ik lig bij dit soort topic elke keer opnieuw enorm in een deuk.

Tweaker verkoopt iets en koper heeft er problemen mee: "Garantie tot de deur!!! Oplichter!!!"

Tweaker koopt iets en heeft er problemen mee: "Consumentenwetten gelden ook tussen particulieren!!! Verkoper moet bewijzen, niet koper!!!"

Tweakers zijn echt enorm sterk in kleur bekennen. Het zijn meestal zelfs dezelfde users.
Het is gewoon pijnlijk om te zien hoe accuraat deze post is.. O-)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Intelligo
Devian schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:05:
https://www.juridischloke...open/miskoop-marktplaats/

Dus eigenlijk hoef je niks te doen...het is de andere partij de moeite en het geld niet waard.
Ja. Laten we fatsoen ook buiten beschouwing laten. Het is immers niet jou probleem, de koper stikt er maar lekker in.

Mentaliteitje hier 8)7 Ik gun je een miskoop zodat je het ook van de andere kant kan meemaken.

Woont in Helsinki

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

n3othebest schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:30:
[...]

Je wil claimen dat er niets verstuurd is?
Er

Is

Geen

Sprake

van

defect

ontvangen

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

n3othebest schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:32:
[...]

Hoe weet jij dat? Dat staat toch nergens? Er staat alleen dat de voeding bij ontvanger niet werkte.
Omdat er niet in OP staat dat het defect ontvangen is !

'Eenmaal verstuurd en aangekomen bij de koper stuurde hij 3 dagen na ontvangst dat de voeding naar de videokaart niet werkte. Dit had ik niet toen ik de voeding uit de computer haalde.'

Dus hele speculatie over defect ontvangen en verantwoording van verzenden etc etc, gaat nergens over in dit geschil !

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08-12 17:56
Toch altijd weer grappig. De TS zegt 7 posts na zijn vraag " Bedankt allemaal!" en twee weken later wordt hier vrolijk nog door gekletst.
Wijze les voor een koper: Kom het gewoon langshalen of doe het niet, zeker met elektronica. Heel verhaal over dat iemand aangifte gaat doen slaat natuurlijk nergens op. Bij Kassa vaak genoeg voorbeelden gezien van oplichters die mensen voor tien duizenden euro's oplichten en dat heeft al geen prioriteit. Dan komen ze echt niet langs voor 15 euro.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:30
Hackus schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:56:
[...]

Net als jij dus doet. Een voeding (van €15,-) die niet werkt met zijn videokaart. Dat is iets anders dan defecte voeding die totaal niet werkt.
Niemand claimt dat die totaal niet werkt. Maar het kan zowel door incompatabiliteit komen als door een deffect onderdeel in de voeding.

In het eerste geval is het jammer voor de koper in het tweede geval is het jammer voor de verkoper.

Aangezien we niet weten welke situatie waar is gaan we in op beide situaties en bespreken wat in beide situaties de rechten/plichten van TS zijn.

Blijkbaar ben jij er zo heilig van overtuigd dat het hier om situatie 1 gaat dat je iedereen die situatie 2 bespreekt lijkt aan te vallen.

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08-12 18:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

n3othebest schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:49:
[...]

Er staat dus expliciet dat ze niet werkten na aankomst. Dat is geen garantie dat het komt door deffect bij aankomst maar kan daar wel door komen.

Hoe zou TS kunnen weten dat het deffect ontvangen is anders dan door de koper die aangeeft dat het niet werkt, wat dus precies gebeurde.

[...]

Deze blog werd eerder al gelinkt: https://blog.iusmentis.co...bij-particuliere-verkoop/

Als er afgesproken word dat verkoper verstuurd dan is verkoper ook verantwoordelijk voor het verzenden en eventuele schade daardoor.
Waarom blijf jij op dat verzenden hangen ?
Die uitspraak is specifiek voor pakketten die tijdens het verzenden verloren/beschadigd zijn. Dat heeft niets met deze case te maken ? Apparaat is aangekomen. en niemand heeft iets gezegd over beschadigde verpakkingen oid.

De discussie is nu of de geleverde goederen wel of niet defect zijn, en of ze dat al waren op het punt dat TS ze verzond.

En zolang de verzender niet kan bewijzen dat het werkte toen hij het verzond (en hoe zou hij dat kunnen)
En de ontvanger niet kan bewijzen dat het al stuk was voor hij er iets mee deed(en hoe zou hij dat kunnen)

Is er ook geen duidelijk iets waar je naar kan verwijzen. en dus garantie tot de deur.

Das nog afgezien van het hele feit dat het maar de vraag is of die voeding uberhaubt niet werkt, of dat de koper bv niet weet dat ie een 6 naar 8 pins molex omvormer moet hebben oid. of een 2080TI aan een 250W voeding probeert te hangen.

heuveltje wijzigde deze reactie 23-10-2019 16:17 (9%)

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• Intelligo
@Hackus Je doet dit werkelijk in ieder topic en ELKE keer zonder uitzondering krijg je iedereen tegen je in omdat je steevast verkeerde conclusies als waarheden neerzet. Ik heb het al eerder gezegd, iedereen moet jou negeren want het is echt gigantisch zoeken naar die zandkorrel van nuttige informatie die je af en toe tussen alle onzin post in dit soort topics.

De lijst is inmiddels eindeloos. Het zou voor iedereen een stuk prettiger zijn als je je focus ergens anders, waar je wel verstand van hebt, op richt.

Woont in Helsinki

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:39:
[...]

Er is volgens TS een werkende voeding verkocht voor €15,- en verzonden. 3 dagen na ontvangst kreeg TS het bericht dan de voeding niet werkte naar de videokaart van de koper. (te lezen in OP)
Werkend aldus de TS, maar niet volgens de koper. De oorzaak waarom het niet werkt is onbekend.
Voeding kan qua aansluitingen niet voldoen voor de eisen van de koper. Er is nergens sprake van defecte voeding(al dan niet defect gestuurd, of onderweg defect geraakt)
Aanname. De voeding kan defect zijn geweest, want niet opgemerkt door de verkoper. Of defect zijn geraakt tussen het uitbouwen en het verzenden in, of tijdens het verzenden, of bij de koper thuis. En zo zijn er nog wel wat mogelijkheden te noemen. Je sluit hier per definitie elk defect uit en dat is niet bijzonder realistisch.
Risico van verzenden verleggen naar koper, betekent alleen dat bij vermissing of defect door transport het risico daarvan voor de koper is. (indien goed, dus degelijk verpakt kan er alleen wat misgaan door transport, en is in 99 van de 100 gevallen schade aan pakket te zien) zo niet kun je er van uit gaan dat er een defect goed is verzonden(vooraf al defect)
Eerder was het slecht verpakken de verkoper niet te verwijten, maar nu gebruik je het als argument. Sterk staaltje. De 99 van de 100 gevallen is een ongefundeerde aanname. Waar het helemaal waanzinnig wordt is dat je er volgens je eigen redenatie hier boven van uit kunt gaan dat er een defect goed is verzonden, maar je beweert er vlak voor en telkenmale hier boven dat het incompatibiliteit is en geen defect.

Zoals ik al eerder zei: geen touw aan vast te knopen. Hak tak, voor tegen, links rechts, je haalt het allemaal door elkaar en verhaspelt en verbouwt net zo lang totdat je je eigen gelijk denkt te bewijzen. Echt ontzettend vervelend.

• mr_evil08
Daniel. schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:35:
[...]

Wat een idioot en dat hij daarmee zelfs durft langs te komen.
Marktplaats zit er vol mee met niet eerlijke mensen, ook ik verkoop niet snel via opsturen, heb liever dat ze het ophalen en testen om een hoop gezeik te voorkomen, zoals dit is er een voorbeeld van.

Je weet 100% zeker dat het werkend opgestuurd is en 3 dagen later meld men het is defect, Nou als ik een product binnenkrijg wil ik het dezelfde dag nog uitproberen en niet dagen ermee wachten.

offtopic:
Edit: er zitten genoeg lui tussen wat voor 5 euro of nog een compleet feest van maken, ik als koper had hem denk ik ook gewoon weggegooid van jammer maar mijn eigen risico had ik maar moeten testen.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 23-10-2019 17:44 (36%)

• mr_evil08
Hackus schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:43:
[...]

Vooral met computeronderdelen als een voeding, videokaart etc. Kun je gelijk zien of het de juiste aansluitingen heeft voor jou hardware. Zoals we hier op het forum vaak zien dat een oude voeding niet geschikt is voor nieuwe hardware. of compleet aansluitingen mist om oa een GPU met twee 8-pin VGA/PCIe aan te sluiten. om maar wat te noemen. (men kijkt vaak naar 600w sticker en dan zou het wel goed zijn)
Vaak idd installatiefouten, ach kan wel knoop er maar aan.
Of ze maken het kapot(videokaart/ram bijvoorbeeld) door ESD door de apparatuur van top tot teen te bevingeren.
Schade aangericht door de koper kun je lang niet altijd zien met blote oog helaas.

• Perkouw
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19:56

Perkouw

Moderator General Chat
Redelijke schoonmaak gehouden. Laten we het ontopic houden en geen persoonlijke vetes uitvechten Gebruik gewoon even de TR knop of reageer gewoon niet.

• The Killer
  • Niet online
heuveltje schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:40:
[...]

Dat stelt dat het goed aan de overeen gekomen eisen moet voldoen op het moment van verkoop.
TS zegt dat het geval is, Ontvanger van niet.
ik zie nergens dat de verkoper de bewijsplicht heeft hier ?
Dat is ook grotendeels een antwoord op je vraag :) Die bewijsplicht bestaat voor zover ik weet niet.

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 06:50
kazz1980 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:33:
[...]

Euhm? En dat is omdat jij dat vindt?? Geef me één (betrouwbare) bron die vertelt dat consumentenrecht geldt bij particuliere verkoop... eentje is voldoende. Ga je namelijk niet vinden omdat consumentenrecht gaat over consumenten die dus bij bedrijven kopen.

Bij particuliere verkoop (via marktplaats, rommelmarkt etc) geldt enkel conformiteit ( art 7:17 BW). Maar dat valt onder de inspectieplicht. Zodra je het product eenmaal betaald hebt en in ontvangst neemt is dit niet langer van toepassing (in tegenstelling tot consumentenrecht, dan geldt bv wet kopen op afstand waarbij een zichttermijn geldt waarbinnen de koop nog weer ongedaan gemaakt kan worden).
Inspectieplicht is natuurlijk wel iets anders als de hele voeding uit elkaar halen en met een multimeter gaat meten.

Inspectieplicht moet je eerder zien als werkt de voeding in mijn computer? Werkt dat niet en blijkt dat je zelf niet voldoende inspectie hebt uit gevoerd heb je geen recht op ontbinding.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

kazz1980 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:33:
[...]

Euhm? En dat is omdat jij dat vindt?? Geef me één (betrouwbare) bron die vertelt dat consumentenrecht geldt bij particuliere verkoop... eentje is voldoende. Ga je namelijk niet vinden omdat consumentenrecht gaat over consumenten die dus bij bedrijven kopen.

Bij particuliere verkoop (via marktplaats, rommelmarkt etc) geldt enkel conformiteit ( art 7:17 BW). Maar dat valt onder de inspectieplicht. Zodra je het product eenmaal betaald hebt en in ontvangst neemt is dit niet langer van toepassing (in tegenstelling tot consumentenrecht, dan geldt bv wet kopen op afstand waarbij een zichttermijn geldt waarbinnen de koop nog weer ongedaan gemaakt kan worden).
Een gekocht goed moet voldoen aan wat je bent overeengekomen, klaar !
Meer is er niet, dat heeft totaal niets te maken met je gedachte van onderzoek. Dat is wat @loki504 ook aangeeft. Iets kopen wat niet voldoet voor jou wensen maakt het niet, niet-conform. Defect is iets anders dan niet voldoen voor het gewenste gebruik. Random een voeding kopen van €15,- kan dus zijn dat het de aansluitingen mist voor jou videokaart. of te weinig vermogen levert. voeding met stickertje van 600w zegt niet dat het voldoet voor RTX 2080Ti. om maar wat te noemen. Je moet dus zelf onderzoek doen of de voeding die je wilt gaan kopen geschikt is. meer wat je overeenkomt komt uit vragen en antwoorden aan en van de verkoper om een beeld te schetsen.

Doet de verkoper je de belofte dat hij een soortgelijk systeem heeft, en dat het bij hem wel prima werkt..
Of komt de voeding uit een systeem met. i3-4130 op iGPU. (dan nog de vraag wat je kunt verwachten van een voeding van €15,-) maar dat neemt niet weg dat TS een werkende voeding heeft verzonden, en dat de koper (3 dagen na ontvangst) meld dat die voeding niet werkt op/aan zijn videokaart !

Rommelmarkt heeft hier niets mee te maken, daar ben je zelf fysiek bij voor controle(geen onderzoek)
Vaak kun je het daar ook niet testen wat je koopt aan hardware. dus is er een andere overeenkomst(wat je ter plekke bent overeengekomen)

hier eindigt mijn berichtgeving hieromtrent. TS reageertal lang niet meer

civiel recht - koopovereenkomst - particulieren

Hackus wijzigde deze reactie 24-10-2019 16:10 (3%)

• The Killer
  • Niet online
kazz1980 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:00:
Inspectieplicht bij kopen op marktplaats is net als op de rommelmarkt hoe je het zelf invult. Het moment dat je betaalt en het goed aanneemt is de inspectie voorbij en heb je geen rechten meer. Ook niet als het gaat om electronica. Er is geen garantie en er is geen recht op ontbinding van de verkoop meer. Ook niet als de elctronica later defect blijkt en je dit zelf bij aankoop niet geconstateerd hebt. Bij het laten verzenden van producten zie je als koper helemaal af van de inspectieplicht en heb je dus helemaal niets te willen...
Dat is wel een hele baude bewering.
Vind het wonderlijk dat mensen als @Hackus hier klinkklare onzin verkopen
Er wordt inderdaad klinkklare nonsens verkocht, maar als je goed oplet dan lees je dat Hackus aan het einde van het topic (Een gekocht goed moet voldoen aan wat je bent overeengekomen, klaar !) totaal iets anders zegt dan aan het begin (er is een werkende voeding opgestuurd, en dat het nu niet past werkt hoort bij eigen onderzoek van koper). En toch had hij altijd al gelijk. Wonderlijk maar waar.
en vervolgens anderen voor gek verklaren die het wél goed uitgezocht hebben... (heb ik namelijk gedaan toen mij daadwerkelijk een zwaar beschadigd en incompleet product toegezonden was wat was als aangeboden als nieuw. Contact gehad met politie, Juridisch Loket en uiteindelijk zelfs een advocaat (niet om serieus een zaak te starten - daarvoor ging het om te weinig geld, maar omdat ik wel wilde weten hoe het nu zit en wat je rechten zijn) en allen gaven hetzelfde antwoord: bij kopen van producten van een particulier houden alle rechten op op het moment dat je het product hebt betaald en in ontvangst hebt genomen. Heb toen letterlijk de vraag gesteld 'wat als ik een TV koop via marktplaats, het laat verzenden en men stuurt mij een pakje met een baksteen?'. En onafhankelijk van elkaar gaven alle partijen (politie, advocaat en juridisch loket) hetzelfde antwoord: dan heb je gewoon pech! Er is geen sprake van oplichting, je hebt zelf het goed niet geïnspecteerd en hebt het in ontvangst genomen. Dát is hoe de wet het zegt... en dan kunnen mensen gaan beweren dat dat onzin is: het is gewoon een simpel feit!
Dan ben je echt totaal en volledig verkeerd voorgelicht.
Aardig voorbeeld m.b.t. een stuk prijziger goed: https://www.recht.nl/rech...i=ECLI:NL:RBROT:2018:3683 Een vervalste km-stand in een auto. Toch tamelijk dubieus - maar koper heeft geen enkel recht op ontbinding van de koop... Het enige waar bij dit soort zaken nog mogelijkheden zijn voor de koper is het te gooien op dwaling. Wanneer het gaat om de baksteen die verzonden is ipv een televisie is er een kans dat dat nog wel gaat lukken - maar moet dan via de rechter en veelal gaat het dan om te lage bedragen om er uberhaupt aan te beginnen! Wanneer het gaat om een electornisch defect is er niets om aannemelijk te maken dat de verkoper hier tevoren weet van had, dus heb je als koper gewoon pech. It's that simple! Wil je een dergelijk risico niet lopen, dan moet je producten gewoon in de winkel kopen.
Dat voorbeeld is een voorbeeld van dwaling waar ook de verkoper niet op de hoogte bleek te zijn van de verkeerde kilometerstand: wederzijdse dwaling. Dat is in de verste verte niet te vergelijken met het bewust opsturen van een baksteen in plaats van het gekochte artikel.

Dus nee, je hebt geen pech, het is niet zo simpel en het is al helemaal geen feit.

• mrveenie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 08-12 18:16
@Kazz Het is geen OM zaak dus daarin heeft politie ook helemaal niks te betekenen.

Je zal je recht moeten halen via een civiele zaak.
De wet maakt geen onderscheid bij het overeenkomen van een overeenkomst hebben beide partijen zich te houden aan de overeenkomst. Of verkoper nu particulier of zakelijk is hij heeft zijn deel van de overeenkomst na te komen. De overeenkomst in dit voorbeeld is een werkende voeding zoals beschreven in de advertentie.

een baksteen opsturen in plaats van een televisie is dan ook gewoon weg niet het nakomen van de overeenkomst. En dit is wel degelijk via het civiele recht te verhalen op verkoper.

Je vertelt amper de achtergrond van jouw zaak en de situatie maar beweert wel gelijk dat veel andere hier maar onzin praten omdat jij een keer bij politie langs bent geweest (hebben niks met civiele zaken te maken), je consuwijzer hebt gebeld (hebben niks met particuliere verkoop te maken) je langs een advocaat bent geweest (die helemaal geen tijd wilt verspillen aan dit soort kleine zaken want het levert niks op).
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True