Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
TL/DR: De discussie over elektronisch stemmen komt bij herhaling terug in het nieuws. Er bleek in 2017 een grote groep Nederlandse gemeenten te zijn die elektronisch stemmen weer willen invoeren, ondanks de uitgebreide campagne daartegen in het verleden. Discussieer hier waarom het invoeren van stemcomputers (g)een goed idee is.

Een variant op elektronisch stemmen (of het automatiseren van een gedeelte van het stemproces) wordt bij herhaling besproken in het parlement en de media. Er lijkt nadrukkelijk een terugkerende wens te bestaan om dit te gaan realiseren. Er zijn vele stappen in het verkiezingsproces te bedenken die te automatiseren zijn. Al die stappen kunnen in dit topic worden besproken onder de noemer elektronisch stemmen of stemcomputers.

Een van die stappen in het bestaande proces is het optellen van de papieren stemmen met de optelsoftware OSV. Deze software wordt al jaren gebruikt, ondanks de bezwaren die daartegen in het verleden zijn gerezen. In de toekomst moet de software worden herschreven en het gebruik ervan moet beter worden gecontroleerd. Een belangrijke rol daarbij zal worden ingenomen door een nieuwe Verkiezingsautoriteit die moet voortkomen uit de huidige Kiesraad. De minister gaat er momenteel vanuit “dat OSV bij de verkiezingen van november 2020 en maart 2021 nog gebruikt zal worden om de uitslag te berekenen” (p. 3 onderaan, bij BZK lijken de pagina’s niet verder te worden genummerd dan 2 :) )

Je kunt je echter wel afvragen waarom we dat zouden willen. Wat is nu de feitelijke noodzaak om de optelsoftware te gebruiken? Of breder: wat is de feitelijke noodzaak om stemcomputers te gebruiken?

De argumenten voor elektronisch stemmen lijken voornamelijk terug te leiden naar de termijn die Nederland zichzelf in de kieswet (art. P20) heeft opgelegd voor het vaststellen van de verkiezingsuitslag, en de snelheid waarmee processen-verbaal (art. O4) naar het centraal stembureau moeten worden vervoerd. Maar is er wel een noodzaak om die uitslag zo spoedig mogelijk te moeten hebben? Of de processen-verbaal van de Tweede Kamer verkiezingen onverwijld over te brengen? Waarom is “zo spoedig mogelijk” niet gewoon enkele weken? En “onverwijld” niet zo spoedig mogelijk?

Het verkiezingsproces wordt door onszelf vastgesteld. Het automatiseren van een proces met onvolkomendheden leidt meestal nog steeds tot een proces met onvolkomendheden, maar door de automatisering worden de onvolkomendheden heel efficiënt uitgevoerd.

Graag hoor ik jullie mening over dit onderwerp. Enkele voorbeeldvragen:
- is er wel een noodzaak om snel tot een uitslag te komen?
- is er een juridische grondslag om de uitslag binnen dagen vast te stellen; hoe duid je art. P20 & O4?
- is er een andere dwingde reden om elektronisch stemmen in te voeren?
- is het stemproces met elektronisch stemmen voldoende beschermd tegen integriteitsschending, ongeacht welke overheid er in de toekomst aan de macht komt?

Zouden jullie voor je reageert willen luisteren naar dit interview uit 2018 met de hierboven geciteerde Sijmen Ruwhof? Daarin komt uitgebreid naar voren wat zijn bezwaren zijn tegen de huidige vorm van elektronisch stemmen.

Uiteraard mag het grijsgedraaide filmpje van Tom Scott ook niet ontbreken. Wellicht zijn er mensen die het nog niet hebben gezien.

Natuurlijk mag je ook je mening geven zonder te luisteren of te kijken, maar gebruik altijd argumenten en bij voorkeur ook bronnen om je mening te onderbouwen en speel vooral niet op de man. The floor is yours.

• Palo Alto
  • Niet online
Wilke schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:50:
Is hier een bron voor? Ik denk namelijk dat het de meeste Nederlanders geen klap uitmaakt, en mijn vermoeden zou zijn dat het gepushed wordt vanuit een zeer kleine groep belanghebbenden.
Goed punt! Ik heb nota bene geprobeerd zelf zoveel mogelijk bronnen te gebruiken, maar van deze heb ik inderdaad geen recente bron voorhanden. Vandaar ook het woord “lijkt” :)

Ik heb het veranderd in Nederlandse gemeentes. Die wilden volgens de NOS in 2017 heel graag:
https://nos.nl/artikel/21...naar-computerstemmen.html

In 2014 leek overigens 40% voorstander:
https://www.bnr.nl/nieuws...de-wil-stemcomputer-terug

• Palo Alto
  • Niet online
AGee schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:57:
Maar de voordelen gaan wel iets verder dan 'tijdwinst'. :P
Ik denk dat het niet zozeer zit in het aantal voor- en nadelen dat je kunt tellen, maar vooral de impact die de nadelen kunnen hebben.

Het voordeel tijdswinst is vermoedelijk wel een van de belangrijkste drijfveren voor de beleidsmakers om met de digitalisering te blijven schermen.

Een punt dat in het interview naar voren komt is de onzichtbaarheid waarmee digitale verkiezingsfraude kan worden gepleegd. Wanneer kun je als maatschappij concluderen dat er sprake was van beïnvloeding door derden? En als dat al kan, is het dan niet te laat?

Bij de laatste Statenverkiezingen zijn de processen verbaal van de stembureau's online gezet. Om die te bekijken had je naar ik begrijp voorheen enkele dagen de tijd, en je mocht blijkbaar geen foto's of kopieën maken. Wat mij betreft blijven de processen verbaal gewoon beschikbaar in een archief, ik vind het wel transparant.

Trouwens erg leuk om de PVs van je lokale stembureau te analyseren, gewoon door ze in te typen in een spreadsheet. Daar had ik geen "optelsoftware" voor nodig. Wel een spreadsheet :)

• Palo Alto
  • Niet online
AGee schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:27:
Dat kan ik me dus juist haast niet voorstellen. Vermoedelijk is dit dus niet zo.
Wat lees jij dan in het NOS artikel? Tijd en kosten, dat zijn toch de hoofdthema's?

Zoals ik het begrijp moeten de stembureau's in kort tijdbestek hun gegevens aanleveren. Of dit ook echt een vereiste is in de wet leg ik al in de OP ter discussie: is dat echt zo?

Als die tijdsdruk er niet zo dwingend zou zijn, denk jij dan dat de gemeentes zo hard blijven roepen om digitalisering?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True