Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Anoniem: 320788
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Graag electronisch stemmen...

Inloggen met DigiD, stemmetje uitbrengen.
Scheelt me toch naar Nederland komen, of als ik in Nederland ben naar een stemlokaal lopen.

• Philpend
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 12:54
In theorie ben ik best voor elektronisch stemmen, dat maakt het leven (en stemmen) een stuk makkelijker. Maar zolang er geen 100% zekerheid is dat er niet mee gerommeld kan worden (en zal die er ooit zijn?) dan kies ik er voor om gewoon het papier te blijven gebruiken.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Delerium schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:59:
Maar waarom? Er zijn zoveel nadelen te verzinnen mbt stemgeheim en fraude enzovoort, terwijl er maar 1 groot voordeel tegenover staat: snelheid.
Ook ik ben niet voor een stemcomputer, maar dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Nee, er zijn meerdere voordelen, niet alleen de snelheid waarmee je de uitslag binnenkrijgt. Voordelen die ik zo uit m'n hoofd kan bedenken:
- Ook de nauwkeurigheid van die uitslag is een stuk hoger (0% fouten tijdens het tellen)
- Je potentiële bereik van stemmers is een stuk groter (niet alleen de lamzakken die hun stoel niet uit willen komen kunnen op deze manier hun stem uitbrengen, ook de mensen die minder mobiel zijn, die niet naar buiten willen / kunnen / durven (om wat voor reden dan ook), mensen die zich niet zelfstandig kunnen redden in het pashokje en dus hun kans daarom maar voorbij laten gaan, etc.),
- Een stuk minder vrijwilligers zijn nodig (ik wilde zeggen "minder kosten", maar dat is discutabel, want een systeem kost ook geld om te onderhouden, maar het zou goedkoper kunnen zijn, mogelijk).

En zo zijn er misschien nog wel meer voordelen waar ik nu even niet opkomt. En ja, elk voordeel heb z'n nadeel, maar kunnen we ajb achterwege laten dat 'tijdwinst' het enige voordeel zou zijn. Als je uitgebreid de nadelen wilt bespreken, moet je daar wel eerlijk de voordelen tegenover zetten.

[Voor 5% gewijzigd door AGee op 08-10-2019 19:37]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 11-07 15:20

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Alsof de overheid een IT systeem kan implementeren in minder dan 15 jaar :+

Ik stem zelf niet dus heb weinig recht van spreken, weet ik.
Toch denk ik dat een elektrisch systeem alleen maar ellende op gaat leveren. Oudere mensen die geen idee hebben hoe het werkt, storingen, miljoenen kosten voor implementatie, fraudegevoeligheid op grotere schaal dan met papier zoals hierboven aangehaald en als klap op de vuurpijl een boel mensen die het niet vertrouwen, want digitaal.

Het is me echt om het even of het ingevoerd wordt, links- of rechtsom gaan er toch wel mensen over klagen. Papier is ouderwets, digitaal brengt nieuwe problemen met zich mee, wat maakt het ook uit...

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Palo Alto schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:34:
wat is de feitelijke noodzaak om stemcomputers te gebruiken?
De enig mogelijke argumenten daarbij sluiten aan bij de trend van doorslaan in consumptief gedrag van samenleving:
  1. schaal
  2. tempo
We willen alles, hier & nu meteen. Happen.

Voor een lichaam is dat al niet gezond, voor een geest al helemaal niet. Waarom zou een samenleving wel zelfdestructief mogen zijn op die basis.

Het echte probleem is dat dit soort discussies te snel technische discussies worden. Zowel technologisch als juridisch.

De crux is echter dat dit afleidt van een veel meer elementaire toets. Is het effect op ons gedrag bij een verandering in lijn met eigenbelang van de groep en dus het individu?

[Voor 22% gewijzigd door Virtuozzo op 08-10-2019 19:59]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True