Toon posts:

step-down converter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-03 13:08
Hallo allemaal,

Ik ben voor een projectje bezig met wat elektra.

Hierbij zoek ik een down-step converter welke 36v/42v naar 12v omzet.
Nu kom ik genoeg tegen op AliExpress waarbij je de voltage met een schroefje kan verlagen, maar wil het graag uit nederland kunnen bestellen, met eventueel een vast voltage van 42v naar 12v, indien ik er meerdere nodig heb op korte tijd.

Het (al bestaande) systeem is als volgt.

230v -> 36v smart charger (geeft 42v af) -> 36v accu (3x 12v gekoppelt) -> kabels naar buiten -> 12v z-wave shutter controller

De reden dat het bestaande systeem 36v blijft, is omdat 12v het helaas niet red op de afstand, en ik de grond wat gedeeltelijk op gemeente eigendom ligt niet mag openmaken :( . Dus kan de kabels helaas niet vervangen door een dikkere variant.

Voor de 12v z-wave shutter controller heb ik dus een 36v/42v naar 12v nodig.
Conrad en reichelt heeft genoeg, maar het meeste is tot maximale input 40v, wat dus (neem ik aan) in dit geval net te weinig is.

Mocht iemand een idee/oplossing hebben, dan hoor ik het graag. _/-\o_ Ik kom er momenteel even niet meer uit

5120Wp Oost/West - PV Output

Alle reacties

• JustinoFTW
Jansen90 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:19:
Mis uit je OP wat je nodig hebt voor vermogen aan de 12V kant, maar volgens mij is zoiets van Conrad wat je zoekt:
https://www.conrad.nl/p/m...h=1&vat=true&insert_kz=8J
Ik zal er eens naar kijken, zie overigens dat de Input 24, 36, 48 of 72 volt moet zijn. Ik zit echter met 42v.
Zou dat dan ook kunnen?
Meester_J schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:19:
Ik kan me niet voorstellen dat die step-down-converters niet 5% overbelast kunnen worden.
Ik twijfel, lijkt mij een limiet, maar het zou dus wellicht kunnen?
dunedanh schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:22:
Het is handig om er ook bij te vermelden hoeveel stroom de converter aan moet kunnen. Deze lieve schattige kan volgens de specs prima 42v -> 12v doen, maar is niet bepaald geschikt voor hoge stromen (maximaal ~2A bij 12V).
Het vermogen was inderdaad handig om te vermelden, heb ik niet aan gedacht 8)7
Ik zie bij de specs 2A staan, met een overcorrect van 5A
https://qubino.com/produc...dc/flush-shutter-dc-tech/
Meester_J schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:23:
[...]

TS geeft aan een zwave module. Die zijn niet zo hongerig als het goed is. ;)
Maar een I-max zou leuk zijn inderdaad.

Ik heb trouwens zelf de shelly 2.5 gebruikt voor dit doel.
- Kun je op DC 24-60 V DC voeden
- Via MQTT te besturen.

Maar dat was niet de vraag.
Ik zal eens kijken naar die Shelly, ziet er ook wel interessant uit. Dank voor de tip

[Voor 13% gewijzigd door JustinoFTW op 08-10-2019 14:28]

• JustinoFTW
AlexanderB schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:31:
[...]

Ja, dat gaat gewoon werken, geen probleem. :)

[...]

Die heeft zo te zien een maximale ingangsspanning van 24v ook?
Klopt, dat zie ik inderdaad nu ook. Ik had hem uitgezocht voor de 12v aansturing, dus heb het zo te zien over het hoofd gezien.
Theo schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:32:
De DCDC modules van Ali die kun je conditioneel wel gebruiken; immers is het niks meer dan een regelchipje, een spoel, wat weerstandjes en en wat capaciteit.

Als zij een goede chip gebruiken (bijv van TI), en deze binnen de spec gebruiken (qua uitgangsstroom en ingangsspanning) dan is het raadzaam om enkel de condensatoren te vervangen en en er een paar extra bij te plaatsen. Als je MLCC en aluminium condensatoren op de ingang en uitgang erbij zet dan kun je dat soort printjes met een gerust hart gebruiken. Mogelijk wordt de print wel wat warm, echter is dit met een kleine heatsink op te lossen. Het is dan niet dat de chip erg warm wordt; veelal is de koeling zwaar ondermaats op dit soort printjes.

Je kan zelf ook eventueel een paar componenten halen en zelf een buck converter in elkaar zetten op een stukje printplaat.
Ik heb daar dan net te weinig ervaring mee, en zoek liever iets meer in de buurt van "plug-and-play".
Dit omdat ik het het liefst zo simpel mogelijk wil houden.

[Voor 59% gewijzigd door JustinoFTW op 08-10-2019 14:51]

• JustinoFTW
dubbel, zie hieronder

[Voor 98% gewijzigd door JustinoFTW op 11-10-2019 12:18]

• JustinoFTW
MeMoRy schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:36:
Het punt is dat op AliExpress gewoon de halffabricaten staan die gebruikt worden in diverse elektrische apparaten die wij hier in de winkel kopen.
De markt voor halffabricaten is nauwelijks nog aanwezig in Nederland A) omdat we een weggooicultuur hebben. Mensen kopen liever een nieuw apparaat dan dat ze naar een reparateur gaan en B ) omdat wij alle productie van halffabricaten hebben verplaatst naar lagelonenlanden, c.q. China.

Je kan natuurlijk wel een winkel hier vinden die toch dit soort convertortjes verkoopt, maar ik heb al genoeg gevonden die gewoon inkopen via AliBaba.

36V is een wat onhandige spanning. 24V naar 12V komt veel vaker
Wat voor een convertor wil je? Buck (alleen een spoel)? Flyback (kleine trafo: geïsoleerd)? Hoeveel stroom hebben we het over?

Ik heb gekeken naar de shutter controller, maar die lijkt 230V te schakelen...
Als je alleen een klein microcontrollertje en evt een relaisje hoeft te schakelen, kan je ook kijken naar een lineaire regulator. Niet heel efficiënt, maar goed genoeg. Je hebt regulatoren die tot 5A kunnen reguleren.

De L7812 verlaagt tot 35V naar 12V met max 1A... dat hal je dus niet in 1 keer... dus doe het dan in 2 stappen! Een L7824 (tot 40V naar 24V) en L7812 (tot 35V naar 12V) in serie...
Niet heel efficiënte oplossing, maar wel snel en makkelijk.

[...]

??? Dingen op Ali gebruiken geen TI chips... als er TI op een chip staat, dan is dat hoogstwaarschijnlijk een kopie! Nee, het is allemaal eigen fabricaat daar...
De DC variant van de shutter controller werkt op 12/24v ipv 230v.
Heb het even gemeten hier, en er wordt maximaal 3.5A getrokken op de eindstand. (12v, 42W)

Ik kwam deze tegen op Ali, gok dat dit ook wel voldoende moet zijn.
Ga het dan alsnog maar bestellen op Ali
https://nl.aliexpress.com/item/32997893774.html
Jansen90 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:15:
[...]

Wat laat, het is inderdaad zoals @Damic aangeeft, ongelukkig gekozen bewoording. Ik heb mezelf afgeleerd naar de teksten op dergelijke webshops te kijken. Als je de datasheet opent zie je dat het, afhankelijk van de letter gaat om een bereik, niet om vaste spanningen.

Rommelen met halffabricaten van bijvoorbeeld AliExpress kan altijd, en als je een beetje wil hobbyen is dat ook zeker een interessante optie. Als je gewoon iets wilt hebben dat werkt, zou ik eerder voor een module gaan van een wat gerenommeerder merk uit een fatsoenlijke webshop.

Mijns inziens is dat ook de snelste en makkelijkste optie. Hoef je ook geen verschillende converters achter elkaar te plaatsen.

Los daarvan, nog even terugkomend op de start post. Je geeft aan dat het op 12V niet werkt, ik neem aan dat je dan het daadwerkelijk bewegen van de shutters bedoelt? De Z-Wave controller opzich gebruikt max 0.4Watt, als dat al niet lukt op 12V is er iets anders aan de hand dan een te dunne kabel.
De 0.4 Watt is in ruststand. Zodra de "actuator" op volledige stand staat trekt dit kleine ding kort door tot 42 Watt.

[Voor 44% gewijzigd door JustinoFTW op 11-10-2019 12:17]

• JustinoFTW
Jansen90 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:23:
[...]

Klopt, de ruststand gaat dus wel goed? Dan nog vind ik ~3.5A niet wereldschokkend, zijn de kabels erg lang?
Aangezien ik de buck converter nog niet heb, heb ik dat nog niet kunnen testen. Dus dat zal een kwestie van testen zijn zodra ik deze binnen heb (+/- 1,5 week). Maar gok dat dat wel goed moet gaan.

Ik hou je op de hoogte

• JustinoFTW
Jansen90 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:23:
[...]

Klopt, de ruststand gaat dus wel goed? Dan nog vind ik ~3.5A niet wereldschokkend, zijn de kabels erg lang?
Gister eindelijk mee aan de slag gegaan.
De step-down converter werkt perfect! Dus die stap is ook weer klaar. (Nu nog proberen mijn z-wave signaal door de metalen kist te krijgen, maar dat is voor een ander topic)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee