Toon posts:

Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 7
Acties:

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:08
GerCor schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:32:
[...]

Maar, ben je nu je verklikkerlampje kwijt?
daarmee bedoel je het kleine vierkantje die je ziet als je richting geeft naast je spiegel zeker? Nope, die zit er ook gewoon. het is echt 1 op 1 en goede kwaliteit/afwerking :)

op deze foto zie je het vierkantje zitten die je tijdens het rijden ziet, het licht loopt gewoon tot daarin door:

[Voor 38% gewijzigd door giovanni2903 op 23-08-2020 15:47]

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 230pk | Sony Xperia 5 IV | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Maar weer eens een update over de Golf, nu een weekje vakantie dan kan ik op mijn gemak weer wat dingen beetpakken. :P Vrijdag met een kameraad even de aandrijfassen en thermostaat wisselen, vooral die eerste zijn aardig aan bonken inmiddels. :+

Nog even een foto van het achterwiel voor de nieuwe achterasbussen:

En na:

Was wel nodig zeg maar. :+ Rijdt ook een heel stuk beter, maar nu merk je weer het oude verrotte onderstel dat die er ook eens onderuit moet. :+

Maar eerst andere dingen. Thuis het nodige verzameld:

Out with the old, in with the new!!

Originele Pacific lampen, niet mijn ding, vind ik persoonlijk te licht op een lichte auto en met een flink opgevoerde diesel niet echt handig. Zie ook het 'smoked' linker achterlicht. :+

Dus in met een setje originele hella's. :) Geen Hella Blackline of R32 onzin, maar gewoon netjes. :)
Wel direct de Dremel in de lampen gezet:

Om pas te maken voor de leds:

Want stadslicht is een R10W lampje en geen P21W :P Zelfde fitting wel met BA15S en daarvoor dus de aanpassing aan de lamp...

Kleine fix was wel een afgebroken steunje, gaatje in geboord, parker erin gedraaid met loctite en het schroefkopje eraf geslepen en die zo erin gedraaid en verlijmd:

Fix heb ik vaker zo gedaan, werkt perfect. :P

Nu dus mooi met led licht, waarom? Dan heb je mooi cherry rood:

En uit:

Echt 100x beter :)

Wel ik ik de 4 voudige COB leds in het rood gebruikt voor stadslicht en de rest maar weer snel vervangen voor P21W lampjes met een BA15S voetje, leds waren te zwak om als 21W vervanger te dienen. Maar nu dus ook weer een werkend mistachterlicht:

Andere seals voor de achterlichten een tijdje in het sop gehad, waren weer mooi zacht dus het doorlekken zal nu ook voorkomen zijn.

Next up de de deurkaarten uit elkaar halen en wegbrengen om opnieuw te laten bekleden, Passat W8 binnen verlichting inbouwen. De nieuwe knipperlichtschakelaar komt binnenkort als ik een comfortmodule retrofitkit bestel (ook Kufatec), zit alleen met de verzendkosten en wil die samen met een OEM V6 achterlip bestellen als ik die niet 2e hands kan vinden.

Verder even wachten tot mijn Kufatec kabelboomset binnenkomt voor de mistlampen in de koplamp, die is ook al een week onderweg...

Dan direct de lampen eruit, 1 even polijsten en andere schoonmaken, alle lampjes vervangen, xenon inbouwen.

Als de voorbumper eraf ligt ook even het grilletje voor de SMIC even iets verder open dremelen, kijken of ik nog wat aanpassingen kan doen her en der. En dan tzt eens een alu SMIC zien te scoren... Met de temperaturen van laatst heb ik gewoon vrij hoge inlaattemperaturen en dan schaalt ie wel netjes terug qua vermogen maar echt heel fijn is het niet.

Een FMIC is totaal zinloos met zo een 49mm turbo op 1,31 bar, dan verlies je een hoop respons en met zo een kleine turbo gewoon niet interessant. Komt wel als ik de ombouw naar een GTD1752 zou overwegen.
Maar eerst een hoop andere dingen. :+ En rustig aan want blijft hobby. ;)

Edit: over rustig aan doen gesproken, toch even aan de deurpanelen begonnen. :+

Dadelijk nog even meten hoe lang de parkers moeten worden voor de deurpanelen terug te monteren. :)
Vrijdag even wegbrengen!

Edit: en vanochtend weer even verder met de Golf. Allereerst de kofferbak verlichting, die had ik werkend (bedrading gefixed) maar nu was de schakelaar ermee gestopt. Dus kofferklep weer open gemaakt en die vervangen:

Standaard T10 lampje direct vervangen voor een T15:

Geeft een welkome bak licht en niet zo ziekenhuis wit als al die led meuk:

En even controleren, jawohl, befehl is befehl! :P

Die tellerbak taal heb ik zo ingesteld, vond ik wel grappig. past bij de auto. :P
Zelfde dat ik km's per liter zie nu met het verbruik en alle alle tellerbak aanpassingen die ik gedaan heb,

Daarna begonnen met de binnenverlichting, dit is de standaard van de Golf met 1 buislampje:

Kapje eraf, 2 schroeven eruit en voorzichtig loswrikken, zit rondom geklemd in een metalen rand die in de hemel valt. Die bij mij dus mee kwam en weer netjes is teruggezet. Verder moet je aan de achterzijde nog de kleine zonneklep eraf halen die met 1 schroef vast zit.

En daar vond ik een huisdier:

Verklaart ook meteen waarom ik altijd een spinnenweb bij de binnenspiegel had. :P

A stijl bekleding eraf, draad trekken:

Zijkant van het dashboard eraf geklikt, zekeringskastje even losgeschroefd zodat ik met mijn kolenschoppen er ook bij kan. Microfoon van de radio direct goed en netjes weggelegd en de draad naar de hemel netjes weggelegd:

Kleine inkeping gemaakt in draad `17 (grijs/blauw) en daar de draad op gesoldeerd:

Even testen:

En bingo!

Hele mooie rode gloed door het interieur, gedeelte rondom de pook mooi verlicht. Zo zie je tenminste wat liggen of kun je even wat pakken. Die 2 lampjes zijn ook een hele verbetering tov het enkele buislampje.
Dus erg blij mee!

[Voor 28% gewijzigd door Joopieboy op 24-08-2020 13:22]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
mathias82 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:10:
Weet iemand hoe ik kan zien of mijn huidige wielen uitgerust zijn met TPMS sensoren of niet?
Ik ben aan het uitkijken voor winterwielen voor onze nieuwe wagen, dit lijkt mij wel een goede deal: https://www.jdbandenvelge...n-winterbanden-conti.html ?
Als je even naar de ventielen kijkt dan weet je 't meestal al wel. Heb je gewoon standaard rubberen ventielen dan heb je géén externe TPMS sensoren. Volkswagen monteert af fabriek onderstaande stalen varianten.

Aftermarket zijn er ook rubberen ventielen te krijgen mét TPMS sensoren maar die communiceren niet met het on-board systeem .

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-02 17:41
Rainesh schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:21:
[...]

post eens een foto van je appconnect hoofdscherm. Wat is je huidige softwareversie?
Hardware versie: H24
Software versie: 0245

Gisteren bij de dealer geweest, die kwamen er ook niet uit. Telefoon werkte wel op een vergelijkbare polo (BJ jan-17, de onze is van jul-16); wel zagen we dat er daar een iets andere interface op zat (o.a. blauwe ipv rode lijntjes in de interface).

De telefoon heeft wel een fysiek verbinding, hij laad namelijk op. Een iPhone laad uberhaupt niet op (met een iPhone kabel, uiteraard ;) ).

Volgende week gaat hij een dagje terug, want het leek volgens de monteur dieper te zitten dan hij in eerste instantie had verwacht.

Toch, als iemand de gouden tip heeft...Graag 8)

AppConnect hoofdscherm:

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Daan00 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:09:
[...]

Je weet dat je 'm verkeerd om gemonteerd hebt?
Haha ja daar kwam ik achteraf ook achter idd, origineel zat ie al omgekeerd gek genoeg. :+

Inmiddels ook weer gefixed. :) Zelfde dat ik een nieuwe dimmer voor de ambient lightning heb gehaald bij de dealer, illumination switch. Die was er inmiddels ook mee gestopt.

Edit: en de nieuwe dimmer! *O*

Old stock denk ik ergens uit de grotten van het magazijn in Eindhoven. :+
Ik had een vrijwel unieke Golf met werkende dimmer, tot eergisteren. En nu dus weer netjes alles werken. :P

Binnenverlichting even omgedraaid met dank aan de tip van hierboven. Het bleek ook dat de metalen rand van de hemelbekleding wat los zat dus vandaar ie andersom erin zat. Die rand heb ik uiteindelijk netjes verlijmd en opnieuw aangeknepen. Paar sfeer foto's van gisteravond:

Echt wel een hele fijne en rustige plek om kilometers mee te maken. :)

[Voor 50% gewijzigd door Joopieboy op 26-08-2020 11:22]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nou, na alle interieurverlichting en andere elektronica upgrades en reparaties was er nog een ding die hoog op mijn wensenlijst stond, namelijk het aansluiten van de mistlampen in de Highline koplampen. Ik heb namelijk mijn origineel xenon koplampen (die gaar, stuk, oud en kostbaar zijn) geruild voor Highline koplampen. Schakelaar had ik al geplaatst, die hadden wij zo liggen, nu nog wat bedrading plaatsen.

Schema's had ik gelukkig, dat uitgezocht en om het mij makkelijk te maken een set van Kufatec besteld:

Origineel relaisvoetje en de juiste kabelkleuren:

Misschien iets neurotisch maar daar houd ik van. :+

En om een lampje te wisselen moet het hele front eraf want je komt nergens bij:

Rooster eruit, grill eruit, koplampsproeierkapjes eraf, en alle bouten los:

Hier zie je ook direct het verschil in leeftijd tussen de 2 koplampen. Beide origineel Valeo alleen een is een aantal jaar geleden vervangen geweest:

Dus die hebben we ook even een goed beurtje gegeven:

De ene is heel mooi geworden, de ander heeft iets meer liefde nodig. Is wel glad geworden na het wetsanden en polijsten maar niet helemaal helder nog. Daar heb ik nu inmiddels een andere pad voor op de DAP 900 voor liggen. :P

Alle lampjes had ik liggen, alles verzameld, BA15S in het oranje, T10 stadslichtjes Philips Buevision, H1 lampjes die ik van een vriend had gehad, alleen kwam ik nog een setje H3 te kort. Dus met een buurman even snel wezen halen:

Koplampen op tafel gelegd, schoongemaakt en alles op het gemak vervangen. Hier zie je ook de automatische stelmotor zitten:

H3 mistlamp:

Doorvoer gemaakt voor de xenon kabels:

Aanzicht in de garage op het moment:

Lang zitten nadenken hoe ik de bekabeling wilde laten lopen, uiteindelijk besloten de draad van links naar rechts tussen de koplampen via het front te laten lopen, dan de draad naar binnen toe onder de accubak door te laten lopen, de originele kabelgoot in die onder het luchtfilterhuis zit, en zo achteraan met de kabelboom onder het dashboard mee naar binnen te gaan:

Dashboard weer helemaal open:

Installatiedraad als trekdraad gebruikt, langs de originele kabelboom af erlangs gedrukt:

Kabelgoot open:

Kabel erbij:

Relaisvoet op de originele plek geplaatst, aansluitdraden even naar voren gelegd:

De kabel naar de lampen aangesloten en weggewerkt achter de originele bekabeling (kleine overlengte):

De inmiddels wel bekende stekker van de verlichtingschakelaar, pin 8 aangesloten:

Draden direct bij de bestaande kabelboom mee verwerkt.

De zekeringkast losgehaald en open gemaakt, aftakkingen gemaakt en kabelboom aangesloten, alles netjes teruggewerkt:

En werken!

Xenon aan, jup, hier moet ik nog even wat aan gaan doen!

Stadslicht en grootlicht:

Mistlampen (en licht in de garage inmiddels uit :P ):

En met xenon:

Schrik niet van de kleur, lampen stonden net aan en zijn veel witter na een aantal minuten, ik heb ook 4300K genomen. Lijkt net OEM. :)

Wel zie je duidelijk het verschil tussen een nette koplamp (links) en een die het niet helemaal is (rechts):

En het onvermijdelijke strooilicht wat je altijd hebt. Je hebt meer licht dus de imperfecties van je lampen ga je veel harder zien. Dus daar wil ik de mensen wel voor waarschuwen. :)

En alles weer in elkaar:

Dus dat was dat. *O* Door naar vrijdag, ik heb de kaarten van de deur- en achterpanelen eruit gehaald van een reserveset die wij hadden. Bekleding gaat altijd hangen hierop en is echt een afbreuk aan de auto.

Dus die liggen nu bij Manfred van Lukkien Autobekleding in Apeldoorn. :)

Daarna nog wat ouder ijzer voor iemand zijn TT onderstel compleet te maken afgegeven en door naar Zwolle waarbij ik in stijl afscheid genomen heb van de originele aandrijfassen met wat sprintjes op de snelweg. :+

Daar stond een mooi pakketje aan nieuwe assen te wachten:

Golf de brug op, oude eruit:

Boven de nieuwe (sterkere) massieve assen en onder de holle originele assen:

En weer op zijn plek:

Scheelt dat alles al vervangen of los is geweest dus alles mooi schoon en gangbaar is.

Andere kant stelde ook niet veel voor, je komt overal makkelijk bij en loshalen viel dik mee:

Wel even nieuwe bouten en moeren gemonteerd om de fuseekogels vast te zetten, iemand had het draad van een bout gestript en een moer dolgedraaid. :+ Nu dus alle 6 even fris en nieuw.

Daarover gesproken, de remmen hadden ook al een behoorlijke lijdensweg gezien in de 5000km dat ik er nu mee heb gereden:

Geleidepennen even opnieuw schoongemaakt en in het vet gezet.
En een tip, met sprintjes niet teveel originele remmen gebruiken, en zeker geen cheap ass organische blokken erin monteren, want dan krijg je dit:

Jup, die zijn warm geworden. :+

Helpt ook niet mee dat er weinig koeling naar de remmen is, ze opgesloten zitten in 16 inch...

Daarna nog even de thermostaat gewisseld, dat even viel tegen want wat zat die op een rotplek...
Koelsysteem hadden wij al eens doorgespoeld, was echt bruin wat eruit kwam, maar nu wat het ook niet echt rood meer, eerder oranje:

Thermostaat was ook nog echt origineel:

Best bijzonder dat er nog zoveel delen origineel zijn en alles zo degelijk uitgevoerd is. :)

En nog een sfeerfoto van het gepeupel bij elkaar:

Morgen even alles laten uitlijnen, hoe goed ook alles gemarkeerd is met het onderstel, je krijgt het ook nooit 100% terug zoals het was. Dus even alles laten controleren. Andere schokbrekers en veren komt volgend jaar wel. Wil nog eens een nieuwe drukregelaar plaatsen en verse motorsteunen (baksteun is al nieuw) om de laatste trillingen en resonantie eruit te halen.

In Engeland nog wat info gekregen van iemand die met een zelfde blok dit eruit heeft gekregen:

De opbouw van stationair toerental tot de 1000 toeren dat de turbo op werkbare druk komt heb ik wel een heel stuk mooier laten opbouwen (begrenst), dat is wat ik laatst bedoelde waar je een hoop zooi mee sloopt. Geloof dat een andere vriend van ons ook wel kan bevestigen dat die ondanks alles goed genoeg oppakt. :P
Begrenzer staat bij mij ook bewust op 4500 trouwens.

'Probleem' met die van mij is dat vanaf 3000 toeren de turbodruk aardig uit controle gaat en ik daardoor wat moest afbouwen. Die die eindpiek mis ik een beetje en ik zal eerder op 150-155pk uitkomen dan de 160 die ik als doel had gesteld. Hij haalde nog eens wat meer koppel dan die van mij, 358Nm om precies te zijn, dus dan wordt mijn DMV (ontworpen voor 240Nm) en mijn Sachs koppeling (max 340-35Nm) wel heel zwaar belast, samen met de nieuwe asjes. :+ Tijd voor een 6 bak zou je zeggen...

Achja, zat plannen, kan nog van alles beter en leuker, maar voor nu wel even een beetje sleutelmoe. Eerst maar eens gewoon rijden. :+

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:35
ion schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:41:
[...]

Dat is wel erg triest zeg, dat jij de monteur er op moet wijzen wat er in je auto zit. :F
Is wel echt de meest trieste VW garage in de omgeving. Jammer genoeg ook diegene op nog geen 2km hier vandaan. De lease-auto gaat dus daar naartoe. De wagen(s) in eigen bezit naar een andere garage of zelf het onderhoud.

Ook leuk om even te delen, sinds een dikke maand nieuw speelgoed voor er bij: een A4 Cabrio 1.8T uit 2005, naast de dagelijkse Golf en Passat.

Weliswaar geen VW, maar eerder een "honourable mention" zoals @Rainesh zijn A3. ;)

Ondertussen al een aantal fixjes gedaan:
- Radio antenne verbinding naar de achterklep
- Rechter achtherveer was afgebroken (klein stukje), twee nieuwe er onder gestoken van achter.
- Algemeen onderhoud: 5W40 er in, filters, etc. + bougies.

[Voor 51% gewijzigd door AndRo555 op 06-09-2020 21:57]

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:50

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Crap. Kreeg vanmiddag een WhatsApp van mijn dochter: ik breng de auto even naar de garage want het dak lekt. Op zich vreemd want 30 juli heeft de auto een inspectiebeurt gehad en op de factuur stond dat de goten van het dak zijn behandeld. Morgen gaan ze er naar kijken, nu staat de auto in ieder geval binnen.

Me.

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:49
Waar en hoe stockeren jullie jullie winter/zomerbanden eigenlijk? Ik heb ze nu in de kelder staan. Bij volkswagen zelf vond ik het vrij duur (80 euro stockage, 40 euro wissel).

@Will_M Ikzelf ben sinds bijna een jaartje al(!) trotse eigenaar van een golf 7 Join, bouwjaar 2019. 1.0TSI 115PK/ 200Nm koppel. Heb deze gloednieuw gekocht voor een schappelijk prijsje van 22.000 euro wegens autosalon actie (9500 euro korting). En met de verkoop van mijn totall loss ford fiesta heb ik in het totaal maar 18.000 euro betaald! ;)
Volautomatisch, benzine, 5 deurs, airco, parkeersensoren, achteruitcamera en cruise controll, heerlijk autootje!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dennisdn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:21:
[...]

Profile nu, kwik-fit in het verleden. Van beide ook verschillende vestigingen. En bij hun nooit een melding gehad dat ik terug moet komen om de boel nog eens aan te draaien.
toch adviseren ze dit zelf ook..

https://www.kwik-fit.nl/v...ontroleren.-waarom-is-dat
Dennisdn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:36:
[...]

Ik doe al vanaf mijn aller eerste leaseauto, ruim 20 jaar, 2x per jaar bandenwissels. In die tijd bij alle grote banden-ketens ondergebracht geweest én van 2014-2018 nog bij VW zelf, dus ik denk te weten waarover ik het heb. En altijd wissels op dezelfde velg omdat je van een LM geen wintervelgen krijgt.

De VW-dealer heeft er tussen 2014 en 2018 alle 8 de wissels meer dan 1,5 uur over gedaan, met uitschieters naar 2 uur en een kwartier. Bij de Profiles (en vergelijkbaar) van deze wereld heb ik nooit langer hoeven wachten dan 30 minuten, op zijn hoogst misschien eens 45 minuten. Ik kan het wél verklaren: behalve dat de VW-dealer het super traag doet, beginnen ze ook nog eens een half uur later dan dat je de afspraak hebt, waar de echte bandenboeren de agenda tot op de minuut onder controle hebben.

En... ik heb nog nooit velgschade gehad bij VW óf een ander. Wel eens lelijke smeervlekken die moeilijk te verwijderen waren, maar nooit schade.
die ervaring heb ik ook, helemaal eerlijk is de vergelijking met een bandenboer niet, de VW dealer voert diverse soorten reparaties uit bij hun klanten, de werkzaamheden hiervan kunnen uitlopen door diverse oorzaken, het kan immers tegenzitten, waardoor jouw auto pas later de brug op kan.
een bandenboer voert de werkzaamheden uit die veel makkelijker te calculeren is. het is een soort van lopende band werk.
en ik geloof ook zomaar dat de monteurs daar veel sneller een bandenwissel kunnen uitvoeren. ze doen immers de hele dag niet anders. (ik zou gek worden van dat eentonige werk, maar goed :) )

overigens heb ik wel velgschade gehad, bij de VW dealer.
zag het meteen toen ik aan kwam lopen bij m'n auto.. over alle 4 de velgen een diepe kras over alle spaken die exact meeliep met de ronding van de velg..
ben meteen terug gelopen en meteen gevraagd waarom dit niet gewoon gemeld was.. dit had je moeten zien of merken als monteur, of als werkplaatschef..

overigens kun je van een LM best een 2e setje velgen krijgen voor je winterbanden.. dit moet in je contract worden opgenomen, als dit bij de aanvraag van de auto wordt meegenomen.. geen probleem.
hetzelfde als met dakrails, skikoffers en weet ik veel wat. dit kan allemaal gewoon. been there done that. :)

oh ja, en ze hebben op mijn verzoek ooit eens mijn kentekenplaat vastgezet met popnagels, blijkbaar hebben ze hiervoor moeten boren want er zat allemaal ijzerslijpsel op de achterklep die ze niet netjes hadden schoongemaakt., hier kwam ik na de eerste regenbui achter want dat ging natuurlijk meteen roesten en daarmee meteen lakschade.
toen ik er mee terug ging (auto was 2 weken oud ofzo) werdt het nog ontkend ook :X

[Voor 7% gewijzigd door Shanquish op 15-09-2020 22:58]

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-01 14:48

derx666

mecker ende blaet

Net dan toch meer even foto's gemaakt van mijn nieuwe T-Cross.

T-Cross
https://tweakers.net/i/MvrYMDKD6V9MoiKKPWfdKdCz4yo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDaci6Ug4SM4AdSSjnVtbWxn.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/hmZmIEA2L9frAV3n53XjtGUrSbA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpvGDy7YbBL9EeJbPcx5d0Jf.jpg?f=fotoalbum_small

Specs:
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 85kW Style 7-DSG
• Kleur: Flash Red
• Bekleding: Hexalink / Pearl
• Advance pakket
• Executive pakket
• Winterpakket
• Achteruitrijcamera
• Digitaal instrumentenpaneel
• Vaste trekhaak

Gisteren opgehaald, en erg blij mee. Kleur was een gok aangezien deze nergens te zien was toen ik hem bestelde. Toen ze bij Muntstad het doek er vanaf trokken was ik wel heel blij verrast. De kleur is mooier dan ik gehoopt had. Helaas liet het budget niet toe om de 1.5 te bestellen, dan was hij perfect geweest, maar in de bijna 300km die ik al gereden heb valt de 1.0 niet echt tegen. Het is geen snelheidsmonster, maar hij komt goed mee. Wel ga ik binnenkort een afspraak maken met de DSG specialist om die wat te laten optimaliseren. Eerst komende zondag een mooie rit door de Duitse Eifel, en over een maand (als alles goed gaat met het corona gedoe) een weekje naar Oostenrijk om wat bergpassen te te "verkennen".

My iRacing | My Simrig

• derx666

derx666

mecker ende blaet

giovanni2903 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 00:11:
[...]

gaat om 40pk/65nm koppel voor 385. enige wat je moet doen voor het einde van je lease contract is de originele software laten terugzetten voor 25 euro. de auto word er een stuk leuker door maargoed, ieder zn ding natuurlijk. ik vind vooral de extra koppel in de 6e versnelling op de snelweg heel fijn. hoef niet meer terug te schakelen naar 4/5 om vlot te kunnen inhalen.
Bij mijn 1.0tsi (115pk) is het maar 25pk/40NM via JD, en dan moet je vaak ook nog 98 tanken. Kosten 599,- 40pk/65nm voor 385 zou wel te doen zijn, maar dan zit je vaak bij partijen als ziptuning, die het met de betrouwbaarheid en levensduur van de motor wat minder nauwkeurig nemen. En zoals gezegd, als er iets misgaat en ze komen erachter dat ie gechipt is, dan wordt het pas echt een duur grapje.

My iRacing | My Simrig

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:03

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik kom bij de club, mannen! Redelijk veel VW geleaset (Jetta en Golf), maar nu eindelijk zelf een VW Passat gekocht O+.

Cunning linguist.

• giovanni2903
ion schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:46:
Weet iemand wat de bandenspanning moet zijn bij een golf 7 gte met zomerbanden en niet beladen, dus max 2 inzittenden?

De sticker zit namelijk niet op de auto, wat het boekje beweert dat bij de deur zit of tankdop.
Op de sticker staat 2.3, maar heb mijn 18inch wielen op een golf 7 r-line op 2.4 bar gezet. 2.4-2.5 is dus sws goed

Wel raar dat er geen sticker bij je deur zit overigens.

Willekeurige auto

[Voor 13% gewijzigd door giovanni2903 op 19-09-2020 01:50]

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 230pk | Sony Xperia 5 IV | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• GerCor

GerCor

ion schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 01:57:
[...]

Ja heel raar, zat me echt rot te zoeken, maar kon niks vinden. Ik had hem toe straks op 2.2 gezet op alle banden. Banden links voor en linksachter waren 2.3 en andere 2.4, dus zaten waarschijnlijk op 2.4

De velgen zijn 17 inch of (18 inch :? geen idee eigenlijk), kan ik ze dan ook beter op 2.4 weer zetten of?
Bij mij zit het wel in de tankdop. (Zo eens even schoonmaken B) ) Ook iets bij de deur maar wat je daar mee zou moeten? Waarschijnlijk omdat je een melding op de Discover krijgt wanneer de bandenspanning onvoldoende is?

Welke banden je hebt staat op de band zelf aangegeven.

[Voor 29% gewijzigd door GerCor op 19-09-2020 12:23]

Me.

• AndRo555
derx666 schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:11:
Ik geloof wel dat ze tegenwoordig met vele kleinere toleranties werken dan vroeger, maar dan vraag ik me nog af waarom ze het expliciet in de gebruikershandleiding vermelden?
Maargoed, moet morgen nog een ritje van iets meer dan 200 km maken, en dan ben ik voorbij aan de 1500km die in de gebruikershandleiding staan, dus zoveel maakt het voor mij iig niet meer uit.
Rustig warm rijden doe ik toch al (nja niet bij de Renaults die ik had, mja, dat waren ook rothokken).

Wat ik me trouwens ook nog afvraag, en misschien dat iemand me er meer over kan vertellen: Er werd altijd gezegd dat het bij een turbomotor (benzine of diesel) verstandig was om na zware belasting (stevig doorrijden op de Duitse autobahn of lekker bergpassen rijden) de motor niet meteen uit te zetten. Dit om te voorkomen dat olie stil bleef staan in een hele hete turbo, waardoor de olie als het ware verbrandde en je dus koolstof aanslag in de oliegangen van de turbo kreeg met na verloop van tijd een berg ellende (olielagers die niet meer als lager dienst doen, verstopte oliegangen). Heel logisch verstandig advies vond ik altijd, maar tegenwoordig heeft nagenoeg elke auto start/stop, en die trekt zich hier dus geen fluit van aan. Met mijn vorige Renault is het me vaker opgevallen dat als ik weer eens door Duitsland naar huis was gereden, en de laatste afslag voor de Nederlandse grens van de snelweg afging, de auto beneden aan de afslag gewoon keihard uitgezet werd door de start/stop. Afhankelijk van de drukte kon je daar best wel eens een minuut of 2 staan wachten. Aangezien de oliepomp niet draait als de motor uit staat lijkt me dit toch niet zo geweldig voor de levensduur van je turbo, of zie ik gewoon spoken?
Er zitten hele temperatuurmodellen en andere modellen achter om te bepalen of de start-stop werkt. Dat is echt een stukje software met geen 10, maar eerder 100 inputs. ;)

Bergop rijden en dan gaan stilstaan voor een afslag, dan schakelt die start/stop niet in hoor.
Van het gas op de autobahn tot aan de afrit beneden is al wel enige tijd zonder echte belasting en wel met enige toeren en veel rijwind, uitermate goede omstandigheden voor koeling.

Daarnaast wel een elektrisch hulpwaterpomp die door je turbo water blijft pompen met de motor uit, indien nodig.

Mooi voorbeeldje:

Volgas doortrekken van 30 tot 130kph bergop* zorgt voor een uitlaatgastemperatuur (pre turbo) van 780°C die 6 seconden nodig heeft om terug te stabiliseren naar "normale" waarden. Zoals je iets vroeger ziet is 400 graden niet onoverkomelijk door op te rustig op te trekken naar 40kph, omstandigheden waar start-stop helemaal niet om geeft.

Dit is wel een diesel dus de temperaturen liggen iets lager. Ik zou het eens moeten proberen van de week met een 1.0TSI (DKRF) en zien wat daar van temperaturen uitkomen.

*Van 1020m tot 1050m hoogte in onder de 1km lengte (dus net over de 3% helling).
https://www.google.com/ma...748849!4d6.379391!5m1!1e4

EDIT: Niet helemaal hetzelfde, maar uit oude data toch nog iets relevant kunnen vinden:

Hier zie je de katalysator temp (dus na de turbo). Uiteraard is die een stuk minder variabel dan pre-turbo (die gaat tot 1080°C). Wat wel goed zichtbaar is dat er tussen even doortrekken naar hogere snelheden en rustig rond de kerk tokkelen amper 150 a 200°C verschil zit.

[Voor 9% gewijzigd door AndRo555 op 21-09-2020 22:07]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Rainesh schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:09:
[...]

staat in je systeeminformatie. Kun je terugvinden in je hoofd menu onder setup/instellingen. Firmware updates helpen zeker met appconnect.

Thanks
Is dit de laatste versie? Dat software updaten net geprobeerd dat werkt niet.

[Voor 3% gewijzigd door Oekol op 23-09-2020 07:49]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• ElCasa
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:40
JTB81 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:21:
[...]

Tsja ik heb er naar gekeken, maar voor mijn model leek het bijna niet te doen (MY2020).
Hmmm, ik kan een set ophalen waar de ambient verlichting voor het dashboard en deuren in zit, alleen zit er natuurlijk een extra stekker, had gehoopt dat de stekkers al aanwezig zouden zijn. Maar schijnbaar niet... dan houd het op....

[Voor 52% gewijzigd door ElCasa op 25-09-2020 21:26]

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:53
Heb de vrouw nu ook in een Volkswagen gekregen, mag ze donderdag ophalen, zal nog wat foto's posten :)

Volkswagen High UP! 2014, 60pk, 5 deurs,
- reflexzilver metalliclak
- Navigatie
- Bluetooth
- Cruisecontrol
- Parkeersensoren achter
- 15" lichtmetalen velgen
- Originele armsteun (al was die wat gammel, kijken of ik die weer goed vast kan krijgen, iemand ervaring mee toevallig?)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Inmiddels terug van een paar dagen Duitsland, toch nog even naar de Vulkaan Eifel (Rijnland) geweest. Golf heeft zijn eigen prima gehouden, tuning is top, nieuwe aandrijfassen waren een genot, wel zijn de motorsteunen nu echt aan hun eind en zouden een set nieuwe remmen wel erg fijn zijn, evenals een wat strakker sturen onderstel. Maar goed, dat zijn wensen die wel komen tzt. :)

De eerste dag gelijk goed begonnen, eerst naar Bad Münstereifel en 's middags onderweg naar het appartement ineens een hoop getril en gebonk en na een tik was de band direct leeg:

Niet heel gek als je het gat zag:

Was het was geen idee, maar het is lomp gegaan:

Reservewiel gelukkig opgepompt een tijd terug, nadeel is wel dat alles eruit mag. :+ En ik had voor het eerst mijn Aldi momentsleutel met doppen niet bij, dus flink lopen vloeken...

Maar goed, wat bedrijven in de buurt gebeld, vrij snel ergens een nieuwe Michelin band kunnen scoren en erop laten leggen. Helaas wel een Energysaver + maar goed, beter dan een ander merk. En deze kan volgend jaar op het reserviewiel gelegd worden. :) Is die ook weer eens vernieuwd.

Gelukkig daarna zonder problemen aangekomen bij ons appartement die we gehuurd hadden:

Zaterdag flink nat weer maar niet minder genoten, en dan met name hierom:

En zat plekken gezien en op zat plekken geweest, leuke dingen zoals:

"Das wild liebt ruhe" :+

Met een best aardig verbruik van 1 op 8 door de heuvels hebben wij ons prima vermaakt. :+

• GerCor

GerCor

2 weken geleden mijn panoramadak laten maken voor € 176. Stap ik net in de auto:

Me.

• derx666

derx666

mecker ende blaet

DerOllie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:36:
[...]

Menu van climatronic in gaan, dan rechtsboven, daar staat een label van ventilator, als je daar op tikt krijg je opties te zien voor High/medium/Low ventilator snelheden...

Ik kwam er laatst ook pas achter...
Het probleem is dat ik die menuknop niet heb op de T-Cross:

My iRacing | My Simrig

• AndRo555
Wat is eigenlijk "normaal" olieverbruik bij de laatste TSI's?
1.5TSI (Euro 6d met OPF, DADA motorcode) zit aan de lage kant na 14000km en dik 4 maanden. Ruwweg een halve liter verbruikt over die afstand.
Op zich niet overdreven maar toch meer als de vorige diesels. (2.0 TDI CRLB, 1.6TDI CAYC, etc.)
The Eagle schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:01:
Kunnen we het nu weer gewoon over VW hebben ipv over de halfjaarlijkse bandendiscussie (die al jaren gewoon zijn eigen topic heeft)? :)
:'(

Met wat geluk een winterband op het wiel laten leggen. (waren al binnen in de bandencentrale)

Volwaardig reservewiel FTW :)

De ABS speed sensor TPMS was zoals altijd bagger en detecteerde veel te laat. :/

[Voor 61% gewijzigd door AndRo555 op 12-10-2020 22:28]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Rainesh schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:33:
[...]

Updaten naar 478 zal een enorme verbetering zijn voor jouw. Heel het systeem zal veel beter en sneller gaan werken.
Ben benieuwd wat ze gaan doen. Ben nu bij de dealer en ze gaan het nu updaten...

Staat nu 478 op! Top.

[Voor 38% gewijzigd door Oekol op 20-10-2020 10:34]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• giovanni2903

afgelopen weekend was ik de auto voor het eerst aan het stofzuigen na 3,5 maand :+
en toen zag ik links van de bestuurderstoel dit knopje. als ik erop druk gebeurt er naar mijn idee niks, maar wie kan me vertellen waarvoor het is?

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-01 21:34
Will_M schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:23:
[...]

Ook een niet elektrische VW Golf heeft geen metalen tankdop meer tegenwoordig maar: Heb je misschien een foto van de beschadiging zodat we hier ook kunnen zien waar we nu eigenlijk over denken te gaan praten?
Hierbij de foto. Ik heb het omcirkeld.

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-02 15:22
Tha Render_2 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:23:
26/02 de nieuwe passat variant besteld met een hoop heerlijke opties, verwachte leverdatum ergens in juni maar door corona wel verwacht dat het wat langer ging duren. In juli met garage gebeld en levering was verschoven naar 2de helft van september. Vandaag terug gebeld, opnieuw verschoven naar november :'( :'( :'(
En eindelijk is het bijna zover.. Bericht gekregen dat die in de garage staat en de papierwinkel in gang geschoten is (firmawagen)! Ik had een 1.6TDI DSG7 besteld maar ze hebben er stiekem een 2.0TDI in gelegd, had zoiets al gehoopt gezien er op de website van Volkswagen geen mogelijkheid meer is om een 1.6TDI te kiezen. Jammer genoeg limiteren ze die blijkbaar op 122pk! Terwijl de 'standaard' 2.0TDI een 200pk heeft :'(

Ik ben niet zo fan van chippen met een leasewagen maar dit zou eerder meer de 'limitatie' eraf halen zijn? O+

Maar in de Volkswagen calculator vragen ze er wel 5.000€ meer voor :? Verschil is natuurlijk wel de uitstoot en die mag je zomaar niet wijzigen denk ik na inschrijving.

[Voor 15% gewijzigd door Tha Render_2 op 29-10-2020 16:13]

• GerCor

GerCor

Rainesh schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:09:
[...]

...... :?

Dit zijn de nieuwe 2021 kaarten voor jouw systeem :)
Aha, dus MIB1 en MIB2

High? Volgens mij ben jij een beetje high (als in hyperactief) ;)

Ik ga downloaden ........ laterrrr...... _/-\o_

Stap 1:

Stap 2:

Stap 3:

Its a wrap

[Voor 75% gewijzigd door GerCor op 03-11-2020 09:51]

Me.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:50

Damian

Insane Obtrusion

Even een verkapte V&A, maar denk dat ik hier iets meer gericht publiek heb ;)

Mijn T-Roc gaat weg, dus mijn Helix Audio set gaat de deur uit, ik denk wel bekend met de meesten hier.

Bij interesse stuur maar een PM. Onderstaand niet mijn foto's, deze volgen nog.

[Voor 4% gewijzigd door Damian op 02-11-2020 21:33]

Ieri ero quiete perché oggi sarò la tempesta

• giovanni2903

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zo, mijn VAG lego hobbyobject krijgt weer een zooitje Audi upgrades. :+

TT 225 ophanging met 312mm remmen *O* Dan kan die eindelijk een beetje de bocht om. :+

Mijn draagarmen vergeleken met de set van mijn kameraad:

Dan zie je met name dat de fuseekogel een heel stuk hoger zit, dat samen met de andere fusee zorgt ervoor dat de draagarm een heel stuk rechter komt en de stuurhoek iets anders wordt.

Oftewel bakken meer mechanische grip en een veel beter stuurgevoel. :)

• giovanni2903
mathias82 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:11:
[...]

LOL dat kan goed zijn maar ik vind het toch vreemd. Ik heb een stockwagen gekocht zonder heel de optielijst te doorspitten. Ik dacht dat xenon/LED tegenwoordig vrij standaard was, maar blijkbaar dus niet. Zou toch mogen voor een auto in die prijsklasse. De achterlichten zijn nochtans wel in LED :?

[...]

Ik moet het inderdaad zelf weten, maar het moet liefst wel legaal zijn ;)

Als iemand ervaring heeft met WhiteVision Ultra of Ultinon hoor ik het graag
mijn golf 7 heeft led achterlichten, xenon koplampen, halogeen klein licht en halogeen knipperlicht. van alles wat dus :P

whitevision had ik in mijn vorige auto. goede lampen en gaan lang mee. zelf zie je een beetje geel licht, maar iemand die jou in zijn spiegels ziet ziet dan wel weer mooi wit uit je koplampen komen. die 2e set die jij noemt mag in nederland niet. je mag alleen led verlichting voeren in koplampen als dat er vanuit fabriek al op zat. ik heb mijn klein licht/dagrijlicht wel vervangen voor led. met APK moet ik ze alleen weer even terugwisselen. ome agent gaat gaat het waarschijnlijk niet opvallen als je LED koplampen hebt, mits ze goed afgesteld zijn want het zou ook gewoon origineel kúnnen zijn.

verschil bij mijn klein licht. halogeen | led

• giovanni2903
ThaddeusX schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:52:
[...]

Hebben we het over handje vol centimeters?

Als ik op straat een Golf 7 en Polo 6 zie denk ik niet "wow die Golf is wel groter zeg!".
hier een vergelijking tussen de nieuwste polo en de nieuwste golf (komt van de vw site af, kan daar geen info meer vinden van de golf 7)

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-02 10:49
giovanni2903 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:50:
[...]

ik heb xenon vanuit fabriek, dus daar is niks mis mee. wat ik ervan begreep is dat je niks aan de units mag aanpassen zowel van binnen als buiten
Joopieboy schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:53:
[...]

Zoek maar op in de apk regels, staat niks van in. :)

Edit: @Antera dat dus, en officieel mag wel meer niet, maar dan zou je er ook geen ander type lampje in mogen zetten. Er wordt niet op gecontroleerd dus geen problemen.
Antera schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:44:
Je lichtbeeld moet in orde zijn dan zal er verder niemand over klagen ook bij de APK niet. Daar word alleen gekeken of alle verlichting werkt en lichtbeeld OK is.

Officieel zit er op alle verlichtingdelen een type goedkeuring en zou je ze eigenlijk niet aan mogen passen .
Hoe definiëren jullie "lichtbeeld"? Want blijkbaar is de reden dat aftermarket LED verlichting geen ECE-R112 goedkeuring krijgt net dat ze niet aan dit lichtbeeld kunnen voldoen:

Dus als men echt volgens deze standaard test zal dit afgekeurd worden.

Maar ik woon in België dus kan de APK mij niets schelen >:)
Iemand die weet hoe streng men bij de Beglische (Vlaamse) keuring test? Ik vind enkel dit terug maar dat komt gewoon neer op "contacteer je garagist": https://www.vlaanderen.be...echnische-keuring-lichten

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-02 16:14
Rainesh schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:03:
Wat is je huidige softwareversie? Ik meen me ergens te herinneren dat in bepaalde updates een gps fix was
Daar had ik vanmiddag een foto van gemaakt.

is de software makkelijk zelf te updaten? met de opties in het scherm kwam ik nog niet veel verder dan een hotspot aanmaken. Daarna moet je je aanmelden via carnet? Ik had geen tijd om verder te kijken. Was in de tuin aan graven om een netwerkkabel aan te leggen voor mijn kantoortje.

[Voor 17% gewijzigd door Zaratrass op 04-11-2020 22:08]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:14

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

The Eagle schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:15:
[...]

Hm, ik heb ooik een B8. Meende dat dat niet werkte, toch eens uittesten dan. Ik heb een 2017'er, welk bouwjaar is de jouwe?
MY18 :)

reposts :+

[Voor 69% gewijzigd door MisteRMeesteR op 10-11-2020 20:53]

www.google.nl

• glimmertwin123
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 20:29
Ik ben in het bezit van een Touran 2016 met een discovermedia MIB2, heb vorig jaar de kaarten geupdate maar volgens mij de software niet. Ik heb het topic doorgekeken en zie eigenlijk dat veel mensen dezelfde problemen hebben met het updaten van de software.

Volgens mij zit de volgende software in mijn discovermedia, is dit de laatste versie ?

• GerCor

GerCor

Dan ga ik die ook downloaden. Ik had die andere al maar nog geen tijd om te installeren in de Caddy's. Zal ik gelijk mijn buurman even vragen of hij interesse heeft in een update.

Edit: geïnstalleerd.

[Voor 33% gewijzigd door GerCor op 13-11-2020 22:49]

Me.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@GerCor en anderen: ik zit as we speak bij de VW dealer, te wachten op de verplichte bandenwissel. Klote wifi hierzo :P
Maar dus wel even na kunnen vragen of met grootsignaal de mistlampen mee mogen doen. Eerste APK keurmeester twijfelde, verwachtte een nee. Tweede man gevraagd: keiharde nee. Dus daar heb je het antwoord :)

Edit: staat voor de echte liefhebber een mooie koelkast hier:

Te koop bij o.a. Coolblue voor slechts 1299,-
https://www.coolblue.nl/product/864870/etna-rbt154bla.html

[Voor 29% gewijzigd door The Eagle op 13-11-2020 14:19]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:03

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Even een vraagje. Ik heb een Passat GTE sedan uit 2015, met deze achterlichten:

Zijn die één-op-één te verwisselen door dit model?

Cunning linguist.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

mathias82 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:37:
Wij hebben een Tiguan Allspace DSG van dit jaar. Het valt ons op dat als we de auto in "P" (park) zetten na een ritje dat de motor de ene keer vanzelf uitvalt, en de andere keer gewoon blijft draaien. Waar kan dit aan liggen en wat is het "normale" gedrag?
Hier start het systeem de motor alvast als de voorligger in de file weer is gaan rijden:

Je kunt zoals hierboven al wordt gezegd een menu openen waar dit soort info staat. Weet hem 1-2-3 niet uit het hoofd te vinden :+

www.google.nl

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-02 18:42
Rainesh schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:35:
[...]

Jup onder systeem informatie
Menuknop inhouden werkte ook nog haha :p

Edit: met starten staat dit langer in beeld maar ook een adres intoetsen zit vertraging op, dat was hiervoor niet.

[Voor 21% gewijzigd door Famous op 17-11-2020 14:40]

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat kan zoveel zijn... Goed rondom de motor kijken of niet iets los is of speling heeft of of...

Nog maar eens een update over de Golf, zoals gezegd druk bezig met spullen verzamelen links en rechts.
Zo heb ik een paar weken terug een complete middenconsole set opgehaald die wél heel is en alle montagepunten nog heeft. Die van mij, tsja:

Weekendje of wat geleden even de boel een sopje gegeven en de hatelijke rubber coating die afbladderde verwijderd met wat liefde:

Voor:

Tijdens:

En na:

Het bakje boven de radio ook even schoongemaakt en die coating eraf gehaald:

En na 3 van deze emmers:

Zo had ik ook een nieuw middendeel voor het dashboard met rooster meegenomen, dit omdat die van mij beschadigd was en een rooster lam was. Plus een leuke optie voor een bekerhouder achter:

Tevens nog wat nieuwe torx schroeven gescoord, wat klein materiaal:

En een nieuwe deksel voor mijn middenarmsteun die ik afgebroken had... :X

Volgende week ook even de deurkaarten ophalen, dan kan mijn interieur uit elkaar. :)

Voor die operatie met dank aan @S_Chief een setje speakers die uit zijn P11 zijn gekomen gekregen:

Setje adapters voor in mijn voordeuren zijn besteld.

Daarnaast nog even een deksel van de sloop meegenomen voor het vak achter het linkerachterlicht te kunnen afsluiten:

Die optie had ik niet, en dat mistte ik toch wel. Nu is dit vak mooi afgesloten:

En daarin komen deze spullen die ik net besteld heb:

EHBO setje, hesjes, reservelampjes (alles is gelukkig nu nog heel :+ ), in het buitenland vaak verplicht en ik had die oude rommel niet eens meer liggen...

Mooi opgeruimd. :)

Daarnaast ga ik volgende week dit dus ophalen

Audi TT 225 voortrein, met 312mm remmen.

En deze radio:

Sony MEX-N6002BD

Eindelijk DAB+ mogelijkheid en een rode instelbare kleur. Plus hopelijk is de bediening wat fijner dan van die JVC radio van mij nu. Helaas is de DAB antenne die ik wil van Calearo nu ineens een tientje duurder op Amazon, dus die bestel ik binnenkort wel. :+ Huidige antenne is toch rot, voet en kabel of een van de twee.

En van de week nog even inkopen gedaan:

Extra olie en wat G12 koelvloeistof. Die laatste vanwege:

Een nieuw expansievaatje die ik bestel heb omdat deze zijn beste tijd gehad heeft. :P

Gelijk wat speakerdraad meegenomen stel dat ik achter niks voorbereid heb (originele speakers gaan naar achteren) en ook wat nieuwe oliebestendige 4mm vacuümslang van Gates:

Waarom? Omdat wij die van de zomer niet hadden liggen en met wat restslangetjes de boel werkend hadden gemaakt, maar dit eigenlijk nog even netjes vernieuwd moest worden. Zo een restpuntje van een to do listje...

Was ook erg hard nodig:

Aardig hard en droog geworden onderin, bezeken door de olie en op een plek al bijna door.

Nu dus even een iets andere route achterlangs gegeven richting de N75 klep:

En zo achter de EGR klep door naar beneden, hier zie je de olie van de turbo ook een beetje zitten:

Die turbo vind die druk niet helemaal fijn op deze leeftijd. :P

Maar goed, tot dusver deze update. O+

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Meer opties is meer beter *O* Nu nog een Passat optie toegevoegd aan de Golf. :+ Een comfortknipperlicht module:

Daarnaast had ik sowieso niet voor niets koelvloeistof gehaald:

Bij de dealer ook dit expansievaatje opgehaald toen ik daar van de week was:

Dan is dat dadelijk ook weer fris en zichtbaar. :)

Daarnaast met dank aan @Will_M een periodecorrecte radio opgehaald. O+ Ik heb de generatie hierna gehad, de Pioneer DEH-P6000UB omdat ik hiervoor geen geld had (in die jaren was ik student). Maar goed, deze Pioneer DEH-P75BT heb ik dus gekregen:

En daar heb ik een Yatour module voor bij besteld. :)

Vanavond even tijd gemaakt om het rooster in het midden te vernieuwen samen met een nieuwe alarmlichtschakelaar om dan tegelijkertijd de module in te bouwen. Mijne rooster was al beschadigd en linker rooster was lam:

Kabeltjes!

Mijn tooltje om de pinnen los te halen was net te smal, zodoende een pincet bijgevijld om de pinnen los te krijgen, oversteken en aansluiten op de kabelboom van de kit:

Wegwerken van het relais richting het stuur, hiervoor moest wel weer het dashboard open:

Maar goed, daar hebben we inmiddels ervaring mee. :+

Relais netjes weggewerkt zodat die ook niet rammelt:

En ziezo:

Optie voor luie flikkers *O* :+

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Gister even een parts run gedaan, vlakbij Rotterdam bij een vw kennis en sloper een set V6 lippen en 2 goeie brackets voor de achterremklauwen opgehaald en daar een nieuwe stuurpomp laten plaatsen, een geteste en goed werkende. Die van mij maakte nogal herrie met volledig insturen en dan hoort niet. :+

Resultaat van de dag:

Hoop kilometers en overall nog best zuinig gereden. :)

Tijdens het verwisselen van de stuurpomp ook nog even de bakolie meegenomen, de vorige keer hadden we daar niet helemaal de juiste tools voor en de pluggen zaten muur en muur vast. Momentje van alles of niks en lomp geweld. Beetje R19 perikelen dit:

En stinken... Bakolie is sowieso ranzig, maar dit? Duidelijk verbrand oid... Koppeling is onlangs vervangen door een Sachs maar de bakolie nog nooit afgelopen 3,5 ton. :P

Gisteren nog even gekeken naar het verschil qua grootte van de klauwen:

En ja het is 'maar' 1 pots maar wel echt een hele mooie budget BBK. :)

Moest vanochtend wel lachen toen ik de Golf zag staan:

Zooi uitgestald:

Zoals je ziet heb ik een volledige voortrein van een 1e model Audi TT 225pk overgenomen, draagarmen los:

Gezien de staat vervang ik liever de volledige draagarm om eerlijk te zijn. :)

Subframe was nog in een behoorlijk nette staat, alles kwam ook keurig los:

Schokbrekers waren nog origineel:

Beetje een bummer want die worden heel vaak vervangen voor Bilstein B4 spul. Die set die mijn kameraad onder de auto is gegaan had dat wel namelijk. :P

Maar goed, de remmen was ook wel weer heel erg mooi nieuws:

Schijven zijn als nieuw, geen rand, blokken zijn niet heel oud, remklauwen waren gangbaar en netjes:

Geleidepennen even schoon gemaakt:

Alleen de zuigers een keer eruit drukken en nakijken, heb ik hier zelf even geen gereedschap voor en dan een revisiesetje voor de zekerheid erop met alle rubbers en keerringen.

Brackets achter zijn ook gangbaar en netjes:

Nu alles even met een staalborstel te lijf en een beetje ver erop, en dan dus een revisiesetje voor de zekerheid. is alles weer netjes. Kleur twijfel ik nog over, lijkt mij wel grappig om ze geel te doen. :P
Alhoewel ik nu voor de klauwen zilver heb gemaakt (Action verf!) en dat best netjes is en blijft eigenlijk.

Wiellagers laat ik binnenkort wel even andere inzetten:

Kortom, nog wat te rommelen deze winter, wat onderdelen verzamelen en dan binnenkort of van de zomer met beter weer eens de boel overbouwen. :P Setje Eibach veren, schokbrekers voor en achter, eindstangen voor de stabi, nieuwe draagarmen, wiellagers laten vervangen, remblokken en remslangen, remklauwen achter, remkabels en slangen achter, schijven en blokken achter, en vast nog wel een zut wat ik vergeten ben. :P

Maar eerst binnenkort even motorsteunen wisselen, die staan op dit moment op #1 op het lijstje. :+

[Voor 7% gewijzigd door Joopieboy op 29-11-2020 15:02]

• LoekVe
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-01 21:01
GerCor schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:57:
[...]

1430 en 1520 zijn de versienummers
ECE staat, denk ik, voor European Countries.

Maar je zou ze natuurlijk allemaal kunnen bekijken met de beschrijving op de site. Dan zie je het waarschijnlijk heel snel zelf.
Heb er een paar vergeleken. Lijkt erop alsof elke deelkaart een ander nummer heeft. ECE staat denk ik inderdaad voor European Countries of zoiets. En AS denk ik voor 'After sales'.

https://tweakers.net/i/A_g-8aOMWVHtzGxo9yEI-YFsotc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TjAO7HNmdtgjGfuma2UcpUcF.jpg?f=user_large

• ShogNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-01 18:40
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:33:
Tweakers die hun ervaring willen delen over het rijden in een GTE? Heb een Passat GTE (2015) op het oog, maar zit nog met de volgende vragen;

- Wat is het verbruik van de auto als de accu leeg is?
- Wat voor oplaadkabel zit erbij? Wil 'm via het stopcontact gaan opladen, moet ik hiervoor een nieuw laadkabel kopen?
- Hoe is jullie actieradius van de accu en merken jullie dat het minder wordt door slijtage?
- Wat kost een volle accu als je thuis laadt?

Doe ik er goed aan om deze auto als particulier te kopen? We rijden voornamelijk korte stukken en kunnen aan huis stekkeren. Daarnaast worden er ook zonnepanelen geïnstalleerd en kunnen we profiteren van de mrb korting tot 2024 en 25% tot 2026.

Zie ik iets over het hoofd?
Ik heb afgelopen juni een 2015 Passat GTE variant gekocht. Ben er heel tevreden mee. Het is een fijne auto.

- Wat is het verbruik van de auto als de accu leeg is?
Ik heb nog niet echt een goed verbruik met lege accu. Omdat ik tussen tanken veel laad. Alleen met een " lange" rit terug van Zeeland naar Drenthe met een Kip Shelter (Caravan) heb ik 8,7l/100km gereden op een afstand van 278 km met gemiddelde snelheid van 76km/h. Met normaal gebruik en max 100km/h is 1:15 sowieso wel te halen. Op EV-database staat veel duidelijke info
- Wat voor oplaadkabel zit erbij? Wil 'm via het stopcontact gaan opladen, moet ik hiervoor een nieuw laadkabel kopen?
Je zou er een Shuko naar Type 2 bij moeten krijgen voor in het stopcontact en een Type 2 laadpaal kabel. Zo niet, er bij proberen te bedingen.
- Hoe is jullie actieradius van de accu en merken jullie dat het minder wordt door slijtage?
Ik kan nog (bij zomerdag) 40km volledig elektrisch halen. Op moment van schrijven zo'n 30km.
- Wat kost een volle accu als je thuis laadt?
Accu is ongeveer 8 kWh groot. 8 x €0,22 = 1,76

Als particulier is dit zeker interessant, vooral op de korte stukken. En met zonnepanelen. Wij hebben overcapaciteit die wij nu grotendeels gebruiken voor de GTE. (Kan op fiets naar werk, de auto staat veel stil)
MRB korting is zeker ook mooi meegenomen. Na 2025 wel gelijk aan benzine al zit een GTE in een hogere klasse door het extra gewicht.
Ik heb totaal geen spijt van mijn aanschaf van deze fijne comfortabele en ruime auto.
Ik heb ruimte onder de garagedeur waardoor ik de kabel mooi binnen in het stopcontact kan pluggen.

[Voor 16% gewijzigd door ShogNL op 03-12-2020 16:15]

• ShogNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-01 18:40
Untouchablezz20 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:03:
[...]

Bedankt voor de info!! Hoe is het gecombineerd verbruik?
Sinds ik de auto heb, heb ik 4681km gereden. Met een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100km en 6,7 kWh/100km.
Sinds laatste keer tanken 627km gereden met een lager verbruik van 3,4 l/100km en 12,6 kWh/100km. Veel gestekkerd dus.

Over ruim 4600 km een verbruik van 1l op 20,83 km vind ik niet slecht.

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:14
Ik dacht dat het simpel zou zijn, maar ik kan het echt niet vinden.
Ik heb net een 'nieuwe' VW transporter uit 2010 gekocht, maar er missen bij 2 gordels de plastic kapjes die om de sluiting heen zitten.

Het zwarte plastic deel van wat je op de foto ziet dus, bestaat uit 2 delen en je klikt ze zo vast als het goed is. Helaas zijn ze door de vorige eigenaar afgebroken bij deze bus.

Ik denk dat het redelijk universele dingen zijn, maar wellicht toch Volkswagen (en dan nog model) specifiek.

Iemand de gouden tip? :*)
Of zou dit 3D printen de betere optie zijn?

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-02 10:49
Ik heb deze winterwielen op het oog voor onze Tiguan:

Verkoper beweert dat het originele VW velgen zijn, maar ik heb dit type nog nooit gezien, iemand die deze herkent?

De ET waarde van deze velgen is 33, "normaal" is het 38 op de Tiguan. Verkoper beweert dat dit geen probleem is, is dat ook zo?

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nog maar eens een klusje waar ik al een tijdje over aan het denken ben die ik nu gedaan heb. :P
Ik zocht een nette en goeie manier voor een telefoonhouder, een Kuda console naast de middenconsole vond ik niet geweldig en te laag, een Brodit clip over de rooster heen is veel te massief en duur, een roosterclip zorgde voor zakken en uitgelubberde roosters (reden waarom ik mijn middenpaneel heb vervangen).

Dus wat dan? :P Tijdje zitten denken maar ik heb van die dummy knoppen, dat was de ideale positie dus het leek mij wel wat om daar wat te gaan maken. Deze ventilatiehouder en base besteld bij onze vrienden in China:

Versie 1 heb ik de base geplakt op de knop, doorgeboord en een M4 boutje+moertje erin gezet voor de stevigheid:

"
Idee was leuk, alleen bleek de klemming van de knop niet sterk genoeg te zijn. :+

Tijd voor V2 dus... Ook dan even een verzonken boutje genomen zodat de ventilatieclip volledig in de clip viel. Paar plaatjes aluminium uit de bak op het werk gehaald:

Even zitten passen, meten, tekening maken... Voordeel is dat ik het oude rooster nog bewaard had:

Gaatje erin geboord en M4 draad getapt, viel mooi achter het paneel in de uitsparing van de knop:

Knop iets aangepast, randje van de uitstekende pootjes iets ingekort en de klempootjes verwijderd.

Et voila:

Even een andere houder geprobeerd:

En in de auto gebouwd:

Verdorie kei mooi 8) *O*

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

GerCor schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:57:
[...]

Niet. Althans, privé niet.

Voor het werk hebben we van die magneethouders in het ventilatierooster in de dienstauto's. Hoogstwaarschijnlijk gekocht bij Action, dus kan nooit meer kosten dan 10 euro. Telefoons hebben een beschermhoesje aan de achterkant en daarop zit zo'n metaalplaatje. Je pakt de telefoon dan in een fractie van een seconde. Nadeel daarvan is dat de (laad)kabel altijd voor het scherm van de Discover Media hangt. Bloedirritant. Maar, zoals geschreven, het is voor het werk en dan boeit het me weinig.

Zelf heb ik een Discover Pro en dan ligt de telefoon naast mij of ik heb de telefoon in mijn jaszak.

Ik had in mijn vorige auto een Brodit. Die zijn inderdaad prijzig maar het is voor mezelf dus mag het wat kosten.
Het mag zeker wat kosten, alleen als het dan er zo uit ziet:

Met daarop nog een houder en alles vind ik het er echt niet beter op geworden. :)

Die magneethouders zijn leuk alleen zit je dan een specifiek hoesje en daarin heb ik weer de voorkeur voor een Nillkin hoesje ivm grip en gebruiksgemak. Daarnaast heb ik niet echt het idee dat dan nu heel 'vast' zit allemaal, beweegt en draait toch allemaal net wat te makkelijk naar mijn idee.

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:33
Joopieboy schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:38:
[...]

Het mag zeker wat kosten, alleen als het dan er zo uit ziet:
[Afbeelding]
Met daarop nog een houder en alles vind ik het er echt niet beter op geworden. :)
Deze Brodit-clip is al beter:

Maar zelf heb ik deze van Kuda (in combinatie met een Brodit Active houder) die ik de mooiste oplossing blijf vinden (zeker als je lederen bekleding hebt):

• giovanni2903
GerCor schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:04:
[...]

Kun je ze niet aantikken met een rubberen hamer?
met scheef bedoel ik dat de VW niet loodrecht naar beneden staat. maar zegmaar zo:

als de auto stilstaat dus. dit heb ik bij 3 van de 4 wielen 8)7

[Voor 9% gewijzigd door giovanni2903 op 16-12-2020 01:02]

• Senui
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-04-2021
Er zit naar mijn weten geen aansluiting op voor geschakelde voeding. Hier een foto van het pin diagram van de RCD330. Continue 12V zit op de VBAT+ aansluiting

Zou ik hier een geschakelde voeding op aan kunnen sluiten denk je?

Edit: als het goed is ontvangt de RCD330 het "uit-signaal" van de canbus als de sleutel uit het contact wordt gehaald.

[Voor 10% gewijzigd door Senui op 19-12-2020 00:49]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Oja dat is waar ook, ik zit teveel met mijn eigen bekabeling en aansluiting in mijn hoofd denk ik. :P

Bij mij was het ook een hoop werk met 'even' de radio wisselen en een versterker aansluiten... Met name het weer netjes krijgen van alles.

Begon ermee met een Sony DAB+ radio die ik voor weinig gekocht had bij een sloper waar ik mijn TT voortrein gekocht had en een Pioneer DEH-P75BT die ik van @Will_M had gekregen:

Voor de Pioneer had ik een Yatour audiomodule besteld en voor de Sony een DAB+ splitter voor de antenne, die eerste wilde ik gewoon proberen en een tijdje gebruiken gewoon voor de lol. Die Sony was wel gemakkelijk met alle functies en ook leuk om te kijken hoe en of DAB+ nu een beetje werkt.

En daarnaast om de JBL GTO speakers aan te kunnen sturen:

Heb ik deze Pioneer versterker gekocht:

Mooi setje compleet dus. :) Speakers met adapterringen en heel de boel komt in januari wel als ik een week vrij heb aangezien ik de deurkaarten nog wil vervangen en dat soort dingen.

De radio eruit:

Middenconsole eruit, die moest ik sowieso vervangen en zo kwam ik wat makkelijker bij de bedrading:

En kwam ik ook tegen dat ik een rubber mof mis van het centrale luchtkanaal:

Gelukkig maar een paar euro bij de dealer. :P

En helaas kwam bij het verwijderen van de radio en wat stukken tape links en rechts een aardig rattennest tevoorschijn:

Gelukkig geen kroonsteentjes dus het kan altijd erger. :P

Hier zie je dus ook bij de bruine maar ook de rood/gele draad (geschakelde 12V) wat insnijklemmetjes doen met je bedrading... De rood/gele was bijna volledig door. Naast een aftakking van de massa op een beun manier en zo verder.

Wie ik die insnijklemmetjes zie gebruiken die vervloek ik dus ook erg krachtig. ;)

En de reden waarom mijn antenne het niet doet was ook duidelijk:

Wss met een zijkniptang een klemmetje aangeknepen (verkracht) en die in de ISO stekker gefrot welke dus afgebroken waren... Zelfde met de 'optie' draden voor de speakers achter, die braken ook meteen af, ook omdat de bedrading 0,5mm was en dus kwetsbaar.

Maar goed, ik schijn wel een beetje handig te zijn met draad en soldeer, dus heb ik gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om 2 aansluitingen te maken voor een geschakelde 12V en een massa. Voor bijvoorbeeld de Yatour of de DAB+ splitter.

Rood/witte voedingsdraad was nog redelijk, even een drupje soldeer erop:

De massadraad stevig omwikkeld met een nieuwe draad:

Als je geen aftakking maakt werkt een hulsje eromheen knijpen ook, of heel dun massief doorverbinddraad van PCB's werken er ideaal voor. Heb ik vaker bekabeling mee gemaakt.

De massa met een platte connector, zie ook de manier van aanknijpen, dat is zoals het hoort met een officiële tang. ;)

En na het isoleren van het soldeerwerk met elektrotape de bundel even voorzien van stoffentape om te beschermen:

En toen kwam het leuke werk, de Pioneer erin, geen sjoege... Ging niet aan, zekering leek ok, dus die moet ik nakijken. De Sony erin:

Leuk, maar daar werkten de knoppen niet van op source na... En de onderste rij ging wat plakkerig.
Dus scherm open:

En schoonmaken met alcohol en printreiniger. :)

Helaas gaf dat wel resultaat met de knoppen, die gingen een stuk soepeler, maar aan de print kon ik verder niet veel zien. Wel dat na het schoonmaken de werking niet verbeterd was. No bueno dus. Ook maar eens op mijn gemak naar kijken.

De versterker deed het gelukkig:

Even... :+

Helemaal niet bij stilgestaan dat bij VAG de voeding en geschakelde gewisseld zit op de ISO stekker... Dus dat kostte mij een 10A mini zekering. :P Gelukkig had ik die nog in een zekere Sony radio zitten. :+

Zo zat het bij de Pioneer bekabeling:

En zo zit het in mijn auto:

Al moeten opzoeken in de schema's vanwege de gebeunde bekabeling. :P

En omgestoken aan de voedende kant van de Pioneer harnas:

Nog even zitten tobben met een remote waar 12V op bleef staan. Toen dat eenmaal gefixed was het dashboard kastje eruit gesloopt, de versterker op de balk van het dashboard getyrapt:

Bekabeling langs het radio gedeelte omhoog achter de airbag naar de versterker gelegd en alles weer terug gemonteerd. :)

En toen kon ik eindelijk testen:

Wel met de radio die ik eigenlijk niet meer wilde helaas. :P

Hier zie je rechts trouwens nog de 2 rollen speakerkabel voor achterin liggen, ik moet nog even mijn dorpel open maken en een oude rca kabel en wat oude speakerdraad eruit halen...

Eerste indruk is wel dat dit het waard was, zelfs de standaard speakers klinken ineens veel voller, volume is ook echt 2x zo luid, ik hoef de radio amper aan te zetten voor een beetje goed volume. Inbouw en gemak van zo een compacte versterker is ook echt super, als je bedrading goed is. :+ Maar dit is echt wel een hele toffe upgrade! Erg blij mee. :)

Morgen even deze plaatsen op de dynamo, dan is die ook weer stil:

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

GerCor schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:01:
[...]

Kaarten worden geleverd door HERE. Maar troost je. Mijn zwager heeft net een bijna nieuwe (5.000 km) Audi TT Roadster gekocht. Met een camera achter de voorruit. In de auto is Verkeersbordenherkenning actief. Nog waardelozer dan de Kaarten van HERE m.b.t. het weergeven van verkeersborden. In Nederland dan hè.

Maar goed. Het zijn hulpmiddelen.
Dat vind ik wel een beetje krom, ben je nu aan het goedpraten dat VW het niet op orde heeft of maakt het jou niet uit dat je dit soort dure 'opties', want dat is het in feite, eigenlijk niet goed kan gebruiken?
Ik vind het heel krom... Die hulpmiddelen zijn ook veelal veiligheidssystemen en aangezien veel auto's al kunnen corrigeren of gedeeltelijk zelfstandig kunnen rijden (zie bv tesla die dat wel een stuk beter op orde heeft) dan vind ik het gewoon echt heel slecht, triest zelfs...

Maar goed, interessante middag gisteren, 99% van de filmpjes op Youtube en de verhalen die je hoort stelt het vervangen van een dynamo poelie geen reet voor, kun je relatief makkelijk bij. In mijn geval omdat het een diesel is zit er nog iets van een turboslang in de weg, prima, alleen ja:

Ik heb natuurlijk weer de mazzel met koplampsproeiers dat er een 10 liter reservoir in zit... :+

Die 10 liter over de vloer (bak was te klein) en de kleine jongen verwijderd:

Gaf mij ruimte om erbij te komen...

Don't ask...

Foto voor is niet zo bijster interessant, en ik had inmiddels bagger vette handen, maar na een wringijzer en een kapotte knokkel (hence de schone handen en een foto kunnen maken) zat de nieuwe poelie er relatief snel op.

Na een uur alles weer op zijn plek aan slangen, vaatjes, pomp, etc etc. Alles controleren voordat de turboslang weer terug kan, lamp weer erin, bumper erop, etc.

En toen het grote moment, starten!

En stil 8)

Mooie reden om gisteravond even een rondje te maken, en dat was interessant om het zo maar te zeggen. Nadat ie rustig warm was gereden op mijn vaste rondje even de snelweg opdraaien, even goed door de versnellingen door toen klapte er ineens een turboslang vanaf... Ook mijn eerste keer!
Bak roet, grootlicht van een Audi waar ik eigenlijk voor wilde invoegen, en invoegen als een SDI, geen succes...

Tankstation eraf, onder de vreemde blik van mensen (gaf wat geluid natuurlijk) even de slang terug erop geklikt, klem weer netjes eroverheen (is die aan de intercooler kant) en weer testen uiteraard:

Netjes 20psi (1,37 bar) bij de eerste 4 versnellingen en 19psi (1,31 bar) bij de 5e versnelling.
Heerlijk. O+ 8)

Dus die alu intercooler staat op de wensenlijst... Inlaattemperatuur liep gisteren al weer op tot over de 30 graden en in de zomer merk je dat die dan vermogen terug neemt. Plus dan de slangen die toch minder beginnen te worden. :P

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

The Eagle schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:38:
Mja, als NL bestuurder zelf negeer je toch ook ongeveer alle borden en doe je een beetje wat de rest doet?
Dat wordt vrij snel kostbaar als je dat doet, iets meer dan een jaar terug op de ring van Amsterdam gehad, 1 bord gemist van 100 en reed netjes 120 met het verkeer mee, echt precies volgens meting. Dat was toch even 20 te hard, best een dure. :P

Ze zijn nu ook al weer bezig met belijning, kleuren, strepen, onderbroken strepen:

En 80 borden, uitzonderingen, en tijden, echt niet grappig nee. :P

Dus ja ik snap het ergens ook wel, wij komen er al niet uit, laat staan de systemen...

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-02 12:47

Kan het mij ook wel voorstellen, dat de systemen van de auto in de war raken.......

• giovanni2903
CTS air intake is vandaag gemonteerd op mijn Golf 7, wat een heerlijk geluid zeg :9~

[Voor 38% gewijzigd door giovanni2903 op 29-12-2020 21:06]

• HenkEisjedies
  • Laatst online: 03-02 16:40
Golf Variant 1.5 eTSI 96kW DSG R-Line besteld! Gitzwart met bijna alle opties. Bergamo 18” velgen,
LED Matrix ('IQ.Light'), panoramadak en de meeste elektrische snufjes en veiligheidsdingen.

Gaat helaas nog wel even duren voor ik hem heb... Hoop dat ik hem voor de lente heb.

Dat dak lijkt me echt fijn rijden.

Denk die lelijke Duitser even weg. :)

[Voor 43% gewijzigd door HenkEisjedies op 30-12-2020 01:23]

• Freakin77
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-12-2022
hmm, ik heb vocht in beide koplampen. Herkenbaar? Erg? Normaal? Gaat om een Golf 7.5 met led+

Edit: op internet lees ik dat het een normaal verschijnsel is. Wat is jullie ervaring?

[Voor 8% gewijzigd door Freakin77 op 30-12-2020 16:09]

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-02 13:28
Rainesh schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:20:
[...]

Wat is je nieuwe softwareversie?
Staat die hier bij tussen?

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:53
Scrtz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:38:
Gisteren mijn golf 8 GTE opgehaald, wat een superbak. Het rijdt echt een heel stuk beter dan de vorige generatie golf 7(.5) deed. Dashboard is in het echt ook toch echt een stukje sjieker allemaal, leek op de foto's goedkoop maar is echt niet het geval. Enige grote nadeel is temperatuur aanpassen wat via een touchschuif achtig systeem gaat en s'avonds niet verlicht wordt? Ik zie dus niet waar ik ongeveer moet zijn met mijn vinger? Meer mensen hier moeite mee?

Vandaag zijn de 18" originele set binnengekomen en worden morgen erop gelegd, dan zal ik wat foto's posten :)
Hierbij de foto's!

• Famous
Stuk beter zo! :)

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-04-2022
Hallo!

Zojuist een nieuwe Golf 8 R-line opgehaald. Prachtige auto! Helaas lukt het niet de auto te koppelen aan het We Connect account, krijg steeds deze melding:

Iemand dit ook wel eens gehad en idee voor een oplossing?

Volvo XC40 Recharge P8 AWD

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-04-2022
Scrtz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Post foto's van je R-line!

Heb je al een gebruikersaccount aangemaakt in je auto? Als ik het mij goed herinner (vorige week zelf ook gedaan) dien je in te loggen in je auto en in de WeConnect app. Vervolgens activeer je WeConnect in je auto en kun je de activering afronden via de Weconnect app.

Je moet inloggen in je auto en op Weconnect, vervolgens kun je via je auto de activatie starten en daarna rond

Ik heb in de app ingelogd, auto toegevoegd aan de hand van het vin-nummer. Daarna moet je met twee sleutels in de auto en daar ook aanmelden. Als ik dat doe krijg ik dus bovenstaande scherm... Ik krijg ook wat mededelingen over dat er geen internetverbinding is, maar mijn telefoon als hotspot werkte ook niet. Kan het zijn dat VW de auto nog moet “activeren” of vrijgeven? Dealer gaat ook even na, kende dit probleem niet direct.

Volvo XC40 Recharge P8 AWD

• Famous
Een schaamteloze kopie & paste van het Polo forum
Niet de beste locatie of weersomstandigheden maar wel net schoon :p

Toch wel erg blij dat ik voor de Sportsline gegaan ben, net wat lager kan die goed hebben!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Vraagje over een oudere Volkswagen Touran uit 2015 (5T):

Zoals je kunt zien heeft de mijne wel soort-van LED achterlampen, maar deze zijn lang niet zo sexy als dit deze:

Nu heb ik de typenummers voor deze achterlichten gevonden (gedeelte: http://www.recsoparts.nl/...5TA945207-5TA945207A.html), maar heeft iemand ervaring met het 1-op-1 vervangen van de achterlichten? Zijn de sockets/plugs volledig compatibel met elkaar?

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb onlangs mijn navigatie ge-update van mij Golf 7 (2013). Maar er staan nu vreemde puntjes op de kaart en gele vlakken (straat naam?)

Is dit de bedoeling?

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:20
giovanni2903 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:43:
[...]

welke kleur heb je besteld eigenlijk? Ben benieuwd naar je wagen :D
Vandaag opgehaald bij de Dealer.
Delphin Grey

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:20
Beste Tweakers,

Wellicht weet iemand het antwoord ik heb mij zelf suf gezocht youtube filmpjes posts ect.

Maar ik kom niet verder ik heb op dit moment een golf 8. met de standaard compsation media dus geen discover pro auto heeft alleen app connect.

Nu probeer ik mijn iphone 12 pro aan te sluiten wireless apple carplay hij ziet de telefoon wel alleen de carplay optie blijft greyed out.

Overigens heb ik We Connect nog niet geactiveerd maar volgens mij mag het niet daar mee te maken hebben zou je zeggen.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Even een vraag: Golf 7, op het dashboard ligt regelmatig een soort wit poeder. Duidelijk dikker dan stof, maar kleiner dan bijv. een suikerkorrel. Ik maak het interieur regelmatig schoon, en dan valt het me op. Vanmiddag kwam er een hele zwik uit de ventilatie opening onder de voorruit bij het aanzetten van de ventilatie. Het komt al langere tijd voor. Auto heeft in september een beurt gehad bij de dealer, waarbij ook het interieurfilter is vervangen. Kent iemand dit, en weet hoe ik dit kan oplossen?

https://tweakers.net/i/dJtbgcCMGhvtrU2a3j-n2_6r1uI=/100x75/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/j7ul8QK7RAaCTz06cByLaJqA.gif?f=fotoalbum_small

[Voor 3% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 17-01-2021 23:30]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-02 22:09

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

giovanni2903 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:32:
[...]

ja, zo handig ben ik dus niet :9
kijk van de zomer wel wat dat geintje me kost, zal niet goedkoop zijn

Je mag me tegen die tijd contacten heb zo nu en dan wel complete systemen die ik voor je in kan bouwen. Of als je zelf een set hebt kan ik die ook inbouwen

Seat Leon KL 2020 en Skoda Octavia RS 2001. www.vcds-coding.nl

• giovanni2903
Antera schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:59:
[...]

Ligt eraan welke scherm je nu hebt enz.

Als je nu een MIB High hebt:

Op de 8 inch schermen kan je een gewone MIB2 High aansluiten.
MIB2.5 (die voor 9.2 inch) werkt niet zomaar, dan moet je eerst de unit converteren.

Heb je nu een media dan zal je je scherm enz mee moeten vervangen en meteen je raamwerk. Is wel een stuk mooier met alleen touch en knop(pen)

Verschil is voornamelijk grafisch en een mib2 man Carplay / Android auto / sportmonitor aan
ik heb nu dit MIB1 scherm(+kastje):

en dit is het mib2 systeem (dus scherm+kastje) die ik kan overnemen:

ik hoef niet per se dat luxe kleine of grote mib2.5 scherm, word alleen maar sneller gejat ook..

[Voor 3% gewijzigd door giovanni2903 op 25-01-2021 20:19]

• Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-02 22:09

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Mooi setje. Ik zou iets meer uit geven eventueel en op zoek gaan naar een mib 2.5 net als mijn test opstelling b.v .

Ik ben op zoek naar sets maar wel wat lastig op dit moment of een juiste schade auto vinden waarin dit zit voor een leuke prijs incl omlijsting

[Voor 13% gewijzigd door Antera op 25-01-2021 22:33]

Seat Leon KL 2020 en Skoda Octavia RS 2001. www.vcds-coding.nl

• giovanni2903
zojuist het MIb2 scherm opgehaald, wat een groot scherm zeg. heerlijk.
enige puntje is dat er geen sd kaart bij zit.. heb natuurlijk wel het kaartje van mijn mib1 scherm die ik kan gebruiken. kan ik daar gewoon de volgende map/text file opzetten, of moet die mib1 map er ook per se op? mib2 is namelijk maar 5gb en mib1 24gb. scheelt me weer geld bij de dealer voor een nieuw kaartje waar 30+gb op past :)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Khil schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:05:
Iemand op Autoweek heeft een Polo met de gefacelifte achterkant.
Hier nog niet gezien, wordt deze in NL ook al uitgeleverd?
Staan er ook verschillende mee te koop:

Klikbaar naar advertentie

Zoals hierboven aangegeven: modeljaarupdate inderdaad :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Emrulez
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-01 14:56
@Rainesh
Hi weet je toevallig of er een nieuwere versie is?
Moet binnenkort een olieservice laten doen. Dan kan ik de dealer vragen om de update ook te doen.

Alvast bedankt

• Famous
The Eagle schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:37:
Gedeelde slechte smaak bestaat ook he ;)
Maar meld je in Het Foute Tuningtopic deel 28 en vraag het zou ik zeggen :P
Moet ik nog meer zeggen? :p

• giovanni2903

Zometeen een tonnetje op de klok *O*

• giovanni2903

Mooi hoor een witte auto in de sneeuw :)
Noog mooier wanneer hij weer gewassen word als de sneeuw weg is :P

[Voor 10% gewijzigd door giovanni2903 op 08-02-2021 15:40]

• GerCor

GerCor

giovanni2903 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:40:
[Afbeelding]

Mooi hoor een witte auto in de sneeuw :)
Noog mooier wanneer hij weer gewassen word als de sneeuw weg is :P

[Afbeelding]
Sneeuw?

Me.

• AndRo555
Scrtz schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:31:
[...]

Nja iets vaker rijden is ansich ook geen oplossing als dat korte stukjes betreffen. Alleen bij langere ritten kan de accu weer een beetje opladen.

Het maakt niks uit hoe oud/nieuw een accu is. langdurige stilstand en zeker kou erbovenop is finest. Je kunt het beste een acculader/druppellader er op aansluiten.
Valt eigenlijk best mee:

Van een VW Up! 1.0MPI S/S. Redelijk lege batterij (11.3V), eerste 2min best hard aan het laden, dan laadt die zachter verder tot 7min. Na 7min eigenlijk niet meer noemenswaardig de batterij aan het laden.

Dit is wel al een batterij die er al 5+jaar in zit (type EFB denk ik) dus zo heel veel van de volle capaciteit zal er niet meer zijn.
Freakin77 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:19:
Herkent iemand dit?

Ik rijdt een golf 7.5 uit 2018 (1.0TSI). Net voor einde garantie mijn accu (gratis) laten vervangen omdat de auto me 2 keer liet staan met een lage accuspanning.

De accu is dus halverwege 2020 splinternieuw geplaatst.

Vanwege de corona, en het vele thuiswerken, en omdat ik vaak de benenwagen pak, staat de auto momenteel veel stil en met die kou is het natuurlijk helemaal een ramp voor de auto.

Vandaag moest ik even wat uit de auto pakken (ik moet morgen naar een belangrijke meeting) en ik merkte al aan het (led)binnenlampje dat de accu weer liep te klojen. Auto gestart, ging in 1 keer goed maar wel de melding op de navi dat de accuspanning laag was. Ook in de VW app gaf ie aan dat de accuspanning laag was.

Stuk gereden en nu staat ie in de app weer goed (12.4 volt).

Nou snap ik dat het niet de meest makkelijke tijden zijn voor een auto, maar zijn die accu's tegenwoordig echt zo bagger? Zijn de extreme omstandigheden het probleem? Of ben ik als gebruiker wellicht het probleem?
Hier een 2019 1.0TSI Golf, wel zonder de connected diensten (zit geen modem in). Die staat gewoon 3 a 4 weken stil en start dan moeiteloos.
Ik kan me wel inbeelden dat die connecte diensten over een handvol dagen wel wat stroom gebruikt.

[Voor 38% gewijzigd door AndRo555 op 10-02-2021 20:07]

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

MLLL schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:15:
Ik giet lauw water over mijn voorraam, werkt sneller en is goedkoper.
Kan 200.000 keer gieten voordat je breakeven draait met een verwarmde voorruit.
De verwarmbare voorruit is ook direct warmtewerend trouwens ;) Scheelt in de zomer best wel een slok op een borrel als je het vergelijkt met een normale voorruit.

Gemak dient de mens, dus blijf jij maar lopen met je bekertje lauw water, druk ik op het knopje (als het al niet automagisch aanspringt) ;)

www.google.nl

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

MLLL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:23:
[...]

Andrhalve literfles met lauw water en binnen 20 seconden rijd je weg. Ik weet wel wat sneller is :*)

Ik heb een Ford Puma gehad met een verwarmbare voorruit en daar zag je de verwarmingsdraadjes zitten als je er op lette.
Weet niet of dat in de jaren verbeterd is want dat autootje kwam uit 1999 geloof ik.

What has been seen cannot be unseen zeg maar.
De verwarmbare voorruit van Volkswagen biedt perfect zicht omdat hij niet werkt met dunne draadjes, maar met een flinterdun laagje 100% transparant zilver in het glas, dat elektriciteit omzet in warmte om zodoende de vooruit snel te kunnen ontdoen van ijs of condens. Onderaan de ruit zijn wel twee gloeidraadjes aangebracht die de ruitenwissers verwarmen, zodat deze in winterse omstandigheden niet aan het glas vastvriezen.

Ook als hitteschild
In de zomer werkt het dunne laagje zilver van de voorruit tevens als een hitteschild. Het reflecteert tot wel 60 procent van de zonnewarmte, waardoor deze voorruit het interieur van de auto koeler houdt dan een conventionele getinte voorruit dat doet.
Bron: 1 2

Nog een foto van de voorruit dan, omdat het kan en er hier meer foto's gepost moeten worden :+

www.google.nl

• giovanni2903
vandaag mn auto laten meten bij Tuningservice Huizen. Golf 7 1.4 TSI 150pk. Ik heb deze in juli laten chippen bij VAG Techniek, maar nooit op een rollenbank gehad.
standaardvermogen: 150pk/250nm
stage1 tune van VAG Techniek: 180pk/320nm
CTS air intake: vermogenswinst van maximaal 10pk
meting, in zowel 3e als 4e versnelling: 170pk/275nm

niet per se ontevreden, maar het koppel had ik wel hoger verwacht eigenlijk. Voortaan als ik m'n auto ga chippen kies ik dus voor een stage1+ chip zodat de software geoptimaliseerd kan worden nav testbank resultaten, is dus blijkbaar wel dat extra geld waard.

[Voor 8% gewijzigd door giovanni2903 op 11-02-2021 20:11]

• giovanni2903
AndRo555 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:16:
[...]

Hoe lang duurde de test op de testbank? Ging die "snel" door de toeren heen of niet?

Ik zie namelijk dat je (redelijk) grote velgen op je golf hebt steken. Als je een snelle test hebt (snel klimmend door de toeren) is je meting niet altijd even accuraat/realistisch.
De reden is dat je velgen+banden van 50km/u naar 200km/u brengen op de rollenbank gewoon vermogen en koppel kost. Bij grote velgen is dit nog een stukje meer. (de "draaiende inertie" is groter).

Los daarvan zou ik liever wat lagere cijfers hebben dan hogere, kwestie van het wat marges te hebben.

Dus met 18inch op een testbank die redelijk snel de toeren in gaat zijn je metingen heus niet verkeerd. Plus al hetgene dat hier al verteld is (andere test bank, etc.)

geen idee wat snel door de toeren precies is, maar dit is de tabel die ik mee kreeg. Ik heb inderdaad 18 inch velgen (met zomerbanden)

[Voor 11% gewijzigd door giovanni2903 op 14-02-2021 22:49]

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:33
Iemand bekend met het volgende:

Ik kreeg ineens de melding Olie Aftappen aub, zie instructieboekje + de bijbehorende icoontjes in mijn dashboard te zien na een rit van een half uur.

Ik kan deze melding echter niet terug vinden in het instructieboekje en op Google kom ik er niet echt uit, lees wat verhalen over het verversen van de olie en een teveel aan olie.

Ik heb gisterochtend wel mijn olie bijgevuld met een liter, omdat alleen het puntje van de peilstok nat was(dus nog onder het minimum). Daarna wat ritjes gehad en vanochtend dezelfde rit als net gemaakt, ook zonder problemen.

Bugje of serieuze problemen?

• AndRo555
giovanni2903 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:22:
Zag vandaag een golf8 met pech langs de weg (berger kwam net aanrijden), is wel erg veel pech hebben met zo'n nieuwe bak
;)

(idealiter wordt al die infant mortality er tijdens productie/QC al uitgehaald, maar de realiteit is uiteraard net wat anders)

[Voor 18% gewijzigd door AndRo555 op 19-02-2021 19:34]

• giovanni2903

Gister mijn mib1 discover pro (rechts natuurlijk :p) in de auto laten zetten door Antera, super blij mee :)

• HenkEisjedies
  • Laatst online: 03-02 16:40
HenkEisjedies schreef op woensdag 30 december 2020 @ 01:01:
Golf Variant 1.5 eTSI 96kW DSG R-Line besteld! Gitzwart met bijna alle opties. Bergamo 18” velgen,
LED Matrix ('IQ.Light'), panoramadak en de meeste elektrische snufjes en veiligheidsdingen.

Gaat helaas nog wel even duren voor ik hem heb... Hoop dat ik hem voor de lente heb.

Dat dak lijkt me echt fijn rijden.
[Afbeelding]
Denk die lelijke Duitser even weg. :)

Klote aliExpress... Ik stond al in de startblokken om naar de dealer te rennen. :+

Iemand ervaring met de doorlooptijd bij het bestellen van een nieuwe Volkswagen via een leasemaatschappij tijdens Covid? 8-12 weken was de indicatie. Ben verder niet ongeduldig hoor, wil alleen alles graag zo snel mogelijk hebben. :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AndRo555
ThaddeusX schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:22:
Ik heb een hele stomme vraag...

Verbruikt een GTI bijv net zo veel benzine als een 125/150pk wagen als ze allebei 100km per uur op de snelweg rijden?

Lijkt logisch maar dacht misschien dat de motor ook minder kracht nodig heeft omdat het sterker is?
GTI zal dan een pak onzuiniger zijn. Het heeft voornamelijk te maken met hoe efficiënt de motor benzine omzet in rondraaiende beweging. Bij benzines is dat afhankelijk van de belasting (zeg maar gaspedaal stand). Bij hoge belasting is die omzetting meestal efficiënter. Een GTI heeft een grotere motor die relatief minder belast is op de snelweg en die omzetting minder efficient doet op dat werkingspunt. Gevolg is een hoger verbruik

Als je in detail het verbruik wil weten op de snelweg kijk je best in de specs naar het WLTP verbruik en dan specifiek WLTP "Extra high" (snelwegcyclus 120 a 130km/u):

Golf 8 1.0TSI 110pk handbak: 5.4l/100km
Golf 8 1.5TSI 130pk hanbak: 5.4l/100km
Golf 8 1.5TSI 150pk handbak: 5.5l/100km
Golf 8 GTI 245pk handbak: 7.2l/100km

Als je dan kijkt naar de "High" cyclus (B weg, ~80 a 90km/u)

Golf 8 1.0TSI 110pk handbak:4.6l/100km
Golf 8 1.5TSI 130pk hanbak: 4.6l/100km
Golf 8 1.5TSI 150pk handbak: 4.8l/100km
Golf 8 GTI 245pk handbak: 6.4l/100km

Hier zie je duidelijk dat de 1.0TSI eigenlijk iets te klein is om bij 120/130km/u nog efficiënter te kunnen werken dan de 1.5TSI. (de 130pk versie is eigenlijk ene randgeval omdat dat de 150pk versie is met wat zuinigheidstweaks) De GTI zit er duidelijk boven. (ook deels door de grotere velgen van de GTI)

BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:05:
1.4 150 pk DSG, 750 is toch wel het minimale wat we uit een tank persen. Vooral laten uitrollen en die cilinderuitschakeling helpen goed. Tanken wel meestal Duitse 98.
1.5TSI 150pk DSG hier en 1000km is dan toch het minimum om uit de tank te halen. 8)
Tank waar 70l in past. "66l" volgens het boekje.

[Voor 12% gewijzigd door AndRo555 op 06-03-2021 21:43]

• Freakin77
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-12-2022
kunnen we concluderen dat de golf 8 niet echt aanslaat offe.. Ouch!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:49
Freakin77 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:03:
kunnen we concluderen dat de golf 8 niet echt aanslaat offe.. Ouch!

[Afbeelding]
Klopt, dat kan je ook hier zien. Daling in verkoop door COVID heeft er wel behoorlijk mee te maken, maar toch. Voor het eerst in jaren daalt de volkswagen golf in de top 3...

Bron: https://www.best-selling-...ales-and-market-analysis/

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:51
Misschien mensen met ideeën hierover.

Koppeling geplaatst dsg7. 20.000 km geleden.
Garage zegt dat er olie gelekt is vanuit een turbo slang koppeling in de dag bak. Turbo slang gedeelte is gefixed.
Lekkage/dampen is via een vebtilatiegat ofzo naar binnen gezogen.

Koppeling is natuurlijk naar de grootje zeggen hun.

Koud = trillen, en brrrttt brrrttt geluid tot alles opgewarmd is. Met name 5de versnelling.

Oplossing zou zijn..wederom nieuwe koppeling

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-02 12:52
Wij hebben een Passat B7 DSG. De laatste paar dagen viel het me op dat de start/stop niet meer werkte en ook de airco niet. Ik vermoed een accu probleem maar deze is net een maand geleden vervangen.

Nu maakte ik vandaag een paar bochten en toen begon alles te piepen: storing ABS, ESC, Start-stop en bandenspannings controle niet beschikbaar. Dit lijkt op dit verhaal, maar ik weet uiteraard niet zeker: https://forum.vwpassat.nl...43273-abs-esp-storing-b7/

Nu is mijn eerste vraag of iemand hier ervaring mee heeft en tweede of iemand een VAG specialist in omgeving Drachten kan aanraden? Ik heb Plat Autotechniek gevonden, iemand daar ervaringen bij? Van Den Brug in Drachten sla ik liever over.

[Voor 44% gewijzigd door HansPatat050 op 31-03-2021 21:01]

• AndRo555
Lekker zomerweertje, zomerbanden er terug onder en weer heerlijke verbruikscijfers. 8)

3.8l/100km (1 op 26.3) in een 1.0TSI Golf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Emrulez
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-01 14:56
Zo heb eindelijk mijn Discover Media MIB2 vervangen met een Discover Pro MIB2.5.

Het was even wat uitzoek werk om alle fouten weg te krijgen maar het is gelukt. Alleen dat de frame kleur anders is. Mocht het storen heb ik alvast stickers aangeschaft om de kleur te veranderen.

Iemand die trouwens een adresje in de omgeving van amsterdam weet waar ik eventueel het volgende kan laten inbouwen. Ben benieuwd wat de kosten zijn los van de hardware om te zien of het de moeite waard is.
  • PDC + PLA
  • RVC
  • MF Stuur

Acties:
  • +11Henk 'm!
  • Pinned

• AndRo555
Misschien deze gewoon sticky maken. ;)

Golf 7 (&7.5) MY2013 (2012) => MY2020 (2019)

Voor de 1.0TSI en 1.5TSI kan je de versnellingsbakken quasi 1 op 1 overzetten van de 1.2TSi en 1.4TSI (voor ~quasi zelfde vermogen en koppels)

Ook hier is in de loop van de jaren (2017 a 2018) is de 6 traps DQ250 02E/0D9 dan vervangen geraakt door de 7 traps DQ381-7F 0GC.

Tiguan MY2017 (2016) => ...

Met dan weer de opmerking dat de 1.5TSI de 1.4TSI quasi 1 op 1 vervangt in dit overzicht.
In de loop van de jaren (2017 a 2018) is de 6 traps DQ250 02E/0D9 dan vervangen geraakt door de 7 traps DQ381-7F 0GC.
Zo ver ik weet is die overstap in de Tiguan gepaard gegaan met de stap van 1.4TSI naar 1.5TSI.

Ook hier is in de loop van de jaren (2017 a 2018) is de 6 traps DQ250 02E/0D9 dan vervangen geraakt door de 7 traps DQ381-7F 0GC.

Touran MY2016 (2015) => ...

Zelfde verhaal weer. De versies van de 1.2TSI en 1.4TSI kan je 1 op 1 vervangen door 1.0TSI en 1.5TSI wat de versnellingsbak betreft.

Passat MY2015 (2014) => ...

Zelfde verhaal weer. De versies van de 1.4TSI kan je 1 op 1 vervangen door de 1.5TSI wat de versnellingsbak betreft.
De 1.8TSI staat hier niet bij, maar dat is dezelfde setup als bij de Touran, DQ200
De 2.0TSI 140kW/190pk is DQ381, de krachtigere 2.0TSI was DQ250 en is later DQ381 geworden.

Arteon MY2017 => ....

De Arteon lijkt dus eerder op de Tiguan dan de Passat (imho redelijk vreemd) aangezien de 1.5TSI de DQ381 krijgt.
DQ250 is nooit geleverd geweest in de Arteon zo ver ik weet.

T-roc

Skoda Karoq (en Seat Ateca)

Hier heeft enkel de 1.5TSI in 4x4 spec de zwaardere DSG. In voorwielaangedreven spec past de Skoda Karoq/Ateca dus eerder in het rijtje Golf/Touran/Passat dan Tiguan/Arteon.
Zo zijn er nog wel andere elementen die de Karoq/Ateca van de Tiguan doen verschillen (achterasophanging, etc.)

DQ200 vs DQ381

Wat met andere VW/Skoda/Seat/Audi modellen?

Kleinere, altijd DQ200 DSG: Polo, T-cross, Fabia, Kamiq, Ibiza, Arona, A1, etc.
Grotere, altijd DQ250/DQ381/DQ500: Kodiaq, Allspace, Tarraco, Transporter, etc.
Audi Q2 => zie Karoq/Ateca
Audi Q3 => ?? (ik zou van Tiguan vanuit gaan)

Alle bronnen:
https://www.amtgarageforu...cs/601098-ssp_513_de3.pdf
https://www.vag-technique...SP_552_Le_Tiguan_2017.pdf
https://procarmanuals.com/vag-ssp-557-the-arteon/
https://procarmanuals.com/vag-ssp-548-touran-2016/
https://procarmanuals.com/vag-ssp-542-passat-2015/
https://procarmanuals.com/vag-ssp-572-the-t-roc/
https://procarmanuals.com...cle-presentation-part-ii/

[Voor 13% gewijzigd door AndRo555 op 07-04-2021 20:06]

Pagina: 1 2 3 ... 7

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee