Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Extra (na)isoleren stramit / stroplaten

Pagina: 1
Acties:

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:05

JdM

Gas?Gas!

Deze vorm van isoleren wordt ruim beschreven op internet. Er is eigenlijk niets specifieks aan stramit platen. Waar je met je isolatieplan rekening moet houden is de dampopenheid van je constructie, dat zijn die platen namelijk wel.
Als je van onderaf isoleert onder een dampopen constructie, dan houd je het simpelweg naar buiten toe tochtdicht, maar dampopen. Binnenshuis op een zo laat mogelijke laag maak je de constructie zo dampdicht mogelijk. Op die manier komt er geen vocht/opgewarmde vochtige lucht uit je woning wat kan condenseren in je isolatielaag. Vocht van buiten wat condenseert in je isolatielaag (in de zomer) zal dan waarschijnlijk voldoende eruit kunnen.
Of je opbouw voldoende dampopen is in de warme zomerperiode is lastig te voorspellen en kan ook wisselen per meter bij wijze van spreken.

[Voor 6% gewijzigd door JdM op 28-09-2019 16:57]

N54 powered

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 16:01
De buitenzijde kun je dus als dampdicht omschrijven. Dat betekend dat je er alles aan moet doen om vocht toetreding van binnen te voorkomen. Dus klimaatfolie aan de warme zijde, er kan dan gen vocht in en vocht wat er nu in zit kan er weer uit.
Ik zou de hele boel eraf halen, stramst, gips, etc. en 1 keer een nieuwe dikke laag isolatie plaatsen met vers gips.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• No Hands
JdM schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:09:
Ik kan me niet voorstellen dat die eps er dusdanig in zit verwerkt dat die constructie dampdicht is. Laat er anders een bedrijf naar kijken, dat gaat beter met ogen dan met een beeldscherm zoals bij mij ;)
Maar je kunt ook het risico niet nemen dat het wel dampdicht is en dus voor de zekerheid die klimaatfolie ertussen. Dat zijn de kosten niet en dan weet je zeker dat het goed gaat.
@overwinteraar , ik snap dat je ervaringen wil hebben maar de eenvoudigste oplossing die niet fout kan gaan is de constructie behandelen als dampdicht. En lekker gaan isoleren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
Voor mijn gevoel niet maar dat is alleen maar een gevoel. Ik zou die gipsplaat weghalen, heb je een cm extra voor isolatie.

• bramalmelo
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 19-04 19:51
Ik heb hier ook zo'n gevalletje uit 1975.
Als je tussen de gordingen isoleert lijkt het mij essentieel dat je bij alle aansluitingen aan de gordingen er voor zorgt dat (damp)vocht niet kan doorsijpelen.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True