• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:55
Ik ben sinds twee jaar in dienst bij een bedrijf. Ik heb twee keer een jaarcontract gehad. Ze willen graag dat ik blijf en willen/moeten nu dus een vast contract aanbieden. In mijn vorige twee contracten had ik een relatiebeding. Stel dat ik naar een concurrent zou vertrekken of ik zou voor mezelf gaan beginnen dan mag ik deze klanten een jaar lang niet benaderen. Iets wat ik geheel begrijp. Echter ze merken steeds meer dat klanten ook speciaal voor mij gaan komen en ze willen nu een concurrentiebeding in mijn volgende contract laten zetten. Hier ben ik dus totaal niet blij mee. In dat contract zou staan dat ik een jaar lang niet binnen een straal van 15km om onze zaak niet bij een concurrent of voor mezelf zou mogen beginnen. Mijn kracht en bekendheid ligt hier in deze regio. Ze zouden er met dit beding dus voor zorgen dat ik eigenlijk een jaar lang niet aan de bak zou kunnen gaan. Dit vind ik erg zwaarwegend. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Wat is jullie advies?

• Sunri5e
Bedankt voor jullie reacties. Stel dat er in het ergste geval niet uit gaan komen. Wat gebeurd er dan? Kan ik dan bij het UWV aankloppen? Of zeggen ze dan doodleuk dat ik geen uitkering krijg omdat ik een aanbod voor een vast contract heb geweigerd?

• Sunri5e
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb er eens een nachtje over geslapen en er met twee bekenden van mij over gehad. Wat ik dus echt niet wil is dat andere mijn toekomst gaan bepalen. Ik wil zelf de volledige regie houden. Naar mijn idee zijn er drie uitkomsten:

- Ze laten het concurrentiebeding vallen;
- Of zetten het concurrentiebeding. Echter bij ontslag vanuit mezelf of vanuit de werkgever betalen ze mij een volledig jaarsalaris als tegemoetkoming. Mijn voordeel is dat ik er niets op inlever en zij hebben hun doel bereikt.
- Of ik teken niet bij.

Zien jullie nog andere opties?

• Sunri5e
lactaxative schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:59:
Optie 2 zal vermoedelijk geen optie voor de wg zijn. Ik denk dat een hoger basissalaris omdat de voorwaarden slechter zijn reëler is. Je kunt hier overigens denken aan flink hoger, want dit klinkt als een behoorlijk bezwarend beding.

Ik werk overigens als chemisch ingenieur bij een eindklant in de petro. Wij hebben geen concurrentie- of relatiebedingen. Ook bij de concurrentie ben ik dit nog niet tegengekomen.
Ik begrijp dat dat waarschijnlijk geen optie is. Echter willen zij het graag dus dan moet daar ook wat tegenover staan.

• Sunri5e
chrisborst schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:36:
Ze moeten sowieso met een enorm goede reden aankomen voor zo'n concurrentiebeding. Volgens mij is het zelfs zo dat het niet in je tijdelijke contract mag zitten. Persoonlijk zou ik niet voor zo'n bedrijf willen werken die z'n medewerkers zo behandeld.
Ik weet niet wat voor werk je doet. Is dit zo bijzonder dat je werkgever met een concurrentiebeding aan komt zetten? En met het huidige economische klimaat zou ik sowieso kijken of je niet bij een andere bedrijf kan beginnen. Zou zomaar kunnen dat je meer salaris krijgt met een vast contract en zonder beding.
Zij zien momenteel dat mijn inbreng op de inkomsten steeds groter wordt en dat klanten ook al speciaal voor mij bellen. Als ik zou vertrekken zijn ze bang dat ik hun directe concurrent wordt.

• Sunri5e
Free rider schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:47:
[...]

Dus: vraag naar de reden van deze wens - ik heb het idee dat je nu alleen vermoedens hebt. Weet je hun reden dan kan je kijken welke oplossing in het belang van beiden is.
Ik heb niet alleen vermoedens. Ik heb ze gevraagd wat er aan ten grondslag ligt. Ze hebben gewoon gezegd dat ze merken dat het aantal klanten dat er binnen komt steeds meer via mij lopen en dat ze ook goede verhalen van klanten over mij te horen krijgen. Ze hebben ook eerlijk aangegeven dat ze zeker weten dat als ik voor mezelf of voor een concurrent zou binnen zij dat zouden gaan merken in de omzet.

• Sunri5e
Free rider schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:04:
[...]

Dan heb je een makkelijk tegenargument, dat het ondertekenen van zo'n beding jouw carrière-ontwikkeling behoorlijk beperkt. En dat je daar compensatie voor verlangt.

Bijvoorbeeld, een flink hoger salaris. Dat is eigenlijk een must gezien de uitstekende klant-relaties die je hebt opgebouwd. Je kan ook denken aan een soort vertrekbonus, die wordt uitgekeerd ongeacht de reden van vertrek. NB Deze voorbeelden gaan dus uit van het accepteren van een concurrentiebeding, en dat je daarvoor wordt gecompenseerd.

Maar nogmaals, het lijkt dat deze zorgen worden weggenomen met een relatiebeding. Laat daarin opnemen dat klanten, waar jij mee werkt, dat je die niet mag bedienen in de eerste 12 maanden na einde van je arbeidscontract. En laat eventueel vastleggen dat werkgever een lijst van klanten verstrekt.
Dat laatste is al geregeld in mijn relatiebeding dat ik heb. Hier heb ik ook geen enkele moeite mee.

• Sunri5e
Is het ook niet zo dat een concurrentiebeding nietig wordt bij positieverbetering? Dus een eventueel hoger salaris bij een andere werkgever of voor jezelf beginnen?

• Sunri5e
Ik heb mijn nieuwe contract binnen en het volgende staat er onder concurrentiebeding:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Naar mijn idee slaat het echt niet goed onderbouwd. Kennis van klanten valt naar mijn idee onder relatiebeding. Deze staat ook in mijn contract en dat accepteer ik. Bedrijfsgegevens ken ik ook maar ik heb ook een geheimhoudingsplicht in het contract staan. Onze werkwijze is identiek aan die van onze concurrenten. De computerprogrammatuur die we gebruiken wordt door 90 procent van de andere bedrijven in onze branche gebruikt. En het enigste wat we aan marketing doen is af en toe een Facebookbericht plaatsen. Daar zit helemaal geen plan of budget of iets achter.

Wat is jullie mening over wat mij nu voorgeschoteld wordt?

• Sunri5e
sanderb schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 22:07:
Ze hebben nu feitelijk zwart op wit gezet hoe belangrijk jij voor de organisatie bent. Mooi!
Een betere onderhandelingspositie krijg je niet.
De vraag is alleen wat je eruit wil halen...

Hoe tevreden ben je daar? Heb je het naar je zin? Vind je dat je genoeg verdient?

Dit stuk is nu wel heel eenzijdig namelijk. Jij mag niets..zij hoeven niets te verantwoorden...en zelfs wanneer zij je de laan uitsturen om welke reden dan ook geldt dit beding.

Deze werkgever redeneert vanuit angst. In plaats van hun waardering te tonen en te kijken hoe ze kunnen zorgen dat je wil blijven, zijn ze gaan kijken hoe ze dat kunnen afdwingen.

Waardering kun je als werkgever op vele manieren tonen. Dit is er wat mij betreft niet een.
Zeker! Ik heb het naar mijn zin bij het bedrijf. Verdien ik genoeg? Als ik op internet kijk wat andere verdienen in mijn vakgebied dan zit ik daar net wat boven. Je wilt natuurlijk altijd meer maar of het realistisch is weet ik niet.

• Sunri5e
Ernemmer schreef op zondag 29 september 2019 @ 07:58:
[...]

Als dit echt het geval is zou ik lekker voor mezelf beginnen, de klanten heb je dan al.
Maar dat kan dus niet want ik heb een relatiebeding van 1 jaar ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee