Toon posts:

S.M.A.R.T status bad, mogelijk bestanden te verplaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dcnldcnl
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-12-2022
Mijn vraag
Is het mogelijk om de bestanden van de HDD met "smart status bad" te verplaatsen naar een SSD?

Rip HDD. Ik heb begrepen als ik dit bericht krijg dat m'n HDD kaput is.. Er zitten helaas wel belangrijke spullen op, is het mogelijk om ze terug te krijgen of moet ik professionele hulp krijgen? En hoe krijg ik windows terug op m'n laptop. Ik heb de originele DVD-rom en activatie code. Ja mijn computer heeft nog een CD/DVD drive 8)7

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop: Asus A456UR, ram upgrade naar 12GB
Ik heb een SATA naar USB interface deze.

Alle reacties

• dcnldcnl
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-12-2022
Renault schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 00:53:
Een "bad SMART" status wil zeggen dat er iets op de harddisk aan de hand is, maar niet wát er precies aan de hand is.

En wat is de grootste kans om bij je data te komen?
- Sluit de harddisk met de SATA naar USB interface aan op een andere laptop: Als het goed is wordt dan de "bad" harddisk gezien. Doe helemaal NIETS met de harddisk, op het uitlezen van de SMART data na.
- installeer Crystaldiskinfo (gratis) en post de complete SMART-tabel met alle waarden hier als tekst of als plaatje.
Dan kunnen we je in elk geval vertellen waarom de SMART-status als "bad" wordt aangegeven, wat er aan de hand is en hoe je het best bij je data kunt komen.

Los daarvan:
- bovenstaande harddisk is nu in elk geval onbetrouwbaar als opstartdisk of datadrager.
Koop dus een vervangende disk, hetzij een harddisk of (liever met de huidige prijzen) een SSD.
- ik neem aan dat je Windows 10 had. Download Windows 10 (versie 1903) en maak daarmee een bootable USB-disk (minimaal 8 GB groot en hij wordt volledig gewist bij het aanmaken als Windows 10 installatiemedium, dus laat er geen data op staan die je nog nodig hebt.
- bouw de nieuwe disk in je laptop en steek ook de installatie USB-stick erin. Start op vanaf USB-stick en installeer Windows 10. Sla het venster over (skip) waarin je het licentienummer moet invoeren en ga door met de installatie.
- rond de installatie van Windows 10 af en maar direct daarna verbinding met internet. De laptop valideert dan of je oude licentie legaal was. Kijk bij Instellingen, tabblad Beveiliging / Activering of je Windows 10 legaal is geworden en installeer daarna je programma's en evt. data vanaf backup.
- hierna kan je vanaf een normaal lopende laptop de recovery van je data op de harddisk uitvoeren, beginnend met het uitlezen en hier plaatsen van de SMART-tabel.
Als ik de HDD in plug krijg ik 2 Drives te zien geen van deze geven informatie over de HDD niet eens een melding over SMART Bad error. De Crystaldiskmark software begrijp ik niet helemaal, ik kan namelijk niet de folder selecteren en het loop vaak vast. Kunt u misschien mij instructies geven over de instellingen en gebruik.

Er is zeker geen manier om data eruit te krijgen niet waar :? 7(8)7
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee