Toon posts:

Verantwoordelijkheid bij digitale fraude

Pagina: 1
Acties:

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:06
Vorige week werd bekend dat de ING overgaat tot het vergoeden van geleden schade bij klanten die slachtoffer zijn geworden van zgn. QR fraude. (Zie ondermeer hier: https://opgelicht.avrotro...en-ing-extra-kwetsbaar/).

Mensen werden offline/online benaderd met een te scannen QR code, i.p.v. een te betalen bedrag gaven zij de tegenpartij toegang tot hun bankrekening omdat de QR code niet voor een enkele transactie was, maar voor het toevoegen van een tweede apparaat. Na het scannen van de code was in de ING app wel zichtbaar dat er iets anders 'onder' de code zat, maar, blijkbaar niet duidelijk genoeg. Schoorvoetend geeft ING toe dat er wellicht teveel voor gebruiksgemak is gekozen.

Wat ik me hierbij afvraag, is waar de verantwoordelijkheid ligt?

Enerzijds, verantwoordelijkheid klant: Klanten kregen een melding, en hadden ook uit andere signalen op kunnen maken (context, benaderd op straat bijvoorbeeld) dat er iets niet in de haak was.

Vroeger (>10 jr geleden) ben ik ook eens benaderd op straat door iemand die even cash nodig had, en als ik mijn bankrekeningnummer zou geven zou ik het dubbele nog die dag gestort krijgen. Ook niet in de haak, geen technologiecomponent maar stel dat ik dat gedaan had was ik mijn geld kwijt geweest.

Anderzijds, internet bankieren en alles wat daarbij komt kijken (QR codes, e.dentifiers, etc) is dermate complex dat je niet van de klant kunt verwachten dat hij/zij alles nog snapt. Je hebt als bank dus een zorgplicht om een app zoveel mogelijk dicht te timmeren, ook als dat ten koste gaat van gebruiksgemak.

Wat vinden julllie?

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee