• BoozeWooz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-12-2020
Hi, korte vraag.

Gemeentelijke belastingen heb ik moeten betalen, maar de brief heb ik niet gehad (+- 250 euro)

Wel de aanmaning. De vervaldatum van de aanmaning was 28 aug. Ivm werk in het buitenland was ik pas 30 aug thuis, en heb ik het snel overgemaakt.

Daarna ben ik weer 1 week weggeweest, en ben inmiddels net terug. Ligt er in de brievenbus een "dwangbevel" (getekend op 2-sept) ligt, of ik deze binnen 2 dagen wil betalen, Dat is nu dus te laat. Ze gaan volgends de brief beslag leggen op mijn bankrekening...

--

Ik ga sowieso morgen de gemeente bellen, want het kan zijn dat de betaling & het dwangbevel elkaar gekruist heeft. Maar in DigiD zie ik sowieso geen betaalverzoek (terwijl dat wel aanstaat), en geen van de brieven is aangetekend, dus ze hadden allemaal netzogoed kwijt kunnen zijn (de postbode is hier niet zo stipt). Mag dit zomaar (Wikipedia: Ontvangsttheorie ?), en wat kan ik hier het beste op doen.

Mijn idee is om ze maandag op te bellen, en alle kosten over te maken (incl de evt deurwaarderskosten, waar ik het niet mee eens ben), en later bezwaar in te dienen (want brieven niet ontvangen) ? Plausibel?

mvg,
Wooz

• BoozeWooz
President schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:13:
Zet voortaan automatische afschrijving aan als je blijkbaar niet altijd op tijd kan betalen.

Met DigiD bedoel je de inlog op de website van de gemeente?
Ik zal ze morgen ervoor vragen, bedankt voor de tip. ja, het is de gemeente rotterdam.
jeroen3 schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:19:
Heb je de originele som of de som van de aanmaning voldaan?
Ja, op 30 aug (2 dagen na de deadline van de aanmaning)
daan! schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:34:
[...]

Allereerst, geen paniek. Zo'n incassobureau kan nu nog geen beslag leggen op je bankrekening.
Dat kan pas na uitspraak van een rechter.

Misschien relevant leesvoer:

[...]

bron
Samenvatting: als er een geldige 14-dagenbrief is verstuurd waarbij ook nog eens extra tijd is berekend dan kan redelijk worden aangenomen dat de brief op tijd is ontvangen.
(In dit geval betwist de gedaagde niet dat de brief is ontvangen, alleen de datum waarop die door de bus viel)

Dus de vraag is: was het een geldige 14 dagenbrief?
Ik zal morgen uitzoeken of de brief wel goed is. Ze kunnen trouwens zonder uitspraak beslag leggen;
https://www.sociaalverhaal.com/beslaglegging/
Omdat beslaglegging zeer ingrijpend is, mag er niet zomaar zonder een rechterlijke uitspraak beslag worden gelegd. Dit is alleen toegestaan aan overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, de gemeente, het CJIB, de DUO en andere bij de Wet aangewezen overheidsinstellingen. Deze overheidsorganen hebben wettelijk de bevoegdheid gekregen om zonder rechterlijke uitspraak tot beslaglegging voor vorderingen over te gaan. Voordat het zover is, dienen er altijd een flink aantal stappen door de overheidsinstantie te worden genomen, voordat de deurwaarder uiteindelijk zonder toestemming van de rechter beslag mag leggen.
Hoewel ze wel 'flink aantal stappen' moeten doorlopen
Jimster schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:37:
Aanslag gemeentelijke belastingen krijg je tegenwoordig toch via mijn.overheid.nl? Of is jouw gemeente daar nog niet op aangesloten?
Ik zie ze wel in het lijstje staan (gemeente rotterdam), maar geen brief op mijn.overheid.nl :/
Bensimpel schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:44:
Binnen 2 dagen betalen is sowieso geen geldige termijn, incasso bureau probeert je gewoon bang te maken. Beslaglegging kan alleen door een rechter worden beslist.

Contact idd met gemeente opnemen en zeggen dat je al hebt betaald en brief naar incasso bureau met bewijs dat je hebt betaald en daarmee de zaak afdoet. Verder mag incasso het maar met de gemeente uitzoeken.
Ik heb flink gegoogled, en de meeste gemeentes (+ belastingdienst) houden 2 dagen aan, maar ik kan nergens vinden wat de minimale termijn hiervoor is. Het is overigens geen brief van incassoburea, maar van de gemeente zelf.

[Voor 12% gewijzigd door BoozeWooz op 08-09-2019 22:58]

• BoozeWooz
Ardana schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:45:
[...]

Hou er rekening mee dat belastingrecht iets anders werkt, en ook belastingincasso. Daarvoor hoeven deze dingen niet op te gaan en zij hebben geen gerechtelijke uitspraak nodig. Zie https://www.schuldinfo.nl/index.php?id=45&#c161

De overheid kan nl. zelf een dwangbevel uitvaardigen en vervolgens zelf overgaan tot (vereenvoudigd) bankbeslag.

Dus wat je zegt klopt niet.

Tevens geldt de ontvangsttheorie over het algemeen niet voor de overheid. (Ja, dat is krom, ik weet het). De rechter gaat er dan van uit dat hun brieven aankomen.

Maar, het goede nieuws is: it's (probably) all good. Je hebt betaald vóór het verstrijken van de laatste betaaltermijn (2 dagen na 2 september), dus je bent klaar.

Als je morgen belt, zal dat je ook verteld worden.

Tip voor de volgende keer: geef ze 'n machtiging voor automatische incasso. Dan betaal je in 10 termijnen en heb je er nooit omkijken naar.
Dank voor de opheldering.
Dat is wel gek ja, dat de ontvangsttheorie niet op de gemeente/overheid van toepassing is... Inderdaad beter dan om aut. incasso te pakken.

Heb ze net gebeld; ze zagen dat het geld erop stond en dus hebben ze extra kosten van het dwangbevel kwijtgescholden. 8)
LucyLG schreef op maandag 9 september 2019 @ 01:35:
even uit losse hand, de gemeente kan volgens mij wel beslag leggen en hoeft niet naar de rechter. Ik denk niet dat ze beslag leggen indien je al betaald hebt eigenlijk, twee dagen later betaald en het dwangbevel heeft de betaling gekruist. Zitten er nog extra kosten op van het dwangbevel? Ik zou die betalen en wellicht bezwaar maken of even bellen naar de gemeente of die kosten nog betaald moeten worden.
Tnx! Ze hebben die kosten eraf gehaald. Helemaal prima nu :*)

[Voor 3% gewijzigd door BoozeWooz op 09-09-2019 11:34]

• BoozeWooz
Droefsnoet schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:35:
[...]

Versturen ze dit nog wel per brief? Ik ontvang ook al een poos dit soort brieven niet meer, maar de aanmaningen wel. Kreeg het idee dat ze het originele betaalverzoek alleen nog digitaal versturen.
Ja, de aanmaning & dwangbevel wel.. De originele betaalverzoek heb ik niet ontvangen; ik dacht bij mezelf dat de postbode die niet heeft langsgebracht, maar het kan inderdaad ook zijn dat die uberhaupt niet geleverd is (zowel niet fysiek, omdat dat niet meer gebeurt, maar dus ook niet digitaal..) Ik ga ze weer bellen :P

• BoozeWooz
Hydra schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:34:
Euh, al die mensen die hier roepen dat een incassobureau niks kan: een dwangbevel kan volgens mij alleen van een deurwaarder komen toch of niet?
Het kwam in dit geval direct van de gemeente af (Dwangbevel in naam van de koning).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee